دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۲۰- July, 28, 2003
به خاطر سپردني
سردار آژاكس
002915.jpg
آزاده قاضي ـ شكي نيست كه آژاكس پديده فصل ليگ قهرماني اروپا در حال شكل گيري مجدد است. پس از سه سال دوري از رقابت باشگاه هاي بزرگ اروپا، با توجه به هزينه هاي رقباي ثروتمند همچون آرسنال و رم، توقع زيادي از تيم هاي هلندي براي رسيدن به مرحله يك چهارم نهايي نمي رفت.
استحكام در مهاجم سوييسي آژاكس، زلاتان ابراهيموويچ، از بين نرفته و او مي گويد: «ما همه را شوكه كرديم، حتي خودمان را» و ادامه مي دهد:«در آغاز فصل از اينكه در ليگ قهرمانان بازي مي كنيم خوشحال بوديم؛ حالا به مرحله يك چهارم نهايي رسيده ايم. خيلي غيرمنتظره بود. اين عالي است.»
ابراهيموويچ معروف به زلاتان، آقاي گل تيم آژاكس است كه با وجود اينكه هميشه به خاطر بازي يك طرفه اش تحسين مي شد، ديسيپلين و هدفمندي از دست رفته اش در بازيهاي قبلي را، تحت مربيگري رونالد كومان كسب كرده است. زلاتان مي گويد: «ما از فوتبال خودمان در اين فصل لذت برديم» و ادامه مي دهد:«بايد به ياد داشته باشيم كه تيم هاي آژاكس، آيندهوون و فاينورد از سطح بالاتري از فوتبال نسبت به تيم هاي ديگر در هلند برخوردارند. هميشه خيلي از تيم هاي هلندي در رقابت هاي باشگاه هاي هلند موفق مي شوند اما بعد از آن، در اروپا حرفي براي گفتن ندارند. اما ما نشان داديم كه مي توانيم در اروپا مطرح باشيم.»
زلاتان بدون در نظر گرفتن اينكه خط حمله فعلي تيم آژاكس فاقد حرارت بازيكنان نسل قبلي است، مي گويد: «ما آژاكسي سنتي هستيم» و تأكيد مي كند: «ما خوب فوتبال بازي مي كنيم، فوتبالي يك طرفه و هجومي. ما قوانين سنتي اي داريم و هميشه مطابق آنها بازي كرده ايم.»
نبايد از نقش كومان در پيشرفت آژاكس در اين فصل چشم پوشي شود. زلاتان مي گويد: «او باعث پيشرفت بازي تيمي و فردي ما شده و به ما اعتماد به نفس و همچنين فرصت بازي به شيوه خودش را داده است.»
پيشرفت در آژاكس براي يك فوتباليست شانس بزرگي بود و همين مسئله در وهله اول باعث جذب زلاتان در تابستان ۲۰۰۱از تيم دست دوم سوييسي مالمو به آژاكس آمستردام شد. «من تصميم نداشتم به هلند بروم ولي وقتي از رابط ها شنيدم كه آژاكس تمايل به جذب من دارد، مشتاقانه پذيرفتم، چرا كه براي يك بازيكن جوان جاي عالي اي بود.»
گرچه زلاتان نوجواني بيش نبود با پيشينه اي زياد به آمستردام آمد. او در همان زمان با هم تيمهايش در مالمو طي تمرينها درگير شده بود و يد پرقدرت قانون را در پي اتفاقات پيش آمده در مالمو حس مي كرد.
او شخصيتي آتشين باقي مي ماند. طبق گزارش مقامات رسمي وابسته به يوفا، زلاتان با۳۸ خطا، خطاكارترين بازيكن قهرماني ليگ اروپا بوده است. اما به هر حال كومان بايد با مهار استعدادهاي زلاتان و به خدمت گرفتن آنها را در خدمت منافع تيم افتخار خود بداند.
كريستين كيو، به عنوان كاپيتان تيم اذعان داشت: «ابراهيموويچ مثل يك برده كار مي كند، او مي داند كه استعداد نشكفته و نارس كسي را به جايي نمي رساند و براي بهترين استفاده از اين استعداد بايد واقعاً، هر روز عرق ريخت. او مي داند كه تعداد زيادي از بازيكنان با استعداد به بيراهه رفتند.»
آينده متفاوت زلاتان و هم تيمي مصري اش، «ميدو» و مصداقي از همين مطلب است. در حالي كه ميدو پس از يكسري كلنجار با كومان به عنوان بازيكن قرضي به سلتاويگوي اسپانيا انتقال يافت زلاتان جاي خودش را به عنوان انتخاب اول خط حمله آژاكس محكم كرده بود. او مي گويد: «احساس مي كنم پيشرفت زيادي كرده ام و هنوز هم روندي رو به رشد دارم.»
زلاتان با وجود قد ۹۶/۱ متري اش در بازي پا با توپ راحت عمل مي كند. او اذعان مي دارد: «هر بازيكني نمي تواند در آژاكس بازي كند. آژاكس شيوه بازي سنتي اي دارد و براي بعضي از بازيكنان هماهنگ شدن با اين شيوه مشكل است. از شيوه بازي آژاكس خيلي چيزها مي توان ياد گرفت و منتقل شدن از تيمي ديگر به آژاكس و عادت كردن به شيوه آن كار مشكلي است. من از فوتبال تكنيكي لذت مي برم. با توپ روي پاهايم راحت كار مي كنم و اين همان شيوه اي است كه آژاكس بازي مي كند.»
زلاتان كه پدرش بوسنيايي و مادرش كروات هستند (سالها پيش از جنگ در سوئد با هم آشنا شده بودند) خيلي راحت با شيوه ملي و محلي موجود در آژاكس هماهنگي پيدا كرده است و يكي از جوانان خارجي تيم اوليه آژاكس شد. چيوو، استيون پينار، مكس ول، پتري پاسانون، كه در كنار بازيكنان قديمي تر  آژاكس جوان گرا، همانند رافوئل و ندروارت و اندي ون درميد بازي مي كند. زلاتان مي گويد: كيو براي من،  بهترين مدافع جهان است. خيلي از بازيكنان عالي ديگر همانند رافوئل و ندروارت و وامسل ول برزيلي هم در تيم هستند اما ما در كار گروهي هم خوب هستيم.
با وجود اينكه جوان گرايي در آژاكس هميشه به عنوان يك سنت مطرح بوده، اما متأسفانه، باعث جدايي بهترين بازيكنان از تيم شده است.
بازيكناني مانند چيوو و ندروارت هميشه باعث طمع تيمها در ليگهاي ثروتمند مي شوند.
او مي گويد: «اين هميشه باعث نگراني است» و ادامه مي دهد ولي ما به حفظ اعضا اين تيم در كنار هم نياز داريم، من اميدوارم ما در كنار هم بمانيم، چرا كه در كنار هم مي توانيم كارهاي بزرگ انجام دهيم.
وضعيت خود زلاتان مشخص تر است. صرف نظر از تمايل تيمهاي رم و تاتنهام، او تصميم دارد در آمستردام بماند.من در آژاكس احساس شادي مي كنم. من تا سال ۲۰۰۶ قرارداد دارم و مي خواهم تا پايان قرارداد در آژاكس بمانم. همانطور كه گفتم آژاكس براي پيشرفت يك بازيكن جوان جاي خيلي عالي است و من هم هنوز جوانم. در اين باشگاه احساس شادماني مي كنم.»
وقتي از بازي يك چهارم نهايي ليگ قهرمانان از او مي پرسم، لحني محتاطانه به خود مي گيرد و مي گويد: «بايد مراقب باشيم. ميلان از اينتر كه در گروه يك با آن بازي كرديم بهتر است. ما بايد تمركز و گاردخودمان را در طول بازي حفظ كنيم.»
اگرچه رئال مادريد باعث مي شود اين تيم شكست خورده باقي بماند.
او مي گويد: «آنها بهترين تيم بود ه اند و مطلب جالب اين است كه ما شايد فقط ۱۵ بازيكن عالي داشته باشيم كه مي توانند در ليگ قهرمانان بازي كنند اما اگر به رئال نگاهي بيندازيد، آنها ۳۰ بازيكن عالي دارند.»
زلاتان با اينكه تنها ۲۱ سال دارد هيچ گاه نظر سوئي به تيمهاي ديگر ندارد. او احساس مي كند آرسنال از گروه ۲، كه آژاكس در مرحله پيش از يك چهارم نهايي نتيجه بازي را به آنها واگذار كرد تيم خوبي است اما مي گويد كه « در ليگ قهرماني بايد بدون استثنا و در همه بازيها خوب بود ولي آنها نتوانستند اينطور باشند.» با اين همه تيري هانري، مهاجم آرسنال هنوز بهترين انتخاب او به عنوان بازيكن سال خواهد بود. زلاتان درباره هانري مي گويد: «او گلهاي درخشاني را به ثمر رسانده و اثبات كرده است كه چه بازيكن خوبي است.»
اما مخالفتهاي ديگر قابل بخشش نيستند. زلاتان مي گويد: «در ليگ قهرماني هر حريفي مشكل مي نمايد و اين هم يكي از خصايص ديگر ليگ هلند است. در اين فصل بازيها مشكل بود، بازيهاي زيادي انجام شد. مسافرت، بازيها و تمرينها انرژي نه تنها جسمي، بلكه ذهني زيادي را مي طلبد.» اما نبايد تعجب كرد اگر زلاتان ابراهيموويچ به گونه اي شگفت آور پديدار شود.

سهام داران چلسي و ميلياردر روسي
002950.jpg
ليلا مصلح صدري ـ ليگ برتر فوتبال انگليس يك قرن سابقه را پشت سر مي گذارد و در اين مدت قهرمانان بزرگي در سطح اروپا از دل آن بيرون آمده اند.
از دوران حكومت ناتينگهام فارست، آرسنال، ليورپول، منچستر يونايتد، ليدز، تاتنهام، چلسي، اورتون، ساندرلند، نيوكاسل، بلاكبرن، بيرمنگام و... چندان نمي گذرد. دوران پرشكوه منچستر يونايتد در دهه شصت و آن حادثه شوم سقوط هواپيما، حكومت بلامنازع ليورپول در دهه هفتاد و بدنبال آن ناتينگهام فارست و آستون ويلا و وستهام و منچستر سيتي. تمام اين تيمها جزو پيشگامان فوتبال حرفه اي بودند. سرمايه گذاري كلان در سطوح مختلف باعث شد تا باشگاههاي انگليس امروز يكي از ثروتمندترين باشگاههاي جهان باشند. امروز منچستر يونايتد بزرگترين و ثروتمندترين باشگاه جهان است، حتي بالاتر از رئال مادريد كه ثروت  خوان كارلوس در پشتش قرار دارد. اما مسئله اي كه اين روزها باعث جنجال و هيجان بسيار در فوتبال باشگاههاي انگليس شده است حضور يك ثروتمند روسي در رأس سهامداران بزرگ چلسي است. آبرامويچ مي خواهد از چلسي يك باشگاه بزرگ بسازد. يك منچستر پر قدرت و تيمي كه بتواند نقطه مركزي خبرهاي فوتبال اروپا باشد. اين روسي تشنه قدرت براي رسيدن به آرزوي خود از هيچ چيزچشم نمي پوشد.
تنظيم كننده بازار مالي انگلستان غرق در رسيدگي به مشكلات مالي باشگاه فوتبال چلسي شده بود. البته تا قبل از تغيير، تحولات اخير از سوي ميلياردر روسي رومن آبرامويچ، شركت هاي خدمات مالي (FSA) به طور مخفي اعلام داشتند كه اطلاعات منتشره درمورد تعداد سهام باشگاه چلسي توسط بعضي از سرمايه گذاران ممكن است نادرست بوده باشد.
اين گروه همچنين از نتيجه بازار ابراز نگراني كردند كه ممكن است باعث گمراه كردن اذهان عمومي در مورد مالكيت باشگاه چلسي شود.
سرمايه گذاراني كه ۳درصد و يا بيشتر از سهام يك شركت را دارند، طبق قانون انگلستان مجبور به اعلام دارايي هاي خود هستند. سخنگوي (FSA) گفت كه اطلاعات ناقص و يا غيرحقيقي در مورد مالكيت يك شركت مي تواند دليل تحريف بازار درمورد سهام هاي آنها شود.
جرائم مالي
پنهان  داشتن اطلاعات از سوي سهامداران چلسي درمورد افزايش سهامشان مي تواند جرائم نامحدودي را براي آنها در پيش داشته باشد.
رياست باشگاه چلسي كن بات در اوايل اين ماه سهامداران چلسي را در بهت فرو برد و اعلام كرد كه مبلغ ۱۴۰ ميليون پوند (۲۳۳ميليون دلار) توسط يك سرمايه گذار روسي كه قطب و سرمايه دار بزرگ نفتي و آهن است و هيچگونه سابقه ورزشي و مالكيت باشگاه فوتبال ندارد، براي خريد سهام باشگاه چلسي به اين باشگاه داده شده است.
در حال حاضر FSA در حال تنظيم سرمايه گذاري جدگانه اي متمركز در جابه جايي سرمايه سهام باشگاه چلسي در روزهاي قبل از اعلام تغييرات توسط آقاي آبرامويچ است.
سهام باشگاه چلسي ويليچ، ۵ شركتي كه مالك باشگاه فوتبال است، به ۴۰درصد بين ۱۳جون تا اول جولاي، زماني كه معامله با آبرامويچ آشكار شد.
مسابقه افزايش قيمت سهام در زمان حتمي شدن معامله سرمايه گذار روسي شبهاتي را در مورد معاملات غيرقانوني در داخل باشگاه افزايش داد و اگرچه هيچگونه پيشنهاد عمل خلافي از سوي هيچيك از سرمايه داران اصلي باشگاه چلسي در مورد اين معاملات انجام نشده است. در يك گزارش جداگانه، پنج شنبه گذشته بخش تحولات باشگاه اظهار داشت كه تحقيق و تفحصات جديد توسط اداره FSA در رابطه با بدست آوردن سهام باشگاه چلسي توسط رومن آبرامويچ را غيرموجه دانست.
در انگلستان، سهام باشگاه چلسي به حدود ۵/۰درصد افزايش يافت.

سايه روشن ورزش
زنگ مدارس ورزش
002925.jpg

معراج مژده- اون روزها يادتونه كه ورزش مدارس ما در اكثر رشته ها يك فوج بازيكن ملي پوش داشت. از فوتبال گرفته تا شنا، از واليبال تا دو و ميداني و بسكتبال، تنيس و ... يادمه در زمين شماره ۴ اكبرآباد براي بازيهاي فوتبال آموزشگاهها چه غوغايي بود. جمعيت به اندازه اي زياد بود كه مجبور شدند فينال بازيها را بيندازند در زمين شماره ۲ و گاه شماره يك امجديه. غوغايي بود، انگار فينال جام باشگاههاي آسياست. پرويز قليچ خاني ،  مهدي مناجاتي،  پرويز ميرزاحسن ، مرحوم عزت جانملكي ،  كنستانت هاراطونيان و ... در يك طرف قرار داشتند و گودرز حبيبي، خمسه، تشرفي، فريبرز و ... در طرف ديگر. سال بعد اكثر اين بازيكنان يا در تيم ملي بودند يا در تيم جوانان و از جوانان در هر ناحيه مسابقات مقدماتي انجام مي شد تا تيمهاي برگزيده، برسند به جمع ۱۲ تيم منتخب ، بازيها در زمين شماره ۳ شهباز و شماره ۴ اكبرآباد كلي تماشاگر به ورزشگاهها مي كشيد. معلمان ورزشگاه كلاسها را تعطيل مي كردند. چه واليباليستهايي داشتيم ، عموصالح ، خسرو ابراهيمي ، پهلوان ، عباسي ، رزاقي و تضدي ، چايچي ، ذوقي ، نياكيان ، شمس و ... در كشتي هم غولان بزرگي در آموزشگاهها كشتي مي گرفتند. جواهري ، فره وشي ، خرمي ، نوايي ، فرهنگ دوست و بچه هاي پايين شهر كه هر كدام بعداً براي خود قهرمان جهان شدند.
مي گويند ورزش در آموزشگاهها دوباره جان مي گيرد. رضا عموزاده خليلي مي گويد: مسابقات آموزشگاهها زمينه اي براي تشكيل تيمهاي ملي دانش آموزي است و زنگ مدارس را جدي خواهيم گرفت و به مسابقات جهاني نيز خواهيم رفت.
حرفهاي قشنگي كه عموزاده مي زند باعث خوش بيني است، اگر ...
002935.jpg


به هوش باشيم!
همه مي گويند ايران در فوتسال چيز ديگري است. از روز گذشته پنجمين دور مسابقات فوتسال قهرماني آسيا در تهران آغاز شد. اقتدار ايران در چهار دوره گذشته نشان از آن دارد كه در اين دوره نيز ايران بتواند به مقام قهرماني برسد. چين، قرقيزستان و لبنان حريفان دور اول ايران نيز نمي توانند خطري براي ما داشته باشند، همانگونه كه مشاهده كرديد لبنان به آساني تسليم بچه هاي فوتسال ما شد. اما يك هشدار، مبادا غرور،  بازيكنان فوتسال ما را از اجراي بازيهاي واقعي خود دور كند و ناگهان كره جنوبي و يا ژاپن، تايلند، بويژه اين آخري كه قهرمان جنوب شرقي آسيا شده است، قهرماني را از ما بگيرند. آن هم در خانه و در تهران. به هوش باشيم.

براي دو و ميداني خوشحاليم
002940.jpg

بايد باور كرد كه در رشته هاي پايه ، ورزش ما تكان خورده است. انصافاً نمي دانيم كه اين حركت را به حساب سازمان ورزش بگذاريم يا شخص كفاشيان كه هر جا باشد دلش با دو و ميداني است. جلالي رئيس فدراسيون نيز كه خودش اهل دويدن و از قهرمانان بنام بوده است، به دنبال پيدا كردن شيوه هايي است كه بتواند دو و ميداني ما را دوباره زنده كند. يادمان باشد ما در رشته هاي دوهاي سرعت، ۴۰۰ متر، ۵۰۰۰ متر ، ۱۰۰۰۰ متر، پرش طول، پرش ارتفاع، پرش سه گام، پرتاب وزنه و ديسك ، مدال هاي با افتخاري داريم.
مرحوم جلال كشميري، تيمور غياثي بزرگمرد پرش ارتفاع، مرحوم انتظاري در دو ۴۰۰ متر ، فرامرز آصف در پرش سه گام همه از مدال آوران رشته دو و ميداني بوده اند. در پشت اين نامها شاهخوره ، كريم آبادي، باغبانباشي و ديگران را هم داريم.
اما در شرايط فعلي كه ركوردهاي ما در حال جابه جا شدن هستند ، پنج مربي اوكرايني در رشته هاي مختلف قهرمانان ما را براي بازيهاي آسيايي فيليپين آماده مي كنند، جالب تر اين كه خانم «يلنا استپافيكو» نيز مربيگري قهرمانان زن ما را به عهده گرفته است. بايد خوشحال باشيم.

كس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من
مدير عامل  باشگاه  تراكتورسازي  تبريز گفت : بحث  افزايش تعداد تيمهاي  ليگ  برتر فوتبال  ايران  سياسي  شده  است .
عبدالله زاده ، افزود: دخالت  عده اي  از مقامهاي  سياسي  و نمايندگان  مجلس  شوراي  اسلامي  مانع  نگرشهاي  فني  وحرفه اي  نسبت  به  افزايش  تيمهاي  حاضر در ليگ  برتر ايران  شده  است . عبدالله زاده  گفت : با تـوجه  به  جمعيت  و وسعت  كشور و همچنين  تجـربه  خـوب  برگزاري  ليگ
۱۶تيمي  در سالهاي  قبل  از انقلاب ، توان  برگزاري  ليگ  با تعداد تيمهاي  بيشتر در حال  حاضر كاملا وجود دارد. وي اظهار داشت : تمرينات  تيم تراكتورسازي  زير نظر واسيلي  گوجا ادامه  دارد و در صورت  صلاحديد سرمربي   تيم ، بازيكناني  در پستهاي  مختلف  جذب  خواهند شد.
وي  از علي باغميشه  و داود رستمي  به  عنوان  بازيكناني  كه  در تمرينات  اين تيم  حضور دارند، خبرداد و تصريح  كرد كه  چنانچه  آنان  بتوانند نظر مثبت  سرمربي  تيم  را فراهم  سازند با آنان  قرارداد بسته  خواهد شد.
آقاي عبدالله زاده چندان به فكر تغيير برنامه فدراسيون نباشيد تراكتورسازي را بسازيد، قوي هم بسازيد براي سالهاي آينده حيف است استاني به آن بزرگي و با استعداد تيمي در ليگ برتر نداشته باشد همانطور ماشين سازي:
كس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من

خبرها و نگاه ها
قاره اقيانوسيه سهميه مستقيم براي جام جهاني مي گيرد
002920.jpg

قاره اقيانوسيه چند سالي است تلاش مي كند تا براي مسابقات جام جهاني فوتبال براي خود يك سهميه مستقيم بگيرد. نمايندگان اين قاره هميشه در مرحله پايان ورود به جام جهاني در سد كشورهاي آمريكاي جنوبي يا اروپايي متوقف شده اند و يك بار نيز ايران براي جام جهاني ۱۹۹۸ آنها را ناكام كرد.
قرار است محبت هاي فيفا و جناب سپ بلاتر شامل حال اين قاره شود، در واقع قاره پنجم كره خاكي يك نماينده به جام جهاني بفرستد، البته از سال ۲۰۱۰ به بعد.
سپ بلاتر تأكيد دارد كه اين اتفاق به وقوع بپيوندد. اما ديگر مسئولان فيفا معتقدند كه قاره اقيانوسيه هنوز به آن درجه از رشد نرسيده كه بتواند يك نماينده در جام جهاني داشته باشد. بلاتر با توجيه موقعيت قاره اقيانوسيه بويژه استراليا از سال ۲۰۱۰ از اين طرح دفاع كرده است. قابل توجه كنفدراسيون فوتبال آسيا كه با اين جمعيت و اين تعداد تيم هنوز نتوانسته چهار سهميه كامل براي جام جهاني بگيرد.

حكايت پرورش اندام
002930.jpg

يكي از مشكلات عمده اي كه ورزش ما با آن روبروست اين است كه بعضي از رشته هاي ورزشي با آنكه موجوديت و حياتي واقعي دارند، اما صاحب و باعث و باني دلسوزي را كنار خود نمي بينند. هستند اما به چشم نمي آيند و آنچه كه باقي است ثمره دلسوزي و علاقمندي عده معدودي است كه عشق واقعي خود را در چنين ورزش هايي مي بينند و به دلايلي اين چنين داراي مشكلات و گرفتاري هايي هستند.
يكي از اين ورزش ها پرورش اندام است. علي الظاهر اين رشته يكي از زيرمجموعه هاي فدراسيون وزنه برداري است. البته بي جيره و مواجب و متولي و صاحب.
اين رشته جذاب طرفداران بي شماري در دنيا دارد ولي در ايران داراي تعريف خاصي است. هنوز هم قريب به اكثريت طرفداران ورزش فكر مي كنند كساني كه در اين رشته مشغول فعاليت اند دوپينگي اند و حتي بعضي ها معتقدند كه داروهاي نيروزا و خطرناك تقويت عضلات را اين افراد وارد ايران كرده اند و شايد هم به همين دليل نگاه سالمي در رابطه با اين دسته از ورزشكاران وجود ندارد و بالطبع نمي توان كه جايگاه سالمي هم براي آن پيدا كرد.
البته جناب علي مرادي رياست محترم فدراسيون وزنه برداري در تازه ترين اظهارات خود در رابطه با پرورش اندام گفته است كه ما به دنبال آن هستيم تا پرورش اندام راهي براي ورود به بازي هاي المپيك پيدا كند.
حال بايد از آقاي مرادي پرسيد چگونه ورزشي كه هنوز نتوانسته است در كشور ما جايگاه واقعي و سالم خود را پيدا كند مي خواهيد آن را به المپيك بكشانيد.
باور كنيد اصلا امكان چنين چيزي وجود ندارد. حال بخوانيد تازه ترين دسته گلي كه ورزشكاران اين رشته آن را به آب داده اند.
در جريان برگزاري مسابقه هاي قهرماني كشور پرورش اندام در كرمان يك شركت كننده خراساني به نام مهدي شفيعي بعد از آنكه در مكان سوم قرار مي گيرد به يكباره جايگاه خود را مناسب ندانسته و حقي چون مقام اول را در خود مي بيند. اعتراض مي كند و در پي آن هم همراهش به ميز داوران حمله كرده و درگيري ايجاد مي كند. ماموران انتظامي دخالت مي كنند و جو موقتا آرام مي شود. اما همين داستان در بيرون از سالن مسابقه در سطح وسيع تري تكرار مي شود و اين بار عده بيشتري از اعضاي تيم خراسان اعتراض خود را با شكستن چند شيشه و درگيري با تماشاگران نشان مي دهند كه در اين مرحله نيز نيروي انتظامي جدي تر وارد عمل شده و موضوع را فيصله مي دهد.
راستش را بخواهيد ما هم كمي جدي تر از هميشه داريم به اين نتيجه مي رسيم كه شايد بي اهميت جلوه دادن ورزش هايي مثل پرورش اندام تا اندازه اي به مصلحت باشد. حتي اگر موضوع دوپينگ هم زياد جدي نباشد بايد باور كنيم كه اگر همراه با رشد عضلات بدن، رشد فكري و مغزي متوقف بماند، عايدي حاصل از آن چيزي جز حادثه كرمان نمي تواند باشد.
002945.jpg


براي «نناد» بايد صبور بود
بسكتبال در اول راه دچار برداشت هاي دو گانه شده است. نتايج غيرقابل تصور جوانان ما در مسابقات قهرماني جهان كه به طور جداگانه جاي بحث فراوان دارد باعث شد تا مسئولين فدراسيون بسكتبال در يك اقدام غيرمنتظره «نناد ترايگوويچ» را از مقام سرمربيگري تيم ملي يك درجه پايين تر قرار دهد.
«نناد» بايد زير نظر مهران شاهين و مصطفي هاشمي تنها نقش يك تمرين  دهنده را بازي كند. دلايلي كه منجر به اين تصميم گيري شده است روشن است. اما به نظر مي رسد نتايج بسيار ضعيف «نناد» با تيم جوانان باعث اين تصميم عجولانه شده است، در حالي كه مربي با ويژگي «نناد» مي تواند در درازمدت جواب دهد. مسئولين فدراسيون بسكتبال كمي بايد صبورتر باشند و به آينده بسكتبال فكر كنند. آن همه تعريف از نناد قبل از مسابقات جوانان چه شد؟! اشتباه نكرده ايد، فرصت بدهيد.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
زندگي
سياست
فرهنگ
موسيقي
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  زندگي  |  سياست  |  فرهنگ   |  موسيقي  |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |