شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۷۲
خوابگاه ها و پانسيون هاي دانشجويي
زندگي پرتلا طم دانشجويي
ماوايي براي آرامش
001080.jpg

جامعه ايران از يك سو با نسل جوان شيفته دانش روبه رو است و از سوي ديگر با دشواري مدرك گرايي دست به گريبان شده، نتيجه آن كه جوانان بسياري بر حسب علا قه و اجبار مجبور به كوچ از زادگاه خويش به شهرهاي ديگر شده اند. اما امكانات موجود در خوابگاهها براي دانشجويان كافي نيست و بسياري از آنها در شرايط نامطلوبي به سر مي برند يا هزينه هاي قابل توجهي را در اين زمينه مي پردازند.
خوابگاههاي دولتي 
معمولا ً دانشجوياني كه دردانشگاههاي دولتي پذيرفته مي شوندنگراني كمتري نسبت به دانشجوياني كه به دانشگاه آزاد و دانشگاههاي غيرانتفاعي راه يافته اند دارند. اين دانشجويان از امكاناتي نظير خوابگاه، تغذيه و بن كتاب برخوردار هستند.
دولت براي رفاه آنهااقدام به تأمين واحدها و مجتمع هاي خوابگاهي كرده و سعي داشته اكثر آنها را در اين واحدها جاي دهد. در اين خوابگاهها امكاناتي نظير سلف سرويس، اتاق، تلويزيون، باجه هاي تلفن و امكانات رفاهي ديگر فراهم آمده و دانشجوياني كه در اين محيط ها زندگي مي كنند معمولا ً هزينه هاي كمتري نسبت به ساير دانشجويان غيربومي مي پردازند.
در خوابگاههاي دولتي امكانات قابل قبولي براي آرامش دانشجويان مهيا است و آنها مشكل چنداني در مقايسه با همتايان خويش احساس نمي كنند. بنابراين قبول شدن جوانان در كنكور سراسري نه تنها آنها را دانشجوي دانشگاههاي دولتي مي كند و از اين باب هزينه اي براي تحصيل نمي پردازند، بلكه امكانات قابل قبولي را در طول تحصيل نيز در اختيار آنها مي گذارد. در حالي كه دانشجويان ساير دانشگاهها مثلا ً دانشگاه آزاد در كنار پرداخت هزينه تحصيل بايد هزينه ماهيانه اي براي خوابگاه هم بپردازند. در عين حال كيفيت خوابگاه هاي دانشگاههاي آزاد نيز متفاوت است و گاهي فقدان سلف سرويس باعث مي شود تا دانشجوياني كه معمولا ً در يك اتاق سه تا پنج و حتي هفت نفره ساكن هستند با مشكل تغذيه مواجه شوند. در اين گونه موارد معمولا ً دانشجويان با نوشتن ليست خريدها و تسويه حساب  در آخر ماه سعي در كاهش هزينه هاي زندگي مي كنند.
پانسيون هاي خصوصي 
افزايش تعداد دانشجويان، فرهنگ «پانسيون نشيني» را قوام بخشيده و مراكزي در شهرهاي بزرگ خصوصاً تهران پذيراي دانشجويان دختر و پسر هستند و اتاق هايي براي اسكان آنها مهيا كرده اند و تعداد اين مراكز روبه افزايش است.
خوابگاههاي خصوصي مانند خوابگاههاي دولتي تقسيم بندي هاي گوناگون دارند. در شهري مثل تهران با توجه به تقسيمات شهري و طبقه اي ( بالاي شهر و پايين شهر) نوع اين پانسيون ها متفاوت است.
پانسيون هاي بالاي  شهر از امكانات خوبي برخوردار هستند. در اين نوع پانسيون ها گاهي دو دانشجو صاحب يك اتاق هستند( البته برخي از اين پانسيون ها در اتاق هاي  خود تعداد بيشتري را جاي مي دهند) آشپزخانه مجهز و تغذيه مناسب همراه با حضور يك آشپز مجرد، امكانات رفاهي مثل تلويزيون، ضبط، ويدئو، كامپيوتر و اينترنت، از خصوصيات بارز اين نوع پانسيون ها است.
طبيعتاً امكانات خاص اين نوع خوابگاهها هزينه اقامت در آنها را نيزافزايش مي دهد و كساني از اين پانسيون ها استقبال مي كنند كه از بضاعت مالي خوبي برخوردار هستند و خانواده هايشان توانايي پرداخت هزينه اين پانسيون ها را دارند.
به طور متوسط در يك پانسيون بالا  شهري با امكانات خوب ۱۰۰ هزار تومان هزينه اقامت، ۱۰۰ هزار تومان هزينه تغذيه و حدود ۵۰ هزار تومان هزينه خدمات ديگر دريافت مي شود. در اين نوع پانسيون ها آزادي عمل ساكنان به مراتب بالاتر از دانشجويان خوابگاههاي دولتي است.در پانسيون هاي پايين شهري حدود ۴۰ هزارتومان بابت اقامت، ۳۰ هزار تومان بابت تغذيه و ۱۰ هزارتومان بابت خدمات ديگر دريافت مي شود.
در برخي پانسيون ها فقط تخت اجاره داده مي شود و مجبورند غذاي خود را فراهم كنند و گاهي در يك اتاق با چند نفر ( بعضي جاها اين چند نفر دو رقمي مي شود) هم اتاق شوند. محل اين پانسيون ها در نقاط جنوبي شهراست و معمولا ً دانشجويان كم بضاعت راهي آنها مي شوند و اقامت مي گزينند. كيفيت خدمات اين پانسيون ها بسيار اندك است و دانشجو فقط تختي براي خواب در اختيار دارد.
خانه مجردها
اگر سري به آگهي هاي روزنامه ها بزنيد قطعاً به نكاتي برمي خوريد مثل: نياز به يك همخانه ، اتاق دانشجويي، يك واحد به دانشجوي مجرد اجاره داده مي شود و ... كه نشان از خانه هايي دارد كه جدا از خوابگاههاي دولتي و پانسيون هاي خصوصي دانشجويان را به خود فرا مي خواند.
اين خانه هاي مجردي نمونه ديگري از خانه ها و سرپناه هاي دانشجويي هستند كه در آن يك يا چند نفر در كنار هم به زندگي مي پردازند. در اين نوع خانه ها معمولا ً «مادر خرج» و مديري انتخاب مي شوند كه هر يك وظيفه خاصي را بر عهده دارند. مادر خرج به كسي اطلا ق مي شود كه مسئوليت خريد لوازم مورد نياز را بر عهده مي گيرد و شهردار نيز اصطلا حاًً به فردي گفته مي شود كه مسئوليت فراهم آوردن امكانات دروني اعم از تغذيه و نظافت را عهده دار مي شود. انتخاب شهردارها معمولاً  گردشي است و هر روز يك نفر در اين سمت انجام وظيفه مي كند.
ساكنان اين نوع از خانه ها براي آنكه در هزينه ها صرفه جويي كنند ابداعاتي انجام مي دهند كه كاهش هزينه ها را در بر دارد. استفاده از سويا به جاي گوشت، تهيه غذا با سيب زميني واستفاده از لوبيا در اين خانه ها بسيار رايج است. به قول يكي از دانشجوياني كه اين نوع زندگي را تجربه كرده است، نيمرو و سيب زميني «آب پز» باصرفه ترين و دائمي ترين غذاي اين نوع خانه ها به شمار مي رود.
001085.jpg

معمولاً براي آنكه در حق هيچ كدام از ساكنان اجحاف نشود دفتري مخصوص ليست خريد تهيه مي شود و خريدهاي روزانه در آن ثبت مي گردد و در انتهاي هر ماه و به هنگام پرداخت اجاره خانه دفتر تسويه حساب مي شود.
زندگي «سرباري»
آخرين نوع زندگي هاي دانشجويي، زندگي سرباري است. اين نوع زندگي به اين مفهوم است كه خانواده اي يك نفر دانشجو را مي پذيرد و به او اسكان مي دهد.
اين نوع زندگي كه از لحاظ روحي و رواني پيامدهاي ناخوشايند در پي دارد، كم هزينه ترين نوع زندگي دانشجويي است. جوان دانشجو با قرارگرفتن در مجموعه يك خانواده مجبور مي شود خود را با شرايط آن خانواده وفق دهد و به فرهنگ آن خانواده تأسي جويد.
دانشجويان دختر
دشواري دانشجويان دختر درمقايسه با همتايان پسر خود در زمينه يافتن اسكان مناسب و امن بسيار بيشتر است و اكثر مراكز تحصيلي حداكثر تلا ش خود براي ارائه امكانات مناسب به دانشجويان دختر را انجام مي دهند. با اين وصف مسأله اسكان دختران دانشجو در مقياس كوچك تر خود مطرح است و در تهران برخي از پانسيون ها فقط امكاناتي را جهت ارائه به دانشجويان دختر تدارك ديده اند.
گردونه كماكان مي چرخد!
اين گردونه مي چرخد و هر روز آمار دانشجويان غيربومي در شهرها بالا مي رود.آنچه كه سال هاي آينده مقوله مراكز اسكان دانشجويان را جدي تر خواهد كرد و سرمايه هاي مختلفي را به سوي خود خواهد كشيد.

هزينه تقريبي پانسيون ها در نقاط مختلف تهران
اجاره 
وثيقه 
جنسيت
منطقه 
۱۵
۱۰۰۰
مرد دو نفر
وليعصر
۵۰-۴۰
۵۰۰
خانم دو نفر
صادقيه 
۳۳
۱۰۰
مرد
اميرآباد(خوابگاه آقايان)
۴۰
۴۰
مرد
ميدان انقلا ب (خوابگاه آقايان)
۱۰۵-۹۵
۳۰۰
زن
خيابان انقلا ب(خوابگاه دخترانه)
۵۰
۵۰۰
زن (سه نفر)
فرمانيه 
۴۰
۴۰
مرد
اميرآباد(خوابگاه آقايان)
۵۰-۴۰
۴۰
زن 
ستارخان(خوابگاه دختران)
۱۰۰
۳۰۰
زن يا مرد
سيدخندان 
۶۰
۴۰۰
زن 
پونك 
۴۰
۵۰
زن 
روبروي دانشگاه(خوابگاه دختران)
۲۸
۱۰۰
مرد
پيچ شميران(خوابگاه آقايان)
واحد:هزار تومان 
توضيحات 
كارمند يا دانشجو- آپارتمان ۳۵ متري با انباري و پشت بام در اختيار، تلفن، آب ، گاز ، برق (يخچال،فرش و گاز متعلق به ساكن كنوني).
خانه اي با ساخت پانزده ساله در يك طبقه با تلفن، گاز، آب و برق به همراه ساكن كنوني( يك نفر خانم).
در سه طبقه.يك طبقه دانشجويي، يك طبقه كارمندي،يك طبقه فني حرفه اي براي هر طبقه يك الي ۲ سرويس بهداشتي اتاق ها ۶ الي ۱۰ تخته هر اتاق داراي آشپزخانه و تلويزيون.
در دو طبقه. يك طبقه دانشجويي،يك طبقه كارمندي، در هر طبقه ۳ اتاق ۶ الي ۸ تخته .طبقه دانشجويي داراي اتاق مطالعه، آشپزخانه براي هر طبقه، يخچال براي هر اتاق.
در دو طبقه. طبقه اول۷ اتاق ،طبقه دوم۱۱ اتاق. هر اتاق سه تخته، يخچال ،تلويزيون، و يدئو ،تخت ، كمد ، تلفن. هر طبقه داراي سرويس بهداشتي و آشپزخانه و داراي ۳ سالن مطالعه.
سوئيت ۶۰ متري مبله با يخچال،تخت ، تلفن ،آب، گاز، برق، تلويزيون و مابقي امكانات مورد نياز براي دانشجو.
در چهار طبقه. اتاق هاي ۴، ۶ و ۸ تخته با تلويزيون، يخچال و كمد. هر طبقه داراي آشپزخانه و سرويس بهداشتي و فاقد اتاق مطالعه.
در دو طبقه. هر طبقه چهار اتاق و هر اتاق ۳ تخت دو نفره حداقل قرارداد ۶ ماه. داراي تلفن ،گاز، آب، برق ، تلو يزيو ن، يخچا ل طبقه دانشجويي داراي ا تا ق مطالعه د ر هر طبقه سرويس بهداشتي .
د رسه طبقه .هر طبقه ۵۰ متر براي نهايتاًدو نفر دانشجو يا كارمند داراي آب، برق، گاز و تلفن مشترك 
آپارتمان ۵۰ متري . سراميك و گچ بري، اتاق خواب، موكت، پاركينگ و انباري و منبع آب جداگانه با تلفن به همراه ساكن كنوني (۱ نفر)
در سه طبقه. دو الي سه اتاق ۴، ۶ و ۸ تخته سرويس بهداشتي و آشپزخانه مشترك در هر اتاق تلويزيون و بابت هر ۰۰۰/۱۰۰ تومان وديعه، ۵۰۰۰تومان اجاره كسر مي شود.
در سه طبقه. ۱۰۰ متري يا ۱۵۰ متري، حياط و فضاي باز، در ۹ اتاق ازيك تخته الي ۸ تخته كه قيمت ذكر شده براي ۸ تخته است. حمام ده متري و آشپزخانه ۵۰ متري مشترك.

سلا متي خود را دريابيد
رژيم غذايي و ورزش مناسب، سالم ترين و اقتصادي ترين راه حل كاهش وزن
001095.jpg
چگونه لا غر شويم؟
بسياري از بيماري ها همچون آرتروز، نقرص، ديسك كمر، نارسايي تنفسي، عفونت هاي ريوي، حمله هاي آسمي، مرض قند، واريس، چربي خون وتصلب شرائين حاصل بي توجهي افراد به افزايش وزن است. براي جلوگيري از چنين بيماري هايي حفظ وزن مناسب ضروري است كه البته بدين معني نيست كه بايد براي كاهش وزن به هر رژيمي دست زد.
دانشمندان علم تغذيه تاكيد مي كنند نبايد در هرهفته بيش از يك كيلوگرم وزن كم كرد. رژيم مناسب مبني بر نخوردن نيست، زيرا بدن مبادرت به دريافت انرژي لا زم از يكي از بافت هاي خود مي كند و پس از كاهش مقدار چربي ذخيره شده بدن انرژي مورد نياز خود را از بافت هاي حياتي مثل كبد، كليه، قلب و غيره دريافت مي كند و اين امر بسيار خطرناك است.چنان كه رژيم هاي پروتئيني براي افراد مبتلا  به ناراحتي كبدي و يا كليوي و افرادي كه اسيد اوره خون بالا يي دارند، و يا اوره خون زيادي دارند خوب نيست. اين نوع رژيم مي تواند فقط براي مدت چند هفته در افراد سالم باشد و در صورت رغبت به ادامه اين رژيم براي بيش از يك ماه بايد زير نظر پزشك باشيد و آزمايشات مقدار كلسترول و اوره و اسيد اوره خون را هر ماه تكرار كنيد.
برخي نيز به غلط براي كاهش وزن به كم كردن مايعات و افزايش تعريق روي مي آورند. بخش مهمي از بدن را آب تشكيل مي دهد و به جهت سنگين بودن آن بسيار آسان است كه چند كيلو از وزن خود را با پرهيز از نوشيدن مايعات از يك طرف و به عرق درآوردن بدن از طريق سونا كم كرد. ولي اين روش هم لزوما هميشه مناسب نيست، زيرا هر زماني كه مصرف طبيعي مايعات آغاز شود و سونا متوقف شود، وزن انسان به سرعت به حالت قبلي بر مي گردد. فراموش نكنيد كاهش هميشگي وزن فقط با كاستن چربي هاي بدن است نه مايعات.
از سوي ديگر دارندگان رژيم لا غري بيشتر با خطر كمبود تمام ويتامين ها روبه روهستند به خصوص ويتامين ها به طور طبيعي در چربي ذخيره مي شوند و به علت كسري چربي در رژيم لا غري، جذب اين ويتامين ها كاهش مي يابد. ويتامين براي سوزاندن غذا و گرفتن رژيم نقش مهمي دارد. در ژريم لا غري ويتامين ها نقش مهمي در سوزندان چربي انبار شده در بدن فرد چاق دارند.كمبود ويتامين باعث مي شود چربي ها به حال خود بمانند و رژيم غذايي شكست بخورد و مدتي پس از شروع رژيم لا غري ويتامين ها بايد به رژيم آنها اضافه شود كه سوخت و ساز تنظيم شود و كاهش وزن سريع تر و ريزش مو كمتر شود.
بهترين زمان براي ورزش 
بسياري از افراد خانواده ترجيح مي دهند صبحگاهان به ورزش بپردازند تا با انرژي كامل به انجام امور روزمره خود بپردازند.
آنان بر اين باورند كه ورزش صبحگاهي همانند نوشيدن فنجان چاي يا قهوه، باعث برانگيخته شدن قواي جسماني آنها شده و روزي پرنشاط را سپري خواهند كرد اما متخصصان اعصاب عقيده اي متفاوت دارند. پروفسور فييس زي درباره مفيدترين زمان فعاليت مي گويد: «مؤثرترين موقع براي ورزش عصر هنگام است زيرا در چنين زماني عضلا ت در اوج توانمندي خود قرار دارند و احتمال آسيب ديدن به كمترين ميزان خود مي رسد. همچنين عصرها مردم از لحاظ ذهني كاملا ً هوشيار هستند.»اين عملكرد مؤثر به نحوه فعاليت مغز باز مي گردد كه سبب شده كار كردن هنگام ساعات بعدازظهر سودمندتر واقع شود. در حقيقت مغز انسان نيز ساعت كاركرد خود را دارد و طبق آن خوابيدن، فشار خون و يا حتي روحيات و اخلا ق انسان را توسط غده هيپوتالا موس كنترل مي كند. دماي بدن نيز در اين زمره جاي مي گيرد، عاملي كه هنگام ورزش نقش كليدي مي يابد. بعدازظهر دماي بدن انسان يك يا دو درجه بيشتر از صبحگاهان است كه علا وه بر افزايش آمادگي عضلا ني احتمال مصدوميت دائم را هم كاهش مي دهد. به هر روي دانشمندان تأكيد مي كنند تمرين در بعدازظهر نه تنها ساده تر است بلكه باعث افزايش قابليت هاي فردي نيز مي شود.
با چهره خود ورزش كنيد
ورزش هاي چهره مهارت هاي آموزشي مي دهد كه به جوان ماندن صورت كمك مي كند و باعث مي شود چهره اي شاداب تر داشته باشيد. ورزش هاي چهره راهي طبيعي براي شكل دادن دوباره به ظاهر صورت انسان است كه با كمك ورزش هاي صورت مي توان ده سال سن خود را بدون سيليكات، جراحي و دوخت ودوز كم كرد. همچنان كه يك ورزشكار، اندامش را به وسيله كاركردن روي تك تك ماهيچه هايش حفظ مي كند، مي توان ورزش صورت، گونه ها، لب ها، اطراف چشم ها و ديگر ماهيچه هاي صورت را با تكرار يك ورزش ويژه تقويت كرد. ماهيچه هاي صورت به قدري كوچك و تاثير پذيرند كه خيلي زود تحت تاثير اين حركات قرار مي گيرند به طوري كه حتي گاهي اوقات در كمتر از چند ساعت تغييراتي مشاهده مي شود. كاركردن روي ماهيچه هاي زير پوست آنها را حالت داده و ساختمان زير پوست را محكم مي كند. انجام ورزش هاي صورت به طور صحيح،گردش خون را در زيرپوست افزايش مي دهد در نتيجه زردي و رنگ پريدگي چهره تبديل به درخشندگي و خوش رنگ شدن پوست مي شود.

واكسن ضد سيگار، يك گام ديگر
دانشمندان اعلا م كردند آزمايشات اوليه واكسن ضد سيگار، كه سبب مي شود افراد ديگر تمايلي به سيگار كشيدن در خود احساس نكنند، موفقيتآميز بوده است.
اين واكسن كه كاملا ً بي خطر است مانع از تأثيرگذاري نيكوتين يا كوكائين بر مغز مي شود، در نتيجه اين مواد كه تأثيري مخدر دارند ديگر قادر به تحريك مغز و در پي آن ايجاد اشتياق دوباره براي استفاده از سيگار نخواهند بود.
اين دارو به سرعت سيستم دفاعي بدن را تحريك مي كند و منجر به توليد پادتني مي شود كه با محصور كردن نيكوتين يا كوكائين در جريان خون فرد، مانع از رسيدن آنها به سلول هاي مغز مي شود و مي تواند براي افرادي كه معتاد به كوكائين يا سيگار هستند مفيد واقع شود اما دستاورد مهم تر آن- كه هنوز در مرحله نظريه باقي مانده- براي والديني است كه مي خواهند فرزندانشان در برابر اعتياد مصون شوند.
معمولا ً افرادي كه سيگار را ترك كرده اند، پس از گذشت مدت كوتاهي دوباره استفاده از   آن را از سر مي گيرند اما اين واكسن سبب مي شود ديگر هيچ گاه به آن روي نياورند. دست كم دانشمندان اميدوارند با بهره گرفتن از چنين روش هايي، از آمار شگفت آور مرگ و مير ناشي از استعمال سيگار بكاهند. هم اكنون سالا نه حدود پنج ميليون نفر در سراسر دنيا در اثر ابتلا  به بيماري هاي ناشي از كشيدن سيگار جان خود را از دست مي دهند كه حدود سه چهارم آنان مرد هستند. طبق آمار منتشر شده اين تعداد در كشورهاي در حال توسعه افزايش قابل ملا حظه اي نسبت به كشورهاي صنعتي يافته است. برآورد مي شود حدود نهصد و سي ميليون از يك ميليارد و يكصدميليون سيگاري دنيا در اين كشورها زندگي مي كنند.
اطلا عات گردآوري شده از صدو بيست و پنج كشور دنيا نشان مي دهد عارضه قلبي، بيماري مزمن ريوي و سرطان ريه شايع ترين امراض مرتبط با دخانيات هستند كه منجر به مرگ مي شوند. كارشناسان معتقدند دولت ها در كشورهاي در حال توسعه ناچارند به سياست هاي پيشگيري و برنامه هاي دقيقي روي بياورند كه تعداد مردان سيگاري را كاهش دهند و از افزايش مصرف آن درميان زنان پيشگيري به عمل آورند در غير اين صورت با وجود روند صعودي گرايش افراد جامعه به سيگار با فاجعه اي بشري روبه رو خواهيم شد.

عرضه مستقيم لوازم التحرير در نقاط مختلف تهران
معاون بهره برداري سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران گفت: براي فروش لوازم التحرير در ميادين و بازارهاي روز از سوي اين سازمان هيچ گونه مجوزي صادر نشده است. محمد فياض در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: در ميادين و بازارهاي روز هيچ گونه چادر فصلي در خصوص عرضه لوازم التحرير برپا نشده و بدون هماهنگي با سازمان هاي مربوطه به اين كار اقدام نخواهيم كرد. وي اظهار داشت: با هماهنگي وزارت بازرگاني و ارگان هاي ذي ربط در خصوص عرضه مستقيم لوازم التحرير در سطح ميادين آماده همكاري هستيم. فياض تصريح كرد: اين سازمان آماده ارائه هر گونه خدمات در خصوص توزيع اين نوع كالا ها به مصرف كنندگان است. پيش از اين رئيس اتحاديه صنف نوشت افزار و لوازم مهندسي تهران گفته بود: با توجه به فرا رسيدن فصل بازگشايي مدارس، داير كردن غرفه و چادر فصلي جهت عرضه لوازم التحرير درماه هاي شهريور و مهر از سوي افراد متفرقه و بدون جواز كسب غير قانوني است.
عباس رحماني از جمله مكان هايي را كه مبادرت به عرضه اين نوع محصولا ت كرده بودند فرهنگسراهاي تهران، ميادين ميوه، بازارهاي روز، خيابان ها و گوشه و كنار شهر ذكر كرده بود.

نوسان شديد قيمت سيم كارت بازار را به ركود كشاند
001075.jpg
گروه بازارچه: بازار آزاد موبايل تهران با اعلا م شركت مخابرات ايران براي واگذاري ۳۰ هزار سيم كارت جديد تلفن همراه با نوسانات جدي مواجه شده است. به گزارش خبرنگار ما قيمت سيم كارت تلفن همراه از مدتي پيش روند صعودي به خود گرفت به طوري كه قيمت پايه سيم كارت از مرز يك ميليون تومان گذشت. كارشناسان علت اين افزايش قيمت را تأخير شركت مخابرات ايران در واگذاري سيم كارت تلفن همراه مي دانند. به طور معمول همزمان با واگذاري سري جديد سيم كارت تلفن همراه در بازار آزاد با افت قيمت مواجه مي شود در صورتي كه اين بار اين اتفاق نيفتاده و تنها بي ثباتي بر اين بازار حاكم شده است. گزارش خبرنگار گروه بازارچه از بازار آزاد سيم كارت تلفن همراه در تهران حاكي است يك روز بعد از اعلا م شركت مخابرات قيمت سيم كارت در اين بازار با افزايش و افت ناچيز همراه بود.
رضا حسيني يكي از فعالا ن بازار آزاد سيم كارت تلفن همراه درباره وضعيت اين بازار به خبرنگار ما گفت: نوسان حاصل از اعلا م شركت مخابرات ايران براي واگذاري سيم كارت تلفن همراه تنها اين بازار را به ركود كشانده است.
وي معتقد است: اين ركود تا چند روز ديگر رفع خواهد شد و مجدداً ثبات به بازار آزاد سيم كارت تلفن همراه باز مي گردد. حسيني درباره اثرات اعلا م واگذاري سيم كارت جديد تلفن همراه در قيمت هاي بازار گفت: در شرايط بي ثباتي نمي توان درباره آينده قيمت ها صحبت كرد ولي فكر مي كنم با توجه به شرايط فعلي بعد از ثبات قيمت ها مجدداً قيمت سيم كارت در بازار روند صعودي به خود بگيرد. در همين حال يك فروشنده با سابقه سيم كارت با تأييد بي ثباتي شديد در بازار سيم كارت طي روزهاي اخير پيش بيني كرد، پس از تحويل سيم كارت هاي جديد قيمت ها در بازار به صورت موقت با كاهش روبه رو شود. محمد رضايي گفت: در شرايط فعلي اندكي خريد و فروش با ركود مواجه شده اما احتمالا ً طي چند روز آينده با كاهش نسبي رونق دوباره به بازار باز مي گردد.
وي افزود: پس از پايان يافتن تحويل سيم كارت هاي جديد اثر رواني اين موضوع مجدداً به افزايش قيمت ها مي انجامد. وي ادامه داد: در حال حاضر به دليل بالا  بودن درخواست براي سيم كارت هاي «۰۹۱۱» قيمت اين سيم كارت ها به طور بي سابقه اي در حال افزايش است.

آيينه تصوير
001100.jpg

سازمان تجارت جهاني اعلا م كرد، كشورهاي فقير از اين پس مي توانند داروي ارزان براي كساني كه از ايدز و مالا ريا رنج مي برند وارد كنند. اين توافقنامه به كشورهاي فقير اجازه مي دهد كه داروهاي ارزان تر را براي مقابله با بيماري هاي لا علا ج و خسارت هايي كه آن بيماري ها به سلا مت عمومي در اين كشورها وارد مي كنند، دريافت كنند. اين پيمان صرفا به اين دليل پذيرفته شده كه اولا  از قاچاق دارو كه باعث افزايش قيمت آن مي شد جلوگيري گردد و ثانيا كشورهايي كه با بحران سلا مت عمومي مواجه هستند با استفاده از داروهايي ارزان قيمت باعث كاهش بيماري و همچنين عدم سرايت آن به عموم گردند. تا بدين وسيله زيان هاي بيماري و هزينه هاي درماني در كل كاهش يابد.
001115.jpg

روانشناسان قصد دارند مشاجرات خانوادگي را از طريق نوشتن مشكلا ت كاهش دهند. تحقيقات نشان مي دهد به كارگيري انگشتها و نوشتن، راه ساده و سريعي براي التيام بخشيدن معضلا ت و حتي بهبود يافتن زخم ها است.
دانشمندان آزمايشي را با حضور سي و شش نفر برگزار كردند كه طي آن از نيمي از افراد خواسته شد بدترين تجربه خود و احساسي را كه پيرامون آن داشته اند روي كاغذ بياورند. گروه ديگر نيز موضوعاتي جزئي نظير كارهايي كه در اوقات فراغت به آنها مي پرداختند را مي نوشتند. هر دو مجموعه سه روز و هر بار ۲۰ دقيقه اين عمل را تكرار كردند. از ديگر سو دانشمندان در آغاز تحقيق روي بازوي هريك از افراد جراحت كوچكي ايجاد كردند. آنها با بررسي زخم ها دريافتند اعضاي گروه اول با سرعت بيشتري بهبود يافته اند.
نوشتن دردسرهاي روزمره آسودگي خيال را به همراه خواهد داشت، بنابراين كارشناسان اميدوارند با بهره گيري از اين حربه باعث كاستن فشارهاي روحي روزانه و نزاع هاي ناشي از آن شوند.
001110.jpg

توانايي زنان در برقراري روابط عاطفي و وجود حس قوي همدردي نزد آنها سبب شده تا پزشكان زن از مهارت بيشتري در برقراري ارتباط با بيماران خود و دادن اخبار ناگوار به آنها برخوردار باشند. محققان با كار گذاشتن چند دوربين در مطب پزشكان مختلف، دريافتند مردان بيشتر تمايل دارند اينگونه اخبار را به طور ناگهاني با بيماران خود در ميان بگذارند. دانشمندان معتقدند اينگونه پزشكان به تمرين بيشتري براي برخورد با افراد رنجور نياز دارند. در گذشته بيمارستانهاي انگليس كلا س هاي ويژه اي - كه بيشتر جنبه تجربي داشتند - براي بالا  بردن قابليت دكترها جهت برقراري ارتباط صحيح داير مي كردند. پژوهش ها نشان داده در حالي كه مردها دوست دارند به سرعت «حقيقت» را بيان كنند زنان بيشتر رويكردي تلقيني دارند كه به تدريج بيمار را از مريضي خود آگاه مي سازند. در روش هاي نوين اين فرصت را براي بيمار فراهم ميآورند كه رفته رفته بر ترس غلبه كند و روشي عقلا ني براي بهبود در پيش بگيرد.
001105.jpg

شركت مايكرو سافت مجدداً به كاربران ويندوز هشدار داد براي نصب نرم افزار رفع نقص جديدي كه اين شركت در سايت خود قرار داده است عجله كنند، زيرا همان گونه كه در مورد كرم بلستر رخ داد، اخلا لگران شبكه با استفاده از نقص اعلا م شده توسط مايكرو سافت در هفته گذشته مي توانند خسارات جبران ناپذيري به شبكه هاي رايانه اي وارد آورند. به گزارش ايلنا، يكي از سخنگويان مايكروسافت ضمن هشدار مجدد نسبت به نصب جديد ويندوز گفت: همه كاربران ويندوز اعم از كاربران خانگي، شركت ها، موسسات و .. بايد به سرعت برنامه رفع نقص را دريافت كنند؛ پيش از آنكه حادثه اي به بزرگي آنچه در مورد بلستر رخ دهد. يادآور مي شود هفته گذشته، درست لحظاتي قبل از آنكه مدير ارشد مايكروسافت در جلسه اي دركنگره در مورد بهبود وضعيت امنيت در ويندوز اطمينان دهد، يكي از سخنگويان مايكروسافت در خصوص پيدا شدن نقص ديگري در ويندوز به كاربران اين سيستم عامل هشدار  داد.

ده پرسش روز
مرد مجرد شاغل
شغل - درآمد: مهندس/ ۳۵۰ هزارتومان
۱-دلتان مي خواست چكاره بوديد؟
از شغل مهندسي لذت مي برم.
۲-چقدر از درآمد شما در ماه صرفه جويي مي شود؟
نزديك به ۲۰۰ هزار تومان، ولي نكته اين است در ۲۷ سالگي هنوز با پدر و مادرم زندگي مي كنم.
۳-آيا با اين درآمد به والدين يا خواهران و برادران خود كمك مي كنيد؟
اگر بگويم آري دروغ گفته ام، خير اين رقم درآمد چنداني به شمار نمي رود.
۴-تاكنون چه وسايلي را براي زندگي آينده خود تهيه كرده ايد؟
متأسفانه فقط يك اتومبيل پرايد.
۵-بيشترين هزينه هاي شما صرف چه چيزي مي شود؟
لباس، خريد هدايا و كتاب 
۶-فكر مي كنيد والدينتان بايد در زمينه هاي اقتصادي چه نصيحتي به شما مي كردند؟
فكر نمي كنم نصايح آنها در زمينه  خاصي كارساز باشد، مشكل ما، همه ما، تورم دائمي است و كاهش ارزش ريال.
۷-آيا براي شما مهم است همسر آتي تان كار كند؟
دلم مي خواهد او هم مثل من دانشگاه رفته باشد.
۸-اگر درآمدتان دو برابر شود چه مي كنيد؟
ماهي ۷۰۰ هزار تومان هم درآمد چنداني به شمار نمي رود.
۹-اگر ده برابر شود چه مي كنيد؟
يك دستگاه آپارتمان به صورت قسطي مي خرم.
۱۰-بين يك اتومبيل زانتياي نو و يك قطعه كوچك زمين در شمال ايران كدام را بر مي گزينيد؟
در آن قطعه زمين خانه كوچكي مي سازم و آخر هفته ها از طبيعت زيبا لذت مي برم.

افزايش توليد گل  گاوزبان در كشور
در طب گياهي ايران از چند هزار سال قبل، از جوشانده گل گاوزبان به عنوان نوشيدني آرام بخش و دارويي مفيد براي درمان بيماري هاي رماتيسم، كليه سرماخوردگي، تپش قلب و اعصاب استفاده مي شود. با بارش هاي مناسب امسال توليد« گل گا وزبان» در استان گيلا ن با حدود ۱۰۰ تن افزايش نسبت به سال هاي قبل حدود ۵۰۰ تن برآورد مي شود كه قيمت هر كيلو گل گاوزبان خشك را در بازار به ۲ تا ۵ هزار تومان رسانده است. به گزارش ايرنا كار برداشت طبي گل گاو زبان از حدود ۵۰۰ هكتار عرصه هاي رويش طبيعي و زمين هاي زيركاشت اين محصول در گيلا ن به پايان رسيد.
از كل زمين هاي زيركشت گل گاو زبان در استان گيلا ن حدود ۳۰۰هكتار آن خودرو و بقيه توسط كشاورزان كشت مي  شود. اين گياه از اواخر زمستان از خاك مي رويد و از اوايل ارديبهشت ماه تا پايان فصل تابستان گل هاي آن در چندين مرحله برداشت مي شود. جوشانده گياه طبي گل گاوزبان در طب سنتي ايران، چين و هندوستان موارد استفاده فراواني دارد.

قيمت سيم كارت در سوريه به ۷۰ دلا ر رسيد
روزنامه فرامنطقه اي الحيات به نقل از وزير ارتباطات سوريه نوشت: بالغ بر ۷۰۰ هزار مشترك از شبكه اينترنت سوريه استفاده مي كنند.
الحيات در مصاحبه با محمدبشير المنجد كه در شماره روز دوشنبه به چاپ رسيد، افزود: پيش بيني مي شود كه با آغاز سال آينده ميلا دي (۲۰۰۴) بيش از ۲۰ مركز عهده دار ارايه خدمات اينترنت به شهروندان سوريه خواهند بود.
هم اكنون دو مركز، يكي در شركت مخابرات سوريه و ديگري در انجمن رايانه اي اين كشور كه به وسيله بشار اسد رئيس جمهوري سوريه در دهه نود قرن گذشته ميلا دي تأسيس و راه اندازي شد، عهده دار ارايه اينگونه خدمات هستند.
وي در خصوص علت كاهش ناگهاني قيمت خريد خط همراه سوريه گفت: قيمت ارايه شده از سوي شركت مخابرات سوريه براي اختصاص يك خط همچنان ۱۸۰ دلا ر است، اما رقابت ميان دو شركت ارايه دهنده خدمات اين شبكه باعث شد تا اين هزينه را به ۷۰ دلا ر كاهش دهند. علا وه بر قيمت پرداختي براي خريد خط تلفن همراه، هر مشترك موظف است ماهانه ۱۲ دلا ر به عنوان هزينه اشتراك پرداخت كند.

صداي مصرف كننده
۶۹۵۵۲۵۷
خدمات پس از فروش ديجيتالم كجا بود؟
در دو سه سال اخير مقداري از وسايل صوتي و تصويري ديجيتال وارد كشور شده و مردم به خاطر اينكه از تكنولوژي جديد و كيفيت بهتر و وسايل الكترونيكي حرفه اي استفاده كنند به خريد آنها مبادرت كرده اند. اما با وجود آنكه بين ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان بابت ضبط و واكمن سوني پرداخت كرده ام و كمتر از يك سال شاهد خرابي آن بودم متأسفانه خدمات پس از فروش مناسب آن وجود ندارد و ۱۷۰ هزار تومان پول خود را دور ريخته ام. همچنين يكي از دوستان نيز ۱۵۵ هزار تومان بابت خريد ضبط واكمن پاناسونيك پرداخت كرد و او نيز در هنگام خرابي ضبط خود با فقدان خدمات پس از فروش روبه رو شد.
در اين زمينه ضرورت دارد تا وزارت بازرگاني و وزارت صنايع و معادن قانون ضرورت ارايه خدمات پس از فروش كالا هاي خارجي را سخت گيرانه تر كنند و تا اين حد مصرف كننده را دچار مشكل نكنند. در حال حاضر اكثر جوانان و علا قه مندان به ضبط هاي واكمن، ترجيح مي دهند كه همان ضبط هاي قديمي آنالوگ را خريداري كنند. چرا در كشور ما تكنولوژي، كالا هاي برقي و كامپيوتري و الكترونيكي ديجيتالي را وارد مي كنيم اما درمقابل خدمات پس از فروش آنها تعهدي نداريم. حداقل شركت ها را بايد وادار كنيم كه آموزش هاي لا زم را به تعدادي از جوانان علا قه مند و جوياي كار بدهند و از طريق ايجاد شغل و دفاتر خدمات پس از فروش بازاريابي بهتري را براي محصولا ت جديد و با تكنولوژي روز خود داشته باشند.
امير ناظمي 
مشكل تلفن 
در حالي كه در هفته دولت شركت مخابرات با اطلا عات و ارقام اعلا م كرد كه تا پايان سال چند ميليون خط تلفن واگذار مي كند، اكنون يك سال است بنده فيش تلفن خريده ام ولي هنوز تلفنم وصل نشده است. مسئولا ن مخابرات منطقه محل سكونتم(پاسداران) در پاسخ به اعتراضات و مراجعات مرتبم دست آخر پربودن شبكه را علت تأخير در وصل تلفن اعلا م كردند.
اميدوارم شركت مخابرات براي حل اين مشكل راه حلي بينديشد.
مازيار كريمي 
گازرساني را سرعت بخشيد
گازكشي مناطق تهران مشكل بزرگ سوخت مردم اين شهر را حل كرده است ولي به مشكلا ت معدود خانواده هايي كه هنوز گاز شهري شان وصل نشده افزوده است.
با توجه به نوساز بودن بافت خيابان  جنت آباد شمالي شركت گاز هنوز كنتورهاي گاز اهالي اين منطقه را نصب نكرده و ساكنين اين مناطق ناچارند از سوخت گازوئيل استفاده كنند. اين در حالي است كه ساكنين براي دريافت گازوئيل مصرفي بايد نامه اي از شركت گاز مبني بر عدم وصل كنتور دريافت كرده و آن را به شركت پخش فرآورده هاي نفتي ارائه كنند. انجام اين كارها حداقل يك هفته زمان نياز دارد تا گازوئيل به خانه ها برسد. با توجه به اينكه اهالي اين منطقه كارمند دولت هستند لذا وقت نمي كنند كه يك هفته به دنبال مجوز دريافت سوخت بدوند در حالي كه شركت گاز مي تواند با سرعت بخشيدن به نصب كنتورگاز مصرفي در اين مناطق اين مشكل را برطرف كند.
اينكه اعلا م مي شود قرار است كنتور از اصفهان بيايد، توجيه درستي براي مصرف كننده نيست. شركت گاز بايد نياز مصرف كننده و تعهد خود را حداقل با واردات كنتور گاز از كشورهاي ديگر در كوتاه مدت برطرف كند و در آينده در انتظار كنتور گاز از اصفهان باشد. چرا دركشور ما اين كارها را به بخش خصوصي واگذار نمي كنند تا مردم اين همه سرگردان نباشند.
محسن احمدي

گوناگون
بازارچه خوراك
بازارچه مسكن
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه مسكن  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |