شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۷۲
ميوه اي با خواص فراوان كه فقط به اشراف تعلق ندارد
001090.jpg
تا چند سال پيش موز جزو ميوه هاي لوكس و گران قيمت به شمار مي رفت و همه خانواده ها قدرت خريد آن را نداشتند. ولي با توليد انبوه اين ميوه در جنوب كشور و واردات آن، قيمت اين ميوه نه تنها افزايش نيافته بلكه ارزان هم شده به طوري كه الا ن از بسياري ميوه ها ارزان تر است. قيمت هر كيلو موز به طور ميانگين ۸۰۰ تومان است كه اين رقم ممكن است در برخي مناطق به ۶۵۰ تومان نيز برسد. البته در برخي مناطق جنوب كشور برخلاف تصور قيمت آن، گاه از ۱۲۰۰ تومان در هر كيلو فراتر مي رود.
درخت موز با همه بزرگي كه دارد جزو گياهان علفي به حساب ميآيد. قدرت غذايي موز كمي از سيب زميني بيشتر است و داراي ويتامين هاي آ، ب، ث، و ۸۰ درصد قند است. ضمن اينكه فلزاتي مانند آهن، فسفر، منيزيم،پتاسيم و روي را نيز دارا است.
معمولا ً مردم كشوري كه موز جزو قوت غالب آنها به شمار مي رود دچار اختلا لا  ت معده و سوء هاضمه و يبوست هستند. چون ميوه موز از نظر مواد چربي، سفيده اي، ترشي، سلولز و كلسيم فقير است. خوردن موز نارس موجب ورم معده (كوليت) شده و در روده ايجاد تخمير مي كند.
خوردن موز براي مبتلا يان به ديابت(مرض قند) خوب نيست. همچنين ممكن است برخي افراد نسبت به اين ميوه حساسيت داشته باشند، اين گونه افراد بايد پس از خوردن موز يك ميوه ترش يا كمي آب ليمو بخورند.
در هندوستان از سوزاندن شاخ و برگ خشك شده درخت موز خاكستري تهيه مي كنند كه به جاي صابون با آن لباس مي شويند.
ميوه نارس موز دير هضم است ولي رسيده آن خونساز و سرفه هاي خشك را برطرف مي كند.
ماليدن ميوه كال موز با سركه براي كچلي و شوره سرو خارش سفارش شده است. تركيب ميوه موز با مخلوط مغز تخم خربزه براي بهتر شدن رنگ چهره مفيد است. هرگز نبايد بعد از خوردن موز آب نوشيد ضمن اينكه ناشتا ميل كردن اين ميوه نيز مضر است. دكتر غياث الدين جزايري در كتاب زبان خوراكي هاي خود درباره خواص پوست موز نوشته است: پوست ميوه موز(از سمت داخل) جوهر را به خود مي گيرد و براي پاك كردن جوهر و مركب از روي دست به كار مي رود.
كمپوت موز نيز براي اشخاص كه داراي معده ضعيف هستند مو‡ثر است. تا مدتي پيش برخي فروشندگان آب ميوه تركيب موز را با شير به مردم مي فروختند و اين نوشيدني طرفدار زيادي در ايران داشت اما به دليل مسائل بهداشتي، عرضه اين نوشيدني پرطرفدار ممنوع شده هر چند كه هنوز تعدادي از مغازه ها اين نوشيدني را مي فروشند.
اين سفارش گروه بازارچه همشهري را بپذيريد كه فروشندگان دوره گرد و غيرقانوني موزكه در كنار خيابان ها مشغول به كارند ممكن است سر شما كلا ه بگذارند. اين فروشندگان قيمت پايين و خيره كننده اي به مردم اعلا م مي كنند. در حالي كه با استفاده از ترازوهاي دستكاري شده آن را با قيمت بالا تري به مردم مي فروشند.

قيمت  ميوه در بازار تهران
001125.jpg

قيمت  سبزي ها وصيفي هادر بازار تهران
001120.jpg

هزينه يك وعده سالا د شيرازي(۳ تا ۴ نفر)ُ
هزينه تقريبي(ريال)
مقدار كالري 
مقدار
مواد
۴۰۰
۲۰
۲ عدد ۲۰۰ گرم 
خيارپوست كنده 
۲۸۰
۲۸
۲ عدد ۴۰۰ گرم 
گوجه فرنگي پوست كنده 
۱۸۰
۳۵
۱ عدد ۶۰ گرم 
پياز ساطوري 
۱۰۰
-
۱-۲ قاشق 
سركه 
۲۰۰
۲۱۶
۲-۳ قاشق 
روغن 
۵۰
-
به مقدار لا زم 
نمك و فلفل 
۱۲۱۰
۲۹۹
-
جمع

بازارچه خوراك
بازارچه مسكن
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه مسكن  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |