پنج شنبه۲۴ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۹۶ - Oct.16, 2003
قُلُوبُ الرِّجَالِ وَحْشِيَّه فَمَنْ تَأَلَّفَهَا أَقْبَلَتْ عَلَيْهِ.
دل هاي مردان رمنده است، هر كه آن را به خود خو داد
روي بدو نهند.
علي ابن ابي طالب(ع)-نهج البلاغه
امروز با حافظ
وظيفه گر برسد مصرفش گلست و نبيد
رسيد مژده كه آمد بهار و سبزه دميد
فغان فتاد به بلبل نقاب گل كه كشيد
صفير مرغ برآمد بط شراب كجاست
گلي امامي تشريح كرد
موانع بين المللي شدن زبان فارسي
زبان فارسي براي بين المللي شدن بايد تلاش زيادي بكند تا از اين وضعيت برزخي نجات پيدا كند.
گلي امامي در گفتگو با همشهري ضمن بيان اين مطلب گفت: فكر نمي كنم زبان فارسي فاقد ساختار لازم براي بين المللي شدن باشد اما بايد پذيرفت كه تاكنون هيچ تلاش موثري براي شناساندن اين زبان در سطح بين المللي صورت نگرفته است.
به عقيده اين مترجم، زبان فارسي به رغم ناتواني براي اثبات خود به عنوان يك زبان بين المللي، يك زبان زنده و پويا است.
وي داشتن ساختار مناسب، تبليغات و فضاي سياسي را به عنوان امكانات اوليه يك زبان براي بين المللي شدن ضروري دانست و افزود: مسايل سياسي براي عقب
نگه داشته شدن يا محروم ماندن از صحنه بين المللي عامل مهمي هستند.
امامي همچنين گفت:  زبان و ادبيات ما اگر بين المللي نيست اما زنده است اما براي رسيدن به جايگاه بين المللي هنوز بايد راه طولاني را طي كنيم. داشتن برنامه هاي كوتاه مدت، ميان مدت و بلندمدت تحقق آن را امكان پذير مي كند.
وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا ادبيات فارسي به دليل زبان فارسي، مهجور مانده است، گفت: ادبيات ما قبل از هر چيز بين المللي نيست زيرا حد و اندازه يك ادبيات بين المللي را ندارد. اين ادبيات در سطحي نيست كه بتواند در مجامع بين المللي مطرح شود. اگر ادبيات كشورهاي ديگر به عرصه هاي بين المللي دست يافته اند به دليل زبان آن ها نيست بلكه ويژگي همه آن ها داشتن مفهومي جهاني است. به عقيده امامي نبود خلاقيت در ادبيات فارسي مهمترين عامل بومي بودن آن است.

از ۲۹ مهر گشايش مي يابد
ششمين نمايشگاه دوسالانه بين المللي كاريكاتور
017088.jpg
ششمين  نمايشگاه  دو سالانه  بين المللي  كاريكاتور تهران  روزسه شنبه  هفته  آينده  در فرهنگسراي  نياوران  گشايش  مي يابد.
به گزارش ايرنا، مسعود شجاعي  طباطبايي  مسئول خانه كاريكاتور ايران گفت : اين  نمايشگاه  دو سالانه  با حضور كاريكاتوريست هاي  داخلي  و خارجي  برپا مي شود.
به گفته  وي ، اين  نمايشگاه  جزو ۱۰ نمايشگاه  برتر كاريكاتور در جهان  است  و تمام  كاريكاتوريست هاي  پيشكسوت  جهان  و ايران  در آن  شركت  مي كنند.
وي  خاطر نشان  كرد: برگزاري  بهتر اين  نمايشگاه ها ، نيازمند كمك ، ياري  و حمايت  مسئولان  بخش هاي  مختلف  فرهنگي  - هنري  است . خانه  كاريكاتور براي  برگزاري  اين  نمايشگاه  با مشكلات  زيادي  مواجه بود كه  اميدواريم  پس  از اين  با حمايت  نهادهاي  ذيربط ديگر مشكلي  وجود نداشته  باشد.
پس  از برگزاري  ششمين  نمايشگاه  دوسالانه  كاريكاتور و با همكاري  سازمان  فرهنگي  هنري  دبيرخانه  اين  نمايشگاه  به  صورت  دايمي  در خانه  كاريكاتور ايران  داير خواهد شد.
۲۷۵ اثر كاريكاتور از كاريكاتوريست هاي  ايراني  و خارجي  براي  عرضه  در ششمين  نمايشگاه  دو سالانه  كاريكاتور تهران  انتخاب  شده  است  .هيات  داوران  از ميان  دو هزار و ۹۵۵ اثر رسيده  از ۲۱ كشور جهان  ، ۲۷۵اثر را در سه  مرحله  انتخاب  كرده اند.
جوادعليزاده ، مسعود شجايي طباطبايي ، محمدحسين  نيرومند، كامبيز درمبخش ،توكا نيستاني ، بهرام عظيمي ، افشين  سبوكي ، جمال  رحمتي  و كيارش  زندي ، داوري براي  انتخاب  اين  آثار را از ۱۵ شهريور به  عهده  داشتند.
اين  داوري  در سه  مرحله  حذف  آثار فاقد ارزش  براي  عرضه  در نمايشگاه ، راي گيري  براي  انتخاب  آثار و انتخاب  آثار براي  چاپ  در كاتالوگ  انجام  شد.

سينماي ايران پيشقراول سينماي ملي در دنياست
باشگاه فرهنگي سينماي كويت با همكاري رايزني فرهنگي سفارت جمهوري اسلامي ايران هفته فيلم ايران را در اين كشور برگزار مي كنند.
به گزارش ايسنا از شبكه  ميثاق، حسن خاكرند رايزن فرهنگي ايران در كويت گفت : هفته فيلم ايران از تاريخ ۲۶ الي ۳۰ مهر ماه در سالن نمايش مجتمع آموزشي قبليه كويت برگزار خواهد شد.
حسن خاكرند گفت : در هفته فيلم ايران در كويت فيلمهاي تخته سياه به كارگرداني سميرا مخملباف ، طعم گيلاس به كارگرداني عباس كيارستمي ، گبه به كارگرداني محسن مخملباف، دايره به كارگرداني جعفر پناهي و فيلم رنگ خدا به كارگرداني مجيد مجيدي به نمايش گذاشته مي شود.
تلويزيون كويت نيز با نمايش فيلم ايراني رنگ خدا به كارگرداني مجيد مجيدي ، از سينماي ايران به عنوان پيشقراول سينماي ملي درجهان ياد كرد.
مجري تلويزيون در توصيف سينماي ايران گفت : فيلمهاي ايراني از سادگي مركب ، اعجاز انگيز و فريبندگي و دلنشين برخوردار است و بيننده آن را راحت درك مي كند و اين راز جذابيت فيلم ايراني است .
فاروق عبدالعزيز افزود : چه كسي تا يك دهه قبل باور مي كرد كه سينماي ايران به چنين موفقيت هاي
سلسله واري دست يابد و براي ناقدان غربي و شرقي و خاورميانه اي سينما، به يك پديده اعجاب انگيز تبديل شود.

۶ فيلم ايراني در جشنواره هاي جهاني
فيلمهاي امتحان، ايستگاه متروك و من ترانه ۱۵ سال دارم در جشنواره فيلم ريو به روي صحنه رفت.
روابط عمومي بنياد سينمايي فارابي اعلام كرد: اين بنياد سه فيلم امتحان ساخته ناصر رفايي، ايستگاه متروك ساخته عليرضا رئيسيان و من ترانه ۱۵ سال دارم ساخته رسول صدر عاملي را در جشنواره بين المللي فيلم ريو شركت داد.جشنواره بين المللي فيلم ريو از ۳ تا ۱۷ مهر امسال در شهر ريودوژانيرو كشور برزيل برگزار شد.
فيلم تو آزادي ساخته محمدعلي طالبي نيز در جشنواره بين المللي فيلم كودك باستر به نمايش درآمد كه با استقبال قابل توجهي مواجه شد.جشنواره بين المللي فيلم كودك باستر از ۷ تا ۱۳ مهر امسال در كپنهاگ دانمارك برگزار شد.سي امين جشنواره بين المللي فيلم «فلاندرز» نيز كه از ۱۵ تا ۲۶ مهرماه در شهر «گنت» بلژيك در حال برگزاري است، فيلم هاي دانه هاي ريز برف، نامه هاي باد، نورا و كولي را در بخش هاي غيررقابتي اين جشنواره، به نمايش خواهد گذاشت.

بهارستان
از انگشتانم براي كودكان مداد رنگي بسازيد
در سينه ام بذر مهر بپاشيد تا كودكان خسته از الفباء در مرغزارهايم بازي كنند.
احمدرضا احمدي

نگارستان
017086.jpg
راه رفتن
۱- الكساندر آرچيپنكو (Alexander Archipenko)
۲- تولد: كيف ۱۸۸۷ / وفات: نيويورك ۱۹۶۴
۳- سبك: كوبيسم (كوبيسم سبكي است كه نقاش يا مجسمه ساز در آن براي خلق آثارش از اشكال هندسي استفاده مي كند. اين اشكال هندسي تحدب و تقعر مشخصي ندارند و گاه شكل هندسي خاصي را نيز نشان نمي دهند. اين سبك توسط پيكاسو در دهه اول قرن بيستم پايه گذاري شد.
۴- زندگينامه هنرمند: وي شايد اولين مجسمه سازي باشد كه به سبك كوبيسم مجسمه ساخته است. او از سبك كوبيسم در نقاشي نيز استفاده مي كرده است.
۵- نام مشخصات اثر: «راه رفتن» / تاريخ ساخت: ۱۹۱۲ / مجسمه برنزي ۵/۲۶*۶۷ سانتيمتر
براي نشان دادن ابعاد مجسمه؛ نقاطي از بدن توخالي است. تمام اجزاء مجسمه از اشكال هندسي تبعيت مي كند.
۶- محل نگهداري مجسمه: گالري خصوصي

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
دشنام
بزرگمردي از جايي مي گذشت، رهگذري از دشمنانش، او را زشت و بد جنس خواند و به او دشنام هاي فراوان داد. بزرگمرد تا انتها به سخنانش گوش فرا داد و سپس پرسيد: «اگر چيزي را به كسي بدهي واو نپذيرد، آن چيز متعلق به كيست؟»
مرد گستاخ پاسخ داد: «به كسي كه آن را داده است».
بزرگمرد گفت: «دشنام هايت را نمي پذيريم!» و به راه خود رفت.
كوئيلا استيون
ترجمه: الهام مودب

روزنگار
پايان كار ملكه خودخواه
در چنين روزي در سال ۱۷۹۳، ملكه ماري آنتوانت، همسر پادشاه سابق فرانسه به گيوتين سپرده شد. شوهرش لوئي شانزدهم نه ماه قبل به دست انقلابيون اعدام شده بود.ماري  آنتوانت دختر امپراطور فرانسيس اول، امپراطور اطريش بود كه در سال ۱۷۷۰ به منظور تحكيم بخشيدن به روابط فرانسه و اطريش به همسري لوئي شانزدهم درآمد. او در دوراني كه وضعيت اقتصادي فرانسه بسيار اسفبار بود، زندگي خودخواهانه و پر ريخت وپاشي داشت و همسرش را از دست زدن به هرگونه اصلاح در حكومتش بازمي داشت. گفته مي شود ناآگاهي او از وضع زندگي مردم به حدي بود كه روزي در پاسخ شخصي كه از قحطي نان سخن مي گفت توصيه كرد مردم به جاي نان ،شيريني بخورند.
شاه و ملكه پس از بالا گرفتن غوغاي انقلاب فرانسه در سال ۱۷۹۱ تصميم گرفتند به اطريش فرار كنند، اما به دست نيروهاي انقلابي افتادند و به پاريس بازگردانده شدند. در سال ۱۷۹۲ پادشاهي فرانسه ملغي اعلام شد و لوئي شانزدهم و ماري آنتوانت به خيانت متهم شدند.
rooznegar@hamshahri.org
اعدام جنايتكاران نازي
روز شانزدهم اكتبر سال ۱۹۴۶ در نورمبرگ آلمان، عده اي از مقامات بلندپايه رژيم نازي به اتهام جنايت عليه بشريت، جنايت عليه صلح و جنايات جنگي در طول جنگ جهاني دوم به دار مجازات آويخته شدند.
دو هفته پيش از آن هيأت داوري دادگاه بين المللي جنايات جنگي متشكل از نمايندگان ايالات متحده، شوروي، فرانسه و بريتانيا ده تن از مقامات سابق آلماني را گناهكار شناخته و به اعدام محكوم كرده بود. يوآخيم فون ريبنتراپ وزير امور خارجه دولت نازي، هرمان گورينگ بنيانگذار گشتاپو و فرمانده نيروي هوايي آلمان و ويلهلم فريك وزير كشور دولت هيتلر از جمله كساني بودند كه به اعدام محكوم شدند. هفت تن ديگر از جمله رادولف هس، معاون سابق هيتلر به حبس هاي طولاني محكوم شدند. دادگاه سه متهم ديگر را تبرئه كرد.محاكمه متهمان ده ماه به طول انجاميد و اين نخستين دادگاه تاريخ بود كه كساني را به اتهام جنايت عليه بشريت وصلح يا جنايت جنگي محاكمه مي كرد. هرمان گورينگ كه در حكم صادره «از جنگ افروزترين مقامات آلمان و طراح برخوردهاي ستمگرانه عليه يهوديان» شناخته شده بود، شب قبل از اعدام هم بندانش با خوردن سم خودكشي كرد.
مرگ شاعر
روز بيست و پنجم مهرماه سال ۱۳۱۸، فرخي يزدي، شاعر، روزنامه نگار و سياستمدار سرشناس معاصر در زندان قصر درگذشت. گروهي از مورخان مرگ او را در اثر تزريق آمپول هوا به دست «پزشك احمدي»، بهيار زندان دانسته اند.
ميرزا محمد فرخي يزدي در يزد به دنيا آمده بود و همانجا در مدرسه انگليسي ها مشغول تحصيل شده بود، اما در شانزده سالگي به دليل سرودن اشعاري عليه مديران مدرسه، از ادامه تحصيل محروم شد. در جريان جنبش مشروطيت و پس از آن از دموكرات هاي فعال بود. در نوروز سال ۱۲۸۶ ضيغم الدوله قشقايي، حاكم يزد دستور داد دهان فرخي را به تلافي شعر تندي كه عليه او سروده بود، بدوزند و او را به زندان اندازند. مردم يزد در تلگرافخانه تحصن كردند و اعتراض خود را به اطلاع مجلس رساندند، مجلس، وزير كشور وقت را استيضاح كرد اما وزير، وقوع حادثه را تكذيب كرد و آن را شايعه خواند. فرخي اواخر همان سال به تهران آمد و به انتشار اشعار و مقالات تندش در روزنامه ها پرداخت. انتشار عقايد فرخي، دشمنان فراواني برايش تراشيد. در اوايل جنگ جهاني اول به عراق رفت ولي پس از آنكه در آنجا مورد تعقيب قرار گرفت به ايران بازگشت.
پس از كودتاي ۱۲۹۹ چندي در باغ سردار اعتماد، زنداني كابينه سياه بود. در سال ۱۳۰۰ انتشار روزنامه طوفان را آغاز كرد. اين روزنامه بارها توقيف و تعطيل شد و فرخي هر بار روزنامه اي با نام ديگر منتشر كرد. فرخي در دوره هفتم مجلس شوراي ملي از يزد به نمايندگي برگزيده شد و در مجلس به همراه محمود رضا طلوع، نماينده رشت، اقليت مجلس را تشكيل داد. پس از پايان اين دوره مجلس به آلمان رفت و چندي به انتشار روزنامه طوفان در آنجا پرداخت. در سال ۱۳۱۱ به ترغيب تيمورتاش، وزير مقتدر دربار رضاشاه كه به برلن سفر كرده بود به ايران آمد اما چندي بعد دررژيمي كه هيچ مخالفتي را بر نمي تافت بازداشت و زنداني شد. گفته مي شود يكبار در سال ۱۳۱۶ در زندان به قصد خودكشي ترياك خورد كه مأموران او را نجات دادند. در همان سال محاكمه و به سه سال زندان محكوم شد اما پيش از پايان دوران محكوميتش به مرگي مشكوك درگذشت.
فرخي يزدي در سرودن نوعي شعر كه «غزل سياسي» خوانده مي شود سرآمد همه شاعران معاصر خود بود. از سروده هاي معروف اوست:
شب چو دربستم و مست از مي نابش كردم
ماه اگر حلقه به در كوفت، جوابش كردم
ديدي آن ترك ختا دشمن جان بود مرا
گرچه عمري به خطا،دوست خطابش كردم
... زندگي كردن من، مردن تدريجي بود
آنچه جان كند تنم، عمر حسابش كردم

سلامتي
براي ميانسالان
احتمال ابتلا به بيماري آلزايمر يا نسيان با افزايش سن رابطه مستقيم دارد. درحالي كه ۵ درصد افراد ۶۵ ساله دچار اين بيماري هستند، ۲۰ درصد از هشتادساله ها آلزايمر دارند. بنابراين با پاگذاشتن به سال هاي آخر ميانسالي بايد مراقب نشانه هاي آلزايمر بود و اگر اين نشانه ها بروز كرد با مراجعه به پزشك تا حد ممكن عوارض بيماري را مهار كرد. اما اگر چيزهايي را فراموش مي كنيد نبايد فورا نتيجه بگيريد كه به آلزايمر مبتلا شده ايد و بيش از اندازه نگران شويد. فراموشكاري ميان بسياري از انسان هاي سالم هم شايع است. آلزايمر نشانه هاي ديگري هم علاوه بر فراموشكاري دارد،  مانند ازدست دادن تمركز، گيج شدن درمورد مكان و زمان، تغيير رفتارها و عادت ها، تغيير شخصيت،  ازدست دادن خلاقيت و...

گشتي در دنياي خبرها
سگ هيتلري
برلين: يك مرد كه به سگ خود آموزش داد «سلام هيتلري» بدهد بايد در دادگاه محاكمه شود.اين سگ كه آدولف نام دارد قادر است دست خود را مانند نازي ها بالا ببرد و سلام بدهد.اين حيوان چندي پيش چنين حركتي را مقابل دو مأمور پليس انجام داد به همين دليل صاحب آن بايد در دادگاه جوابگوي پرسش هاي قاضي باشد.
آسمانخراش در آتش
بانكوك :يكي از آسمانخراش هاي شهر بانكوك ديروز طعمه حريق شد و چندين نفر در آسانسورهاي اين ساختمان گير افتادند.
حريق در طبقه چهل و دوم يك آسمانخراش ۶۰ طبقه آغاز شد و گروهي از مراجعه كنندگان به اين ساختمان، در طبقه پانزدهم داخل آسانسور اسير شدند.
در اين ساختمان، دفاتر شركت هاي بزرگ بين المللي مستقر است.
فلز ايده آل براي فضاپيما
پاريس: يكي از بزرگترين مشكلاتي كه دانشمندان فضايي با آن مواجه هستند، منبسط و منقبض شدن بدنه فضاپيماها بر اثر تغييرات دماي هوا است.
اما اخيراً گروهي از دانشمندان اعلام كردند با تركيب چند عنصر مي توان تركيبي فلزي به دست آورد كه بر اثر تغيير دما نه منبسط مي شود و نه منقبض.به اين ترتيب يكي از بزرگترين معضلات سازندگان فضاپيماها برطرف خواهد شد.
قورباغه هاي بنفش همبرگري
دهلي نو: زيست شناسان اخيراً يك نوع جديد قورباغه در هند كشف كرده اند كه رنگش بنفش و شكل ظاهري اش مانند يك همبرگر است.
اين قورباغه در حقيقت از نسل قورباغه هايي است كه ۶۵ ميليون سال قبل در كنار دايناسورها زندگي مي كردند. البته نسل اين قورباغه ها در حال انقراض است.
فيل قاتل
هانوي: كشاورزي در ويتنام زير دست و پاي يك فيل وحشي له شد و جان باخت. هنگامي كه اين كشاورز در حال هدايت گوسفندهايش بود، ناگهان يك فيل وحشي گرسنه به سوي وي حمله ور شد و چند ضربه به سر او وارد كرد. فيل وحشي قصد داشت دو همراه ديگر كشاورز را نيز بكشد كه آنها پا به فرار گذاشتند و از درخت بالا رفتند.
شيريني و خرس ها
نوادا: شكارچيان براي شكار كردن خرس ها از شكلات و آبنبات استفاده مي كنند. خرس ها كه علاقه خاصي به مواد غذايي شيرين دارند به سوي شكلات ها يورش مي آورند و شكارچيان با بهره گرفتن از اين فرصت طلايي به شكار اين حيوانات مي پردازند.اما دامپزشكان مي گويند، همين اقدام شكارچيان لطمات جبران ناپذيري به خرس ها وارد كرده است.
مصرف مواد شيرين توسط خرس ها باعث فاسد شدن دندانها، ريزش مو، كاهش وزن و ايجاد آلرژي در آنها مي شود.به همين دليل از اين پس با شكارچياني كه براي جذب خرس ها از مواد شيرين استفاده كنند برخورد خواهد شد.
نقاش سه ساله
نيويورك: يك پسربچه ۳ساله در آمريكا به نقاش ماهري تبديل شده و آثار وي طرفداران بسياري پيدا كرده است.
اين بچه از سنين بسيار پايين علاقه خاصي به نقاشي كردن داشت و به همين دليل والدينش براي او وسايل نقاشي خريداري كردند.
او اخيراً چند تابلو بسيار زيبا نقاشي كرده كه به گفته كارشناسان، آثار وي با تابلوهاي نقاش هاي بزرگ جهان برابري مي كند.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۱ و ۵۰ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۴۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۴۷ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۱۳ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
نگارخانه نقش: نمايشگاه طراحي خانم قاسمي با عنوان يك سبد تخم مرغ يك سبد انديشه /
نگارخانه نقش: نمايشگاه طراحي خانم قاسمي با عنوان يك سبد تخم مرغ يك سبد انديشه / تا ۲۸ مهر / فلكه دوم تهرانپارس، انتهاي جشنواره، فرهنگسراي طبيعت / تلفن: ۳-۷۳۲۴۱۱۲
گالري كارنامه: نمايشگاه نقاشي راكله ونتورين / تا ۲۶ مهر / نياوران، شماره ۴۲۶، شهر كتاب نياوران / تلفن: ۲۲۸۵۹۶۹
نگارخانه كمال الدين بهزاد: نمايشگاه چاپ كلاقه اي سنتي ايران (چاپ باتيك) آثار استاد حسين كلاقچي گنجينه / تا اول آبان / بلوار كشاورز، روبروي پارك لاله، نبش خيابان ۱۶ آذر / تلفن: ۸۹۶۲۹۰۱
نگارخانه طراحان آزاد: نمايشگاه آثاري از بكتاش سارنگ جوانبخت / تا ۲۴ مهر / ميدان فاطمي، ميدان گلها، شماره ۴۱ / تلفن:۸۰۰۸۶۷۶
گالري آتشزاد: نمايشگاه آثار باتيك گروهي از هنرمندان / ۲۵ تا ۳۰ مهر / خيابان ولي عصر، نرسيده به ميدان ونك، توانير، ساختمان ۴۳ / تلفن: ۸۸۸۴۴۰۷
نگارخانه آثار:  نمايشگاه خط و خوشنويسي گروهي از خوشنويسان به مناسبت بزرگداشت روز حافظ / تا ۲۶ مهر / خيابان فخررازي، پلاك ۱۳۶ / تلفن: ۶۴۰۹۷۵۱
نگارخانه نقش جهان: نمايشگاه تابلوي فرش و آثار حجمي نيما شفايي وابراهيم دهقان / زعفرانيه، نبش پرزين، تماشاگه زمان / تلفن: ۲۴۱۸۴۹۰
گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي هاي اليكا ابراهيمي قاجار / از ۲۵ مهر تا اول آبان / دروس، شهيد كماسايي، پلاك ۴۲ / تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
نگارخانه آشيان نقش و مهر: نمايشگاه آثار گرافيك و تايپوگرافي سيد محمد خرم / از ۲۸ مهر تا دوم آبان / ميدان آرژانتين، خيابان بخارست، خيابان ۱۸، شماره ۴ / تلفن: ۸۷۳۲۹۵۰
نگارخانه سوره: نمايشگاه سبز و سپيد و سرخ تصاوير آفتاب و ماه و ستارگان / تا هشتم آبان / ميدان انقلاب، جنب سينما بهمن / تلفن: ۶۴۱۸۸۲۳
نگارستان شاهد: نمايشگاه نگاره هاي آنژلا خلف بيگي / ۲۴ تا ۳۰ مهر / خيابان جمهوري، بابي ساندز، شماره ۳۴ / تلفن: ۶۷۲۶۸۲۲

گل و گياه
آنمون
017084.jpg
نام علمي:
Anemone blanda شRadar'
خانواده: RANUNCULACEAE
گياه غده دار با برگهاي نيمه افراشته به رنگ سبز تيره داراي سه لوب با دندانه هاي عميق، گلهاي سرخابي رنگ آن با مركز سفيدرنگ و تعداد ۱۴-۹ گلبرگ باريك در فصل بهار ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي ۱۰-۵ و گستردگي آن به ۱۵-۱۰ سانتي متر مي رسد.
نيازها: مكان سايه-آفتاب، خاك سبك كه داراي زهكشي خوب باشد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق تقسيم غده در فصل تابستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
شناسنامه
داستانك
روزنگار
سلامتي
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   گلستان كتاب   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |