شنبه ۷ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۰۹
ازسرگيري صادرات گاز سوريه به لبنان
لبنان واردات گاز از سوريه را آغاز كرد. به گزارش خبرگزاري كار ايران به نقل از شبكه خبري گلف نيوز، دولت لبنان برنامه هاي خود را براي گسترش خط لوله انتقال گاز سوريه به لبنان از سر گرفت. براين اساس، گاز سوريه از طريق خط لوله اي به كارخانه ديرامار در نزديكي تريپوسي منتقل مي شود.
از آنجا كه لبنان در سالهاي گذشته امكانات لازم براي استفاده از گاز به عنوان منبع سوخت كارخانه ها را نداشت، كارخانه ديرامار ظرف اين سالها تعطيل بود. همچنين، دولت لبنان در نظر دارد، اين خط لوله را به كارخانه هاي ديگر اين كشور نظير كارخانه الظهراني در جنوب لبنان نيز متصل كند.
صندوق  بين المللي  پول  خواستار كاهش  حجم  دلار در اقتصاد قزاقستان  شد
صندوق  بين المللي  پول  به  قزاقستان  توصيه  كرده است  حجم  و ميزان  تاثير دلارآمريكا در اقتصاد خود را كاهش  دهد.
به گزارش  ايرنا صندوق  بين المللي  پول  در اين  گزارش  بخش  عمده اي  از مشكلات  مالي  اين  كشور را متاثراز نفوذ دلار آمريكا در اقتصاد قزاقستان  مي داند.
به  عقيده  كارشناسان  اين  نهاد بين المللي ، كاهش  حجم  دلار در اقتصادقزاقستان  اين  كشور را از بحران هاي  احتمالي  در بازارهاي  جهاني  ايمن  مي سازد و به  دولت  امكان  مي دهد كه  سياست هاي  مؤثرتري  را عليه  تورم  اعمال كند.
گزارش  صندوق  بين المللي  پول  تصريح  كرده است  بانك  ملي  و دولت  قزاقستان نبايست  در راستاي  كاهش  دلار به  تدابير خيلي  سخت  دست  بزنند.
اين  صندوق  بستن  حساب هاي  دلاري  در بانك ها و منع  فروش  دلار به  اشخاص  حقيقي را از جمله  اين  گونه  تدابير سخت  خواند كه  در صورت  عملي  شدن  براي  اقتصادقزاقستان  خسارت  آور خواهند بود.
تركيه به ركورد درآمد ۱۳ ميليارد دلاري توريسم نزديك مي شود
صنعت جهانگردي تركيه، اوايل سال جاري و هنگام حمله نيروهاي تحت رهبري آمريكا به عراق، با ركود شديدي روبرو شد؛ اما به نظر مي رسد اين كابوس پايان خوشي به دنبال دارد.
به گزارش «ايسنا» به نقل از منابع خبري تركيه، آمارها نشان مي دهد كه تعداد مسافران در دو ماه مه و آوريل سال جاري ميلادي، در مقايسه با همين زمان در سال گذشته، ۲۵ درصد كاهش داشته است، به اين ترتيب صاحبان هتل ها و سازمان دهندگان تورها با كاهش بودجه، مواجه شدند.
اما در ماه اوت سال جاري، به دليل افزايش تعداد مسافران خارجي در مقايسه با مدت مشابه سال ۲۰۰۲، صنعت جهانگردي تركيه با ۱۹ درصد افزايش بودجه روبرو شد.
اين در حالي است كه مجموع تعداد مسافر هشت ماه اول سال جاري در مقايسه با تعداد ۱۳ ميليون و ۳۰۰ هزار مسافر اين دوره زماني در سال گذشته، ۲/۲ درصد افزايش داشته است.
بنابراين، پيش بيني مي شود كه مي توان اميدوار بود تعداد جهانگردان خارجي به ۱۴ ميليون تن برسد و درآمد حاصله از اين بخش به ركورد ۱۳ ميليارد دلاري سال گذشته نزديك شود.
كاهش قيمت بنزين در آمريكا
قيمت بنزين ظرف دو هفته گذشته ۱۶ درصد در آمريكا كاهش يافته است.
به گزارش خبرگزاري كار ايران به نقل از شبكه خبري استار قيمت بنزين در آمريكا با دو سنت كاهش از يك دلار و ۶۱ سنت به يك دلار و ۵۹ سنت رسيده است. بهاي بنزين در ايالات متحده از آگوست گذشته تاكنون سير نزولي داشته است اما كارشناسان پيش بيني كرده اند كه به دنبال كاهش ۹۰۰ هزار بشكه اي توليد اعضاي اوپك از اول نوامبر، قيمت بنزين در آمريكا افزايش يابد.
بهاي نفت خام در بازار نيمكس نيويورك طي دو هفته گذشته ۳۲ سنت در هر بشكه افزايش داشته است.
اجراي طرح الفين هشتم در بندر امام
در راستاي توسعه صنعتي و انطباق با اهداف و سياست هاي كلان بخش صنعت و همچنين صادرات و توليد مواد پتروشيمي با ارزش افزوده بالا، طرح الفين هشتم از سوي شركت پتروشيمي اروند در منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي بندر امام در دست احداث است.
به گزارش ايسنا به نقل از روابط عمومي شركت ملي صنايع پتروشيمي، هدف از اجراي اين طرح، توليد مواد با ارزش ازجمله پي وي سي و اتيلن گلايكول و ديگر محصولات جانبي براي تأمين نياز بازارهاي داخلي و بين المللي است.
محصولات توليدي اين مجتمع كاربرد وسيعي در صنايع پايين دستي دارند، از پي وي سي در توليد محصولاتي نظير انواع لوله هاي مخصوص انتقال سيالات مثل آب و فاضلاب و مواد شيميايي و نيز انواع ورق و فيلم، لوازم خانگي و كابل استفاده مي شود. ضمن اين كه از اتيلن گلايكول براي توليد الياف مصنوعي، ضديخ، ضدجوش و ماده آبگير در پالايشگاه بهره گيري مي شود.
جمع كل محصولات توليدي اين طرح پس از بهره برداري، ۲ هزار و ۸۱۲ هزار تن در سال است كه نقش عمده اي در صادرات محصولات پتروشيمي كشور در سال هاي آينده ايفا خواهد كرد.
براساس پيش بيني هاي اوليه انتظار مي رود اين مجتمع، در نيمه دوم سال ۱۳۸۵ به بهره برداري برسد.

نياز نفت وگاز ايران به ۱۰۴ ميليارد دلار سرمايه گذاري
000062.jpg
تحقق مجموع طرح هاي برنامه ريزي شده براي توسعه بخشهاي نفت و گاز كشور در ۱۰ سال آينده به حدود ۹۰ تا ۱۰۴ ميليارد دلار سرمايه گذاري نياز دارد.
مهندس اكبر تركان، معاون برنامه ريزي وزير نفت در گفت وگو با خبرنگار شانا تصريح كرد: تمام مبلغ مورد نياز براي سرمايه گذاري در صنايع نفت و گاز كشور را نمي توان در داخل تامين كرد و بايد بيش از ۵۰ درصد اين مبلغ با جذب سرمايه گذاري خارجي محقق شود.
وي گفت: براي توسعه بخش پتروشيمي و پالايشگاه هاي كشور كه سرمايه گذاري زيادي نياز دارد، بايد از بخش خصوصي و بخش هاي غيردولتي بهره گرفت.
به گفته معاون وزير نفت،؛ شرايط قانون جذب سرمايه گذاري خارجي مبني بر اجازه داشتن سرمايه دار در انجام ۱۰۰ درصد سرمايه گذاري و تبديل اصل سرمايه و سود خود به ارز بين المللي و امكان خارج كردن آن از مزيت هاي اصلي جذب سرمايه هاي خارجي كشور به شمار مي رود.
مهندس تركان افزود: اين قانون، ريسك هاي دولتي را نيز براي سرمايه گذار پوشش مي دهد كه مي توان از موارد جلب اعتماد سرمايه گذار خارجي به شمار آورد.
وي منابع عظيم گاز، كاهش هزينه هاي حمل و نقل انرژي و نيروي انساني متخصص را از ديگر مزيت هاي سرمايه گذاري در ايران خواند و گفت: سرمايه گذاران در بخش هاي پتروشيمي و پالايشگاه هاي كشور، با دريافت گاز و نفت خام مورد نياز خود به قيمت مبدا مي توانند محصولات خود را با سود بيشتري به بازارهاي جهاني عرضه كنند.

انرژي
آب و كشاورزي
اقتصاد
بازار
بازرگاني
بانك و بورس
بين الملل
حمل و نقل
|  آب و كشاورزي  |  اقتصاد  |  انرژي  |  بازار  |  بازرگاني  |  بانك و بورس  |  بين الملل  |  حمل و نقل  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |