چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۲۰۹ - Oct. 29,2003
براساس مصوبه شوراي شهر تهران
اماكن ورزشي خصوصي مشمول عوارض مي شوند
گروه شهري: شوراي اسلامي شهر تهران طرح اخذ هزينه صدور مجوز احداث و بهره برداري از اماكن خصوصي با كاربري ورزشي را تصويب كرد.
به موجب ماده واحده اي كه ديروز به تصويب رسيد، شهرداري موظف است پس از طي مراحل قانوني، از كليه اماكن خصوصي با كاربري ورزشي و براساس مجوز احداث و يا گواهي پايان كار صادره و يا به استناد گزارش مأموران شهرداري مبني بر وجود اين گونه فضاها، هزينه پذيره احداث و بهره برداري را دريافت و جهت احداث استخر و فضاهاي ورزشي عمومي در شهر تهران هزينه كند.براساس اين مصوبه، ميزان هزينه، عوارض و نحوه دريافت آن در بودجه سال ۸۳ شهرداري پيش بيني و پس از تصويب شوراي شهر قابل وصول خواهد بود.
مسعود زري بافان عضو هيأت رئيسه شورا هنگام بررسي طرح در دفاع از آن گفت: از آنجا كه درآمد شهرداري از محل عوارض تأمين مي شود، بنابراين بهتر است از افراد متمول عوارض بيشتري دريافت و براي اماكن عمومي هزينه شود.
از سوي ديگر رسول خادم - رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شورا -گفت: حتي در شمال شهر تهران هم با كمبود فضاهاي ورزشي روبرو هستيم و بايد در اين شرايط، مردم را به ساخت اماكن ورزشي حتي در منازل خود تشويق كنيم.
وي افزود: در صورت ساخت و افزايش فضاهاي ورزشي خصوصي در شمال شهر، شهرداري مي تواند اعتبارات مربوط به ساخت اماكن ورزشي عمومي را در جنوب شهر هزينه كند.
مهندس چمران رئيس شوراي شهر نيز در اين باره گفت: شوراي شهر بايد مشوق مردم در احداث امكانات ورزشي باشد.در جلسه ديروز شورا همچنين مباحث مربوط به نحوه ايمن سازي و بهسازي ساخت و سازها در تهران مطرح شد.
دكتر حمزه شكيب - عضو كمسيون شهرسازي، فني و معماري شوراي شهر -در ابتداي جلسه شورا با اشاره به زلزله خيز بودن كشور،  ايمن سازي و بهسازي ساخت و سازها و چگونگي فرهنگ سازي در اين زمينه را از ضروريات دانست.
وي با ارائه يك بحث علمي و تشريح وضعيت تهران در ارتباط با ساخت و ساز گفت: در حال حاضر چرخه مديريت ساخت وساز در كشور مطلوب نيست و بهره برداري هاي لازم از سرمايه گذاري در اين بخش وجود ندارد.
رئيس كميته زلزله شوراي شهر تهران تصريح كرد:  شمال تهران داراي بافت قوي سنگي و جنوب شهر داراي بافت آبرفتي است. بنابراين ساخت و سازها بايد متناسب با ويژگي  هاي هر منطقه صورت گيرد.شكيب با اشاره به لزوم رعايت آئين نامه ۲۸۰۰ در ساخت وسازها گفت: براساس اين آئين نامه حتي در زلزله هاي شديد نيز نبايد تلفات جاني داشته باشيم و ساختمان ها در برابر زلزله بايد ايستايي لازم را داشته باشند و قابل ترميم و بازسازي باشند. علاوه بر اين ساختمان هاي با اهميت زياد نظير بيمارستان ها و يا آتش نشاني و اورژانس بايد هنگام وقوع زلزله قابليت بهره برداري خود را حفظ كنند و سازه هايي نظير آبرساني و گازرساني را بتوان مورد استفاده قرار داد.
تجليل از برندگان المپياد نجوم
در جلسه ديروز شوراي شهر همچنين از اعضاي «تيم علمي نجوم ايران» خانم سارا مشحون و آقايان حسين بامداد و محسن رمضان پور كه در هشتمين المپياد نجوم در كشور سوئد مقام سوم را كسب كرده اند تجليل به عمل آمد.

آلودگي صوتي خودروهاي توليدي بحراني است
۶۵درصد خودروهاي توليدي، آلودگي صوتي بيشتر از حد مجاز دارند
000400.jpg
گروه شهري: نتايج  مطالعه انجام  شده  بر روي  آلودگي  صوتي  ناشي  از خودروهاي  ساخت  داخل نشان  مي دهد كه  بيش  از ۶۵ درصد از خودروهاي  سواري  توليدي ، آلودگي  صوتي  بيش از حد مجاز دارند كه  از اين  تعداد ۸۶ درصد مربوط به  خودرو «پيكان» است .
اين  آمار نشان  مي دهد كه  وضعيت  آلودگي  صوتي  خودروهاي  توليدي  بحراني  است وخودروسازان  داخلي  نيز ملزم  به  رعايت  استانداردهاي  آلودگي صوتي  در توليدات خود نمي شوند.
تهران  در نقش  شهري  كه  بيشترين  ميزان  توليدات  خودرو كشور به  آن سرازيرمي شود، از آلودگي  صوتي  رنج  مي برد كه  تمامي شهروندان  به  خصوص  كودكان  رادچار مشكلات  رواني  و مهمتر از آن ناراحتي هاي  جسمي كرده  است .
مسلما وضعيت  آلودگي  صوتي  خودروهاي  در حال  تردد شهر از آمار ارائه  شده بحراني تر است ، زيرا عمر خودروهاي  سيستم  حمل  و نقل  شهر بالا است  و فرسودگي خودروها از عوامل  موثر در افزايش  آلودگي  صوتي  آنها است .
در ايران  استاندارد ملي  در رابطه  با آلودگي  صوتي  خودرو وجود ندارد ومرجع  آلودگي  صوتي  خودروها استاندارد بين المللي است .
تهران  چنان  با مشكل  آلودگي  هوا دست  و پنجه  نرم  مي كند كه  ساير مشكلات زيست  محيطي  آن تقريبا به  دست  فراموشي  سپرده  شده  كه  از آن جمله  مي توان  به مشكل  آلودگي  صوتي  آن ،كه  سلامت  شهروندان  را به  شدت  تهديد مي كند، اشاره  كرد.

نگاه
داوود كاظمي
000402.jpg

توسط شهرداري برگزار مي شود
مسابقه بزرگ اذان و اقامه با حضور قاريان بين المللي قرآن
000398.jpg
شهردار منطقه ۱۵ تهران گفت: جنوب شرق تهران با برگزاري بيش از ۵۰ برنامه ويژه ماه رمضان باز پيرائي و آذين بندي مي شود.
سيد «محمود نصري» در گفت وگو با ايرنا با اشاره به غبارروبي و عطرافشاني مساجد منطقه در هفته گذشته افزود: شهرداري اين منطقه در تمام روزهاي ماه مبارك رمضان طرح «سفره افطار» را در سطح بوستان ها و معابر پرتردد، براي پذيرايي از شهروندان برگزار مي كند.
وي برگزاري مسابقات بزرگ اقامه اذان و حفظ و قرائت قرآن كريم را از ديگر برنامه هاي شهرداري عنوان كرد و افزود: اين مسابقات با حضور قاريان بين المللي قرآن كريم برگزار و به نفرات برتر آن جوايز نفيسي اهدا مي شود.
وي گفت: برگزاري مراسم جشن رمضان، افطاري در كانون مشاركت هاي مردمي، مسابقات قصه نويسي و نقاشي و تجديد بيعت جوانان منطقه با آرمانهاي انقلاب با حضور در حسينيه جماران ، از برنامه هاي عمده انجمن هاي غيردولتي در جنوب شرق تهران است.
وي خاطرنشان كرد: مسوولان شهرداري اين منطقه در ايام ماه مبارك رمضان با حضور در مراسم اين منطقه، به حل مشكلات مردم خواهند پرداخت.

پروژه مسكن نگين غرب ،پروانه اصلي ساختماني ندارد
گروه شهري: روابط عمومي شهرداري منطقه ۲۲ ديروز اعلام كرد: پروژه مسكن نگين غرب، پروانه اصلي ساختماني ندارد و ساخت و سازهاي اخير آن پروژه، غيرقانوني است.
شهرداري منطقه ۲۲ اعلام كرد: نظر به اينكه شركت انبوه سازان شفق اخيرا در آگهي هاي اعلام وضعيت واحدهاي مسكوني خود در پروژه هاي مختلف درجرايد كثيرالانتشار به يكي از پروژه هاي مسكوني خود در محدوده شهرداري منطقه ۲۲ واقع در آ زادراه تهران -كرج- بلوار داروپخش- نزديك شهرك دانشگاه صنعتي شريف (موسوم به پروژه نگين غرب) با اعلام ۹۵۰۰ واحد مسكوني (اشاره نموده است لذا به جهت استعلام مكرر برخي از خريداران واحدهاي مسكوني اين پروژه موارد ذيل را به اطلاع مي رساند:
با توجه به توافقنامه مبادله شده در اواخر سال ۸۱ براي پروژه فوق تا اين تاريخ صرفا مجوزهاي آماده سازي شامل (تجهيز كارگاه، تسطيح اراضي و گودبرداري) صادر شده است كه متعاقب اقامه دعوي مسئولين اين پروژه عليه شهرداري منطقه ۲۲ در محاكم قضايي (به خواسته ابطال توافقنامه فوق الاشاره و عدم تحويل اراضي قدرالسهم شهرداري) پروانه اصلي ساختماني اين پروژه توسط شهرداري صادر نشده و آراء صادره از طرف مراجع قضايي نيز در حال حاضر در مرحله تجديدنظر خواهي مي باشد، فلذا ساخت و سازهاي در حال انجام در اين پروژه به دليل عدم صدور پروانه اصلي ساختماني و عدم اعمال نظارت هاي فني و قانوني از طرف مهندسين ناظر و... از نظر شهرداري مورد تاييد نمي باشد و پرونده ملك نيز جهت بررسي تخلفات ساختماني به كميسيون ماده صد ارسال شده است.

تلفن گوياي حوزه شهروندي منطقه ۱۶ راه اندازي شد
گروه شهري: تلفن گوياي منطقه ۱۶ شهرداري تهران به منظور پاسخگويي به نحوه رسيدگي پرونده هاي شهروندان در حوزه معاونت شهرسازي راه اندازي شد.
به گزارش خبرنگار ما در راستاي سياست كلي شهرداري تهران مبني بر آگاهي شهروندان از مراحل رسيدگي به پرونده هاي خود در حوزه شهرسازي اعم از صدور پروانه، پايان كار،عدم خلاف،محاسبات، كنترل نقشه و... بدون نيازبه حضور فيزيكي يا حداقل مراجعات به شهرداري منطقه و به طور بي واسطه بدور از هرگونه سوء استفاده هاي احتمالي و برخي روابط ناسالم تلفن گوياي حوزه شهرسازي منطقه ۱۶ نيز راه اندازي  شد.
بنا بر اين گزارش شهروندان منطقه ۱۶ مي توانند بدون نياز به تردد در شهر و صرف وقت طولاني با تماس با شماره تلفن ۵۰۶۰۷۷۳ از وضعيت و مرحله رسيدگي به پرونده خود مطلع شوند.

اختصاص بودجه جاري به انجمن هاي شوراياري محلات تهران
گروه شهري: نخستين جلسه ستاد هماهنگي شورا ياري هاي محلات با حضور اعضاي انجمن هاي شوراياري منطقه ۲۲ تهران ديروز برگزار شد.
رسول خادم- رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شورا -با اشاره به اهداف و آينده شورا ياري ها گفت: هدف شوراي شهر، رساندن انجمن هاي شوراياري ها به مرحله شوراي محلات است و اگر انجمن ها بتوانند به عنوان شوراي محل فعاليت كنند،  بسياري از مشكلات شوراي شهر حل مي شود.وي افزود: يكي از مهم ترين موارد آسيب شناسي شوراياري ها، چگونگي ارتباط آنها با دستگاههاي اجرايي به خصوص شهرداري است كه در حال حاضر ستاد شوراياري با ارائه طرحي به كميسيون فرهنگي شورا، در پي حل مشكل است.رسول خادم گفت: از شهرداري هاي مناطق خواسته شده كه در آينده نزديك دفتري را در نواحي خود به شوراياري ها اختصاص دهند.رسول خادم در اين جلسه از اختصاص بودجه جاري به شوراياري ها در آينده نزديك خبر داد. در اين جلسه مهندس حسن بيادي نايب رئيس شوراي شهر و دكتر شيباني، دكتر نسرين سلطانخواه، دكتر معتمدي  آذر و اعضاي ستاد هماهنگي شوراياري ها حضور داشتند و به سؤالات حاضران پاسخ گفتند.

۲۰۰ بوستان محلي در تهران احداث مي شود
گروه شهري: مديرعامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري تهران از احداث ۲۰۰ بوستان محلي تا پايان سال جاري در اين شهر خبر داد.
مختاري گفت: سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران ۸ بوستان فرامنطقه اي در دست احداث دارد كه دو مجموعه از آنها تا پايان سال جاري به بهره برداري مي رسد.
وي به طرح كمربند سبز شهر تهران اشاره كرد و گفت: سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران در سال جاري جنگلكاري و توسعه فضاي سبز شهر تهران را سه برابر افزايش مي دهد.
وي افزود: جنگلكاري و توسعه فضاي سبز شهر تهران امسال در دامنه جنوبي البرز، جنوب شرقي و جنوب غربي و شرق تهران كه به بيش از ۶۰۰۰ هكتار مي رسد انجام خواهد شد.
وي خاطرنشان كرد: با توسعه فضاي سبز شهري و جنگلكاري علاوه بر اينكه از گسترش بي رويه شهر تهران جلوگيري مي شود فضاي سبز نقش مهمي در تلطيف هوا دارد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
حقوق شهروندي
خارجي
سياسي
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |