شنبه ۱ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۳۲
سه كنگره دندانپزشكي
000238.jpg
اولين كنگره بين  المللي >ايمپلنت هاي دنداني( ITI) با حضور پزشكان، دندانپزشكان، متخصصان جراحي فك و صورت، متخصصان پريودونتولوژي و تكنسين ها و متخصصان پروتزهاي دنداني، ۲۰ تا۲۱ آذر ماه امسال در مركز همايش هاي بين المللي صدا و سيما برگزار مي شود.
دوازهمين كنگره علمي سالانه پروتز دندان با هدف ارائه آخرين دستاوردهاي علمي اين رشته به همت جامعه دندانسازان ايران و باهمكاري استادان دانشگاه هاي سراسر كشور ۱۲ تا۱۴ آذرماه امسال در مجموعه فرهنگي- ورزشي وزارت كار برگزار مي شود.
اين كنگره با هدف آشنايي دندانسازان با مواد و تجهيزات جديد، تكنيك هاي نوين ساخت،دستيابي به دانش روز لابراتواري پروتزهاي تخصصي دنداني، فك و صورت و نيز ارتقاي كيفيت و بهره وري اين رشته برگزار مي شود.

بيشترين سوال از عوارض جانبي
000236.jpg
ستاد مركزي اطلاع رساني دارو و سموم وزارت بهداشت وظيفه مشاوره دادن درباره داروها را به گردن دارد.
به گزارش ايسنا، حدود يك سوم تماس ها با اين مركز درباره عوارض جانبي داروها، ۲۸ درصد ارزيابي كلي دارو، ۹ درصد نحوه و مقدار مصرف آن و ۱۸ درصد باقي مانده به تداخلات دارويي، مصرف دارو در بارداري و شيردهي، مسموميت و سم شناسي، درمان دارويي و سوءاستفاده از داروها بوده است. حدود نيمي از اين تماس ها را خود بيمار، ۳۰ درصد آنها را بستگان او، ۱۳ درصد را پزشكان عمومي، ۱۲ درصد را داروسازان و يك درصد را متخصصان با اين مركز برقرار كرده اند. بيشترين سوالات مربوط به افراد ۱۸ تا ۳۰ ساله بوده و بيشترين تعداد تماس درباره داروهاي بيماري هاي مغز و اعصاب (۲۸ درصد) بوده است.

لنف و سازمان انرژي اتمي ايران
000234.jpg
سيستم لنفاوي از حساس ترين قسمت هاي بدن و يكي از بهترين محل هاي شناخت بيماري سرطان در مراحل ابتدايي تشكيل اين بيماري است. در واقع يكي از مسيرهاي اصلي تهاجم و پخش سرطان (متاستاز) از يكي از قسمت هاي بدن به باقي قسمت ها، سيستم لنفاوي است. به همين دليل رديابي سيستم لنفاوي با راديوايزوتوپ ها از مراحل جدي شناخت و جلوگيري از پيشرفت سرطان محسوب مي شود كه كاري بسيار گران قيمت (از نظر مادي) و ارزشمند (از نظر معنوي) است. بيماري سرطان، بيماري هوچكين، لوسمي لنفوسيتا و اكثر اختلالات گره هاي لنفاوي را مي توان به وسيله لنفوسيتي گرافي تشخيص داد. غلامعلي شعباني، حسين حمزه و دكتر رضا نجفي از پژوهشگران مركز تحقيقات هسته اي سازمان انرژي اتمي، موفق به توليد راديو داروي تكنسيوم ۹۹ M آنتي موان سولفركلوئيد شدند كه از مهم ترين ضروريات لنفوسيت گرافي است.

داروي جديد براي آلزايمر
يك تحقيق دانشگاهي در لس آنجلس نشان داده است كه بيشتر مسكن ها ارزش ايبوپروفن و ناپروكسي كه براي درمان بيماري آلزايمر تجوير مي شوند، نه تنها ممكن است مشكلي را حل نكنند، بلكه حتي اين امكان هم وجود دارد كه سلول هاي مغزي را در بيماران مبتلا به اين بيماري بكشند.
همچنين اين محققين هشدار مي دهند كه اين رده قرص ها مي تواند عوارض جانبي نظير خونريزي معده را به ارمغان بياورند، گرچه نتايج تحقيقات براي معرفي داروهاي جديد اين اميد را ايجاد كرده كه داروهاي جديد احتمالا ممكن است از بيماري جلوگيري كنند يا در مراحل ابتدايي بيماري، آن را معالجه كنند.
براي مثال نتيجه يك تحقيق دانشكده پزشكي دانشگاه نيويورك نشان داده استفاده از يك دارو كه در اروپا فروخته مي شود اما هنوز به علت تاييد نشدن از سويFDA در آمريكا پخش نشد باعث كند شدن سرعت آلزايمر مي شود. بيماراني كه اين دارو را مصرف مي كنند در مقايسه با آنان كه >دارونما« مصرف مي كنند توانايي بيشتري در لباس پوشيدن، استحمام و فعاليت هاي روزانه از خود نشان داده اند. بادي ويسبرگ كه اين تحقيق را انجام داده، اين دارو را اولين پيشرفت جدي در مهار درد بيماران آلزايمر مي داند. از:ريدرز دايجست
ترجمه: معصومه اصغرزاده سهيلي

اثر تمرينات ورزش بر روي عملكرد عضلاني
طب ورزشي
يكي از اصول اساسي تقويت عضلات در جريان تمرين ورزشي بدين صورت است عضلاتي كه بدون بار كار مي كنند حتي اگر هر دفعه براي ساعت ها فعاليت كنند بر قدرتشان افزوده نخواهد شد.
از سوي ديگر عضلاتي كه با بيش از ۵۰ درصد حداكثر نيروي انقباضي خود فعاليت كنند حتي اگر انقباضاتشان فقط چندبار در روز انجام شوند قدرتشان با سرعت زيادي افزايش مي يابد.
محقيقن نشان داده اند كه شش انقباض عضلاني نزديك به حداكثر كه در سه گروه مجزا و سه روز در هفته انجام شوند تقريباً بهترين افزايش در قدرت عضلاني را بدون توليد خستگي مزمن عضلاني بدست مي دهند. تحقيقات نشان مي دهد كه قدرت عضلاني در جريان ۶ تا ۸ هفته اول حدود ۳۰ درصد افزايش مي يابد اما بعد از اين زمان تقريبا ثابت مي شود. همزمان با اين افزايش در قدرت عضلاني به ميزان مساوي افزايش در توده عضلاني يا افزايش حجم عضلاني ايجاد مي شود كه هيپروتروفي عضله ناميده مي شود.
به طور كلي جثه و حجم عضلات شخص توسط عامل توارث به اضافه ميزان ترشح تستوسترون (هورمون مردانه) تعيين مي شود كه در نتيجه در مردان، عضلات به طرز قابل ملاحظه اي بزرگتر از زنان هستند. اما بايد دانست كه با تمرين، عضلات مي توانند ۳۰ تا ۶۰ درصد ديگر هيپروتروفي پيدا كنند. قسمت اعم اين هيپروتروفي ناشي از افزايش قطر فيبرهاي عضلاني است نه افزايش تعداد فيبرها. به عبارت ديگر سلول هاي عضلاني كه همان فيبرهاي عضلاني هستند تقسيم نمي شوند بلكه حجيم مي شوند. البته اين موضوع صددرصد صحيح نيست؛ زيرا تعداد بسيار معدودي از فيبرهاي عضلاني، بسيار بزرگ شده و مي توانند خط وسط طولشان به دو قسمت تقسيم شده و دو فيبر كاملاً جديد تشكيل دهند و بدين ترتيب تعداد فيبرها را مختصري زياد كنند. در داخل خود فيبرهاي عضله اي كه دچار هپروتروفي شده نيز تغييراتي به جود مي آيد. تعداد ميوفيبريل  ها متناسب با درجه هيپروتروفي افزايش مي يابد. مواد تشكيل دهنده سيستم توليد انرژي فسفاژنATP) و فسفوكرايتن) افزايشي معادل ۸۰-۶۰ درصد پيدا مي كنند. از سوي ديگر ميزان ذخيره گليكوژن تا ۵۰ درصد و چربي ذخيره شده حدود ۷۵ تا ۱۰۰ درصد افزايش مي يابند.
به علت تمام اين تغييرات توانائي هاي سيستم هاي توليد انرژي هوازي و بي هوازي، هردو افزايش يافته و بازده سيستم متابوليك هوازي تا ۴۵ درصد افزايش مي يابد.

خورد و خوراك
كودكان تپل شما و بيماري هاي آينده شان 
سارا صرافي زاده - كارشناس تغذيه 
افزايش وزن در افراد جوان باعث بروز علائم بيماري هاي قلبي و گرفتگي عروق در بزرگسالي مي شود.
پزشكان متذكر شده اند كه كودكان چاق امروز، با مشكلاتي از قبيل سكته قلبي و بيماري هاي قلبي مواجه خواهند شد.متخصصين تغذيه به اين نتيجه رسيده اند كه علت اين مشكلات، كم تحركي نوجوانان در سنين ۱۶ تا ۱۸ سالگي است.
تفاوت هاي قابل توجه 
پزشكان بيمارستانArmand-Troussear در فرانسه ۴۸ نوجوان چاق را با ۲۷ كودك معمولي مقايسه كردند. نتايج، تفاوت هاي زيادي را بين ديواره عروق اين دو گروه و همچنين فعاليت رگ هاي آنها نشان داد.
عروق نوجوانان چاق، سخت تر و دچار صدمات زيادتري نسبت به كودكان معمولي شده بود و اين نكته را بايد متذكر شويم كه سختي عروق باعث به وجود آمدن بيماري هاي قلبي خواهد شد. رژيم غذايي مناسب و مشاوره با كارشناس تغذيه مي تواند كمك بزرگي به كاهش وزن اين افراد بكند.
كمبود ورزش و تحرك 
دكتر فرانك رابينسون از سازمان تغذيه بريتانيا معتقد است، بايد به تحرك كودك توجه ويژه اي شود.كودكان و نوجوانان، بسيار كم تحرك شده اند به طوري كه ۴۰ درصد از پسران و ۶۰ درصد از دختران كمتر از يك ساعت در روز فعاليت بدني دارند. تحرك و ورزش باعث سلامتي و ايمني كودكان و افراد جامعه مي شود.
در صورتي كه اكثر خانواده ها از رفتن بچه ها به مدرسه به صورت پياده يا حتي ورزش و بازي خارج منزل نگرانند و معتقدند كه اين كارها سلامت كودكانشان را به خطر مي اندازد و از اين نكته غافلند كه اين نوع محدوديت ها، باعث افزايش بيماري هاي مختلف در سال هاي آينده زندگي فرزندانشان خواهد شد.

حاملگي و سفر با هواپيما
براي بسياري از خانم ها و مادرها هميشه سوال هايي درباره حاملگي و مسافرت هوايي وجود دارد. در مقاله اي كه پيش رو داريد اين موضوع مورد بررسي قرار گرفته است. در اينجا، سعي شده است موارد مورد احتياج مادران باردار و نكاتي كه بايد از سوي آنها مورد توجه قرار گيرد تذكر داده شود. گرچه معمولا رجوع به پزشك متخصص جهت بررسي وضع خانم هاي باردار، بهترين و مطمئن ترين راه است.
مسافرت با هواپيما براي مادر باردار نه تنها خطرناك نيست، بلكه در مقايسه با وسايل ديگر راهي مطمئن و راحت است.
با توجه به نسبت بالاي هموگلوبين به حجم خون درجنين و با توجه به نوع هموگلوبين وي كه قدرت زيادي براي حمل و رهاسازي اكسيژن در نسوج را دارد، فشار اكسيژن به وقت پرواز فقط تغييرات ناچيزي نشان مي دهد.
حتي در طول پروازهاي مكرر در خدمه هواپيما يا خلبان، مشكلات مربوط به بارداري ديده نشده، پس حتي خدمه و خلبان نيز تا انتهاي سه ماهه دوم بارداري، مجاز به انجام وظيفه اند.
كاهش فشار هوا
در مواردي كه كاهش ناگهاني فشار هوا پيش مي آيد، تمام مسافرين بايد اكسيژن اضافي دريافت كنند. فرود اضطراري، احتمال اختلال در اتساع روده ها در جنين را بيشتر مي كند اين موضوع اكثرا درمواردي پيش مي آيد كه مادر باردار به مدت طولاني در معرض فشار كم قرار گيرد. با افزايش ارتفاع (كاهش فشار هوا) هواهاي به تله افتاده در حفره هاي خالي بدن مانند گوش و سينوس هاي صورت به خارج فشار مي آورند. اين امر موجب گوش گرفتگي و درد صورت مي شود. در مادران باردار، تورم مخاط بيني و مخاط حلق، موجب تشديد اين درد مي شود كه با بلعيدن هوا يا جويدن آدامس يا باز نگه داشتن دهان مشكل حل مي شود.
اتساع گازي در مادران باردار به علت برآمده بودن شكم مشكلات زيادي به بار مي آورد كه براي جلوگيري از آن توصيه مي گردد يك روز قبل از پرواز، مادران باردار از خوردن غذاهاي نفاخ (ميوه، سبزي، شير و ...) خودداري كنند.
گرچه در يك مطالعه، پارگي كيسه آب و زايمان زودرس به علت تغييرات فشار هوا گزارش شده است معهذا، دلايل كافي در دست نيست كه مسافرين هوايي مبتلا به زايمان زودرس شده يا با مشكل پارگي كيسه آب مواجه شوند.
گزارش مختصري هم در مورد جدا شدن زودرس جفت موقع پرواز ارائه شده اما جدا شدن جفت پديده نادري نيست و ممكن است در هر زمان اتفاق بيفتد. وقوع چنين حادثه اي در طول پرواز هم ممكن است پيش آيد (بدون ربط خاصي به پرواز).
تهوع و استفراغ دوران بارداري كه معمولا در سه ماهه اول حاملگي پيش مي آيد با مسافرت هوايي تشديد مي شود لذا بارداران بايد داروهاي لازم را به مقدار كافي و به طور شخصي همراه خود داشته باشند.
هواپيما ممكن است به طور غيرقابل پيش بيني در هواي توفاني يا متلاطم قرار گيرد، فشار مثبت و منفي شكم، ممكن است موجب جدا شدن زودرس جفت شود. قفل كمربند ايمني بايد روي لگن يا حتي پايين تر از آن، روي ران ها قرار گيرد تا احتمال آسيب به محتويات شكم (جنين و جفت و ...) كاهش پيدا كند. حركت در راهروهاي هواپيما براي مادران باردار مستلزم دقت بيشتري است زيرا به علت تغيير مركز ثقل مادر باردار و برآمدن شكم، احتمال برخورد با افراد ديگر يا وسايل وجود دارد.
با توجه به ضرورت ثابت ماندن در طول پرواز، احتمال ورم پاها و اندام هاي تحتاني و لخته شدن خون در وريدهاي عمقي دور از انتظار نيست. پس حركت (مثل قدم زدن) در طول پرواز به فواصل هر يك ساعت يا دو ساعت يك بار، حياتي به نظر مي رسد.
پوشيدن گن هاي فشاردهنده ممنوع است اما استفاده از جوراب هاي واريس ساقه بلند بسيار مفيد و با ارزش است.
درخواست صندلي در رديف هايي كه فاصله زيادي با صندلي هاي كناري و صندلي هاي در جلو دارند كمك مي كند تا مادر باردار به پهلو چرخيده، خم و راست شده و پاهاي خود را مكررا دراز كند.
صندلي مادر باردار بايد دور از راههاي خروج اضطراري تعيين شود و مادران بارداري كه سابقه ترمبوفلبيت يا مشكلات انعقادي دارند بايد تحت پوشش درمان هاي ضد انعقادي لازم قرار گرفته باشند.
همچنين به مسافران حامله اي كه در سه ماهه اول بارداري علائمي از خونريزي يا درد شكمي داشته باشند، نبايد اجازه پرواز داده شود.
حدود ۹۰درصد از مادران باردار بعد از هفته ۳۷حاملگي، زايمان مي كنند. برخي از آژانس ها فقط اجازه مي دهند مادراني كه زير ۳۶هفته حامله هستند از مسافرت هوايي استفاده نمايند (طول بارداري در انسان ۴۰ هفته است). براي مادراني كه حدود ۳۶هفته حامله هستند توسط متخصص زنان زايمان گواهي لازم صادر مي شود، مخصوصا در مواردي كه پرواز طولاني (آن سوي درياها) انجام دهند.
براي مادراني كه زايمان مكرر داشته يا سابقه زايمان زودرس، نارسايي دهانه رحمي، خونريزي واژينال يا انقباضات بيش از حد رحمي داشته اند، اجازه پرواز طولاني نبايد صادر شود، چون امكان شروع زايمان قبل از موعد وجود دارد. در مادراني كه ظرفيت حمل اكسيژن ناكافي دارند (دچار كم خوني اند) بايد قبل از پروازمشكل كم خوني آنها اصلاح گردد.
افرد داراي جفت نارسا نياز به اكسيژن رساني در طول پرواز دارند. بيماران مبتلا به IUGR , Post maturity ، مسموميت حاملگي، فشار خون مزمن و انفاركتوس جفت در اين گروه قرار مي گيرند.
مسافريني كه مشكلات مامائي داشته يا نياز به مراقبت هاي طبي دارند، بايد خلاصه پرونده از مراقبت هاي دوران بارداري ونيازمندي هاي خود را در تمام مسيرهاي پروازي همراه داشته باشند.
مراقبت هاي طبي از نوزادان و بچه ها در طول پرواز
با اين كه محيط هواپيما براي نوزادان و بچه ها به جز چند مورد مشكلاتي ندارد اما بهتر است يكي دوهفته از زايمان بگذرد تا نوزاد با محيط جديد تطابق پيدا كرده و از سلامت نوزاد اطمينان حاصل شود.
براي بهبود گوش درد (در نوزادان) وجوديك شيشه شير، مكيدن پستان مادر يا مكيدن پستانك( pacifier) بسيار كمك كننده خواهد بود.
در بچه هايي كه عفونت دستگاه تنفسي فوقاني دارند ۳۰دقيقه قبل از فرود آمدن هواپيما قطره ضد احتقان بيني بسيار موثر خواهدبود و در صورت نياز به تجويز آنتي بيوتيك، درمان با آن بايد حدود ۳۶ ساعت قبل شروع شود.
اسهال در پروازهاي دور شايع بوده و خشكي و كاهش آب بدن به وفور مشاهده مي گردد. والدين بايد با در نظر گرفتن احتمال وقوع چنين حالتي،O.R.S يا پاكت هايي از كمك هاي ضد دهيدراتاسيون را همراه داشته باشند.
والدين بايد در طول پرواز و فرودگاه هاي بين مسير خود با احتمال بيمار شدن كودك، دارو و درمان مناسبي براي بيماري هاي كودك خود تدارك ببينند. لازم به ذكر است كه شايع ترين علت مرگ و مير در نوزادان و كودكان، فشرده شدن در مناطق پرتردد توسط خود مادر يا ديگران يا موقع حمل بار و انتقال بارها در اطراف تسمه گردان است، پس نوزادان را بايد به وقت پرواز و تعويض  پروازها درون كيف يا گهواره مخصوص حمل كرد. واكسيناسيون لازم براي كودكان و نوزادان بايد در مسير پروازها و مسافرت هاي طولاني از قبل تدارك ديده شود و براي جلوگيري از بيماري هاي عفوني، داروها و مكمل هاي غذايي مناسب در فهرست وسائل مصرفي مسافرت گنجانده شود.
دكتر حسن جورابچي

بودرماني، پزشكي ديگر
000232.jpg
انجمن رژيم شناسان آمريكا بيان كرده است مصرف داروهايي كه با تاثير بر لوله گوارشي جذب چربي را تا ۳۰ درصد كاهش مي دهد ظرف مدت حدودا يك سال مي تواند در حدود ۱۰ درصد از وزن اوليه فرد مصرف كننده را كاهش دهد و در صورتي كه اين افراد از رژيم كم چربي استفاده نكنند باعث ابتلا به اسهال مي شود.
اگر شما فقط چند كيلو اضافه وزن داريد استفاده از اين قرص ها براي شما مناسب نخواهد بود. بهترين روش ها براي كاهش وزن استفاده از رژيم غذايي متعادل و افزايش فعاليت بدني به طور منظم و تغيير عادات زندگي است.
رمز داشتن وزن متعادل وحفظ آن، آگاهي درمورد انتخاب بهترين مواد غذايي و افزايش فعاليت بدني است. بنابراين قبل از اينكه از دكتر خودتان براي كاهش وزن، دارو درخواست كنيد از خودتان بپرسيد كه آيا آمادگي براي تغيير روش داريد يا خير؟

واژه >آلترناتيو« يا >ديگر« كه ذكر مي شود،  براي هر نسلي طنين و زنگ و مفهوم منحصر به فردي دارد. يك دسته كه عبارت باشند از جوانان سال هاي دور، به ياد مبارزه هايشان جهت امكان ايجاد >آلترناتيو« سياسي مي افتند. اهل انديشه، قسمتي از زبان شناسي - فلسفه مدرن را به ياد مي آورند كه از امكانات >ديگر« صحبت مي كند و از >زبان« هاي ديگر و تلقي هاي ديگر. جوانان امروزي ياد نوعي از موسيقي مي افتند كه در مقابل موسيقي راك متظاهر و چشمگير و پرزرق و برق دهه ۱۹۸۰ و با تكيه بر سادگي و به دور از شركت هاي مهم صنعت ضبط و پخش موسيقي و در خانه هاي هنرمندها راه افتاد، گرچه اين سبك هم به راحتي و بسيار زود به آن چه كه >جريان مرسوم« بود تبديل شد و به قواعد بازاري كه مخالفش بود، تن داد.

نوع پزشكي ديگر هم حكايت هاي مفصل و جدايي دارند. از هوميوپاتي كه مخالف هر نوع اسانس و عصاره اي (حتي در گياهان طبيعي مثل قهوه و سير) است بگيريد تا طب سوزني و فشاردرماني و انرژي درماني و موسيقي درماني و روش هاي سنتي مثل يوگا و تاي چي چو آن و مانند اينها تا جمع هاي خنده درماني و حتي بودرماني جزو درمان هاي >ديگر« ارزيابي مي شوند.
پيشينه غيرقابل انكار تاريخي درمان هاي ديگر،  موجب شده بسياري از اين روش هاي درماني به عنوان دوره هاي انتخابي و تكميلي در دانشگاه ها تدريس  شوند و از اين ميان، برخي مورد توجه جدي دانشمندان علوم پزشكي نيز قرار گيرند. به عنوان نمونه دكتر ماه منير حسين پور عضو انجمن آروماتراپي كانادا كه درباره بودرماني به عنوان يك روش درماني براي درمان مشكل افسردگي تحقيق كرده است در اين باره مي گويد: >مادر متون قديمي مي بينم كه ابن سينا، عصاره (يا اسانس) گل سرخ را براي درمان برخي بيماران، پيشنهاد كرده است.« دكتر حسين پور از چگونگي اين درمان و پيشنهادهايي براي درمان مشكلات بدني و روحي (با ذكر نام اسانس ها) مي گويد اما وقتي از امكان درمان اشتباه به دليل نبود اطلاعات درباره روش درمان با اسانس ها مي گويد، از ذكر نام آنها خودداري مي كنيم، >اسانس ها معمولا ً بسيار غليظ اند و ممكن است پوست فرد را بسوزانند آنها را بايد در غلظت هاي ۲ درصد تا ۵ درصد استفاده كرد و امكان بروز حساسيت به طور جدي وجود دارد« دكتر حسين پور مي افزايد: حتماً نوع اسانس مصرفي بايد توسط پزشك تعيين شود و روش كار با آن هم برخلاف اسم >بودرماني« يا >آروماتراپي« است. در بسياري از مواقع اسانس ها بايد به صورت موضعي و گاه همراه با ماساژ مورد استفاده قرار بگيرند. دكتر حسين پور مشكل نارسايي اسم آروماتراپي را، مشكلي همگاني در مقياسي جهاني مي داند. اما مشكلات به همين جا ختم نمي شوند:
>يك مشكل ديگر اينجاست كه معمولاً تهيه اسانس خالص طبيعي بسيار هزينه بر است. به طوري كه براي تهيه نيم كيلو اسانس پرتقال، بايد حدود يك تن شكوفه پرتقال مورد عمليات هاي لازم قرار بگيرد« و در بسياري از مواقع پيش مي آيد كه اسانس هاي طبيعي را با حلال ها و همچنين با اسانسهاي مصنوعي تركيب ميكنند و اين مشكل هم در سراسر دنيا جدي است چراكه: >فقط متخصصان زبده اسانس مي  توانند ناخالصي در اسانس ها را تشخيص دهند.«
اسانس درماني كاربردهاي زيادي دارد كه درست مثل بسياري ديگر از روش هاي پزشكي >ديگر« براي مردم محسوس است. >همين كه بسياري از مردم گل هاي اتاق كارشان را هر روزه عوض مي كنند يك نوع بودرماني است«. روش كار اسانس ها هم بحث جالبي است: >حوضچه هاي خوني پشت بيني، محلي براي حل شدن اسانس و ورود آن به خون هستند. در مخاط بويايي بيني نيز سلولهايي وجود دارند كه در قسمت هيپوكامپ مغز سيناپس ايجاد مي كنند و از آنجاست كه بوها بر روي رفتارهاي طبيعي فرد تاثير مي گذارند.« ماساژدادن با اسانس هاي رقيق شده هم با جذب موضعي به واسطه بالابودن نسبت غلظت اسانس در يك اندام خاص تاثيرات به سزايي روي آن اندام دارد.
دكتر حسين پور در پايان توصيه مي كند به دليل احتمال بروز اثرات جانبي و عوارض غيرمترقبه - به خصوص در وقتي كه اسانس به دقت انتخاب نشده باشد - هميشه بهتر است با يك فرد دوره ديده يا متخصص آروماتراپي مشورت كنيم و سعي كنيم كه از اسانس هاي قابل اطمينان استفاده كنيم.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
در شهر
سفر و طبيعت
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |