دوشنبه ۳ آذر ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۳۴- Nov. 24, 2003
سايه اي از بايرن افسانه اي
001542.jpg

در كشاكش رقابت هاي بوندس ليگا جام قهرمانان، بايرن مونيخ ديگر نشاني از صلابت و استواري گذشته خود ندارد با اين وجود اوتمار هيتسفلد، با خوش بيني از آتيه تيمش سخن به ميان مي آورد. مربي سوئيسي بايرن، مردي كه تيم باواريايي را يك بار ديگر به اوج رسانده و نام خود را در ميان برترين مربيان تاريخ فوتبال به ثبت رسانده معتقد است بايرن بار ديگر مي تواند يكايك حريفان اروپايي را در راه پرپيچ و خم مسابقات به زير بكشد.
*سرانجام بايرن به اوج برگشت، زدن چهار گل به دورتموند چندان ساده نيست.
- واقعاً از بازي تيم كه به گونه اي ملموس بهبود پيدا كرده لذت بردم. در آن مسابقه بازيكنان از همان ابتدا، با شور دروازه حريف را آماج حملات خود قرار دادند كه اين از هر چيز ديگري مهم تر بود. حالا ديگر نبايد وقت را تلف كنيم، بايد يكايك حريفانمان را متوقف كنيم. البته بايد زودتر از اينها به صدر جدول مي رسيديم اما هنوز دير نشده است. مي دانم كه نقطه عطف، زماني است كه از حضيض يك گام فاصله مي گيريد.
*اما بايرن تا به حال در ليگ چندان با صلابت ظاهر نشده، هنوز شكست از شالكه را فراموش نكرده ايم.
- آن روز نتوانستيم تمام توانمان را به كار ببنديم و نمايش كاملاً در حد متوسط ارايه كرديم. شور لازم براي مبارزه در بازيكنان وجود نداشت ولي معتقدم هنوز از قدرت لازم براي رسيدن به قهرماني برخورداريم.
*... و جام قهرماني، آن شكست سنگين برابر ليون در مونيخ با گلزني جيوواني البر.
- واقعاً دلم مي خواست زمين دهان باز مي كرد و مرا فرو مي برد. هيچ يك از تيم هايي كه تا به حال با آنها كار كرده ام، اين قدر ضعيف عمل نكرده بودند. برابر ليون آنچه ما را شوكه كرد نه عقب افتادن از آنها كه گل  جيوواني البر بود. پس از آن ديگر تيم به يكباره نظم و روند حركتي اش را از دست داد. مقابل ليون بازيكنان عصبي بودند.
* اين هفته تنها حدود پنج تن از بازيكنان اصلي تان را به خاطر برگزاري بازي هاي ملي در اختيار داشتيد، اين روي كارتان تأثير نمي گذارد؟
- خوب، شايد مشكل چنداني نباشد، چون همه تيم هاي بزرگ مثل ميلان، رئال مادريد و منچستر يونايتد نيز با آن روبه رو هستند. زماني كه پانزده ملي پوش در تيم تان داريد،  نمي توانيد اين حقيقت را كه آنها اغلب ناچارند براي برگزاري مسابقات ملي به كشورشان بروند، تغيير دهيد. بايد خونسردي تان را حفظ كنيد.
* در تمرينات با اين گروه كوچك چه مي كنيد؟
- كاري كه از دست ما برمي آيد كمك به اين مردان است تا شرايط فيزيكي شان را حفظ كنند و بر مهارت هاي فردي شان بيافزايند. همچنين براي حفظ ريتم حركتي تيم بازي هاي تداركاتي را برابر تيم ذخيره هاي باشگاه برگزار مي كنيم.
* خوب، معمولاً به هنگام تعطيلات براي برگزاري بازيهاي ملي، جيوواني البر اينجا بود اما حالا او رفته....
- ما جيوواني البر را از دست داده ايم، او از اركان اساسي تيم در دستيابي به افتخاراتي بود كه در چند سال اخير حاصل آمده، علاوه بر اين او انسان خوبي بود كه همواره جو تيم را شاد و فوق  العاده نگه مي داشت. البر بازيكني بود كه براي پركردن جاي خالي اش به زمان نياز داريم.
001544.jpg

* چرا اجازه داديد البر برود، به خاطر ماكاي؟
- داشتن يك سياست و رويه شفاف خيلي مهم است ،اما اگر شما براي هر منطقه اي دو يا سه بازيكن نام آور داشته باشيد، دچار دردسر مي شويد. مهاجمان وقتي براي مدت زيادي نيمكت نشين مي شوند، خيلي زود صبرشان را از دست مي دهند. جيوواني از آن دست بازيكناني بود كه مي بايست در همه بازي هاي تيم به ميدان مي رفت در غير اين صورت به سرعت شرايط آرماني اش را از كف مي داد. بنابر اين فروش او بهترين راه حل ممكن بود.
* فروش البر گام ديگري در راستاي برنامه هاي بازسازي باشگاه نبود؟
- تنها به خاطر حضور ماكاي به البر اجازه ترك بايرن را نداديم. بايد مطمئن مي شديم كه جلوي پيشرفت روكه سانتا كروز و كلوديو پيزارو را نمي گيريم. كلوديو به بازي در تركيب تيم نياز داشت،  ببينيد حالا چگونه در بازي ها ظاهر مي شود. اينكه سدي بر سر پيشرفت كلوديو در اين مقطع ايجاد نمي كرديم، بسيار حياتي بود.
* كارلو آنچلوتي، مربي قهرمان دوره قبل، بايرن را داراي بيشترين بخت براي قهرماني در اروپا مي داند.
- اين نشان مي دهد كه بايرن در سراسر اروپا داراي وجهه قابل قبولي است. به سختي تلاش كرده ايم تا اين شهرت را به دست بياوريم، البته در طول ساليان گذشته در ليگ قهرمانان هم خيلي موفق بوده ايم.
*چگونه تركيب تيم را قبل از هر بازي انتخاب مي كنيد؟ به يك اتاق ساكت مي رويد و....
- به اين سادگي نيست كه نيم ساعت در اتاقي ساكت بنشينيد و مردان مورد  نظرتان را انتخاب كنيد، اين فرايند پويا است. در تمام طول هفته به يازده مرد اصلي فكر مي كنيد، تمرينات را به دقت زير نظر مي گيريد و پيش از هر تصميمي، شرايط بازيكنان را ارزيابي مي كنيد.
* آيا جوانان در اين برنامه ها جايي دارند؟
- بايرن همواره بازيكنان زيادي را پرورش داده است، نه فقط براي خود باشگاه كه براي كل تيم هاي بوندس ليگا. ما منابع زيادي را روي جوانان سرمايه گذاري مي كنيم كه اين بيانگر مشاركت ما در پيشرفت فوتبال ژرمن ها است. وقتي كه يكي از بازيكنان دست پرورده بايرن در تيمي ديگر مي درخشد؛ خوشحال مي شوم.
* يكي از جواناني كه بايرن در پي خريد او بوده، كارلوس توز است. با وجود خريد ماكاي هنوز او را مي خواهيد؟
- بله. او تا كريسمس در بوكاجونيورز خواهد ماند، بعد ما دوباره براي خريد او با باشگاه آرژانتيني وارد گفت وگو خواهيم شد. عالي مي شود اگر در خلال تعطيلات زمستاني به تيم بپيوندد.
*بايرن از سال ۲۰۰۵ در ورزشگاه «آليانز آرنا» بازي خواهد كرد. اوتمار هيتسفلد در آن هنگام، مربي تيم خواهد بود؟
- نمي دانم. من تا تابستان ۲۰۰۵ با بايرن قرارداد دارم اما نمي توانم هيچ پيش بيني انجام دهم. هيچ گاه نبايد به چنين سال هاي دوري بپردازيد، خصوصاً وقتي مربي بايرن هستيد. اتفاقات فصل پيش را در نظر بگيريد، حتي در مقطعي، رسانه ها جانشين من را هم تعيين كردند. هميشه گفته ام، تنها تمركزم روي يك چهارم بعدي سال و نجات از مشكلات آن است.
* اما ظاهراً اشتياق زيادي براي مربيگري در ورزشگاه جديد داريد؟
- از همين حالا مي توان جو عالي آن را تصور كرد، چيزي كه تنها در ورزشگاه هاي شالكه و دورتموند با آن روبه رو مي شويم. تجربه چيزي مشابه در ورزشگاه خانگي، فوق العاده است، اما هيچ گاه پيشگويي نمي كنم.

خبرها و نگاهها
ملاقات قيصر با نلسون ماندلا
001540.jpg

كيوان آشفته- وقتي دو مرد بزرگ از دو دنياي متفاوت با هم ملاقات مي كنند، حرفهاي زيادي براي گفتن خواهند داشت.
فرانس بكن بائر (۵۸ ساله) كه به دعوت اتحاديه فوتبال آفريقاي جنوبي به آن كشور سفر كرده بود، در كنار آن با نلسون ماندلا (۸۵ ساله) نيز ديدار كرد. رئيس جمهور سابق و برنده جايزه صلح نوبل، قيصر فوتبال را به ويلاي خود دعوت كرد. موضوع گفتگوي يك ساعته آنها ، در كنار ديگر موضوعات، نامزدي آفريقاي جنوبي براي ميزباني جام جهاني ۲۰۱۰ بود.
بكن بائر مسئول برگزاري جام جهاني ۲۰۰۶ به روزنامه «Bild» گفت: «فيفا قبلاً تصميم گرفته كه جام جهاني هفت سال ديگر در قاره آفريقا برگزار شود. مسلماً براي ما فرقي نمي كند ولي وقتي دوستان از ما راهنمايي مي خواهند، بديهي است كه ما هم راهنماييشان مي كنيم. آفريقاي جنوبي از جمله دوستان ما مي باشد.»
منچستر يونايتد جوان مي شود
001548.jpg

در ايران چند باشگاه فوتبال را مي شناسيد كه در تركيب خود بازيكنان زير ۲۰ سال را بازي بدهند؟ آيا در باشگاه هاي پرسپوليس و استقلال در اين چند سال اخير بازيكن ۱۸ ساله ديده اند؟ آيا اين تيم ها به جوانان خود اهميت مي دهند؟
درحالي كه باشگاه هاي معروف ايراني بيشتر ترجيح مي دهند از بازيكنان پابه سن گذاشته استفاده كنند، باشگاه هاي بزرگ حرفه  اي جهان در كنار بازيكنان بزرگ خود، بازيكنان جوان را نيز استخدام مي كنند.
باشگاه منچستر يونايتد انگليس كه چندي قبل «كريستيانو رونالدو» جوان ۱۸ ساله پرتغال را به خدمت گرفت، اعلام كرد كه يك جوان ۱۸ ساله چيني را نيز به اولدترافورد خواهد برد.«دان هانگ ژو» جوان ۱۸ ساله و آينده دار چيني بازيكني است كه با مبلغ بسيار كمي به منچستر يونايتد مي رود.باشگاه منچستر يونايتد كه از ثروتمندترين باشگاه هاي فوتبال جهان است، با سرمايه گذاري بر روي جوانان، آن ها را با چندين برابر قيمت به ساير باشگاه ها انتقال مي دهند.
باشگاه منچستر علاوه بر اين بازيكن چيني، به چند بازيكن ديگر نيز فكر مي كند.
صد و يك مبارزه مرگبار
مريم دري منش: رايمون شوتلر پديده جديد تنيس جهان است. از او به عنوان بكر آينده آلمان نام مي برند. شاتلر در رقابتهاي ستارگان تنيس جهان (ATP) تا مرحله نيمه نهايي بالا آمد. اما در مقابل آغاسي شكست خورد ولي در نهايت فدرر سوئيسي قهرمان شد. آخرين مصاحبه با شوتلر را مي خوانيد.
* آقاي شوتلر، بازي مقابل آندره آغاسي را چگونه ديديد؟
001546.jpg

- بازي خوبي بود. من در ستهاي اول و سوم خوب بازي كردم. متأسفانه هنگام اولين ضربه به ست دوم، راكت در دستم سر خورد، بعد از آن بود كه يك مرتبه تمركزم را از دست دادم.
* نااميدي و دلسردي پس از بازي تا چه اندازه اي بود؟
- خوب به هر حال مأيوس كننده بود. من خيلي سخت جنگيدم ولي باختم، چون عصباني شده بودم. خيلي احمقانه و غيرضروري بود. بايد سعي كنم احساساتم را كنترل كنم.
* شما اين فصل را در ملبورن با شكست از آغاسي در فينال اوپن استراليا شروع كرديد و حالا هم با شكست از او به پايان رسانديد. از آن موقع تا حالا چه چيزي تغيير كرده است؟
- من بازيكن ديگري شده ام. وقتي در استراليا مقابل او قرار گرفتم، خوشحال بودم كه به فينال رسيده ام و حالا به واسطه آن تمام سال را خوب بازي كرده ام و اين بار به مصاف او رفتم تا پيروز شوم. اعتماد به نفسم بالا رفته، اين را امروز نشان دادم. به همين خاطر مي گويم كه بازيكن ديگري شده ام.
* با نگاهي به فصل ۲۰۰۳ به چه نتيجه اي مي رسيد؟ 
- اين فصل براي من خيلي پربار بود. شروع آن در استراليا رويايي بود، ولي از همه بيشتر اين موضوع خوشحالم مي كند كه تمام سال را ثابت و بدون افت بازي كردم.
* شما امسال صد و يك مسابقه انجام داده ايد، يعني بيشتر از هر تنيس باز حرفه اي ديگري. كي مي خواهيد استراحت كنيد؟
- مطمئناً خيلي احساس خستگي مي كنم. حالا ده روز استراحت مي كنم و به جاي كفش هاي تنيس، كفش  راحتي به پا مي كنم. بعد، چند روزي در خانه مي مانم و سپس دوباره تمرينات فصل جديد آغاز مي شود. ولي براي من مشكلي نيست. ورزش براي من نشاط مي آورد. بدون آن كسل مي شوم. من هر گاه شروع به تمرين مي كنم، دوباره سرزنده مي شوم.
* معني آن اين است كه در نظر نداريد تا در برنامه تان تغيير ايجاد كنيد؟
- سعي خواهم كرد در تورنمنت هاي كمتري شركت كنم، چون بايد به نتيجه مطلوب برسم. البته به طور اساسي چيزي را تغيير نخواهم داد.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
زندگي
سياست
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  زندگي  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |