شنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۴۵
به مناسبت درگذشت مايكل كيمن
و هيچ چيز ديگري  مهم نيست
اديب وحداني
001046.jpg

بايد نفس بكشي مرد
نفس بكشي
بياي بالا، براي هوا

مايكل كيمن يك آدم بود با چندين كاركرد و يك عمر زندگي حرفه اي اش، پر بود از آفرينش، هنر، دوستي و آشتي. كار كيمن را خيلي ها شنيده  اند و خيلي ها هم، نه! از آنهايي كه شنيده اند بعضي مي دانندكه كي بورد«خودمان را تا مرگ سرگرم مي كنيم» راجر واترز را كيمن نواخته است و رهبري كارهاي اركسترال پينك فلويد را انجام داده و آثار متاليكا را براي اركستر تنظيم كرده است و مخاطب هاي عصبي و عاصي راك  را با موسيقي سمفونيك آشتي داده و حس رسمي موسيقي سمفونيك را قدري تعديل كرده است و به معني محترم و امروزي كلمه هم آدم بوده و هم هنرمند، آن هم در حرفه موسيقي كه به قول هتفيلد«آدم بودن در اين حرفه بسيار دشوار است.»
موسيقي كلاسيك براي ما وبراي غربي ها تفاوت هاي جدي اي دارد. در ايران شايد فقط لوريس چكناواريان بتواند اجراهايي داشته باشند كه تمام سالن را پر كند.
درغرب، موسيقي كلاسيك قسمتي از تاريخ هر فرد محسوب مي شود و پدرها و مادرها خيلي دوست دارندبچه هاشان مخاطب موسيقي كلاسيك شوند. آن پدرها ومادرها معمولا يادشان مي رود كه موسيقي كلاسيك معمولا در اجراهاي موسيقي روز (يا موسيقي مردمي) به روزو قوي تر ، محكم تر و استوارترشده ودوباره در فرم هاي موجزتر باز توليد مي شود. برخي از اين پدرها ومادرها باز يادشان مي رود كه كلاسيك بودن موسيقي به معني اجرا شدن آن با اركسترهاي بزرگ نيست و فقط دوست دارند، بچه هايشان با موسيقي روزمره بزرگ شوند و بچه ها بروند اجراهايي را ببينند كه در آن مردم به جاي تي شرت و شلوار جين، فراك و كت شلوار پوشيده اند. كيمن كسي بود كه اين كار را مي كرد. پدرها، مادرها و بچه ها، همه را راضي مي كرد چون هنرمند بود.
001044.jpg

موسيقي مردمي عنصرهاي انواع سبك هاي موسيقي را مي گيرد، دروني  كرده، باز توليد مي كند و پس مي دهد.
از موسيقي مداراي بلوز سياه پوستان تا موسيقي كانتري عصرها و شب هاي خستگي كارگرهاي سفيد پوست و از موسيقي گاسپل روحاني كليساهاي كهنه تا انواع موسيقي كلاسيك و ملودي هاي محلي جهان همه و همه دستمايه موسيقي مردمي  هستند. موسيقي راك كه بيشترين مرزها را مي شكند، از عنصرها و توانايي ها و امكانات موسيقي كلاسيك استفاده هاي «زير پوستي» زيادي مي برد. كيمن اينها را استخراج و بازسازي  كرده و جرات مي كرد كه از كليشه هاي اركستراسيون رسمي عبور كند.
نتيجه، كارهايي بود كه جذاب بودند ومردم پسند و منتقد راضي كن. هم مخاطب هاي موسيقي كلاسيك به اين روش با موسيقي مردمي مانوس مي شدند و هم گوش هاي مشتاق مخاطب هاي موسيقي راك با شنيدن اين موسيقي، به تحمل نرمي صداي اركسترها تن مي داد.
كيمن با رويي گشاده، جديت را به وقت كار گذاشته بود و به وقت استراحت درگير رسميت هاي آزاردهنده رهبران اركسترهاي كلاسيك نمي شد.
كيمن در توضيح چگونگي شكل گيري مشهورترين آهنگي كه براي اركستر تنظيم كرده است، گفت: «وقتي باب راك با من براي تنظيم «هيچ چيز ديگري مهم نيست»تماس گرفت، نسخه اي از آهنگ را از او گرفتم؛ ديدم يا بايد دقيقا از ساختارهاي آكوردها تبعيت كرد ه يا از ملودي آواز خواننده پيروي كنم يا راه سومي را بروم. يعني چيزي را بسازم كه هم ملودي متفاوتي با كل آهنگ داشته و هم با آن متناسب باشد. آن را ساختم و براي اركستر تنظيم و ضبط كردم و فرستادم. وقتي آهنگ را شنيدم ديدم اصلا صداي اركستر نمي آيد. ديگر خبري از گروه نداشتم تا آنها را در مراسم اهداي جايزه گرمي ديدم.
گروه (متاليكا) به من گفتند بيا پشت صحنه و آنجا برايم يك نسخه آهنگ به اسم«نسخه آسانسوري» را پخش كردند كه فقط گيتار و آواز و اركستر سمفونيك بود.» اين اسم «نسخه آسانسوري» از شباهت آن آهنگ با قطعه هايي كه در آن آسانسورها پخش مي شود بر مي آمد! اما كيمن اعتراض نمي كرد و تكه اي از ليريك همان آهنگ:
خيلي نزديك به هم باشيم ، فاصله مهم نيست 
به حساب دل ها خيلي زياد نمي شه 
به اون چيزي كه هستيم اعتماد كنيم 
و هيچ چيز ديگه اي مهم نيست 


So close no matter how far
Couldnt be much more from the heart
Forever trusting who we are
And nothing else matters


صبح تا شب
سينما
استيون كينگ، نويسنده معروف داستان هاي عجيب و غريب و ماورايي آمريكايي، يك كتاب دارد به اسم «فرار از شاوشنگ» كه ماجراي فرار يك زنداني بي گناه از زندان است. اين داستان وقتي كه اينقدر كلي روايت شود ممكن است خيلي بي مزه به نظر برسد، اما اتفاقا جزييات خيلي زيادي دارد كه باعث شده فيلم خيلي هم ديدني باشد. بازي دو بازيگر با سابقه يعني تيم رابينز و مورگان فريمن هم به جذابيت فيلم اضافه كرده. كارگردان هم فرانك دارابونت است. همان كسي كه چند سال بعد از «فرار از شاوشنگ» فيلم «دالان سبز» را ساخت و در سينماهاي تهران هم به نمايش درآمد. امروز در سالن سينما كوچك حوزه هنري مي توانيد فرار از شاوشنگ را ساعت ۳۰/۱۶ و ۱۹ ببينيد.در تالار ناصر خسرو كانون فيلم جهاد دانشگاهي دانشگاه تهران هم امروز سه فيلم دوبله و نسبتا قديمي نمايش داده مي شوند. ساعت ۱۴، فيلم دو دقيقه مهلت (لاري پيرس، ۱۹۷۶)، ساعت ۱۶ يكي از فيلم هاي كلاسيك سينماي نئورئاليسم ايتاليا يعني «رم شهر بي دفاع» (روسليني ۱۹۴۵) و بالاخره ساعت ۱۸ زنده باد زاپاتا با حضور مارلون براندو و آنتوني كويين (اليا كازان ۱۹۵۳).
كتاب 
امروز، اولين روز از هفته كتاب است. براي اين هفته برنامه هاي جالبي تدارك ديده شده.يكي اش اين كه چند كارگاه آموزشي براي ناشران، كتابداران و علاقه مندان برگزار مي شود. كارگاه امروز اسمش هست «چگونه براي انتشارات خود يك سايت ساده طراحي كنيم؟» اگر انتشاراتي چيزي داريد و بدتان نمي آيد وارد دنياي الكترونيك و اينترنت و ديجيتال شويد تعلل نكنيد. آدرس هست: خيابان سعادت آباد، بالاتراز ميدان كاج، روبه روي بيمارستان مدرس، باغستان يكم، نبش بلوار بهزاد، پلاك .۱۰ روي مباحثي مثل آشنايي با كتابخانه هاي ديجيتال، كتاب و مجلات الكترونيكي و رويكرد ناشران جهان در طراحي سايت در اين كارگاه صحبت مي شود. ۱۷ و ۱۸ آذر هم دو كارگاه ديگر در همين محل بي قرار است.راستي تا دير نشده سري به فرهنگسراي نياوران بزنيد. در اين فرهنگسرا امروز هم نمايشگاه تخصصي كتاب ادامه دارد. اين نمايشگاه شامل ۹۰۰ عنوان كتاب هنر است. درباره موسيقي، تئاتر، سينما، گرافيك، عكاسي، معماري، صنايع دستي و ... مي توانيد كتاب هايي در نمايشگاه پيدا كنيد كه البته همه به زبان انگليسي هستند. تخفيف هم لابد مي دهند، هر چه باشد، هفته كتاب شروع شده است. نمايشگاه تا ۱۷ آذر ادامه دارد.
تئاتر
درست است كه امروز، تئاترها تعطيل اند، اما آنهايي كه به شكل جدي تري دنبال خبرها و اتفاقات تئاتر هستند، بهتر است امروز سري به تئاتر شهر بزنند. كانون ملي منتقدان تئاتر از اين هفته جلسات نقد و بررسي اش را دوباره شروع مي كند و اولين برنامه به تئاتر «قهوه تلخ» خانم شبنم طلوعي اختصاص دارد. اين جلسه در سالن شماره ۲ تئاتر شهر برگزار مي شود و عليرضا احمدزاده و عليرضا غفاري به عنوان منتقد در برنامه حضور دارند.
تلويزيون 
تكرار پزشك دهكده را مي توانيد ساعت ۱۳ از شبكه ۲ ببينيد. ساعت ۳۰/۱۳ هم شبكه ۳ مجموعه آشتي كنان را تكرار مي كند. اين مجموعه طنز كار مجيد صالحي است و بازيگرهاي طنز زيادي در آيتم هاي مختلفش بازي مي كنند. شبكه ۲ ساعت ۴۵/۱۹ سريال «شاهين مي خواند» را پخش مي كند. قرار است در اين مجموعه موقعيت جواناني بررسي شود كه در گذشته داراي سوء سابقه بوده اند و به دلايلي بزهكارند. سريال تكراري آژانس دوستي ساعت ۲۲ از شبكه يك پخش مي شود و احتمالا جذاب ترين سريال امشب «معما»ست كه شبكه ۳ ساعت ۱۵/۲۲ پخش مي كند. همه اينها يك طرف و فوتبال هاي پخش مستقيم اروپايي يك طرف ديگر.امشب مسابقه لا تزيو -يوونتوس پخش مي شود.

تور اهل قلم
اهل قلم به زودي بيشتر از گذشته با هم آشنا مي شوند؛ بهانه اين آشنايي هم سفر است. قرار است به همت پاتوق فرهنگي تورهاي يك روزه به نقاط مختلف ايران براي اهل قلم در نظر گرفته شود. حسن اين تورها اين است كه شرط حضور در آن اشتغال در امور فرهنگي است. البته در صورت حضور در اين تورها از تخفيف ويژه هم برخوردار مي شويد. پاتوق فرهنگي حتي براي اين تورها عضو ثابت هم مي پذيرد. اهل قلم مي توانند با دريافت كارت عضويت نام خود را در ليست تمام سفرهاي يك روزه اين تور ببينند.

سالن سبز
«سالن سبز» به زودي تبديل به پاتوق اهالي موسيقي مي شود. براي افتتاح آن يك اجراي زنده كافيست. اين كار را انجمن موسيقي دانان نياوران انجام مي دهد.
اين انجمن پس از اجراي ۵ كنسرت موفق در فضاي باز كاخ نياوران تصميم گرفت، سالن سينماي اختصاصي كاخ را براي اجراي كنسرت «درمه» آماده كند. اين سالن كه نام آن را سالن سبز گذاشته اند به زودي براي بهره برداري آماده مي شود. انجمن موسيقيدانان نياوران حتي برنامه هاي آينده اش را هم در نظر گرفته است. قرار است در سال جاري، ۶ كنسرت، چند جلسه پژوهشي و كارگاه آموزشي موسيقي در سالن سبز برگزار شود. منتظر باشيد.

كوتاه
غربت
وجود پوشش و رنگ هاي متفاوت و مختلف باعث نشد كه آن دو به محض رويارويي،  يكديگر را نشناسند و احساس تعلق فراواني به هم نشان ندهند. فرسايش و تحليل، دوري از خود واقعي، بازيچه دست اين و آن بودن و چندين و چند دغدغه ديگر ازجمله چيزهايي بود كه آن دو صرفاً به واسطه داشتن اصل و نسب مشترك و افتخار برانگيز، آنها را تحمل مي كردند.
آنها دو مداد رنگي بودند از درختي تنومند و چندصدساله؛ در جنگلي سرسبز و درحال تمام شدن.
مرتضي شكري

ذهن زيبا
زماني كه چشمت به سازمان بزرگي مي خورد بايد بداني كه زماني شخصي تصميم شجاعانه اي گرفته است.
پيتر دراكر
صداي انديشه از صدا و غوغاي توپ و تانك قوي تر است. انديشه، قوي تر از ارتش است.
پاكستن

تهرانشهر
ايرانشهر
حوادث
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |