دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۴ - Dec 15, 2003
مديركل انرژي سازمان مديريت و برنامه ريزي:
قيمت بنزين سال آينده فقط ده درصد افزايش مي يابد
گروه اقتصادي: پس از چند هفته اوج گيري بحران بنزين در كشور و اظهارات گوناگون مسئولان اقتصادي و مديران شركت نفت در مورد اين مسئله،ديروز مديركل انرژي سازمان مديريت و برنامه ريزي در اظهارنظر جديدي اعلام كرد كه سال آينده قيمت بنزين در بودجه سال ۸۳ تنها ده درصد افزايش مي يابد.
احمد داوودي در گفتگو با خبرگزاري فارس ضمن رد هر گونه برنامه ريزي براي جيره بندي و سهميه بندي بنزين افزود: هيچ تصميمي به صورت رسمي براي تغيير سيستم توزيع بنزين گرفته نشده است و بحث كارت هوشمند بنزين، فقط تجهيز جايگاهها به سيستمهاي هوشمند و الكترونيك است و اين موضوع، مستقل از بحث جيره بندي و سهميه بندي بنزين است.
وي افزود: بحثي كه الان در شركت پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي مطرح است، اجراي يك برنامه عادي مي باشد. چون از قبل قرار بود جايگاههاي عرضه فرآورده هاي نفتي مانند بقيه دنيا، به تدريج مجهز به اين سيستم شود و فكر مي كنم اين سيستم به صورت آزمايشي در يكي دو جايگاه نيز در سطح تهران در حال اجراست.
داودي در پاسخ به اين سئوال كه «آيا در تجهيز جايگاهها به سيستم كارت هوشمند قرار است، جيره بندي صورت گيرد؟» گفت: شركتهاي پالايش و پخش نمي توانند راسا و بدون مصوبه دولت، سيستم جيره بندي را اعمال كنند و لذا بحثي كه مطرح است، صرفا تجهيز و نوسازي سيستم عرضه بنزين مي  باشد.

مذاكره وزير نفت با وزير انرژي كويت در مورد صادرات گاز به كويت
گروه اقتصادي: وزير نفت جمهوري اسلامي و وزير انرژي كويت در مورد صادرات گاز ايران به كويت گفتگو كردند.
بيژن زنگنه بعد از ظهر شنبه در ديدار با همتاي كويتي خود در زمينه مسايل كلي مورد علاقه دو كشور از جمله صادرات گاز گفتگو كرد.
وي در گفتگو با خبرگزاري فارس هرگونه مذاكره در زمينه ميدان گازي آرش ميان دو طرف را رد كرد و تاكيد كرد كه وزارت امور خارجه پيگير مسئله ميدان گازي آرش است. وي همچنين از اظهارنظر در مورد پرونده استات اويل و نتايج آن خودداري كرد.
در همين حال خبرگزاري رويترز به نقل از وزير انرژي كويت از انعقاد اولين قرارداد با عراق مبني بر واردات گاز به اين كشور خبر داد.
براساس اين قرارداد كويت روزانه ۵۰ ميليون متر مكعب گاز طبيعي از عراق وارد خواهد كرد.
همچنين، افزايش اين ميزان تا ۱۰۰ ميليون و سپس تا ۲۰۰ ميليون متر مكعب پيش بيني شده و اين معادل ميزان صادرات عراق به كويت در سال هاي ۱۹۸۶ تا ۱۹۸۹ است.
وزير انرژي كويت همچنين تصريح كرد: دو طرف براي تشكيل كميته فني براي بازسازي تاسيسات شبكه گازرساني به توافق رسيده اند.

شركت گاز مسئول خسارات ناشي از قطعي گاز است
قطعي گاز و برگشت مجدد آن مي تواند باعث آتش سوزي و خفگي شود و اگر به دنبال قطعي اخير گاز چنين خساراتي براي مردم به وجود آيد، شركت گاز مسئول تامين خسارات است.
حسين آفريده رئيس كميسيون انرژي مجلس در گفت وگو با (ايسنا)، در مورد قطعي گاز در چند روز اخير در مناطق مختلف كشور، اظهار داشت: در تماسي با هيأت مديره گاز به صراحت اعلام كردم در مواقعي كه هوا به هر دليلي سرد مي شود و مصرف گاز بالا مي رود، موظف هستند گاز خانگي مردم را تامين كنند؛ و اگر كمبود گازي وجود دارد، از تزريق به چاه ها كم كنند، و اگر اين راه حل عملي نشد، نيروگاه ها، گاز خود را قطع كنند و به مازوت برگردانند.
به هر حال به شكلي عمل شود كه به هيچ وجه، گاز هيچ خانه اي در هيچ نقطه اي از كشور به دليل كمبود گاز قطع نشود.

وزير نفت هند:
انتقال گاز از طريق پاكستان منتفي است
هند هيچ تصميمي مبني بر انتقال گاز ايران به كشورش از طريق پاكستان را ندارد؛ مگر اينكه در روابط دوجانبه تغييراتي حاصل شود.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از رويترز، رام نايك وزير نفت هند با تاكيد بر اين مطلب افزود: صلح موضوعي است كه توجه به آن ضروري است و لوله هاي گاز قابليت انفجار زيادي دارند و هر كس مي تواند اقدام به انفجار اين خطوط كند.
وي تصريح كرد: پاكستان ابتدا بايد امنيت را براي ترانزيت اتوبوس، قطار و هواپيماهاي ما از كشورش برقرار كند، سپس در اين مورد مذاكره خواهيم كرد.
بنابر اين گزارش، پروژه انتقال گاز به هند از طريق پاكستان ارزانترين پروژه محسوب مي شود.
اين در حالي است كه مذاكره مقامهاي هندي براي خريد گاز مايع طبيعي از ايران نيز در حال انجام است.

پيشنهاد صندوق بين المللي پول به ايران
تشكيل شوراي اقتصاد ملي
صندوق بين المللي پول در گزارشي پيشنهاد كرد: شورايي به نام «شوراي اقتصاد ملي» در ايران تشكيل شود.
به گزارش خبرگزاري فارس، صندوق بين المللي پول به همراه بانك جهاني در گزارشي تحت عنوان «اصلاحات بخش مالي در ايران» آورده است: تفكيك سياست پولي و مالي و ايجاد هماهنگي بيشتر بين آنها از طريق ايجاد نهاد جديدي به نام شوراي اقتصاد ملي امكان پذير است.
بنابر اين گزارش، به پيشنهاد صندوق بين المللي پول اعضاي اين شورا وزير امور اقتصاد و دارايي، رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي و رئيس بانك مركزي خواهد بود و وظيفه هماهنگ كردن سياستها و اهداف كلان كشور را بر عهده خواهد داشت.
اين گزارش حاكي است، گروهي از كارشناسان صندوق بين المللي پول و بانك جهاني بعد از بررسي اوضاع مديريت سياستهاي پولي، نرخ ارز، بيمه و بازار سهام در ايران، حاصل فعاليتهاي خود را در قالب پيشنهادهايي در ۶ بخش ارايه دادند كه چهار بخش آن در ارتباط با سياستهاي بلند مدت بانك مركزي و دو بخش ديگر مربوط به بازار سرمايه و بيمه است.
در بخشي از اين گزارش، تشكيل كميته سياست پولي در بانك مركزي به منظور نظارت بر اجراي دقيق سياستهاي پولي پيشنهاد شده است.
در اين گزارش آمده است: نوسازي نظام پرداخت به عنوان يك عامل مهم در توسعه بازار ارز بين بانكي لازم است و همچنين براي تسهيل ايجاد بازار ارز بين بانكي، حذف موانع و مقررات زائد توسط بانك مركزي پيشنهاد مي شود.
گفتني است، در اين گزارش، سياستهايي چون يكسان سازي نرخ ارز و كاهش ذخاير قانوني نيز پيشنهاد شده است.

خبر كوتاه
* اعضاي اتحاديه كارخانه هاي چاي شمال با ارسال نامه اي سر گشاده به رئيس جمهوري،جلوگيري از واردات اين محصول را خواستار شدند .در بخش ديگري از اين نامه آمده است تصميم براي واردات چاي بدون حضور نماينده اي از متوليان اصلي در كميته ماده يك وزارت بازرگاني در حالي گرفته شد كه دو هفته پيش اين كميته در مورد بي نيازي به چاي خارجي تا پايان سال ۸۳ با معاونت اقتصادي وزارت كشاورزي به توافق رسيده بود.
* صادرات كالا از بازارچه هاي مرزي در ۸ ماه امسال با ۵۰ درصد افزايش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۳۵۲ ميليون و ۵۰۰ هزار دلار رسيد.گمرك ايران اعلام كرد اين ميزان صادرات از بازارچه هاي مرزي معادل ۸/۹ درصد از كل صادرات غيرنفتي كشور را به خود اختصاص داد.
* نهمين نمايشگاه بين المللي ماشين آلات نساجي و چرم با حضور بيش از ۸۰ شركت داخلي و خارجي امروز در تهران گشايش مي يابد.در اين نمايشگاه بيش از ۳۰ شركت خارجي و ۸۰ شركت داخلي آخرين محصولات و نوآوري هاي خود را به نمايش مي گذارند.

گفتگوي امروز
سيمكارت ۱۲۰ هزار تومان
دريافت تقاضاي شركت هاي متقاضي ارائه خدمات تلفن همراه به عنوان رقيب شركت مخابرات امروز به پايان مي رسد.براي آگاهي از چگونگي خدمات تلفن همراه درآينده با «معصوم فرديس» مجري اين طرح و قائم مقام مركز تحقيقات مخابرات گفتگو كرده ايم.
***
* مناقصه انتخاب اپراتور دوم تلفن همراه در چه مرحله اي است؟
- ساعت ۵ بعد از ظهر امروز مهلت ارائه درخواست حضور در اين مناقصه پايان مي يابد و شركت هاي متقاضي مشخصات خود را براي بررسي مسئولان مربوطه و تعيين صلاحيت آنان تحويل مي دهند. پس از اين مرحله شركت هاي واجد شرايط اعلام مي شود و در اين مرحله شركت هاي تعيين صلاحيت شده مي توانند با ارائه مشخصات فني طرح خود و قيمت موردنظر در پاكت هاي مجزا در اين مناقصه شركت كنند.
* نتيجه مناقصه كي معلوم مي شود؟
- شركت برنده مناقصه در تاريخ ۴ اسفند ماه اعلام مي شود و فعاليت خود را براساس شرايط اعلام شده آغاز مي كند.
* شركت برنده مناقصه تحت چه شرايطي فعاليت مي كند؟
- شركت برنده مناقصه بايد نه ماه بعد از اعلام رسمي در طيف فركانسي مشخص شده خدمات مخابرات سيار ارائه  كند. قيمت عرضه سيمكارت نيز بايد حداكثر ۱۲۰ هزار تومان باشد و نرخ خدمات ارائه شده نيز حداقل بايد ۲۰ درصد زير قيمت شركت مخابرات و حداكثر ۴۰ درصد بالاتر از اين نرخ باشد، كه هر سال شوراي اقتصاد تصويب مي كند.
* از نظر تعداد مشترك آيا محدوديتي براي آنان در نظر گرفته شده است؟
- هيچگونه محدوديتي براي تعداد مشترك در نظر گرفته نشده است اما براي آنان حداقل مشترك تعيين شده است. اين شركت براي مدت ۱۵ سال فعاليت مي كند و اگر از خدمات ارائه شده رضايت وجود داشته باشد ۵ سال تمديد خواهد شد و تمديد آن هر ۵ سال يك بار ادامه مي يابد. و در سال هاي اول و دوم بايد در شهرهاي بزرگ و مراكز استان ها فعاليت كند.
* اين شركت  مستقل عمل مي كند؟
- اين شركت  به طور كامل مستقل عمل مي كند از جمله در تعيين نرخ و دريافت هزينه ها. خدمات اين شركت و شركت مخابرات تحت نظارت و كنترل سازمان تنظيم مخابرات است كه براساس قانون جديد ساختار ارتباطات و فن آوري اطلاعات، جايگزين وزارت خانه پست و تلگراف و تلفن مي شود و با حضور نمايندگان نهادهاي گوناگون تشكيل مي شود و بر حسن انجام خدمات هر دو شركت نظارت خواهد كرد.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعداد سهام معامله شده
نام شركت
۸
۱۴۳۳
۶۷۵۱۳۱
توسعه معادن روي ايران
۲
۵۳۴۶
۲۷۲۴۸
شهد ايران
۸۵-
۵۸۶۴
۵۹۱۴۸
مارگارين
۲۴-
۵۹۵۱
۳۲۰۷۲
صنعتي بهشهر
۳۹۹-
۹۶۱۶
۱۰۵۱۷۹
لبنيات پاك
۳-
۱۷۱۵
۲۱۱۹۸
بيسكويت گرجي
۲۰۴
۵۱۰۰
۶۱۴۸۸
پارس مينو
۵۷-
۳۱۵۱
۲۰۰۸۸
توليدي مهرام
۱۷۰
۳۵۸۳
۱۸۱۴۰
ايران مرينوس
۱۲۰۵-
۳۹۸۰۵
۶۷۸۷۸
افست
۱۱
۱۸۹۹۳
۵۵۵۵۸
نفت پارس
۱۸۰
۴۷۷۲۵
۷۹۴۵
نفت بهران
۶۷
۹۷۹۳
۳۳۰۱۰
پتروشيمي فارابي
۱۴۶-
۹۳۵۶
۴۸۶۳۲
صنايع شيميايي ايران
۲۶۹۳-
۱۵۰۰
۲۰۰۰
صنايع شيميايي سينا
۳-
۸۵۰۴
۸۹۶۲۳
پتروشيمي خارك
۲۳۷-
۲۲۵۹۷
۳۶۶۸۱
پتروشيمي اصفهان
۶۸-
۷۱۴۶
۲۶۳۴۱۷
پتروشيمي اراك
۱۱۱-
۱۰۴۱۳
۱۱۲۰۴۲
پتروشيمي آبادان
۷-
۱۲۹۰۱
۱۴۵۳۳
داروسازي جابرابن حيان
۹-
۶۸۸۱
۵۸۸۸۷
كيميدارو
۱۵۰
۱۴۱۹۵
۱۰۷۹۹
دارويي رازك
۶۳
۹۱۷۹
۲۲۸۳۱
پارس دارو
۲۵
۲۳۷۲۶
۷۴۹۵
داروسازي سينا
۳۲
۲۶۶۷
۱۷۰۰۴
كف
۲۶
۳۰۰۸
۱۷۶۷۳
پاكسان
۶۰
۲۰۷۲
۲۶۵۱۰
گلتاش
۴۹-
۳۵۳۳
۱۳۲۹۲
توليدي لاستيك دنا
۳۴
۱۱۹۷
۵۴۳۴۶
درخشان تهران
۷۸۷-
۱۷۲۳۸
۱۶۶۷۰
گاز لوله
۴۴-
۴۸۰۰
۴۹۵۶۰
فرآورده هاي نسوز ايران
۱-
۵۸۶۱
۲۲۷۲۹
فرآورده هاي نسوز آذر
۴-
۳۳۸۴
۱۱۳۰۹
توليدي كاشي تكسرام
۸۷۹
۴۵۳۴۹
۱۲۲۷۵۵
سيمان تهران
۶۹
۵۳۰۷۱
۱۲۷۷۰
سيمان كرمان
۶۹
۲۸۷۷۰
۲۰۳۴۷
سيمان فارس و خوزستان
۵۱۵
۲۳۵۱۶
۲۰۶۳۲۶۶
سيمان شرق
۱۱۰۹
۲۳۲۹۱
۵۱۰۰۰۰
سيمان خزر
۱۳۱-
۴۴۰۱۶
۳۷۶۱۱
حق تقدم سيمان سپاهان
۱۷۴۲
۳۶۵۸۹
۷۹۹۹۸
سيمان شاهرود
۱-
۵۸۳۴۳
۵۲۱۷۵۳
سيمان بهبهان
۵۰۵
۱۳۱۷۴
۶۰۰۱۰
سيمان كارون
۱۵۳
۴۹۵۴
۳۷۹۷۰
لوله و ماشين سازي ايران
۹۷
۴۴۹۳
۱۰۸۶۴۲
صنعتي سپاهان
۳۳۸-
۲۵۰۱۷
۱۱۷۴۱
آلومتك
۵۹-
۴۱۲۷
۲۷۶۳۹۱
ماشين سازي اراك
۲۵۰-
۸۴۳۸
۲۸۹۷۱۴
صنايع آذرآب
۴
۱۸۱۱
۲۸۷۷۴
بسته بندي ايران
۳۲-
۲۰۱۹
۲۷۴۳۰
آبسال
۶۴
۷۰۸۰
۲۱۳۵۹
ايران ترانسفو
۵۲-
۵۰۰۶
۱۰۰۱۰
كابلسازي ايران
۱۱۳-
۴۰۵۴
۲۸۱۹۰۳
ايران خودرو ديزل
۱۱۶-
۷۴۷۲
۴۱۵۱۰
بانك كارآفرين
۱۱۳
۳۳۱۳
۱۷۷۰۳۸۶
سرمايه گذاري البرز
۲۳۹-
۵۸۰۰
۵۶۲۳۸۸
توسعه صنايع بهشهر
۶۸-
۴۴۰۳
۷۱۳۷۲۲
سرمايه گذاري ملي ايران
۲۲-
۲۵۷۴
۳۰۶۶۲۴
سرمايه گذاري پتروشيمي
۲۵
۱۸۴۸
۱۴۴۲۷۶
سرمايه گذاري ملت
۲۲-
۶۱۴۰
۵۳۷۱۴۸
سرمايه گذاري بانك ملي
۴۵-
۵۹۹۲
۵۲۰۶۹
سرمايه گذاري رنا
۱-
۴۹۱۶
۲۳۲۰۵
حق تقدم سرمايه گذاري رنا
۱-
۶۴۵۶
۱۲۴۶۳۶۸
سرمايه گذاري غدير
۳
۳۹۹۲
۲۶۲۰۹۷
سرمايه گذاري ساختمان ايران
۲۶
۴۶۲۲
۱۳۸۸۳۶
سرمايه گذاري صنعت و معدن
۳۴
۳۱۹۱
۳۶۶۱۹
سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات
۵۰-
۱۸۴۵
۷۴۵۰۱۱
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۱۷
۲۱۵۶
۲۱۳۹۰
سرمايه گذاري صنعت نفت

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۲۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۳۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۵۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۲۴۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۳۸۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۳۲۰
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۲۰۲

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |