دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۴ - Dec 15, 2003
جام بين قاره اي به آمريكاي جنوبي رفت
بوكا جونيورز فاتح جام باشگاه هاي جهان
002614.jpg

گروه ورزشي: آنها از جنوب آمريكا آمده بودند تا براي سومين بار جام قهرماني بين قاره اي را به آرژانتين ببرند.
بوكاجونيورز تيم پرآوازه سرزمين پرون در مقابل تيمي قرار گرفت كه برلوسكوني سالها براي آن سخت كوشي هاي بسيار كرده بود. ميلاني ها سه بار در اين جام (جام بين قاره اي) قهرمان شده بودند. سالهاي (۹۰-۸۹-۶۹) براي مردم ميلان به يادماندني است. تيمي كه بيش از ۱۰۲ سال در كشور چكمه اي ايتاليا سابقه فعاليت دارد و امروزه نيز با تكيه بر قدرت دولتي برلوسكوني و سرمايه بيكرانش همچنان يكي از قدرتهاي بزرگ اروپا و ايتالياست. بوكاجونيورز نيز اگر چه چون ميلان متمول نيست، اما با سياست دقيق و طراحي اقتصادي توانسته به يك باشگاه بزرگ آمريكاي جنوبي تبديل شود.
بوكاجونيورز در سال هاي (۲۰۰۰-۱۹۷۷) جام بين قاره اي را به آرژانتين برد.
در چهل ويك دوره اي كه از سال ۱۹۶۰ اين جام برگزار شد تيمهاي آمريكاي جنوبي ۲۱ بار و اروپايي ها ۲۰ بار صاحب اين جام شده بودند. دانشجويان اپندپنديت با سه بار قهرماني بالاتر از بوكا، سانتوز و سائوپولو ايستاده بود و حالا بوكا هم ركورددار شد .
روز گذشته در توكيو ژاپن آنجلوتي غول بزرگ ميلاني ها در دهه هشتاد كه حالا رهبري اين تيم  را به عهده دارد، با همان تركيب شناخته شده هميشگي به مصاف بوكاجونيورز رفت. ديدا درون دروازه، بانكارو، مالديني، كاستاكورتا، كافو در خط دفاع، سيدورف، پيرلو، گاتسو و كاكا در خط مياني و شوچنكو و توماسون در خط حمله بازي كردند.
كارلوبيانچي مربي بوكا نيز روبرتو آبون دانزيري را درون دروازه قرار داده بود و رود ريگز، بورديسو، شيوايي، پريرا در خط دفاع، كاگنا، باتاگليا، كاسسيني، دونت در خط مياني و دانتس و باروس چولتو در خط حمله قرار داشتند.
قضاوت اين ديدار سخت و پربرخورد به عهده والنتين ايوانف روسي بود كه با قاطعيت آنرا اداره كرد.
بازي را بازيكنان بوكاجونيورز آغاز كردند، يك فرار از دانتس را بانكارو خنثي كرد، كاسسيني نيز در دقيقه پنجم بازي پا به توپ شد و خود را به خط دفاع ميلان رساند، اما تكل سخت كاستاكورتا اجازه پيشروي به او را نداد. ميلان براي آرام كردن بازي توپ را به سيدورف رساند و او با حفظ توپ و حركات عرضي ميدان را در اختيار گرفت. گاتسو از سمت راست با فراري زيبا تا نقطه كرنر پيش رفت و پس از دريبل رودريگز توپ را براي شوچنكو فرستاد كه رونالدو شيوايي مدافع بوكا جونيورز آن را دفع كرد . ميلان با توپهاي بلند بيشتر به عمق دفاع بوكاجونيورز يورش مي برد تا شوچنكو از اين منطقه به گل برسد و بوكاجونيورز با پاسهاي عرضي و ضربه هاي كوتاه به حالت شناور به دروازه آ.ث.ميلان حمله مي برد.در دقيقه ۲۴ يان دال توماسون دانماركي با ضربه اي دقيق گل اول را براي ميلان به ثمر رساند.
002612.jpg

اين گل نه تنها بوكاجونيورز را دچار شوك روحي نكرد، بلكه به آنها انگيزه داد تا با حملات پي درپي پنج دقيقه بعد توسط ماتياس دونت بازيكن خط مياني خود صاحب گل مساوي شود. پس از اين گل دو تيم با احتياط بازي را دنبال كردند و نيمه اول با همين نتيجه به پايان رسيد. در نيمه دوم نيز بازي بسته دو تيم جاي هيچگونه خلاقيتي باقي نگذاشت. اولين تعويض را آنجلوتي انجام داد. او اينزاگي را در دقيقه ۵۹ جانشين توماسون گلزن كرد. بيانچي نيز در دقيقه ۷۳ كارلوس تيوز را جانشين گيلرمو شلوتو كرد. آنجلوتي نيز چهار دقيقه بعد روي گاتسو را بجاي كاكا وارد بازي نمود تا ضرب حمله خود را بيشتر كند. بازي تا دقيقه ۹۰ مساوي باقي ماند. در دو پانزده دقيقه نيز گلي از دروازه ها عبور نكرد و سرانجام در ضربات پنالتي بوكاجونيورز با نتيجه ۳ بر يك بر ميلان غلبه كرد تا قهرمان جام چهل و دوم بين قاره اي شناخته شود. با اين پيروزي تيمهاي آمريكاي جنوبي با ۲۲ بار قهرماني همچنان از اروپا پيش افتادند. عملكرد خوب روبرتو دروازه بان بوكا روي ضربات پنالتي يكي از عاملهاي پيروزي بود.
اولين ضربه پنالتي را پيرلو هافبك آ.ث.ميلان زد كه گل نشد. رونالدو شيوايي ضربه پنالتي خود را گل كرد. روي گاتسو با ضربه اي زيبا نتيجه را برابر كرد و باتاگليا از بوكاجونيورز نتوانست ضربه خود را گل كند. سيدروف نيز براي آث ميلان ناكام ماند و دونت آرژانتين را جلو انداخت، كاستاكورتا نيز موفق نبود و كاسسيني با ضربه اي دقيق سومين پنالتي بوكاجونيورز را تبديل به گل كرد تا بوكا فاتح جام چهل و دوم شود.

ماتيوس مربي تيم ملي فوتبال مجارستان شد
لوتار ماتيوس كاپيتان اسبق تيم ملي فوتبال آلمان در جام جهاني ۱۹۹۰ به عنوان مربي تيم ملي فوتبال مجارستان برگزيده شد.بر اساس اطلاعيه فدراسيون فوتبال مجارستان ماتيوس با يك قرارداد دو ساله جانشين ايمره جللي خواهد شد كه از اول ماه جاري ميلادي از مقام خود بركنار شده است. طبق اطلاعيه مذكور ماتيوس از اول ماه ژانويه سال ۲۰۰۴ (۱۱ دي ماه ۸۲) بطور رسمي كار خود را آغاز خواهد كرد تا تيم هاي ملي مجارستان را براي حضور در رقابتهاي مقدماتي جام جهاني ۲۰۰۶ آماده كند.

ورزش جهان
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |