چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۶ - Dec 17, 2003
درگيري نيروهاي آمريكايي و هواداران صدام در چند شهر عراق
در اين درگيري ها دست كم ۱۲ عراقي كشته و سه آمريكايي زخمي شدند
002686.jpg
حاميان صدام حسين ديروز در چند شهر عراق دست به تظاهرات زدند كه به درگيري با نيروهاي نظامي آمريكا منجر شد و چندين كشته و مجروح به جا گذاشت.
در شهر ناآرام فلوجه در ۵۰ كيلومتري غرب بغداد، صدها تن از طرفداران صدام با هجوم به دفتر شهردار منصوب آمريكايي ها در اين شهر، آن را به آتش كشيدند در اين درگيري يك مرد مسلح عراقي كشته و يك سرباز آمريكايي مجروح شد.
در مناطق سني نشين غرب و شمال بغداد نيز ديروز چندين تظاهرات در اعتراض به دستگيري صدام برگزار شد.
در شهر سامرا مردم عليه نيروهاي آمريكايي شورش كردند كه اين اعتراض به درگيري ميان دوطرف انجاميد و در نتيجه آن سربازان آمريكايي ۱۱ عراقي را كشتند.
همچنين در شهر تكريت ديروز دو سرباز آمريكايي براثر حمله افراد ناشناس به شدت زخمي شدند.
پيام بوش براي صدام
ديروز خبرنگاران از جورج بوش پرسيدند آيا پيام مشخصي براي صدام دارد. او گفت: «از شرت خلاص شديم. دنيا بدون تو جاي بهتري است». بوش همچنين گفت كه آمريكا و عراق با همكاري هم محاكمه اي علني و منصفانه براي صدام ترتيب مي دهند، اما اين عراقي ها هستند كه بايد درباره احتمال اعدام او تصميم بگيرند.
در همين حال يك مقام وزارت خارجه آمريكا در واشنگتن گفت، آمريكا با مجازات اعدام صدام مخالفتي نمي كند.
شبكه خبري فاكس نيوز آمريكا به نقل از مقام هاي آمريكايي گفته است كه وجود مدارك زياد عليه صدام موجب عقب افتادن محاكمه او مي شود.
ابراز آمادگي وكيل فرانسوي
براي دفاع از صدام
يك وكيل فرانسوي كه در گذشته هم به داشتن موكلان مهم و جنجالي شهرت داشته است براي وكالت صدام حسين اعلام آمادگي كرده و گفته است، ديكتاتور سابق عراق بايد در هر دادگاهي تبرئه شود.
«ژاك ورژ» كه وكالت كلاس باربي از جنايتكاران جنگي نازي و همچنين كارلوس را به عهده داشته گفته است، اگر اتهاماتي از قبيل سركوب كردها و حملات شيميايي به آنها و اخراج اجباري اقليت هاي قومي در شمال عراق عليه صدام مطرح شود، كار رهبران غربي كه زماني از صدام حمايت مي كردند پيچيده خواهد شد.
پيشنهاد سوئد
دولت سوئد ديروز اعلام كرد در صورتي كه صدام حسين ديكتاتور عراق به زندان محكوم شود مي تواند مدت محكوميت را در زندانهاي اين كشور بگذراند.
به گزارش خبرگزاري رويتر، گوران پرسون نخست وزير سوئد با اعلام اين مطلب افزود، با وجودي كه سوئد از جمله كشورهاي مخالف حمله نظامي آمريكا به عراق بود حاضر است در صورت موافقت و درخواست رسمي سازمان ملل از صدام در زندانهاي خود نگهداري كند.
بيليانا پلاوسيچ رئيس جمهور پيشين صربستان نيز كه جنايتكار جنگي شناخته شد و پس از محاكمه در دادگاه كيفري بين المللي به ۱۱ سال زندان محكوم شد در حال حاضر در سوئد به سر مي برد.
تحليل خواهر صدام
خواهر صدام گفت، نيروهاي آمريكايي با استفاده از ماده بي حس كننده يا گاز ضد اعصاب و مواد مخدر موفق به اين كار شدند.
به گزارش خبرگزاري، رويتر «نوال ابراهيم الحسن» در مصاحبه تلفني با روزنامه القدس العربي كه مقر آن در لندن است گفت، صدام حسين قهرمان عرب ممكن نبود كه بدين طريق تسليم شود جز اينكه نيروهاي آمريكايي با استفاده از ماده بي حس كننده يا بمبهاي ضداعصاب توانسته اند وي را از تحرك بازدارند و موفق به دستگيريش شوند.
خواهر صدام افزود: اگر نيروهاي آمريكايي از اين روشها استفاده نكرده بودند و به قواي عقلي و جسمي صدام خلل وارد نشده بود تا دم مرگ مقاومت مي كرد. او كسي نبود كه خود را چنين تسليم كند.
طرح اسرائيلي ها براي ترور صدام
روزنامه اسرائيلي يديعوت احرونوت ديروز نوشت، اسرائيل ۱۱ سال پيش براي ترور صدام حسين در محوطه شهر تكريت در عراق برنامه ريزي كرده بود.
اين روزنامه در گزارشي افزود كه ترور صدام قرار بود در حمله نظامي به منطقه تكريت زادگاه وي انجام گيرد.
به نوشته يديعوت احرونوت با اينكه خبر اين طرح در برخي رسانه هاي خارجي پخش شده بود، اداره سانسور و نظارت نظامي اسرائيل اجازه پخش جزئيات اين طرح را نداد.
احرونوت نوشت: در نتيجه وقوع حادثه اي در جريان تمرين كه به كشته شدن پنج تن و زخمي شدن شش نفر ديگر از اعضاي اين گروه منجر شد، طرح ترور صدام حسين لغو شد.

كوتاه از سياست جهان
آزمايش موشك ضدموشك جديد در اسرائيل
ارتش رژيم اشغالگر قدس ديروز با يك فروند موشك ضدموشك موسوم به هتز ساخت داخل يك موشك بالستيك را رهگيري كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بيت المقدس، وزارت جنگ اسرائيل در بيانيه اي كه ديروز منتشر كرد نوشت اين آزمايش موفق كه يازدهمين آزمايش در نوع خود بود در ساعت ۱۵/۷ به وقت محلي انجام شد و هدف از آن برآورد و تعيين توان رهگيري يك موشك بالستيك در ارتفاع بالا بود.
در اين آزمايش يك فروند موشك هتز كه از يك هواپيماي جنگي اسرائيلي شليك شد يك موشك موسوم به پرنده سياه را رهگيري و منفجر كرد.
توسعه اين موشك ضدموشك همزمان با طرح حمله آمريكا به عراق صورت گرفت چراكه اسرائيل بيم آن را داشت كه همانند جنگ خليج فارس در سال ۱۹۹۱ هدف حملات موشكي زمين به زمين عراق واقع شود.
هشدار روسيه به جمهوري آذربايجان
يكي از نمايندگان دوماي روسيه اعلام كرد: درصورت استقرار نيروهاي نظامي آمريكا و ناتو در جمهوري آذربايجان روسيه به اقدامات نظامي متقابل دست خواهد زد.
كنستانتين كاسوچوف رئيس كميسيون روابط خارجي فراكسيون روسيه واحد در مجلس دوما گفت: روسيه استقرار نيروهاي ناتو و آمريكا را در جمهوري آذربايجان تهديدي بر ضد منافع و امنيت ملي خود در قفقاز تلقي مي كند.
اين درحالي است كه ولاديمير پوتين و الهام علي اف روساي جمهور روسيه و جمهوري آذربايجان روز دوشنبه پس از مراسم تدفين حيدرعلي اف در باكو در ديدار كوتاهي تحولات دوجانبه و منطقه را با يكديگر در پشت درهاي بسته بررسي كردند.
فعاليت القاعده در كره جنوبي
اداره اطلاعات و امنيت كره جنوبي اعلام كرد، تعدادي از عوامل شبكه تروريستي القاعده اخيرا وارد كره جنوبي شده اند و دولت بايد درباره وقوع احتمالي حملات تروريستي هوشيار باشد.
به گزارش روزنامه تايمز كره جنوبي، اداره اطلاعات و امنيت كره جنوبي به كميته اطلاعاتي مجمع ملي كره خبر داده است كه يكي از اعضاي گروه تروريستي القاعده كه بين سئول و مانيل پايتخت فيليپين در رفت و آمد بوده شناسايي و دستگير شده است. اين عامل تروريستي ماموريت داشت شرايط و امكانات امنيتي خطوط هوايي كره جنوبي و همچنين وضعيت نيروهاي آمريكايي مستقر در كره جنوبي را بررسي كند.
شورشيان چچن ۱۱ نفر ديگر را به گروگان گرفتند
شورشيان چچني كه روز دوشنبه ۴ گروگان را در يك بيمارستان در روستاي شاعولي جمهوري داغستان به گروگان گرفته بودند شب سه شنبه نيز با اشغال روستاي گالاتلي بخش تسونتا اين جمهوري ۱۰ تن ديگر را به گروگان گرفتند.
خبرگزاري ايتارتاس ديروز اعلام كرد: بصير محمداف رييس هيأت اداري بخش تسونتا اعلام كرد كه اين گروه ۴۰ نفره از شورشيان چچني كاملا تحت محاصره نيروهاي پليس قرار گرفته اند.
وي احتمال انجام مذاكره با شورشيان براي آزادسازي گروگان ها را رد نكرد.
براساس اين گزارش شورشيان صبح ديروز يك زن و يك كودك را آزاد كردند.
نيروهاي مرزباني داغستان در تعقيب اين افراد هستند.
تعويق مذاكرات كره شمالي
وزارت خارجه آمريكا اعلام كرد: واشنگتن و پكن تصميم گرفتند كه اين هفته مذاكرات شش جانبه درباره برنامه سلاح هاي اتمي كره شمالي از سر گرفته نشود.
ريچارد بوچر سخنگوي وزارت خارجه آمريكا در نشست خبري روزانه خود با بيان اين مطلب ابراز اميدواري كرد كه اين مذاكرات اوايل سال ۲۰۰۴ ميلادي از سرگرفته شوند.
بوچر گفت: ما آماده انجام اين مذاكرات در اولين فرصت بدست آمده هستيم.
وي افزود: چين كه سازمان دهنده دور اول گفت وگوها در اوت گذشته در پكن بود به آمريكا اعلام كرد كه امكان برگزاري اين مذاكرات در اين هفته نيست.

جزئيات سوءقصد نافرجام بر ضد مشرف
شيخ راشد، وزير اطلاعات پاكستان با انتشار جزئيات بيشتري از سوءقصد نافرجام روز يكشنبه بر ضد پرويز مشرف رئيس جمهور آن كشور گفت: در اين عمليات از ۵ بمب قابل كنترل از راه دور استفاده شده بود. اين بمب ها از نوع بسيار پيچيده بودند و از آنها پيشتر هرگز در پاكستان استفاده نشده بود.
ديروز همچنين هند با محكوم كردن اين سوءقصد و در آستانه سفر واجپايي به پاكستان براي حضور در اجلاس سارك يك هيات پنج نفره را براي بررسي وضع امنيتي پاكستان راهي آن كشور كرد.
رئيس جمهور اندونزي نيز كه سرگرم ديدار از پاكستان است ديروز با مشرف درباره همكاري مشترك دو كشور در زمينه هاي گوناگون گفتگو كرد.
نبيه بري، رئيس مجلس لبنان نيز سفر هفته جاري خود به پاكستان را به دليل سوءقصد نافرجام برضد مشرف لغو كرد.

ديدار بيكر با سران فرانسه و آلمان
جيمزبيكر، وزير پيشين امور خارجه امريكا و فرستاده ويژه جورج بوش، رئيس جمهور امريكا در امور بدهي هاي عراق ديروز با سفر به پاريس و برلين با ژاك شيراك، رئيس جمهور فرانسه و گرهارد شرودر صدراعظم آلمان ديدار كرد و درباره بخشودگي بدهي هاي عراق با آن ها گفت وگو كرد.
بيكر كه براي جلب نظر مقامات اروپايي به منظور تخفيف در بدهي ۱۲۰ ميليارد دلاري عراق روز دوشنبه سفر خود به كشورهاي اروپايي را آغاز كرده بود ديروز در پاريس با يك هيأت شوراي حكومت انتقالي عراق كه به سرپرستي عبدالعزيز حكيم در فرانسه بسر مي برد نيز ديدار كرد. از بدهي خارجي عراق ۳ ميليارد مربوط به فرانسه و ۴/۴ ميليارد مربوط به  آلمان است.

انفجار بمب در افغانستان همزمان با اجلاس لويه جرگه
به منظور بررسي مفاد قانون اساسي جديد افغانستان ۵۰۲ نماينده «لويه جرگه» در جلسه بعدازظهر ديروز به ۱۰ كميته تقسيم شدند.
به گزارش ايرنا «فاروق وردك» دبير كميسيون قانون اساسي با قرائت اسامي نمايندگان براي هر كميته اعلام كرد: در هر كميته نمايندگاني از ولايتهاي مختلف و با سطح سواد متفاوت، متخصصان و علماي ديني و آشنا به مسايل كشور حضور دارند.
وي افزود: د ردوكميته از اين كميته هابه دليل آنكه مجموع نمايندگان ۵۰۲ نفر مي باشد، تعداد اعضا ۵۱ نفر خواهند بود.
وردك تصريح كرد: هر يك از كميته ها موضوع خاصي از مفاد قانون را مورد بررسي قرار خواهد داد و هر كميته داراي يك رئيس و يك مخبر خواهد بود.
دبير كميسيون قانون اساسي گفت: يك كميته تفاهم نيز متشكل از رئيسان كميته هاي ۱۰ گانه تشكيل خواهد شد كه در صورت اختلاف نظر روي يك مسأله خاص در كميته ها، آن موضوع در كميته تفاهم مورد رسيدگي قرار خواهد گرفت.
وي اعلام كرد: مفاد قانون اساسي براساس موضوعهاي مختلف پس از بررسي در كميته ها و تصويب در جلسات علني به نظر همه نمايندگان مي رسد تا به تصويب نهايي برسد.
سه تن از نمايندگان لويه جرگه در نشست ديروز با اشاره به اهميت نوع نظام سياسي كشور (رياستي يا پارلماني) خواستار اولويت بررسي اين موضوع در جلسه علني شدند.
ديروز همچنين بيش از ۶۰ نفر از نمايندگان لويه جرگه براي مراسم افتتاح بزرگراه كابل - قندهار همراه حامد كرزاي رئيس دولت انتقالي افغانستان رفته بودند كه اين امر با اعتراض شماري از نمايندگان روبرو شد.
بزرگراه كابل - قندهار به طول ۴۸۲ كيلومتر كه بخش هاي شمالي و جنوبي افغانستان را به يكديگر متصل مي كند با كمك هاي مالي ژاپن، عربستان و آمريكا بازسازي شده است.
سحرگاه ديروز نيز سه انفجار كابل را به لرزه درآورد كه براساس اعلام مقامات افغاني دو موشك به نزديك فرودگاه اين شهر اصابت كرده بود. همچنين دو راكت انداز آماده شليك نيز توسط پليس كشف شد. در پي وقوع اين انفجارها يك مقام امنيتي از تشكيل گروه ويژه بررسي نقايص كمربندهاي امنيتي شهر كابل خبر داد.

همكاري دفاعي تاجيكستان و فرانسه
فرانسه تصميم گرفته است كه همكاري هاي نظامي و فني را با تاجيكستان تقويت كند. ميشل اليومري وزير دفاع فرانسه بعد از ملاقاتش با رئيس جمهور تاجيكستان همچنين گفت كه فرانسه آماده است در زمينه هاي اقتصادي نيز با تاجيكستان همكاري هاي بيشتري داشته باشد.
حمايت چين
از امنيت شرق آسيا
وانگ ايي معاون وزير خارجه چين ديروز در سمينار همكاري و تعاون كشورهاي شرق آسيا در پكن تاكيد كرد كه اين كشور از تمامي تلاش ها براي تامين امنيت، حل اختلافات منطقه اي و بين المللي حمايت مي كند.معاون وزير خارجه چين خاطرنشان كرد كه چين نسبت به ثبات و امنيت منطقه شرق آسيا بسيار حساس است و همچنان تمايل دارد در تمامي زمينه ها با كشورهاي اين منطقه همكاري داشته باشد.

كميته حقيقت ياب و آشتي ملي در عراق تشكيل مي شود
شوراي حكومت عراق تشكيل كميته «حقيقت ياب و آشتي ملي»، بين تمام طوايف عراق را مورد بررسي قرار داد.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره شوراي حكومتي عراق در نخستين نشست خود پس از دستگيري صدام حسين رئيس جمهوري مخلوع عراق ، اعلام كرد، هدف اين كميته را بستن صفحه اي دانست كه از آن به عنوان كينه هاي زاييده بيش از سه دهه حكومت حزب بعث، ياد كرد.
به گزارش ايرنا الجزيره افزود: تشكيل اين كميته در چارچوب تشكيل دادگاه جنايتهاي جنگي عراق انجام مي گيرد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |