يكشنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۸
طرز تهيه جوانه گندم
001596.jpg
001594.jpg
غلا ت(گندم) حبوبات(عدس يا ماش) را پس از شستن ۲۴ ساعت در آب خيس كرده و سپس آب آن را خالي كرده و به ته ظرف ريخته و با پارچه بپوشانيد. هر ۷،ِ ۸ساعت يكبار محتويات را خيس كرده تا جوانه زدن شروع شود، پس از دو روز مي توان از جوانه ها براي سوپ استفاده كرد. مي توان جوانه را به مدت يك هفته در يخچال قرار داد.

ليموترش
ليلا  آرمان 
ليموترش از ميوه هاي بسيار باارزش بوده و جزو مركبات به حساب ميآيد. ويتامين هاي موجود در آن شامل«ب»، «آ» و به مقدار فراوان ويتامين «ث» است. ليموترش به علت دارا بودن اسيد سيتريك پاك كننده بسيار خوبي است و همچنين خون را رقيق مي كند و ضد اسيد اوريك است.
ليمو ترش دستگاه هاضمه و دفع ادرار را ضدعفوني مي كند. براي جوش هاي پوستي، دمل، آكنه و بيماري هاي پوستي موثر است، عطش را برطرف مي كند، خوردن آب آن وزن را كاهش مي دهد و درمان بسيار خوبي براي چاقي و زيادي چربي است و در بيماران ديابتي قند را پايين ميآورد. همچنين خاصيت ميكروب كشي داشته و باعث نرم شدن گلو مي شود. اگر احساس مي كنيد در حال سرما خوردن هستيد چند ليوان شربت آبليمو بنوشيد. بهتر است در هنگام تهوع نيز كمي آب ليمو ميل كنيد.
كساني كه ناراحتي گوارشي دارند بهتر است به جاي آب ليمو ترش از ليمو شيرين استفاده كنند. اگر مي خواهيد داراي دندان هاي سفيدي باشيد با آب ليمو مسواك كنيد.آب ليمو ترش، ضد اكسيداسيون است و در بسياري از غذاها و سالا دها خاصيت نگهدارنده دارد و از فساد سريع جلوگيري مي كند.
همچنين بر روي ذات الريه، تبخال و كاهش تب بسيار موثر است، زيادي صفرا را درمان مي كند و تمامي سم هاي بدن را از بين مي برد.
از انواع ليموترش مي توان ليموترش شمال و سنگي جنوب را نام برد كه در ميادين ميوه و تره بار با قيمت هر كيلو ۱۸۰۰ و۲۵۰۰ ريال درجه يك و ۱۳۰۰ و ۲۰۰۰ ريال درجه ۲ قابل تهيه هستند. ليمو ترش شمال در سطح شهر تهران از ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ ريال براي هر كيلو و ليموترش جنوب از كيلويي۴۰۰۰ تا۷۵۰۰ ريال به فروش مي رسد.
001590.jpg
001592.jpg

در مقايسه با هفته قبل
قيمت انواع گوشت قرمز و مرغ وماهي ثابت ماند
قيمت انواع گوشت قرمز و ماهي ومرغ در بازار مصرف در مقايسه با هفته قبل تهران ثابت ماند.

نگاه مصرف كننده
دستان خالي
001618.jpg
شب يلدا، اين سنت پسنديده  و كهن ايران زمين، پيش روست. در اين ميان عده اي معدود، فارغ از هرگونه دغدغه و پريشاني، مايحتاج كليشه اي طولا ني ترين شب سال را تهيه كرده اند؛ پسته اي، فندقي، تخمه اي و هندوانه اي. سوي ديگر، اما، هستند پدران و مادران پريشان خاطري كه خجل از نگاه كنجكاو فرزندان - كه پاكت آجيل و جعبه شيريني را در دستانشان مي جويند- درب خانه را نه با پا، كه همچو هميشه با دستان خالي مي گشايند، تو گويي آن جمع هاي گرم زمستاني، آن تجديد ديدارها همه در پس اين نداري محو شده و شب يلدا را همچون پتكي بر سر دردمندان مي كوبد.
فرهاد فرجاد
001614.jpg
001616.jpg

گراني ۱۰درصدي آجيل و خشكبار
چنانچه روند روبه رشد قيمت خشكبار و آجيل همچنان ادامه داشته باشد، مردم بايد شب يلدا را بدون مصرف آجيل سپري كنند.
به گزارش خبرنگار ما، طي روزهاي اخير قيمت انواع خشكبار و آجيل در بازار تهران روبه افزايش گذاشته و نسبت به سالهاي قبل در حدود ۱۰ درصد رشد نشان مي دهد. بسياري از مردم از ا ين روند ناراضي هستند و معتقدند كه اين موضوع ديگر براي آنها يك مسأله عادي شده و هر سال و در اين زمان خود را آماده بالا  رفتن قيمت خشكبار و آجيل مي كنند.سعيدكيا، يكي از فروشندگان خشكبار در اين باره مي گويد: تنها عامل گران شدن خشكبار و آجيل فرا رسيدن شب يلدا نيست؛ بلكه ساير عوامل از جمله افزايش هزينه هاي توليد و ساير موارد نيز در اين افزايش قيمتها دخيل هستند.وي مي گويد: بايد به هزينه آب و برق و دستمزد كارگر نيز توجه داشت كه هر سال روبه رشد بوده و باتوجه به اين مسأله توليد كننده و فروشنده براي تأمين بخشي از هزينه هاي خود چاره اي جز بالا  بردن قيمت محصولا ت ندارد. وي در ادامه مي گويد: چنانچه بتوانيم هزينه هاي توليد را كاهش داده و نيز توليد را افزايش دهيم مطمئناً شاهد افت و ثبات قيمت آجيل و خشكبار خواهيم بود.قاسمي يكي از خريداران خشكبار و آجيل در اين زمينه مي گويد: هر سال همين مشكل وجود دارد و به بهانه هاي مختلف مانند بالا  رفتن دستمزد كارگر و ساير هزينه ها توليدكنندگان و فروشندگان اقدام به بالا  بردن قيمت محصولا ت خود مي كنند.اما در همين رابطه رئيس اتحاديه خشكبار و آجيل فروشان تهران مي گويد: علت اصلي افزايش قيمت خشكبار و آجيل در طول روزهاي اخير افزايش صادرات اين محصولا ت به خارج از كشور است. حسيني با اشاره به اينكه هم اكنون صادرات خشكبار و آجيل نسبت به سال گذشته رشد بيشتري از خود نشان داده، مي گويد: قيمت اين محصولا ت امسال در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد گران تر شده است.وي با بيان اينكه طي چند ماه اخير قيمتها تا حدودي ثابت مانده است، مي گويد: مصرف داخلي چون در حد بالا يي نيست بنابراين قيمت آن نيز در شب يلدا بيش از اين افزايش نخواهد يافت. ضمن اين كه قيمت خشكبار و آجيل در بازار به ميزان عرضه و تقاضا وابسته است. وي در ادامه مي گويد: هم اكنون نمي توان قيمت خشكبار و آجيل را در شب يلدا و يا پس از آن پيش بيني كرد چون هر زمان كه صادرات ما افزايش پيدا كند طبيعتاً قيمت آن در بازار نيز بالا  خواهد رفت. طبق گفته هاي رئيس اتحاديه خشكبار و آجيل فروشان تهران قيمت ها تا حدودي ثابت مانده است ولي آيا ا ين موضوع به قوت خود باقي خواهد ماند يا نه؟ ذكر اين نكته ضروري است كه آجيل به نوعي، كالاي تجملي محسوب شده و امنيت اقتصاد خانواده  ها را به خطر نمي اندازد؛ اما ثبات قيمتها مي تواند آجيل را جايگزين برخي خوراكي هاي غيرسودمند نظير پفك و چيپس كند.

بازارچه خوراك
001600.jpg
001602.jpg
001604.jpg
001606.jpg
001608.jpg
001610.jpg

بازارچه خوراك
بازارچه خودرو
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |