يكشنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۸
از بروز هزينه هاي غيرضروري جلوگيري كنيم
اجاق گازمان را پاكيزه نگاه داريم
001612.jpg

«اجاق گاز» يا در اصطلا ح متداول امروزي «گاز» يكي از گران قيمت ترين وسائل هر آشپزخانه است كه حدود صد هزار تومان و گاه تا سيصد هزار تومان بها دارد. از اين رو نگهداري صحيح آن مي تواند از منظر اقتصادي براي خانواده بسيار به صرفه باشد.
عدم دقت در استفاده از اجاق و پاكيزه ساختن آن، گاه به گاه خرابي آن را موجب مي شود كه تعميرش مستلزم پرداخت هزاران تومان است و برخي اوقات نيز ديگر تعميرات جزيي سودي در بر ندارد، بنابراين بهينه است به جاي حسرت خوردن در زمان خرابي، به هنگام استفاده از گاز، بدانيم چگونه روندي بجا را در پيش بگيريم.
معمولا  هرگاه كه به سراغ اجاق گازتان برويد، بالك يا گرد و غبار روي آن روبه رو مي شويد. اگر با لك بزرگي روبه رو شديد كه چهره گاز تان را نازيبا كرده بود، پيش از اينكه كاملا  خشك و زدودن آن دشوار شود به پاك كردن آن اقدام كنيد، چه، در صورت سخت شدن لك، ممكن است پيرايش آن به گاز هم آسيب برساند.
براي تميزكردن لك هاي روي سطح اجاق با اسفنج يا دستمال كاغذي، هنگامي كه دستگاه هنوز گرماي محسوسي دارد، به آرامي روي لك بكشيد. از وارد كردن فشار يا ساييدن لك با دستمال بپرهيزيد زيرا ممكن است در خلا ل اين عمل به رنگ اجاق گازتان آسيب وارد شود و سطح آن گونه اي نازيبا بيابد. سپس هنگامي كه اجاق كاملا  سرد شد مايع تميز كننده را روي آن اسپري كنيد و همزمان با آن به وسيله برس نايلوني يا دستمال «فوم» (از جنس پلا ستيك) روي سطح بكشيد تا تميز شود. سپس پانزده تا سي دقيقه اجازه دهيد تا اجاق خشك شود. حالا  دوباره با همان برس يا دستمال لك نرم شده را بساييد تا از ميان برود و دست آخر سطح را با ابري آغشته به آب سرد بشوييد و در نهايت با اسفنج يا دستمال خشك، رطوبت را از روي گاز بزداييد. حالا  اجاق را روشن كنيد و بگذاريد مدتي كار كند. اگر لكي باقي مانده باشد در اثر امتزاج با اكسيژن از ميان مي رود. به ياد داشته باشيد به هنگام اسپري كردن، گاز بايد حتما حرارت كمي داشته باشد، در صورتي كه بسيار گرم باشد ممكن است لك هاي بزرگتر و سخت تري بر جاي بمانند كه تميز كردن شان بسيار دشوار است.
اين سياق را مي توان براي فرهاي برقي هم به كار برد. منتهي در وهله آخر بايد فر را روي دماي ۴۷۵ درجه فارنهايت تنظيم كرد و اجازه داد دو ساعت كار كند. همچنين هرگز نبايد براي پاك كردن هر نوع آلودگي از وسائل فلزي بهره برد.
مي توان سياقي ديگر را نيز در پاك كردن اين فرها به كار برد. براي تميز كردن آنها بايد فنجاني را تا نيمه از آمونياك پر كرد، در فر گذاشت و در آن را بست. بگذاريد تمام شب، دستگاه در اين وضعيت باقي بماند. سپس با دستمال كاغذي يا روزنامه لك را پاك كنيد. اگر لا زم بود سطح را با وسيله اي زبرتر نظير پارچه پشمي بساييد تا آلودگي پاك شود.
محصولا ت پاك كننده مخصوصي هم كه در بازار هستند مي توانند مثمرثمر واقع شوند اما بايد به هشدارهاي درج شده روي آنها توجه شود زيرا ممكن است به سطح اجاق آسيب برسد.
به هنگام استفاده از آنها بايد بيرون اجاق يا فر را به خوبي با روزنامه بپوشانيد تا آسيبي به دستگاه نرسد و خودتان نيز دستكش به دست كنيد. علا وه بر اين اجاق بايد سرد باشد تا احتمال آتش سوزي از بين برود.
001514.jpg

همچنين سطح دروني فرها از لا يه اي پوشانده شده كه در حرارت بالا  لك ها را از بين مي برد. اگر قصد پاك كردن آلودگي درون وسيله تان را داريد مراقب باشيد به اين ماده شيميايي آسيب نرسانيد به همين سبب توصيه مي شود كه از وسايل فلزي استفاده نكنيد. علا وه بر اين پلا ستيك يا مواد قابل اشتعال ديگر را درون اجاق نگاه نداريد زيرا امكان دارد با روشن شدن ناگهاني فر، آتش بگيرند و براي شما دردسر ساز شوند.
اگر اين شعله ها به بيرون از فر و آشپزخانه سرايت نكنند، دست كم با زيان رساندن به اجاق خسارت مالي زيادي بر دوش تان خواهند گذاشت.
استفاده از فويل- يا ورقه هاي آلومينيومي- درون فر چندان عقلا ني نيست مگر اينكه روي راهنماي دستگاه ذكر شده باشد زيرا باعث كاهش سرعت طبخ غذا و مصرف بيش از حد انرژي مي شود.
در نهايت به ياد داشته باشيد كوچك ترين لك هاي درون فر را به سرعت پاك كنيد تا پا بر جا نشوند، خصوصاً اگر اين لك ها مربوط به شكر يا ساير كربوهيدرات ها باشند به سختي از سطح جدا مي شوند و در صورت پاك كردن شان نيز احتمال آسيب رسيدن به فر يا اجاق گاز بسيار زياد است.
به هر جهت اجاق گاز يا فر از بهاي زيادي برخوردار است از همين رو توصيه مي شود براي كار كردن بهتر و پاكيزه نگاه داشتن شان، در دوره هاي منظم زماني حتما به تميز كردن اين وسائل اهتمام ورزيد تا متقبل هزينه هاي بيهوده نشويد.

بازارچه لوازم خانگي
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |