يكشنبه ۷ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۵ - Dec 28, 2003
هَلَكَ امْرُو لَمْ يَعْرِفْ قَدْرَهُ.
كسي كه ارج خود نشناخت، جان خود را باخت.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
آتشي بود در اين خانه كه كاشانه بسوخت
سينه از آتش دل در غم جانانه بسوخت
جانم از آتش مهر رخ جانانه بسوخت
تنم از واسطه دوري دلبر بگداخت
همدردي نويسندگان و هنرمندان با زلزله زدگان
هنرمندان رشته هاي مختلف هنري كشورمان براي ياري رساندن به آسيب ديدگان زلزله بم، دست به كار شده اند.
سينما
خانه سينما ديروز در اطلاعيه اي اعلام كرد ستاد جذب كمك هاي نقدي و غيرنقدي هنرمندان سينما براي زلزله زدگان در محل خانه سينما تشكيل مي شود.
خانه سينما با ابراز تاسف از وقوع حادثه فاجعه بار زلزله بم، خواستار حضورگسترده هنرمندان و سينماگران در اين ستاد شده است.نمايندگان خانه سينما، معاونت امور سينمايي، بنياد فارابي و موسسه سينما شهر در اين ستاد شركت دارند.
قرار شده است جمعي از هنرمندان سرشناس سينما روز سه شنبه با حضور در سينماهاي آفريقا، قدس، فلسطين، صحرا، فرهنگ، آستارا، سپيده، مركزي، نور و پيروزي در ديدار با سينمادوستان به جمع آوري كمك هاي مردمي بپردازند.
موسيقي
گروهي از موسيقي دانان، نوازندگان و خوانندگان موسيقي سنتي،  پاپ و كلاسيك نيز براي برگزاري كنسرت به نفع زلزله زدگان آماده مي شوند.
ستادي براي اين كار در مركز موسيقي وزارت ارشاد تشكيل شده است و تاكنون اركستر موسيقي ملي ايران، گروه شهنازي (داريوش پيرنياكان)، اركستر مجلسي رودكي به رهبري لوريس چكناواريان، گروه كامكارها، خشايار اعتمادي، محمد نوري، حسين عليزاده، ذوالفنون، بهنام ابطحي، كيهان كلهر، كيخسرو پورناظري و محمد اصفهاني آمادگي خود را براي اجراي كنسرت اعلام كرده اند.
شخصيتهاي فرهنگي- ادبي
همچنين شخصيت هاي فرهنگي هنري و ادبي با گردهمايي در روز سه شنبه ضمن كمك به هموطنان زلزله زده با آنان اظهار همدردي خواهند كرد.
اين مراسم باحضور نويسندگان، شاعران، مترجمان، روزنامه نگاران و هنرمندان در سينما قدس (واقع در ميدان ولي عصر) از ساعت ۹ تا ۱۲ صبح برگزار مي شود.
تئاتر
انجمن نمايشگران خياباني خانه تئاتر با ارائه طرحي به هيات مديره اين خانه، خواستار اعزام گروه هاي نمايشي به منطقه بم شده اند. اين انجمن در نظر دارد گروه هاي نمايشگران خياباني را براي آموزش مردم و به ويژه سرگرم كردن كودكان به منطقه زلزله زده اعزام كند. همچنين هنرمندان تئاتر درآمد حاصل از فروش اجراهاي دوشنبه خود را به مردم زلزله زده بم اختصاص مي دهند.
طراحان كاريكاتور
هنرمندان كاريكاتوريست ايراني امروز از ساعت ۱۰ الي ۱۸ در خانه كاريكاتور به توليد طرح و كاريكاتور مي پردازند و درآمد حاصل از آثارشان را به هموطنان آسيب ديده از زلزله اختصاص مي دهند.
سايرين
انجمن هاي طراحان گرافيك، مجسمه سازان، هنرمندان نقاش، شاعران، خوشنويسان، مستند سازان سينماي ايران، عكاسان مطبوعات، تهيه كنندگان سينماي مستند و جامعه مهندسان معمار ايران نيز در بيانيه هاي جداگانه ضمن ابراز همدردي با حادثه ديدگان، از اعضاي خود براي كمك به زلزله زدگان دعوت به عمل آوردند.

ايرج بسطامي در حادثه زلزله درگذشت
«ايرج نعيمايي»، رييس انجمن موسيقي خبر فوت «ايرج بسطامي» خواننده موسيقي سنتي ساكن شهرستان بم در حادثه زلزله را تاييد كرد.
رييس انجمن موسيقي به ايرنا گفت: خواهر مرحوم بسطامي در تماسي خبر فوت وي را اعلام كرد.
شادروان بسطامي متولد ۱۳۳۶ بود كه رديف هاي آوازي را نزد استاد «محمدرضا شجريان» آموخت.
وي علاوه بر همكاري با گروه عارف به سرپرستي پرويز مشكاتيان، بيشترين همكاري را در ضبط نوار كاست با «پرويز مشكاتيان» در آلبوم افق مهر، «كورش متين» در آلبوم سكوت و «محمدرضا درويشي» در آلبوم موسم گل داشت.
مرحوم بسطامي همچنين با گروه آواي همدل به سرپرستي «شهلا صالح» در دو سال اخير اجراهاي متعددي در چند كشور اروپايي داشت.

جشنواره تئاتر پليس فردا برگزار مي شود
سومين جشنواره سراسري تئاتر پليس از ۸ تا ۱۴ ديماه جاري برگزار مي شود.
به گزارش «ايسنا» نادر تقي پور، معاون تبليغات روابط عمومي سازمان عقيدتي، سياسي ناجا كه در جلسه مطبوعاتي جشنواره پليس سخن مي گفت، با اعلام اين خبر افزود: اين جشنواره در دو بخش صحنه اي با حضور ۱۲ نمايش از هنرمندان نيروي انتظامي و ۱۰ نمايش در بخش خياباني با حضور هنرمندان ديگر بويژه دانشجويان تئاتر در تالار مولوي، پرواز و محوطه باز تئاتر شهر برگزار مي شود.
وي توجه به معضلات اجتماعي و دلايل ارتكاب جرم و جنايت را از ويژگي هاي اين جشنواره دانست و اظهار اميدواري كرد همان طور كه تئاتر دفاع مقدس پس از برگزاري ۱۰ دوره جشنواره اكنون به ژانري جاافتاده در سيستم تئاتري كشور تبديل شده ژانر پليسي و معمايي نيز در آينده نزديك در بدنه تئاتر كشورجاي خود را پيدا كند.

مرحله اي تازه براي فروش بزرگ آثار هنري
هيات منتخب گالري ها براي فروش بزرگ آثار هنري اين روزها به طور پيگير سرگرم انجام فعاليتهاي خود در زمينه فروش آثار مذكور است.
علي فرامرزي دبير شوراي برگزاري و سخنگوي هيات منتخب گالري ها براي فروش بزرگ در گفتگويي با همشهري اعلام كرد: اين اقدام تاكنون دو دوره توسط مركز هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي صورت گرفته است. وي گفت: مسئولان پس از دو روز به پيشنهاد نگارخانه ها تصميم گرفتند كه فروش توسط اين مركز هنري انجام گيرد. بنابراين از طريق انتخاباتي كه ميان گالري ها انجام گرفت، شورايي متشكل از هشت گالري دار به عنوان مسئول پيگيري و اجراي اين طرح شناخته شد. فرامرزي افزود: پس از تشكيل جلساتي قرار بر اين شد كه چنين امري بايد با همكاري مركز هنرهاي تجسمي انجام شود چون نگارخانه ها به تمامي قادر به انجام امور اجرايي در اين زمينه نيستند.وي در پايان افزود: خانه هنرهاي ايراني به عنوان مكاني براي برپايي نمايشگاه و فروش آثار هنري از سوي شهرداري در نظر گرفته شده و قرار است به زودي نمايشگاهي از آثار مذكور در اين محل عرضه شود .

نمايش آثار زنان هنرمند ايراني در چين
نمايشگاهي از آثار ۱۲ نقاش زن ايراني دوشنبه هشتم دي ماه به مدت ۱۰ روز در موزه ليوخاي لو در شهر شانگهاي چين به نمايش در مي آيد.
گروه دنا با آثاري از شهلا حبيبي، رعنا فرنود، فرح اصولي، شهرزاد صالحي، شراره زنديان، مريم شيرين لو، فريده لاشائي، نسرين خسروي، معصومه مظفري، آريا اقبال، گيزلا وارگاسينايي و ميترا كاويان با ۵۰ اثر نقاشي آثارشان را در شانگهاي چين به نمايش مي گذارند.
اين نمايشگاه، سومين نمايشگاه از نمايشگاه هاي گروه دنا در كشور چين است كه از ابتداي آذرماه تاكنون در ۳ شهر اين كشور برگزار شده است. نخستين نمايشگاه در موزه يان خوان در پكن و نمايشگاه ديگر در موزه  وهان در استان خيبي بوده است.

يك كارگردان هاليوود:
سينماي ايران مي تواند هر سال ۸۰۰ ميليون دلار درآمد داشته باشد
يك  كارگردان  ايراني  هاليوود گفت : سينماي  ايران  داراي  رتبه  ۲۰ در سينماي جهان  مي باشد كه  مي تواند  سالانه بااين  رتبه  بيش  از ۸۰۰ ميليون  دلاردرآمد داشته باشد.
به گزارش ايرنا، علاءالدين  پژهان  كارگردان  جلوه هاي  ويژه  فيلم  ماتريكس  (۲) در مجتمع  فرهنگي  امام  رضا(ع ) در مشهد با خبرنگاران  گفت: ايران  در رشته سينما ازكشورهاي  مطرح  دنيا است  كه  درفيلمسازي  ازنظر توجه  به  تمدن  و تاريخ استفاده  بيشتري  مي كند.
وي  با بيان  اين كه  سينماي  ايران  در حال  طي  كردن  انقلاب  خود در زمينه هاي مختلف  است  گفت : سينماي  ايران  بايد با صبر، دقت  زياد و عشق  دوران  ترقي  خودرا طي  كند.
وي  افزود: سينماي   هاليوود اگر به  موفقيتي  رسيده  است  تجربه  ۱۰۰ سال  كارسينمايي  است.
وي  گفت : هاليوود در مورد خواسته هاي  مخاطب ، زمان  و مكان  اكران  فيلم ، موضوع  و محتواي  فيلم  وشاخص هاي  متنوع  ديگري  در زمينه  جذب  تماشاگر به  سينمافعاليت  مي كند.
وي  با بيان  اين كه  مي توانيم  از تجربه  هاليوود در زمينه هاي  مختلف  استفاده كنيم ،افزود: يك  فيلم  قبل  از اين كه  در هاليوود ساخته  شود در مورد كيفيت ، نحوه  برگشت  بودجه  و استفاده  از تكنيكهاي  جديد سينما بررسي  و حتي  در مورديك  ريال  آن نيز برنامه  ريزي  مي شود.
وي  با بيان  اين كه  بايد در سينما مديريت  و خلاقيت  وجود داشته  باشد، گفت : خلاقيت  كارگردانان  و دست اندركاران  سينما در زمينه  پيشرفت  سينما از هر عامل ديگري  مهمتر است  و استفاده  از امكانات  پيشرفته  درمراحل  بعدي  قرار دارد.

نيم قرن تلاش مستمر در عرصه نقد
پاسداشت عبدالعلي دستغيب برگزار مي شود
مراسم پاسداشت عبدالعلي دستغيب، منتقد ادبي معاصر با عنوان «۵۰ سال تلاش مستمر و پيگير در عرصه نقد» به همت مركز آفرينش هاي ادبي حوزه هنري برگزار مي شود.
به گزارش ستاد خبري حوزه هنري، اين برنامه چهارشنبه هفته جاري (دهم دي ماه) و از ساعت ۱۴ در تالار انديشه حوزه هنري برپا مي شود و افرادي چون رضا سيدحسيني، رضا بصيري، كاميار عابدي و فيروز زنوزي جلالي درباره نقد معاصر سخنراني مي كنند.
حوزه هنري در تقاطع خيابان هاي حافظ و سميه واقع است و ورود به اين برنامه براي تمام علاقه مندان آزاد است.

معرفي و تحليل بي  ينالهاي مهم جهان توسط كارشناس فرانسوي
اميل گرومبرگ از صاحبنظران معتبر و از متخصصين هنري كشور فرانسه دوشنبه هشتم دي ماه در مورد معرفي و تحليل بي ينالهاي مهم جهان در موزه هنري معاصر تهران به ايراد سخن مي پردازد.در اين جلسه سخنراني اميل گرومبرگ در مورد آثار برگزيده و شاخص بي ينالهاي هنري كه در كشورهاي مختلف ارائه شده اند به بحث و بررسي مي پردازد.ورود براي تمام علاقمندان در اين جلسه آزاد بوده و پايان جلسه به پرسش و پاسخ اختصاص خواهد يافت.

نيش در دانشگاه تهران
فيلم سينمايي «نيش» به كارگرداني جورج روي هيل امروز ساعت ۱۸ در كانون فيلم جهاد دانشگاهي دانشگاه تهران به روي پرده مي رود.
به گزارش «ايسنا» فيلم نيش با مدت زمان ۱۲۹ دقيقه محصول سال ۱۹۷۳ آمريكا بوده و بازيگراني چون پل نيومن و رابرت ردفورد و كلاريس دارنيگ را به خدمت گرفته است.
نيش با يك كلاهبرداري شروع مي شود لوتر به همراه جاني با جلب اعتماد دويل كه يك بانكدار متمول است مبلغ كلاني را كلاهبرداري مي كنند اما دويل متوجه مي شود و لوتر را توسط افرادش مي كشد ولي جاني فرار مي كند و به سراغ رفيق سابق لوتر يعني هنري (پل نيومن) مي رود تا راه و رسم كلاهبرداري هاي بزرگ را از او بياموزد و بتواند انتقام بگيرد.
ارزش فيلم نيش زماني بيشتر مي شود كه تماشاگر نيز احساس مي كند از اين فيلم نيش خورده و مغبون دغل بازي هنري با بازي شاهكار پل نيومن شده است اما از اين نكته كه بگذريم انگيزه قهرمان داستان است كه آن را جذاب تر مي كند.

گلستان سعدي در فرهنگسراي دانشجو
به مناسبت ميلاد حضرت مسيح (ع) فرهنگسراي دانشجو اقدام به برگزاري مسابقه مقاله نويسي با عنوان «مسيح پيام آور صلح و دوستي» كرده است.
به گزارش روابط عمومي فرهنگسراي دانشجو، علاقه مندان مي توانند مقاله هاي خود را تا تاريخ ۱۳/۱۰/۸۲ به نشاني: خيابان سيد جمال اسد آبادي، خيابان ۲۱، پارك شفق فرهنگسراي دانشجو ارسال نمايند.
بر اساس اين گزارش همچنين، سلسله نشست هايي درباره گلستان سعدي، در اين محل برگزار مي شود و اولين نشست از اين جلسات امروز از ساعت ۱۷ در فرهنگسراي دانشجو برگزار مي گردد.

نگارستان
000062.jpg
داوود
۱-آندرادل كاستانو andrea del Gastagno
۲-تولد: كاستانو ۱۴۲۱ /وفات: فلورانس ۱۴۵۷
۳-سبك نقاش: از نقاشان دوره رنسانس اوليه بوده است (رنسانس: از حدود سال ۱۴۰۰ آغاز شد. رنسانس از لغت ايتاليايي Rinascita به معني تولد دوباره گرفته شده. در اين دوره فضا و فرم نقاشي ها حقيقي شد و داستانهاي مذهبي با بياني ديگر بيان شد. اوج اين هنر در آثار داووينچي «رامبراند» و ميكل آنژ نمودار است)
۴-زندگينامه نقاش: كاستانو؛ هنرمند قرن پانزدهم ايتاليا بود. متاسفانه بسياري از آثار او و نقاشان هم  دوره او از بين رفته است. اما از روي آثار باقيمانده نيز مي توان به استادي آنها پي برد. شهرت كاستانو به علت انتخاب موضوعهاي خاص و زيباي او بود. كاستانو؛ تعداد زيادي فرسك (نقاشي ديواري) نيز كار كرده بود كه زيبايي آثار ديواري او به علت تسلط فراوان او به پيكر تراشي بود. علاقه اصلي او در نقاشي؛ انسان و حالتها و خصوصيات او بود. او توجهي به نقاشي از طبيعت نداشت.
۵-نام تابلو و مشخصات: داود جوان / ۵۷-۱۴۵۰ (نقاشي ۷ سال طول كشيده است) /تمپرا (مخلوط رنگ روغن و تخم مرغ) روي چرم و سپس كار شده روي چوب/ ۹/۷۶*۶/۱۱۵ سانتي متر/
۶-محل نگهداري تابلو: گالري هنر ناسيونال /واشنگتن.

بهارستان
قوم به حج رفته
مولوي
اي قوم به حج رفته كجاييد كجاييد
معشوق همينجاست، بياييد،  بياييد
معشوق تو همسايه ديوار به ديوار
در باديه سرگشته شما در چه هواييد
گر صورت بي صورت معشوق ببينيد
هم خواجه و همه خانه و هم كعبه شماييد
ده بار از آن راه بدان خانه برفتيد
يكبار از اين خانه برين بام برآييد
آن خانه لطيفست، نشانهاش بگفتيد
از خواجه آن خانه نشاني بنماييد
يك دسته گل كو اگر آن باغ بديديد
يك گوهرجان كو اگر از بحر خداييد
با اين همه آن رنج شما گنج شما باد
افسوس كه بر گنج شما پرده شماييد

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

روزنگار
تيمور بختيار
پرويز ثابتي، ملقب به «مقام امنيتي» در چنين روزي در سال ۱۳۴۹ مطالبي در مورد آنچه «توطئه عوامل تيمور بختيار عليه ايران و مقامات ايراني» مي خواند، منتشر كرد.
تيمور بختيار از افسراني بود كه در كودتاي ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ نقش داشت. او فرماندهي يك تيپ زرهي را به عهده داشت كه قرار بود اگر كودتاي روز ۲۸ مرداد شكست خورد، شبانه وارد تهران شود. بختيار كه از بستگان ثريا اسفندياري بختياري، ملكه وقت بود، پس از كودتا به فرماندهي لشكر ۲ زرهي و فرمانداري نظامي تهران منصوب شد.
در سال ۱۳۳۶ با تاسيس سازمان اطلاعات و امنيت كشور (ساواك) تيمور بختيار كه به درجه سرلشكري ارتقاء درجه يافته بود به رياست سازمان جديد انتخاب شد. او در مدتي كه رياست ساواك را به عهده داشت ثروت كلاني اندوخت و طرح هاي بلندپروازانه خود را براي كسب قدرت بيشتر دنبال كرد. بختيار در پي آن بود كه به مقام نخست وزيري برسد. او براي اينكه پشتوانه اي براي اين بلندپروازي  بدست آورد، با مقامات آمريكايي- به ويژه كرميت روزولت، كارگردان كودتاي ۲۸ مرداد - تماس برقرار كرد. گفته مي شود بختيار در مقطعي پيشنهاد كودتايي را عليه شاه با آلن دالس رئيس وقت سازمان جاسوسي آمريكا- سيا- و روزولت در ميان گذاشته است. گويا آمريكايي ها كه با اين طرح مخالف بوده اند، موضوع را پنهاني به شاه اطلاع مي دهند و او نيز مترصد فرصتي براي بركناري بختيار مي ماند. پس از نشستن اميني بر كرسي نخست وزيري، شاه نزد بختيار طوري وانمود مي كند كه انگار اميني را آمريكايي ها به او تحميل كرده اند و او بختيار را براي اين پست در نظر داشته است. بختيار با اين پشتگرمي به تحريك عليه دولت اميني مي پردازد تا جايي كه اميني شكايت به شاه مي برد و عزل بختيار را طلب مي كند. شاه بختيار را به دربار فرا مي خواند و همانجا او را عزل مي كند. بختيار از دربار مستقيما به فرودگاه منتقل مي شود و براي تبعيد به ژنو فرستاده مي شود. او از اين پس مخالفت خود را با شاه علني كرد. در سال ۱۳۴۷ بختيار در حالي كه با مقداري اسلحه و پول از بيروت عازم تهران بود توسط لبناني ها دستگير شد. اما آن ها از استرداد او تن زدند.
وي پس از تحمل ۹ ماه زندان  به بغداد رفت. دولت بعثي بغداد كه در آن دوران نيز اختلافات شديدي با ايران داشت، از او استقبال كرد و امكان فعاليت در اختيارش گذاشت. بختيار در سال ۱۳۴۹ سرانجام توسط ماموارن ساواك كه با طرحي پيچيده به تشكيلات او نفوذ كرده بودند، در شكارگاهي در منطقه دياله عراق - در نزديكي مرز ايران- از پا درآمد.
rooznegar@hamshahri.org

گشتي در دنياي خبرها
ازدواج مرد محكوم به اعدام
توكيو: يك مرد ۴۰ ساله در ژاپن كه در انتظار اعدام بسر مي برد براي پنجمين بار ازدواج كرد. وي كه در سال ۲۰۰۱ با چاقو به قتل ۸ كودك پرداخت به اعدام محكوم شد. اما از ژاپن خبر مي رسد كه وي با خانمي كه هم سن اوست ازدواج كرده است. اين خانم علت ازدواج خود با اين قاتل را حمايت روحي از وي اعلام كرده است.
اين مرد قبل از ارتكاب قتل نيز ۴ بار ازدواج كرده بود كه هر ۴ ازدواج وي به طلاق منجر شد.
تلاش بيهوده
رم: چند روز قبل نامزد يك مرد ۲۷ ساله ايتاليايي، او را ترك كرد و به صراحت اعلام نمود هيچ تمايلي براي ملاقات مجدد با وي ندارد.
به همين دليل اين مرد دچار افسردگي شد و تصميم گرفت به هر قيمتي نامزدش را برگرداند. به همين دليل از دوست خود خواست تا با اسلحه به پاي وي شليك كند تا شايد نامزد او دلش به درد آيد و بازگردد.
به هر حال دوست مرد افسرده اين كار را انجام داد و او از ناحيه پا به شدت آسيب ديد اما نامزد وي پيام فرستاد كه هرگز نزد او بازنخواهد گشت.
سارقان مهربان
پاريس: دو سارق مسلح در فرانسه تصميم گرفتند يك كاميون مملو از لباس هاي گرانقيمت را بربايند به همين دليل لباس ماموران پليس را بر تن كردند و يك آژير و چراغ گردان روي خودروشان نصب كردند. آنها سپس در كنار بزرگراه كمين كردند و كاميون مورد نظر را متوقف نمودند.
سارقان پس از ورود به كاميون از راننده خواستند به سمت اداره پليس حركت كند. البته اين اقدام سارقان نمايشي بيش نبود چون پس از چند دقيقه به راننده گفتند براي اينكه وي به شام شب عيد كريسمس با خانواده اش برسد، او را به منزل خواهند رساند و وي مي تواند پس از تعطيلات سال نو به اداره پليس مراجعه كند. به هر حال سارقان راننده را مقابل خانه اش پياده كردند و آنها با يك كاميون مملو از لباس هاي قيمتي پا به فرار گذاشتند.
يك روز پس از فرار از مرگ
آتن: در شب عيد كريسمس يك كشتي باربري كه سيمان حمل مي كرد به دليل طوفان شديد در نزديكي يونان دچار سانحه شد و نيمي از كشتي به زير آب رفت. به هر حال پليس ساحلي يونان ۸ تن از خدمه اين كشتي را كه اهل كشور اوكراين بودند از مرگ نجات داد.
پس از اين عمليات، خدمه كشتي در برابر خبرنگاران و دوربين هاي تلويزيون ظاهر شدند و از ماموران يوناني تقدير كردند.
اما صبح روز بعد هنگامي كه پليس به جستجوي كشتي پرداخت متوجه شد كه بار آن سيمان نبوده بلكه سيگار قاچاق در قسمت بار كشتي جاسازي شده بود.
به همين دليل پليس بلافاصله ۸ خدمه را دستگير و آنان را روانه زندان كرد.
شنا در آب يخ
برلين: ۴۰شهروند آلماني در روز كريسمس به درون درياچه شهر برلين شيرجه زدند. اين افراد كه در آب يك درجه سانتيگراد زير صفر به مدت ۵ دقيقه شنا كردند معتقدند كه شناكردن در آب يخ براي سلامتي مفيد است.
البته سالهاست كه مردم آلمان در روز كريسمس چنين كاري را انجام مي دهند.
رانندگي با درد زايمان
لندن: در روز كريسمس يك خانم باردار در انگليس با درد زايمان مواجه شد. وي از آنجا كه همسرش در ماموريت بود تصميم گرفت با خودرو شخصي، خود را به بيمارستان برساند. به همين دليل پشت فرمان نشست و با سرعت هر چه تمام تر به سوي بيمارستان حركت كرد.
پزشكان هنگامي كه وي به بيمارستان رسيد، متعجب شدند كه اين خانم با وجود درد زايمان چگونه توانسته بود تا بيمارستان رانندگي كند.
به هر حال صبح روز بعد نوزاد وي چشم به جهان گشود.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۱۲ و ۶ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۲۱ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۴۲ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۷ و۱۳ دقيقه

گل و گياه
نخود گل معطر
000060.jpg
نام علمي: Lathyrus odoratus
خانواده: LEGUMINOSAE
گياه يك ساله و نسبتا سريع الرشد و بالارونده كه داراي تندريل (اندام پيچك مانند كه به بالارفتن گياه كمك مي كند) مي باشد. گلهاي معطر آن در واريته هاي مختلف در رنگهاي صورتي، آبي، ارغواني و سفيد از بهار تا اوايل پاييز ظاهر مي شوند. اين گونه واريته ها كوتاه قد و غيربالارونده نيز دارد. حداكثر بلندي واريته هاي بالارونده به ۳ متر مي رسد.
نيازها: مكان كاملا روشن، خاك غني از هوموس، حاصلخيز و داراي زهكش خوب، جهت بالارفتن نياز به تكيه گاه دارد، گلهاي خشك آن بايد مرتبا چيده شوند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در فصل بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
روزنگار
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |