يكشنبه ۷ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۵ - Dec 28, 2003
وزير بهداشت خبر داد
۷۰ هزار كشته و مجروح
۶۵ تا ۷۰ درصد مردم شهر بم كشته يا مجروح شده اند
000076.jpg
000082.jpg

بم - خبرنگار اعزامي همشهري - شهبازي: در پي وقوع زلزله ۳/۶ ريشتر بامداد جمعه در شهرستان بم، مردم اين شهر نخستين شب پس از حادثه را در تاريكي و اندوهي جانكاه به صبح رساندند.
صداي ناله دلخراش زلزله زدگان بخاطر غم از دست دادگانشان و شدت جراحات وارده از ميان آوارها شنيده مي شود. اين در حالي است كه براساس گزارش مقامات رسمي هر لحظه بر آمار كشته شدگان افزوده مي شود. وزير بهداشت اعلام كرد: ۷۰ هزار نفر در شهر بم كشته و يا مجروح شده اند وي كه در خرابه هاي بيمارستان امام خميني(ره) بم با خبرنگاران گفت وگو مي كرد افزود:برآورد ما اين است كه ۶۵ تا ۷۰ درصد مردم شهر بم كشته يا مجروح شده اند تاكنون هزاران تن از مجروحين از طريق زمين و هوا به شهرهاي اطراف اعزام شده و بيمارستانهاي كرمان نيز بيش از دو برابر ظرفيت خود پذيراي مصدومين بوده اند.
از سوي ديگر مقدمات ايجاد يك بيمارستان صحرايي نيز در بم فراهم شده است اما كمبود وسايل گرمازا، آب آشاميدني و بهداشتي، غذا و كمبود خون و امكانات پزشكي در ۲۴ ساعت اول حادثه از عمده مشكلاتي است كه آشكارا به چشم مي خورد. با وجود ارسال دهها هزار تخته پتو و وسايل گرم كننده، عمق فاجعه به حدي است كه كمك هاي ارسالي جوابگو نيست و زلزله زدگان بخاطر سردي هوا و نبود امكانات مناسب، نخستين شب را به سختي گذرانده اند. وقوع پس لرزه ها تا صبح شنبه ادامه داشت. معاون عمراني وزير كشور گفت: يك كميته آواربرداري با تقسيم شهر بم به نواحي مختلف مي كوشند عمليات آواربرداري را تا دو روز آينده به پايان برسانند.
به گفته وي براي اسكان زلزله زدگان ۵۰ هزار چادر مورد نياز است.
بشارتي معاون رئيس جمهور و رئيس دفتر مناطق محروم نيز از تشكيل ستاد شبانه روزي به دستور رئيس جمهوري و با هدف پيگيري، هماهنگي و پشتيباني عمليات امداد خبر داد. وي افزود: هم اكنون اين ستاد تلاش مي كند با پشتيباني از ستاد وزارت كشور و هلال احمر، هماهنگي هاي لازم ميان دستگاههاي اجرايي را برقرار كند. وي گفت: امكانات لازم از قبيل هواپيما و نيروهاي امداد و نجات از شهرستانها و استانهاي اطراف به منطقه اعزام شده اما بدليل خشت و گل بودن منازل، آواربرداري با ماشين آلات بسيار سخت صورت مي گيرد و نياز اساسي به امكاناتي از قبيل بيل و كلنگ احساس مي شود.
بشارتي افزود: آنچه در ۲۴ ساعت اول حادثه مهم است عمليات نجات و امداد است و كمبودهاي ديگر بعد از اين و بطور لحظه اي نمود پيدا مي كند.
با تخليه عده بيشتري از شهروندان بم كه در اثر ويران شدن بناها در اين شهر زير آوار مانده اند هر لحظه بر شمار جانباختگان حادثه افزوده مي شود .
شبكه هاي تلويزيوني «بي بي سي» و «سي.ان.ان» با مقايسه تعداد تلفات زلزله بم با زلزله كاليفرنيا كه تنها ۳ كشته داشت خسارات و تلفات اين دو زلزله را غيرقابل مقايسه خواندند.
بي بي سي در گزارش خود آورده است: مجروحين حادثه بم به دليل عدم وجود امكانات مناسب به ناچاربه بيمارستانهايي منتقل مي شوند كه حداقل ۲۰۰ كيلومتر با محل حادثه فاصله دارد.گفتني است كه هر دو بيمارستان بم در اين زلزله ويران شده است.
اين شبكه افزود: در حاليكه در اكثر نقاط ايران درجه هوا به زير صفر رسيده و برف و سرما حاكم شده است، مردم آواره و بي پناه بم از آب آشاميدني سالم، غذا و سوخت براي گرم شدن بي بهره اند.
از سوي ديگر ستاد خبري حوادث غيرمترقبه با غير واقعي خواندن آمار كشته شدگان افزود: از آنجا كه در حال حاضر در زمان اوج فعاليت جستجو و امداد درماني قرار داريم آمار رسمي ارائه نكرده ايم.
در حال حاضر بيمارستانهاي سراسر كشور آماده پذيرش مجروحين زلزله هستند و انتقال مجروحان به وسيله هواپيما و بالگرد به شهرهاي مختلف انجام مي گيرد.
در پي وقوع زلزله ستاد بحران در وزارتخانه هاي كشور تشكيل شده و به كار امدادرساني مي پردازند. نظام پزشكي تهران نيز با دعوت از كادر پزشكي داوطلب براي ثبت نام اعلام كرد: اعضاي جامعه پزشكي مي توانند براي ثبت نام، سازماندهي و مشاركت به سازمان نظام پزشكي مراجعه يا با تلفنهاي ۸۸۰۷۸۵۴ و ۸۹۶۲۳۶۷ و ۹-۸۹۷۱۵۶۶ تماس بگيرند.
هلال احمر نيز با استقرار ۳۸ پايگاه موقت در ميادين شهر تهران آماده دريافت كمكهاي مردمي است. فرهنگسراها نيز آماده دريافت كمكهاي مردمي هستند. مسئولين لوازم مورد نياز مناطق زلزله زده را موادغذايي، آب بسته بندي، وسايل بهداشتي، پتو، لباس گرم، چادر، وسايل گرمازا و دستشويي هاي صحرايي اعلام كرده اند.
اداره تربيت بدني نيز اعلام كرد ورزشگاههاي بزرگ تهران براي اسكان مصدومان و حادثه ديدگان زلزله تجهيز شده اند.در پي قطع آب و برق و تلفن در مناطق زلزله زده اكيپهاي امدادي براي راه اندازي مجدد در منطقه حاضر شدند و توانسته اند بخشي از امكانات را راه اندازي كنند.
وزير راه كه در منطقه بم به سر مي برد گفت: راه آهن ايران براي انتقال امدادگران و كمكها به منطقه زلزله زده بم، آماده است.
وي گفت كه امدادگران مي توانند امكانات و ساير اقلام ضروري براي زلزله زدگان را براي انتقال به بم با قطارهاي باري به صورت رايگان ارسال كنند.
وزير راه و ترابري در ادامه گفت: هم اكنون ۷۰ دستگاه ماشين آلات سنگين در مناطق زلزله زده مشغول فعاليت هستند و براي امدادرساني مطلوب به بيل مكانيكي و ماشين هاي چند منظوره و نيز لودرهاي كوچك نيازمند هستيم.
خرم با اشاره به اينكه تردد زميني در منطقه تسهيل شده گفت: حدود ۷۰۰ دستگاه اتوبوس به منطقه وارد شده است.
وزير راه و ترابري با بيان اينكه در تردد هوايي هيچگونه مشكلي نداريم گفت: ۱۷۶ دستگاه ماشين آلات مختلف در ۱۵ فرودگاه كشور آماده اعزام به منطقه زلزله زده است.
000074.jpg

معاون نظام مهندسي وزارت مسكن نيز از آمادگي ۶۰ هزار مهندس براي بازسازي مناطق زلزله زده و اسكان زلزله زدگان خبر داد.
سخنگوي وزارت كشور نيازهاي منطقه زلزله زده را تا ۴۸ ساعت آينده، نيروي انساني آموزش ديده با وسايل ابتدايي امداد و نجات، لودر، بيل مكانيكي، پتو، چادر، آب و غذاي بسته بندي شده اعلام كرد.
سخنگوي وزارت كشور تصريح كرد: براساس آخرين گزارشها ۸۰ درصد از شهرستان بم بر اثر زلزله ويران شده و تعداد زيادي از مردم زير آوار مدفون و جان خود را از دست داده اند.
وي همچنين در تشريح آخرين وضعيت منطقه زلزله زده بم گفت: برق برخي مناطق بم وصل شده است اما سيستم لوله كشي شهر همچنان قطع است و آب آشاميدني در ظروف يكبار مصرف در اختيار مردم قرار مي گيرد.
وي به قطع سيستم تلفن ثابت در اين منطقه اشاره كرد و گفت: تاكنون سيستم تلفن همراه در شهرستان بم راه اندازي شده است.
سخنگوي وزارت كشور به جلسه مشترك دكتر عارف معاون اول رئيس جمهور و رمضانزاده سخنگوي دولت با وزيران كشور، صنايع و معادن، راه و ترابري، كار و امور اجتماعي، بهداشت و مسئولان استان كرمان در بم اشاره كرد و گفت:  در اين جلسه آخرين وضعيت منطقه زلزله زده از ابعاد مختلف و چگونگي امداد و كمك رساني مورد بررسي قرار گرفت.
وي همچنين از حضور فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و نيروهاي انتظامي در منطقه زلزله زده خبر داد و گفت: فرماندهان سپاه و نيروي انتظامي در اين منطقه حضور داشته و از نزديك بر كار امدادرساني نظارت دارند و دستورات لازم در زمينه مسايل امنيتي و انتظامي و امدادي را ابلاغ كرده اند.
استاندار تهران در زمينه انتقال مجروحان زلزله بم به تهران اظهار داشت: تاكنون( عصر ديروز ) ۵ فروند هواپيما، مجروحان را به تهران انتقال داده اند و ظرفيت پذيرش ۴ برابر مجروحان فعلي منتقل شده نيز وجود دارد.
كمك هاي سازمان ها و نهادها
به زلزله زدگان بم
شمار قابل توجهي از سازمان ها، نهادها و تشكيلات اداري كشور در ابراز همدردي با هموطنان آسيب ديده از زلزله اعلام كردند ضمن تشكيل ستادهاي مديريت بحران، در جذب و ارسال كمك هاي مردمي فعال خواهند بود.به گزارش خبرگزاري ها در خانه سينما ستاد كمك به زلزله زدگان تشكيل شده و از هنرمندان خواسته شده است براي جذب كمك ها در محل اين ستاد حضور يابند.
براساس اين گزارش، نخستين محموله تجهيزات امدادي شهرداري تهران به بم ارسال شده و شهرداري منطقه ۲۲ ، ۴ و ۱۵ تهران با تشكيل ستادهاي جذب كمك هاي مردمي از يك تا ۱۰ روز از حقوق پرسنل خود را براي كمك به زلزله زدگان اختصاص داده اند.
كاركنان شوراي نگهبان نيز بخشي از حقوق خود را براي مصيبت زدگان بم اختصاص داده اند.
شركت توانير نيز آمادگي خود را براي ساماندهي تجهيزات برق بم اعلام كرده است. ضمن آنكه مددكاران اجتماعي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي نيز آمادگي دارند به مناطق زلزله زده اعزام شوند.
از سوي ديگراز كارخانجات كشور خبر رسيده ستاد كمك هاي غيرنقدي كارگران و كارخانجات به زلزله زدگان ساماندهي شده است،  هلال احمر كشور نيز براي جمع آوري كمك هاي مردمي در فروشگاه هاي رفاه اعلام آمادگي كرده است.
خبرگزاري جمهوري اسلامي از فعاليت يونيسف براي سنجش نيازهاي مناطق زلزله زده خبر داده و زندانيان اصفهان نيز ۵۰۰ دستگاه چادر براي زلزله زدگان دوخته و به اين مناطق ارسال كرده اند.گزارش ديگري حاكي است كاركنان مجلس شوراي اسلامي نيز بخشي از حقوق خود را براي كمك به آسيب ديدگان زلزله اختصاص داده و شوراي شهر تهران در پيامي از مردم تهران خواسته است از ارسال كمك هاي نقدي و غيرنقدي به مناطق زلزله زده دريغ نكنند.
فراخوان مردمي آيات عظام
براي كمك به زلزله زدگان
آيات عظام سيستاني، عبدالكريم موسوي اردبيلي، صانعي، صافي گلپايگاني، فاضل لنكراني، نوري همداني، منتظري، گرامي، مكارم شيرازي و شيرازي حسيني اختصاص بخشي از سهم امام (ع) را به زلزله زدگان جايز شمردند.روزنامه نگاران نيز جهت اهداء كمك به زلزله زدگان بم روز دوشنبه ساعت ۱۴ الي ۱۶ در محل اين انجمن حاضر مي شوند.
همچنين هياتي مركب از دو تن از اعضاي هيات مديره و دو تن از بازرسان انجمن صنفي براي بازديد از مناطق زلزله زده اعزام شدند.

مشاهدات خبرنگار همشهري از بم
000078.jpg
گزارش خبرنگار و عكاس همشهري كه ساعت ۳ بامداد شنبه به بم رسيدند، حاكي است ارگ بم ويران شده و تنها قسمتي از بخش داخلي كه به «شاه نشين» موسوم است از تخريب كامل تا حدودي در امان مانده است.
ورزشگاه بم محل تخليه اجساد قربانيان اين حادثه دلخراش، هر لحظه شاهد شيون و اندوه بازماندگاني است كه در جستجوي از دست رفتگان خود، شمار زياد اجساد را مي كاوند، در اين مكان همچنين گروههاي هلال احمر به برپايي چادرهاي امداد مشغولند. اين گروهها كه با هدف تامين نيروي انساني به منطقه اعزام شده اند نبود امكانات از قبيل بيل- كلنگ و چراغ قوه جهت تداوم عمليات نجات زير آوارماندگان در تاريكي شب را از مشكلات اساسي امدادرساني عنوان مي كنند. كادر پزشكي مستقر در بيمارستان صحرايي بم كه بر ويرانه هاي بيمارستان مخروبه بم بنا شده، آمار مصدومين اعزامي به اين مركز را در هر ساعت از شبانه روز، صدها نفر عنوان مي كنند و مي گويند: در حال حاضر مشكلي كه بيش از نبود امكانات، اساسي بنظر مي رسد، عدم هماهنگي لازم ميان نيروهاي اعزامي به منطقه است. اين عدم همكاري تا جايي است كه با وجود شمار بالاي نيروهاي امدادي، مردم هنوز در كنار خيابانها و ويرانه هاي شهر در انتظار كمك براي حمل اجساد هستند. قابل ذكر است كه اكثريت قريب به اتفاق مسئولين شهر بم در اثر اين زلزله كشته يا مجروح شده اند و بخشي از نا هماهنگي نيروهاي اعزامي به علت عدم آشنايي به محل است .
اين اجساد اغلب بدون شستشو به حاشيه شهر منتقل و در گور دسته جمعي به خاك سپرده مي شوند.
يك اكيپ سوئيسي همراه با سگهاي زنده ياب از صبح شنبه در منطقه مستقر شده و كار جستجو براي پيدا كردن زنده ها را آغاز كرده اند.
به گفته گروههاي پزشكي فرودگاه، نيروهاي تجسسي جوابگوي تلفات زيرآوارمانده ها نيستند ومناطقي وجود دارند كه هنوز به صورت دست نخورده باقي مانده اند. تيم هاي تجسس از كشورهاي تركيه، آلمان، انگلستان و روسيه به منطقه اعزام شده اند اما در خصوص مترجم و اسكان اين تيم هاي خارجي هماهنگي خوبي صورت نمي گيرد.
از ديگر مشكلاتي كه پزشكان نسبت به آن هشدار مي دهند احتمال شيوع بيماريهاي واگير ظرف چند ساعت آينده درمنطقه است. پزشكان مي گويند اوج فاجعه از ۷۲ ساعت آينده يعني پس از يافتن افراد توسط گروههاي تجسس آغاز مي شود. چرا كه افراد پيدا شده يا هنوز زنده اند كه مشكل انتقال به شهرها را دارند و يا جان سپرده اند كه دچار مشكلات بهداشتي مي شوند.
يه گفته آنها كليه كادر پزشكي از نيروهاي ايراني تامين شده اما به دليل نداشتن يك مديريت بحران منسجم، تقسيم بندي آنها در هواپيما ها و مناطق مختلف شهر به صورت يكسان صورت نمي گيرد. برخي بيماران در مسير انتقال به شهرهاي ديگر جان خود را از دست مي دهند.
نبود يك ستاد اطلاع رساني براي انتقال بيماران نيز موجب شده است اغلب آنها بدون هويت در بيمارستان شهرهاي مختلف به سر ببرند در حاليكه خانواده هايشان هيچ خبري از  آنها ندارند.

كمكهاي خارجي
000080.jpg
در پي وقوع فاجعه بم تمامي كشورهاي جهان ضمن ابراز همدردي كمكهاي خود را به ايران ارسال كرده اند.
كمكهاي مالي، تجهيزات امدادي، سگهاي زنده ياب، تيمهاي پزشكي، گروههاي نجات، چادر، لباس گرم و پتو از جمله اقلامي است كه كشورهاي مختلف با پروازهايي به كرمان ارسال كرده اند.آلمان، بحرين، اسپانيا، نروژ، چك، ژاپن، فنلاند، ايرلند، سوريه، انگلستان، تركيه، چين، فرانسه، مالزي از جمله اين كشورها هستند.سازمان فرهنگي ملل متحد يونسكو نيز با اعلام آمادگي خود براي بازسازي ارگ بم اعلام كرد:  گروهي از زبده ترين كارشناسان خود را براي بررسي اين موضوع به بم خواهد فرستاد.گفتني است وزارت خارجه براي هماهنگ كردن گروهاي امداد رسان خارجي نماينده اي را در بم مستقر كرده است.

مرثيه بم را همه خواندند
نجواي مرگ
خشم طبيعت، فرياد در سكوت زمين، غرش ناپيداي كوير و طنين ناهنجار صدا به يكباره خاك و سنگ و آجر و آهن و ديوارهاي كاهگلي را بر سر شهروندان آرميده در بم آوار كرد. نفس ها يك لحظه در سينه ها حبس شد و ثانيه ها ي زندگي يك لحظه براي همه متوقف و سپس به حركت درآمدند آنچه«بمي ها » ديدند و تجربه كردند، پيش از آن رودباري ها، طبسي ها، آوجي ها، كاخگي ها و ... ديده و در مقابل آن تسليم شدند. زلزله در بم آوار آفريد و دردلها و قلب هاي تمام شهروندان نه ايراني كه سراسر جهان نجواي مرگ.
بسياري از ايراني ها - به ويژه تهراني ها - آنها كه گوششان باخبر زلزله ۷ ريشتري - كه قرار است زماني در تهران بيايد - مأنوس شد و جمعه شب را در نوسان ميان زندگي و مرگ سپري كردند، هر كدام با خود محاسباتي از سرگذراندند. يك دم جدايي با هر يك از اعضاي خانواده را در ذهن خود نقش كردند . مسئولان و مديران و كارگزاران نيز بيش از سايرين با دلهره شام را به بام رساندند، آنهادر ذهن خود تصوير روزي را مجسم كردند كه چنانچه در تهران با اين مقياس ريشتر زلزله بيايد چه مي توان كرد. در همين فضا اغلب شهروندان آرام بر بستر خوابيدند و كمتر آرامش ديدند.جمعي روانه مراكز انتقال خون شدند تا جان به نيمه جانان هديه كنند، شماري هم داشته خود را بي تكلف و بي منت ارزاني دردمندان كردند و افرادي هم به هر وسيله اي شده خود را به كرمان رساندند تا از نزديك ياري و همراهي را معنا كنند. زلزله بم نخستين و آخرين زلزله نبود و ما نيز اولين بار نيست كه چنين ويرانه اي مي بينيم. امروز در بم و براي هر ايراني روز همراهي است، اگر مي پسنديم در روز درد همراهمان شوند، امروز درد و غصه «بمي ها» را از خود بدانيم.
عباس اسدي

گزارشي از مجروحان زلزله در بيمارستان هاي تهران
با نجات يافتگان
به گزارش خبرنگار همشهري، بيمارستان تخصصي ميلاد نيز با اعلام آمادگي براي رسيدگي به بيماران بد حال عده اي از مجروحان زلزله را در خود جاي داده و ۲ بخش با ۱۰۰ تخت و ۳۰ متخصص براي رسيدگي به مشكلات زخميان زلزله اختصاص يافته است.
دكتر محسن خليلي مدير روابط عمومي و بين الملل و قائم مقام درمان اين بيمارستان طي گفتگويي با خبرنگار ما گفت: پس از شنيدن خبر زلزله ناگوار و هماهنگي با ستاد بحران وزارت بهداشت آمادگي اين بيمارستان را جهت رسيدگي به مجروحان اعلام كرديم و تا اين لحظه ۴۵ بيمار و مجروح به اين بيمارستان منتقل شده اند كه البته اين تعداد واقعا تعداد ناچيزي از انبوه حادثه ديدگان است.وي گفت: در اين مرحله مهمترين نكته انتقال مجروحان به بيمارستان ها است كه خوشبختانه در همه بيمارستانهاي شهرهاي مختلف آمادگي جهت پذيرش اين مجروحان وجود دارد. و بيمارستان ميلاد نيز به ستاد بحران وزارت بهداشت اعلام آمادگي جهت پذيرش بيماران بدحال كرده است.
مايكل رونكل توريستي از آلمان نيز كه در زلزله بم مجروح شده بود گفت: در بم همه چيز فرو ريخته، آثار تاريخي بم از بين رفته و مردم در اين هواي سرد به شدت نياز به كمك دارند. مردم ايران البته روحيه همكاري بسيار بالايي دارند و در اين حادثه ديدم كه چگونه به دنبال ياري رساندن به همديگر بودند.
سانحه بسيار شديد است و من از دولتهاي سراسر دنيا از جمله كشورهاي اروپايي مي خواهم كه تجهيزات و امكانات براي اين مردم بفرستند.
وي در مورد كمك هاي كشورش گفت: تا آنجايي كه مي دانم سگهايي را از آلمان براي جستجو آورده اند.وي گفت: علاوه بر زلزله ايران من شاهد زلزله اي در چين نيز بوده ام اما وسعت اين فاجعه به هيچوجه قابل مقايسه با آن نيست.
لوئيس منيتل توريست ديگري از انگلستان كه به شدت در اين حادثه شوكه شده، درباره حادثه مي گويد؛ من براي اولين بار است كه به ايران سفر مي كنم و دوست نداشتم ايران را با اين همه زيبايي اينگونه ببينم. مردم زيادي زير آوار رفتند و صداي كمكهايشان را مي شنيدم و دلم مي خواست كه مي توانستم كاري برايشان انجام بدهم.وي آرزو مي كند كه اي كاش بتواند روزي دوباره در شرايطي بهتر به ايران سفر كند.
فاطمه شعباني دختر بچه اي ۹ ساله است كه با سر و صورتي زخمي بر روي تخت بيمارستان نشسته است از او درباره زلزله و خانواده اش سئوال مي كنم و او در پاسخ برايم از لحظه اي مي گويد كه در خواب بوده و وقتي بيدار مي شود كه در زير تلي از خاك برادرش براي نجات او تلاش مي كند و بالاخره او را بيرون مي كشد. او مي گويد، سه برادر داشتم كه دو تاي آنها زير آوار مردند.
مريم آماريان نيز زن جواني است كه فقط با نگراني نگاهم مِي كند و اشكها بي آنكه مجالش بدهند از گونه هايش سرازير مي شود.
از سرنوشت هيچ يك از اعضاي خانواده اش خبر ندارد او مي گويد از دو پسر كوچك و همسرم هيچ خبري ندارم. لبهايش خشك شده و ناي حرف زدن ندارد و تنها اميدش شنيدن خبري از عزيزانش است تا شايد اندكي آرام گيرد.
اميرحسين ابراهيمي نوجوان زلزله زده اي ديگر است كه چشمهايش رمق نگاه كردن ندارد و وقتي با او احوالپرسي مي كنم. به آرامي جوابم را مي دهد از خانواده اش سئوال مي كنم. خبري ندارد و از كسي كه به دنبال او آمده مي پرسم و او در جوابم با لباس مشكي كه بر تن كرده سر به زير مي اندازد و تنها مي گويد: از هيچكس خبري نيست.
اصغر مراديان پيرمرد ۶۵ سا له اي كه صداي گريه و ضجه اش توجه مرا به خود جلب مي كند به سراغش مي روم. اشك مي ريزد، ناله مي كند و مي گويد: ۳۰ نفر را از خانواده خودم خبر دارم كه از دست رفته اند.
او را به آرامش دعوت مي كنم. مي گويد من كارگرم و زندگي را با همين كارگري دوباره مي سازم اما غم اين همه عزيز از دست رفته را چه كنم.
به پسرش اشاره مي كند كه در تخت رو به رو خوابيده است و مي گويد با دستهاي خودم از زير آوار بيرونش كشيدم و دوباره مي گويد اي كاش مي توانستم كه همه را بيرون مي كشيدم.
صديقه پايانده دختر ۲۰ ساله اي كه از چند جا دچار شكستگي شده با چشماني پراشك مي گويد از خانواده ۸ نفري من فقط ۳ نفر باقي مانده، چه كنم. من صبح ساعت پنج براي گرفتن وضو به داخل حياط آمده بودم كه يك دفعه دنيا زير و رو شد.
اين فقط شرح غم و اندوه گروهي اندك از مجروحان بودند با دردهايي به همراه آورده از دياري دور، با آينده اي مبهم، با شهري ويران در پيش رو و آنهايي كه هنوز به اميد زده ماندن در زير خروار ها خاك دست و پا مي زنند. آيا كسي به موقع براي نجات آنها خواهد شتافت؟
آمار پذيرش مجروحان در تهران
مسئول ستاد بحران در وزارت بهداشت نخستين آمارها از پذيرش مجروحين فاجعه بم در بيمارستانهاي تهران و چند شهر را اعلام كرد:
دكتر سعيد نژاد، مسئول ستاد بحران در وزارت بهداشت در گفتگوي اختصاي با خبرنگار همشهري گفت: تا ساعت ۱۰ صبح شنبه ۵۷۸ مجروح در تهران پذيرش شده است. دانشگاه تهران ۱۵۳ نفر، بيمارستان ناجا و سپاه ۷۵ نفر، شهيد بهشتي ۱۴۵و  دانشگاه ايران ۲۱۰ نفر.
همچنين دانشگاه شيراز ۵۵۲ نفر، يزد ۴ نفر، هرمزگان ۳۵۰ نفر و مشهد ۹۳ نفر را پذيرش كرده اند. دكتر سعيد نژاد در خصوص نيروهاي اعزامي و كادر پزشكي در منطقه گفت:  خوشبختانه نيرو به حد كافي داريم و از منطقه اعلام نياز نداشتيم فقط بحث سازماندهي آنها در حال انجام است.وي در پاسخ به سئوال خبرنگار ما در خصوص اقلام بهداشتي و پزشكي مورد نياز گفت: اقلام پزشكي در حال تهيه است و مشكل تأمين نداريم و در زمينه وسايل و لوازم بهداشتي و دارويي فعلا با مشكلي مواجه نيستيم.وي به مشكل وضعيت اسكان مجروحين و حادثه ديدگان اشاره كرد و گفت:با مشكل اسكان، تردد و انتقال مجروحين فعلا مواجه ايم.

رقابت بيش از ۱۱ هزار قاري قرآن در تهران
گروه اجتماعي: ۱۱ هزار و ۲۰۰ نفر از نيروهاي شاغل در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در قالب بيست و سومين دوره مسابقات قرآن كريم در تهران به رقابت مي پردازند. به گزارش خبرنگارما بيست وسومين دوره مسابقات قرآن كريم از ديروز در سالن بصيرت محل سابق سفارت آمريكا آغاز شده و تا سه شنبه نهم دي ادامه دارد.
حجت الاسلام علي سعيدي نماينده ولي فقيه در سپاه پاسدارن انقلاب اسلامي صبح ديروز در مراسم گشايش اين مسابقات با عرض تسليت به بازماندگان ضايعه جانگداز زلزله همچنين خاطر نشان كرد: به بركت انقلاب اسلامي ايران اكنون ۸۰ درصد از احكام قرآني قابليت اجرايي پيدا كرده و بستر گرايش به قرآن و تعاليم آن افزايش پيدا كرده است. وي با اشاره به اينكه رسالت دين مداري جامعه در مرحله نخست بر عهده كارگزاران نظام است گفت: باورها و اعتقادات اسلامي نشات گرفته از قرآن زماني زمينه ظهور و بروز پيدا مي كند كه حاكمان و كارگزاران بيش از هر كس ديگري به آن پايبندي نشان دهند.
بيست وسومين دوره مسابقات قرآن كريم پرسنل سپاه به همت معاونت فرهنگي اين نيرو شكل گرفته كه در روز پاياني «سه شنبه» با معرفي برترين ها، افراد گزينش شده در مسابقات جهاني نيروهاي مسلح با يكديگر رقابت خواهند كرد.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |