دوشنبه ۲۲ دي ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۸۰
چگونه از امكانات و فضاي ورزشي استفاده كنيم؟
000897.jpg
زير ذره بين
با توجه به جمعيت جوان كشور و ناكافي بودن مراكز تفريحي ورزشي عمومي در سطح كشور و منطق علم اقتصاد و ساير معضلات اجتماعي كه سلامت جوانان را تهديد مي كند به مصلحت بيشتر نزديك است تدابيري انديشه شود تا امكانات اين گونه مراكز ورزشي نه تنها در قالب ورزش همگاني بين كاركنان سازمان ذي ربط فراگير شود بلكه مقدمه اي فراهم گردد تا بخشي از اين خيل عظيم جوانان بتوانند از امكانات آنها به صورت ارزان استفاده كنند.
اصغر كلاني - به طور كلي مراكز ورزشي را مي توان به دو گروه تقسيم بندي كرد گروه اول باشگاه هاي ورزشي هستند كه در قالب تيمي كار مي كنند. عمده فعاليت آنها پرورش ورزشكاران حرفه اي و آماده سازي آنها براي رقابت ها ورزشي در سطح كشور و ميادين بين المللي است كه به طور سازمان يافته و منظم فعاليت مي كنند. البته بازدهي كار آنها بستگي به ميزان حمايت مالي دولت و افكار عمومي دارد كه بحمدالله بعضي از آنها از هر دو اين مواهب برخوردارند.
اما بحث اصلي پيرامون گروه دوم است كه تعداد آنها در سطح كشوركم نيست، اصطلاحاً آنها را مجتمع هاي فرهنگي، تفريحي، ورزشي مي نامند. اين قبيل مراكز با تشكيلات عريض و طويل و با امكانات نسبتاً خوب معمولاً در كنار سازمان ها و مؤسسات بزرگ احداث مي شوند. با مروري كوتاه به تاريخچه تأسيس آنها درمي يابيم هدف كلي بنيانگذاران اين گونه تشكيلات كه ابتدا در كشورهاي صنعتي مطرح شده بود بازپروري نيروي انساني و جلوگيري از فرسودگي زودرس آنها با هدف ايجاد روحيه شاداب و با نشاط، جلوگيري از سستي و رخوت كاركنان در راستاي افزايش بهره وري كار بوده است، بعدها تنش هاي عصبي، اضطراب، آلودگي صوتي ،افزايش اعتياد و دهها پديده جديد ديگر كه جملگي از مظاهر ناميمون عوارض زندگي ماشيني هستند مزيد بر علت شد تا دست اندركاران بهداشت محيط كار بيشتر به اهميت نقش مراكز ورزشي توجه نمايند.
بدون ترديد كم تحركي اجباري يكي ديگر از ارمغانهاي زندگي ماشيني است كه زمينه را براي بسياري از بيماري هاي مزمن مانند چاقي، فشار خون، بيماري هاي قلبي،  بيماري هاي عروقي، كليوي، زخم معده و بسياري امراض ديگر (كه به دفعات از زبان متخصصين ذي ربط شنيده، نوشته و بيان شد) مساعد كرده است. با اين توصيف ضرورت انجام ورزش همگاني اجتناب ناپذير مي شود. از طرفي نتايج تحقيقات دانشمندان نشان مي دهد چنانچه با عوارض زندگي ماشيني به صورت منطقي و علمي برخورد نشود در بلندمدت نسل بشر را با بحران روبه رو خواهد كرد.
نسل بشر در طول تاريخ با بحران هايي مانند سيل، زلزله، طوفان، قحطي، آتش سوزي، بيماري هاي مزمن وجنگ مواجه گرديد ليكن با استفاده از هوش سرشار خود توانست آنها را پشت سر بگذارد و بقاي خود را تضمين كند.
بحراني كه امروزه نسل بشر را تهديد مي كند همان طوري كه اشاره شد عوارض زندگي ماشيني و پيامدهاي جانبي آن است، اگرچه فناوري جديد توانسته زندگي بشر را متحول كند اما ناخواسته بر ساختار بدني او آسيب هاي فراوان وارد كرده است، كشورهاي صنعتي جهان زودترها متوجه خطر شده اند، با برنامه ريزي به موقع و مناسب به خوبي موفق شده اند هم از تكنولوژي به نحو مطلوب استفاده كنند هم با عوارض جانبي آن مقابله نمايند، از جمله تمهيداتي كه پيش بيني كردند احداث همين تشكيلات ورزشي در كنار سازمان هاي بزرگ و صنايع توليدي و خدماتي بود كه مديران آنها موظف شدند با برنامه ريزي منظم و به كارگيري راه هاي عملي زمينه را براي جذب كاركنان به ميادين ورزشي در جهت تحقق اهداف فوق آماده كنند، يكي از پيشگامان استفاده از اين روش كارخانه ماشين سازي وِلوِو بود، مديران اين كارخانه براي بخشي از كاركنان خود برنامه منظم ورزشي ترتيب دادند بعد از مدتي متوجه شدند ميزان بازدهي كار كاركناني كه به طور مداوم ورزش مي كنند به نسبت آنهايي كه ورزش نمي كنند به مراتب بيشتر است. اين تجربه بسيار مؤثر افتاد به طوري كه اكثر سازمان ها و صنايع بزرگ اقدام به تأسيس تشكيلات ورزشي در كنار فعاليت روزمره خود كرده اند، اما به مرور زمان به طور مرموزي توانمندي هاي اينگونه تشكيلات ورزشي كه معمولاً عنوان مراكز فرهنگي تفريحي و ورزشي را با خود يدك مي كشند به سمت اهداف خاصي تغيير جهت داد تقريباً هشتاد درصد منابع مالي بعضي از آنها در جهت مسابقات تيمي آن هم در سطح محدودي از رشته هاي ورزشي كه معمولاً هياهوي زياد دارند سوق داده شد. اي كاش حداقل اعضاء تيم ها را از بين كاركنان مستعد خود پرورش مي دادند.اين سازمانها معمولاً با خريد بازيكن از باشگاه هاي بزرگ تلاش مي كنند مسابقاتي هرچند نيم بند به نام سازمان ذي ربط خود انجام بدهند در صورتي كه انتظار اين است با امكاناتي كه در اختيار دارند بازيكن حرفه اي پرورش بدهند و آنها را در اختيار باشگاه هاي حرفه اي قرار دهند تا به عنوان تيم هاي ملي و غيره در ميادين بين المللي درخشش بيشتري از خود نشان بدهند.
در هر حال با توجه به جمعيت جوان كشور و ناكافي بودن مراكز تفريحي ورزشي عمومي در سطح كشور و منطق علم اقتصاد و ساير معضلات اجتماعي كه سلامت جوانان را تهديد مي كند به مصلحت بيشتر نزديك است تدابيري انديشه شود تا امكانات اين گونه مراكز ورزشي نه تنها در قالب ورزش همگاني بين كاركنان سازمان ذي ربط فراگير شود بلكه مقدمه اي فراهم گردد تا بخشي از اين خيل عظيم جوانان بتوانند از امكانات آنها به صورت ارزان استفاده كنند.
لازمه دستيابي به اهداف فوق كه چندان هم مشكل نيست تربيت مديران بزرگ و مقتدر است كه شهامت انجام كار بزرگ را داشته باشند. افراد بي علاقه و مصلحت انديش اصولاً جسارت لازم را براي اداره تشكيلات ورزشي ندارند؛ اقدام بعدي مي تواند تغيير ساختار نظام اداري مراكز ورزشي در جهت فراگير كردن ورزش براي همه اقشار به ويژه جوانان باشد كه صدالبته نياز به حمايت همه جانبه مديران اجرايي كشور و تبليغات لازم براي تغيير باورهاي گذشته دارد. به هرحال منظور در اينجا ايراني يكپارچه با جواناني با نشاط بدون در نظر گرفتن اين كه اين امكانات ارث پدري آن سازمان است يا مثلاً كاركنان آن سازمان فلان كرده اند غير از آنها نبايد كسي از امكانات سازمان ورزشي آنها استفاده كند. نيت و منظور كلان ، استفاده بهينه از امكانات ورزشي كشور در جهت كاهش زمينه اعتياد وجلوگيري از گسترش بزهكاري ها و ساير آسيب هاي اجتماعي است كه اين روزها به طور وحشتناكي سير صعودي دارد. به قول جناب آقاي سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري محترم كه در يكي از ديدارهاي خود با ورزشكاران بيان فرموده اند جايگاه ممتاز ورزش در دنياي امروز توجه به اين پديده را لازمه دستيابي به يك جامعه مصمم، فكور و با نشاط مي داند بدون اهتمام به ورزش نمي توانيم مدعي رسيدن به يك برنامه بهنجار و پيشرفته باشيم انتظار مي رفت با اين تعبير رياست محترم جمهوري كه مقام عالي اجرايي كشور هستند به عنوان يك سياست و خط مشي برخورد مي شد و همه سازمان ها برنامه ريزي ورزشي خود را در راستاي اهميت آن هدايت مي كردند. خوشبختانه اخيراً شهرداري تهران با تشكيل شوراي عالي برنامه ريزي ورزشي با هدف سالم سازي جسمي و روحي مردم تهران به اين مهم توجه كرده حتي براي كساني كه قصه تغيير كاربري مكان خود را به اماكن ورزشي دارند تسهيلاتي هم قائل شده است. شهردار تهران حتي پا را از اين هم فراتر گذاشته در يكي از سخنراني هاي خود گفته اند بايد امكاناتي فراهم شود تا ورزش ارزان و حتي رايگان براي عموم مردم پيش بيني شود با توجه به جميع فوايد ورزش كه در نهايت باعث كاهش بار مالي دولت شده جامعه را به طرف شادي، نشاط و جرم زدايي سوق مي دهد. جا دارد ورزش براي قاطبه مردم اجباري شود. حداقل در مدارس كشور قبل از شروع درس كلاس ها دانش آموزان به طوري جدي نيم ساعت نرمش كنند. گاهي مشاهده مي شود ارباب رجوع به مراكز پزشكي به مراتب از ارباب رجوع به مراكز ورزشي بيشتر است، اين موضوع حتي در سازمان هايي كه از امكانات رايگان ورزشي برخوردارند نيز مصداق دارد.
تحليل گران جامعه شناسي در كشور ما يكي از دلايل گسترش اعتياد بين جوانان را فقدان فضاي تفريحي كافي براي جوانان مي دانند، در حالي كه فضاي ورزشي در كل كشور به اندازه كافي وجود دارد متأسفانه از اين امكانات يا به صورت غيراصولي استفاده مي شود يا تحت اختيار سازمان خاصي است كه مردم عامه اجازه استفاده از آن را ندارند، در حالي كه اكثر اين قبيل مراكز ورزشي از بودجه دولتي استفاده مي كنند.
مكانيزم بدن جوانان در يك فاصله سني بيشتر از نياز مصرف خود انرژي توليد مي كنند. اگر مديران جامعه و والدين به موقع اين انرژي اضافي را در راه سالم و مثبت هدايت كنند گام بزرگي در سالم سازي محيط و آينده فرزندان خود برداشته اند. اگر اين انرژي به صورت منطقي هدايت نشود احتمال دارد به صورت خودنمايي منفي در جوانان بروز كند.
از راه هاي مؤثر مهار انرژي اضافي جوانان تشويق آنها به ورزش است. منظور از ورزش قهرمان پروري نيست كه نيازمند استعداد خاص و امكانات ويژه باشد اگر همين مجتمع هاي ورزشي بخشي از امكانات خود را در جهت گسترش فعاليت هاي جمعي مانند تورهاي گل گشتي، كوهپيمايي و كوهنوردي، شنا، بدنسازي، برگزاري جشنواره هاي جمعي اختصاص دهند و نه تنها به كاركنان مرتبط به سازمان خود بلكه به هر سازماني الزا م داشته باشند كه به فراخور امكانات عده اي از جوانان كشور را به طور رايگان سرويس بدهند، بسياري از معضلات اجتماعي و آسيب هاي آن كاهش پيدا مي كند.
امروزه توجه به ورزش در زندگي اجتماعي افراد يك ضرورت گريزناپذير است. صحبت بر سر مسايل دستيافتني نيست بلكه بهره برداري صحيح و اصولي از فضاي ورزشي كشور است. بازدهي اجباري ورزش عمومي به حدي است كه اگر همه دستگاه هاي دولتي و رسانه هاي گروهي هم در راستاي تحقق آن تلاش و تبليغ كنند كار بزرگي انجام نداده اند. تغيير وضعيت فعلي ورزشي با حرف و حديث درست نمي شود. همت بلند و بسيج عمومي مي خواهد. انشاءالله اين مطالب هر چند ناقص باعث شود تا يك بازنگري كلي روي ورزش عمومي كشور به عمل آيد.

طرح ارزشيابي درس تربيت بدني در مدارس
000909.jpg
گروه ورزشي: سالهاست  كه  وزارت  آموزش  و پرورش  جهت  ارزشيابي  درس  تربيت  بـدني  در مقاطع  مختلف  تحصيلي  اقدام  به  تدوين  آزمونهاي  استاندارد شده اي  مي نمايد.
اين  آزمونــها از زماني  كه  تستهاي  شش  گانه  جهت  اجرا به  سراسر كشور ابلاغ گرديد، معلمين  ورزش ، دانش  آموزان  و مديران  آموزشي  و خانواده ها را با چالشي به  نام  آزمون  ورزش  روبه رو كرده  است .
در اين  خصوص  هـــمواره  سؤالي  كه  براي  همه  مطرح  بوده  اين  است  كه  آيا اين آزمونها توانسته ، عادلانه  به  ارزيابي  بپردازد و تفاوتهاي  جسماني ، محيطي  و اجتماعي  را در ارزيابي  منظور نمايد.
تجربه  سالهاي  گذشته  نشان  داده  كه  معمولاً معلمـان  ورزش  در هــنگام  اجراي آزمونهاي  استاندارد شده  يا آنها را به  هيچ  عنوان  اجرا نمي كنـند و يا اگرمدير آموزشگاهي  و يا تربيت  بدني  منطقه اي  اقدام  به  كنترل  و نظارت  مي نمودند خيلي  از معلمان  ورزش  با اجراي  آزمون  به  نوعي  نسبت  به  تغيير ركوردهاي  به دست آمده  اقدام  مي نموده اند كه  سطح  متوسط نمرات  به  آنچه  كه  تصور ذهني  خودشان  ويا انتظار جامعه  بوده ، برسد.
پس  در واقع  همه  آنچه  كه  به  عنوان  تست هاي  از پيش  تعيين  شده  بــراي  اجرا ارسال  مي شد از ديد خيلــي  از معلمان  منطبق  بر واقعيت  نبود. در ســال  جاري تغييراتــي  در اين  آزمونها بوجود آمد كه  «بارم » نمـره  به  ارزيابي  مربي  از دانش آموز در سـه  حوزه  دانشي ، عاطفــي  و عملكردي  داده شد. يعنــي  در واقع  مربيـــان  ورزش  داراي  اختيار بيشتري  براي  ارزيابي  دانش آموزان  شده اند.
اين  حركت  معاونت  تربيت  بدني  و تندرستي  در آموزش  و پرورش  نشـانه  حركتي  به سوي  واقعيت  است . امــا هنوز براي  مربيان  ورزش  وظايف  و تكاليفي  مرتبط است كه  همه  آنها با واقعيت  آموزشگاه  و مدرسه  انطباق  ندارد.
معلم  ورزش  بايد ضمن  اجراي  طرح  درس  كه  شامل  حضور و غياب  دانــش آموزان ، آموزش  مهارت ، افزايــش  قابليت هاي  جسمانــي  دانش آموزان  و تشكيل  تيــم هاي  آموزشگاهي  براي  شركت  در مسابقات  مختلف ، هدايت  دانش آموزان  به  كانونهاي  ورزشي ، تشكيل  جلسات  شوراي  مدرسه  و تكميل  دفتر كار معلم  است اقدام  نمايد.
دركنار اين  فعاليت ها معلمان  بايد براي  هر نيم  سال  تحصيلي  اقدام  به  انجام تست ، ثبت  ركوردها و استخراج  نتايج  دانش آموزان  نمايند.
حـال  بايد به  اين  مسأله  اذعان  كرد كه  آيا معلم  ورزش  كه  در هفته  فقط دوساعت  با دانش آموز خود در ارتباط است  كه  در هر نيم  سال  تحصيلي  حــدود ۱۲ جلسه  و در مجموع  ۲۴ ساعت  مي شود ،  اين  زمان  براي  انجام  اين  فعاليت ها وكارها اصلاً كافي  به  نظر نمي رسد.
البته  درست  است  كه  هدف  از اجراي  درس  تــربيت  بدني  در مدارس  قهرمان سازي  نيست  و معلمان  نقش  راهنما را به عهده  دارند كـــه  مسير ورزش  دانش آموزان  راهدايت  كرده  و نسبت  به  ساختن  تن  سالم  و جامعه  سالم  اقدام  مي نمايند اما اين  سؤال  مطرح  است  كه آيا اين  حجم  برنامه  مي تواند اين  هدف  دوم  را تأمين  نمايد؟ اگر معلمان  ورزش  بخواهند فقط دفتر كار خود را كامل  كنند، براي  هر كلاس نياز به  زمان  زيادي  دارد كه  تنظيم  آن  از عهده  يك  نيروخارج  است  از سوي  ديگر تغييرات  در نگرش ها و آموزش  در مقاطع  مختلف  تحصيلي  نشان دهنده  حركت  آموزش و پرورش  به  سمت  متدهاي  جديد است  از جمله  كلاس  محوري ، تفكر خلاق  و اخيرا شاهد واگذاري  اختيار در ارزيابي  فراگيري  به  معلمين  مقطع  ابتدايي  نيز هستيم .

خبرها و نگاه ها
000894.jpg
اينترميلان + ويه ري
ماسيمو موراتي  رئيس  باشگاه  اينترميلان  ايتاليا اظهار داشت : برخلاف  شايعاتي  كه  حاكي  از رفتن  كريستين  ويه ري  است ، اين  بازيكن  هنوز قادر است نقش  بسيار مهمي در آينده  تيم  اينتر ايفا كند.
به گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از رم ، اخبار و شايعات  حاكي  ازاين  است  كه ويه ري  هنوز مهمترين  هدف  باشگاه  ثروتمند چلسي  انگليس  است  كه  در تابستان گذشته  نيــز سعي  براي خريد وي  داشتند. از ســوي  ديگر گفته  مـي شود دو تيم اسپانيايي  بارسلونا و رئال  مادريــد علاقه مند به  جذب  اين  مهاجـم  ۳۰ ساله هستند.
ايــن  در حالي  است  كه  موراتي  اطمينان  دارد ويه ري  در اينتر خواهد ماند و احتمالا از كمك  آدريانو استفاده  مي برد كه  هم  اكنون  بعنوان  بازيكن  قرضي در پارما حضور دارد و در پايان  فصل  به  اينتر باز خواهد گشت . وي  گفت : چندين  باشگاه  مختلف  خواستار به  عضويت  گرفتن  ويه ري  هستند اما ما اهداف  خود را تعقيب  كرده  و چشم  به  آينده  داريم .
رئيس  باشگاه  اينتر در گفت  وگو با روزنــامه  گازتا دلواسپورت  افزود: اميدوارم  ويه ري  آينده اي  بدون  اينتر را مدنظر داشته  باشد. او مي تواند با آدريانو زوج  خوبي  را تشكيل  دهد چون  همه  بازيكنان  بزرگ  بخوبي  در كنار هم بازي  مي كنند. تيم هاي  متعددي  تاكنون  براي  استخدام  ويه ري  ابراز تمايل  كرده اند امامسئولان  اينتر بجاي  وي  هرنان  كرسپو را به  چلسي  فروختند. اين  اقدام  با انتقاد و عصبانيت  شديد ويه ري  مواجه  شد.
جام جهاني اسكي
مسابقات جام جهاني اسكي در موارد مارپيچ، در پيست هاي اتريش و فرانسه در حال برگزاري است.
در ماده مارپيچ كوچك، در بين مردان و در مرحله پانزدهم اين رقابتها، «كاله پالاندر» از فنلاند، بهترين زمان را قبل از «مانفرد پرانگر» از اتريش و «جورجو روكا» از ايتاليا دارا مي باشد.در ماده مارپيچ بزرگ كه رقابتهاي آن در فرانسه دنبال مي شود، «بنيامين رايش» از اتريش جلوتر از «ماسيمي ليانو» از ايتاليا و «سول باكن» از نروژ قرار دارد.
در حال حاضر و پس از پايان ۱۵ مرحله از كل ۴۰ مرحله در مواد اسكي سرعت و مارپيچ، در بين مردان، «هرمان ماير» از اتريش، بيشترين امتيازات راكسب كرده است.
در مارپيچ بانوان، اين بار «آلكساندرا مايسينگر» از اتريش از هموطن خود «ميشائلا دورف مايستر» و «كارول مونتي يه» از فرانسه پيشي گرفته است، اما در مجموع امتيازات در مواد مارپيچ ها و اسكي سرعت و هم چنين مواد تركيبي، اكنون «آنيا پرسون» از سوئد، «نيكوله هوسپ» و«رناته گوچل»، هر دو از اتريش، در سه رده اول جدول ديده مي شوند.

سايه روشن ورزش
انتقاد ماتئوس از مولر
001005.jpg
آندرياس مولر هافبك باسابقه فوتبال آلمان از انتقادات جديد لوتار ماتئوس به ستوه آمده و پاسخ دندان شكني را به بازيكن اسبق تيم ملي آلمان داد. ماتئوس ضمن انتقاد از مولر گفته است كه اين هافبك ۳۶ ساله هنوز متوجه نشده كه بايد از دنياي فوتبال خداحافظي كند و به همين علت مورد تمسخر همگان قرار گرفته است.
مولر در پاسخ به گفته هاي ماتئوس مي گويد: ماتئوس زيادي حرف مي زند و او بهتر است كه بيشتر به فكر خود باشد تا من. من در ابتداي فصل بدون تمرين و بدون هيچ چشم داشت مالي به كمك آينتراخت فرانكفورت آمده ام. زيرا قصد واقعي من كمك بوده است نه پيشرفت در تجارت شخصي.


000903.jpg

جام جهاني ۲۰۰۶ و مشكلات تازه
معراج مژده - اختلاف نظر در زمينه محل برگزاري مراسم گشايش پيكارهاي دوره آينده جام جهاني ۲۰۰۶ فوتبال در آلمان، كماكان ادامه دارد.«گرهارد ماير فورفلدر» رئيس فدراسيون فوتبال آلمان با اشاره به اين نكته اظهار داشت: «تصميم قطعي در اين مورد هنوز اتخاذ نشده است.» وي با انتقاد از «اتوشيلي» وزير كشور آلمان كه گفته بود اين مراسم به جاي شهر مونيخ بايد در پايتخت اين كشور «برلين» برگزار شوند، اظهار نظر وي را عجولانه دانست. هفته پيش «اتوشيلي» وزير كشور به دنبال گفتگويي با «سپ بلاتر» رئيس فدراسيون جهاني فوتبال، از شهر «برلين» به عنوان محل گشايش مسابقات نام برده بود.
بنا به عقيده «ماير فورفلدر» قبل از اينكه بلاتر تصميم خود را در اين باره به طور رسمي اعلام كند، بايد با مقامات مسئول برگزاري اين جام در آلمان تماس بگيرد.
در حالي كه در رابطه با شهر مونيخ و يا برلين به عنوان محل مراسم گشايش مسابقات، بين مقامات دولتي آلمان، اختلاف نظر به چشم مي خورد، شكي وجود ندارد كه ديدار افتتاحيه جام جهاني آينده، در هر صورت در شهر مونيخ و طبق برنامه هاي قبلي برگزار خواهد شد.
هيتسفلد در انگليس
000900.jpg

مطبوعات انگليس گزارش داده اند كه اوتمار هيتسفلد سرمربي بايرن مونيخ با فدراسيون فوتبال انگليس برسر قبول رهبري تيم ملي اين كشور بعد از يورو ۲۰۰۴ به توافق رسيده است.
روزنامه معروف «ديلي تلگراف» نوشت: هيتسفلد قراردادي تا پايان ژوئن ۲۰۰۵ با بايرن مونيخ دارد. او قبول كرده كه با فدراسيون فوتبال انگليس برسر جانشيني «اسون گوران اريكسون» سوئدي مذاكره كند. اخبار مطبوعات انگليس درحالي است كه هيتسفلد چند روز پيش خبر مذاكره با سران اتحاديه فوتبال انگليس را تكذيب كرده است.
اسميت از دو بازي محروم شد
آلن اسميت مهاجم جنجالي ليدزيونايتد از سوي كميته انضباطي اتحاديه فوتبال انگليس به خاطر پرتاب بطري آب به سمت تماشاگران در جريان ديدار با منچستريونايتد با محروميت دوجلسه اي روبه رو شد. بازيكن ۲۳ ساله تيم ملي انگلستان به عمل زشت خود اعتراف كرد و از محروميت خود استقبال كرد. محروميت اسميت از ۲۶ ژانويه آغاز مي شود و اين در شرايطي است كه تيم ليدز براي بقا در انتهاي جدول مي جنگد و محروميت اين بازيكن كليدي مي تواند براي آنها گران تمام شود. ليدزي ها اسميت را در ديدار برابر ميدلزبورو و آستون ويلا در اختيار نخواهند داشت.
والده راما از فوتبال كناره گرفته است
«كارلوس والده راما» بازيكن ۴۲ ساله فوتبال كلمبيا كه بعد از اعلام بازنشستگي تصميم به بازگشت به فوتبال گرفته بود،  در تصميمش تجديدنظر كرد و گفت كه اراده اش براي بازنشستگي خلل ناپذير است و به فوتبال باز نخواهد گشت. والده راما گفت: من پيش از اين فوتبال را كنار گذاشته ام و پيشنهاد جالب باشگاه «اونيون ماگداله نا» مرا وسوسه كرد كه مجددا به روزهاي خوب گذشته ام برگردم اما امروز تصميمم عوض شده و چنين خيالي ندارم. قرار است ديدار خداحافظي والده راما در ۱۲ بهمن ماه در شهر بارانكيلايي كلمبيا برگزار شود. وي سابقه ۱۱۰ بازي و ۱۲ گل زده در تيم ملي را دارد.

ورزش
ادبيات
انديشه
زندگي
سياست
فرهنگ
هنر
|  ادبيات  |  انديشه  |  زندگي  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |