شنبه ۲۷ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۸۵
چهل هكتار از اراضي جنگلي هيركاني  طعمه حريق شد
دو هزار در آتش
چهل هكتار ديگر از اراضي جنگلي ايران بر باد رفت وصدها اصله از درختان ارزشمند افرا، راش، بلوط، ممرز، توسكا، گردو، انجيلي و سر خدار، يكباره به تلي از خاكستر بدل شده
001689.jpg
چهل هكتار از جنگل هاي دو هزار كه مربوط به دوران دوم زمين شناسي است و حاصل ميلياردها سال تجربه طبيعت به تلنگري خاكستر شد.
معصومه صفايي 
مدت زمان چنداني از آتش سوزي اراضي جنگلي پارك ملي خجيرنمي گذشت كه خاكستر شدن قسمتي از جنگل دو هزار ، بخش كوچكي از صفحات روزنامه ها را اشغال كرد. صدها اصله از درختان افرا،راش، بلوط، ممرز، توسكا، گردو، انجيلي، سرخدار و ... يكباره به  تلي از خاكستر بدل مي شوند و ما چهل هكتار ديگر از اراضي جنگلي مان را بر باد رفته مي بينيم. بي آنكه كسي بداند چه كسي مسبب اين حادثه است.
روز پنج شنبه، آتشي كوچك، به هر دليلي در منطقه مازوكله جنگل هاي زيباي دو هزار تنكابن بر پا مي شود. برافروزندگان آتش باگذشت زماني كوتاه محل را ترك مي كنند. دامدار ياشكارچي ، چه فرقي مي كند. مهم اين است كه آتش، همچنان برافروخته مي ماند. باد مي وزد، زغال هاي نيمه روشن كه حالا زير برگ و خاشاك خشك درختان جا خوش كرده اند كم كم جان مي گيرند و هريك در گوشه اي شعله ور مي شوند. شعله ها بالا مي گيرد و حالا قسمتي از جنگل در حال سوختن است. جنگل هاي منحصر به فرد هيركاني - بخش دو هزار- با چشمه ها، درختان انبوه، آبشارهاي بي نظير و جلوه اي تمام عيار از تابلوي هزار رنگ پاييز كه با آواي لالايي رود به خواب مي رفت به تلنگري در شعله هاي سركش آتش گرفتار شد. خبر آتش سوزي ساعت ۳۰:۱۳ به اداره منابع طبيعي نوشهر مي رسد. شمس- مسوول روابط عمومي اداره منابع طبيعي مازندران- مي گويد:« پس از دريافت خبر، تيمي تشكيل و راهي محل شد و ماموران به همراه مردم محلي و بسيج منطقه با حداقل امكانات واردعمل  شدند. اين محدوده در جهت شيب شمالي - جنوبي باميزان شيب ۸۰-۷۰ درصد و درارتفاع ۱۷۰۰ -۱۶۰۰متر از سطح دريا قرار دارد و امكان انتقال وسايل آتش نشاني به آنجا وجود نداشت. به همين دليل، افراد مجبور شدندبا بيل، شن كش ، آتش كوب و از اين قبيل وسايل ابتدايي اين كار را انجام دهند.»
و بالاخره ساعت هشت شب روز پنج شنبه آتش كاملا مهار مي شود. اراضي جنگلي تخريب شده بر اثر آتش سوزي، از سوي اين ارگان ۳۵ تا ۴۰هكتار اعلام شد و اين در شرايطي است كه در اولين اخبار رسيده، ميزان تخريب ۷۰ هكتار تخمين زده شده بود.
روابط عمومي اين مركز، آمار تخريب درختان را حدود ۴۰ اصله برآورد كرد. جنگل هاي دو هزار تنكابن از جاذبه هاي طبيعي شمال كشور است كه به خاطر واقع شدن آن در ارتفاع حول و حوش ۲هزار متري از سطح دريا، به جنگل هاي دو هزار و منطقه بالا دست آن كه در ارتفاع ۳ هزار متر از سطح دريا واقع است به جنگل هاي سه هزار معروف شده اند و وسعت اين اراضي در مجموع ۷۵ هزار هكتار است. شمس در گفت وگو با خبرنگار ما در باره كاربري كنوني اين اراضي گفت: «جنگل هاي منطقه دو هزار و سه هزار تنكابن به علت شرايط خاص اكولوژيكي از پتانسيل بالقوه صنعت گردشگري برخوردار است. نظر به اهميت اين جنگل ها از نظر بيولوژيكي و زيست محيطي، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور با همكاري كشور آلمان ،تهيه طرح جامع ذخيره گاه زيست كره را در محدوده جنگلي مذكور با انجام مقدمات و تبادلات كارشناسي در دستور كار قرار داده است.»
بر اساس اظهارات كارشناسان اداره منابع طبيعي، اين اولين باري است كه چنين واقعه اي در اين منطقه رخ مي دهد. بنابراين تجربه زيادي در دست نبوده تا تمهيدات از پيش تعيين  شده اي براي كنترل آن به كار برده شود. اما پس از وقوع اين حادثه چطور؟
شمس مي گويد: «براي اقدام به موقع و جلوگيري از بروز چنين حوادثي، كارهايي مثل تشكيل ستاد پيشگيري و اطفاي حريق در مركز اداره، اجراي برنامه هاي گشت و كشيك، تهيه اطلاعيه هاي هشداردهنده به روستاييان، جنگل نشينان، دامداران و شكارچيان، تهيه و تجهيز لوازم اطفاي حريق از قبيل: آتش كوب، بيل، شن كش، آب پاش و آي فكس در واحدهاي منابع طبيعي و طرح هاي جنگل داري انجام گرفته است.»
اميدواريم اين حادثه زنگ خطري باشد براي آمادگي جهت مقابله و پيشگيري از حوادث مشابه بعدي كه ممكن است ضايعات بسيار گسترده تري به بار آورد.

حيات وحش ايران
۸- گربه شني
001692.jpg
001695.jpg
گونه: Felis margarita
خانواده: FELIDAE
راسته:CARNIVORA
رده :MAMMALIA
گربه شني يكي از كمياب ترين حيوانات ايران است و به سختي مي توان آن را در طبيعت ديد.
جثه اش كمي كوچكتر از گربه خانگي است، دست و پايش كوتاه است و كف دست و پايش موهاي بلند و قهوه اي دارد كه پينه ها را مي پوشاند و مانع از فرو رفتن در شن هاي داغ و آسيب ديدن كف دست و پا مي شود.
اندازه طول بدنش ۴۳ تا ۵۲ سانتيمتر است و وزنش نهايتا به ۳ كيلوگرم مي رسد.
بيشتر در مناطق استپي و بياباني زندگي مي كند و در ايران هم تاكنون در پارك هاي ملي كوير، منطقه دوشاخ توران و اطراف درياچه بختگان ديده شده، اطلاعاتي هم مبني بر وجود آن در دشت تركمن صحرا و نواحي شمال و شرق خراسان وجود دارد.
آخرين گزارشهاي مستند از رويت آن از پارك ملي كوير و بختگان و سه بچه اي كه چندين سال پيش در توران مشاهده شده، بوده است.

يك هفته در بيابان
جف استراد
قسمت هشتم
001698.jpg
سرشب 
چه روزي! باد بود و باد و كپه هاي كف روي درياچه و باران كه تمام روز بند مي آمد و مي باريد، مي باريد و بند مي آمد. غير از اينكه كمي پناهگاهم را با سرشاخه هاي صنوبر وخزه و گل باتلاق محكم كنم و منتظر بنشينم تا باران قطع شود و دوباره براي جمع آوري اين چيزها بيرون بروم.
اين هواي ناجور درحال  حاضر نجات را غيرممكن مي كند. من با هواپيماهاي نجات در جنگل آنقدر آشنا هستم كه بدانم در چنين هوايي با اين باد شديد نمي توانند پرواز كنند. اين خود باعث مي شود كه آزمايش سخت برنامه ريزي شده بازهم به يك آزمايش سخت واقعي تبديل شود! خب، حداقل آنها مي دانند من اينجا هستم.
حالا ديگر هيچ غذايي ندارم. شكلات هاي نيروبخش تمام شده و همه تمشك هاي محلي خورده شده است!
دوست وزغ من يك دوست دارد. آنها سوراخ كوچكي درست كنار جايي كه سرم را مي گذارم دارند. تمام روز را به من چسبيده اند و از كنارم جنب نمي خورند، از پاهايم بالا مي آيند،  روي دامنم مي نشينند و مگس ها و پشه ها را از روي پاهايم مي گيرند. اسم بچه هايم را روي آنها گذاشته ام - ريلان و لوگان.
چه مجلس سوري! آنها واقعاً همراهان خوبي براي يك گرفتار در پناهگاه در شرايط مرگ و زندگي هستند. براي من، قضيه تقريباً اينطوري است - «اگر نمي  تواني بخوريشان، باهاشان رفيق شو!»

۲۹ دي و جشنواره كودك
001701.jpg
روز هواي پاك نزديك است. ۲۹ دي ماه و طبق معمول برنامه ها و طرح ها و نظرها كه بيشتر آنها به گفته خود برگزاركننده ها سمبليك است . امسال به پيشنهاد پروژه زيست محيطي سياره سبز در راستاي فرهنگ سازي و ترويج اخلاق زيستي محيطي در ميان كودكان و نوجوانان، روز هواي پاك جشنواره زيست محيطي كودك و نوجوان با هدف بسترسازي فرهنگي برگزار خواهد شد.
در اين جشنواره كه با حضور چهار هزار دانش آموز به عنوان زيست بانان مدرسه در سالن بزرگ وزارت كشور برگزار مي شود، چند نفر از چهره هاي ورزشي، سينمايي و نمايندگاني از يونسكو، يونيسف وUNDP شركت خواهند كرد.

ژاپن و بازسازي هورالعظيم
001704.jpg
ظاهرا كشورهاي ديگر بيشتر به فكر حفظ منابع هستند تا خودمان.
نماينده كشور ژاپن، خانم يوريكر كاواچي كه در حال حاضر وزير امور خارجه ژاپن است، آمادگي كشورش را براي بازسازي تالاب هورالعظيم اعلام كرد.
او در ديداري كه با خانم دكتر ابتكار، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست داشت ضمن ابراز تاسف از زلزله بم و ابراز علاقه نسبت به همكاري با ايران در بازسازي تالاب هورالعظيم، از پيشرفت پروژه هاي جايكا در زمينه تالاب انزلي و مديريت هواي تهران اظهار خشنودي كرد.

دردسر زباله هاي فضايي!
001707.jpg
سرگرداني۳  هزار قطعه زباله  در فضا، نگراني هايي را براي دانشمندان به وجود آورده است.
اين زباله ها كه بيشتر بقاياي ماهواره هاي قديمي و اسقاطي  اند ممكن است مشكلاتي را براي ماهواره هاي موجود در فضا ايجاد كنند.
دانشمندان بر اين باورندكه با ادامه روند كنوني، بر تعداد زباله هاي سرگردان روز به روز افزوده شده و اين امر، عواقب غير قابل جبراني در برخواهد داشت و بهتر است براي جمع آوري آنها فكر اساسي شود و به منظور جلوگيري از وقوع حوادث احتمالي بايد به فكري يك سپر حفاظتي براي ماهواره  هاي معلق در فضا باشيم.

سفر و طبيعت
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
در شهر
درمانگاه
زيبـاشـهر
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |