شنبه ۴ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۹۲
پيكان دوستت داريم
قرار است توليد پيكان متوقف شود، اما اين موجود مضر همچنان با ما زندگي مي كند!
002070.jpg
اگر طرح جمع آوري خودروهاي فرسوده اجرا شود ديگر از اين دوستان عزيزخبري نخواهد بود!
محمد محمد پور
«باتوجه به اينكه خودروي پيكان قادر به پذيرش استانداردهايي به مراتب سخت تر از استانداردهاي كنوني نيست، توليد اين خودرو از ابتداي سال ۸۴ متوقف مي شود. تصميم به متوقف ساختن خط توليد پيكان بر اساس جدول زمانبندي استانداردها كه در ارديبهشت ماه سال ۷۹ دركميته جامع كاهش آلودگي هواي تهران به تصويب رسيد، اتخاذ شده است.»
اين نقل قولي است از معاون زيست محيطي سازمان حفاظت از محيط زيست. دكتر يوسف حجت كه درباره ضمانت اجرايي اين تصميم  مي گويد: «اگر شركت ايران خودرو از ابتداي سال ۸۴ خودروي پيكان توليد كند ما مانع آن خواهيم شد ولي برداشت و پيش بيني ما آن است كه ايران خودرو به طور قطع باما هماهنگ خواهد بود.» يوسف حجت البته تخفيفي نيز قائل مي شود به طوري كه اعلام مي كند اگرايران خودرو تغييرات اساسي در پيكان انجام دهد مي تواند توليد اين خودرو را پيگيري كند.
ولي شواهد حداقل تا اين لحظه نويد تحقق حرف هاي دكتر حجت را نمي دهد. همين چند روز پيش خبر رسيد كه ايران خودرو نه تنها از تيراژ توليد پيكان نكاسته، بلكه بخش عمده اي از خط توليد دو خودروي ديگر (سمند، پژو۴۰۵) را كه استقبال از آنها در بازارداخلي كاهش يافته، به توليد خودروي پيكان اختصاص داده است. احتمال مي رود تحويل تاكسي هاي سمند به متقاضيان در اين كاهش استقبال، نقش بسزايي يابد، ضمن اينكه بسياري از خريداران ترجيح مي دهند به جاي خريداري از مدل هاي جديد پژو۴۰۵ نسبت به خريد خودروهايي با قيمت مشابه كه از طراحي زيباتري برخوردار هستند، اقدام كنند.
اما پيكان همچنان يكه تاز است، اين خودرو با فن آوري قديمي اش بيش از ۳۵ درصد حجم توليد خودروي كشور را به خود اختصاص  داده. در سال ۸۱ بيش از ۱۵۵ هزار دستگاه پيكان وارد بازار شده است در حالي كه طبق آمارهاي موجود تاكنون كل توليد انواع خودروي سواري در بازار داخل ۴۹۰ هزار دستگاه بوده است. باتوجه به اينكه حتما تناسبي ميان عرضه و تقاضا وجود دارد، بايد گفت پيكان همچنان به صدرنشيني خود ادامه مي دهد و جاده هاي ايران را به قبضه درآورده است. بر طبق آمارهاي ارايه شده از مجموع خودروهاي در حال تردد كشور بيش از يك ميليون و۷۲۲ هزاردستگاه آن پيكان است كه از سال ۱۳۴۷ تا سال ۱۳۸۱ توليد و به ناوگان حمل ونقل كشور راه يافته است خودرويي كه بنزين را مصرف نمي كند، بلكه آن را مي بلعد. ۴۰ درصد بنزين وارداتي هدف تامين بنزين مورد نياز پيكان مي شود و براساس برآورد هاي صورت گرفته مصرف پيكان صفر در هر صد كيلومتر حركت حدود۱۱ليتر است كه با گذشت تنها يك يا ۲ سال ازتاريخ توليد اين ميزان به ۱۵ تا۱۸ ليتر مي رسد كه براي پيكان با موتور ۱۶۰۰ سي سي ، هيچ توجيه منطقي، فني و اقتصادي ندارد.
نطفه توليد پيكان در سال ۱۳۴۶ بسته شد، هنگامي كه ايران ناسيونال با شركت انگليسي تالبوت به توافق نهايي رسيد. تالبوت باتجربه اي ۱۵ ساله از توليد پيكان، خط مونتاژ  اين خودرو را به ايران منتقل كرد و زماني كه تصميم به جمع كردن خط توليد پيكان گرفت، مذاكره با ايران خودرو را براي انتقال كل خط توليد پيكان به ايران آغاز كرد. سال ۱۳۶۴، ايران خودرو به تنهايي مولد پيكان شد و اكنون تنها كشوري است كه هنوز خودروي ۵۰ ساله را چون كودكي نازپرورده در دامان خود پرورش مي دهد.
پيكان توليد مي شود و مردم آنرا مي خرند، خوب هم مي خرند، چون ارزانتر است و تعمير و نگهداري آن آسانتر.
اما درواقع، پيكان يك خودروي تحميلي است،  خوردويي كه عامل اصلي آلودگي هواي تهران است و عامل اتلاف منابع سوخت. گرچه تحركاتي مشاهده مي شود و ايران خودرو با تهيه برنامه اي اوليه قصد جمع آوري خودروهاي فرسوده پيكان را دارد كه از پايين ترين مدل قديمي آن شروع و به تدريج شامل مدل هاي ديگر مي شود،  اما تا اجراي اين طرح، نمي توان مطمئن به جمع آوري پيكان هاي از رده خارج بود. ايران خودرو جمع آوري ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار خوردوي ازرده خارج پيكان را در دستور كار دارد كه در سال ۸۳ تعداد ۵۸ هزار دستگاه، در سال ۸۴ تعداد ۲۰۰ هزار دستگاه و سال هاي بعداز آن ۴۰۰ هزار دستگاه خودروي فرسوده پيكان از سوي اين شركت جمع آوري خواهند شد. مي توان اميدوار بود اين برنامه با تصويب طرح جمع آوري خودروهاي فرسوده توسط مجلس، حداقل منع قانوني نداشته باشد.
كيفيت پايين خودروهاي ساخت داخل و منطبق نبودن آنها با فن آوري روز، موجب شده كه براثر تصادفات و آلودگي محيط زيست، سالانه ۴۰۰ ميليون تومان به اقتصاد ملي خسارت وارد شود. هم اكنون به دليل كيفيت پايين و ايجاد آلودگي توسط خودروهاي داخلي، ۳/۱ درصد از انتشار كربن جهان در ايران توليد مي شود و در اين ميان خودروي پيكان گل سرسبد ساير خوردوهاي ساخت داخل است!
جالب اينكه با گذشت بيش از سه دهه از توليد خودروي پيكان در ايران، كيفيت توليد اوليه آن در سال ۴۷ بسيار بالاتر از توليد سال ۸۲ آن برآورد شده است، نكته اي كه حتي اسحاق جهانگيري، وزير صنايع و معادن نيز به آن معترف است و اين گفته اوست كه باوجود ورود مدل هاي نسبتاً جديد ازخودرو، مصرف كنندگان داخلي كماكان تمايل دارند از خودروهاي قديمي استفاده كنند، چون از كيفيت مطلوب تري برخوردار هستند.
پيكان همزمان با سي و پنجمين سال توليد خود به مرز بازنشستگي رسيده است. براساس تفاهم نامه اي كه ميان سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران و شركت رنو - نيسان براي مشاركت در سرمايه گذاري و توليد اواخر سال قبل به امضا و اواسط پاييز امسال به مرحله قرارداد رسيده، خودروي جديدي وارد بازار ايران خواهد شد كه با توليد آن، توليد خودروهايي چون پيكان، پژو۴۰۵ و آردي متوقف خواهند شد.
جانشين خوش شانس پيكان، ال - ۹۰، نام دارد كه پيش بيني مي شود به تدريج بازار ايران را به قبضه خود درآورد.
گرچه در ابتدا اعلام شد ال - ۹۰ هشتاد ميليون ريال قيمت دارد و با تسهيلاتي بين ۲۰ تا ۳۰ ميليون ريال كه بخشي از سود آن توسط سازمان بهينه سازي مصرف سوخت از محل صرفه جويي سوخت تامين خواهد شد، قدرت خريد اين خودرو افزايش خواهد يافت. اما سرانجام مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو قيمت نهايي آن را حدود ۶۰ ميليون ريال تخمين زد و با بيان اينكه قيمت اين خودرو جديد براي مردم ايران «مناسب» است، عملا جانشين پيكان را معرفي كرد.
ظاهرا ال - ۹۰برخلاف سلف خويش، چند مشخصه فني ايده آل دارد، حجم اتاق آن بزرگتر از پيكان است و به راحتي مي تواند ۵ سرنشين را در خود جاي دهد. مصرف سوخت موتور ال - ۹۰، ۶/۱ ليتر معادل پيكان است، اما مصرف سوخت آن در شرايط عادي و جاده ها در بين ۵ تا ۶ ليتر درصد كيلومتر تخمين زده مي شود. قدرت موتور خودروي جديد دو برابر قدرت موتور پيكان است.
توليد ال - ۹۰ از اواخر سال ۸۴ با ظرفيت ۱۵۰ هزار دستگاه در سال در ايران خودرو و با ظرفيت مشابهي در سايپا آغاز خواهد شد، اوايل سال ۸۵ توليد آن به ميزان ظرفيت نهايي خواهد رسيد كه پيش بيني شده طي ۵ سال، ظرفيت توليد توسط شركت هاي ايراني و فرانسوي به ۵۰۰ هزار دستگاه در سال برسد.
هر چند مقامات ايراني و مصرف كنندگان كم توقع داخلي براي خداحافظي با پيكان آماده مي شوند، اما پيكان حداقل تا يك دهه ديگر در جاده هاي ايران خواهد راند. چرا كه هنوز زماني براي بازنشستگي خودروهاي فرسوده تعيين نشده است. بله، نوك تيز پيكان همچنان وارد قلب خسته صنعت فرو خواهد رفت...
واحد
ميزان 
مصرف 
خودرو
ليتر بنزين 
۱۸
در شهر به ازاي هر صد كيلومتر
پيكان 
ليتر بنزين 
۱۵
در جاده به ازاي هر صد كيلومتر
پيكان 
ليتر بنزين 
۴/۶
در شهر به ازاي هر صد كيلومتر
خودرو مشابه 
ليتر بنزين 
۵/۵
در جاده به ازاي هر صد كيلومتر
خودرو مشابه 
هزار ليتر
۵۷/۶
مصرف متوسط در سال 
پيكان 
هزار ليتر
۳۳۷/۲
مصرف متوسط در سال 
خودرو مشابه 
ميليون ريال 
۵۱۲/۱۰
ارزش متوسط در سال 
پيكان 
ميليون ريال 
۷۳۹/۳
ارزش متوسط در سال 
خودرو مشابه 
هزار ليتر
۲۳۳/۴
مصرف متوسط در سال 
اضافه مصرف پيكان 
ميليون ريال 
۷۷۲/۶
ارزش مصرف در سال 
اضافه مصرف پيكان 
۰۲۱/۴ميليون ريال
يارانه پرداختي مازاد مصرف در سال 

بازتاب
مديرمسوول محترم روزنامه همشهري 
سلام عليكم 
با احترام پيرو نامه شماره ۷۸۴۰/۱۸۱/۱۲/۱/۱۷۱۹/ط مورخ ۲۲/۹/۸۲ خواهشمند است به علت عدم درج جوابيه ذيل بدين وسيله لازم است نسبت به درج جوابيه كه مجدداً ارسال مي شود اقدام شايسته به عمل آيد.
پيرو انتشار مطلبي تحت عنوان «اين مكان تا اطلاع ثانوي تعطيل مي باشد...» در صفحه ۱۴ ضميمه شماره مورخه ۲۰/۹/۸۲ به اطلاع مي رساند، دفاع از حقوق اجتماعي شهروندان و جلوگيري از هرگونه فعاليتي كه باعث نقض قانون و تخريب شخصيت جوانان عزيز كشور باشد جزو بديهي ترين وظايف پليس است. رويكرد جامعه محور نيروي انتظامي كه براساس يك تفكر علمي، منطقي و كارشناسي است به شهروندان به عنوان بازوان پرتوان اجراي نظم و امنيت مي نگرد و امنيت اجتماعي را به عنوان يك فرآورده مشترك پليس و جامعه مي داند، در كشوري كه سهم جوانان بيش از ۶۰ درصد آن را تشكيل مي دهد قطعاً بيشترين تعامل و ارتباط سازنده و پويا در جهت ايجاد جامعه اي امن و سالم را با پليس، اين قشر تشكيل مي دهد.
پليس در راستاي وظيفه قانوني خود مي بايست با كساني كه براساس نيت سودجويانه و منفعت طلبانه خود قصد تخريب امنيت اخلاقي و رواني جامعه به ويژه جوانان را دارند برخورد  كند و در اين راستا نوجوانان و جوانان عزيز كشورمان همراه با نيروي انتظامي در يك وظيفه مشترك و قانوني اجازه نمي دهند كه عده اي قليل و سودجو با استفاده ابزاري از واژه آزادي، زمينه هاي هرج و مرج، بي قانوني و ناامني اجتماعي- اخلاقي را در جهت ازبين بردن ارزش ها و هنجارهاي جامعه عملي سازند. جوانان و نوجوانان ما خود براساس عقلانيت و تدين بهترين برداشت و درك را از واژه آزادي دارند و انتظار دارند كه پليس با كساني كه هدف استفاده ابزاري از اين واژه را درجهت مطامع خود دارند به شدت برخورد كند. لذا پليس به عنوان مهمترين نهاد انتظام بخش جامعه براساس رويكرد جامعه،  محور خود و در جهت ازبين بردن زمينه هاي بروز آسيب هاي اجتماعي بدون هيچگونه مماشات به وظيفه قانوني خود عمل مي كند. شناخت و درك صحيح نسبت به واقعيات اجتماعي به خصوص شخصيت اسلامي- ايراني جوانان مي طلبد تا كارشناسان و پژوهشگران امور اجتماعي با ارايه نظرات علمي خود بهترين راهكار را درجهت پركردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان عملي سازند چراكه اصولاً اگر در هر جامعه اي نسبت به جوانان بيشترين اهميت و سرمايه گذاري اعمال شود قطعاً بهترين نتيجه سازنده عايد خواهد شد. با شناختي كه از جوانان غيور، شجاع، فهيم و متدين ايران اسلامي داريم، مطمئنيم اين قشر، بيشترين حمايت را از رويكرد جامعه محور نيروي انتظامي خواهد داشت تا بتوانيم تفكر عملكرد براساس تعامل را درجهت برقراري نظم، امنيت و قانونگرايي جامعه نهادينه سازيم.
در پايان لازم به ذكر است كه نيروي انتظامي هميشه به اصول قانوني و اخلاقي مقيد بوده و هست چراكه اگر گوشه اي از تصاوير غيراخلاقي و تخلف آميز صحنه هايي از عملكرد اين سودجويان منتشر شود افكار عمومي جامعه به شدت با آنان برخورد مي كند.

ساختمان هاي متروك
هاليوودي براي اشرار
در آينده اي نزديك از ساختمان متروك هتل بين المللي سابق اثري جز خاطره اسكان جنگ زدگان زمان جنگ چيزي باقي نخواهد ماند
002067.jpg
ساختمان هاي متروكه در تهران كم نيستند. به هر حال درگيري وارثان و نداشتن متولي مشخص، اين ساختمان ها به فضاهاي بي دفاع شهري و مأمن اشرار و بزهكاران تبديل كرده است 
عكس: هادي مختاريان 
ساختما ن هاي مسكوني و تجاري متروك آشنا و ناآشنايي كه امروزه در بسياري از خيابان هاي هسته مركزي و شمالي شهر حضور دارند به جاي مانده از سال هاي دوري هستند كه عمدتا بر اثر وقوع انقلاب اسلامي و فرار مالكان يا ورشكستگي صاحبان ملك و شايد درگيري ورثه و ... بدون سرپرست و حفظ كننده در شهر رها شده اند
مهدي افروز منش
بالاخره بعد از نزديك به يك دهه بلاتكليفي و حتي درگيري، تكليف يكي از معروفترين ساختمان هاي مخروبه تهران مشخص شد.
بر اساس توافق بنياد مستضعفان و جانبازان و شركت مخابرات در آينده اي نزديك از ساختمان متروك هتل بين المللي سابق واقع در تقاطع خيابان شريعتي و رسالت اثري جز خاطره اسكان جنگ زدگان زمان جنگ چيزي باقي نخواهد ماند. اقدامي كه سرآغازش با نونوار شدن مغازه هاي زيرين آن كليد خورده است. هرچند مذاكرات در حال انجام شهرداري براي خريداري ساختمان از مخابرات، روياي يك پايانه مسافربري را بر وسعت زياد اين ساختمان متروك درسر مي پروراند. ساكنان خانه هاي همسايه اين متروكه مهيب ديگر مي توانند خوشحال بوده وشب ها را آسوده از شايعات گوشه وكنار هتل يا سرو صداهاي گاه وبيگاه و بعضا زوزه آتش هاي شبانه بي خانمان ها و بزهكاران به صبح برسانند. حتي كودكان اين خانه ها نيز مي توانند بي هراس از تهديدهاي والدين به تبعيد در ساختمان هميشه تاريك و وهم انگيز شب هاي زمستان، شيطنت كنند.
ساختمان متروك هتل بين المللي سابق پس از سال ها حضور زايد مجددا ميزبان آدم ها خواهد شد. هرچند اين بخت فعلا ساكنان چهار راه سيدخندان را شامل خواهد شد وهمسايه هاي متروكه تهران پالاس سابق در خيابان انقلاب جنب دبيرستان البرز، ساختمان ريتس ميدان فردوسي ساختمان لاله روبروي پارك لاله در خيابان كارگر وساختمان مخوف چهارراه سميه با قرني و ۵۰۰ ساختمان متروك و بلااستفاده كوچك و بزرگ ديگر تهران بايد به سازش بسوزند و بسازند.
اين روزها تقريبا هر شهروند تهراني با كوچكترين تلاشي تصوير ساختمان هاي متروك بسياري را به خاطر خواهد آورد كه همواره جزيي از مسير هر روزه او از خانه به شهر و بالعكس را شكل مي دهد.
ساختمان نيمه كاره تقاطع مطهري، متروكه هاي خيابان كارگر حاشيه ميدان رازي، نيمه ويرانه هاي خيابان آزادي،  تهران نو، كريم خان، طالقاني،  وليعصر و ... كه هر كدام به سادگي بهترين مكان براي بزهكاري و جرم و حتي جنايت هستند. ساختمان هايي كه به دليل ويژگي هاي فيزيكي و موقعيت قرار گرفتن نسبت به ديگر نقاط و يا تعلق نداشتن به شخص، اشخاص و يا متولي خاصي از قابليت بسيار زيادي براي وقوع رفتارهاي انحرافي برخوردار هستند. خيابان نواب، شريعتي، ابوذر، سميه، انقلاب و ميدان فلسطين درست از كنار خانه شما، از ساختمان هاي متروكه اي كه بر اساس تحقيقي انجام شده در سال هاي مياني دهه هفتاد ارزشي بالغ بر ۱۷۰ ميليارد ريال را دارا هستند.
ساختما ن هاي مسكوني و تجاري متروك آشنا و ناآشنايي كه امروزه در بسياري از خيابان هاي هسته مركزي و شمالي شهر حضور دارند به جاي مانده از سال هاي دوري هستند كه عمدتا بر اثر وقوع انقلاب اسلامي و فرار مالكان يا ورشكستگي صاحبان ملك و شايد درگيري ورثه و ... بدون سرپرست و حفظ كننده در شهر رها شده اند.
ساختمان هايي به جاي مانده از خروج مالكان در ساليان ابتداي انقلاب نه درهمين حد كه البته تعداد بسيار بيشتري راشامل مي شده است. اما مشكل ساختمان هاي كنوني (بيشترين ساختمان هاي متروك تهران متعلق به مالكاني است كه در سال هاي ابتداي انقلاب كشور را ترك كرده اند) آن هنگام شروع مي شود كه به دلايل گوناگوني مانند كمبود بودجه  سازمان ها و ارگان ها يا عمليات هاي تغيير كاربري و تعميرات، بلاتكليف رها شده و از آنجا كه بسياري بر اثر درگيري هاي در همان سال هاي اوليه انقلاب دچار تخريب و آتش سوزي شده بودند و وضعيت بغرنج تري را رقم زده اند. كمتر كسي از مجادله سازمان هاي ذي نفع برسر مالكيت هتل بين المللي (هجرت) واقع در چهارراه سيدخندان بي اطلاع است. مصطفي پور مدير روابط عمومي شهرداري منطقه ۷ كه اين ساختمان معروف در محدوده آن واقع شده است مي گويد: اين مكان زماني براي اسكان جنگ زدگان جنگ تحميلي اختصاص داده شده بود كه با اتمام جنگ و بازگشت اين آسيب ديدگان، ساختمان تقريباً به مدت يك دهه بلاتكليف در اين محل رها شده بود.
وي علت اين امر را ترديد برسر مالكيت هتل بين المللي دانسته و مي افزايد:  تقريباً چند سازمان و ارگان دولتي به طور همزمان ادعاي مالكيت بر اين ساختمان را داشتند كه همين امر مشكلات ساختمان را افزونتر كرده بود.
تبديل شدن ساختمان هاي متروك به محلي براي اختفا، فساد و حتي فحشا و تهديد سلامت و امنيت ساكنان ساختمان هاي اطراف و همچنين قرارگرفتن تعداد زيادي برسر راه طرح هاي عمراني و يا سوءتاثيرات شان بر ترافيك و زيبايي بصري شهر تقريباً اول بار در گزارشات دوره مديريت شهري غلامحسين كرباسچي در اولين دهه هفتاد به چشم مي خورد كه همزمان با دستوراتي در زمينه تلاش براي تغيير كاربري و مذاكره براي خريد و تخريب آنها همراه بوده است.
دستوراتي كه با گذشت ساليان درازي از صدور آنها ظاهراً هيچ گاه به مرحله عملياتي پاي نگذاشتند.
يكي ازمديران سابق شهرداري در اين زمينه معتقد است:  متاسفانه بودجه لازم براي رفع مشكل اين ساختمان ها وجود نداشت.
وي يكي از اين مشكلات و موانع را داراي مالك بودن اين فضاها عنوان كرده و مي گويد: گذشته از ساختمان هاي متعلق به ساواكي ها و سرمايه داراني كه در ابتداي انقلاب اعدام و يا به خارج از كشور فرار كرده و اموالشان طبق قانون مصادره شد، تعدادي از مالكان نيز بدون داشتن هيچ گونه مشكل سياسي از كشور خارج شده كه بعد از سال ها عدم رسيدگي طبيعتاً املاكشان دچار تخريب شده است.
وي مي افزايد: شهرداري درمورد اين ساختمان به هيچ عنوان نمي تواند اقدامي انجام دهد چراكه آنها مالك قانوني ملك هستند و هرگونه اقدامي ازسوي ما منجر به طرح دعوي در دادگاه مي شود.
اين درحالي است كه رضا فيض اللهي كارشناس مسايل حقوق شهري مي گويد:  اين نكته كه شهرداري حق دخالت و دخل و تصرف در املاك صاحب مالك را ندارد نكته كاملاً صحيح و درستي است اما قانون باتوجه به جايگاه شهرداري در مديريت و اداره شهر اين اجازه را به شهرداري داده است كه حتي بالاجبار مالكان را به دليل قرارگرفتن ملكشان در راه يك طرح شهري، ناچار به فروش يا تعمير ملك خود كند. همچنان كه اين اختيار را نيز اعطا كرده كه شهرداري نوع نما و ظاهر ساختمان را نيز درجهت زيباسازي و جلوگيري ازهم گسيختگي تصويري و ايجاد امنيت شهر به مالكان تحميل كند.
وي موظف شدن مالكان به نظافت بيروني ساختمان به هنگام دريافت پايان كار را يكي از اين موارد ذكر كرده و معتقد است: به همين دليل شهرداري مي تواند با ارايه پيشنهاد خريد نسبت به تملك متروكه هاي صاحب مالك اقدام كرده و يا درصورت مخالفت ايشان، آنها را در راستاي وظايف مديريتي خود ناچار به نظافت بيروني ساختمان خود و رعايت مسايل پيشگيرانه از تبديل شدن به محل هاي فساد و اختفا كند.
به هرحال درگيري وارثان و نداشتن متولي درحالي ساختمان هاي متروك تهران را به فضاهاي بي دفاع شهري و مامن اشرار و بزهكاران تبديل كرده است كه شهرداري به سادگي مي تواند با استناد به تبصره ۱ ذيل بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداري ها ، مصوب ۱۳۳۴ كه صراحتاً وظيفه رفع خطر از ساختمان هايي كه در نتيجه عدم حضور مالك يا بي مبالاتي مالك موجب بروز خطر براي ساكنان شهر شده است را برعهده شهرداري گذارده، به ازميان بردن اين فضاها اقدام كند. اقداماتي كه مصطفي پور مدير روابط عمومي شهرداري منطقه ۷ سرآغاز آن  را تلاش مجدد اين شهرداري براي روشن كردن وضعيت هتل بين المللي سابق و تبديل آن به پايانه اتوبوسراني عنوان مي كند.

بزهكاري كودكان، پيامد اول طلاق
در ازدواج، دقت كنيد تا به طلاق منجر نشود زيرا ۶۵ درصد بچه هاي طلاق، بزهكار مي شوند. طبق آمار، از هر ۸۰۰ كودك بزهكار، ۶۵ درصد متعلق به خانواده هاي طلاق هستند.
دكترسيد حسن علم الهدايي در گفت وگو با مهر، يادآور شد: فرار كودكان، بيماري هاي اخلاقي، اعتياد ، تعارض شخصيتي و افت تحصيلي، همگي معلول ناتواني و ضعف روابط صحيح خانوادگي هستند.
همچنين به گفته وي، ۳۰ درصد از كودك آزاري ها مربوط به خانواده هاي از هم پاشيده و يا در شرف طلاق است و تنها ۲۰ درصد كودكان خياباني فاقد سرپرست و خانواده هستند و بقيه كودكان، محصول خانواده هاي نابسامان بوده اند.

اولين آزمونIELTS در اصفهان
براي اولين بار در اصفهان آزمون بين المللي زبان انگليسي I(ELTS )توسط معاونت آموزش جهاددانشگاهي واحد اصفهان برگزار مي شود.
مكاري معاون آموزش جهاد دانشگاهي واحد اصفهان به ايسنا مي گويد: اين آموزش تحت نظارت شوراي فرهنگي - آموزشي سفارت انگلستان و باحضور نمايندگان اين شورا اسفندماه در اصفهان به عمل خواهد آمد.
در صورت موافقت اين شورا، آزمون هاي بعدي به صورت ادواري در سال هاي آينده نيز برگزار مي شود.
همچنين علاقه مندان مي توانند جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي ۷۹۳۲۰۷۳ و۶۶۸۷۰۲۱ در اصفهان تماس حاصل كنند.

بي مهري مسوولان به آثار باستاني
دشمن آثار باستاني ايران فقط زلزله، سيل و يا ساير بلاياي طبيعي نيست، بلكه بي مهري مسوولان بزرگترين آسيب را به بناهاي تاريخي وارد مي كند.
يك پژوهشگر مي گويد: به غير از بناهايي كه تخريب شده اند ساير بناهاي تاريخي باقيمانده در شهر با بي مهري و بي توجهي روبرو هستند.
مهدي سيدي معتقد است: هنگامي كه از ميراث فرهنگي صحبت مي شود با دو حوزه وسيع ميراث فرهنگي مادي و ميراث فرهنگي معنوي سرو كار داريم. وي كه يك خراسان شناس است در گفت وگو با ايسنا يادآور مي شود: در مشهد بناهايي هم كه از خطر تخريب در امان مانده اند به درستي شناسايي نشده  و به ارزش ها ونقش محوري و پتانسيل بالاي آنها واقف نشده ايم.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
حوادث
درمانگاه
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |