شنبه ۴ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۹۲
در دو واقعه مشابه تركيدگي لوله انتقال گاز و بنزين
خدا خواست كه فندكي روشن نشود
ساعت ۴ صبح آن روز، وقتي تمام اهالي منطقه غرب تهران در خواب ناز، خواب هفت پادشاه را مي ديدند، در ميدان نور، هزاران ليتر بنزين در اثر يك ندانم كاري فوران مي كرد
002094.jpg
اين اشتباه چطور رخ داد و چطور كسي از وجود چنين لوله اي در مسير كار ماموران شهرداري بي خبر بوده است؟
عكس: روابط عمومي آتش نشاني 
۱۸ آذر مي توانست يكي از منحوس ترين روزهاي تمام ايرانيان عالم باشد و خدا را شكر نشد. روز ۱۸ آذر،ساعت ۴ صبح وقتي تمام اهالي منطقه غرب تهران در خواب ناز، خواب هفت پادشاه را مي ديدند، در ميدان نور، هزاران ليتر بنزين در اثر يك ندانم كاري فوران مي كرد و تنها يك جرقه كوچك كافي بود تا با واقعه اي به مراتب تلخ تر از زلزله بم مواجه شويم و باز هم خدا را شكر كه چنين جرقه اي هرگز زده نشد.
در آن ساعت، بر اثر برخورد بيل يك دستگاه لودر به هنگام خاك برداري در يك قطعه زمين به منظور احداث بنايي جديد لوله ۱۲ اينچي انتقال بنزين از پالايشگاه تهران در شهر ري به انبار نفت «شهران» شكست و خواب را بر اهالي اين منطقه حرام كرد و البته آنها بايد خيلي خدا را شاكر باشند كه سرانجام اين اتفاق همان از خواب پريدگي و گريز از منزل مسكوني و قطع برق و ... بود و الا اگر همان يك جرقه زده شده بود، حالا معلوم نبود كه چه سرنوشتي در انتظار آنها باشد.
آنها در حالي پريشان و مضطرب محل سكونت خود را تخليه مي كردند كه سوراخي به قطر ۱۰ سانتي متر در لوله اصلي انتقال بنزين از پالايشگاه تهران ايجاد شده بود و بنزين تا ارتفاع ۱۵ متر به بيرون فوران مي كرد. بخار ناشي از اين بنزين تمام منازل مسكوني مجاور را فرا گرفت و چاه ها را به شدت آلوده كرد.
و آنچه كه شهروندان غافلگير شده منطقه غرب تهران در بهت و ناباوري در خيابان ها مي ديدند، بيشتر شبيه يك فيلم اكشن و حادثه اي هاليوودي بود. رودخانه اي از بنزين در مقابل چشمان بهت زده و حيران آنان در كف خيابان ها و كوچه هاي غرب تهران جاري بود و تنها خدا نمي خواست كه در آن ميان كسي هوس كشيدن سيگار كند و اگر مثلا در آن ميانه كسي كبريتي يا فندكي و يا جرقه اي را آتش مي زد، حالا بايد به جاي عزاداري براي هموطنان از دست رفته بمي به سوگ عزيزان همشهري مي نشستيم!
شهردار منطقه ۵
فرداي آن روز شهردار منطقه ۵ تهران به خبرنگاران اعلام كرد كه مجوز اين حفاري توسط اين شهرداري براي حفاري در مسير خط لوله انتقال بنزين «ري - كن» پس از اخذ جواب كتبي از شركت خطوط لوله و مخابرات نفت ايران انجام شده است. او همچنين اعلام كرد كه اقدام به صدور جواز ساختماني توسط شهرداري پس از اخذ جواب كتبي از شركت خطوط لوله و مخابرات نفت ايران بوده است.
اين اشتباه چطور رخ داد و چطور كسي از وجود چنين لوله اي در مسير كار ماموران شهرداري بي خبر بوده است؟ مگر قبل از شروع به كار حفاري توسط ماموران شهرداري، تمام جوانب امر سنجيده نمي شود؟ آنچه كه بر روي تلكس خبرگزاري ها درج شد همگي حاكي از اين است كه احداث خطوط انتقال مواد سوختي و محل استقرار مخازن نفت منطقه «شهران» در شمال غرب تهران، زماني احداث شده است كه اين منطقه اصلا منطقه مسكوني نبوده و بعدها كه به خاطر هجوم جمعيت و هزار و يك دليل ديگر اين مناطق رشد يافته اند و مسكوني شده اند كسي از خودش نپرسيده خب حالا تكليف اين لوله ها چيست.
۱۴۰ هزار بشكه 
حالا بياييد تصور كنيم كه اگر خداي نكرده قرار باشد از ميان صدها عمليات خاكبرداري كه روزانه در تهران ما اتفاق مي افتد، حتي يكي از اين حوادث رخ بدهد و هيچ كس از آن آگاه نشود يا بشود و ديگر ساعت ۴ صبح نباشد كه كنترل منطقه عملي تر است و هزار و يك فرضيه و اما و اگر ديگر، آن وقت چه اتفاقي مي افتد؟ آيا اين گونه لوله ها در تمامي نقاط شهر وجود دارند؟ نقشه و محل عبور اين لوله ها كجاست؟ آيا در هنگام چنين عملياتي به آنها توجه مي شود؟ و بالاخره اينكه چگونه مي توان از اين گونه حوادث پيشگيري كرد؟
در عين حال، مدير شركت خط لوله و مخابرات نفت ايران مي گويد: «در حادثه غرب تهران، شركت خطوط لوله و مخابرات نفت ايران به هيچ وجه در جريان اين فعاليت قرار نگرفته بود.»
علاوه بر خط لوله «ري - كن»، دو خط لوله ديگر هم از ميان بافت هاي مسكوني شهر تهران عبور مي كنند كه اين دو خط عبارتند از: مسير «ري - قرچك» و «ري - مهرآباد». ظرفيت انتقال فرآورده هاي نفتي مثل بنزين، نفت گاز و نفت سفيد از اين ۳ خط لوله در مجموع حدود ۱۴۰ هزار بشكه در روز است كه فرآورده هاي اقماري را از زير پاي من و شما منتقل مي كنند. حالا سوال اصلي اين است كه وضعيت اين لوله ها كه از مناطق مسكوني مي گذرد چه خواهد شد و پيامد خطرات ناشي از اين خطوط لوله سوخت بر عهده كيست؟
در حالي كه به گفته مسوولان شهرداري منطقه ۵ تهران، خط لوله «ري - كن» به انبار نفت شهران متصل است و در قسمت زيرين بافت هاي مسكوني وجود دارد. آقاي تقي زاده در پاسخ به اين سوال كه «ضرورت وجود انبارهاي نفتي در مناطق مختلف تهران چيست؟» گفته است: «حتما ضرورت دارد كه در داخل شهر هستند.»
جالب اينجاست كه طي چند ماه گذشته واقعه ميدان نور، تنها واقعه اي از اين دست نبوده است و در دي ماهي كه گذشت بر اثر برخورد يك دستگاه «لودر» با يكي از لوله هاي اصلي گاز در محدوده بزرگراه آزادگان درتقاطع استواري اين لوله دچار شكستگي، نشت زياد گاز، آلودگي و ترافيك اين منطقه شد. البته اينبار نوبت نيروهاي امداد ونجات ايستگاه ۱۳ سازمان آتش نشاني تهران بود كه آژيرهايشان را به صدا در آورند تا شايد ما از خواب غفلت بيدار شويم. دراثر تركيدگي اين لوله ، گاز بيش از يك هزارو ۶۰۰ نفر از مشتركان اين مناطق قطع شد و غباري از گاز سراسر بزرگراه را فرا گرفت و تنها جرقه اي كافي بود تاشعله هاي آتش به هوا بلند شود و اينبار هم يكي از مسوولان شركت گاز گناه را به گردن «پيمانكار» و بي احتياطي وي انداخت. جالب اينجاست كه شهردار منطقه ۱۹ در اين باره گفته است «تاكنون هيچ نقشه اي از سوي شركت گاز و يا نفت براي مشخص شدن مسير لوله ها به ما ارسال نشده است.» شنيده شده اين شهردار بارها ازمسوولان شركت گاز تهران بزرگ و نفت درخواست كرده تا نقشه دقيق گذر اين لوله ها را به آنها تحويل دهند وتاكنون چنين كاري صورت نگرفته است.
-آقاي مسوول، لطفا!

ورود حيوانات ممنوع
از كره خبر ديگري داريم و  آن اينكه اين كشور اخيرا براي پيشگيري از شيوع بيماري سارس، از اين پس واردات حيواناتي مانندگربه زباد چيني، گوركن و ساير حيوانات كه ممكن است ناقل ويروس سارس به انسان باشند را ممنوع كرده است. گويا تصميم به ممنوعيت ورود حيوانات از چين پس از آن گرفته شده است كه مقام هاي پكن اعلام كردند قصد دارند تمام ۱۰هزار گربه زبادي را كه در چين وجوددارد قتل عام كنند. اخيرا مشخص شده است كه ناقل اصلي ويروس سارس به انسان گربه هاي زبادي هستند كه گوشت آنها در چين به عنوان غذايي گران قيمت فروخته مي شود.

استفاده از كپسول گاز ممنوع
باز هم بشنويد از عربستان سعودي كه اين روزها بخاطر مسافران عازم به مكه مكرمه درصدر خبرهاست. يك مقام مسوول در اداره كل آتش نشاني عربستان از ادامه ممنوعيت استفاده از كپسول گاز در مشاعر مقدسه عرفات، مشعر و منا خبر داد. وي هدف خود را از اعمال چنين قانوني حفاظت از جان و مال حجاج بيت الله الحرام ذكر كرد. در سال جاري بيش از هشت ميليون دلار براي تجهيز و بهسازي آشپزخانه هاي صحرايي عرفات و منا هزينه شده تا زائران نياز به استفاده از كپسول گاز نداشته باشند. عامل اصلي حوادثي كه در سال هاي قبل باعث آتش سوزي در عرفات ومنا شده بود، استفاده از كپسول گاز ذكر شده است.

آرزوي رانندگي زنان در عربستان
يك عالم برجسته در عربستان سعودي اخيرا گفته است «اسلام رانندگي زنان را ممنوع نكرده است.» او در ادامه گفته است: «هيچ متن مشخصي در قرآن وسنت وجود ندارد كه زنان را ازرانندگي منع كند. بنابراين من ترجيح مي دهم كه يك زن به جاي آن كه توسط يك راننده نامحرم از جايي به جاي ديگر برده شود خودش رانندگي كند.» اظهارات اين عالم كه القرني نام دارد باعث شده تا بسياري از شهروندان عربستان از جمله زنان اين كشور كه اميد خود را براي يافتن اجازه رانندگي اظهار كرده اند، از جملات وي استقبال كنند. چندي پيش هم يك مقاله نويس اين كشور در يك مقاله خيالي آرزو كرده بود كه روزي دخترش پس از پياده شدن از هواپيما با خودروي خودش به منزل برگردد.

۲۰۰ باند قاچاق انسان
در سال جاري ۲۰۰ باند قاچاق انسان در استان آذربايجان غربي كشف و متلاشي شده است.
اين باندها عمدتا در شهرهاي ماكو، سلماس و چالدران اقدام به هدايت تردد افراد غيرمجاز در دوسوي مرزهاي جمهوري اسلامي مي كردند.
تعداد زيادي از اين اتباع بيگانه كه قصد خروج از طريق مرزهاي اين استان به كشورهاي ديگر را داشته اند، دستگير شده اند.
اتباع خارجي دستگيرشده كه عمدتاً قصد ورود غيرقانوني به تركيه را داشتند بيشتر از كشورهاي افغانستان، پاكستان، اندونزي و بنگلادش به اين استان آورده شده بودند.

يك تن موادمخدر
در اجراي عمليات «ظفر دو» يك هزار و ۱۴۸ كيلو و ۴۰۰ گرم انواع موادمخدر در اين استان كشف و ضبط شد.
در اين عمليات چهار روزه اواخر ماه جاري، ۱۲۳ قاچاقچي نيز دستگير شدند.عمليات ظفر دو در سطح شهرستان هاي سيرجان، بافت و بخشي از جيرفت و كهنوج به منظور مبارزه قاطع با قاچاقچيان موادمخدر و اشرار، دستگيري سارقان و افراد تحت تعقيب، برخورد با اراذل و اوباش و مزاحمان خياباني، جمع آوري سلاح هاي غيرمجاز و كشف كالاهاي قاچاق به اجرا گذاشته شد. با اجراي اين عمليات علاوه بر كشف موادمخدر، ۱۲۶ قبضه سلاح جنگي و شكاري به همراه ۷۸۷ عدد فشنگ جنگي، ۵ جعبه نوار دوشكا و يك عدد دوربين دوچشمي نيز كشف و ۱۰ نفر دستگير شدند.

طرح فرار عقيم ماند
طرح فرار دسته جمعي زندانيان در تبريز با هوشياري يكي از ماموران عقيم ماند.
با دستگيري يكي از زندانيان توسط ماموران، ساير زندانيان مرتبط شناسايي شدند.
۱۵ نفر از محكومان موادمخدر در طرح فرار مشاركت داشتند.
تامين خودرو موردنياز در بيرون از زندان به عهده بستگان يكي از زندانيان گذاشته شده بود.
كليه ابزار آلات و وسايلي كه در اين طرح مورد استفاده قرار گرفته، كشف و ضبط شده و موضوع تحت رسيدگي است.

حوادث
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |