دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۲۹ - Mar 8, 2004
تظاهر به گناه!!
قال رسول الله: كُلُ النّاسِ مُعافّي اِلاّ المُجاهرِينَ يَبِيتُ اَحَدُ هُمْ عَلي ذَنْبٍ قَدْ سَتَرهُ اللهُ عَليْهِ فَيُصِبُح فَيَكْشِفُ سِتر اللهِ وَ تَحَّدثُ بِذَنْبِهِ.
احياءالعلوم ج۳ ص ۲۱۲۳
رسول خدا فرمود:
همه مردم مورد عفو خدا قرار مي گيرند مگر آنان كه گناهان خود را آشكار كنند. يكي از گناهكاران گناهي كرده و شب به خواب رفته خدا بر كار اوپرده افكنده است [ولي] چون صبح كند پرده پوشي خدا را به هيچ گرفته و گناهي كه شب انجام داده است به اين و آن مي گويد [گناه همچون شخصي مورد عفو خدا قرار نمي گيرد]
بيان رسول الله دو مطلب را روشن مي سازد: نخست آنكه گناهان هر چه بزرگ  باشند در برابر عظمت پروردگار ناچيز هستند. اميد است مورد عفو خداي بزرگ قرار گيرند. دوم اينكه گناهكار موظف است عمل ارتكابي خود را مخفي كند، حق ندارد كار زشت خود را به ديگران منتقل نمايد. چه اينكه اين عمل ديگران را هم به گناه تشويق مي كند و جامعه را به سوي فساد و تباهي سوق مي دهد .پس بياييم اولاً گناه نكنيم ،ثانياً اگر اشتباه كرديم با انجام اعمال خوب كارهاي زشتمان را جبران كنيم، ثالثاً ضمن تشكر از پرده پوشي خدا با تظاهر به گناه، پرده دري نكنيم تا خداي سبحان هم گناهانمان را مورد آمرزش قرار دهد. حسين كريمي
امروز با حافظ
وانگه برو كه رستي از نيستي و هستي
اي دل مباش يكدم خالي ز عشق و مستي
آري طريق دولت چالاكي است و چستي
در مذهب طريقت خامي نشان كفرست
پس از چند ماه انتظار
معافيت مالياتي ناشران، كتابفروشان و مؤلفان ابلاغ نشده است
عليرغم گذشت چندماه از توافق ميان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و مسئولان مالياتي وزارت امور اقتصادي و دارايي، هنوز ابلاغيه اين قانون كه پيش از اين از تصويب مجلس هم گذشته بود، به مميزان و سرمميزان مالياتي براي اجرا ابلاغ نشده است.
به گزارش همشهري، در پي تصويب بند «ل» ماده ۱۳۹ قانون ماليات كه در آن فعاليتهاي انتشاراتي، مطبوعاتي، فرهنگي و هنري كه با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي انجام مي شود، از پرداخت ماليات معاف هستند، و عليرغم گذشت چند ماه، وزارت امور اقتصادي و دارايي از ابلاغ آن به سرمميزان خودداري كرده و همين امر سبب شده است تا برخي ابهامات ميان ناشران، كتابفروشان و مؤلفان در اين زمينه ايجاد شود.
همين گزارش حاكيست از چند ماه قبل و با انتشار خبر توافق نامه ميان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و مسئولان مالياتي وزارت اقتصاد و دارايي، چند ناشر كهنه كار و باسابقه ماليات مؤلفان را از محاسباتي مالي خود خارج كردند. اما وقتي اين مسئله با مميزان و سرمميزان در ميان نهاده شد، آنها از وجود و يا ابلاغ چنين مصوبه اي اظهار بي اطلاعي كردند و گفتند كه در صورت عدم اجراي محاسبات مالياتي بر مؤلفان، جريمه مالياتي و يا علي الراس را شامل حال آنها خواهند كرد.
همين گزارش حاكيست كه ماده واحده ياد شده (۱۳۹) چهار تبصره دارد و در آيين نامه اي كه به تبصره ۳ ماده ۱۳۹ نوشته شده تمام فعاليتهاي انتشاراتي در اين ماده شامل: نويسندگي و تحقيق، تأليف، ترجمه، تصحيح، گردآوري ها، صفحه آرايي ، صفحه بندي، حروفچيني، خطاطي، طراحي روي جلد، بازنويسي، نشر كتاب، پخش و فروش كتاب از ماليات معاف هستند.

مارمولك راهي كن خواهد شد
003339.jpg
«مارمولك» آخرين ساخته  كمال تبريزي در انتخاب اوليه براي جشنواره  «كن» ارسال خواهد شد.
به گزارش ايسنا، اين فيلم كه در بيست و دومين جشنواره  فيلم فجر، سيمرغ بهترين فيلمنامه و جايزه ويژه هيات داوران را براي بازي پرويز پرستوئي دريافت كرد، در عين حال از سوي هيات داوران بين المذاهب نيز فيلم برتر شناخته شد.
بر اساس همين گزارش اين فيلم در بازار امسال جشنواره نيز، حضور داشت كه در ميان آراي مهمانان خارجي آراء خوبي را كسب كرد و در عين حال جايزه  ويژه منتخب مردمي را نيز دريافت كرد.
مارمولك، داستان سارق سابقه داري معروف به «رضا مارمولك» است كه در آخرين ماجراي سرقت، فريب چند جوان تازه كار را مي خورد و دزدي معمولي آنها تبديل به سرقت مسلحانه مي شود. او براي فرار از زندان، متوسل به راه حل عجيبي مي شود كه خلاصي از آن بسيار دشوار است.
به گزارش ايسنا، در مارمولك كه نوروز اكران مي شود، پرويز پرستوئي، بهرام ابراهيمي، مهران رجبي، قاسم زارع، شاهرخ فروتنيان و رعنا آزادي به ايفاي نقش مي پردازند. ساير عوامل فيلم عبارتند از مدير فيلمبرداري: حميد خضوعي ابيانه، صدابردار:  محمد سماك باشي، بازيگردان:  حبيب رضائي كه به تهيه كنندگي منوچهر محمدي توليد شده و محصول موسسه فرهنگي فراديس است.

كتابهاي ناشران خارجي روي آب
محموله هاي كتاب هاي ناشران خارجي شركت كننده در هفدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران در راه است.
به گزارش روابط عمومي هفدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، اولين محموله كتابهاي رسيده به تهران متعلق به ناشران مصري است و به زودي نخستين محموله كتابهاي ناشران لبناني نيز از مسير دريا به سوي بنادر جنوبي كشورمان حمل خواهد شد.

انتشار تاريخ شفاهي مطبوعات ايران
تاريخ شفاهي مطبوعات ايران كه مجموعه گفت و گوهاي سيد فريد قاسمي محقق و مورخ عرصه مطبوعات و كتاب است از سوي انتشارات ققنوس به بازار كتاب عرضه شده است. به گزارش همشهري، اين گفت و گوها كه حاصل نشست هاي گردآورنده و علي دهباشي با پيشكسوتان روزنامه نگاري است، پيش از اين در نشريه بخارا به چاپ رسيده بود.
در اين مجموعه، گفت و گوهايي با غلامحسين صالحيار، سردبير اطلاعات و آيندگان، سيف الله وحيدنيا مدير مجله وحيد و خاطرات وحيد، نعمت الله جهانبانويي مدير مجله فردوس، ايرج افشار، مدير مجله هاي آينده، راهنماي كتاب، نسخه هاي خطي و ... محمدعلي سفري خبرنگار باختر امروز و روزنامه اطلاعات، دكتر علي بهزادي، مدير سردبير مجله سپيد و سياه، مسعود برزين روزنامه نگار نشريات مهر ايران و خواندني ها و خسرو شاهاني طنزنويس صاحب نام و روزنامه نگار صورت گرفته است. در فاصله تدوين مطالب تا چاپ كتاب، محمدعلي سفري، غلامحسين صالحيار و خسروشاهاني به ديار باقي شتافتند.

ملك خانه موسيقي در اختيار اين تشكل صنفي باقي مي ماند
طي نشستي مشترك با حضور مسئولاني از شهرداري، شوراي شهر و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مشكلات و مسائل فراروي موسيقي ايران مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
به گزارش ايسنا، در اين نشست كه علي مرادخاني رئيس مركز موسيقي وزارت ارشاد، اسفنديار رحيم مشاعي، معاون شهردار تهران و رئيس سازمان فرهنگي - هنري شهرداري و خادم، رئيس كميسيون فرهنگي شوراي شهر تهران حضور داشتند اعضاي هيات مديره خانه موسيقي به تشريح مسائل موسيقي پرداختند. در اين نشست همچنين آخرين فعاليت هاي خانه موسيقي نيز مورد ارزيابي قرار گرفت و رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و مسئولين شوراي شهر قول مساعد دادند كه ملك خانه موسيقي همچنان در اختيار خانه موسيقي و هنرمندان باقي بماند.
همچنين چگونگي افزايش همكاري هاي سازمان فرهنگي  هنري شهرداري تهران و خانه موسيقي در خصوص مسائل موسيقي فرهنگسراها محور ديگر نشست مديران مراكز موسيقايي و هنري بود.
به گزارش همشهري مجمع عمومي كانون خوانندگان كلاسيك خانه موسيقي در ساعت ۱۴ امروز در سالن رودكي برگزار مي شود.

جشنواره رشد در خرمشهر گشايش يافت
نمايش فيلمهاي سي و سومين جشنواره بين المللي فيلم رشد با شعار دانش در آينه تصوير از شامگاه شنبه در مجتمع سينمايي خرمشهر آغاز شد. اين جشنواره كه با هدف تبادل تجربيات، ارائه آثار داخلي و خارجي حمايت از فيلمهاي علمي آموزشي و تربيتي، تثبيت فرهنگ بهره گيري رسانه ها در نظام تعليم و تربيت و ايجاد تنوع آموزشي برپا شده تا ۲۱ اسفند ماه ادامه خواهد داشت.
دبير اين جشنواره به ايرنا گفت: در اين جشنواره فيلمهايي از كشورهاي آمريكا، آرژانتين، بلژيك، استراليا، آلمان، مصر، مكزيك، هند و ايران به نمايش درمي آيد.مهدي رفيعي افزود: از مجموع فيلمهاي رسيده شش فيلم خارجي و ۱۹ فيلم ايراني است. موضوع اين فيلمها، علمي و آموزشي است. در آيين گشايش اين جشنواره كه تعدادي از دانش آموزان، دست اندركاران تعليم و تربيت و مسئولان محلي حضور داشتند فيلمهاي «نان و تكنولوژي» از بلژيك و «اسب ماهي» از استراليا و آلمان، «مرد و قولش» به نمايش درآمد.

جشنواره مراكز صدا و سيما برگزار مي شود
دوازدهمين جشنواره توليدات راديويي -تلويزيوني مراكز استانها،در ۵ بخش خبر،صدا،سيما،موسيقي و تحقيقات خردادماه۸۳ درشهرستان يزدبرگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس در بخش خبر، گزارش و خبر راديويي، گزارش ويژه، مجموعه خبرهاي روزانه راديويي، گزارش خبري تلويزيوني، گزارش ويژه خبري روزانه تلويزيوني، مجموعه خبرهاي روزانه تلويزيوني، متن هاي مكتوب خبري و گزارش هاي محرمانه از مراكز استانها با هم به رقابت مي پردازند.
همچنين در بخش سيما سريال، آثار داستاني كوتاه و بلند،مستند انيميشن، نماهنگ،عروسكي،نمايش تلويزيوني آثار تركيبي و آثار ويژه ودر بخش صدا ميزگرد يا گفتگو، آثار تركيبي ساده، آثار تركيبي نمايشي، نمايش و آثار ويژه حضور دارند.

نگارستان
اسكلت ها
003336.jpg
۱. جيمز انسور james Ensor
۲. تولد : اوستند ۱۸۶۰ وفات : اوستند ۱۹۴۹
۳. سبك نقاش: اكسپرسيونيسم (احساس گرايي يا حالت گرايي. اين سبك از سال ۱۹۰۵ از آلمان آغاز و تا سال ۱۹۳۰ ادامه داشت. هنرمندان پيرو اين سبك آزادانه احساسات خود را بيان كرده و از رنگهاي مختلف و گاه عجيب؛ موضوع هاي دور از ذهن و خارق العاده؛ استفاده مي كردند. بنيانگذار اين مكتب «ون سان ونگوك» بود).
۴. زندگينامه نقاش: آثار «انسور» مورد توجه و تحسين هنرمندان سبك اكسپرسيونيسم بود. مخصوصاً پيروان اين سبك در آلمان. آثار او تاثير فراواني بر «اميل نولد» داشت. او «انسور» را در سال ۱۹۱۱ ملاقات كرد.در بيشتر آثار او، انواع ماسك، اسكلت و حالتها و صحنه هاي وحشتناك ديده  مي شود. بيشتر آثار گرافيكي و نقاشي هاي او، هجوآميز، تلخ و تكان دهنده اند. او از پدرو مادري انگليسي متولد شد، در «اوستند» زندگي كرد و در سال ۱۹۲۹ مليت «بلژيكي» را براي خود برگزيد.
۵. نام تابلو و مشخصات تابلو: اسكلت ها براي مرد حلق آويز شده مي جنگند/ ۱۸۹۱ رنگ روغن روي بوم/ ۷۴*۵۹ سانتي متر دو اسكلت؛ جنگي بيهوده براي مرد حلق آويز شده بالاي سرشان به راه انداخته اند! صورتك ها، به صحنه جنگ رقت انگيز و حيرت انگيز اين دو خيره شده اند و ما به ديدن وضعيت تاسف بار همه آنها دعوت شده ايم! همه اين نكات، برداشت نقاش از زندگي روزمره ماست. او با اين اثر تاكيدي بر بي معني  بودن، بيهودگي و پوچي زندگي و كارهاي ما انسانها در اين دنيا دارد.
۶. محل نگهداري تابلو: موزه كوتينك لي جك/ آنتروپ.

بهارستان
بيا تا سر برافشانيم و خون
«در ساغر اندازيم»
چراغ داد افروزيم
و «طرحي نو دراندازيم»
شهيد حميد احمدي

كولي ها
پاييز كه مي شد كولي ها، انگار برگ درخت هايي باشند كه مي ريزند، مي رفتند. جاي كپرهايشان خالي مي ماند و خرده سوخته هاي سياه زغال اجاقشان.
ما به مدرسه مي رفتيم، اما كولي ها نبودند.
احمد زاهدي لنگرودي

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

گشتي در دنياي خبرها
جاسوس هاي قدكوتاه
لندن: افرادي كه قصد استخدام در سرويس جاسوسي انگليس را دارند در فرم استخدام اين سازمان با بند تازه اي مواجه مي شوند. مرداني كه قد آنها بلندتر از ۸۰/۱ متر باشد، در آزمون استخدامي پذيرفته نخواهند شد. در صورتي كه اگر قبلاً اين قانون اجرا مي شد، هيچيك از هنرپيشه هايي كه نقش جيمز باند را بازي مي كردند قادر به فعاليت در سرويس امنيتي انگليس نمي شدند.
سياستمداران چاق
لندن: سياستمداران مرد در انگليس در كنترل وزن خود دچار مشكل هستند و ۶۰درصد آنان معتقدند كه وزنشان بيش از حد استاندارد است. اغلب سياستمداران مرد از غذاهايي كه مي دانند براي آنان مضر است، استفاده مي كنند و ۹۰درصد آنان معتقدند كه به اندازه كافي ورزش نمي كنند.
افزايش مرخصي براي افزايش جمعيت
سنگاپور: كاهش نرخ رشد جمعيت به حدي باعث نگراني دولت سنگاپور شده كه قصد دارد براي تشويق خانم ها به بچه دارشدن مزاياي بيشتري در اختيارشان قرار دهد. سال گذشته تنها ۳۶ هزار نوزاد در سنگاپور چشم به جهان گشودند (۲۶/۱درصد نوزاد براي هر زن) در حالي كه اين كشور حداقل به ۵۰ هزار نوزاد در سال نيازمند است.
دولت قصد دارد مرخصي زايمان (با حقوق) را از ۲ ماه به ۶ ماه افزايش دهد تا خانم هاي شاغل نگراني شغلي نداشته باشند. همچنين قرار است، تعداد مهد كودك هاي اين كشور چندبرابر شود.
حمام كردن پس از ۱۰ سال
نايروبي: يك مرد روستايي در كنيا سرانجام پس از ۱۰ سال حمام كرد.
اين مرد كه صاحب مدرك ليسانس است و از ۱۰ سال قبل تا ديروز حمام نكرده بود سرانجام روز گذشته وقتي همسايگانش از بوي تعفن بدنش به ستوه آمده بودند او را با طناب به درخت بستند وبا آب فشار قوي، مرد ۵۲ ساله را حمام دادند.
عمليات حمام كردن وي ۴ ساعت بطول انجاميد چون تمركز چرك روي بدن او به حدي بود كه همسايه ها مجبور شدند با استفاده از ماسه بدنش را بشويند.
اين مرد قول داده كه از اين پس هر روز حمام كند و در فكر ازدواج باشد.
پسر شجاع
بروكسل: يك پسربچه ۱۱ ساله در بلژيك، مادر خود را از مرگ حتمي نجات داد.مادر و پسر مشغول قدم زدن در كنار ساحل بودند ناگهان مادر ۳۷ ساله دچار حمله قلبي شد و بيهوش روي زمين افتاد.
اما فرزند وي تنها كنترل خود را از دست نداده بلكه با اجراي اصول كمكهاي اوليه، قلب مادر را بار ديگر بكار انداخت و از مرگ او جلوگيري كرد.
جالب اينكه پسر شجاع هفته گذشته در كلاس هاي آموزشي كمكهاي اوليه در مدرسه محل تحصيل خود شركت كرده بود.
مرتفع ترين دوچرخه جهان
تورنتو: يك مهندس در آمريكا موفق به دوچرخه سواري روي مرتفع ترين دوچرخه جهان شده است. اين مهندس ساخت دوچرخه مرتفع را در سال ۲۰۰۳ آغاز كرد كه ارتفاع آن بالغ بر ۴ متر مي باشد. او براي بالارفتن از دوچرخه از يك نرده بان سيار استفاده مي كند. آخرين بار اين مهندس ۳۵ ساله موفق شد ۱۵ دقيقه به دوچرخه سواري بپردازد.
پيش از اين مرتفع ترين دوچرخه جهان ۳ متر ارتفاع داشت.
تابلوهاي تبليغاتي معطر
پاريس: استفاده از تابلوهاي تبليغاتي معطر در ايستگاه هاي مترو و قطار شهر پاريس آغاز شد. در نخستين مرحله ۱۰۰ تابلوي تبليغاتي معطر در ايستگاه ها نصب شده است.
در اين تابلوها تصوير تبليغاتي آمده كه در آنها از شهروندان خواسته شده تا تعطيلات خود را در يكي از زيباترين مناطق فرانسه سپري كنند.
انگشت در سالاد
شيكاگو: يك زن در آمريكا، سالادي را كه تكه اي از انگشت شست آشپز در آن افتاد بود، ميل كرد. هنگامي كه آشپز مشغول خردكردن كاهو بود ناگهان با چاقوي تيز قسمتي از انگشت شصت خود را بريد كه اين تكه از انگشت داخل ظرف سالاد افتاد.
خانمي كه براي صرف غذا به رستوران مراجعه كرده بود كليه محتويات ظرف سالاد را ميل كرد بدون اينكه متوجه وجود انگشت آشپز در آن شود.
اما هنگامي كه او در جريان ماجرا قرار گرفت، به دليل شوك وارده چند ساعتي نتوانست از جاي خود تكان بخورد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲ و ۱۵ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۸ و ۲۵ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۲۴ دقيقه

گل و گياه
گل استكاني
003333.jpg
نام علمي: Campanula lactiflora Prichard,s
خانواده: COMPANULACEAE
گياه دائمي به بلندي ۵/۱ - ۲/۱ متر و گستردگي ۶۰ سانتي متر است. داراي برگهاي تخم مرغي شكل. گلهاي زنگوله اي شكل آبي مايل به بنفش آن از اوايل تابستان تا اواخر پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي يا سايه، خاك مرطوب با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن
۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد. در مكان بادخيز به قيم نياز دارد.
ازدياد: از طريق تهيه قلمه چوب نرم، كاشت بذر و يا تقسيم در پاييز يا بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |