دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۲۹ - Mar 8, 2004
تلاش ايران براي مختومه كردن پرونده هسته اي در جلسه امروز وين
شوراي حكام (هيات مديره) آژانس بين المللي انرژي اتمي امروز پرونده هسته اي ايران و ليبي را بررسي مي كند.
اين بررسي براساس گزارش محمد البرادعي رئيس آژانس بين المللي انرژي اتمي انجام مي شود. گزارش البرادعي دو هفته پيش در اختيار ۳۵ كشور عضو شوراي حكام و حدود ۱۰۰ كشور ديگر قرار گرفت و بخش  هايي از آن در مطبوعات جهان انعكاس يافت.
براساس بخش هاي منتشر شده اين گزارش، البرادعي ضمن ستايش از نوع همكاري ايران با آژانس در يك سال گذشته از پاره  اي پنهانكاري ها نيز انتقاد كرده است.تا دو هفته پيش بيم آن مي رفت كه شوراي حكام براساس گزارش البرادعي، پرونده هسته اي ايران را به شوراي امنيت ارجاع دهد و از طريق اين نهاد بين المللي تحريم هايي عليه ايران وضع شود. اما درپي مخالفت اروپايي ها و رايزني هاي ايران با آژانس، ايالات متحده كه حامي اصلي ارجاع پرونده به شوراي امنيت بود، سه روز پيش نظر خود را تغيير داد و اعلام كرد فشار بر ايران را متوقف نخواهد كرد اما اين فشار را از طريقي غير از احاله پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت پيگيري خواهد كرد. تحليلگران معتقدند آمريكا پس از آنكه اطمينان يافت توانايي جلب نظر اعضاي شوراي حكام را نخواهد داشت، از تصميم پيشين خود منصرف شد.از سوي ديگر، تهران اكنون گامي پيش تر گذاشته است و مي كوشد شوراي حكام را متقاعد كند كه پرونده هسته اي ايران را در جلسه امروز يا طي هفته هاي آينده براي هميشه مختومه كند. سخنان ديروز حسن روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي در خبرگان رهبري كه در صفحه ۲ همشهري از نظرتان مي گذرد نشان دهنده چنين اراده اي است.

تلاش يهوديان براي ايجاد تنش در روابط آمريكا و سوريه
هفته نامه عرب زبان «المحررالعربي» در تازه ترين شماره خود خبر داد كه يك  تيم يهودي با مشاركت همدستان تندرواش در دولت جورج بوش، تلاش خود را براي تشديد تنش و بحران در روابط سوريه و آمريكا بويژه از طريق فراخواني سفير آمريكا از دمشق شروع كرده است.
به گزارش ايرنا از دمشق اين هفته نامه نوشت: اين تيم يهودي در صدد است براي دستيابي به مقصود خود از فضاي انتخاباتي در آمريكا سوء استفاده كند و بر همين اساس منابعي در داخل دولت آمريكا بعيد ندانسته اند كه دولت بوش تسليم فشارهاي اين تيم شود.

گزارش روحاني به خبرگان رهبري درباره روند امضاي پروتكل الحاقي
حسن روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي ديروز در مراسم افتتاحيه مجلس خبرگان رهبري گزارشي از نحوه امضاي پروتكل الحاقي و مسائل پيرامون آن را ارائه كرد.
در اين گزارش مفصل، روحاني با بيان تاريخچه اي از شكل گيري NPT و اهداف آن به بررسي مشكلات جمهوري اسلامي در حوزه فعاليت هاي هسته اي طي ۲۵ سال گذشته پرداخت و گفت: غربي ها ادعا مي كردند كه چون جمهوري اسلامي ايران نظامي ايدئولوژيك است. تصميماتش در چارچوب پيمان هاي منطقه اي و بين المللي نيست بنابراين اگر اين كشور بخواهد توانمند شود براي امنيت منطقه اي خطرناك خواهد بود.
وي با بيان اين كه پس از جنگ تحميلي فشارها بر ايران در اين عرصه افزوده شد، به واقعه يازده سپتامبر و روي كار آمدن جمهوري خواهان در آمريكا اشاره كرد و سپس با بيان گزارشي كه گروه هاي مخالف جمهوري اسلامي ايران ارائه كردند و نيز عكس هاي ماهواره اي كه از فعاليت هاي هسته اي ايران گرفته شد به فاز جديد تبليغات عليه ايران پرداخت و گفت: اين تبليغات روز به روز گسترده تر شد تا زماني كه دبيركل آژانس در مصاحبه اي با CNN اعلام كرد كه جمهوري اسلامي ايران مسئول فعاليت در زمينه غني سازي اورانيوم است.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، افزود: در فروردين و ارديبهشت فشار آوردند كه پروتكل را بپذيريم. با امضاي اين پروتكل، احتمال اين كه كشور بتواند از فعاليت صلح آميز به سوي فعاليت غيرصلح آميز برود، غيرممكن است و روز به روز اين فشار را بر كشور ما بيشتر مي كنند. در كنار فشار آمريكا فشار اروپا نيز شروع شد. فرانسه و آلمان اولين كشورهايي بودند كه فعاليت هاي تبليغاتي خود را عليه ما آغاز كردند.
عضو مجلس خبرگان رهبري ادامه داد: در هر اجلاسي ايران را مورد فشار قرار مي دادند و كم كم به اين نقطه رسيديم كه هر كشور صنعتي در مراودات تجاري خود مي گفت كه ايران حداقل بايد پروتكل الحاقي را بپذيرد.حتي بعضي از رؤساي جمهور كشورها در تماس تلفني با آقاي خاتمي ابراز نگراني مي كردند.
وي با اشاره به گزارش آژانس در خرداد امسال درباره ايران و عنوان پنج مورد تخلف ايران گفت: تعهدات قبلي، از جمله اين تخلفات اين بود كه موادي را كه ايران از چين در سال ۱۹۹۱ خريداري كرده، بايد به آژانس اطلاع مي داده است.
همچنين فعاليت هاي ايران براي تبديل uf4 به uf6 و آزمايش هاي ايران و اين كه پسمانده هاي آزمايشي بايد دفن مي شدند كه به آژانس اطلاع داده نشده است.
در اين ميان، كارشناسان آژانس از نطنز نمونه گيري كردند و دستمال هاي خاصي را به در و ديوار مي كشيدند كه اين دستمال ها در آزمايشگاه نشان مي دهد كي و چگونه آزمايش هسته اي انجام شده است. وقتي از نطنز نمونه گيري شد با يك نتيجه عجيب و غريب مواجه شديم. آزمايش نطنز نشان داد كه ايران غني سازي را در سطح بالا انجام داده است.
نمونه هاي آنها به اين نتيجه رسيد كه در ايران آلودگي تا ۸۰ درصد وجود دارد؛ اين براي ما عجيب بود چون ما وارد اين پروسه نشده بوديم.
روحاني تصريح كرد: يك موج جديد شروع شد كه ايران فعاليت هاي پشت پرده اي دارد كه درنهايت به اجلاس شهريور منجر شد و آژانس قطعنامه اي عليه ايران تصويب كرد كه در نوع خودش كم نظير بود. در اين قطعنامه ايران مكلف بود فوري پروتكل را بپذيرد، فوري تصويب و فوري اجرا كند.
در اين قطعنامه همچنين به ايران تكليف كردند كه فعاليت غني سازي خود را بايد تعليق كند اما ما نمي توانستيم اين قطعنامه را بپذيريم و قبول كنيم و در نتيجه آن را رد كرديم.
وي افزود: ترديدي نبود كه آمريكايي ها مي خواستند پرونده ما را به شوراي امنيت ببرند وحداقل تصميم شوراي امنيت چيزي شبيه عراق بود يعني بازرسان سازمان ملل هرجا كه بخواهند وارد شوند و بازرسي كنند.
روحاني ادامه داد: در جلسه سران نظام تصميم گيري شد كه در اين زمينه با اروپا وارد مذاكره شويم و جمهوري اسلامي ايران در چارچوب عزت و مواردي كه نظام مشخص كرده، با سه كشور اروپايي به توافق رسيد كه در بيانيه تهران به صراحت مورد توافق قرار گرفت و هر دو طرف قول هايي را براي اعتمادسازي دادند و تحت آن، بيانيه تهران صادر شد.
روحاني اولين امتحان اروپايي ها را در شوراي حكام عنوان كرد و گفت: در اجلاس نوامبر آمريكايي ها با تمام قدرت آمدند و گفتند كه بايد پرونده ايران به شوراي امنيت برود ولي اين سه كشور در مقابل آنها ايستاده و مقاومت كردند.وي اضافه كرد: در طول ۲۵ سال هميشه احتمال وجود توطئه از سوي آمريكايي ها وجود داشته است كه اگر اقدام فعالانه نظام جمهوري اسلامي نبود، پرونده ايران به شوراي امنيت مي رفت و موجب ايجاد مشكلات و هزينه هايي مي شد.
وي ادامه داد: تا امروز جمهوري اسلامي ايران، از يكي از توطئه هاي آمريكا عبور كرده و ما فكر نمي كنيم ديگر آمريكا قادر باشد پرونده ما را به شوراي امنيت ببرد، خودشان نيز اين مسئله را اعلام كردند.
عضو مجمع تشخيص مصلحت رسيدن به جايي كه پرونده ايران از دستور كار به طور كامل خارج شود را از اهداف پيش روي ايران عنوان كرد. وي همچنين پذيرش دنيا براي ورود ايران به باشگاه هسته اي جهان را از اهداف مهم كشور دانست وگفت : اروپايي ها مي گويند ادامه اين روند ممكن است ايران را به يك نقطه مهم در رابطه با اروپايي ها برساند.
وي با بيان اين كه ما در چشم انداز ۲۰ ساله مي خواهيم از نظر اقتصادي علمي در منطقه اول باشيم گفت: براي رسيدن به اين هدف نياز به تكنولوژي داريم و آن نيز به تفاهم و كار با اروپا نياز دارد و در اين چند ماه كار با آنها، هم ما و هم اروپاييان،همديگر را شناختيم.

كوتاه درباره انتخابات
عباسپور تهراني فرد به مجلس راه يافت
علي عباسپور تهراني فرد به عنوان بيست وششمين نماينده منتخب مردم تهران در دوره اول، به هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي راه يافت.
احمد عظيمي زاده رئيس هيأت نظارت تهران در گفتگو با خبرگزاري فارس گفت: به شكايات آقايان عباسپور و انصاري اخيراً رسيدگي شده و علي عباسپور به عنوان نفر بيست وششم به مجلس راه يافت.
شوراي نگهبان انتخابات ايرانشهر و سرباز را ابطال كرد
شوراي نگهبان قانون اساسي اعلام كرد كه با اعزام بازرس ويژه و پس از بررسي هاي لازم، انتخابات حوزه انتخابيه «ايرانشهر و سرباز» را ابطال كرده است.
به گزارش ايسنا آيت الله جنتي، دبير شوراي نگهبان، در نامه اي به وزير كشور اعلام كرد: پرونده حوزه انتخابيه ايرانشهر و سرباز پس از مطالعات زياد و اعزام بازرس ويژه و بررسي هاي وسيع ميداني و كشف اسناد ومدارك گسترده و اقداماتي نظير تهديد، تطميع و خريد و فروش آراء، در جلسه مورخه ۱۳اسفند شوراي نگهبان مطرح و رأي به ابطال انتخابات اين حوزه داده شد.
صحت انتخابات مياندوره اي مجلس خبرگان رهبري در زنجان تأييد شد
رئيس هيأت نظارت و بازرسي انتخابات استان زنجان گفت : شوراي نگهبان صحت انتخابات مياندوره اي مجلس خبرگان رهبري در اين استان را تأييد كرد.در اين انتخابات حجت الاسلام محمدتقي واعظي به عنوان نماينده مردم استان زنجان به مجلس خبرگان رهبري راه يافت.

تشنج در مجلس -دومين استعفا
003390.jpg
علي اكبر موسوي خوئيني نماينده تهران در نطق پيش از دستور خود مطالبي را بيان كرد كه مورد اعتراض جمعي از نمايندگان قرار گرفت و براي دقايقي مجلس از حالت عادي خود خارج و دچار تشنج شد.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري موسوي خوئيني به عنوان دومين ناطق پيش از دستور در سخناني با فرمايشي، ناعادلانه و غيررقابتي خواندن انتخابات اول اسفند نمايندگان منتخب مردم در مجلس هفتم را نماينده اقليت مردم خواند.
وي در سخنانش با اشاره به شروع اجلاس مجلس خبرگان رهبري از نمايندگان اين مجلس خواست عملكرد مقام معظم رهبري و نهادهاي تحت نظر ايشان در انتخابات اول اسفند را با قانون تطبيق دهند.متعاقب اين سخنان گروهي از نمايندگان از جمله قدرت الله عليخاني، موسوي نماينده رامهرمز، اخوان نماينده تفرش، احمد ناطق نوري نماينده نور و ميرمحمدي نماينده قم به سخنان وي اعتراض كردند و از محمدرضا خاتمي كه رياست جلسه را به عهده داشت خواستند مانع ادامه سخنان وي شود ولي با آرام شدن جو جلسه وي بدون بيان ادامه مطالب گذشته مجددا سخنان خود را راجع به مطالب ديگر ادامه داد و با اشاره به آخرين انتخابات در حكومت صدام حسين افزود: با سرنيزه هر كاري مي توان كرد الا تكيه بر آن. سپس وحيده علايي طالقاني در مخالفت با او فرياد كشيد: خاك بر سر اين مجلس با اين نمايندگان كه آبروي همه را برده اند.
در جلسه ديروز همچنين استعفاي ميرمحمود يكانلي نماينده اروميه مطرح شد و به تصويب نمايندگان رسيد. يكانلي در دفاع از استعفاي خود گفت:  آنچه در اين انتخابات گذشت و منجر به محروم شدن اكثريت مردم شد پاسداري از حقوق اساسي ملت را بي موضوع كرد و چه استعفا بدهيم و چه ندهيم خود به خود مستعفي هستيم.
سپس موسي قرباني نماينده قائنات از باقيمانده وقت مخالفان براي بيان دلايل مخالفت خود در مخالفت با استعفاي يكانلي استفاده كرد و گفت با توجه به عمر باقيمانده از مجلس ششم استعفا بار حقوقي ندارد و اگر مجلس هر روز هم جلسه بگذارد بررسي استعفاها تمام نمي شود لذا هيأت رئيسه مجلس بايد نمايندگان را از تقاضاي استعفا منصرف مي كردند.
وي با توجه به سخنان نمايندگان دوم خرداد افزود: همه مي دانند كه در بسياري از حوزه هاي انتخابيه رقابت جدي ميان نامزدها وجود داشته است و نتيجه همان شده است كه برخي به آن اعتراض دارند ولي اين نبايد سبب شود كه اين نوع تهمت ها و افتراها به مردم به خاطر اينكه به جرياني خاص رأي نداده اند نسبت داده شود.

در راهروي مجلس
* علي اكبر موسوي خوئيني كه نطقش باعث تشنج در صحن علني شده بود بعد از اتمام جلسه از برخي خبرنگاران مي خواست كه نطق پيش از دستور وي را حتما در روزنامه ها چاپ كنند.
وي همچنين از عكاسان و فيلمبرداران خواست كه عكس ها و نوار اين جلسه را حتما به او بدهند.
*  حسن سبحاني نماينده دامغان در تذكري آيين نامه اي نسبت به اعلام وصول نشدن استعفاها و قرار نگرفتن اسامي افراد مستعفي در دستور هفتگي مجلس اعتراض كرد و گفت: بايد متن استعفاها و اسامي نمايندگاني كه استعفايشان مطرح مي شود به ديگران اعلام شود تا مخالفان بتوانند دلايل مخالفت خود را از قبل آماده كنند و ارائه دهند. اما محمدرضا خاتمي رئيس جلسه، تذكر وي را وارد ندانست.

يادداشت
موج سوم
مهدي فضائلي
موج اول: همزمان با شروع بحث ها درباره هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي در داخل كشور، فعاليت رسانه هاي بيگانه و عمدتاً غربي نيز در اين باره كليد خورد. اين تلاش متناسب با روند مسائل در داخل كشور جهت گيري هاي خاص خود را خيلي روشن و البته به شكل حرفه اي بروز مي داد.حمايت از يك جريان سياسي خاص زمينه سازي براي تشديد اختلافات داخلي و تلاش براي كاهش مشاركت را مي توان به عنوان فرازهاي اولين موج رسانه اي بيگانه برشمرد كه تا نزديك اول اسفند ادامه داشت.
موج دوم: اين موج كه با تعيين تكليف بحث رد صلاحيت ها و روشن شدن موضع برخي گروه هاي داخلي در قبال انتخابات قرابت زماني داشت عمدتاً تعويق انتخابات و برگزار نشدن آن در موعد مقرر، آزادنبودن و غيررقابتي بودن انتخابات و فرمايشي بودن آن را به شدت دنبال مي كرد.تلاش براي كاهش مشاركت و القاي ياس در مخاطبين محور ثابتي بود كه در موج دوم نيز اهتمام ويژه به آن مشهود بود.
موج سوم: برگزاري انتخابات و مشاركت قريب به ۶۰ درصدي مردم كه جزو مشاركت هاي بالاي دنيا محسوب مي شود،موج سوم رسانه اي را دستخوش تغييرات جديد كرد. در اين موج با توجه به روشن شدن تركيب آينده مجلس، علاوه بر ادامه بخش هايي از موج دوم مانند رقابتي نبودن، آزادنبودن و فرمايشي بودن انتخابات، فضاسازي در مورد جهت گيري هاي آينده مجلس و كشور نيز آغاز شد.
در اين موج كه همچنان ادامه دارد چنين وانمود مي شود كه جريان پيروز انتخابات فضاي كشور را در حوزه هاي مختلف سياسي، فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و روابط بين الملل راديكاليزه خواهد كرد و مردم بايد آماده برخوردهاي خشن، انقباضي، بگيروببندها و انواع محدوديت ها باشند.
اين موج دو هدف را دنبال مي كند نخست ايجاد ذهنيت منفي در مردم و عدم همراهي با جريان منتخب و دوم تاثيرگذاري بر تصميمات اين جريان و به تفريط كشاندن آن و جلوگيري از اتخاذ تصميمات صحيح با محوريت مصالح و منافع مردم و كشور. از آنجايي كه زمان امواج اول و دوم سپري شده است،جريان پيروز در انتخابات كه خدمتگزاري، پيشرفت، عدالت خواهي و اعتدال را سرلوحه برنامه هاي خود معرفي كرده است بايد به تبيين هرچه بيشتر مواضع خود در عرصه هاي مختلف بپردازد و مهمتر از آن اينكه برنامه هاي عملي خود را براي تحقق وعده هاي داده شده آماده كند.
مردم اعم از شركت كنندگان در انتخابات و كساني كه شركت نكرده اند و كساني كه به منتخبين راي داده اند يا كساني كه راي نداده اند همه در انتظار اقدامات برگزيده شدگان هستند. مناسب است كه منتخبين مردم، برنامه  هاي خود را براي آنان توضيح دهند. برنامه هايي كه مي تواند با استفاده و كمك از هسته  هاي فكري، عميق تر و درازمدت تر تبيين گردد.

معاون رئيس جمهور :
مجلس هفتم شعارهاي قابل قبولي دارد
محمدعلي  ابطحي  معاون  حقوقي  و پارلماني  رئيس  جمهوري  گفت  كه آقاي خاتمي  و دولت  او تلاش  زيادي  كردند تا انتخابات  عادلانه ، آزاد و رقابتي برگزار شود.
به  گزارش  ايرنا، وي  ديروز در پاسخ  به  سئوال خبرنگاران  پارلماني  گفت : ديدگاهشان اين  بود كه  اگر اين  اتفاق  نيفتد،انتخابات  را برگزار نكنند و اين  را هم  اعلام  كردند.ولي  طبق  قانون  اساسي  فعلي ، قدرت  تقسيم  شده است  و بخشهاي  ديگر كشور هم  از قدرت  برخوردار هستند لذا بگونه اي  نيست  كه اگر رئيس  جمهوري  تصميمي  مي گيرد لزوما آن را اجرا كند.وي  همچنين  شايعه  استعفاي  عبدالله  رمضان زاده  سخنگوي  دولت  را تكذيب كرد.معاون  رئيس  جمهوري  در مورد رابطه  دولت  خاتمي  با مجلس  هفتم  گفت : من شخصا نظرم اين  است  كه  نبايد پيشداوري  كرد. شعارهاي  مجلس  هفتم  شعارهاي قابل  قبولي  است  و ايران  آزاد، آباد و شاد لوازمي  دارد كه  ما دنبال  آن بوديم .وي  اضافه  كرد: بحث هاي  ديگري  هم  در مورد سياست  خارجي  شده  است  كه  مابا تحقق  يافتن  آنها مخالفتي  نداريم .

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |