دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۲۹ - Mar 8, 2004
تعدد پرونده ها و زندانيان كشور موجب شرمند گي است
رئيس كل دادگستري استان تهران ديروز با اشاره به انبوه پرونده هاي موجود در مجتمع هاي قضايي گفت: از اعلام تعداد پرونده ها و زندانيان يك كشور اسلامي به ديگران شرمنده ايم.
به گزارش ايرنا، حجت الاسلام والمسلمين عباسعلي عليزاده در مراسم افتتاح مجتمع شوراي حل اختلاف منطقه ۱۸ تهران گفت: وجود اين حجم از پرونده هاي قضايي در كشور در حالي است كه دين اسلام ۱۴۰۰ سال پيش بر ضرورت صلح و سازش بين انسانها بويژه مسلمانان تاكيد كرده است.
وي به سفر دو سال پيش خود به كشور سوئيس اشاره كرد و با مقايسه وضعيت پرونده ها و زندانيان موجود اين كشور با جمهوري اسلامي ايران گفت: هيات ايراني براي آگاهي از وضع رسيدگي قضايي ژنو درخواست ديدار از يك محكمه را كرده بود، ولي مسئولان اين كشور اعلام كردند كه امروز اصلا پرونده اي براي رسيدگي در اين شهر وجود ندارد.
رئيس كل دادگستري استان تهران مجموع تعداد زندانيان شهر ژنو را ۵۵ نفر ذكر كرد و افزود: اين در حالي است كه تعداد زندانيان استان تهران با لحاظ كاهش ۱۰ هزار نفري به ۲۶ هزار نفر رسيده است.
حجت الاسلام والمسلمين عليزاده، با بيان اينكه در كشور انگليس هم بيش از ۸۰درصد اختلافات از طريق صلح و سازش حل مي شود اين سئوال را مطرح كرد كه چرا ما با داشتن فرهنگ غني اسلامي و اعتقادات ديني، چنين وضعيتي داريم؟
در اين مراسم، مسئول شوراهاي حل اختلاف استان تهران نيز با اشاره به افتتاح مجتمع شماره ۱۸ شوراهاي حل اختلاف تهران گفت: اين مجتمع يازدهمين مجتمع افتتاح شده اين استان محسوب مي شود.
مسعود ستايشي گفت: قرار بود در هر مجتمعي ۲۰ شعبه شوراي حل اختلاف فعاليت كند ولي با تدابير صورت گرفته و با همكاري شهرداري تهران، اين شعب به ۵۰ مورد افزايش خواهد يافت.
وي همچنين از افتتاح تمامي مجتمع هاي شوراهاي حل اختلاف استان تهران تا پايان سال جاري خبر داد.

۱۴ هزار دفترچه جديد خانوار در بم توزيع مي شود
003348.jpg
مديرعامل جمعيت هلال احمر كرمان گفت: ۱۴ هزار دفترچه جديد خانوار براي زلزله زدگان بم آماده توزيع شده است.
دكتر مهدي ابنا ديروز به ايرنا گفت: اين دفترچه ها پس از اجراي طرح پالايش جمعيت ساكن در بم و با به كارگيري بانك اطلاعات ادارات مختلف صادر شده است.
وي افزود: دفترچه هاي قديم خانوار در بم به زودي از درجه اعتبار ساقط مي شود.
او گفت: ۲۲۲ هزار نفر در مرحله نخست امدادرساني در بم دفترچه توزيع كالا دريافت كرده بودند.
وي افزود: با اجراي طرح پالايش جمعيت در اين شهر توسط نيروي مقاومت بسيج اين جمعيت اكنون به حدود ۱۷۰ هزار نفر كاهش يافته است.
مديرعامل جمعيت هلال احمر كرمان گفت : پيش بيني مي شود با اجراي كامل اين طرح ۳۸ هزار خانوار كنوني ساكن در بم به ۲۳ هزار خانوار كاهش يابد.
وي افزود: به زودي كار توزيع برنج خارجي هم بين زلزله زدگان براي هر نفر به ميزان ۱۰ كيلوگرم شروع مي شود.
راه اندازي سايت ساماندهي آسيب ديدگان زلزله بم
سازمان بهزيستي استان كرمان سايت زلزله زدگان و آسيب ديدگان اجتماعي را راه اندازي كرد.
هموطنان عزيز مي توانند با نشاني www.behzisty_kerman.org اطلاعات موردنياز خود را كسب نموده و مشكلات خود را با سازمان بهزيستي در ميان بگذارند.

پيام كوفي عنان به مناسبت روز جهاني زن
دبيركل سازمان ملل در پيامي به مناسبت ۸ مارس، روز جهاني زن نابرابري هاي اجتماعي را عامل ابتلاي بيش از حد زنان به ايدز دانست و خواستار رفع نابرابري ها شد.به گزارش مركز اطلاعات سازمان ملل متحد، «كوفي عنان» دبيركل سازمان ملل متحد، در بيانيه اي به مناسبت ۸ مارس (۱۸ اسفند) روز جهاني زن، بر نقش حساس زنان در مبارزه با ايدز اشاره كرد و خواستار ايجاد جنبش هايي براي افزايش قدرت و اعتماد به نفس در زنان و دختران شد.
در بيانيه كل سازمان ملل آمده است: از آنجا كه امروزبه عنوان روز جهاني زن برگزيده شده است، بايد بر اثرات مخرب ايدز بر زنان و نقش آنان در مبارزه با اين بيماري توجه بيشتري داشته باشيم.وي اعلام كرد: در حال حاضر نيمي از افراد بالغ در آفريقا مبتلا به ايدز هستند و در كل جهان حدود دوسوم مبتلايان به ايدز را زنان جوان زير ۲۴ سال تشكيل مي دهند.
دبيركل سازمان ملل با اشاره به آنكه زنان فقير به دليل عدم توانايي مالي بيشتر در معرض ابتلا به ايدز قرار دارند، خواستار توجه به مشكلات آنان شد.

زنان امروز نيازمند حقوق برابر هستند
گروه اجتماعي: مركز امور مشاركت زنان طي بيانيه اي به مناسبت ۸ مارس روز جهاني زن اعلام كرد: در دنياي امروز زنان دو سوم بي سوادان جهان را تشكيل مي دهند و ۸۰درصد آوارگان دنيا نيز زنان و كودكان هستند و در ريشه يابي علل اين پيامدها، تبعيض جنسيتي در دستيابي به منابع است كه بيش از هر علت ديگري خود را نشان مي دهد.
در بخش ديگري از اين بيانيه آمده است: امروزه اعاده و احقاق حقوق زنان، نه تنها مسئوليت زنان كه مسئوليت جامعه بين المللي است و راه حل هاي تئوريك و غيركاربردي پاسخگوي مشكلات آنان نيست و با توجه به سرعت رشد تكنولوژي، با نگاهي واقع بينانه به مسائل مي توان اظهار داشت اگر روند كنوني توجه به مسائل زنان و بهره مندي از توان آنان در فرايند مسائل دست يابي به توسعه طي شود، شكاف ميان برخورداري از حق، بين زنان و مردان روز به روز بيشتر مي شود و اين امر بي گمان دستيابي به صلح، تساوي و توسعه متوازن و پايدار را غيرممكن مي سازد.زن امروزي بيش از آنكه نيازمند تكريم و سفارش در لفظ و بيان باشد نيازمند بهره مندي از حقوق اوليه و پايمال شده خود در عمل است .

تقديم به دانش آموزان و آموزگاران گرامي بم
نيايش
خدايا مرا ياري كن تا خانه ام را دوباره بسازم و قاب شكسته عكس پدرم را كه خوشه بزرگ خرما را در دست دارد بر ديوار اطاق بياويزم.
خدايا مرا ياري كن تا در باغچه گل ياس بكارم و شبهاي جمعه دامني از آن را براي معصومه خواهر كوچكم كه آنهمه گل ياس را دوست داشت ببرم.
خدايا مرا ياري كن تا درس تاريخم را خوب ياد بگيرم، شايد مادرم كه روزهاست خنده را از ياد برده وقتي نمره ام را ببيند لبخندي بر لب بياورد.
خدايا مرا ياري كن تا واژه «عمران» و «عمارت» را درست بنويسم تا معلمم كه حالا ديگر نيست نگويد اگر اين بار عمران و عمارت را با «الف» نوشتي گوشت را مي پيچانم.
خدايا مرا ياري كن تا صورت معلمم را با آن صورت مهربان و دوست داشتني نقاشي كنم و آن را به آقاي معلم تازه ام نشان دهم تا با او آشنا شود. ديروز وقتي از او برايش مي گفتم پرسيد «عكس از او نداري» و من گفتم «توي آلبوم هست اما آلبوم زير آوار ماند».
خدايا مرا ياري كن تا يادم باشد عصرها براي مادر دوستم احمد كه حالا نمي تواند راه برود و ديگر كسي را ندارد نان تازه بگيرم.
خدايا مرا ياري كن تا قصه هاي مادربزرگ و اين كه چطور بچه هاي كوچك با سختيها و مشكلات روبرو مي شوند و آنها را از پيش  پاي خود بر مي دارند، يادم بماند.
خدايا مرا ياري كن با دوستان تازه ام تيم فوتبال تازه اي درست كنيم و اسم آن را به ياد تيم قديمي «پيروزي بم» بگذاريم.
خدايا مرا ياري كن تا فقط وقتي زير باران در كوچه هاي شهر راه مي روم، اشك هايم بيايد تا ره گذران خيال كنند باران صورتم را خيس كرده است.
خدايا مرا ياري كن تا درك كنم چرا زنده ماندم و چه بايد بكنم، به جاي خودم كه هستم و به جاي همه آنهايي كه نيستند.
خدايا مرا ياري كن تا هر روز ساعت پنج و بيست و هشت دقيقه بامداد روبه قبله بايستم، با تو گفتگو كنم و از تو ياري بخواهم.
پروين رئيسي فرد

كارگاه رسانه ها و پيشگيري از مصرف موادمخدر برگزار شد
گروه اجتماعي: كارگاه پيشگيري از سوء مصرف موادمخدر از طريق رسانه ها برگزار شد.
بنابراين گزارش در اين كارگاه دكتر وامقي معاون امور فرهنگي و پيشگيري سازمان بهزيستي گفت: مهمترين هدف كميته رسانه، ارتقاء دانش نگرش و رفتار رسانه اي كارشناسان معاونت پيشگيري بهزيستي كشور، دست اندركاران و مخاطبان رسانه هاست كه از طريق مشاركت ستاد با معاونت هاي استان ها پيوند زده خواهد شد.
به گزارش ايسنا دكتر وامقي افزود: يك سال از تشكيل كميته رسانه متشكل از نمايندگان دفاتر مختلف مي گذرد كه در اين مدت اولويت هاي رسانه اي معاونت پيشگيري سازمان بهزيستي به تفكيك مخاطب و در سطح ستادي تعيين شده است.
وي در خصوص اهداف كميته رسانه سازمان بهزيستي گفت: تغيير دانش نگرش و رفتار رسانه اي نسبت به معضلات اجتماعي و از جمله اعتياد از اهداف كميته رسانه دفتر پيشگيري و امور اعتياد سازمان بهزيستي است.
معاون امور فرهنگي و پيشگيري سازمان بهزيستي كشور هدف از برگزاري اين كارگاه را پيشگيري از سوءمصرف مواد از طريق رسانه و رسيدن به دانش و باور علم و هنر بودن فعاليت رسانه ها دانست و تأكيد كرد: كار رسانه اي در رابطه با پيشگيري مسايل اجتماعي ساده نبوده و پيچيدگي هاي زيادي دارد.

اعزام داوطلبان كنكور يكسال به تعويق مي افتد
سردار كمالي مدير مشمولان ستاد كل نيروهاي مسلح تسهيلات جديد براي شركت جوانان در كنكور سراسري دانشگاه ها را اعلام كرد.
به گزارش واحد ارتباطات و اطلاع رساني ستاد كل نيروهاي مسلح در اجراي فرامين مقام معظم رهبري اعزام آن دسته از مشمولان وظيفه ديپلم كه تمايل دارند در كنكور سراسري دانشگاه ها شركت كنند به مدت يك سال به تعويق مي افتد و اين افراد بعد از شركت در كنكور و اعلام نتايج دانشگاه ها به خدمت اعزام مي شوند.
براساس اين گزارش معاونت وظيفه عمومي نيروي انتظامي براي مشمولاني كه قصد شركت در كنكور سال ۱۳۸۳ را دارند دفترچه آماده به خدمت بدون مهر غيبت صادر خواهد كرد.
همچنين غيبت آن دسته از مشمولاني كه براي آنان دفترچه آماده به خدمت با مهر غايب صادر شده، رفع مي گردد و آنها نيز مي توانند در كنكور سال ۸۳ شركت كنند.

نخستين نمايشگاه كتب تخصصي دانشگاهي در تهران گشايش يافت
نخستين نمايشگاه كتب علمي و دانشگاهي ويژه استادان، دانشجويان تحصيلات تكميلي، كتابخانه هاي دانشگاه ها و مراكز پژوهشي سراسر كشور يكشنبه در سالن تربيت بدني دانشگاه تربيت مدرس گشايش يافت.
به گزارش ايرنا، در اين نمايشگاه كه به مدت پنج روز برپا خواهد بود، ۱۵ هزار عنوان كتاب در رشته هاي تخصصي غيرپزشكي شامل مهندسي، هنر، معماري و علوم انساني با تخفيف متوسط ۳۵ درصد، ارايه مي شود.
اين نمايشگاه كه حدود ۶۰ درصد از ناشران داخلي در آن شركت دارند با همكاري انجمن فرهنگي نمايندگان ناشران بين المللي، صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و كتابخانه مركزي دانشگاه تربيت مدرس برگزار مي شود.

شمار زائران ايراني كربلا كاهش يافت
با بسته شدن مرزهاي رسمي جمهوري اسلامي ايران با عراق، شمار زائران ايراني عتبات عاليات به طور چشمگيري كاهش يافته است.
خبرنگار «ايرنا» از كربلاي معلي گزارش داد هم اكنون شمار اندكي از زائران ايراني در اين شهر مشاهده مي شوند و اكثر هتل هاي شهر و منازل اجاره اي خالي از زائران ايراني است.براساس اين گزارش، در حال حاضر تنها زائراني در كربلا حضور دارند كه قبل از بسته شدن مرز، وارد خاك عراق شده بودند.
مرزهاي رسمي ايران و عراق براي ورود زائران از دو روز قبل رسماً از سوي مقامات جمهوري اسلامي بسته اعلام شد.در ايام محرم و به ويژه در روزهاي تاسوعا و عاشوراي حسيني دست كم ۲۰۰ هزار زائر ايراني وارد اين شهر شده بودند.

شماري از مردم شمال غرب كشو از بيم زلزله شب را در خيابان سپري كردند
جمع زيادي از مردم شهرها و روستاهاي آذربايجان غربي و شرقي و اردبيل شنبه شب از بيم زلزله، شب را در خيابان ها سپري كردند.
عده كثيري از مردم شهرهاي مياندوآب، بوكان و شاهين دژ در جنوب استان آذربايجان غربي و شهرستان ملكان در جنوب غربي آذربايجان شرقي و مشگين شهر در شمال غربي اردبيل با وجود وزش تندباد و بارش باران، ديشب را در بيرون از منزل بسر بردند.عده اي از آنان با خوابيدن در خودروها، برخي با استقرار در باغات و زير سرپناه هاي امن و بعضي بدون هيچ سرپناهي تا بامداد ديروز در اضطراب زلزله در خيابان ها بودند.
براساس گزارش ارسالي از مهاباد، شايعه وقوع زلزله در نخستين ساعات ديشب در شهرهاي مياندوآب و شاهين دژ منتشر و بلافاصله به بوكان كشيده شد.
محمد امين رحيمي از شهروندان بوكاني گفت: ساعت ۲۳ از طريق برادرم كه با تلفن تماس گرفته بود از شايعه وقوع زلزله آگاه شدم و تا سحرگاه به همراه خانواده در بيرون از خانه سپري كردم.وي افزود:  شايعه حاكي از آن بود كه ساعت چهار بامداد زلزله شديدي در اين منطقه روي خواهد داد.

كانون ملي گروه هاي هميار زنان سرپرست خانوار سال آينده تشكيل مي شود
معاون دفتر زنان و خانواده سازمان بهزيستي كشور اعلام كرد: كانون ملي گروههاي هميار زنان سرپرست خانوار با هدف سياستگذاري و نظارت بيشتر بر فعاليت آنها، سال آينده تشكيل مي شود. به گزارش ايسنا زارعي در همايش اعتبارات خرد در زمينه اشتغال جوانان در شيراز درباره اشتغال و فعاليت گروههاي هميار زنان سرپرست خانوار از سال ۷۹ افزود: سازمان بهزيستي در صدد است تا شرايط را جهت ثبت گروههاي هميار به نحوي تسهيل كند تا بتوانند از امكانات مؤسسات غيردولتي بهره مند شوند. وي خبر داد: بر اين اساس از سال آينده تشكلهاي منطقه اي گروههاي هميار نيز در كشور آغاز به كار مي كند.
معاون دفتر زنان و خانواده سازمان بهزيستي كشور، توسعه كمي گروههاي هميار زنان سرپرست خانوار را از ديگر برنامه هاي سازمان بهزيستي در اين زمينه بيان و خاطرنشان كرد: از بين ۱۱۰ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان، ۳۵ هزار زن واجد شرايط عضويت در گروههاي هميار هستند.

سقوط بهمن و جاري شدن سيل در تركيه جان ۱۰ تن را گرفت
سقوط بهمن و جاري شدن سيل در شرق تركيه در نزديكي مرزهاي ايران حداقل جان ۱۰ تن را گرفت.به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري اتريش، عمليات جستجو براي يافتن بسياري از مفقودشدگان اين حادثه كه به دليل ذوب شدن يخ ها وباران هاي شديد باعث جاري شدن سيل شده است، تا ديروز ادامه داشت.اين گزارش حاكي است: هفت عضو يك خانواده ۱۱ نفره در روستاي دوغوبيازيت واقع در مرز ايران هنگامي كه بهمن بر روي خانه شان فرو ريخت، جان باختند.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |