پنجشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره - ۳۳۳۲
گفت وگو با دكتر عبدالحسين معزي، كاشف روش پيش گيري از آفت دهاني
درمان آفت دهاني
آفت هاي دهاني زخم هايي هستند كه در افراد مبتلا به طور مكرر و به فواصل ۱، ۲ يا ۴ هفته به صورت تاول هاي كوچك و زخم هاي سفيد در نقاط مختلف دهان ظاهر مي شوند و علت واضح ندارند
004299.jpg
گفت وگو: صبا صادقي 
حتماً تا به حال برايتان پيش آمده كه هنگام غذاخوردن با درد و سوزش شديدي در دهانتان مواجه شويد و بالاخره پس از اين كه اين درد با خوردن چاي عصرانه به اوج خود رسيد، سعي مي كنيد چاره اي براي اين زخم دردناك پيدا كنيد. اما آيا راهي وجود دارد؟
آفت هاي دهاني زخم هايي هستند كه در افراد مبتلا به طور مكرر و به فواصل ۱، ۲ يا ۴ هفته به صورت تاول هاي كوچك و زخم هاي سفيد در نقاط مختلف دهان ظاهر مي شوند و علت واضح ندارند. اما به طور كلي هيجانات عصبي و حساسيت به بعضي از مواد خوراكي مانند گوجه فرنگي، گردو، بادمجان و... باعث تحريك و بروز اين زخم ها مي شود. مدت دوام اين زخم ها از ۱۰ روز تا ۲ هفته و همراه با سوزش و درد شديد است كه هم ازنظر جسمي و هم ازنظر روحي باعث آزردگي فرد مبتلا مي شود.
تاكنون به غير از درمان هاي قديمي و سنتي كه البته زياد هم در بهبود اين زخم ها موثر نيستند، درمان قطعي براي اين زخم  هاي دهاني وجود نداشته اما به تازگي باخبر شديم، دكتر عبدالحسين معزي -طبيب داخلي و اطفال - دارويي را كشف كردند كه به نظر مي رسد در درمان آفت هاي دهاني موثر واقع شده است.
دكتر عبدالحسين معزي در سال ۱۳۱۲ در دزفول متولد و در سال ۱۳۳۹ از دانشكده پزشكي تبريز فارغ التحصيل شد. پس از فارغ التحصيلي، رياست بهداري هاي مختلف در تاكستان و ابهر زنجان را برعهده داشت و پس از آن در دانشكده بهداشت در زمينه بهداشت حرفه اي و بيماري هاي شغلي فعاليت  كرده است.
علت توجه شما به اين بيماري چه بود؟
چند سال پيش من بيماري داشتم كه به دليل بيماري فشارخون تحت درمان قرار داشت، بعداز مدتي اين بيمار اظهارداشت كه پس از مصرف داروهاي خود، زخم هاي دهانش كه مدت ها گرفتارش كرده بود، بهبود پيدا كرده است. با نگاهي به داروهاي تجويزي متوجه گروه داروهاي بتا بلوكر،(Beta-Blocker) شدم. بتا بلوكرها گروهي از داروها هستند كه بيشتر در بيماري هاي قلبي و عروقي و اعصاب كاربرد دارند.
پس از آن ۷۰ نفر از افراد مبتلا به اين عارضه را تحت درمان قراردادم، كه پس از پايان دوره بررسي، بيش از نيمي از آن ها اظهار بهبودي كردند. سپس با تهيه گزارشي و ارسال آن به مجله گوارش، (نشريه انجمن متخصصان بيماري هاي گوارش و كبد) و چاپ آن مقاله در مجله، به پيشنهاد سردبير محترم مجله مذكور در سال ۱۳۷۸ مطالعه اي به صورتDoulble Blind يا دوسوكوربادارو ودارونما (يا(Placebo براي ۱۷۹ نفر انجام گرفت كه در پايان نتايج همه اين آزمايش ها حاكي از اين بود كه اين دارو قدرت درماني قابل توجهي در اين عارضه دارد.
بعد از آن مقاله اي تهيه كردم و با كمك پسرم، دكتر مهدي معزي، مقاله را به بيستمين كنگره درماتولوژي كه در پاريس برگزار مي شد فرستادم و از ما براي شركت در اين كنگره دعوت شد. پس از شركت در آن كنگره و ارايه مقاله، خلاصه آن در كتاب كنفرانس چاپ شد و پس از بازگشت از پاريس درخواست ثبت اثر به نام خودم را كردم كه بعد از تحقيقات، موافقت شد. دكتر مهدي معزي ساكن مجارستان و دانشجوي فوق تخصص بيماري هاي پوست (با گرايش سرطان) است.
داروي پيشنهادي شما روي سندروم بهجت هم تاثير دارد؟
سندروم بهجت جزو بيماري هاي اتوايميون يا اختلال در سيستم ايمني بدن است. در اين بيماري علاوه بر زخم هاي دهاني، در برخي نواحي حساس بدن هم زخم هايي عارض مي شود كه البته اين دارو هيچ اثري روي اين بيماري ندارد. معمولاً هنگام مواجه با اين بيماران، آن ها به درمانگاه بهجت در بيمارستان شريعتي معرفي مي شوند.
آيا راهي براي جلوگيري از بروز آفت وجود دارد؟ و رعايت بهداشت دهان تا چه حد در بروز آفت نقش دارد؟
خير، به طور كلي تاكنون هيچ راهي براي جلوگيري از عود اين زخمهاي دهاني مشخص نشده، البته رعايت بهداشت دهان يكي از واجبات است اما نبايد به اين مطمئن بود كه كسي كه بهداشت دهان را رعايت مي كند از ابتلاء به آفت ايمن است.
در چه بيماري هايي زخم هاي آفتي ديده مي شوند؟
آفت دهاني يك بيماري مستقل است.
آيا ويروس ها در ايجاد آفت دهاني دخالتي دارند؟
خير چون ضمن بررسي ها تعدادزيادي از بيماران را از جهت وجود ويروس ها مورد بررسي قرار داديم كه همگي منفي بودند و در هيچ كدام از منابع علمي اشاره اي به ويروس در اين بيماري نشده است.
عملكرد دارو را باتوجه به علل ايجادكننده آفت توضيح دهيد.
نحوه اثر واقعاً مشخص نيست. اما تصور مي شود بتا بلوكرها در سبك تركردن استرس ها كمك مي كنند و ممكن است باعث تصحيح گردش خون مويرگي در مخاط دهان اين بيماران شوند و احتمالاً همين باعث جلوگيري از بروز آفت شود. البته بايد توجه داشت كه اين دارو در ازبين بردن آفت و زخم هاي موجود اثري ندارد، بلكه از اين زخم هاي دردناك جلوگيري مي كند.
درمان هاي رايج و قديمي آفت چه هستند؟
داروهاي معمول و متداول مثل داروهايي كه بيشتر براي ضدعفوني كردن و بي حس كردن موضعي زخم هاست و تاكنون هم از هيچ كس درمان كامل براي جلوگيري از عود بيماري شنيده نشده.
تفاوت اين دارو با درمان هاي ترميمي چيست؟
همان طور كه اشاره كردم اين دارو هيچ گونه اثري بر روي زخم هاي موجود ندارد و به طور كلي از بروز آفت جلوگيري مي كند.
فرم دارويي، دفعات و نحوه مصرف اين دارو چيست؟
اين دارو در دو گروه بتا بلوكرهاست با نام تجاري پروپرانولول(Propranolol) كه به صورت خوراكي مصرف مي شود و طول درمان چند ماه است.
آيا اين دارو عوارض جانبي هم دارد؟
به طور كلي بيشتر عوارض بتابلوكرها مثل خستگي، افت فشار خون، درد قفسه سينه و... خفيف و گذرا هستند و به ندرت لازم است مصرف دارو قطع شود.
همچنين بي خطر بودن و كارآيي پروپرانولول در كودكان ثابت نشده و تزريق آن در اين گروه سني توصيه نمي شود. اما در كل در بيماران قلبي، خانم هاي باردار و دوران شيردهي بهتر است كه با احتياط تجويز شود. به خصوص در بيماران قلبي، اين دارو بايد حتماً زيرنظر پزشك متخصص معالج بيمار مصرف شود و در بيماران ديابتيك و مبتلايان به آسم تا حد زياد منع مصرف دارد.
براي خوانندگان روزنامه يا همكاران نكته ديگري نمانده است؟
دوست دارم در همين جا اعلام كنم كه آمادگي دارم تجربيات خود را در زمينه نحوه مصرف اين دارو، طول مدت درمان و نكات ديگري كه موضوعات تخصصي پزشكي است. در اختيار متخصصان پوست، دندانپزشكان و ديگر همكاراني كه مورد مراجعه بيماران مبتلا به آفت دهاني هستند قرار دهم تا بيماراني كه واقعاً از اين مساله رنج فراواني مي برند به نحو آسان و كم زحمتي از اين ناراحتي  رها شوند.
از اين كه وقتتان را در اختيار ما گذاشتيد متشكرم.

نقش ليزرهاي كم توان در پيشگيري از زخم حاد مخاطي دهاني
004302.jpg
دكتر غلا مرضا اسماعيلي جاويد
يكي از عوارض جانبي جدي بيماراني كه تحت راديوتراپي يا شيمي درماني قرار مي گيرند، موكوزيت دهاني (زخم حاد مخاطي) است. مطالعات انجام شده نشان داده است كه تقريبا۱۲ درصد بيماراني كه تحت شيمي درماني قرار مي گيرند و تمامي افرادي كه راديوتراپي با دوز هايي بيش از۰۵Gy دريافت كنند به اين عارضه حاد دهاني مبتلا مي شوند. ضايعات مخاطي حفره دهان و مشكلات عملكردي كه اين ضايعات به وجود مي آورند تحت يك نام كلي به عنوان موكوزيت دهاني طبقه بندي مي شوند.
عوامل متعددي در بروز موكوزيت دهاني موثرند كه از آن ميان مي توان به نوع درمان و ميزان حساسيت پذيري بيماران اشاره كرد. سميت مستقيم ناشي از شيمي درماني يا راديوتراپي مهم ترين فاكتور بيولوژيك محسوب مي شود، اما اختلالات عملكردي غدد بزاقي، تروماي موضعي، عفونت موضعي يا سيستميك مي توانند در بروز و ابتلا به موكوزيت موثر باشند.
موكوزيت  دهاني درد شديد و ناتوان كننده اي ايجاد مي كند كه مي تواند به طور قابل ملاحظه اي بيماري زايي ناشي از درمان سرطان را افزايش دهد. اين ضايعات از يك طرف به دليل درد شديد و مقاوم، نياز بيمار به مصرف ضددرد هاي اپيوئيدي را افزايش داده و از طرف ديگر به دليل عدم توانايي در تغذيه دهاني لزوم انجام تغذيه از طريق وريدي يا روده اي را موجب مي شود. در نهايت موكوزيت شديد مي تواند برنامه درماني بيمار را تحت تاثير قرار دهد به طوري كه در برخي از موارد موجب توقف درمان و كاهش مدت بقاي بيمار مي شود. علاوه بر آن موكوزيت مي تواند موجب علايم و مشكلاتي چون: تهوع، استفراغ، اسهال، درد و كاهش قابل ملاحظه اي در كيفيت زندگي بيماران شود و متعاقباً اختلال خواب، آنوركسي و كاهش وزن ديده خواهد شد. بار مالي ناشي از موكوزيت دهاني كه بر بيماران تحميل مي شود بررسي نشده است، اما موكوزيت هاي شديد مي توانند به طور قطع طول مدت بستري بيماران و نياز آنها به مداخلات تخصصي را افزايش دهد.
موكوزيت ناشي از راديوتراپي مهمترين عارضه جانبي حاد در بيماران تحت درمان براي نئوپلاسم هاي سر و گردن محسوب مي شود. درد ناشي از اين عارضه موجب اختلال بلع و ساير عملكردهاي طبيعي دهان مي شود. علاوه بر آن، موكوزيت و خشكي دهان در كنار هم، خطر عفونت هاي دهاني با عوامل فرصت طلب را افزايش مي دهد. برخي از مطالعات نشان داده اند كه انجام راديوتراپي با برنامه درماني متداول، پس از هفته سوم تابش منجر به ايجاد موكوزيت  دهاني مي شود كه مي تواند مراحل درمان را تحت تاثير قرار دهد.
همچنين زخم هاي دهاني ناشي از شيمي درماني ممكن است سه تا چهار هفته پس از درمان ظاهر شوند و اگر در اين مرحله درمان متوقف نشود مي تواند براي بيمار مشكل ساز باشد. ميزان بروز موكوزيت ناشي از درمان در رژيم هاي درماني متداول بين ۳۳ تا ۴۹ درصد گزارش شده است.
تدوين رويكرد استانداردشده به منظور پيشگيري و درمان موكوزيت ناشي از شيمي درماني و راديوتراپي ضروري است. درحال حاضر اثربخشي و ايمني بيشتر رژيم هاي موجود به اثبات نرسيده است. به طور معمول روش هاي پيشگيري كه درحال حاضر استفاده مي شود شامل: گلوكونات، كلروهگزيدين، دهانشويه هاي سالين يا بي كربنات سديم، آسيكلوير، آمفوتريسينB و يخ هستند. به طور معمول از رژيم هاي بي حسي موضعي مثل ايدوين يا ديكلونين، آنتي اسيدها، نيستاتين و سوكرالفيت نيز براي كاهش درد ناشي از موكوزيت استفاده مي شود. با اين وجود هنوز در كارايي روش هاي فوق، طي مطالعاتي كه صورت گرفته است، اختلاف نظر وجود دارد.
يكي از روش هايي كه در پيشگيري و درمان موكوزيت دهاني ارايه شده است استفاده از پرتو ليزرهاي كم توان است. تحريك زيستي با نور به وسيله ليزرهاي كم توان ديرزماني است كه در جوامع پزشكي مطرح شده و تاكنون تاثير ليزر كم توان در درمان بسياري از بيماري ها، به ويژه بيماري هاي عضلاني - استخواني، ازجمله آرتريت روماتوئيد، استئوآرتريت، اپيكنديليت،  اسپونديلوآرتريت و انواع تاندونيت ها مورد بررسي قرار گرفته است.
مكانيسم هاي شناخته شده اي كه توجيه گر اثرات ضدالتهابي و ضددرد ليزرهاي كم توان هستند شامل كاهش مدياتورها و سلول هاي التهابي، تاثير بر روي سرعت هدايت عصبي است كه مي تواند تا حدي توجيه كننده اثرات ليزرهاي كم توان باشد. از طرفي به علت عدم گزارش حتي يك عارضه جانبي و تاييد موسسه دارويي و غذايي آمريكا(FDA) مبني بر بي خطربودن ليزر كم توان و قابليت استفاده در سيستم هاي بهداشتي - درماني اشاره كرد.
باتوجه به اثرات فوق الذكر، توجه برخي از متخصصان به استفاده از ليزر كم توان در پيشگيري از موكوزيت دهاني ناشي از شيمي درماني و راديوتراپي جلب شده است. نتايج اوليه و تعدادي از كارآزمايي هاي باليني انجام شده توانسته است كه اثرات مفيد ليزر درماني در پيشگيري از اين عاضه را نشان دهد. ولي هنوز اين تعداد از مطالعات نتوانسته است ميزان اثربخشي آن را نشان دهد. استفاده از ليزرهاي كم توان با مكانيسم هاي شناخته شده (اثرات تسكيني ضددرد، اثرات ضدالتهابي و رژنراسيون موضعي بافتي) به عنوان يك روش درماني موكوزيت به كار گرفته شده است.
در چندين مطالعه كه به صورت چندمركزي انجام شد اثر پيشگيري كننده ليزرهاي كم توان در بروز موكوزيت بيماران تحت درمان با شيمي درماني و راديوتراپي مورد بررسي قرار گرفت. علاوه بر آن اثر پيشگيري كننده ليزرهاي كم توان در كنترل درد و بروز اين گونه ضايعات در چندين مطالعه تجربي نشان داده شد. در يك مطالعه با چهار گروه از حيوانات كه داراي ضايعات مخاطي بودند سه گروه از آنها تحت تابش ليزر با دوزهاي مختلف قرار گرفتند و يك گروه پرتو ليزر دريافت نكردند. تنها گروهي كه به سرعت ضايعات مخاطي آنها بهبود يافت گروهي بود كه بيشترين دوز (۶۰۰ ژول) دريافت كرده بودند به ترتيبي كه به طور متوسط ضايعات اين گروه طي ۱۴ روز بهبود يافت و در گروه هاي ديگر بين ۲۱ تا ۲۵ روز روند بهبودي ضايعات به طول انجاميد.
اولين بار سياس و همكاران در سال ۱۹۸۴ به طور باليني در يك مطالعه غيرتصادفي نشان دادند كه تابش پرتوي ليزرهاي كم توان مي تواند شدت ضايعات مخاطي دهاني را كاهش دهد. در مطالعه مقدماتي ديگري كه در آمريكا انجام گرفت ۲۰ بيمار داوطلب با سرطان ها و پروتكل هاي درماني مختلف در گروه كنترل و ۱۶ بيمار در گروه ليزر قرار گرفتند.
نتايج اين مطالعه نشان داد كه مدت بهبود ضايعات مخاطي در گروه ليزر ۱/۸ روز و در گروه كنترل ۳/۱۹ روز به دست آمد كه از لحاظ آماري تفاوت معني داري دارد.
اثربخشي ليزردرماني در جلوگيري از بروز موكوزيت دهاني ناشي از شيمي درماني در يك كارآزمايي باليني تصادفي دوسو كور در بيماران تحت پيوند مغز استخوان بررسي شده است. مطالعات انجام شده فوق و نتايج اميدبخش آن به همراه ميزان بروز بالاي موكوزيت دهاني ناشي از راديوتراپي باعث شد كه مطالعات كارآزمايي باليني تصادفي شده فاز دو و سه به صورت چندمركزي طراحي و اجرا شود. در اين مطالعات به بررسي اثر ليزر درماني با استفاده از ليزر هليوم - نئون در جلوگيري از بروز ضايعات مخاطي حاد بوكوفارنژيال ناشي از راديوتراپي پرداخته شد. نتايج آنها بيانگر اثر مثبت ليزردرماني در كاهش شدت موكوزيت و بروز آن بود.
مطالعات باليني و بيولوژيكي نشان دادند كه درمان با استفاده از ليزر هليوم - نئون با طول موج ۸/۶۳۲ نانومتر با توان خروجي ۲۰ الي ۱۰۰ ميلي وات با دوز انتقالي به مخاط معادل ۲/۴ ژول بر سانتي متر مربع بهترين نتيجه را مي تواند به دست آورد. ليزرهاي نيمه هادي از قبيلGaAlAs با طول موج مشابه مي تواند اثرات بيولوژيك يكساني را ايجاد كنند. به هرحال نتايج مطالعات باليني و پايه نشان مي دهد درصورتي كه بتوان پروتكل استانداردي براي ليزردرماني به دست آورد مي توان از آن به عنوان روشي مطمئن در پيشگيري از ضايعات حاد مخاطي استفاده كرد.

بازتاب
روز پنج شنبه، ۳۰/۱۱/۸۲ در صفحه ۱ ايرانشهر مقاله اي به چاپ رسيد، با تيتر: ۱۰« ميليون يونيت فاقد ايمني» موضع اين مقاله: ادعاي قويدل رئيس كانون هموفيلي ايران مبني بر ورود مقادير زياد فاكتور كنسانتره ۸ فاقد ايمني به ايران و انكار عطايي مدير روابط عمومي وزارت بهداشت مبني بر رد اين ادعا و بي ريشه خواندن آن.
پس از چاپ اين مقاله، عطايي تكذيبيه اي براي ما ارسال كرده و تمامي مطالب عنوان شده از قول ايشان را تكذيب كرده اند، متن تكذيبيه عيناً آورده شده است، ولي درمورد نامه ايشان توضيحاتي لازم است كه حتماً در ادامه بخوانيد:
سردبير محترم روزنامه همشهري 
سلام عليكم 
با احترام، درخصوص درج مطلبي در روزنامه مورخ ۳۰/۱۱/۸۲ كه خبرنگار محترم آن روزنامه طي تماسي از جناب آقاي عطايي، مشاور اطلاع رساني معاونت غذا و داروي اين وزارتخانه درباره واردات فاكتور ۸ سوال كرده است، به استحضار مي رساند: جناب آقاي عطايي در پاسخ به سوال خبرنگار محترم آن روزنامه مبني بر اينكه آيا فاكتور ۸ به كشور وارد شده است يا خير، اظهار داشتند: «اجازه دهيد بررسي و سپس پاسخ اعلام شود» ولي متاسفانه به نقل از ايشان اعلام شده است كه كليه داروها و فرآورده ها با نظارت معاونت غذا و دارو و پس از بررسي هاي لازم وارد كشور مي شود، لذا كليه مطالب عنوان شده به نقل از ايشان قوياً تكذيب مي شود. خواهشمند است باتوجه به اهميت موضوع دستور فرماييد تكذيبيه فوق در اولين فرصت ممكن به چاپ برسد.
هوشمند سفيدي مشاور وزير و مديركل روابط عمومي 
ما نفهميديم كه اعتراض آقاي عطايي دقيقاً چه معنايي دارد؟!
در مورد جمله اول، اگر ايشان متن را با دقت بيشتري مي خواندند، در ستون دوم، خط ۱۳ آمده است: «ما خودمان تازه دو روز است اين خبر را، آن هم به نقل قول از ايسنا شنيده ايم و براي اطلاع از صحت اين موضوع درحال تحقيق هستيم.»
اين جمله دقيقاً گفته خودش است كه البته ايشان ادعا مي كنند جمله به اين صورت بوده است: «اجازه دهيد بررسي و سپس پاسخ اعلام شود» كه ما تفاوتي در مضمون اين دو جمله نمي بينيم، مضاف بر اينكه ايشان دقيقاً جمله چاپ شده در متن را فرمودند.
و اما درمورد نكته دوم؛ در ستون سوم و در خط ۱۷ آمده است: «عطايي مدعي است كه تمامي فرآورده هاي خوني واردشده به ايران قبل از صدور مجوز ورود، توسط آزمايشگاه هاي كنترل وزارتخانه كاملاً چك مي شوند.»
اين جمله هم عيناً نقل قول مستقيم از صحبت هاي ايشان است، ولي معلوم نيست اعتراض ايشان كلاً به اين نكته است كه فرآورده هاي خوني توسط آزمايشگاه هاي كنترل وزارتخانه، كنترل مي شوند يا نه، يا اينكه ايشان مدعي هستند چنين جمله اي را نگفته اند كه هردو مورد منتفي است.
از طرفي در پاراگراف اول اين مطلب در خط ۱۲ آمده است، عطايي مي گويد: «شركت ايراني مورد بحث هيچگونه مداركي مبني بر ورود چنين فرآورده خوني ارايه نكرده است.» و در ادامه مقايسه ادعاي آقايان قويدل و عطايي آمده شده است: «باتوجه به اينكه صدور مجوز ورود و توزيع اينگونه مواد طي چند مرحله انجام گرفته و آزمايشات مختلف لازم و ضروري است. اين دو ادعا بسيار ضدونقيض هستند. قويدل مي گويد اين فرآورده ها در مرحله بسته بندي و ارسال هستند و از طرفي عطايي مي گويد اصلاً چنين ادعايي از ريشه بي اساس است.»
ضمناً اگر آقاي عطايي بنا به گفته خودشان درحال «بررسي» بوده اند هنوز بعداز گذشت بيش از ۲ هفته به نتيجه نرسيده اند؟! آيا بهتر نيست به جاي اينكه مطالب گفته شده قبلي را «قوياً تكذيب» كنند، جواب مناسبي به سوال مطرح شده در ذهن ما و همه خوانندگان، ارسال كنند تا همه را از نگراني درآورند!؟
ما هنوز هم اين سوالا ت را مطرح مي كنيم:
آيا اين فاكتورهاي ۸ فاقد ايمني هستند؟
آيا قرار است فاكتورهاي ۸ مشكوك وارد شوند؟
دكتر لا له مير اسكندري

دريافت ۴۰ هزار واحد خون در ايام عزاداري
در ايام تاسوعا و عاشوراي حسيني حدود ۴۰ هزار واحد خون در سراسر كشور دريافت شد.
به گفته دكتر بابك يكتاپرست - مديركل روابط عمومي سازمان انتقال خون - در پايگاه انتقال خون تهران تعداد ۵ هزار و ۳۵۰ نفر براي اهداي خون مراجعه كردند.
معمولاً در اين ايام بسياري از افراد نذر «اهداي خون» دارند و نيزكساني كه پيش از اين قمه زني كرده اند، به اهداي خون مي پردازند.
اين نكته بسيار جالبي است كه در ايام تاسوعا و عاشورا آمار مراجعه كنندگان اهداي خون به پايگاه هاي انتقال خون نسبت به ساير روزها افزايش پيدا مي كند.

۵ هزار بازرس در نوروز
رئيس اداره اماكن عمومي و بهداشت مواد غذايي وزارت بهداشت از نظارت ۵ هزار بازرس بهداشتي بر ۷۰۰ هزار مركز تهيه و توزيع مواد غذايي به ويژه اماكن بين راهي خبر داد.به گفته مهندس ناصر فلاحي، در قالب اين طرح كليه مراكز بهداشت استان ها در سطح كليه دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور درگير اين برنامه هستند و مطابق اين برنامه، همه مراكز تهيه و توزيع مواد غذايي حداقل دوبار در ايام تعطيلات نوروزي مورد بازديد و بررسي قرار مي گيرند.آب آشاميدني و مواد غذايي سالم، رعايت بهداشت فردي كاركنان، لوازم و تمام مسايلي كه در ارتباط با آيين نامه اجرايي ماده ۶۳ قانون مواد غذايي، آرايشي و بهداشتي در نظارت بر اماكن بين راهي و مراكز تهيه و توزيع مواد غذايي لحاظ مي شود.

هشدار به مسافران نوروزي
يك فوق تخصص بيماري هاي گوارش به مسافران نوروزي يادآور شد كه تا حد امكان از خريد و مصرف يخ هاي قالبي كه كنار جاده ها فروخته مي شوند به دليل عدم آگاهي از منبع آب آن خودداري كنند.
به گفته دكتر ناصر ابراهيمي درياني، اغلب اوقات در كنار جاده يخ هاي قالبي ديده شده كه منبع آب آن مشخص نيست و استفاده از اين يخ ها توليد بيماري هاي ناشي از انگلي به نام «ژياربيا» مي كند كه همراه با اسهال آبكي و حتي عفونت واژن است.از مهم ترين مسايل در چنين مسافرت هايي، استفاده از آب سالم است و براي همين هم به همراه داشتن آب جوشيده در طول مسافرت از اهميت ويژه اي برخوردار است.

اولين پيوند قلب مصنوعي در يك كشور عربي
عمل جراحي پيوند قلب براي نخستين بار در كشورهاي عربي، در بيمارستاني در عربستان سعودي بر روي بدن يك مرد صورت گرفت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين جراحي در مركز امراض قلبي شاه عبدالعزيز واقع در بيمارستان گارد ملي عربستان سعودي انجام شد. فرد جراحي شده از حمله شديد قلبي رنج مي برده و چندين هفته به كمك دستگاه تنفس مصنوعي زنده نگهداشته شده بود. يك روز پس از جراحي، وي توانست بنشيند و صحبت كند و ۲۴ ساعت بعد نيز توانست روي پاهاي خود بايستد.
وزن اين قلب مصنوعي ۹۰۰ گرم است؛ اما بيمار بايد جعبه كوچك ۵/۲ كيلوگرمي حاوي باطري هاي قابل شارژ را با خود به همراه داشته باشد.

پنجمين جشنواره پژوهش هاي نازايي
پژوهشكده رويان جهاد دانشگاهي، پنجمين جشنواره بين المللي پژوهش هاي نازايي و بهداشت باروري رويان را برگزار مي كند.
در اين جشنواره علمي،  پژوهش هايي كه درباره نازايي در زنان، ناباروري در مردان، جنين شناسي و... انجام شده باشند، مورد بررسي قرار خواهند گرفت و هشت نفر از پژوهشگران برتر در سطح بين المللي و ملي، براساس كيفيت پژوهش و با راي كميته داوران داخلي و خارجي شناسايي، معرفي و تقدير مي شوند. مهلت ارسال طرح هاي پژوهشي به اين جشنواره، ۳۱ فروردين سال ۱۳۸۳ است. فرم مربوط به شركت در جشنواره، در پايگاه اطلاع رساني پژوهشكده رويان به نشانيwww.royaninstitute.com در دسترس است.

توليد انبوه داروي تازه تالاسمي
دفريپرون، داروي تازه بيماران تالاسمي به توليد انبوه رسيد و هم اكنون در مراكز دانشگاهي درحال توزيع است.تنها درمان شناخته شده براي بيماران تالاسمي داروي تزريقي «دسفري هگزامين» بود كه در سال ۱۹۹۹ براساس يكسري پژوهش هاي باليني، يك شركت كانادايي موفق به توليد داروي خوراكي دفريپرون به صورت قرص شد كه پس از به ثبت رسيدن آن، ما نيز موفق به توليد مشابه آن در كشور شديم.از مزاياي اين قرص، بهبود كيفيت زندگي بيماران است و بدين طريق افراد تالاسمي از استفاده شبانه پمپ هاي دسفري هگزامين بي نياز هستند. مصرف دفريپرون سبب تخليه آهن اضافي بدن شده و از بسياري از مشكلات كبدي و قلبي بيماران كه منجر به مرگ مي شد، پيشگيري مي كند.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |