پنجشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۲ - شماره ۳۳۳۲
شمشيربازي و آخرين روزنه براي رسيدن به المپيك
003741.jpg
فضل الله باقرزاده در شروع كارش در فدراسيون شمشيربازي دو كار مهم در پيش دارد. مسابقه هاي جهاني جوانان كه نهم و دهم فروردين ماه در بلغارستان برگزار مي شود و مسابقه هاي گزينشي المپيك آتن كه خيلي مهم تر است. شمشيربازها در فيليپين آخرين شانس خود را امتحان مي كنند تا حداقل يك نماينده در آتن داشته باشند. باقرزاده مصّر است كه هر طور شده اين كار عملي شود تا او كه بعد از جنجال در اين فدراسيون در رأس كار قرار گرفته با انتقادهاي رؤساي قبلي روبه رو نشود. اولين سؤال را از او اينگونه آغاز مي كنيم.
* فروردين ماه دو مسابقه مهم در پيش داريد، مسابقه گزينشي المپيك و مسابقه هاي جهاني جوانان. براي اعزام تيم ها مشكل نداريد؟
- ما تيم ها را اعزام مي كنيم، همه كارها را انجام داده ايم. هفته آينده تيم ملي جوانان را انتخاب و به اردو دعوت مي كنيم آنها تا عيد در اردوي شبانه روزي هستند و در اين ايام سه، چهار روزي استراحت مي كنند و دوباره به اردو برمي گردند. نهم و دهم فروردين ماه هم در هر سه اسلحه سابر، فلوره و اپه تيم را اعزام مي كنيم.
* تيم ملي بزرگسالان چطور، مسابقه آنها مهمتر است؟
- هفته گذشته در تهران مسابقه انتخابي گذاشتيم. ۱۲ نفر برتر اول هر سه اسلحه دعوت شدند تا در يك مسابقه انتخابي بهترين ها را به اردو دعوت كنيم. در نظر داشتيم اردوي مشتركي با اوكرايني ها داشته باشيم اما آنها جواب داده اند كه قبل از المپيك است و درگير مسابقه هستند. ما هم با فدراسيون شمشيربازي مجارستان، روسيه و بيلاروس مكاتباتي كرده ايم تا هر طور شده اردوي مشتركي با آنها داشته باشيم.
* شما هنوز مربيان تيم ملي را انتخاب نكرده ايد فكر نمي كنيد كمي دير شده؟
- من از طريق آقاي افشارزاده با اوكراين و روسيه و چند كشور ديگر تماس گرفتم تا يك مربي درجه يك خارجي را به ايران بياوريم اما همه آنها مشغول هستند. نمي خواهم مربي درجه دو و سه بياوريم، مربيان درجه يك هم قبل از المپيك درگير تيم هاي ملي هستند. ما مجبوريم از بضاعت خودمان استفاده كنيم.
* خود شما اين مربيان را انتخاب مي كنيد يا كميته فني؟
- با همفكري كميته فني، مربيان انتخاب مي شوند. در شمشيربازي بر خلاف ورزش هاي ديگر هر مربي تنها مي تواند يك يا دو بازيكن و حداكثر سه بازيكن را تعليم بدهد. ما هم براي نخستين بار مي خواهيم از هر مربي كه در تيم ملي شاگرد دارد به اردو دعوت كنيم. هر اسلحه هم يك سرمربي خواهد داشت.
* شما قبلاً عنوان كرده بوديد كه فدراسيون بدهكاري دارد و با مشكل بودجه مواجه هستند با اردوهايي كه براي تيم ملي در نظر گرفته ايد و تعداد زياد مربيان و حتي براي خود اعزام ها مشكل مالي نداريد؟
- همه دوستاني كه با ما كار مي كنند با نداشتن ما ساخته اند و هنوز مربيان و داوران پولي از ما نخواسته اند. از طرفي ما در ستاد بازي هاي آتن- دوحه قرار گرفتيم و بودجه خاصي را مي گيريم.
* چرا شمشيربازي قبلاً در اين ستاد نبود؟
- نتوانسته بودند از حق خودشان دفاع كنند و استقلال نداشتند ما گفتيم شمشيربازي در فيليپين آخرين فرصت را دارد شما كه براي رشته هاي ديگر صدها ميليون خرج كرده ايد اين فرصت را هم از ما نگيريد.
* شما شانس تيم ملي را براي كسب سهميه المپيك چقدر مي دانيد؟
- توكلمان به خداست. چين و ژاپن و كره مجوز گرفته اند و در هر اسلحه اگر اول بشويم مي توانيم راه پيدا كنيم. شانس خودمان را كم نمي دانم.
* درباره تيم ملي جوانان چه نظري داريد؟ شما براي نخستين بار در يك مسابقه رسمي و مهم كار آنها را ديديد. فكر مي كنيد در مسابقه هاي جهاني بلغارستان نتيجه خوبي بگيرند؟
- دو، سه تيم خوب در آن مسابقه ها بود. شمشيربازي روس ها مثل كشتي شان مي ماند.
اگر سابق بر اين از شوروي سابق يك كشتي گير خوب مسابقه مي داد، حالا ۲۰ نفر مدعي هستند. سطح شمشيربازي شوروي سابق بالا بود و حالا هم كشورهاي تازه استقلال يافته بازيكنان خوبي دارند. قزاقستان قهرمان جهان و المپيك را دارد. آنها در مسابقه هاي كلاس A جهاني يزد يا اول بودند يا دوم يا اين كه مقام سومي مشترك را با بچه هاي ما مي آوردند. البته ما نقطه مقابل آنها بوديم و مي توانيم بگويم از سطح اول دنيا زياد عقب نيستيم. ما در بلغارستان بچه ها را محك مي زنيم و براي مسابقه هاي آسيايي قزاقستان كه تيرماه برگزار مي شود آماده شان مي كنيم.
* يعني براي شما مسابقه هاي آسيايي مهمتر از مسابقه هاي جهاني است؟
-اين مسابقه ها مهم است. البته مسابقه هاي جهاني هم كه در سطح بالا برگزار مي شود براي ما اهميت دارد. اگر بچه هاي ما بتوانند بين ۸ نفر يا ۱۶ نفر قرار بگيرند خيلي خوب است البته ما اميدواريم كه بچه هاي سابر جزو چهار نفر اول باشند.

ورزش روزگاران كهن
003744.jpg
سيامك قليچ خاني- شمشيربازي، ورزش روزگاران كهن است.
فن شمشير زدن و استفاده از شمشير براي حمله و دفاع، تاريخي بسيار دراز دارد. شمشير مهمترين اسلحه بشر، طي چندين هزار سال بوده است و به همين دليل، تنها ورزشي كه تاريخي روشن دارد و مدارك زنده و گويايي در موجوديت آن وجوددارد. در دوران باستان و در تمدن هاي بزرگي مانند ايران و روم و يونان و مصر، جنگاوران و دلاورمردان در مبارزات خود از شمشير بيشترين استفاده را مي كرده اند و به همين دليل براي قدرت يافتن در به كار بستن شمشير به آموزش فنون شمشيربازي زير نظر مربيان و استادان باتجربه مي پرداختند.
در معابد مصر باستان نقش هاي برجسته اي بر روي سنگ وجود دارد كه تاريخ آن به ۱۱۹۰ سال قبل از ميلاد مسيح باز مي گردد و شمشيرباز هايي را در حال شمشيرزدن و مسابقه  دوستانه نشان مي دهد. در بيشتر مجسمه ها و حجاري هاي مربوط به تمدن هاي باستاني، جنگاوراني مسلح به شمشيرهاي گوناگون ديده مي شوند. اين شمشيرها، پيش از كشف آهن، از جنس مفرغ و برنز و اغلب به شكل كوتاه و پهن ساخته مي شدند. با كشف آهن، شمشيرها سنگين تر شد و انواع شمشيرهاي كوتاه و پهن و كج به دست جنگاوران نقاط مختلف جهان افتاد.
در ايران
ورزش شمشيربازي براي نخستين بار توسط ميرمهدي ورزنده در ايران معرفي شد و اندك اندك، به خصوص در مدرسه نظام آن روز، آموزش داده شد و گسترش يافت.
در سال ۱۳۲۸ سه نفر از جوانان ايراني كه براي تحصيل به اروپا رفته و هنگام تحصيل با ورزش شمشيربازي آشنا شده بودند، در بازگشت به ايران كوشش  زيادي در گسترش هر چه بيشتر اين ورزش به عمل آوردند و سرانجام موفق شدند فدراسيون شمشيربازي ايران را تأسيس كنند. اين سه تن عبارت بودند از ابتهاج، نيرنوري و بصير.
آندره مارات زي اولين مربي خارجي بود كه براي آموزش شمشيربازي از كشور ايتاليا به ايران آمد. مارات زي، يا وجود آن كه حدود ۷۰ سال داشت اما تلاش و كوشش بسياري در آموزش جوانان ايران كرد.
در سال ۱۳۲۵ مربي ديگري از ايتاليا به ايران آمد، به نام اينيليوپا ساريلو. اين مربي مدت ۱۰ سال در خدمت شمشيربازان ايراني و آشنا كردن آنها با شيوه هاي پيشرفته اين ورزش بود. اما آن روزها مكان مشخصي براي تمرين شمشيرزنها وجود نداشت و زير زمين خاكي يك ساختمان در خيابان فلسطين كنوني در تهران كه محل باشگاه ايران نيز بود، مورد استفاده دوستداران ورزش شمشيربازي قرار مي گرفت.
در سال ۱۳۴۵ اولين دوره مسابقات بين المللي جوانان در ايران و در تالار ورزشي تازه تأسيس ۷ تير(واقع در ضلع شمالي پارك شهر تهران)، برگزار شد. در اين مسابقات، پيرفري رئيس فدراسيون بين المللي شمشيربازي هم حضور يافت و با كمك او بود كه سه شمشير باز برجسته ايراني(شاپور زرنگار، بيژن زرنگار، عباس افضلي) براي گذراندن دوره عالي مربيگري به فرانسه رفتند و در مؤسسه ملي ورزش فرانسه به فرا گرفتن اصول و فنون پيشرفته اين ورزش پرداختند.
اين سه نفر پس از بازگشت به وطن، مربي تيم هاي ملي شمشيرزني ايران شدند. در سال ۱۳۴۷ سالن ويژه اي براي ورزش شمشيربازي در قسمت شمالي ورزشگاه امجديه بنا شد و به اين ترتيب شمشيربازي در ايران شكل فعال تري به خود گرفت. محصول اين فعاليت ها، مقام قهرماني شمشيربازي آسيا در بازيهاي آسيايي تهران در سال ۱۹۷۴ بود. ايران توانست ۱۶ مدال طلا، ۳ مدال نقره و ۷ مدال برنز در انفرادي و تيمي به دست آورد و با شايستگي تمام قهرمان آسيا شود.
در اواخر سال ۱۳۵۸، با تصميم سازمان تربيت بدني ايران، فعاليت شمشيرباز ها متوقف شد و اين توقف به مدت ده سال ادامه يافت تا آن كه در سال ۱۳۶۸ بار ديگر شمشيربازي فعاليت خود را از سر گرفت. از چهره هاي صاحب نام در ورزش شمشيربازي ايران مي توان از شاپور زرنگار، بيژن زرنگار، اسفنديار زرنگار، سرژيك آسادوريان، حميد فتحي، اصغر پاشاپور، پرويز الماسي و منوچهر شفاهي ياد كرد.

حرفه مرگبار
003738.jpg
اشكان نعمت پور-«چرا، به راستي چرا شماره يك بر پشت پيراهن دروازه بانان نقش بسته؟ نه فقط به اين سبب كه مهم ترين عضو تيم هستند كه به خاطر اين كه نخستين هستند در پرداخت غرامت. اگر دروازه اي باز شود، حتي اگر دروازه بان مقصر نباشد، قصور به پاي او نوشته خواهد شد.» ادواردو گاليانو، نويسنده اي كه «سايه روشن هاي فوتبال» را كه به زيبايي هاي فوتبال مي پردازد روانه بازار كرده، از پيشه دشوار دروازه بانان چنين ياد مي كند.
به واقع نيز چنين است. كافي است تنها غفلت بورزي تا تمام اندوخته ها و كوشش گروهي را يكسره بر باد بدهي، در همان سويي كه افتخارات گذشته ات را به باد سپرده اي.
نمونه بارز آن اوليور كان است. قهرمان ژرمن ها در شرق دور، مردي كه يك تنه مدال نقره جام جهاني را براي آلمان به ارمغان آورد، در ديدار برابر رئال مادريد تنها يك بار لغزيد. اشتباه او، گلي كه از روبرتو كارلوس پذيرفت، به يك باره تمامي افتخارات پيشين اش را از يادها زدود و او را به مرد شماره يك برنامه هاي ورزشي شبكه هاي گوناگون قاره سبز، تبديل كرد. به هر روي هر چه نامدارتر باشي، سقوط سهمگين تري خواهي داشت. حالا همه به انتظار اشتباهي ديگر از او هستند تا به نيكي لگدكوبش كنند و هر آنچه از آن افتخارات بر جاي مانده، تمامي آن واكنش هاي فوق تصور را به گنداب نسيان بسپارند.
اين كار دشوار
به واقع پيشه دروازه باني نياز به تمريناتي بسيار دشوار و تمركز فراوان دارد تا مرد شماره يك تيمي، موفقيت را درنوردد و به سوي كاموري گام بردارد؛ راهي كه ديدا، كاسياس، هيلد براند و در سطحي والاتر كان، بوفون و كانيزارس پيموده اند.
دروازه بانان، به عنوان آخرين مدافع،نگهبان تمامي آنچه هستند كه تيم به چنگ آورده و اعتبار مجموعه اي در گرو دقت آنهاست. هشياري، سرعت عمل، آمادگي  بدني و انعطاف پذيري، موقعيت شناسي و شكيبايي، همه و همه بايد از آن مردي باشد كه درون دروازه اي مي ايستد تا از آمال هواداران يك تيم حراست كند.
باب ويلسون، دروازه بان روزهاي دور آرسنال و تيم ملي اسكاتلند، كه دروازه باني را آزموني براي شخصيت برمي شمارد، مي گويد: «فاصله دو تير را به شما مي سپارند و بايد از آن محافظت كنيد، ناچاريد تا واكنش نشان دهيد.»
در اين ميان، هر دروازه بان برجسته اي هم شيوه خاص خودش براي رسيدن به تمركز لازم و انجام بهينه وظايفش را دارد. لئوياشين مي گويد: «بهترين كار دود كردن است تا اعصابتان آرام شود و نوشيدن تا به ماهيچه هاي تان استراحت بدهيد. سپ ماير، اسطوره  دروازه باني ژرمن ها هم به گفته هاي همتاي روسي اش مي افزايد: «مثل برخي دوست نداشتم دستكش ها يا پيراهن ام را عوض كنم اما خب، مي دانستم كه اين اوهام بر عملكرد بعضي ها تأثير مي گذارد.»
روزهاي دشوار
در گذر زمان، با به اجرا درآمدن شيوه هاي تاكتيكي بيشتر در مستطيل سبز، كار دروازه بانان هم دشوارتر شده! باب ويلسون :«امروزه توپ ها بيشتر منحرف مي شوند و در اين شرايط، دروازه بان تنها كسري از ثانيه فرصت دارد تا تصميم بگيرد، توپ ها را مهار كند يا آن را دفع كند و شايد از مشت اش سود جويد. تازه گاهي اوقات توپ چنان سريع به سمت دروازه روانه مي شود كه ناچارند از بدن شان براي مهارش استفاده كند.»
در اين گيرودار مردان شماره يك مشكلات خاص خودشان را هم دارند. مدافعان دستپاچه و ناشي، حملات متعدد حريف و بي دقتي يا عدم كارايي مردان دفاعي و دست آخر، پاس به عقب. ويلسون ادامه مي دهد: «پاس رو به عقب فشار بيشتري بر دروازه بانان وارد مي آورد.»
مدافع، وقتي چنين پاسي ارسال مي كند اصلاً نگراني به خود راه نمي دهد اما دروازه بان تنها شش ثانيه فرصت دارد آن را در اختيار داشته باشد و تصميم بگيرد چه كند. چالاكي در مهار توپ با پا و ضربه زدن به آن نزد دروازه بانان در آينده اهميتي بسزا خواهد يافت.
البته بعضي ها هم دروازه بانان را به ريشخند مي گيرند و عنوان مي كنند وقتي كسي نتواند جاي ديگري بيابد،درون دروازه  جاي مي گيرد. اولي اشتاين، دروازه بان سابق آلمان چنين مي گويد: «روياي پرواز، لذت حركت در فضاي وراي زمين من را شيدا كرده بود. نشاط رديابي و مهار توپ در كسري از ثانيه وصف ناشدني است. براي پسربچه اي كه عاشق غلتيدن در گل ولاي است، چه چيزي بهتر از حفاظت از دروازه  است؟»

سايه روشن ورزش
نتايج رقابت هاي شناي دختران در دانشگاه آزاد
003750.jpg
مژده- چهارمين دوره رقابت هاي سراسري شناي دختران دانشجوي دانشگاه آزاد اسلامي كه به مناسبت گرامي داشت ربع قرن پيروزي انقلاب اسلامي در سالن ورزشي شهيد نسيبه تهران آغاز شده بود، با قهرماني قاطع دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مركز خاتمه پذيرفت.
به گزارش روابط عمومي اداره كل تربيت بدني دانشگاه آزاد اسلامي، پس از واحد تهران مركز كه با كسب ۳۹۰ امتياز بر سكوي قهرماني جاي گرفت، تيم هاي علوم پزشكي تهران- رودهن و كرج در رده هاي دوم تا چهارم ايستادند. در اين دوره كه با استقبال پرشور دانشجويان علي الخصوص ورزشكاران شهرستاني همراه بود ۲۳۰ ورزشكار در قالب ۲۷ تيم شركت داشتند كه در ماده هاي برگزار شده روز دوم در ۲۰۰ متر قورباغه نرگس جعفري از واحد تهران مركز سكوي نخست را به خود اختصاص داد و مريم دانشور و طاهره موسوي از واحد شهريار(قدس) و اراك دوم و سوم شدند.
در ۵۰ متر كرال پشت ياسمن عاطفي منفرد ديگر دانشجوي واحد تهران مركز مدال طلا را به گردن آويخت و مريم مصطفوي از تهران شمال نايب قهرمان شد و ندا حمزه پور از اروميه در جايگاه سوم قرار گرفت. در ۱۰۰متر آزاد طناز مصطفوي شناگر خستگي ناپذير دانشگاه آزاد اسلامي واحد رودهن تمامي رقبا را پشت گذاشت و به مدال طلا دست يافت و پريسا سلطاني و سولماز رزم آرا دانشجويان واحد تهران مركز و تبريز به عناوين دوم و سوم نايل آمدند. اما در ۲۰۰ متر مختلط انفرادي چكاوه ساعدي از دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران جنوب با اختلاف زماني قابل توجه مدال طلا را از آن خود كرد و سولماز رزم آرا شناگر واحد تبريز و آيسان حقاني ورزشكار واحد تهران مركز به ترتيب نشان نقره و برنز را به گردن آويختند.
در ۵۰ متر پروانه نيز چكاوه ساعدي از واحد تهران جنوب مجدداً با پيشي گرفتن از تمامي حريفان قهرمان شد و سولماز رزم آرا و آيسان حقاني به ترتيب از تبريز و تهران مركز رده هاي بعدي را به خود اختصاص دادند و نهايتاً در ۵۰*۴ متر آزاد تيمي دانشجويان تهران مركز، رودهن و اراك اول تا سوم شدند. در پايان چكاوه ساعدي از تهران جنوب- ياسمن عاطفي  منفرد و نرگس جعفري از واحد تهران مركز از سوي كميته فني به عنوان برترين شناگران اين دوره انتخاب شدند.
003747.jpg

مسابقات انتخابي كاراته دانشجويان
كاراته كاهاي دانشجوي دانشگاه آزاد اسلامي ايران در مرحله نخست مسابقات انتخابي تيم ملي دانشجويان كشور جهت اعزام به رقابت هاي قهرماني كاراته دانشجويان جهان خوش درخشيدند.
به گزارش روابط عمومي اداره كل تربيت بدني دانشگاه آزاد اسلامي در اين پيكارها كه با حضور قشر كثيري از ورزشكاران روز جمعه ۱۶ اسفندماه در مجموعه ورزشي شهيد خوراكيان تهران برگزار شد در كاتاي انفرادي محمدعلي باتواني از دانشگاه آزاد خميني شهر قهرمان شد و احد شايان هرق از تبريز و اردلان لشگري از دانشگاه آزاد تهران مركزي دوم و سوم شدند.
در كميته وزن (۶۵-) كيلوگرم مجيد رضايي از دانشگاه آزاد اسلامي واحد كرج با غلبه بر اسماعيل ملكي از بابل به عنوان قهرماني رسيد و سعيد قربان نژاد و حامد بني اسد از دانشگاه آزاد اسلامي قزوين و كرج مشتركاً سوم شدند.
در دسته ۷۰ كيلوگرم پس از يوسف عطايي از تهران كه عنوان نخست را به دست آورد، جابر صفرخاني از دانشگاه آزاد علي آباد كتول نايب قهرمان شد و عليرضا عمراني از دانشگاه آزاد شهرري و ميثم آقاجري از دانشگاه آزاد كرج- مشتركاً مدال برنز را به گردن آويختند. در وزن (۷۵-) كيلوگرم وحيد قنبري از دانشگاه آزاد كرمان بر سكوي نخست ايستاد. اما در وزن (۸۰-)كيلوگرم علي امين نيا از دانشگاه آزاد كرج در يك ديدار خانگي برابر سيد مجيد هاشمي از دانشگاه آزاد علي آباد كتول به مدال طلا رسيد و امير مفيدي از دانشگاه آزاد قم و رضا امامي از تهران به صورت مشترك بر سكوي سوم قرار گرفتند و در دسته (۸۰+) كيلوگرم رضا عزيزي از دانشگاه آزاد كرج در ديدار پاياني برابر مهدي مرادي از اراك ديدار را واگذار كرد و دوم شد. وحيد نجفي از دانشگاه آزاد رشت و يوسف گواه از مشهد نيز مشتركاً به مدال برنز بسنده كردند و نهايتاً در دسته آزاد علي اكبر حسيني از دانشگاه امام حسين اول شد و سعيد محمد بنايي از دانشگاه آزاد تهران جنوب و محمد علي نادري از دانشگاه آزاد كرمان به مدال هاي نقره و برنز دست يافتند.
پيش از آغاز مرحله نخست پيكارهاي انتخابي، دانشجويان كاراته كاي دانشگاه آزاد اسلامي در يك اردوي مشترك با تيم ملي كاراته پاكستان شركت كرده و زير نظر احمد صافي از مربيان مطرح كاراته  كشور به عنوان سرمربي و آرين شكيب به عنوان مربي و عبدالعظيم عزيزخاني به عنوان سرپرست به تمرينات و آماده سازي خود پرداختند.رقابت هاي قهرماني كاراته دانشجويان جهان زير نظر فدراسيون جهاني دانشجويان(فيزو) طي روزهاي ۱۸ لغايت ۲۳ تيرماه ۱۳۸۳ در كشور يوگسلاوي برگزارخواهد شد.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
زندگي
سياست
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  زندگي  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |