شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۴۰
حوادث
Front Page

مارك دوترو رهبر بزرگترين باند قاچاق دختران و زنان در دادگاه
خطرناك ترين جاني تمام تاريخ بلژيك
از جنگ جهاني دوم تاكنون هيچ خبري نتوانسته است به شدت و حدت اين پرونده توجه افكار عمومي بلژيك را به خود جلب كند
نقطه اوج اين رشوه خواري و رشوه گيري دستگاه پليس وقتي اتفاق افتاد كه دادرس وقت پليس شارلوا كه بازپرس پرونده مفقود شدن دختران جوان بود فراموش كرده بود به جانشين اش بگويد اين بچه ها اصلا گم شده اند
004728.jpg
عجيب ترين نكته در پرونده مارك دوترو مشاركت همسر او در جنايات اوست.
احمد جلا لي فراهاني 
بالاخره برگزار شد؛ دادگاه مخوفترين جنايتكار تمام طول تاريخ سرزمين بلژيك. اگر در تاريخ اين كشور، مردم بزرگترين شهر استان والونين كه به عنوان شارلوا شهرت داردتوانستند در برابر تهاجمات بي وقفه فرانسه براي حفظ شيوه زندگي خود مقاومت كنند و اصلا به همين دليل در تمام اروپا مشهورند، حالا بايد با دشمن جديدي مقابله كنند. «مارك دوترو» بزرگترين جاني، قاتل و به احتمال خيلي قوي رهبر يك باند بزرگ بين المللي كودك ربايي، فحشا و تروريسم در دهه  هاي ۱۹۸۰ تا۱۹۹۰.
پرونده دوترو، نه فقط بخاطر ماهيت دهشت آور جرايمي كه مرتكب شده است بلكه بخاطر پرده برداشتن آن از وجود فساد اداري و شيوع رشوه گيري در پليس بلژيك توجه تمام رسانه هاي جهاني را به خود مشغول كرده است.
علاوه بر اين پرونده دوترو باعث آشفتگي و ترس ميان شهروندان بلژيكي شده است.
از جنگ جهاني دوم تاكنون هيچ خبري نتوانسته است به شدت و حدت اين پرونده توجه افكار عمومي بلژيك را به خود جلب كند. با برگزاري دادگاه هاي مرتبط با اين پرونده به احتمال زياد بسياري از مقامات پليس بلژيك مجبور به كناره گيري خواهند شد. همانطور كه با دستگيري دوترو موقعيت دولت وقت بلژيك درميان شهروندان اين كشور به شدت متزلزل شد و در همان زمان چندين نفر از مقامات دولتي اين كشور مجبور به كناره گيري از سمت خود شدند.
دوترو كيست
مارك دوترو سومين فرزند يك خانواده كارگري است. پدرش بعد از ازدواج دوم صاحب سومين فرزندش شد و اين در حالي بود كه دوترو پدر با مشكلات مالي كوچكي دست و پنجه نرم مي كرد. او علي رغم آنكه يك متخصص الكترونيك بود اما به خاطر بيكار بودنش از بيمه رفاه ايالتي استفاده مي كرد.
بيكاري مفرط پدر باعث شد دوترو فرزند براي تامين معيشت خانواده اش به خريد و فروش خودروهاي مسروقه در لهستان و اسلواكي و خريد وفروش زنان و دختران و قاچاق آنها براي خانه هاي فساد سرتاسر اروپا روي آورد.
پس از سال ها او توانست خانه هاي بيشماري را در سرتاسر بلژيك خريداري كند و از اين خانه  ها براي قاچاق دختران و زنان بي پناه استفاده كند. دوترو در اين خانه ها دختران بي پناه و درمانده را با انواع و اقسام شكنجه ها وادار به اعمال شنيع و بدور از عفت  كرده و از آنان فيلمبرداري مي كرد.
آخرين جنايت مارك دوترو كه به خاطر آن هم دستگير شد اذيت و آزار پنج دختر نوجوان بود كه در سال ۱۹۸۹ به ارتكاب آزار آنان دستگير شد. با اين حال در تمام دوراني كه او محكوميتش را در زندان سپري مي كرد با مساعدت وزير وقت دادگستري بلژيك «والتت» موجبات آزادي بسياري ازمجرمان تجاوز به عنف بلژيك را فراهم آورد و همين امر باعث شد تا دوترو پس از تحمل سه سال از ۱۳ سال زنداني كه به تحمل آن محكوم شده بود، به خاطر داشتن رفتار خوب و همكاري با زندانيان در سال ۱۹۹۲ از زندان آزاد شود و اين شروع مجددي بود بر جنايات وحشتناك او، گرچه بر اساس مصوبه جديد دولت بلژيك كساني كه به اتهام تجاوز به عنف و قاچاق زنان به زندان محكوم مي شدند پس از آزادي مي بايست تحت كنترل شديد مقامات پليس قرار مي گرفتند.
هنوز مدت زيادي از آزادي دوترو از زندان نگذشته بود كه دوباره ماجراي ربوده شدن دختران جوان باعث به وجود آمدن وحشت سراسري در كشور بلژيك شد. در تمام مناطقي كه دوترو خانه اي داشت، چند دختر از همسايه هاي همان خانه ها ناپديد مي شدند وهرگز به خانه باز نمي گشتند.
با اين حال پليس در پي دو ماجرا، به طور كاملا اتفاقي دو خانه متعلق به او را مورد بازرسي قرار داد، اما در هر دو بار آنها دست از پا درازتر برگشتند و هيچ گونه آثاري از جنايت و دختران ربوده شده از اين خانه ها پيدا نكردند و اين در حالي بود كه دخترهاي ربوده شده در سياه  چالي مخفي در زيرزمين يكي از اين دو خانه گير افتاده بودند.
چند سال بعد خبرنگارCNN در گزارشي اعلام كرد كه در تمام مدتي كه پليس مشغول بازرسي خانه ها بود، دخترهاي ربوده شده در تقلايي بي فايده براي نجات خود بودند. اين شبكه در گزارش خود پرده از فساد اداري دستگاه پليس بلژيك برداشت. چرا كه اين احتمال قوي وجود دارد كه دوترو با پليس براي پنهان ماندن جناياتش زد و بند كرده است.
نقطه اوج اين رشوه خواري و رشوه گيري دستگاه پليس وقتي اتفاق افتاد كه دادرس وقت پليس شارلوا كه بازپرس پرونده مفقود شدن دختران جوان بود فراموش كرده بود به جانشين اش بگويد اين بچه ها اصلا گم شده اند!
مورد ديگري كه منجر به مطرح شدن بي كفايتي پليس بلژيك شد بين سال هاي ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۶ اتفاق افتاد. پليس در اين ۳ سال توانسته بود سرنخ هايي را در خصوص دريافت رشوه يكي از كاركنان خود را از دوترو به دست بياورد. به هر حال عمليات دستگيري مارك دوترو به عنوان يكي از خطرناك ترين جنايتكاران بلژيك طي هفته گذشته در شهر كوچك ارون در نزديكي مركز لوكزامبورگ آغاز شد. مارك دوترو به آدم ربايي و تجاوز به شش دختر و كشتن چهار نفر از آنان در دهه ۱۹۹۰ متهم است. جالب اينجاست كه بسياري از مردم كشورهاي مختلف جهان به اين محاكمه كه ۸ سال به تعويق افتاده است علاقه دارند و ۱۳۰۰ روزنامه نگار براي پوشش اين خبر وارد شهر ۲۴ هزار نفري ارون شده اند. البته اين ۸ سال تاخير براي برگزاري دادگاه او به خاطر جنايات بيشماري است كه او مرتكب شده و به ۸ سال زمان براي كشف و بررسي همه آنها نياز بوده است.

در غروب سه شنبه اتفاق افتاد
عكس: هادي مختاريان 
004731.jpg
004734.jpg

۲۶/۱۲/۸۲ آخرين غروب سه شنبه سال. آنچه كه مي بينيد نه تصويري از عراق است و نه افغانستان. اينجا خيابان ظفر است كه بر اثر يك انفجار به اين روز افتاده. در اين انفجار پاي يك فروشنده مواد محترقه به طور كامل قطع شد و يك رهگذر كه روحش از كار وكسب اين آقا بي خبر بود در آتش سوخت. مغازه هاي اطراف را هم كه... خودتان ببينيد.
ماجرا از اين قرار است كه جناب آقاي فروشنده ترقه روز چهارشنبه سوري همين طور در خيابان پرسه مي زد و دنبال مشتري مي گشت كه يكدفعه زمين خورد و ساك دستي اش كه پر بود از سيگارت، موشك و فشفشه منفجر شد و اين آشوب را به پا كرد. به هر حال فعلا مي توانيد اين خبر را نشنيده بگيريد و فراموش كنيد. حالا كو تا چهارشنبه سوري و اسفند ماه!

كيف قاپان حرفه اي
دو كيف قاپ حرفه اي كه باشگرد خاصي اموال طعمه هاي خود را سرعت مي كردند، توسط ماموران نيروي انتظامي دستگير شدند. اين دو سارق كه «جمشيد» و «كامران» نام دارند پس از دستگيري تحت بازجويي هاي فني ماموران قرار گرفتند و به سرقت هاي متعدد اقرار كردند.
آنها دراعترافات خود گفتند: با موتور سيكلت در شهر پرسه مي زديم و افرادي را كه از بانك بيرون مي آمدند يا احتمال مي داديم پول زيادي حمل مي كنند، شناسايي مي كرديم و پس از مدتي تعقيب در فرصتي مناسب كيف آنها را سرقت و به سرعت فرار مي كرديم.
«كامران» در ادامه اقرارهاي خود گفت: اولين باري كه مي خواستم دزدي كنم خيلي مي ترسيدم و فكر مي كردم هر لحظه ممكن است دستگير شوم اما پس از مدتي سرقت برايم عادي شد از طرفي چاره اي جز دزدي نداشتم چون هر چه تلاش كردم موفق به يافتن شغل مناسب نشده بودم و غير از اين راه ديگري براي امرار معاش نداشتم.
پس از اعترفات اين دو كيف قاپ حرفه اي پرونده آنها براي رسيدگي در اختيار مراجع قضايي قرار گرفت و حكم نهايي درباره متهمان به زودي صادر مي شود.

قاتلاني كه اجير مي شوند
عامل قتل مردي دراروميه با تلاش ماموران نيروي انتظامي دستگير شد. جسد مقتول، در تجسس هاي پليس در حالي كه در ميان پتو پيچيده شده بود در خانه اش كشف شد و ماموران را در برابر يك پرونده قتل در حوزه استحفاظي خود قرار داد.
هفته گذشته مردميانسالي با مراجعه به اداره آگاهي اروميه، ماموران را در جريان ناپديد شدن مرموز خانواده پسرش قرار داد. در بررسي هاي اوليه مشخص شد پسر خانواده به نام رضا، همراه همسر و دو فرزند خود ناپديد شده اند.
ماموران در فرضيات، ابتدا احتمال دادند اعضاي اين خانواده به گروگان گرفته شده باشند، اما به دليل اينكه در اين مدت هيچ تماسي با خانواده  آنها براي دريافت پول گرفته نشده بود اين احتمال كمرنگ شد. ماموران در ادامه تحقيقات خود با كسب دستور قضايي وارد خانه مقتول شدند كه در يكي از اتاق ها با جسد مقتول در ميان پتو روبه رو شدند.
ماموران كه با يك پرونده قتل در حوزه استحفاظي خود روبه رو شدند در ابتدا اقدام به بازجويي از خانواده مقتول كردند كه پدر رضا به ماموران گفت: «پسرم با مردي به نام اكبر اختلاف داشت و احتمال مي دهم او مرتكب اين قتل شده باشد.» ماموران سپس راهي خانه اكبر شدند و طي يك عمليات غافلگيرانه موفق به دستگيري او شدند. متهم به قتل در ابتدا منكر هرگونه اطلاعي از قتل رضا شد اما سرانجام در بازجويي هاي فني -پليسي به قتل با همدستي همسر مقتول اعتراف كرد.
ماموران پس از اعترافات اكبر مخفيگاه همسر مقتول را شناسايي و او را دستگير كردند.
متهمان پس از بازجويي و تكميل پرونده، تحويل دستگاه قضايي اروميه شدند.
چندي قبل هم ماموران نيروي انتظامي كارگر يك گاوداري كه تبعه افغانستان بود را دستگير كردند كه به دستور همسر صاحب گاوداري اقدام به قتل كرده بود.
قاتل اجير شده پس از دستگيري دربازجويي ها گفته بود به دستورهمسر صاحب گاوداري، شوهرش را به قتل رساندم و جنازه را داخل دره انداختم.
در جنايتي ديگر كارآگاهان اداره آگاهي تهران در پيگيري ماجراي قتل مرد ۲۶ ساله اي در شهرك وليعصر، ردپاي مردي افغاني به نام «آرزو» را پيدا كردند كه پس از دستگيري اش در بازجويي ها لب به اعتراف گشود و به قتل اقراركرد.
متهم دربازجويي به ماموران گفته بود من به همسر اين مرد علاقه داشتم. حتي به او پيشنهاد ازدواج هم داده بودم، ولي او با اين كار مخالفت مي كرد. فاطمه (همسر مقتول) هنگامي كه اصرار مرا ديد گفت در صورتي كه همسرم را بكشي باتو ازدواج مي كنم.
روز جنايت طبق نقشه قبلي وارد خانه فاطمه شدم و با ضربات چاقو او را به قتل رساندم. متهم پس ازچند جلسه محاكمه در شعبه ۱۶۰۱ مجتمع امور جنايي تهران به قصاص نفس (اعدام) محكوم شد و پس از تاييد حكم، در ديوان عالي كشور«آرزو» قاتل اجير شده، در محوطه زندان قصر به قصاص نفس (اعدام) محكوم شد.

سرقت خانوادگي
زن و شوهر معتادي كه براي تهيه مواد مخدرشان سرقت مي كردند، در حين سرقت توسط صاحب مال دستگير شدند.
اين زن و شوهر، يك پسربچه چهارساله دارند كه يك روز در ميان يكي از آنها براي مراقبت از او در منزل مي ماند و ديگري براي جيب بري به كوچه و خيابان هاي شلوغ و پررفت و آمد مي رفت.
آنها با تيغ موكت بري جيب يا كيف طعمه هايشان را مي بريدند و اموال آنها را سرقت مي كردند.
زن در حين بريدن بند كيف زني بود كه با داد و فرياد او توسط مردم دستگير شد. پس از اعترافات او ماموران شوهرش را هم دستگير كردند، متهمان انگيزه سرقت خود را فقر و تهيه مواد مخدر عنوان كردند. در حال حاضر اين دو جيب بر با قرار وثيقه در زندان به سر مي برند تا تحقيقات در مورد سابقه آنها توسط ماموران به پايان برسد.

كاهش جرم  در زنجان
خوش به حال زنجاني ها اگر هيچ چيز هم نداشته باشند لااقل امنيت دارند. فرمانده ناحيه انتظامي استان زنجان گفت: زنجان از استان هاي موفق به لحاظ امنيتي بوده و وقوع جرم در اين استان يك پنجم ميانگين كشوري است. سردار مهدي توكلي افزود: سال گذشته به ازاي هر يك ميليون نفر جمعيت در كشور، شش هزار فقره جرم اتفاق افتاده است كه اين ميزان در استان زنجان ۵۶۰ مورد بوده است. وي سرقت هاي اتفاق افتاده در اين استان طي سال ۸۲ را ۶۰۹ مورد و سرقت هاي كشف شده را يك هزار و ۲۷ فقره ذكر كرد و گفت: بخشي از سرقت هاي انجام شده در مناطق ديگر كشور نيز در اين استان كشف شده است. توكلي افزود: سال گذشته ۸۱ هزار و ۱۶۱ قوطي مشروبات الكلي خارجي و ۸ هزار ليتر مشروبات دست ساز داخلي در اين استان كشف شده است.

افزايش  تصادفات
وضعيت جاده ها و راه ها جوري شده كه اگر تصادف نكردي و زنده ماندي خيلي شانس آورده اي. فرمانده ناحيه انتظامي استان زنجان گفت: تصادفات منجر به فوت در اين استان سال قبل با ۲۰ درصد افزايش به ۱۱۱ مورد رسيده است.سردار مهدي توكلي شمار تصادفات اتفاق افتاده در اين استان را در سال ۸۲، ۶ هزار و ۱۰۲ مورد ذكر كرد و افزود: سرعت و سبقت غيرمجاز و عبور از چراغ قرمز از عمده دلايل وقوع تصادفات بوده است. وي گفت: سال گذشته ميزان تصادفات جرحي ۲۷ درصد و خسارتي ۱۸ درصد در مقايسه با پارسال كاهش داشته است. سردار توكلي افزود: در همين مدت ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو به مبلغ ۱۱ ميليارد و ۵۰۰ ميليون ريال به دليل عدم رعايت اصول و مقررات راهنمايي و رانندگي در زنجان جريمه و اعمال قانون شده اند.

سي. دي غيرمجاز
اين عمليات هاي ضربتي نيروي انتظامي هم بلاي جان خلافكارها شده است.
فرمانده انتظامي بجنورد گفت: در اقدامي ضربتي ۱۴۰ توزيع كننده مشروبات الكلي و لوح فشرده غيرمجاز در اين شهرستان دستگير شدند.
سرهنگ هادي غفوري گفت: از اين افراد۱۲۰ حلقه لوح فشرده همراه با سه دستگاه آنتن ماهواره كشف و ضبط شد. وي به ميزان مشروبات الكلي كشف شده اشاره نكرد. او همچنين از دستگيري ۴۰ نفر از مزاحمان خياباني و اوباش و اراذل و دو زن ولگرد در اين شهرستان خبر داد.
فرمانده انتظامي بجنورد گفت: پرونده اين افراد توسط ماموران مبارزه با مفاسد اجتماعي تكميل و تحويل مرجع قضايي شده است.

زندان كاملا استاندارد
تا حالا فكر مي كرديم ايزو چند هزارها فقط براي كولر، آبگرمكن، گوشت كوب و از اين جور چيزهاست اما اين خبر را كه خوانديم تازه فهميديم چقدر اشتباه مي كرديم. شما هم بخوانيد: زندان مركزي كرمان از سوي موسسه بين المللي مودي گواهينامه استاندارد جهاني ايزو در زمينه بهداشت و درمان دريافت كرد. رئيس سازمان زندان ها واقدامات تاميني و تركيبي كشور گفت: اين موفقيت، مايه افتخار جمهوري اسلامي و بيانگر نگاه تربيتي به فرد خاطي و مجرم دركشور ما است. سيد مرتضي بختياري افزود: در اين نظام نگاه به انسان زنداني و هدف از اجراي مجازات وي انتقامگيري نيست بلكه هدف تربيت فرد خطاكار و بزهكار است.

قديمي ترين سنگ اهرام
باستان شناسان موفق به كشف قديمي ترين سنگي شدند كه از آن در ساخت اهرام و معبدهاي مصر استفاده شده است.
در اين اكتشاف همچنين نوشته ها و تصاويري به دست آمده است كه جزييات جديدي ازتاريخ مصر قديم راروشن مي سازد.
محل كشف اين سنگ. شهر «آسوان» در فاصله حدود ۶۰۰ كيلومتري جنوب قاهره است.
كارگران آن زمان، از آن براي استخراج و تراش تخته سنگ هايي استفاده مي كردند و آن را در ساخت معابد فرعوني و اهرام هاي معروف به كار مي گرفتند.

مرگ  زير آوار
براثر انفجار گاز در يك ساختمان مسكوني ۹ طبقه در شهر آرخانگلسك واقع در شمال روسيه روي داد ۲۱ نفر كشته شدند، تاكنون ۲۳ مجروح هم از زير آوار بيرون آورده شده اند كه ۱۸ نفر از آنان در بيمارستان بستري شده و حال هفت نفر از آنها وخيم است. براثر اين انفجار بيشتر آپارتمان هاي اين مجموعه مسكوني كاملا تخريب شده و عمليات امدادرساني به دليل فرو ريختن ديوارهاي بتوني سنگين در طبقات مختلف با دشواري پيش مي رود. احتمال مي رود حدود ۴۰ نفر ديگر هنوز در زير آوار باقي مانده باشند كه عمليات جست وجو و امدادرساني براي نجات جان آنها ادامه دارد.اين عمليات كه در آن از امكانات پيشرفته امدادرساني از جمله دستگاه هاي ويژه و انتقال قطعات بتوني و سگ هاي تربيت شده استفاده مي شود، حالاحالا ها دامه خواهد يافت.

|  ايرانشهر  |   تهرانشهر  |   حوادث  |   در شهر  |   درمانگاه  |   زيبـاشـهر  |
|  سفر و طبيعت  |   طهرانشهر  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |