شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۴۰
گزارش انجمن بيمارانMS
از درد تا ناتواني
004695.jpg
از ۱۰ سالگي تاn سالگي همه مي توانند به اين بيماري بي صدا و مخوف مبتلا  شوند
اگر بيماري مبتلا بهMS مي شناسيد، حتما مي دانيد اين افراد چه نوع مشكلاتي دارند، ولي اگر با اين بيماري آشنايي نداريد، بگذاريد برايتان بگويم كه در اين بيماري چگونه به تدريج انگشتان دست و پا و كم و كم تمام بدن بيمار بي حس شده و حركات دچار اختلال مي شوند. اكثر اين بيماران قادر به انجام فعاليت هاي اجتماعي نيستند، شغل خود را از دست مي دهند بعد خانه نشين مي شوند. حال اگر اين بيمار ازدواج كرده باشد و بچه هم داشته باشد، خب، طبيعتا سرپرست خانواده است و به اين ترتيب مي توانيد حدس بزنيد كه زندگي به چه روزي دچار مي شود. تازه اين داستان وقتي به اوج دراماتيك خود مي رسد كه بدانيد فقط يكي از داروهاي اين بيماري در ماه ۳۰۰ هزار تومان هزينه دارد. (البته تا آخر عمر!)
بيماران مبتلا بهMS احتياج به حمايت هاي گوناگوني دارند، از تهيه دارو و مشاوره هاي رواني گرفته تا امنيت معيشتي. انجمن بيمارانMS هم درست در راستاي همين نياز تشكيل شده است.
اهداف اين انجمن شامل:
۱-تشكيل بانك اطلاعاتي جامع از بيماران مبتلا به MS.
۲-اطلاع رساني صحيح از طريق منابع آگاه و موثق به بيماران.
۳-انتقال مشكلات و مسايل بيماران به مجامع و محافل دولتي و غيردولتي (عموم مردم).
۴-تحقيقات و پژوهش كه هدف اصلي اين انجمن است.
۵-ارايه خدمات حمايتي به بيماران كه شامل حمايت روحي - رواني و حمايت مالي هر دو مي شود.
هدف اصلي اين انجمن تحقيق و پژوهش در زمينه هاي مختلف اين بيماري، اعم از علت بروز بيماري، عوامل تحريك كننده و تاثيرگذار و اقدامات درماني است. به عنوان مثال اين انجمن در صدد است تا عمل پيوند مغز استخوان را كه امروزه در جهان براي بيماران مبتلا بهMS انجام مي گيرد و نتايج خوب و قابل قبولي داشته است، براي اولين بار در ايران اجرا كند. هزينه پروژه هاي تحقيقاتي اين انجمن از طريق دانشگاه تهران و ساير موسسات پژوهشي تامين مي شود.
با وجودي كه توجه اين انجمن بيشتر بر ابعاد علمي و تحقيقاتي بيماريMS متمركز است، ولي نمي توان اين موضوع را ناديده گرفت كه تمام انجمن هاي مربوط به بيماران خاص به هر حال بايد توانايي حمايت مالي بيماران به خصوص در زمينه تهيه دارو راه داشته باشند. اين انجمن، غيرانتفاعي و كاملا مردمي است و هيچ بودجه دولتي ندارد. هسته اوليه اين انجمن در حقيقت توسط خانواده بيماران مبتلا بهMS و به همت دكتر سيگارودي متخصص مغز و اعصاب پايه گذاري شد و بعدها متخصصان مغز و اعصاب ديگري هم همكاري خود را با اين انجمن آغاز كردند. از جمله اين افراد، دكتر جمشيد لطفي است كه هم اكنون رياست هيات مديره انجمن را هم بر عهده دارد.
متاسفانه تا امروز هم بودجه اين انجمن از طريق كمك هاي مالي اقوام و آشنايان بانيان انجمن و حتي خانواده هاي خود بيماران تامين مي شود.
محسنيان مدير اجرايي انجمن مي گويد: «تجربه به ما ثابت كرده است كه وقتي داروي مورد نياز اين بيماران در دسترشان قرار دارد و از اين نظر احساس امنيت مي كنند، در حال عمومي شان هم تاثيرگذار است و اين بيماران مي توانند به اجتماع برگشته و فعاليت هاي طبيعي روزانه داشته باشند.»
هم اكنون درآمد انجمن بسيار ناچيز است، البته اين انجمن اقداماتي در اين زمينه به عمل آورده است حتي قول هاي مساعدي از طرف نمايندگان مجلس، دفتر مقام معظم رهبري، دفتر رياست جمهوري و كميسيون بهداشت جلب كرده اند، ولي متاسفانه تاكنون نتيجه اي به دست نيامده است.
ساختمان محل استقرار انجمن از طريق شهرداري منطقه، در اختيار انجمن قرار گرفته است. البته چندي پيش حكم تخليه براي انجمن صادر شده، ولي با ديداري كه با مهندس فرجي، شهردار وقت، انجام گرفت باز هم اجازه سكونت صادر شده است، ولي آنچه مسلم است بايد يك فكر اساسي كرد!
اين انجمن هم براي پيگيري بهتر و علمي تر پروژه هاي تحقيقاتي خود و هم انواع حمايت هاي مالي از بيماران مبتلا بهMS ، خيلي بيشتر از اين حرف ها احتياج به كمك خيرين دارد. در بعضي خانواده ها ۱، ۲ يا چند فرد مبتلا وجود دارد كه علاوه بر هزينه بالاي داروها (با توجه به عدم توانايي اشتغال) در گذران زندگي روزمره هم دچار مشكل هستند.
خيرين و موسسات خيريه در ايران زياد هستند، ولي اكثر كمك ها به سمت مراكز خاص و شناخته شده اي هدايت مي شوند، در صورتي كه اشخاص و انجمن هايي از اين قبيل كه چندين برابر نيازمند كمك هاي مردمي هستند، مهجور مانده اند. من كساني را مي شناسم كه شايد در سال ۵۰ راس گاو نذر يكي از آسايشگاه هاي معلولان كشور مي كنند، اين در حالي است كه يخچال هاي اين مراكز پر از گوشت هاي اين چنيني است. در حالي كه شايد بتوان با كمي تحقيق بيشتر گره از كار افراد محتاج تري بگشاييم.

Avonex، داروي جديدMS
هفته اي سه بار تزريق
شاداب صفرزاده خسروشاهي 
Avonex ارويي است كه به صورت فرآورده اي بيوتكنولوژيك در اينترفرون هاي طبيعي تهيه مي شود (اينترفرون يك نوع پروتئين است). اين دارو از آمينواسيدهاي (تركيب اصلي پروتئين ها) اينترفرون B (بتا) كه در بدن انسان يافت مي شود، بدست مي آيد.
در آزمايشات كلينيكي كنترل شده درMS عود كننده، در كساني كه ازAvonex استفاده كرده بودند در مقايسه با افرادي كه دارنما مصرف كرده بودند، دوره ناتواني كاهش يافته و شدت و سختي بيماري كمتر شده بود. هم چنين درMRI ، تعداد و اندازه ضايعات فعال مغزي كاهش يافته بود. در مطالعه اي بر روي بيماران كهMRI مغزي آنها،  ضايعات مشخصMS را نشان مي داد و دميلينه شدن در يك عصب، عصب بينائي، نخاع يا تنه مغزي ديده مي شد،Avonex مشخصاً زمان تشديد ثانويه بيماري و در نتيجه تشخيص قطعي كلينيكي MS را به تاخير مي انداخت.
تاييدFDA
Avonex به وسيله اتحاديه غذا و داروي آمريكا(FDA) براي درمان بيماراني كه مبتلا بهMS عودكننده هستند، براي كاهش ناتواني فيزيكي و ناراحتي هاي كلينيكي مكرر، تاييد شده است. دارودر كساني موثر است كه مرحله كلينيكي اوليه را تجربه كرده و درMRI آنها تظاهراتMS ديده مي شود.
روش صحيح 
Avonex يكبار در هفته به صورت داخل عضلاني در عضلات بزرگ: ران، بازو يا پشت تزريق مي شود.
شما و ساير اعضاي درمان بايد روش مناسب و صحيح تزريق داخل عضلاني را بياموزيد. اگر شما توانايي تزريق به خود را نداريد و هيچكدام از اعضاي خانواده يا دوستانتان در دسترس نيستند،  پزشك يا پرستار شما تزريق را انجام مي دهد. اگر به درستي عمل خود اطمينان نداريد، از تزريق خودداري كنيدAvonex . به صورت سرنگ هايي از قبل مخلوط شده در دسترس است. تمام سرنگ هاي استفاده نشده را در يخچال نگه داري كنيد. قبلاً از تزريق، هر سرنگ را حدودا۲۰ ً دقيقه در دماي اتاق قرار دهيد. دارو را از مجاورت با دماي زياد محفوظ نگه داريد (مثلاً كنار پنجره و حفرات سرپوشيده) و از يخ زدن آن جلوگيري كنيد. سرنگ ها را درست همانند روش پزشك خود استفاده كنيد و از دسترس اطفال دور نگه داريد. از آنجايي كه در هفته هاي اول درمان اثرات جانبي بي خطر دارو كه شامل نشانه هاي شبه آنفلوآنزا است بروز مي كند، توصيه مي شود تزريق در وقت خواب صورت گيرد و قبل از هر تزريق از استامينوفن با ايبوپروفن استفاده كنيد و طي ۲۴ ساعت پس از تزريق براي كاهش علايم از اين داروها مصرف كنيد.
موارد احتياط 
قبل از مصرفAvonex اگر هركدام از مشكلات پزشكي زير را داشتيد حتماً به پزشك خود اطلاع دهيد: افسردگي، اضطراب يا مشكلات خوابيدن- مشكلات غده تيروئيد- مشكلات خوني مثل خونريزي، خون مردگي، كم خوني، كمبود گلبول سفيد- تشنج- بيماري هاي قلبي- بيماري هاي كبدي 
 Avonex در مدت بارداري يا در خانم هايي كه تصميم دارند باردار شوند، نبايد مصرف شود. خانم هايي كه ازAvonex استفاده مي كنند بايد هميشه زمان باروري خود را كنترل كنند. اگر در مدت درمان باAvonex ، قصد بارداري داريد با پزشك خود مشورت كنيد. اگر در مدت استفاده ازAvonex باردار شديد، درمان را قطع كرده و به پزشك خود اطلاع دهيد. در آزمايشات كلينيكي هيچ گونه افزايش افسردگي در بيماراني كه  Avonex استفاده مي كردند، گزارش نشد. باتوجه به اينكه افسردگي و تفكرات خودكشي مكرراً درMS وجود دارد و نيز با مصرف توليدات حاوي دوزهاي اينترفرون بالا اين تظاهرات ديده مي شوند، بهتر است افراد با سابقه افسردگي شديد، هنگام استفاده از Avonex تحت كنترل باشند. در مجموع، گزارش ها نشان دهنده افسردگي، بدترشدن ناراحتي هاي عصبي - رواني قبلي مثل سايكوز هستند. برخي از اين بيماران به دنبال قطع مصرفAvonex بهبود يافتند.
توجه: يافته ها شامل گزارشات خود بيمار و يا تظاهرات كلينيكي است كه پزشك هنگام مصرف دارو مشاهده مي كند.
از آنجايي كه اين علايم در خارج از محدوده آزمايشات كلينيكي كنترل شده اتفاق مي افتند، راهي براي يافتن رابطه بين اين نشانه ها و دارو وجود ندارد. مخصوصاً درمورد حملات افسردگي يا ساير تغييرات احساسي، اين مساله بيشتر است. چون اينگونه نشانه هاي احساسي در بيماران مبتلا بهMS شايع است، چه آنها كه از اينترفرون استفاده كرده اند و چه آنها كه استفاده نكرده اند،  مطالعه بر روي ميزان شيوع افسردگي در بيمارانMS كه از داروهاي اينترفرونB استفاده كرده اند، هيچگونه ارتباطي بين علايم افسردگي و دارو نشان نداده استAvonex . بايد در افراد مبتلا به ناراحتي هاي تشنج با احتياط مصرف شود. تعداد اندكي از بيماران كه به طور اوليه مبتلا به تشنج نبودند، هنگام مصرفAvonex دچار تشنج شدند. باتوجه به اينكه تشنج به كرات در بيماران مبتلا بهMS ديده مي شود،  هنوز مشخص نيست تشنج به وجودآمد، ناشي از خود بيماري است يا دارو و يا تركيبي از هردو. بيماران مبتلا به ناراحتي هاي قلبي بايد از لحاظ بدترشدن حالات خود تحت كنترل باشند. پس از مصرف  Avonex ارسائي احتقاني قلب و ساير مشكلات قلبي در بيماراني كه هيچ سابقه قبلي و يا عامل مستعدكننده اي نداشتند، ديده شده است. به علت توانائي اثرAvonex بر عملكرد كبد و غده تيروئيد و كاهش ميزان گلبول هاي سفيد و قرمز و پلاكت ها، بهتر است تست هاي خوني گرفته شود.
اثرات جانبي احتمالي 
اثرات جانبي معمول شامل نشانه هاي شبه آنفلوآنزا است: خستگي، لزر، تب، درد عضلاني و تعريق. بيشتر اين نشانه ها پس از گذشت چند هفته از بين مي روند. اگر اين علايم تداوم داشته باشند، شدت پيدا كرده و مشكلاتي را ايجاد خواهند كرد و بايد در اين موارد پزشك را مطلع كرد. علايم افسردگي شامل ناراحتي و غمگيني پيشرونده، اضطراب، بي علاقگي نسبت به فعاليت هاي روزانه، تحريك پذيري، كمبود اعتماد به نفس، احساس گناه، عدم تمركز، گيجي، عدم قاطعيت و اختلالات خواب و خوراك را بايد به پزشك اطلاع داد.

MS چيست؟
اختلال رسانايي رشته هاي عصبي
004698.jpg
دكتر لاله ميراسكندري 
MS يا مولتيپل اسكلروزيس يكي از شايع ترين بيماري هاي سيستم عصبي است كه تا به امروز بيش از ۲ ميليون و پانصد هزار نفر از مبتلايان به آن شناسايي شده اند.
بيماريMS ناشي از صدمه به ميلين است. ميلين لايه  محافظي است كه اطراف رشته هاي عصبي سيستم عصبي مركزي را پوشانده است. وقتي ميلين آسيب مي بيند، ارتباط مغز و ساير قسمت هاي بدن دچار اختلال مي شود. ميلين ماده اي از جنس چربي است كه مانند عايقي در اطراف رشته عصبي است، عملكرد ميلين مانند پوشش يك سيم برقي است و باعث انتقال سريع تر پيام عصبي مي شود. سرعت و كارايي مناسب در امر انتقال اين پيام هاي عصبي منجر به حركات متوازن، نرم و سريع مي شود. در مولتيپل اسكلروزيس، از بين رفتن ميلين باعث ايجاد اختلال در رسانايي رشته هاي عصبي و در نتيجه اختلال در حركت پيام هاي عصبي به طرف مغز و يا از طرف مغز به اعضا مي شود. در قسمت هايي كه ميلين از بين رفته است ضايعاتي به وجود مي آيد كه مانند اثر زخم است، در مولتيپل اسكلروزيس، اين آثار زخم در قسمت هاي مختلف مغز و نخاع به وجود مي آيند. اصطلاح مولتيپل اسكلروزيس در لغت به معني آثار زخم زياد است.
انواعMS
روند بيماري غيرقابل پيش بيني است، بعضي مردم بسيار كم تحت تاثير قرار مي گيرند، در حالي كه در بعضي بيماران بيماري به حدي پيش مي رود كه باعث ناتواني كامل مي شود. اكثر بيماران البته وضعيت بينابيني دارند.گرچه تمام بيماران تركيبات متفاوتي از علايم را تجربه مي كنند، ولي الگوي مشخصي هم وجود دارد كه به روند بيماري بستگي دارد:
MSعود كننده و فروكش كننده 
در اين نوعMS ، حمله هاي غيرقابل پيش بيني دوره اي رخ مي دهند، در اين حملات ممكن است علايم جديد به وجود آيند، يا علايم قبلي شديدتر شوند. مدت حملات مي تواند از يك روز تا چند ماه طول بكشد و بهبود دوره  اي مي تواند كامل يا نسبي باشد. گاهي بيماري به مدت يك ماه تا چند سال خاموش مي ماند. درصد شيوع اين نوع MS تقريبا ۲۵ درصد است.
MS خوش خيم 
يك يا دو حمله وجود دارد و بعد هم بهبودي كامل، اين نوعMS به مرور زمان بدتر نمي شود و هيچ عارضه اي هم بر جا نمي گذارد. درصد شيوع اين نوع MS تقريبا ۲۰ درصد است.
MS پيشرونده ثانويه 
اگر بعد از MS عود كننده و فروكش كننده ناتواني پيشرونده ايجاد شود يعني علايم شديد شده و فواصل عود بيماري كمتر شود به آنMS پيشرونده ثانويه گويند. درصد شيوع اين نوعMS ۴۰، درصد است.
MS پيشرونده اوليه 
خصوصيت اين نوعMS ، عدم وجود يك حمله مشخص و واضح است، شروع علايم آرام است و به تدريج شديد مي شود. درصد شيوع اين نوع MS ، ۱۵درصد است.
عللMS
علت آن هنوز شناخته شده نيست. ولي خيلي از متخصصان اين بيماري را يك بيماري اوتوايميون مي دانند. سيستم ايمني در حالت عادي بدن را در مقابل حمله عوامل مهاجم مثل ويروس و باكتري محافظت مي كند ولي در مواقعي سيستم ايمني غيرطبيعي عمل مي كند و به سلول ها و بافت هاي خودش حمله مي كند در بيماريMS محل حمله سيستم ايمني ميلين است. علت حمله سيستم ايمني به ميلين معلوم نيست ولي آنچه مسلم است، عوامل زياد و پيچيده اي در اين امر دخيل هستند. بعضي از فرضيه ها علت را يك ويروس مي دانند. اين ويروس ممكن است به صورت نهفته در بدن باشد و باعث اختلال عملكرد سيستم ايمني يا تحريك غيرمستقيم سيستم ايمني شود. اين ويروس ممكن است به صورت محرك عمل كرده و گلبول هاي سفيد موجود در جريان خون را فعال كند تا با ضعيف كردن مكانيسم دفاعي مغز، وارد آن شوند. گلبول هاي سفيد به محض ورود به مغز باعث فعال شدن فاكتورهاي ديگري مي شوند كه سيستم ايمني را وادار به حمله به ميلين مي كند.
علايمMS
علايم اين بيماري بسيار متفاوت است و بسته به ناحيه سيستم عصبي مركزي درگير شده است.
اين علايم شامل موارد زير است:
۱-اختلالات بينايي: تاري ديد، دوبيني، التهاب عصب بينايي، حركت سريع و غيرارادي كره چشم (به ندرت از بين رفتن كامل بينايي)
۲-اختلالات تعادل و هماهنگي حركات: عدم تعادل، لرزش، راه رفتن بدون تعادل، سرگيجه، پرش عضله، عدم هماهنگي حركات، ضعف (بخصوص در پاها)
۳-اسپاسم (انقباض عضلات): خشكي و گرفتگي عضلاني كه حركت و راه رفتن را تحت تاثير قرار مي دهد.
۴-احساسات متغير: مورمورشدن، سوزن سوزن شدن، بي حسي، احساس سوزش و درد وابسته بهMS مثل درد صورت يا ساير عضلات.
۵-صحبت كردن غيرطبيعي: آرام صحبت كردن، جويده جويده حرف زدن، تغييرات در ريتم صحبت كردن و اختلالات بلع 
۶-خستگي: خستگي عمومي ضعيف كننده كه از شايع ترين علايمMS است.
۷-مشكلات روده و مثانه: ناراحتي هاي مثانه شامل تخليه ناقص، احساس دفع شديد ادرار و تخليه در زمان هاي نامناسب.
- ناراحتي هاي روده شامل: يبوست و به ندرت اسهال.
۸-حساسيت به حرارت: حرارت باعث بدتر شدن ساير علايم مي شود.
۹-اختلال شناسايي و احساسي: از بين رفتن حافظه كوتاه مدت، از بين رفتن تمركز و منطق.
تشخيصMS
برعكس بسياري از بيماري ها، آزمايش مستقيمي برايMS وجود ندارد و البته تست هاي ديگر هم در اين زمينه راهنمايي نمي كنند، به اين ترتيب پزشك از مجموعه علايم بيماري و حذف ساير گزينه ها براي تشخيصMS استفاده مي كند. البته در حال حاضر از عكسبرداريMRI براي تشخيص قطعيMS ، (وقتي علايم اوليه آغاز مي شوند) استفاده مي شود.
درMS بايد ۲ قسمت مختلف سيستم عصبي مركزي آسيب ديده باشد، اين علايم در دو موقعيت متفاوت و با حداقل ۲ ماه فاصله رخ داده باشند و بيمار در محدوده سني مناسب براي شروع بيماريMS باشد. بروز اين بيماري در زنان، ۵۰ درصد بيش از مردان استMS . بيماري جوانان است، ميانگين سن براي آغاز بيماري ۲۹ تا ۳۳ سال است، ولي محدوده كلي آن از ۱۰ سالگي تا ۵۹ سالگي است. اين بيماري درمان قطعي ندارد و بيمار در تمام طول زندگي با آن درگير است. البته با كمي تغيير در سيستم زندگي، مي توان تحمل علايم را بسيار ساده كرد:
ورزش:
فيزيوتراپي ورزش بسيار موثر است. پزشك، ورزش هاي مناسب را به بيمار مي آموزد. انجام فيزيوتراپي و ورزش هاي اختصاصي همراه، بسيار موثر است. ورزش هاي شنا، يوگا و سواركاري هم بسيار مفيدند. ورزش علاوه بر تقويت عضلات، باعث كاهش تنش عضلات و آرامش مي شود.
رژيم غذايي:
رژيم غذايي كه حاوي تمامي ويتامين ها و مواد معدني مورد نياز بدن باشد، مناسب است. غذاهايي كه چربي حيواني كم و چربي هاي غيراشباع زياد (مثل روغن مايع) دارند، بهتر هستند.
برنامه ريزي شغلي:
بيماريMS يكسري ناتواني هاي فيزيكي و حركتي ايجاد مي كند، پس بهتر است با علم به اين قضيه، اقدام به انتخاب شغل كنيد. در هر صورت بايد از كارهايي كه به فعاليت بدني بالا نياز دارند پرهيز شود.

خورد و خوراك
تغذيه وMS
سارا صرافي زاده - كارشناس تغذيه 
وقتي از پزشكان در مورد نوع تغذيه در بيماران مبتلا بهMS سوال مي شود، اكثرا اينطور مي پندارند كه درمان تغذيه اي براي اين بيماري وجود ندارد. با اينكه علت اصلي براي بروزMS مشخص نشده است، ولي بسياري از مقالات علمي تغذيه را فاكتور مهمي تلقي مي كنند. در صورت تشخيص به موقعMS از طريق تاثير موادي مثل اسيدهاي چرب ضروري، آمينواسيدها، مواد معدني مثل روي، سلنيوم، منيزيم، ويتامين هاي گروهB بخصوص اسيد فوليك و ۱۲B، مي توان روند بيماري را كنترل كرد. مطالعات نشان داده است كه درمان با ويتامين ۱۲B و اسيدفوليك، پيشرفت بيماري را به حداقل رسانده است. بررسي هايي كه توسط عصب شناسان صورت گرفته است، نشان مي دهد بعد از اين نوع درمان، اعصاب آرام شده و انرژي بيماران چند برابر شده است و شايد بتوان گفت يك «بهبود خود به خودي» صورت گرفته است. اين ويتامين ها كار اعصاب را بهبود بخشيده اند. و در اينجا يك نكته را متذكر مي شويم كه در بعضي از افراد مبتلا، كمبود ويتامينB وجود دارد و اين موضوع بيماري را تحت تاثير قرار مي دهد. در حدود ۸۰ درصد از بيماران مبتلا بهMS كه در مدت ۲۵ سال مورد مطالعه قرار گرفته بودند، به اين نكته رسيدند كه رژيم كم چربي (از نوع چربي اشباع) در بهبود بيماري تاثير داشته است. محققان گزارش كرده اند كه علايم بيماري، در اثر حذف مواد آلرژي زا (حساسيت زا) از بين رفته اند. به نظر مي رسد شايع ترين مواد غذايي حساسيت زا گندم، شير، تخم مرغ، مخمر و ذرت باشد. تشخيص اين نوع حساسيت در بيماران، كمك بسياري به آنها مي كند.
مكمل هايي كه در پيشگيري و درمانMS نقش دارند عبارتند از: روغن ماهي (امگا ۳) و روغن دانه پامچال. مقدار مصرف به شدت بيماري و مقدار تحمل بيمار بستگي دارد. انواع ديگر عبارتند از: روغن خوراكي تخم گياه كتان، روغن گل گاوزبان و روغن دانه انگور. ويتامينE و ديگر آنتي اكسيدانها مانند (ويتامينA ، بتاكاروتن،B كمپلكس، ويتامينC ، روي، سلنيوم و...) بسيار مفيد است. حساسيت به فلزات سمي مثل جيوه مي تواند علايمMS را توليد كند. تشخيص اين نوع حساسيت باارزش است. بسياري از دندانپزشكان لوازم و مواد درماني را با مواد غيرجيوه اي براي بيمارانMS جايگزين مي كنند.
بررسي ها نشان مي دهد بعد از جايگزيني لوازم دندانپزشكي بدون جيوه با جيوه دار، در بيماران مبتلا بهMS بهبودي چشمگيري صورت گرفته است، ولي برخي هم با اين درمان جواب نگرفته اند. پس در بيماري MS تنوع درماني وجود دارد، ولي احتياط و آگاهي، لازم است. آناليز مواد معدني موجود در مو و تست ادرار (آزمايش ادرار) مقدار جيوه و مواد سمي را بررسي مي كند. اگر درگيري در اين مساله زياد باشد با مكمل درماني ويتامينC ، سلنيوم، سيسنين، سير، متيونين و ديگر مواد حاوي سولفور، جبران شود.

تزريق سرم خون بز
تعدادي از بيماراني كه از بيماري لاعلاجMS رنج مي برند، بعد از دريافت دارويي كه از سرم بز گرفته شده، شرايطشان تغيير كرده است.
بعضي از آنها، چوب هاي زيربغل را كنار گذاشته اند و مي توانند مايل ها پياده روي كنند، بعضي بينايي خود را بازيافته اند و بعضي از اين بيماران بعد از سال ها بي حسي و بي ارادگي قادرند از دست و پايشان استفاده كنند. از ۱۳۰ مريض، ۸۵ درصد پيشرفت هاي قابل ملاحظه بدون عوارض جانبي داشته اند.
بيلي رادميستون يكي از اين بيماران مي گويد: «وقتي اولين تزريق را ۱۵ ماه پيش انجام دادم، از چوب زير بغل (و گاهي اوقات صندلي چرخدار) استفاده مي كردم. در ابتدا انتظاري از اين درمان نداشتم ولي نتايج آن حيرت انگيز است.»

افزايش توان راه رفتن
«من در حال حاضر ۵۰۰ درصد بهتر از قبل هستم. حالا مي توانم بدون احتياج به چوب زير بغل مايل ها پياده روي كنم. الان خيلي قوي ترم و سالم تر هستم. البته نبايد فراموش كنيد كه هميشه امكان بهبود نسبي هست ولي پيشرفت بيماري غيرقابل پيشي بيني است.»
MS-بيماري پيشرونده سيستم اعصاب مركزي - در مغز ايجاد مي شود و اعصاب بينايي و نخاع را تحت تاثير قرار مي دهد، اين تاثير در ابتدا ممكن است ناچيز باشد ولي در موارد شديد باعث لرزش اعضا، فلج و كاهش نسبي بينايي مي شود.
اين دارو كه به صورت هفتگي تزريق مي شود از سرم خالص شده خون بزهايي مشتق مي شود كه ايمونيزه شده اند و آنتي بادي توليد مي كنند.

اختلا ف ژنتيكي كم و ريسك ابتلا بهMS زياد!
بر اساس تحقيقات يانگ ليو از دانشگاه ايالت اوهايوي كلمبيا؛ كساني كه دو كپي از گونه ژن ۲۴CD دارند مشخصا براي ابتلا به بيماريMS مستعدتر هستند. به علاوه اين افراد ۸ سال زودتر از ساير افرادي كه يك كپي از اين ژن دارند يا اصلا آن را ندارند، به وضعيت وخيم بيماري مي رسند. علت اصلي بيماريMS معلوم نيست ولي محققان عقيده دارند كه ژن ها نقش مهمي دارند. اين بيماري در افراد يك خانواده با سابقه بيماريMS بيشتر بروز مي كند تا در جمعيت بدون سابقه فاميلي. ليو و همكارانش، ۲۴۲ بيمار را با ۲۰۷ انسان سالم مقايسه كردند. علت انتخاب ژن ۲۴CD باعث افزايش ريسك ابتلا مي شود. البته هنوز لازم نيست مردم به دنبال كنترل گونه هاي ژني خود باشند.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |