يكشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۴۱ - Apr 4, 2004
امروز با حافظ
مهرورزي تو با ما شهره آفاق بود
پيش از اينت بيش از اين انديشه عشاق بود
بحث سرّ عشق و ذكر حلقه عشاق بود
ياد باد آن صحبت شب ها كه با نوشين لبان
مشكلات سينماي كودك با حضور وزير آموزش و پرورش و مسئولان سينمايي بررسي شد
صبح ديروز، جمعي از اعضاي مجمع سينماي كودك به همراه محمد مهدي حيدريان معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، عليرضا رضاداد مدير عامل بنياد سينمايي فارابي و جعفر صانعي مقدم مدير كل اداره نظارت و ارزشيابي طي جلسه اي فوق العاده با مرتضي حاجي وزير آموزش و پرورش و حاتمي، مشاور وزير آموزش و پرورش در امور هنري به بحث گفت وگو در زمينه همكاري آموزش و پرورش با سينماي كودك پرداختند.
مرضيه برومند، رئيس مجمع سينماي كودك و نوجوان ضمن تأييد اين خبر به ايسنا گفت: اين ملاقات، بهانه اي بود كه حرف تكراري ارتباط بين آموزش و پرورش و سينماي كودك را تكرار كنيم و خواستار تشكيل شورايي سينمايي در سطوح بالاتر وزارت آموزش و پروش شويم كه بتواند قاطعانه تصميم بگيرد و سريعاً عمل كند.
اين كارگردان سينماي كودك گفت: ما اعضاء سينماي كودك و نوجوان و مسئولين ارشاد تصميم گرفتيم اگر اين آخرين گفتگوي ما با آموزش و پرورش به نتيجه نرسد از اين نهاد قطع اميد كنيم و شخصاً براي تقويت سينماي كودك به دنبال راه حل هايي ديگر بگرديم.
مرضيه برومند تصريح كرد: ارتباط آموزش و پرورش با سينماي كودك فقط به نفع سينما نيست بلكه به نفع آموزش و پرورش نيز هست كه اوقات فراغت بچه ها را با توجه به اينكه دغدغه فرهنگي دارد، از طريق سينما پر كند.
وي در ادامه افزود: تا ۱۵ خرداد ماه بايد به نتيجه مشخص با آموزش و پرورش براي قطعي شدن طرحها برسيم و به آقاي حاجي نيز گفتيم وقت زيادي براي نهادينه شدن طرحها در دولت خاتمي نداريد.
مرضيه برومند به بحثهاي ديگر اين جلسه اشاره كرد و به ايسنا گفت: تا سرمايه گذاري مادي و معنوي از سوي وزارت آموزش و پرورش در زمينه سينماي كودك انجام نشود،  نمي توانند توقع داشته باشند سينماي كودك و نوجوان همينطور وجه فرهنگي خود را حفظ كند البته آقاي حاجي قول دادند كه ظرف دو هفته آينده نيز جلسه فوق العاده اي داشته باشيم.
اين كارگردان سينماي ايران اظهار داشت: بعد از اين صحبت ها به ايشان گفتيم از اين وضعيت و بحثهاي تكراري در جلسات خسته شده ايم و حتي خجالت مي كشيم كه اين بحثها و گفت وگوها را با رسانه ها و مطبوعات مطرح كنيم.

سودربرگ، چه گوارا مي سازد
004140.jpg
«استيون سودربرگ» و «بنيسيو دل تورو»، تيم موفق فيلم «قاچاق» به زودي براي خلق فيلمي ديگر در كنار هم قرار مي گيرند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از سايت هاي اينترنتي پروژه جديد اين دو چهره سينمايي «چه گوارا» نام دارد و براساس زندگينامه انقلابي نامي آمريكاي جنوبي جلوي دوربين مي رود.
با كناره گيري «ترنس ماليك» از كارگرداني اين اثر «استيون سودربرگ» جايگزين وي شد و فيلمبرداري به احتمال بسيار از اواخر سال جاري ميلادي آغاز مي شود.
«سودربرگ» درحال حاضر سرگرم ساخت قسمت دوم فيلم پرفروش «يازده يار اوشن» است كه تحت عنوان «دوازده يار اوشن» كليد خورد.
فيلم «قاچاق» شاهد نخستين همكاري هاي «دل تورو» و «سودربرگ» بود كه تنديس اسكار را براي هر دوي آنها به ارمغان آورد.
قرار است «دل تورو» در فيلم تازه «سودربرگ» نقش «چه گوارا » را بازي كند.

جنايت و مكافات ايراني در جشنواره تئاتر مسكو
چيستا يثربي، نمايشنامه نويس و كارگردان تئاتر، نمايش «جنايت و مكافات» را در جشنواره لبينا (Lobyna) روسيه به روي صحنه مي برد.
به گزارش ايسنا، اين فستيوال به همت انجمن هنرمندان تئاتر روسيه هر سال به صورت بين المللي برگزار مي شود كه طي آن هنرمندان زير ۴۰ سال يكي از آثار كلاسيك روسيه را به نمايش در خواهند آورد.
يثربي، هدف از برگزاري اين فستيوال را مبادله فرهنگي شيوه هاي دراماتيك ملل گوناگون بر مبناي ادبيات كلاسيك روسيه دانست و يادآوري كرد، در كنار اين فستيوال، كنفرانسي نيز درباره قابليت هاي نمايشي ادبيات روسيه برگزار خواهد شد.
نمايش يثربي اقتباسي از اثر جاودان داستايوسكي است كه تنها با دو پرسناژ اصلي سونيا و راسكولينكوف اجرا مي شود.
وي سال ۸۱ اين نمايش را با دو دانشجوي رشته مترجمي زبان در دانشگاه صنعتي شريف اجرا كرده بود و در اين فستيوال نيز با همين دو دانشجو حضور خواهد يافت.
يثربي تصريح كرد: بسيار علاقمند بودم كه در جشنواره لبينا با دو بازيگر حرفه اي نمايش را اجرا كنم اما به دليل كمبود وقت چنين چيزي ميسر نشد.
وي درباره چگونگي حضور نمايشش در اين فستيوال گفت: تعدادي از مسئولان اين فستيوال سال گذشته شاهد اجراي نمايش در جشنواره طنز اصفهان بودند و من پس از آشنايي با اين فستيوال، فيلم نمايش «جنايت و مكافات» را توسط سفارت ارسال كردم كه مسئولان جشنواره نيز با فرستادن يك دعوتنامه از من خواستند كه اين نمايش را ۱۷ مه (۲۸ ارديبهشت ماه) به روي صحنه ببريم.
اين جشنواره به صورت رقابتي برگزار مي شود و يثربي نمايش خود را به زبان انگليسي اجرا مي كند.

يادگارهاي ژاله كاظمي در موزه سينما
ژاله كاظمي، تمامي آنچه را كه از يادگاري هايش در طول نزديك به نيم قرن فعاليت سينمايي خود در اختيار داشت به موزه سينما سپرد كه به نام خودش ثبت گرديد.
به گزارش روابط عمومي موزه سينما، علاوه بر اين، صداي خاطره انگيز و پرقدرت او كه به جاي بسياري از شخصيت هاي بزرگ سينماي ايران و جهان در اذهان مردم هنردوست كشورمان نقش بسته است در سي دي صداهاي آشنا (از آخرين توليدات موزه سينما) كه مجموعه اي از صداي گويندگان باسابقه فيلم است و تاريخچه اي از صداهاي مطرح و ماندگار سينما را مرور مي كند، ثبت شده و جاودانه خواهد ماند.
اين هنرمند باتجربه سينماي كشور كه از حدود يكسال پيش همكاري نزديك خود را با موزه سينماي ايران آغاز كرده در اولين همگامي، تيزر معرفي موزه سينما را كه در سينماهاي كشور به نمايش گذاشته شد با صداي پرقدرت خود همراهي كرد.

هم نفس، خرداد و سربازهاي جمعه مرداد اكران مي شود
«هم نفس» به كارگرداني مهدي فخيم زاده كه در بخش مسابقه سينماي ايران در بيست و دومين جشنواره فيلم فجر حضور داشت، بعد از فيلم « بوتيك» در گروه «قدس» به نمايش در خواهد آمد.
به گزارش خبرنگار هنري ايسنا، پيش از اين قرار بود فيلم سربازهاي جمعه به كارگرداني مسعود كيميايي به نمايش درآيد اما براساس قراردادهايي كه با شوراي صنفي نمايش بسته شده از اوايل خرداد ماه « هم نفس» و بعداز آن اوايل مرداد ماه «سربازهاي جمعه» به نمايش درخواهد آمد.
براساس همين گزارش « هم نفس» به كارگرداني مهدي فخيم زاده داستان بهروز است كه سابقه بيماري رواني دارد و به طور اتفاقي با زني به نام شيرين آشنا مي شود.
به گزارش ايسنا،در اين فيلم رويا نونهالي، مريلا زارعي، ناصر آقايي و فرهاد شريفي به ايفاي نقش مي پردازند.
ساير عوامل فيلم « هم نفس» عبارتند از مدير فيلمبرداري: رسول احدي، تدوين: حميدرضا قرباني، صدابرداري:  مهران ملكوتي، موسيقي: فردين خلعتبري و تهيه كننده: مرتضي شايسته.

جنگ «تروا» در كن
فيلم  جنگ  تروا يكي  از برجسته ترين  فيلمهاي  هاليوود در سال  ۲۰۰۴ در جشنواره  فيلم  كن  به  داوري  گذاشته  خواهد شد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از لوس آنجلس ، اين  فيلم  بوسيله  وولفانگ پترسون  كارگردان  برجسته  آمريكايي  در مورد حماسه  جنگ  تروا ساخته  شده  است .
به  نوشته  روزنامه  ديلي  ورايتي  در اين  فيلم  كه  روز ۱۳ ماه  مي در شهركن  در جنوب  فرانسه  به  نمايش  گذاشته  خواهد شد، براد پيت  در نقش  آچيل  واريك  بانا در نقش  اكتور هنرنمايي  كرده اند.
فيلم  انيميشن  شرك  ۲، ساخته  شركت  سينمايي  ديريم  ووركس ، قاتلان  زنان  از شركت  ديسني ، دوست داشتني  از شركت  ام  جي  ام  و نهر ميانه  از شركت  پارامونت  از جمله  ديگر فيلمهاي  آمريكايي  هستند كه  در اين جشنواره  به  نمايش  گذاشته  خواهند شد.

۳فيلم ايراني در جشنواره مستند بلگراد
اولين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه و مستند بلگراد با شركت ۵۶ فيلم داخلي و ۴۴ فيلم خارجي، از جمله سه فيلم از جمهوري اسلامي ايران، در صربستان و مونته نگرو امروز به كار خود پايان مي دهد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران در اين جشنواره كه از ۱۱ فروردين آغاز شد، سه فيلم «كشتي نوح» ساخته سودابه باباگپ، «باد و شمع» ساخته محمد خليل زاده و «ترانه هاي انتظار» اثر ابوالفضل شكيبا از ايران شركت داشتند.
جشنواره فيلم مستند و كوتاه بلگراد كه در سطح داخلي براي پنجاه و يكمين بار برگزار مي شود، از امسال به صورت بين المللي برپا شد.
جشنواره، سه شنبه هفته پيش با حضور مقامات رسمي جشنواره، كارگردانان ميهمان، كارگردانان و هنرپيشگان صرب و تعدادي از مقامات رسمي دولتي و مراكز فرهنگي و هنري در «تالار بزرگ خاندي سنديكا» توسط «بيل پليمپتون» كارگردان برجسته آمريكايي افتتاح شد. به گزارش ايسنا، اين جشنواره هر روز از ساعت ۱۰ صبح تا يك نيمه شب به مدت ۱۵ ساعت به پخش فيلم هاي مستند و كوتاه در سالن سينماي «رم سنديكا» پرداخت؛ در ضمن هر شب پس از پايان نمايش فيلم ها برنامه ديدار و گفت وگوي تماشاگران و خبرنگاران با كارگردانان برگزار شد.
جايزه  ويژه جشنواره به نشانه  تقدير از زحمات فراوان «استوار رادوويچ» و بزرگداشت وي به عنوان پيشكسوت سينماي مستند و كوتاه و باني مكتب مستندسازي بلگراد در مراسم افتتاحيه به وي اعطا شد.

تقدير كايه دو سينما از ۵ فيلمساز ايراني
«كايه دوسينما» مجله سينمايي معتبر فرانسه، از ۵ فيلمساز ايراني تقدير كرد.
نمايندگان اين نشريه فرانسوي كه در بيست ودومين جشنواره فيلم فجر حضور داشتند از ميان فيلم هاي ايراني به نمايش درآمده در جشنواره، ۵ كارگردان و ۵ فيلم را انتخاب كرده اند.
به گزارش ايسنا، فيلم هاي مهمان مامان به كارگرداني داريوش مهرجويي، دوئل به كارگرداني احمدرضا درويش، مزرعه پدري به كارگرداني رسول ملاقلي پور، ملاقات با طوطي به كارگرداني عليرضا داودنژاد و مارمولك به كارگرداني كمال تبريزي، پنج فيلم و فيلمساز منتخب منتقدين مجله «كايه دو سينما» هستند.

جعفر پناهي داور جشنواره استانبول
جعفر پناهي، كارگردان فيلم هاي طلاي سرخ، دايره، بادكنك سفيد كه در سال ۱۹۹۷ ميلادي، لاله طلايي جشنواره بين المللي فيلم استانبول را براي فيلم «آينه» دريافت كرد، امسال به عنوان داور، در اين جشنواره حضور خواهد داشت.
به گزارش ايسنا، اين جشنواره كه از ۲۸ فروردين تا ۵ ارديبهشت ماه برگزار خواهد شد بخش ويژه اي براي سينماي ايران دارد كه در اين بخش «طلاي سرخ» جعفر پناهي نيز به نمايش در خواهد آمد.
براساس همين گزارش، جعفر پناهي هم اكنون براي شركت در يك كنفرانس اقتصادي عازم قطر است.

مجلس يادبود زنده ياد سيد حسن حسيني در مسجد بلال سيما
مجلس يادبود هفتمين روز درگذشت زنده ياد سيد حسن حسيني شاعر و محقق نام آور در ساعت ۳۰/۱۴ امروز در مسجد بلال صدا و سيما واقع در خيابان ولي عصر برگزار مي شود.

نشست «غزل سعدي،  عاشقانه يا عارفانه؟»
يكصد و بيست ويكمين نشست كتاب ماه ادبيات و فلسفه به سخنراني «دكتر سعيد حميديان» با موضوع «غزل سعدي، عاشقانه يا عارفانه؟» اختصاص دارد كه در ساعت ۱۷ روز ۱۸ خرداد (سه شنبه) در محل خانه كتاب واقع در خيابان انقلاب تقاطع فلسطين برگزار مي شود. دكتر حميديان در اين سخنراني مي كوشد ضمن بررسي آراء و اقوال مختلف درباره مضامين شعر سعدي، از علائمي در شعر شيخ اجل بهره بگيرد و اثبات كند كه سعدي شعر عارفانه هم مي گفته است.

نخستين تعاوني هنرهاي نمايشي با «ليلي و مجنون» آغاز به كار مي كند
امير دژاكام، نمايشنامه نويس و كارگردان تئاتر اظهار اميدواري كرد نخستين تعاوني هنرهاي نمايشي با عنوان شركت تعاوني ماهان از آغاز سال ۸۳ فعاليت رسمي خود را آغاز كند. وي دراين باره به ايسنا گفت: اين تعاوني از حدود يك سال و نيم گذشته تمام مراحل قانوني خود را طي كرده و به ثبت رسيده بود و حتي مجوزهاي لازم را از وزارت ارشاد و وزارت تعاون دريافت كرده بود اما به دليل برخي از مشكلات مالي فعاليت خود را مدتي به تأخير انداخت.
به گفته وي اين تعاوني در سه بخش توليد، آموزش و خدمات فعاليت مي كند اما فعاليت  آن در بخش توليد به معناي عدم دريافت بودجه از مركز هنرهاي نمايشي نيست بلكه ما شركت توليد كننده اي هستيم كه از مركز هم بودجه مي گيريم.وي در آغاز از توليد دو نمايش «تاج محل» و «ليلي و مجنون» به عنوان نخستين فعاليت هاي توليدي اين تعاوني نام برد و يادآوري كرد: به زودي فعاليت هاي آموزشي اين تعاوني آغاز خواهد شد.
دژاكام همچنين اظهار اميدواري كرد: اين تشكيلات كه دولت سال ها آن را در اختيار ما گذاشته اما به دلايلي نامعلوم بلااستفاده مانده هر چه زودتر مورد استفاده قرار گيرد.
كارگردان «ليلي و مجنون» با اشاره به مشخص نبودن جايگاه تئاتر خصوصي در ايران بر لزوم استقلال گروه هاي نمايشي تأكيد كرد و افزود: متأسفانه نه تنها تئاتر خصوصي كه حتي تعاوني تئاتر هم نه براي ما و نه براي وزارت ارشاد و وزارت تعاون تعريف روشني ندارد و اين موارد بايد براي همه ما تعريف روشني پيدا كند با اين حال اميدوارم كه مسير درستي را انتخاب كرده باشيم. وي همچنين گفت: فعاليتهاي اين بخش به توليد آثاري مربوط مي شود كه جنبه هنري دارند و با آنچه كه در هتل ها و مراكزي كه به توليد تجاري مشغولند رخ مي دهد، متفاوت است.
شايان ذكر است،  اين تعاوني هم اكنون ۷۲ عضو دارد كه از ميان آنان مي توان به هنرمنداني چون هادي مرزبان، داوود فتحعلي بيگي، سيمين اميريان، جليل فرجاد، زهره مجابي و... اشاره كرد. ضمن  اينكه كلاس هاي آموزشي در رشته هاي گوناگون تئاتري نيز توسط همين اعضا برگزار مي شود.
يادآور مي شود دژاكام به زودي تمرين هاي نمايشي «ليلي و مجنون» را آغاز خواهد كرد كه خرداد ماه ۸۳ در تالار اصلي تئاتر شهر به روي صحنه مي رود و پس از آن نيز نمايش «تاج محل» را در تالار نو اجرا خواهد كرد.

نگارستان
004146.jpg
فضا
۱. لوسيو فونتانا Lucio Fontana
۲. تولد: سانتافه ۱۸۹۹ / وفات: مارس ۱۹۶۸
۳. سبك هنرمند: كانستركتيويسم (سبك فضاسازي يا كانستركتيويسم) از سال ۱۹۱۷ در روسيه آغاز شد و در سال ۱۹۹۲ پايان يافت. اين سبك در پيكرتراشي بسيار مورد توجه بود. پيروان اين سبك تأكيدي خاص به تجسم مناظر يا هر موضوعي ديگر به صورت سه بعدي داشتند. آنها معتقد بودند اين تصاوير چهاربعدي است، چرا كه بعد چهارم، زمان است.
۴. درباره هنرمند: آثار «فونتانا» حالتي سمبوليك و فيزيكي داشت. او با استفاده از ابزاري ساده، آثاري زيبا مي آفريد. مانند همين اثر كه در آن با استفاده از يك رنگ؛ آنهم به صورت خالص، روي بوم: اثري زيبا و پرمعنا آفريده. كاري ابتكاري و زيبا، يعني شكاف دادن بوم نقاشي، به ما اجازه داده تا اثري جالب با قابليت برداشت هاي مختلف از آن ببينيم. فونتانا عقيده داشت «فضاسازي» مانند موضوع و رنگ مهم است. او در آرژانتين از پدر و مادري ايتاليايي متولد شد و در سال ۱۹۰۵ به همراه خانواده اش به ايتاليا بازگشت و تا آخر عمر در ايتاليا ماند.
۵. نام تابلو و مشخصات تابلو: تصوير فضايي يا بعددار / ۱۹۶۲ / آبرنگ روي بوم / ۵۲*۵۲ سانتي متر.او پس از نقاشي با آبرنگ روي بوم به هفت شكاف نامنظم، با چاقويي تيز، روي بوم ايجاد كرده است. اين اثر، چه هدفي دارد؟ اين طور درمي يابيم كه نقاش پس از فضاسازي، براي آنكه «سختي و سفتي» بوم نقاشي را از بين ببرد و مردم فضاي پشت بوم را ببينند. آنرا شكافته. شايد هم مي خواسته با اين كار آثار آفريده شده روي بوم هاي نقاشي را پوچ و دروغ نشان داده و با شكاف بوم، دروغ ها را آشكار كند!
۶. محل نگهداري تابلو: گالري خصوصي.

بهارستان
بذار بارون ماچت كنه
بذار بارون مث آبچك نقره
رو سرت چيكه كنه
بذار بارون واست لالايي بگه
لنگستون هيوز - ترجمه احمد شاملو

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
خوش بيني
تنها قرص ناني را كه داشتم به دو نيم كردم و نيمي را به همسفرم دادم ولي او هنوز هم به آن نيم ديگر كه در دست من است نگاه مي كند.
به او مي گويم براي من كافيست.
پوران حجت انصاري

گشتي در دنياي خبرها
گربه چاق
برلين: گربه اي در آلمان كه ۶ برابر يك گربه سالم، وزن دارد قادر نيست حتي ۴ قدم پياپي بردارد.به همين دليل، مسئولان مركز نگهداري از حيوانات، اين گربه ۵/۱۸ كيلوگرم را از خانه صاحبش به مركز انتقال دادند.
صاحب اين گربه هر روز ۲ كيلوگرم گوشت چرخ شده به اين حيوان مي داد.قرار است يك رژيم غذايي سخت براي اين گربه در نظر گرفته شود.
يك گربه معمولي بايد بين ۳ تا ۶ كيلوگرم وزن داشته باشد و در روز بيش از ۳۰۰ گرم غذا نخورد.
انتقام از شوهر
كامبوج: يك زن در كامبوج روي بدن شوهر خود اسيد باطري پاشيد. اين زن پس از اينكه متوجه شد شوهرش تمام حقوق يك ماه خود را صرف خريد مشروبات الكلي كرده، مقداري اسيد از باطري خودرو تهيه كرد و آنرا روي صورت و سينه مرد پاشيد.
پس از اين حادثه، زن متواري شد و شوهرش به دليل سوختگي شديد از ناحيه چشم ها و صورت در بيمارستان بستري است.
پزشك قلابي اما ماهر
استكهلم: يك جوان ۳۴ ساله نروژي كه دانشجوي سال چهارم رشته پزشكي بود، به عنوان يك جراح متخصص به مدت دو سال در يكي از شهرهاي كشور سوئد به درمان بيماران مي پرداخت.
وي طي اين مدت بيش از ۱۲۰۰ بيمار را درمان كرد وحتي عمل جراحي روي برخي از آنان انجام داد.
سرانجام دو روز پيش فاش شد كه وي فاقد گواهي طبابت است با اين حال سرشناس ترين پزشكان كشور سوئد از بررسي پرونده ۱۲۰۰ بيماري كه به وي مراجعه نمودند اعلام كردند او مرتكب هيچ خطايي دردرمان بيماران نشده بود و كليه نسخه ها و عمل هاي جراحي وي توام با موفقيت بوده است.
صبورترين مرد
تورنتو: صبورترين شهروند كانادايي شناسايي شد. اين مرد در حدود يكسال پيش برنده ۲۳ ميليون دلار پول نقد در جريان يك مسابقه بخت آزمايي شد.
طبق قوانين مسابقه وي يكسال فرصت داشت تا براي دريافت جايزه ،خود را به برگزاركنندگان مسابقه معرفي كند كه او ۱۲ روز پيش از اينكه مهلت يكساله وي به پايان برسد براي دريافت جايزه مراجعه نمود.
اين براي اولين بار در تاريخ رقابتهاي بخت آزمايي كاناداست كه برنده آن براي دريافت جايزه تا اين حد درنگ مي كند.
منوي غذايي تايتانيك
لندن: منوي غذاي كشتي تايتانيك در جريان يك مزايده به ارزش ۹۰ هزار دلار به فروش رسيد.
اين منوي غذا در جيب يكي از كارگران كشتي تايتانيك بود كه در سال ۱۹۱۲ پس از برخورد با يك توده يخ غرق شد.
پس از اينكه جسد اين كارگر از آب بيرون كشيده شد منوي غذا از حبيب او بيرون آورده شد كه اين تكه كاغذ را يك مرد بازنشسته براي خود حفظ كرد و روز جمعه با فروش آن پول خوبي به جيب زد.
فروش سكه هاي واتيكان
واتيكان: تعدادي از سكه هاي يورو واتيكان براي اولين بار در معرض فروش قرار داده شد و ظرف سه ساعت، كليه سكه هاي عرضه شده به فروش رسيد.
هنگامي كه درهاي محل فروش سكه ها بسته شد هنوز بيش از ۲۰۰ نفر خارج از اين مكان براي خريد سكه ها صف كشيده بودند.
روي اين سكه هاي يورو كه تنها مختص واتيكان است، تصوير پاپ ژان پل دوم حك شده است.
پيروزي بيمار مبتلا به هپاتيت
پكن: يك مرد در چين كه مبتلا به بيماري هپاتيت ب بود پس از ماهها تلاش سرانجام موفق شد در حين استخدام از حقوق مساوي در مقايسه با شهروندان عادي برخوردار شود.
در چين اغلب سازمانهاي دولتي از استخدام افرادي كه مبتلاي به بيماري هپاتيت ب هستند خودداري مي كنند اما اين مرد پس از اينكه با چنين محدوديتي مواجه گرديد به دادگاه شكايت كرد و قاضي نيز راي داد كه ادارات دولتي بايد با وي مانند شهروندان عادي برخورد نمايند.
بيماري هپاتيت ب تنها از طريق مايعات بدن، منتقل مي شود.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۷ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۹ و ۴۹ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵و ۱۹ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۴۴ دقيقه

گل و گياه
دي مورفوتكا
004143.jpg
نام علمي: Osteopermum Jucundum
خانواده: COMPOSITAE
گياه هميشه سبز دائمي به بلندي و گستردگي ۳۰ سانتي متر است. گلهاي صورتي رنگ آن در اواخر تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي، منطقه گرم و خاك بازهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق تهيه قلمه از شاخه هاي بدون گل در اواسط تابستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |