يكشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۴۱ - Apr 4, 2004
زلزله زدگان بم تا نيمه ارديبهشت اسكان مي يابند
004149.jpg
فرماندار بم گفت: با اجري تدريجي طرح اسكان موقت زلزله زدگان تمامي چادرهاي اسكان اضطراري تا نيمه نخست ارديبهشت آتي از بم و بروات جمع آوري مي شود.
علي شفيعي ديروز به ايسنا گفت: تاكنون ۲ هزار واحد از خانه هاي پيش ساخته در قالب اردوگاه به مردم منطقه زلزله زده بم واگذار شده است.
وي افزود: هر يك از اين واحدها بين ۱۸ تا ۲۰ مترمربع مساحت دارند و به سرويسهاي بهداشتي مجهزند.
فرماندار بم همچنين از آماده شدن ۵ هزار واحد مسكوني ويژه فرهنگيان طي روزهاي آتي خبر داد و گفت: علاوه بر آن يك مجتمع مسكوني ۱۷۰۰ واحدي اسكان موقت نيز تا ۲۵ ارديبهشت آماده تحويل به مردم مي شود.
وي افزود: وسايل گرمازا و سرمايشي زلزله زدگان با اجراي مرحله دوم توزيع دفترچه هاي جديد خانوار نيز به آنان ارائه خواهد شد.
از سوي ديگر امام جمعه شهرستان بم گفت: اگر با انصاف به اقدامات انجام شده در صد روزي كه از حادثه دلخراش زلزله بم مي گذرد نگاه كنيم، مي بينيم كه اقدامات مناسبي در خصوص كمك به آسيب ديدگان انجام شده است.
اصغر عسگري كه با خبرگزاري فارس گفت وگو مي كرد، افزود: در بحث آواربرداري شهرها و روستاهاي آسيب ديده طبق آماري كه از سوي سازمان هاي مربوطه ارائه شده است تاكنون ۷۰ درصد كار آواربرداري انجام شده است.
وي افزود: در كنار كار آواربرداري اولويت اول اسكان موقت آسيب ديدگان بود كه تاكنون ۲۵۰۰ نفر در خانه هاي جديد اسكان موقت يافته اند.
امام جمعه شهرستان بم خاطر نشان كرد: اكثر مردم آسيب ديده، متقاضي اين هستند كه در خانه هاي خود اسكان يابند و همين امر مشكلاتي را ايجاد كرده است كه البته تاكنون بيش از بيست هزار و پانصد نفر نيز در محل خانه هاي خود اسكان موقت يافته اند.
عسگري گفت: طبق برنامه هاي تدوين شده قرار بود كه تا ۱۵ فروردين ۸۳ اسكان موقت آسيب ديدگان به طور كامل انجام شود كه متاسفانه به دليل اينكه اكثراً مردم متقاضي اين بودند كه در خانه هاي خود اسكان يابند، يك مقدار كار به تعويق افتاده است كه مسئولان امر تعهد كرده اند تا نيمه ارديبهشت بحث اسكان موقت را پايان دهند.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا مردم از تلاش مسئولان درخصوص جبران خسارت ها راضي هستند و يا خير؟ گفت: اگر با انصاف به تلاش هاي انجام شده، نگاه كنيم مي بينيم كه كارهاي خوبي صورت گرفته است.
امام جمعه شهرستان بم خاطر نشان كرد: پيشرفت در اسكان موقت آسيب ديدگان، توزيع مواد غذايي، قبول تعهد براي پرداخت وام هاي بلاعوض و يا با كارمزد اندك براي بازسازي خانه هاي ويران شده از اقدامات مثبتي به شمار مي رود كه تاكنون انجام شده است.
همچنين معاون عمراني استانداري تهران گفت: با همكاري دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي تهران، ۵۰۰ دانش  آموز بمي كه داوطلب كنكور هستند از
۵ ارديبهشت تا ۵ خرداد در اردوي آمادگي براي كنكور در تهران حاضر خواهند شد.

بازديد۶۰ هزار نفر از كاخ موزه هاي تهران در تعطيلات نوروزي
004185.jpg
با افزايش ۱۶ درصدي تعداد گردشگران، شصت هزار نفر از مجموعه موزه ها و كاخ هاي سعدآباد در ايام نوروز ديدن كرده اند.
به گزارش ايسنا، اين آمار تا روز دوازدهم فروردين ماه گزارش شده و از اين تعداد، بيشترين آمار بازديد به ترتيب مربوط به موزه هاي ملت و سبز از آثار خاندان رژيم گذشته و موزه برادران اميدوار بوده است.
طبق اعلام، ۵۶۰ نفر از اين عده را گردشگران خارجي تشكيل داده اند.
مجموعه كاخ ـ موزه نياوران هم با تعطيلي دو موزه از اين مجموعه در ايام نوروز آمار ديداركنندگان خود را تا روز يازدهم فروردين ماه حدود دوازده هزار و پانصد نفر گزارش كرد.
طبق اين اعلام، كاخ صاحبقرانيه تعداد ۱۱۸۹۷بليت فروخته و از اين تعداد ۸۰۵ خارجي از مجموعه نياوران ديدن كرده اند.

۳۲۰ هزار فارغ التحصيل دانشگاه امكان استخدام دولتي ندارند
رئيس سازمان ملي جوانان با اعلام اين كه در حال حاضر سالانه بيش از ۳۲۰ هزار فارغ التحصيل دانشگاهي تقريباً در هيچ يك از بخشهاي دولتي امكان استخدام ندارند، پيش بيني كرد كه تا دو سال آينده، نيمي از جوانان از دسترسي به اشتغال مناسب محروم باشند.
عبادي در گفت و گو با ايسنا در تشريح نرخ بيكاري و وضعيت اشتغال جوانان ادامه داد: در حال حاضر نرخ بيكاري در حال پيشروي به سمت تحصيلكردگان دانشگاهي بوده و بيشتر بيكاران برخلاف گذشته، تحصيلات بالاي ديپلم دارند.
به گفته رئيس سازمان ملي جوانان در اين شرايط، بخش قابل توجهي از جوانان از برخورداري توانمنديهاي شغلي محروم شده و در نتيجه مهاجرت را بر پرداختن به فعاليتهاي غيرمرتبط با نياز و تحصيل خود ترجيح مي دهند.
وي با بيان گرايش كنوني ۲۷ درصدي ظرفيت دبيرستانها به سمت آموزشهاي فني و حرفه اي و وجود ۱۸ هزار كارآموز در مقطع كارداني گفت: توسعه آموزش فني و حرفه اي به شكل رسمي يا تكميلي از اولويتهاي دولت در سالهاي كنوني و آينده خواهد بود تا از اين طريق گروهي از جوانان كه هيچ گونه امكان دسترسي به آموزش عالي براي آنها وجود ندارد را از طريق دوره هاي كوتاه مهارتي، توانمند سازد.

سازمان حج و زيارت استان تهران اعلام كرد:
۶ هزار تهراني هر هفته به عراق اعزام مي شوند
زائران عتبات عاليات، موظف هستند كه براي گذر از مرز خسروي، گذرنامه شخصي و فردي تهيه و ارائه كنند.
علي ليالي مدير سازمان حج و زيارت استان تهران، با اعلام اين مطلب، به ايسنا گفت: هموطنان مي توانند براي گذر از دو مرز مهران و شلمچه، گذرنامه جمعي (۳۷ نفره) تهيه كنند. وي، دلايل تفاوت نحوه گذر از مرز خسروي با دو مرز مهران و شلمچه را به شرايطي مرتبط دانست كه عراقي ها قائل شده اند.
ليالي، درخصوص هويت نيروهاي كنترل كننده مرز، اظهار بي اطلاعي كرد و آمار انتقال شهروندان تهراني به عتبات عاليات در هفته را شش هزار نفر عنوان كرد. وي افزود: بعد از انفجارهاي كاظمين و كربلا هفته اي ۶ هزار نفر از تهران از طريق سه مرز كشور توسط كاروان هاي تحت پوشش سازمان حج و زيارت به عتبات عاليات اعزام مي شوند.
مدير سازمان حج و زيارت استان تهران، درخصوص قيمت سفر به كربلا، با اشاره به وجود دو نوع قيمت گفت: بهاي ۲۰۰ هزار تومان و كمتر از ۲۰۰ هزار تومان، با توجه به سرويس ها و هتل هاي محل اقامت تعيين مي شود. از سوي ديگر مركز اطلاع رساني فرماندهي انتظامي ايلام گفت: حدود يك هزار زائر كه قصد عبور غيرمجاز از مرز مهران را داشتند، در ۳روز گذشته به استانهاي خود عودت داده شدند.
اين منبع به خبرنگار ايرنا افزود: اين زائران توسط نيروهاي انتظامي و مرزباني شناسايي و به استانهاي خود بازگشت داده شدند.
اين در حالي است كه تردد غيرمجاز زائران اماكن مقدسه عراق به رغم تدابير امنيتي شديد مرزبانان كماكان ادامه دارد و برخي از افراد مبادرت به تردد غيرمجاز از كوره راه هاي مرزي مي كنند.

مشاور فرماندار تهران:۹۰ درصد زنان تحت خشونت خانه دار مي باشند
مشاور فرماندار تهران در امور بانوان گفت: استقلال اقتصادي زنان بنياد خانواده را استحكام مي بخشد.
زهرا نژاد بهرام در گفت و گو با ايسنا با اعلام اين كه ۹۰ درصد زناني كه تحت خشونت خانگي همسران قرار مي گيرند، خانه دار هستند، فرهنگ سكوت در برابر هر نوع خشونت، آموزش تحمل خشونت به عنوان يك رفتار اجتماعي مطلوب، احساس بي سر پناهي، ترس از خانواده، وابستگي اقتصادي، وجود قوانين تبعيض آميز از جمله عوامل ريشه گرفتن خشونت پذيري زنان در خانه است.
مشاور فرماندار تهران گفت: در اين شرايط استعدادهاي زنان با ركود و انفعال روبه رو شده و فضاي تصميم گيري و برخورداري از حق آزادي و اعتراض به خشونت، از آنها سلب مي شود.

ايرادات شوراي نگهبان با مصوبه اخير شوراي عالي انقلاب فرهنگي برطرف مي شود
وزير علوم، تحقيقات و فناوري در خصوص سرانجام لايحه تغيير ساختار اين وزارتخانه، اظهار داشت كه دو يا سه مورد از ايرادات شوراي نگهبان در لايحه رفع و درباره برخي موارد نيز بر طبق نظر اين شورا عمل شده است.
دكتر جعفر توفيقي، در گفت و گو با ايسنا با اشاره به مصوبه اخير شوراي عالي انقلاب فرهنگي مبني بر واگذاري شوراي پژوهشهاي علمي كشور به وزارت علوم، گفت: با اين مصوبه بسياري از ايرادات شوراي نگهبان به لايحه درخصوص سياستها و راهبردهاي علمي كشور بر طرف مي شود. وزير علوم، تحقيقات و فناوري ابراز اميدواري كرد كه لايحه تغيير ساختار اين وزارتخانه به زودي به تصويب مجلس شوراي اسلامي برسد.

۲۵ فروردين ماه با حضور بيش از ۳۵۰۰ دندانپزشك:
كنگره انجمن دندانپزشكي ايران برگزار مي شود
چهل و چهارمين كنگره علمي سالانه و يازدهمين كنگره بين المللي انجمن دندانپزشكي ايران، با حضور بيش از ۳۵۰۰ دندانپزشك ۲۵ تا ۲۸ فروردين ماه امسال در مركز همايش هاي جمهوري اسلامي ايران برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري مهر دكتر مسعود اجلالي، رئيس چهل و چهارمين كنگره انجمن دندانپزشكي ايران، با اعلام اين خبر گفت: اين كنگره با هدف ارتقاي سطح همكاران دندانپزشك و حرف وابسته به دندانپزشكي و نيز دستيابي به آخرين دستاوردهاي رشته دندانپزشكي برگزار مي شود.
وي با اشاره به اين كه «دندانپزشكي مبتني بر شواهد» و «دندانپزشكي سالمندان»، دو محور اصلي كنگره چهل و چهارم است، افزود: در چهل و چهارمين كنگره علمي سالانه انجمن دندانپزشكي ۲۴۰ مقاله پذيرفته شده است كه اين مقالات به صورت سخنراني، آموزش هاي دور ميز، پانل هاي پرسش و پاسخ، پوستر و نيز پانل ويژه ارائه خواهد شد.

سيگار،جان يك ميليارد نفر را در قرن ۲۱ مي گيرد
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گزارشي اعلام كرد: ۱ ميليارد نفر در قرن ۲۱ به دليل استعمال دخانيات جان خود را از دست خواهند داد، در حالي كه اين ميزان در قرن بيستم، ۱۰۰ ميليون نفر بوده است.
به گزارش ايسنا، وزارت بهداشت در اين گزارش تأكيد كرده است: استعمال دخانيات در حال حاضر يكي از بزرگترين عوامل در حال افزايش مرگ و مير در سطح جهان است و سالانه ۵ ميليون نفر در دنيا در اثر ابتلا به بيماريهاي ناشي از مصرف دخانيات جان خود را از دست مي دهند.
اين گزارش مي افزايد: با الگوي جاري مصرف دخانيات، ۵۰۰ ميليون نفر از جمعيت، به علت مصرف دخانيات كشته خواهند شد كه بيش از نيمي از اين افراد را كودكان و نوجوانان تشكيل مي دهند.
بيش از ۷۰ درصد اين مرگ و ميرها در كشورهاي در حال توسعه اتفاق مي افتد و تا سال ۲۰۲۰ مصرف دخانيات عامل حدود يك سوم مرگ و مير جهاني خواهد بود.

پرونده حادثه نيشابور را تا حصول نتيجه نهايي در محاكم قضايي پيگيري مي كنيم
مدير روابط عمومي و امور بين الملل سازمان بازرسي كل كشور گفت: اين سازمان پرونده مربوط به حادثه نيشابور را تا حصول نتيجه قطعي و نهايي در محاكم قضايي پيگيري مي كند.
دكتر باقري زاده در گفتگو با خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب افزود: سازمان بازرسي كل كشور در گزارش خود از انفجار قطار در نيشابور، مدير عامل و هيات مديره راه آهن و وزير راه و ترابري را به لحاظ جايگاه مديريتي و اداري نسبت به وقوع اين حادثه مسئول دانسته و تاكيد كرده اين افراد بايد در مراجع ذيصلاح پاسخگو باشند لذا به طور قطع مراجع قضايي نيز نسبت به پيگيري اين مسئله اقدام خواهند كرد.
وي در خاتمه تصريح كرد: دادستان شهرستان نيشابور نيز به موجب قانون وظيفه دارد كه نسبت به پيگيري موضوع بعنوان مدافع حقوق عموم مردم اقدام كند.

بازتاب
روزنه اميد
نيمه نخست فروردين هر سال به دليل تعطيلات اغلب مراكز آموزشي، خدماتي، دولتي و مشاغل آزاد به رغم ركود در بازار كار و توليد، روزهاي رونق براي سفر و روزهاي نقمت براي شماري از مسافران نوروزي است. به گفته سال پيش معاون وزير بهداشت هر روز ۱۱۰ نفر در حوادث رانندگي جان مي بازند، آمار ديگري به نقل از معاون وزير راه و مسئولان ناجا حاكي است كه روزانه ۶۰ نفر در كشور قرباني حوادث جاده اي مي شوند. صرف نظر از اين كه در آمارهاي دو نهاد مسئول و دست اندركار تفاوت چشمگيري مشاهده مي شود - كه البته شايد بخشي از اين تفاوت به كيفيت مراجعه آسيب ديدگان حوادث، به اين نهادها بازمي گردد - اما به هر روي يك مركز واحد بايد بازگو كننده آمار باشد تا امكان تحليل اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي و تصميم سازي و برنامه ريزي مسئولان براي سال هاي آتي ميسر و ممكن شود.
اگر كمبود مراكز خدماتي، عدم پيش بيني و برنامه ريزي براي اقامت مسافران نوروزي، كاهش امكانات و خدمات جاده اي و عدم هماهنگي ميان نهادهاي خدمات رساني را از تلخي هاي گريزناپذير و تكراري سفرهاي نوروزي به شمار آوريم اما شيريني كاهش تلفات جاني در اين سفرها تلخي ها را زدود، چرا كه اگر هركدام از آمار تلفات جاني نهادهاي مسئول را مبنا قرار دهيم، باز هم ايام نوروزي سال جاري به نسبت سال هاي قبل قرباني كمتري گرفته است. «هر روز ۱۷ كشته»
بخشي از كاهش تلفات جاني به نوسازي ناوگان حمل و نقل شهري، مرمت و بهسازي معابر و جاده ها و بخشي به پيام هاي آموزشي و اطلاع  رساني ناجا قبل از نوروز و در امتداد آن از طريق رسانه ملي باز مي گردد. علاوه بر آن تدابير پيشگيرانه پليس در جاده ها و حضور و عدم حضور نظام مند و با برنامه در جاده هاي بين شهري و پرهيز از ارتباط مستقيم پليس با مردم يكي از دلايل كاهش تلفات جاني در جاده هاي كشور در سال جاري بود. اگر همين روند رو به كاهش تلفات جاني تا پايان سال امتداد داشته باشد، روزنه اميدي گشوده شده است كه مي تواند سال نكو و ميموني براي ايرانيان باشد. اين روزنه اميد همچنين مي تواند آموزه اي براي ساير بخش ها باشد كه بپذيرند وقتي قرار است توليد خودرو در سال جاري ۲۵ درصد به نسبت سال قبل و ۵۰ درصد به نسبت دو سال قبل افزايش يابد بايستي امكانات خدماتي و بهسازي و روان سازي بين شهري و درون شهري شهرهاي مسافرپذير افزايش يابد در غيراين صورت شادكامي و سرور روزهاي آغازين فصل بهار به ناكامي و تلخي و خستگي تبديل خواهد شد. عباس اسدي

اجراي طرح بازگشت مهاجران افغاني آغاز شد
مديركل دفتر امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور گفت: به طور قطع در سال ۸۴ چيزي با عنوان پناهنده، مهاجر و آواره افغاني در ايران نخواهيم داشت.
احمد حسيني در مشهد به خبرگزاري جمهوري اسلامي گفت: در ابتداي انقلاب با توجه به شرايط خاص افغانستان سياست پذيرش اين افراد در كشور حاكم بود و زماني هم به علل سياسي عمل شد اما اكنون با برقراري امنيت زمان بازگشت مهاجران به كشورشان فرا رسيده است.
وي افزود: طرح بزرگ بازگشت نهايي مهاجران افغاني از ۱۵ فروردين آغاز شد.
او گفت: هم اكنون سياست ما بعد از سالها حمايت، بازگشت اين مهاجران در قالب طرح بازگشت مشترك است و اين آخرين فرصت و مهلت مهاجران براي بازگشت به كشورشان مي باشد.وي افزود: طي سه سال اجراي طرح تسهيلاتي براي بازگشت آنان قائل شده ايم و هم اينك دو سال از آغاز اين طرح گذشته است.او گفت: طرح بازگشت مشترك مهاجران افغاني طي دو قرارداد يك ساله و دوساله ميان دولتهاي ايران و افغانستان و كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل متحد از فروردين ماه ۱۳۸۰ آغاز شده و امسال آخرين سال اجراي آن است.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |