سه شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۸۳ - شماره ۳۳۴۹
نگاه امروز
مجلس هفتمي ها براي حضور در خانه ملت برنامه ريزي مي كنند
منتخبان مجلس هفتم در روزهاي آخر سال ۸۲ براي هماهنگ سازي و تاكيد بر ضرورت و مباني همگرايي جمعي و نيز تعامل سازنده با يكديگر براي حضور در خانه ملت جلسه مشورتي تشكيل دادند.
منتخبين مجلس هفتم در تشريح برنامه هاي خود براي حضور در مجلس، متحدالقول مي خواهند پاسخگوي نيازهاي واقعي مردم و رفع مطالبات به حق ملتي باشند كه با حضور در پاي صندوقهاي راي آبروي ايران اسلامي را خريدند و نقشه دشمنان را باطل كردند. رفع مشكلات اقتصادي و دوري از تنشهاي سياسي مهمترين اهدافي است كه نمايندگان آن را هدف خود قرار داده اند.
اميررضا خادم منتخب مردم تهران در مجلس هفتم با بيان اينكه محور حركت مجلس هفتم تلاش در برآوردن مطالبات مردم است ،معتقد است مردم از مجلس هفتم مي خواهند تا به دور از جناح بندي و بازيهاي سياسي تنها به فكر خدمت به آنان باشد.
احمداحمدي بر تغيير نظام آموزش و پرورش و نظام دانشگاهي اصرار دارد و مي افزايد: نمايندگان مجلس هفتم بنشينند و آشفتگي و از هم گسيختگي ها را كه در اين مدت بوجود آمده است،به تدريج بزدايند.
حدادعادل تاكيد مي كند: بايد فضاي كشور را معتدل و آرام كرد و اين صحبتها را كنار گذاشت. با حرف نمي شود كشور را درست كرد، بايد حرف را كم كنيم و فكر كنيم.
مهدي كوچك زاده عضو ائتلاف آبادگران ايران اسلامي كه منتخب مردم تهران براي حضور در مجلس هفتم است، گفت: انتظار مردم از مجلس هفتم دوري از تنشهاي سياسي و رسيدگي به مطالبات آنان است كه مورد غفلت قرار گرفته است.
حسين شيخ الاسلام درباره اولويت هاي مجلس هفتم گفت: اولويت اول در مجلس هفتم رسيدگي به وضع مردم در وجهه روحي و اقتصادي است و در اين راه بايد به جنجالهاي سياسي خاتمه داد و نظارت بر كارهاي اجرايي را درست انجام داد و در كل مجلس هفتم كار زيادي را پيش رو دارد.
عماد افروغ ديگر منتخب مجلس هفتم در اين خصوص مي گويد: اولويت در وهله اول كرامت انساني و حقوق شهروندي است، با اين تفاوت و توضيح كه حقوق شهروندي را نبايد به حقوق فردي و اجتماعي تحميل كرد، بايد هم حقوق فردي و هم حقوق اجتماعي مورد توجه قرار گيرد .
فاطمه آليا نيز با اشاره به اينكه مسئله اصلي ما درسطح كشور و در تهران بزرگ مشكل بزرگ بيكاري است، مي گويد: اگر برنامه ريزي و قانون گذاري صحيح و نظارت موثري صورت گيرد،مي توان بر اين مشكل فائق آمد، در اين راستا براي بيكاري و فقر بايد انديشه اي صورت گيرد به خصوص مسئله مبارزه با فقر و فساد و تبعيض كه مقام معظم رهبري بر آن تاكيد فراواني دارند.
وي اولويت اول را سامان دهي وضعيت اقتصادي مي داند و مي گويد: درهمين حد هم بايد بخش فرهنگي و پررنگ كردن معنويات و توسعه فرهنگي را در راس امور قرار داد.
احمد توكلي منتخب مردم تهران براي حضور درمجلس هفتم بااشاره به اولويت هاي مجلس هفتم به« مهر» گفت: در مجلس هفتم بايد درابتداي ورود رسيدگي به امور معيشتي مردم از نظر اقتصادي و اجتماعي و نيز مبارزه با فقر، فساد ، تبعيض و بيكاري كه خود سبب خيلي از معضلات اجتماعي مي شود در اولويت باشد ضمن اينكه كشوري كه اين همه جوان تحصيل كرده دارد و از سطح فناوري بالايي برخوردار است بايد به آينده خود اميدوار باشد.
اختري نيز اولويت مجلس هفتم را رسيدگي به مشكلات عمده اقتصادي مردم دانست وگفت: اولويتهاي طولاني مدت و كوتاه مدت درمجلس هفتم مورد توجه قرار خواهد گرفت. دراولويت كوتاه مدت وبا توجه به چشم انداز بيست ساله توجه فوري به مسئله اقتصاد و مشكلات اقتصادي مردم و پرداختن به تورم و تلاش براي رفاه اقشاركم درآمد يك اولويت اصلي و اساسي درمجلس هفتم است.
دانش جعفري تصريح مي كند: اكنون مردم كارخود را انجام داده اند و نوبت مجلس است كه پاسخگوي محبت مردم باشند. منتخب مردم تهران درمجلس هفتم گفت: اميدوارم مجلس هفتم با همكاري دولت مشكلات معيشتي و اقتصادي مردم را حل كرده و راهكارهاي جديدي براي حفظ شئونات ارباب رجوع در ادارات ارائه دهد.
سيد علي رياض از منتخبين مردم تهران براي حضور در مجلس هفتم به مهر گفت: برنامه ما خدمت رساني به مردم است و با دولت خاتمي بيشترين همراهي و همكاري را خواهيم داشت.
حسين مظفر منتخب مردم تهران در مجلس هفتم نيز گفت: درمجلس هفتم رسيدگي به مطالبات مردم و مشكلات معيشتي آنها اولويت اساسي است.
منبع: خبرگزاري مهر

گفت وگو با چند تن از منتخبان مردم درباره اولويت هاي كاري مجلس هفتم
كارِ اوّل
004932.jpg
«پيشرفت نه تنها آرزوي ما كه برنامه ماست». اين بارزترين شعار انتخاباتي ائتلاف آبادگران در انتخابات مجلس هفتم بود كه به نوعي تغيير رويكرد در جريان منتقد دولت را به خوبي نمايان مي كرد. به عبارت ديگر بايد گفت جريان منتقد دولت ايرادهاي اساسي جريان دوم خرداد را به خوبي تشخيص داده و در آن راستا سعي كردند برنامه هاي خود را به مردم ارائه كنند كه در اين بازي سياسي و چرخش قدرت به خوبي توانستند عموم مردم را با خود همراه كنند. بعد از پيروزي در انتخابات، چندي پيش احمد توكلي به عنوان يكي از چهره هاي مطرح اين جريان، اولويت هاي كاري مجلس هفتم را تشريح كرد و سپس در جلسات اخير درون گروهي خود در سالن همايش هاي صدا و سيما، كميته هاي نه گانه اي تشكيل و فعاليت هاي خود را آغاز كردند. اين حق مردم است كه قبل از آغاز به كار مجلس هفتم بدانند اولويت هاي كاري منتخبين آنان در مجلس هفتم چه خواهد بود و اين كه در راستاي شعارهايي كه داده شده چه برنامه هايي دارند. لذا نظر چند تن از نمايندگان مجلس هفتم را در اين راستا جويا شديم كه در صفحه ۶ از نظر شما مي گذرد.
نوع رابطه نمايندگان با يكديگر، دلسوزي و شجاعت، در اولين گام هاي فعاليت مجلس هفتم، نقش تعيين كننده در خدمتگزاري هرچه بيشتر به مردم شريف ايران دارد
عدالت اجتماعي و توجه به مسائل حقوقي زنان اولويت مهم مجلس هفتم
نفيسه فياض بخش نماينده منتخب مردم تهران در مجلس هفتم گفت: نبايد وقت مجلس هفتم، حتي در نطق هاي پيش از دستور به انتقاد از گذشته بگذرد بلكه مجلس بايد هماهنگ با مردم و در خدمت مردم باشد.
نفيسه فياض بخش با اعلام اين مطلب افزود: آن چه براي ملت ايران مهم است،كارايي مجلس هفتم است و نمايندگان نيز بايد تمام توان خويش را در رفع مشكلات معيشتي، اجتماعي، رشد اقتصادي، رفع تبعيض و توسعه پايدار به كار گيرند. وي عدالت اجتماعي را از ضرورت هاي اقتصاد اسلامي، به عنوان يكي از خواسته هاي اساسي مردم دانست و افزود: مجلس هفتم موظف است، در جلب مشاركت هاي فعال زنان در تمام عرصه هاي كشور و بررسي مسائل حقوقي، حمايتي و اشتغال زنان، طرح هاي ويژه اي را دنبال كند. فياض بخش گفت:مشكلات مجلس ششم كه شايد داراي اغراض خيرخواهانه اي نيز بود باعث گروه گرايي هاي سياسي و به ميان آمدن مسائل حاشيه اي شد. (خلاف شعارهاي زيبا)، نفيسه فياض بخش همچنين اصلاحيه هايي بر مواد قانون مدني، قوانين مربوط به مهريه و احتساب آن به قيمت پول و متناسب با ارزش اقتصادي آن در جامعه و طرح گسترش فعاليت زنان در زمينه صنايع دستي و اشتغالزايي بانوان، با مطالعه قوي و كارشناسانه و تدوين راه كارهاي علمي براي رفع معضلات مربوط به زنان را برنامه هاي مورد توجه مجلس هفتم درخصوص زنان اعلام كرد.
اختري: خدمت به مردم آرمان مجلس هفتم است
حجت الاسلام اختري نماينده منتخب مردم تهران در مجلس هفتم گفت: مجلس هفتم در قالب برنامه هاي بلند و كوتاه مدت به اجراي برنامه چشم انداز، ۲۰ساله كشور و حل مسئله اشتغال و مسائل معيشتي مردم، مطابق با موازين حكومت اسلامي توجه مي كند.
وي با اشاره به اهميت توجه به قشر ضعيف جامعه در اصول معارف و نظام اسلامي كشور افزود: ميزان موفقيت مجلس هفتم در گرو امكانات و توجه به ساز وكارهاي اجرايي و نظارتي كشور است. وي تصريح كرد: مجلس ششم فرصت هاي مهمي را از دست داد و با پرداختن به اولويت هاي مورد نظر برخي افراد،  از اولويت هاي اصلي غافل ماند. وي گفت: از دست دادن فرصت ها، غفلت كوچكي نيست و نشانگر كوتاهي مسئولان و جمع خدمتگزاران به نظام است.
حجت الاسلام اختري توجه جدي به سياست داخلي و خارجي و درنظرگيري امنيت ملي و مسائل بين المللي، اقتصادي، نظامي، فرهنگي، توليد علم فناوري، توجه به بخش تحقيقات، با شعار تدين و تعهد به احكام الهي، قدرت و استقلال و آزادي مورد نظر اسلام و عدالت و رفع تبعيض و فرهنگ كار را سرلوحه مجلس هفتم در خدمتگزاري هرچه بهتر به مردم دانست. وي برگزاري انتخابات هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي را بسيار خوب و پربار ارزيابي كرد و افزود: قانونگذاران بايد مباني ارزشي يك نظام را قبول داشته باشند،گرچه مباني ارزشي هر كشور متفاوت است، اما عمل به احكام اسلامي و ارزش هاي انقلاب و قانون اساسي در كنار علم و تدين از ضرورت هاي مجلس هفتم است.
متكي: اولويت هاي كاري مجلس هفتم
توجه به خواست هاي مردم است
دكتر متكي نماينده منتخب مردم تهران در مجلس هفتم گفت: اولويت هاي مهم مجلس آتي، تعهد منتخبان به آراي مردم و ضرورت هاي يكپارچگي، حفظ نظام و دستاوردهاي انقلاب و رفع مشكلات معيشتي مردم و توسعه همه جانبه كشور است.
004935.jpg

وي با اشاره به اهميت توسعه همه جانبه، مردم گرا و عدالت محور كشور به عنوان انتظار مردم از مجلس آتي درباره شروع به كار تيم اقتصادي و اعلام همكاري آبادگران ايران اسلامي و اصولگرايان در اجراي طرح هاي مورد نظر توضيح داد.
وي افزود: در صورت تحقق اين همكاري، مجلس جديد در حفظ استقلال و منافع ملي در تمامي تعاملات بين المللي و داخلي، گام هاي موفقي خواهد برداشت.
وي با تأكيد بر لزوم توجه جدي مجلس هفتم بر روابط خارجي و اثرات آن بر حاكميت، حيثيت، امنيت ملي، خاتمه تنش ها، حفظ آرامش و وفاق ملي را از رويكردهاي مهم مجلس آتي دانست. نماينده منتخب مردم تهران گفت: احزاب سياسي بايد پيشگام و الگو باشند و با پرهيز از دام هاي پيدا و پنهان، موجبات آرامش و اعتماد عمومي را فراهم سازند.وي گفت: مجلس ششم نتوانست بين اولويت هاي حزبي اكثريت حاكم در مجلس و اولويت هاي واقعي موجود در جامعه ارتباط برقرار كند.
حذف امتيازات ناروا، رويكرد مهم مجلس هفتم
يكي ديگر از نمايندگان منتخب مردم در مجلس هفتم گفت : گرچه حذف امتيازات نابرابر و ناروا، آثار اقتصادي جدي نخواهد داشت، اما موجبات جلب اعتماد عمومي و افزايش مشاركت هاي مردمي با مجلس خواهد بود. دكتر كوچك زاده توجه جدي به بخش هاي آموزش و پرورش، كشاورزي و توسعه روستايي، اصلاح سيستم اداري و دوري از سياست زدگي را از اولويت هاي اصلي مجلس هفتم برشمرد. وي با اشاره به آرمان هاي ارزشمند مجلس هفتم،عزم و اراده منتخبين مردم را زمينه ساز موفقيت مجلس هفتم اعلام كرد و افزود: مجلس ششمي ها بيش از آنچه ضرورت داشت، به مسائل سياسي پرداختند و اولويت دادن به مسائل نامأنوس مردم، نارضايتي مردم را فراهم كرد. وي عنايت خداوند، همكاري توده هاي مردم و عزم و اراده منتخبين، پيشگيري از تنش ها، قانونمداري و رفع حوائج مردم از طريق قانوني را از ديگر نكات قابل توجه در موفقيت مجلس هفتم برشمرد.
شيخ الاسلام: اعتمادسازي بين مجلس و مردم لازمه موفقيت مجلس هفتم است
نماينده منتخب مردم تهران در مجلس هفتم گفت: تقويت هرچه بيشتر وفاق ملي تضمين كننده امنيت داخلي و خارجي نظام و برگزاري مناسب انتخابات رياست جمهوري آينده است. دكتر شيخ الاسلام اعتماد و مشاركت فعال مردم به جاي منازعات سياسي و جايگزيني اختلافات جناحي را عامل سرعت بخشي در رفع مشكلات معيشتي، رسيدگي به قشر محروم جامعه، مبارزه با فساد و تبعيض در بخش هاي مختلف به عنوان اولويت هاي مهم كاري مجلس هفتم اعلام كرد. وي همچنين با اشاره به برنامه چشم انداز ۲۰ساله كشور و برنامه توسعه چهارم دستيابي به توسعه پايدار را از رويكردهاي مهم مجلس هفتم اعلام كرد.
نماينده منتخب مردم تهران در مجلس هفتم خاطرنشان كرد: نوع رابطه نمايندگان با يكديگر، دلسوزي و شجاعت، در اولين گام هاي فعاليت مجلس هفتم، نقش تعيين كننده در خدمتگزاري هرچه بيشتر به مردم شريف ايران دارد. وي شناخت اسلام و انقلاب را داراي نقش راهبردي در سلامت بشريت و ترقي كشور دانست.
اكثريت مجلس هفتم در مورد رئيس مجلس توافق دارند
منتخب مردم ورامين در مجلس هفتم نيز در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران گفت: نظارت بر دستگاه هاي اجرايي و حكومتي اولويت كاري مجلس هفتم است و ما از بحث هاي جنجالي و اختلاف افكن دوري خواهيم كرد. نوش آبادي، نماينده مردم ورامين در مجلس شوراي اسلامي افزود: با وجود تمام جوسازي ها اكثريت مجلس هفتم بر روي يك نام براي رياست مجلس توافق دارند و بحث روحاني يا غيرروحاني بودن رئيس مجلس نيز بحثي انحرافي است كه براي اختلاف افكني مطرح مي شود. نماينده مردم ورامين اضافه كرد: مجلس هفتم از تمام امكانات و اختيارات خود استفاده خواهد كرد تا بر دستگاه هاي اجرايي نظارت كند اما به هيچ عنوان تندروي نيز در اين راه صورت نخواهد گرفت. عضو فراكسيون اقليت مجلس شوراي اسلامي در مورد ادامه فعاليت مجلس ششم گفت: جريان تندرو اصلاحات آخر راه خود را طي مي كند و در روزهاي پاياني عمر خود را هم با جنجال سپري خواهد كرد، چون اين جريان ديگر اميدي به مردم ندارد براي همين ملاحظه را كنار گذاشته و رجزخواني مي كند.
مجلس هفتم مطالبات مردم را بهتر برآورده مي كند
محمد پيران، عضو فراكسيون مشاركت مجلس شوراي اسلامي گفت: مجلس هفتم مجلسي خواهد بود كه بهتر مي تواند خواسته هاي مردم را تأمين كند و آنها احتمالا سكوهاي بلندي را در راه خدمت به مردم بر خواهند داشت. نماينده مردم رزن در مجلس شوراي اسلامي افزود: اصلاحات هم به ظاهر شكست خورده است اما ممكن است اصلاحات از ناحيه افراد ديگري ادامه پيدا كند. وي بازگشت جبهه دوم خرداد به قدرت را به عملكرد آنها مربوط دانست و گفت: اگر اصلاح طلبان در خارج از قدرت حركت هاي مثبتي انجام دهند مردم ممكن است دوباره به آنها روي بياورند.
انسجام تشكيلاتي منتقدان دولت
عضو فراكسيون مشاركت مجلس شوراي اسلامي اتحاد و انسجام جناح منتقد دولت را فقط در صف آرايي در مقابل اصلاح طلبان عنوان كرد و گفت: اين جناح از قدرت تشكيلاتي و سازماندهي بسيار بالايي در برابر اصلاح طلبان برخوردار است.
محمود يگانلي،نماينده مردم اروميه در مجلس ششم افزود: به نظر من با روي كار آمدن منتقدان در مجلس هفتم اختلافات آنها آشكار خواهد شد اما همچنان در مقابل اصلاح طلبان حضور منسجم و قوي اي خواهند داشت.

سياست
ادبيات
انديشه
زندگي
علم
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  انديشه  |  زندگي  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |