چهارشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۶۲ - Apr 28, 2004
اِتَّقِ اَللَّهَ فِي كُلِّ صَبَاحٍ وَ مَسَاءٍ وَ خَفْ عَلَي نَفْسِكَ اَلدُّنْيَا اَلْغَرُورَ وَ لاَ تَأْمَنْهَا عَلَي حال وَ اِعْلَمْ أَنَّكَ إِنْ لَمْ تَرْدَعْ نَفْسَكَ عَنْ كَثِيرٍٍٍِِ مِمَّا تُحِبُّ مَخَافَِه مَكْرُوهٍ سَمَتْ بِكَ اَلْأَهْوَاءُ إِلَي كَثِيرٍٍٍ مِنَ اَلضَّرَرِ فَكُنْ لِنَفْسِكَ مَانِعاً رَادِعاً وَ لِنَزْوَتِِِِِكَ عِنْدَ اَلْحَفِيظَه وَاقِماً قَامِعاً .
در هر صبح و شام از خداي بترس و نفس خود را از دنياي فريبنده برحذر دار و در هيچ حال امينش مشمار و بدان كه اگر نفس خويش را از بسياري از آنچه دوست مي داري ، به سبب آنچه ناخوش مي داري ، باز نداري ، هوا و هوس تو را به راههايي مي كشاند كه زيانهاي فراوان در انتظارت خواهد بود . پس همواره زمام نفس خويش فروگير و راه خطا بر او بربند و چون به خشم آمدي ، مقهورش ساز و سرش را فرو كوب و خردش نماي.
نهج البلاغه
امروز با حافظ
واندر آن برگ و نوا خوش ناله هاي زار داشت
بلبلي برگ گلي خوش رنگ در منقار داشت
گفت ما را جلوه معشوق در اين كار داشت
گفتمش در عين وصل اين ناله و فرياد چيست
داريوش مهرجويي:
مشكلات نمايش فيلم هاي فرهنگي بايد حل شود
005520.jpg
برگزاري جشنواره فرهنگ ايران زمين براي مستندسازان و علاقه مندان سينماي مستند مي تواند پربار باشد.
داريوش مهرجويي در گفت و گو با ستاد خبري نخستين جشنواره فرهنگ ايران زمين با مفيدخواندن اين جشنواره براي صاحبان آثار فرهنگي و مستند گفت: برگزاري اين جشنواره ها زماني مي تواند موثرتر باشد كه براي حل مشكلات توزيع و نمايش فيلمهاي فرهنگي هم چاره انديشي كند.
در حال حاضر شيوه اي كه اكثر جشنواره هاي موضوعي ما پيش گرفته اند به گونه اي است كه گويي فقط براي فيلمسازان يا همان شركت كننده ها برگزار مي شود اما جشنواره فرهنگ ايران زمين با برگزاري در شهرهاي مختلف و برنامه هاي متنوع ظاهرا ابعاد گسترده اي دارد و مخاطبان وسيع تري را هدف گرفته است.
مهرجويي افزود: يكي از مشكلات اساسي سينماي مستند ما اين است كه آثار توليدي از طريق نوارهاي ويديويي تكثير نمي شود و در دسترس عموم مردم قرار نمي گيرد. اين همان مشكلي است كه متاسفانه در ساير بخشهاي فرهنگي ، هنري هم ديده مي شود . يعني مردم به عنوان مخاطبان اصلي توليدات فرهنگي چندان مورد توجه قرار نمي گيرند.
نخستين جشنواره فرهنگ ايران زمين به همت شوراي اجتماعي كشور، مركز گسترش سينماي مستند و تجربي، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، شبكه اول سيما، شهرداري تهران و سازمان ميراث فرهنگي از ۱۸ تا ۲۶ ارديبهشت در تهران و ۱۱ استان كشور برگزار مي شود.

برگزيدگان جايزه هانس كريستين اندرسن معرفي شدند
005517.jpg
داور جايزه اندرسن ـ دفتر بين المللي كتاب براي نسل جوان ـ اعلام كرد: مارتين وادل نويسنده از ايرلند و ماكس ولتهاوس تصويرگر از هلند، برندگان جايزه هانس كريستين اندرسن در سال ۲۰۰۴ شدند.
جايزه هانس كريستين اندرسن بزرگترين جايزه جهاني است كه به آفرينندگان كتاب هاي كودك اهدا مي شود.
به گزارش خبرنگار ايسنا به گفته زهره قائيني، اين جايزه هر دو سال يك بار از سوي دفتر بين المللي كتاب براي نسل جوان به نويسنده و تصويرگري داده مي شود كه مجموعه آثارش نقش مهم و سهم جاودانه اي در پيشرفت ادبيات كودكان جهان داشته باشد.
باني اين جايزه مارگارت دوم، ملكه دانمارك است. اين جوايز از سوي كمپاني نيسان پشتيباني مالي مي شود و مراسم گشايش كنگره دفتر بين المللي كتاب براي نسل جوان كه در شهر كيپ تاون آفريقاي جنوبي برگزار مي شود به برندگان اهداء خواهد شد.
در گزينش مارتين وادل به عنوان برنده جايزه نويسندگي،  داوران بينش ژرف و احساسات گرم اين نويسنده پركار را مورد توجه قرار داده اند و از آن تقدير كرده اند. وادل ساده و پراحساس مي نويسد و مخاطب خود را كه همه گروه هاي سني كودك و نوجوان هستند،  همواره پيش روي دارد.
او پيچيدگي هاي زندگي روزانه را به روشني باز مي شناساند و نياز كودكان و نوجواناني را كه به مراقبت و درك بيشتر نيازمندند، ترسيم مي كند.
از ديدگاه داوران، ماكس ولتهاوس قصه گو و هنرمند برجسته است كه سراسر زندگي خود را پيشكش ادبيات كودكان كرده است. ولتهاوس در آثارش ثابت كرده است كه كودكان را درك مي كند؛ ترديدها، ترس ها و شادي هاي آن ها را.
آثار او گوهرهاي كوچكي از متن و تصويرند كه در كنار يكديگر به كودكان آرامش مي دهند و دنياي امني براي آن ها مي سازند تا براي رهايي از ناامني هاي پيرامون خود به آن پناه ببرند.

نمايش مارمولك در مشهد متوقف شد
اكران فيلم مارمولك بعد از يك روز، در مشهد متوقف شد.
به گزارش ايسنا اكران فيلم مارمولك كه روز يكشنبه در مشهد آغاز و در اولين نمايش، مورد بازديد جمعي از مديران اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان و مقامات قضائي قرار گرفت، متوقف شد.
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان در اين باره به خبرنگار هنري ايسنا گفت: توقف نمايش فيلم مارمولك به اين علت است كه همه تن به قانون نمي دهند.
سيد جواد جعفري افزود: مشكل اصلي حوزه ي فرهنگ و هنر، تفسير به راي كردن و تطبيق سليقه اي آنچه در اين حوزه اتفاق مي افتد است.
اگر همه تن به قانون دهند،  اين مشكلات را نخواهيم داشت مخصوصا در حوزه فرهنگ و هنر كه حساسيت ها بيشتر است. وي ادامه داد: من به تازگي از اين ماجرا آگاه شده ام و در حال پيگيري ماجرا هستيم كه اين مشكل، هر طور شده حل شود. چون  اين فيلم مجوز اكران دارد. جعفري گفت: تلاش مي كنيم تا مشكل اكران مارمولك در مشهد حل شود.

جعفر صانعي مقدم:
مصائب مسيح هنوز پروانه نمايش ندارد
فيلم « مصائب مسيح» براي دريافت پروانه نمايش، به اداره نظارت و ارزشيابي ارائه نشده است.
جعفر صانعي مقدم، مدير كل اداره نظارت و ارزشيابي وزارت ارشاد ضمن بيان اين مطلب به ايسنا، گفت: اين فيلم خارجي قاعدتا بايد از طريق فارابي به ما ارائه شود ولي هنوز به ما فيلمي نداده اند.
خبر خريد و اكران « مصائب مسيح» پيش از اين، از سوي مسئول مربوطه در فارابي تاييد شده است.
وي درباره فيلم « باد ما را خواهد برد» عباس كيارستمي نيز اظهار داشت: اين فيلم مدت زمان زيادي است كه پروانه نمايش گرفته ولي هنوز برنامه اكران گروه مخاطب خاص مشخص نيست.
جعفر صانعي مقدم به دلايل نامشخص بودن طرح گروه مخاطب خاص اشاره كرد و به ايسنا گفت:  قرار شد بودجه و امكانات اين طرح از طريق ارشاد به خانه سينما واگذار شود.
پيش از اين بنياد سينمايي فارابي مسئول بود تا اين گروه آغاز به كار كند و با به وجود آمدن اين مشكل جديد، هم اكنون مشغول مذاكره با منوچهر شاهسواري ( مجري طرح) هستيم تا همچنان با اين تغييرات باقي بماند، چون اگر او اين مسئولين را قبول نكند ما زمان را از دست خواهيم داد.
وي معتقد است مشكلات مالي نيز باعث دير آغاز شدن گروه مخاطب خاص شده كه به زودي حل خواهد شد.
مدير كل اداره نظارت و ارزشيابي درباره بودجه مشخص شده در اين زمينه اظهار داشت: يك بودجه مشخص و ثابتي نيست بلكه براي هر فيلمي يكسري امكانات تبليغاتي و نمايشي در نظر گرفته شده است.
بر اساس همين گزارش، گروه مخاطب خاص با توجه به آزادسازي اكران در سينماها، مطرح شده تا فيلم هاي خاص و هنري به راحتي بتوانند اكران عمومي شوند.

منطق الطير عطار نيشابوري برگزيده نمايشگاه كتاب سارايوو
ترجمه بوسنيايي كتاب «منطق الطير عطار نيشابوري» در مراسمي با حضور رئيس جمهوري و وزير فرهنگ بوسني به عنوان كتاب برگزيده شانزدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب سارايوو انتخاب شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، در اين مراسم كه جمع كثيري از استادان، دانشجويان و علاقه مندان به كتاب نيز حضور داشتند از دست اندركاران برگزاري نمايشگاه قدرداني شد.
خاطرنشان مي شود، رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در سارايوو با برپايي غرفه اي در اين نمايشگاه به معرفي فرهنگ و تمدن ايران اسلامي و جاذبه هاي گردشگري كشورمان پرداخت.
غرفه كشورمان در اين نمايشگاه مورد بازديد رئيس جمهور و وزير فرهنگ بوسني و شخصيت هاي سياسي و فرهنگي و علاقه مندان به كتاب قرار گرفت.
رئيس جمهور بوسني در جريان بازديد از غرفه كتاب جمهوري اسلامي ايران در اين نمايشگاه آن را غرفه نمونه دانست و از رايزني فرهنگي كشورمان به خاطر برپايي اين غرفه تشكر كرد.

ناشر ايراني نماينده ناشر معتبر ژاپني در نمايشگاه كتاب
يك ناشر ايراني توانسته نمايندگي يكي از ناشران پرسابقه و قديمي ژاپن به نام «شين سكن» را در نمايشگاه كتاب امسال به دست آورد.
به گزارش همشهري؛ انتشارات افق كه از جمله ناشران موفق در حوزه كودكان و نوجوانان و نيز ادبيات داستاني است توانسته اين همكاري مشترك را آغاز كند.
همين گزارش حاكيست كه عمده آثار ناشر ژاپني كتابهاي ادبيات كودك است كه عموما با همكاري تصويرگران برجسته جهان و به چهار زبان انگليسي، ژاپني، پرتغالي و اسپانيولي منتشر مي شود.اين ناشر ژاپني در چند سال اخير آثاري از تصويرگران برجسته ايراني را با معيارهاي كپي رايت جهاني خريداري و با كيفيت بالا منتشر كرده است.
در ميان تصويرگران ايراني كه آثارشان خريداري شده نامهايي چون آناهيتا تيموريان، نيره تقوي، حميدرضا بيدقي و سياوش مظلومي پور به چشم مي خورد و اين ناشر قصد دارد آثار تصويرگري حسن عامه كن، راشين خيريه و علي بوذري را نيز به چاپ برساند.

حمايت از پايان نامه هاي هنر ديني
دفتر پژوهش و نشر هنر ديني معاونت امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كه به منظور تقويت فرهنگ پژوهش، پايان نامه هاي دانشگاهي با موضوعات مرتبط با هنر ديني را مورد حمايت و خريداري قرار مي دهد در اطلاعيه اي از دانشجوياني كه در اين زمينه كار كرده اند خواست تا پايان شهريور ماه آثار خود را براي بررسي به اين دفتر ارسال كنند.
به گزارش همشهري موضوعات مورد پژوهش عبارتند از هنرهاي دستي، هنرهاي قرآني، خوشنويسي و تذهيب، هنر معماري و شهرسازي، هنرهاي نمايشي، تعزيه و تئاتر، هنرهاي تجسمي، نقاشي، طراحي و گرافيك، هنرهاي آوايي موسيقي، چاووشي، تواشيح، هنرهاي تصويري، سينما و تلويزيون و...
دانشجويان مي توانند آثار خود را تا پايان شهريور ماه به دفتر يادشده واقع در تالار وحدت، خيابان استاد شهريار، معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، دفتر پژوهش و نشر هنر ديني، ارسال كنند.

كوتاه از هفت هنر
رسيتال گيتار كلاسيك
رسيتال گيتار كلاسيك كياكني و پارسا توكلي، از شاگردان مبرز سيمون آيوازيان، نوازنده صاحب نام گيتار در ساعت ۲۰ روزهاي ۱۰ و ۱۱ ارديبهشت در فرهنگسراي هنر (ارسباران) اجرا مي شود.
در اين رسيتال قطعاتي از تارگا، پونسه، آلبينو نواخته خواهد شد.
۲ فيلم ايراني در جشنواره اسلووني
فيلمهاي سينمايي «دانه هاي ريز برف» و «نامه هاي باد» ساخته «عليرضا اميني» به ترتيب در بخش هاي مسابقه و جنبي جشنواره بين المللي «اسلووني» به نمايش درمي آيند.به گزارش ايرنا، فيلم دانه هاي ريز برف به عنوان تنها نماينده سينماي ايران در بخش رقابتي اين رويداد هنري حضور دارد.
اين فيلم با مضموني اجتماعي به داستان يك معلم زن روستايي و چند كارگر معدن زغال سنگ در يك منطقه كوهستاني مي پردازد.فيلم «نامه هاي باد» نيز روايتگر رابطه سربازان يك پادگان و نحوه پيام رساني آنها به خانواده هايشان است.جشنواره بين المللي فيلم «اسلووني» از چهارم تا دهم خردادماه سالجاري در شهر «لوبليانا» پايتخت اين كشور برگزار مي شود.
از كنار هم مي گذريم در سينما تك
فيلم سينمايي از كنار هم مي گذريم به كارگرداني ايرج كريمي پنجشنبه ۱۰ ارديبهشت ساعت ۱۶/۳۰ در سينماتك موزه هنرهاي معاصر تهران به روي پرده مي رود.از كنار هم مي گذريم، اولين فيلم بلند ايرج كريمي نويسنده و منتقد كهنه كار ماهنامه فيلم است كه فيلم در نوزدهمين جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمد كه تحسين  برخي منتقدان را در پي داشت.
از كنار هم مي گذريم توانست در همان سال ،كانديداي بهترين بازيگر نقش اول زن (فريبا كامران) و بهترين موسيقي شود.

نگارستان
005514.jpg
تورنابوتي
۱ - دومنيكو جرلانديو «Domenico Ghirlandaia»
۲ - تولد: فلورانس ۱۴۴۹ / وفات: فلورانس ۱۴۹۴
۳ - سبك نقاش: رنسانس اوليه (پس از پايان حكومت كليسا يا قرون وسطا؛ رنسانس؛ از حدود سال ۱۴۰۰ آغاز شد. نگاهي نو به مضامين مذهبي؛ مشخصه اين دوره است)
۴ - درباره هنرمند: علاوه بر آثاري زيبا كه جرلاندو از چهره داشت؛ آثاري ديواري (فرسك) فراواني نيز داشت كه اغلب در كليساهاي كوچك خانوادگي در فلورانس ديده مي شود. معروفيت جرلاندو «از دو جهت است؛ يكي به جهت اينكه او معلم» ميكل آنژ بود و ديگر اينكه موضوع هاي طبيعي و عادي را انتخاب مي كرد و به زيبايي نيز آنها را طراحي مي كرد. او يكي از بزرگترين هنرمندان عصر خويش بود.
۵ - نام تابلو و مشخصات تابلو: نيم رخ جيوواني تورنابوتي / ۱۴۸۸ / تمپرا (رنگ روغن + تخم مرغ) روي چوب / ۴۹*۷۷ سانتي متر «آيا هنر مي تواند زيبايي هاي روحي و شخصيتي او را نشان دهد؟ هيچ تابلويي را نمي توان به زيبايي اين اثر در جهان يافت.» اين جمله؛ عبارتي است كه در كنار اين تابلو نصب شده است.
گذشته از اين تفسير زيبا از هنر نقاش؛ اثر؛ زيبايي؛ لطافت؛ خلوص دروني و در كنار آن اشرافيت «تورنابوتي» را به خوبي نشان مي دهد. وجود فضايي تيره در پس زمينه؛ چهره را زيباتر و برجسته تر كرده است. اين روش طراحي؛ مشخصه آثار هنرمندان عصر رنسانس ايتاليا بوده است.اين اثر يكسال پيش از مرگ «تورنابوتي» كشيده شده است و نكته مهم تر اينكه تورنابوتي درست در سال دوم ازدواجش بدرود حيات گفت و اين اثر؛ تنها يادگار اوست!
۶ - محل نگهداري تابلو: كلكسيون فاندشن تيزن بورنميزا / مادريد.

بهارستان
ستايش كن زيبايي را
زيرا سايه خداست بر سر جهان
هنر بي خدا وجود ندارد
حتي بي مهر آفريننده ات در سينه ات شهادت مي دهي
بر وجود او، با آفريدن
كابريلا ميسترال - ترجمه فريده حسن زاده

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
قناري
پسرك دزدانه وارد باغ شد. از درخت گردو بالا رفت و شروع كرد به چيدن گردوها. جيب هايش پر شده بود كه باغبان سر رسيد.
- آهاي، بيا پائين. رفتي اون بالا چكار؟
- هيس س س س... يواشتر، قناريه مي پره!
اباصلت كبيري

گشتي در دنياي خبرها
خواهرزاده كلاهبردار
تنسي: يك پيرزن ۱۰۱ ساله در آمريكا يك حساب مشترك براي خود و خواهرزاده اش گشود. پيرزن در اين حساب بانكي سه هزار دلار پول پس انداز كرده از خواهرزاده اش خواست كه اين پول را صرف مراسم دفن و ترحيم وي نمايد.
از قضا چند هفته پيش، پيرزن به دليل بيماري در بيمارستان بستري شد كه خواهرزاده بلافاصله به بانك مراجعه كرد، سه هزار دلار را برداشت و حساب را مسدود كرد.بانك نيز خبر مسدود شدن حساب را براي پيرزن كه از بيمارستان مرخص شده بود فرستاد و خواهرزاده كلاهبردار رسوا شد.
البته خواهرزاده، تمام سه هزار دلار را خرج كرده است.
پلك جدا شده
نيواورلئان: چندروز پيش، هنگامي كه يك خانم ۲۲ ساله در حال خواباندن سگ خانگي خود بود، ناگهان سگ بي رحم، پلك چشم چپ صاحب خود را گاز گرفت و پلك جدا شده از چشم روي زمين افتاد.البته اين خانم بلافاصله آنرا داخل ظرف يخ قرارداد و از اورژانس درخواست كمك كرد.
به هرحال آمبولانس پس از يك ساعت به منزل خانم رسيد چون اپراتور تصور كرده بود كه مشكل تماس گيرنده تنها يك گازگرفتگي عادي توسط سگ است.
با اين حال پزشكان پس از انجام ۶ ساعت عمل جراحي، پلك جدا شده را مجدداً به چشم پيوند زدند.
مركز تفريحي اسب ها
عشق آباد: رئيس جمهور تركمنستان، يك مركز تفريحي براي اسب ها افتتاح كرد كه در اين مركز امكاناتي چون، تهويه مطبوع، استخر و حتي كلينيك دامپزشكي وجود دارد. هزينه ساخت اين مركز تفريحي اسب ها ۱۵ ميليون دلار اعلام شده است.نيازف اوايل سال جاري، ۱۵ هزار پرستار و كادر پزشكي بيمارستانهاي اين كشور را از كار بركنار كرد و سربازان را جايگزين آنان نمود.
بولدوزر در شهر
برلين: يك مرد ۲۸ ساله در آلمان به دليل رانندگي با بولدوزر در شهر برلين توسط پليس دستگير شد. اين مرد در ساعت ۳ بامداد در حاليكه تحت تأثير مشروبات الكلي قرار داشت، سوار بر بولدوزر شد و با سرعت ۳۵ كيلومتر در ساعت اغلب چراغ هاي قرمز شهر را رد كرد. اما چون وي در بولدوزر را قفل كرده بود، مأموران نمي توانستند وسيله را متوقف كنند. سرانجام يكي از مأموران بالاي بولدورز پريد، شيشه در را شكست و اسپري بيهوش كننده روي صورت راننده پاشيد تا به اين ماجراجويي پايان دهد.
سطل زباله گويا
برلين: ۵ سطل زباله  گويا در شهر برلين  آلمان راه اندازي شد كه به سه زبان مختلف صحبت مي كنند.اين سطل ها در مناطق توريستي شهر نصب شده است و به محض وارد شدن زباله به داخل آن، به سه زبان فرانسه، ژاپني و انگليسي تشكر مي كند.قرار است در آينده ۱۵ سطل گوياي ديگر نيز در برلين نصب شود. اين شهر در حال حاضر ۲۰ هزار سطل زباله دارد. جالب اينكه سطل هاي گويا به زبان آلماني صحبت نمي كنند.
سنگين ترين خواب جهان
مكزيكوسيتي: يك مهندس برق در مكزيك به دليل مصرف مشروبات الكلي روي خط آهن به خواب عميقي فرو رفت. از قضا چند دقيقه بعد، قطار از راه رسيد و راننده قطار با مردي كه روي ريل ها خوابيده بود، مواجه شد اما هرچه سوت قطار را به صدا درآورد، مهندس ۳۲ ساله از خواب بيدار نشد. به هرحال قطار از روي مرد عبور كرد اما باز هم چشم هايش را باز نكرد.
خوشبختانه قطار از فاصله چند ميليمتري بدن مهندس عبور كرده بود و به وي آسيبي نرسيد.
شايد بتوان گفت، خواب او سنگين ترين خواب جهان بوده است.
سه دلار اجاره در سال
مسكو: شايد باور اين موضوع دشوار باشد اما آمريكا تنها ۳ دلار در سال براي اجاره ساختمان سفارت خود در مسكو هزينه مي كند. اين اجاره در سال ۱۹۸۵ درنظر گرفته شد اما در پي فروپاشي شوروي سابق، ارزش روبل ۹/۹۹ درصد كاهش يافت كه با محاسبه نرخ فعلي روبل، اجاره ساختمان سفارت آمريكا اندكي كمتر از ۳ دلار در سال است.
به هر حال مقامات شهر مسكو خواهان پرداخت ۹ ميليون دلار مابه التفاوت اجاره اين ساختمان از زمان فروپاشي كمونيسم تاكنون شده اند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۲ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۱۰ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۴۲ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و۱۴ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه انقلاب: نمايشگاه نقاشي فاطمه فردوسي / بزرگراه نواب، خيابان كميل شرقي، فرهنگسراي انقلاب / تلفن: ۵۴۰۸۶۵۷
* نگارخانه سوره: نمايشگاه «صفحه، تصوير، حروف» دانشجويان دانشكده هنر دانشگاه شاهد / تا ۱۷ ارديبهشت / ميدان انقلاب، جنب سينما بهمن / تلفن: ۶۴۱۸۸۲۳
* نگارخانه الهه: نمايشگاه آثار هنري كريستاناسي / ۸ تا ۱۳ ارديبهشت / خيابان آفريقا، گلفام، پلاك ۴۷ / تلفن: ۲۰۵۹۶۸۶
* نگارخانه فاخته: نمايشگاه نقاشي گروهي / ۱۱ تا ۱۵ ارديبهشت / گاندي شمالي، خيابان شريفي، پلاك ۴۳ / تلفن: ۲۰۱۳۰۵۲
* گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي علي ترقي جاه (پسر) / ۱۱ تا ۱۷ ارديبهشت / خيابان دروس، كماسايي، پلاك ۴۲ / تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
* موزه تماشاگه تاريخ: نمايشگاه آثار دستي ميكوهيگوچي (جعفري) - هنرهاي ژاپني / ۱۱ تا ۱۷ ارديبهشت / خيابان ولي عصر، بالاتر از ميرداماد، نبش قباديان / تلفن: ۸۷۸۸۶۸۰
* نگارخانه هنر: نمايشگاه نقاشي زينب محرابي / ۱۲ تا ۱۶ ارديبهشت / خيابان نجات اللهي، مركز مشاركتهاي مردمي (ساختمان ورشو) - مركز سازمانهاي غيردولتي شهرداري منطقه ۶
* نگارخانه نياوران: نمايشگاه چيدمان هنرمند كروات ايوان كوزاريچ / از ۱۲ تا ۲۰ ارديبهشت / انتهاي پاسداران، روبروي پارك نياوران.

گل و گياه
لادن
005511.jpg
نام علمي: Tropaeolum majus
خانواده: TROPAEOLACEAE
گياه يكساله به بلندي و گستردگي ۳۰ سانتي متر است كه داراي برگ هاي مدور بوده و گل هاي شيپوري شكل قرمز يا زردرنگ آن از اوايل تابستان تا اوايل پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي نياز دارد و در هر نوع خاكي رشد مي كند. حداقل  دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر و تهيه قلمه ساقه در بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |