چهارشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۶۲ - Apr 28, 2004
نصب لوح يادبود جانبازان شيميايي در مقابل سفارت آلمان توسط شهرداري
مهلت بدهي معوقه مؤديان به شهرداري تهران تمديد شد
گروه شهري: به گزارش خبرنگار ما، شوراي اسلامي شهر تهران ديروز در جلسه علني خود با تصويب يك طرح ۲فوريتي شهرداري را ملزم به نصب لوح يادبود جانبازان شيميايي ظرف مدت ۱۵ روز در مقابل سفارت آلمان كرد.
در ماده واحده اين مصوبه آمده است كه با توجه به درخواست خانواده هاي معظم شهدا و جانبازان شيميايي جنگ تحميلي، شهرداري تهران موظف است در اعتراض به اقدامات شهرداري برلين و توجيهات واهي دولت آلمان كه با هدف سرپوش نهادن بر جنايات رژيم اشغالگر قدس و صهيونيسم بين الملل در فلسطين اشغالي و به انزوا كشيدن جمهوري اسلامي ايران انجام مي شود و همچنين كمك هاي تسليحاتي و شيميايي دولت آلمان به رژيم سفاك بعثي كه منجر به شهادت و مصدوميت تعداد كثيري از مردم مظلوم و بي دفاع عراق و نيز رزمندگان غيور اسلام در جنگ تحميلي شد نسبت به تهيه و نصب لوح يادبود اعتراضيه كه بيانگر موضوع باشد در محل مناسب و در مقابل سفارت آلمان حداكثر ظرف مدت ۱۵ روز از تاريخ ابلاغ اين مصوبه اقدام كند.
در اين جلسه بيش از يكصد نفر از جانبازان شيميايي، خانواده شهدا و رزمندگان دوران دفاع مقدس حضور داشتند و در اعتراض به اقدام شهرداري برلين مبني بر نصب لوح يادبود در برابر رستوران ميكونوس پلاكاردهايي را به همراه داشتند كه بر روي آنها شعارهايي در محكوميت دولت آلمان، آمريكا و رژيم صهيونيستي نوشته شده بود.
از سوي ديگر ، شهردار تهران نيز گفت: نصب لوح يادبود جانبازان شيميايي دوران جنگ تحميلي، حداقل كاري است كه براي يك ملت مي توان فرض كرد.
دكتر محمود احمدي نژاد در حاشيه جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به تصميم شهرداري تهران براي نصب لوح يادبود جانبازان شيميايي در اعتراض به اقدام اخير شهرداري برلين گفت: با نصب اين لوح يادبود، عاملين اين جنايات (كمك شيميايي آلمان به عراق) در معرض ديد عموم قرار مي گيرند.
وي با بيان اين كه ملت ايران همواره با گذشت و بزرگواري با جنايتكاران برخورد كرده گفت: كساني كه خود طراح سلاح هاي شيميايي هستند امروزه با گستاخي اين سلاح ها را عليه ملتها به كار مي برند.شهردار تهران افزود: اين كشورها امروز مدعي ملت ايران هستند، ملتي كه مظلوم ترين ملت دنياست و بيشترين سختي ها را از جانب زورگويان جهان به جرم آزادي خواهي و استقلال طلبي مي بيند.
در جلسه ديروز شوراي شهر همچنين مهلت تقسيط بدهي معوقه مؤديان به شهرداري تهران تا پايان شهريور ماه ۸۳ تمديد شد. به  موجب اصلاح تبصره هفت مصوبه سال گذشته شورا در ارتباط با تقسيط مطالبات شهرداري كليه مؤدياني كه داراي بدهي معوقه بوده و مي بايست تا تاريخ ۱/۱۲/۸۲ جهت تعيين تكليف بدهي خود به شهرداري مراجعه مي كردند مجازند حداكثر تا تاريخ
۳۱/۶/۸۳ جهت تعيين تكليف بدهي خود و استفاده تنها يك بار از مزاياي اين مصوبه (تقسيط) به شهرداري مراجعه كنند در غير اين صورت مشمول اين تقسيط نخواهند شد.
شوراي شهر همچنين اعتراض فرمانداري به مصوبه مجوز تخصيص بودجه خاص جهت اعطاي وام قرض الحسنه ازدواج به زوج هاي جوان تهراني را وارد ندانست و رد كرد. در جوابيه اي كه از سوي كميسيون برنامه و بودجه شورا و به استناد ماده ۵۵ قانون شهرداري ها تهيه شده و به تصويب اعضا رسيد تصميم گيري در اين گونه موارد جزو وظايف شهرداري به حساب آمده است.در جلسه ديروز همچنين اعتراض فرمانداري نسبت به مجوز احداث قطار هوايي در تهران مورد بررسي قرار گرفت.
رئيس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر تهران گفت: شوراي شهر هرجا كه مصوبات اساسي و كليدي داشته، سازمانهاي مرتبط با اين مصوبات مخالفت كرده اند.
از سوي ديگر، رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر گفت: طرح ساماندهي نظام تكريم ارباب رجوع در اين كميسيون تصويب و در حال عملياتي شدن است.
رسول خادم همچنين از ساماندهي سينماهاي تهران، طرح زيباسازي تابلوهاي تبليغاتي، ساماندهي فضاهاي ورزشي، ساماندهي تشكل هاي غيردولتي و مشاغل خانگي به عنوان طرح هايي ياد كرد كه در حال حاضر در كميسيون فرهنگي در دست بررسي است.رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شورا در خصوص ساماندهي محل استقرار كارگران فصلي نيز گفت: اين طرح هم اكنون در مناطق ۵ و ۹ در حال اجراست و در مناطق ۲ و ۱۰ نيز به زودي اجرا مي شود.

مشاور شهردار تهران:
تهران از خلأ مديريت جامع شهري رنج مي برد
مشاور شهردار و نماينده مردم تهران در مجلس هفتم گفت : تصميماتي كه براي شهر تهران گرفته مي شود به صورت موازي و متناقض مي باشد ، در حالي كه اين شهر نيازمند يك مديريت جامع شهري است .
دكتر محمد خوش چهره در گفتگو با خبرگزاري «مهر» افزود: با توجه به وسعت شهر تهران و مناطق پرجمعيتي كه در حاشيه پايتخت قرار گرفته اند، عن قريب بايد تهران را به عنوان يك «كشور شهر» تلقي كرد.وي گفت: بر همين اساس، توجه به مديريت جامع شهري و نيز با سپردن امور به شورا و شهرداري مي توان مشكلات اين ابرشهر را سامان داد.
وي با اشاره به اين كه مسائلي همچون محيط زيست، زمين و مسكن شهري، حمل و نقل، ترافيك و... بايد توسط مديريت شهري دنبال شود، گفت: متأسفانه دايره اختيارات شورا و شهرداري محدود است و نمي توانند به نحو مطلوب و ايده آل وظايف خود را پياده كنند.

۵۰ درصد خودروهاي توليد شده در سال۲ ۱۳۸ در تهران تردد مي كنند
دست كم نيمي از ۷۳۱ هزار و ۲۳۶ دستگاه خودرويي كه در طول سال ۱۳۸۲ در كشور توليد شده، در شبكه معابر تهران به حركت در آمده اند.
يك كارشناس برنامه ريز شهري با بيان اين مطلب تعداد خودروهاي ساخته شده در كشور در سال گذشته را روزانه ۲۰۰۴ دستگاه اعلام كرد و اظهار داشت: به اين ترتيب بر تعداد خودروهاي تهران هر روز ۱۰۰۲ تا ۱۲۰۲ دستگاه افزوده مي شود. جباري زادگان با بيان اين كه ۷۳ درصد از خودروهايي كه به معابر عمومي تهران اضافه مي شود اختصاص به سه نوع خودروي پرايد، پيكان وانواع پژو دارد، تصريح كرد: انواع ديگر خودروها تنها ۲۷ درصد از مجموع خودروها را تشكيل مي دهند.

بوستان ويژه روشندلان
با هدف ارتقاي كيفيت زندگي شهري و استفاده مناسب از فضاي سبز به ويژه براي روشندلان، نخستين بوستان با همين نام در شرق تهران احداث مي شود.
علي سعيدي شهردار منطقه ۱۴ با اشاره به استفاده از ديدگاه كارشناسان در طراحي و معماري فضاي سبز و معابر و رعايت استانداردها در طراحي هاي شهري گفت: بوستان ويژه روشندلان به مساحت ۲۰ هزار مترمربع در خيابان پاسدار گمنام احداث خواهد شد كه به همراه عمليات بازپيرايي پارك فرامنطقه اي بسيج بالغ بر ۳ ميليارد ريال هزينه خواهد داشت.

دبير شوراي عالي ترافيك :
بدون توسعه حمل و نقل عمومي  افزايش محدوده طرح ترافيك كارايي ندارد
دبير شوراي عالي ترافيك شهرهاي كشور گفت: افزايش محدوده طرح ترافيك تنها در سايه تقويت و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي كارايي لازم را داشته و در غير اين صورت افزايش محدوده نيز تأثيري در كاهش بار ترافيكي شهر نخواهد داشت.
مهندس محمد رئوفي در گفتگو با خبرگزاري مهر گفت: افزايش محدوده طرح ترافيك بحث كوچكي نيست كه بتوان به راحتي درباره آن تصميم گرفت چرا كه پيش از هر تصميم گيري بايد تمام امكانات و جوانب امر از جمله تأثيري كه اين افزايش بر روي زندگي مردم و كسبه آن منطقه و حتي افزايش قيمت زمين و مسكن مي گذارد، مدنظر قرار گيرد.
مهندس رئوفي در ادامه با بيان اين كه در صورت تصويب اين طرح در شوراي شهر، كنترل و نظارت دقيق تري بر روي محدوده صورت خواهد گرفت، تصريح كرد: محدوده فعلي نيز به اندازه خود در كاهش بار ترافيكي شهر كارايي دارد اما در برخي مواقع نظارت و كنترل بر روي آن با مشكل مواجه مي شود كه در صورت تصويب افزايش محدوده اقدامات و برنامه ريزي ها ي دقيق تري براي كنترل و نظارت بيشتر در جهت افزايش كارايي محدوده جديد طرح ترافيك صورت خواهد گرفت.

آخرين اتمام حجت براي اخذ مجوز
مسافربرهاي شخصي فقط تا اول تيرماه مهلت دارند
مدير عامل سازمان تاكسيراني از پايان يافتن مهلت خودروهاي شخصي فاقد مجوز مسافركشي و عزم جدي اين سازمان با همكاري راهنمايي ورانندگي براي برخورد با خودروهاي شخصي متخلف از ابتداي تيرماه خبرداد.
سيد جمال هاشمي عرب در گفتگو با خبرگزاري مهر گفت: تا كنون ۱۰ هزار دستگاه مسافربر شخصي به ناوگان تاكسيراني پيوسته و با كسب مجوز از اين سازمان فعاليت خود را قانوني كرده اند، اما براي آن دسته از مسافربرهاي شخصي كه عليرغم مدت زمان اعلام شده نسبت به اين كار اقدام نكرده اند فرصت داده شده كه تا ابتداي تيرماه خود را به سازمان تاكسيراني معرفي كنند و در غير اين صورت بايد منتظر عواقب برخورد ضربتي سازمان تاكسيراني و راهنمايي و رانندگي با اين اقدام غير قانوني خود باشند.
وي با تاكيد بر ضرورت ساماندهي مسافربرهاي شخصي، تصريح كرد: اين كار تنها با هدف حفظ امنيت شهروندان و به خصوص بانوان وايجاد يك سيستم ايمن و قابل اعتماد براي مسافران در تمام ساعات شبانه روز انجام مي گيرد، همچنين با اين كار سازمان تاكسيراني در صدد رسيدن به يك بانك اطلاعاتي كامل و جامع از تعداد و مشخصات رانندگان تاكسي است.
مدير عامل سازمان تاكسيراني در ادامه از اعلام آمادگي سازمان تاكسيراني براي اعطاي مجوز به ۳۰ هزار مسافربر شخصي در سال جاري خبرداد واظهار داشت: حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار مسافربر شخصي در تهران وجود دارد كه برخي ازاين خودروها در حدود ۸ تا ۱۰ ساعت در يك نوبت و اكثر آنها نيز تنها در زمان رفت و برگشت به محل كار خود، مسافر جا به جا مي كنند.

كارت پارك
كارت پارك به زودي جايگزين ايست سنج پاركومترهاي شهر تهران خواهد شد.سرتيپ جعفر تشكري هاشمي جانشين معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي با اعلام اين خبر به واحد مركزي خبر گفت: پارك بانهايي كه اخيرا فعاليت آنان در شهر تهران آغاز شده است، اين كار را برعهده دارند.وي افزود: براساس اين طرح رانندگان تهراني براي توقف در محل هاي خاص بايد كارت پارك دريافت كنند.سرتيپ تشكري هاشمي گفت: پارك بانها افزون بر كنترل چگونگي دريافت و استفاده از كارت پارك ها،  موظفند از تخلفهايي چون توقف در محل ممنوع، توقف مطلقا ممنوع، توقف دوبله و توقف در پياده رو جلوگيري كنند و موارد قانوني را به صورت تذكر و راهنمايي به رانندگان گوشزد كنند.

يك مسئول شهرداري:
پيمانكاران موظفندبراي كارگران فيش حقوقي صادر كنند
مديركل خدمات شهري شهرداري تهران گفت: شهرداري تهران براي نخستين بار، پيمانكاران طرف قرارداد در بخش خدمات شهري را ملزم كرده است تا حقوق كارگران خود را از طريق فيش پرداخت كنند.
حسن كاظم پور دهكردي ديروز در گفت و گو با ايرنا افزود: يكي از مواردي كه مي تواند در كنترل و تاييد صورت  وضعيت موقت و قطعي پيمانكاران ملاك قرار گيرد، كنترل فيش حقوقي كارگران است كه حسب ضرورت انجام شود.
وي خاطرنشان كرد: به اين ترتيب مي توان راحت تر به اعتراضات كارگري رسيدگي كرد.
دهكردي، بر اين نكته كه دفاع از حقوق كارگران وظيفه اداره كار و امور اجتماعي و نهادهاي كارگري از جمله شوراهاي اسلامي كار و سنديكاهاي كارگري است تاكيد كرد و گفت: پرداخت حقوق و مزاياي كارگران به مبلغ پيش بيني شده در پيمان هاي خدمات شهري و فضاي سبز از سوي پيمانكاران اگرچه دغدغه مستقيم شهرداري به لحاظ قانوني نيست، اما به لحاظ انساني و تقويت انگيزش كارگران در بهبود كيفيت خدمات مد نظر است.
به گفته وي، تصحيح رابطه كارفرما يعني شهرداري تهران و پيمانكار منطبق با شرايط كار در بخش خصوصي، به نحوي كه پيمانكار دخالت كارفرما را در سازمان خود نبيند از ديگر اهداف ماست.مديركل خدمات شهري شهرداري تهران افزود: محاسبه حقوق و دستمزد عادله در آناليز پيمان ها شرط اصلي براي رسيدن به تعادل بين هزينه ها و خواسته ها مي باشد.دهكردي گفت:  پيمان ها براساس رعايت حقوق حقه كارگران از جمله حقوق مبنا، عيدي، پاداش، سنوات و مرخصي بازبيني مي شود.وي افزود: يك گروه در حال تنظيم دستورالعملي جديد براي بستن قراردادهاي شهرداري در بخش خدمات شهري است كه رابطه كارفرما، پيمانكار و كارگر در آن مورد بازبيني قرار مي گيرد.
۲۶ هزار نفر كارگر در بخش نظافت وفضاي سبز تهران زير نظر ۸۰ شركت پيمانكاري فعاليت مي كنند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |