چهارشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۶۲ - Apr 28, 2004
خاتمي در جمع جوانان:
آزادي، آزادي فكر است نه ولنگاري
تغيير چهره ها و شعارها نشان تحول در جامعه است نه شكست اصلاحات
005553.jpg
خبرگزاري دانشجويان ايران - رئيس جمهور در نشست امروز با جوانان وعده كرد كه پاسخ بسياري از مسايل و مشكلات مطرح شده توسط جوانان را در نامه اي خطاب به آنان و به صورت كتبي پاسخ خواهد داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين جلسه نمايندگان قشرهاي مختلف جوانان سئوالاتي را مطرح كردند و در اين سئوالات از رئيس جمهور خواسته شد كه مشكلات موجود در زمينه ي محدوديت اينترنت و فيلترينگ سايت ها، موضوع زندانيان سياسي، مشكلات هنرمندان، ورزشكاران، NGO  ها، شاعران و نويسندگان، روزنامه نگاران و وبلاگ نويسان و مشكلات موسيقي كشور را پاسخ دهد.
برخي از پرسشگران ابراز عقيده مي كردند كه خاتمي شور حاكم در دوم خرداد را به ياس تبديل كرده و براي جوانان كاري نكرده است.
حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي بعد از شنيدن سئوالات جوانان حاضر، نسبت به حضور در جمع آنها ابراز خرسندي كرد و پاسخ خود را با طرح سئوال هايي آغاز كرد و از جوانان خواست به بررسي آنچه گفته  است، بپردازند.
خاتمي گفت: از لحاظ روانشناسي اجتماعي چرا در جوامعي همانند جامعه ي ما اميد مانند يك انفجار در جامعه پيدا و بعد از مدتي به ياس تبديل مي شود؟ چرا بدون در نظر گرفتن نقايص، زود اميد مي بنديد و چرا وقتي با مشكلات مواجه مي شويد همه چيز را سياه مي بينيد؟ وي از جوانان خواست كمي از فضايي كه در آن قرار گرفته اند، بيرون بيايند و ادامه داد: ما در شرق هستيم، با حكومت هاي مقتدر و تحقيرهاي مضاعفي كه به خاطر وضعيت تاريخي با آن مواجه شده ايم.
خاتمي با بيان اين كه در گذشته همواره ميل به آزادي وجود داشته و البته جوانان نيز سركوب شده اند، يادآور شد: نظم آهنين استبدادي را با آشوب پاسخ دادن تجربه  آشنايي براي همه كشورهايي مانند كشور ماست.
خاتمي سئوال كرد:  آيا  اين تجربه  تازه اي در كشور ما نيست كه به هر حال يك نفر كه مسئول اجرايي كشور است جايگزين همه  نيروهاي محوري سركوبگر شده است كه با فاصله  زياد و منت زياد بر مردم بر قدرت تكيه مي نهد؟
رئيس جمهور در ادامه از جوانان خواست فضاي داخلي كشورمان را با كشورهايي كه صدها سال است كه دموكراسي را تجربه كرده اند مقايسه نكنند.
خاتمي گفت: آيا براي جوامعي مثل جامعه ما اين تصور هست كه يك مسئول با امكاناتي كه دارد و جوانانش همانند فرزند او آن هم فرزند پرتوقع او ، كه البته حق هم دارند ، راحت حرف بزند. رئيس جمهور در ادامه با بيان اينكه مي دانم اين حرف هايي كه در اينجا مي زنيد را نمي توانيد در همه جاي جامعه بزنيد، از استبداد موجود در برخي از لايه هاي جامعه گله كرد و گفت: آيا اين يك گام به جلو نيست كه مسئولي با همه  آرمان هايي كه دارد را از خود بدانيم و با او به راحتي حرف بزنيم. وي در ادامه يادآور شد كه هيچ مسئولي به اندازه  او انتقادها، نظرات، حرف ها، سروده ها، شعرها و چكامه  و نامه هاي جوانان را نداشته است.
خاتمي گفت: برخي از آنها را پاسخ داده ام ولي برخي را پاسخ نداده ام. اما بالاخره يك روزي براي نشان دادن
مقطع تاريخي كه در آن هستيم
تمام اينها منتشر خواهد شد.
رئيس جمهور گفت: در آينده نزديك به اين دغدغه ها و سئوالات اساسي شما و هزاران دغدغه  ديگر كه دريافت داشته ام در نامه اي متقابل با شما در ميان خواهم گذاشت.
خاتمي تأكيد كرد: قصد من تبليغ نيست. بلكه قصد من بازگرداندن يك نوع ديالوگ معتمدانه است.
خاتمي يادآور شد: ما مشكلات خيلي فراواني داريم و مجال آن نيست كه همه  آنها را بگويم.
رئيس جمهور در پاسخ به سئوالات و انتقادات مطرح شده از سوي جوانان حاضر در جلسه،  گفت: اينهايي كه گفتيد بسياري درست و بسياري نيز نادرست بود.
رئيس جمهور در پاسخ به سئوال نماينده  قشر دانشجو در جلسه ديروز كه خاتمي را متهم كرد كه در برهه ي مختلف و حساس سياسي سكوت كرده و به دانشجويان نيز سكوت را آموخته و همچنين شور دوم خرداد را به ياس تبديل كرده، گفت: اصلا نمي خواهم از خود دفاع كنم. اين يك گپ دوستانه است اما چه كسي تا اين حد و به اندازه  من حرف زده كه دوست ما مي گويد سكوت مي كنيد. بايد اين را در نظر بگيريد كه رئيس جمهور نمي تواند همانند يك منتقد آزاد اظهار نظر كند و سخن بگويد.
005556.jpg

به گزارش ايسنا در اين جلسه  سئوالاتي نيز از سوي قشر روزنامه نگار و وبلاگ نويس مطرح شد و از خاتمي سئوال شد زماني شما گفتيد زنداني سياسي در كشور نداريم، آيا واقعا بر اين عقيده ايد و آيا زنداني سياسي نداريم؟
خاتمي در پاسخ به اين سئوال اظهار داشت: از خبرنگاران مي خواهم واقع بينانه تر مسايل را بگويند و تحت تأثير برخي فضاهايي كه بعضي از رسانه هاي داخلي و خارجي فراهم مي آورند قرار نگيرند.
رئيس جمهور با اشاره به مصاحبه اي كه در سفر ژنو انجام داده بود، گفت: من كي گفتم كه زنداني سياسي نداريم؟ اگر من اينطور گفتم شما همين جا حكم اعدام مرا بدهيد.
خاتمي گفت: ما حتما زنداني سياسي داريم و كساني را داريم كه به خاطر عقيده شان در زندان به سر مي برند. من اين مسايل را پيگيري كرده ام و براي پيگيري مسايل اين افراد نامه  نوشته ام و اعتراض كرده ام.
رئيس جمهور گفت: من به صراحت اعلام كرده ام كه محكوميت هيچ فعال سياسي و مطبوعاتي را غير از اينكه در يك دادگاه آزاد و منصفانه محاكمه شود، قبول ندارم.
رئيس جمهور در ادامه به ارايه لايحه  جرم سياسي اشاره كرد و گفت: آن زمان گفتم دولت نبايد وارد اين موضوعات شود اين مساله به صورت طرح در مجلس مطرح شد ولي باز هم شوراي نگهبان نپذيرفتند و يكي از گله هاي مهم ما از شوراي نگهبان همين بود.
خاتمي بار ديگر به مصاحبه  خود در ژنو اشاره كرد و اظهار داشت: من در آنجا گفتم آقاي ليگابو كه به ايران آمده بود مجموع كساني كه به عنوان زنداني سياسي بودند ۲۶ نفر عنوان كرده بود و من خود اظهارنظر نكردم.
در ادامه  جلسه خاتمي خطاب به جواني كه از او درباره  وجود زندانيان سياسي در ايران سئوال كرده بود، پرسيد كه آيا قانع شده است و پرسشگر، پاسخ  داد: من آنچه را كه آنروز گفتيد، خود شنيدم.
خاتمي در مقابل گفت: به خدا من اين را نگفتم. اگر قبول داريد كه من دروغ نمي گويم قسم خوردم كه اين را نگفتم.
رئيس جمهور به سئوالاتي در زمينه  ايجاد محدوديت در اينترنت و فيلتر كردن برخي از سايت ها اشاره كرد و گفت: اجمالا نمي شود هيچ حكومتي بگويد هر كسي هر كاري مي خواهد بكند.
وي گفت: نمي خواهم بگويم هر چه در ايران مي گذرد درست است. جامعه  ما جامعه اي است كه ملاك هاي اخلاقي در آن وجود دارد.
خاتمي به دغدغه عده اي براي كمرنگ شدن ارزش ها در جامعه اشاره كرد و با يادآوري اينكه بيشتر اين مسايل ناشي از سوء تفاهمات است، تأكيد كرد كه ما بايد حتما نسبت به مسايل اخلاقي موضع داشته باشيم.
رئيس جمهور در ادامه به شعارهاي اصلاح طلبي اشاره كرد و گفت: زماني گفتم اگر مردم از شعارهاي اصلاح طلبي روي برگردانند آن زمان اصلاحات شكست خورده است اما اگر شعارها و چهره ها عوض شود نشاندهنده  تحول جامعه است.
خاتمي با اشاره به مطرح شدن بحث آزادي در جامعه يادآور شد: زماني كه ما گفتيم آزادي، گفتند وامصيبتا كه اينها مي خواهند ولنگاري كنند و ارزش ها را در جامعه كمرنگ كنند. حالا كه حضرات مي گويند آزادي كدام آزادي را مي گويند؟ رئيس جمهور گفت: من كه مي گويم آزادي منظورم آزادي فكري است و اينكه هر فرد بتواند آزادانه فكر كند، امنيت داشته باشد و بتواند آنرا مطرح كند.
وي تأكيد كرد: ما معتقد به انضباط اجتماعي هستيم و معتقدم اكثريت جوانان ما كه خواهان آزادي هستند منظورشان ولنگاري نيست. اگر به همين جوانان بگوييم منظورشان از آزادي چيست؟ خواهند گفت: من آزادي فكري مي خواهم، امنيت و آزادي سياسي مي خواهم، مي خواهم بتوانم حرف بزنم.
رئيس جمهور تأكيد كرد كه معتقد است امروز مرزگذاري بين ذهن ها تقريبا محال است.
وي در بخشي از سخنان خود با ترسيم مختصات يك جامعه  اسلامي يادآور شد كه با كارهاي غير عفت و اخلاق موافق نيست.
رئيس جمهور تأكيد كرد ما الان هم جلوي [سايت هاي] سياسي ها را نمي گيريم. آيا الان آمريكا اجازه مي دهد ما شبكه اي داخل آن كشور راه اندازي كنيم و مشغول براندازي شويم. اين طور نيست كه ما جلوي فعاليت هاي سياسي را بگيريم. اين تنها شامل براندازي مي شود.
خاتمي در ادامه يادآور شد: مگر سايت هاي خبري مختلف كه در ايران فعاليت مي كنند سياسي نيستند. آيا ما مانع فعاليت آنها مي شويم؟ رئيس جمهور در ادامه پاسخ به سئوالي در زمينه  مشكل تابعيت زنان ايراني كه به زوجيت مردان افغاني درآمده اند، پاسخ داد: بخش عظيمي از مشكلات اين افراد اين است كه خانواده هايشان اينجا نيستند.
وي گفت: اگر خانمي بوده كه همسرش افغاني بوده و دچار مشكل شده بگوييد تا پيگيري كنيم.
در اين جلسه نماينده اي از جوانان كانون اصلاح و تربيت نيز حضور داشت و از خاتمي دعوت كرد كه روزي در كانون حضور يابد كه خاتمي نيز دعوت او را براي حضور در كانون اصلاح و تربيت پذيرفت.
در ادامه جلسه  رئيس جمهور از همه كساني كه از او به طوري صريح انتقاد كرده بودند تشكر كرد و همچنين گفت كه بعضي از اين انتقادها به جا بود ولي برخي از آنها نيز ناشي از سوء تفاهمات بود.
همچنين از خاتمي درباره  مشكلات موسيقي پاپ سئوال شد كه او پاسخ داد: موسيقي پاپ هم يك نوع موسيقي است. من به موسيقي اصيل ايراني بسيار اعتقاد دارم؛ ولي اين موسيقي مورد نياز است.
خاتمي تأكيد كرد: موسيقي پاپ بايد رنگ ايراني داشته باشد و ذوق ايراني در آن باشد و از جواناني كه در اين زمينه فعالند تشكر مي كنم.
رئيس جمهور اظهار اميدواري كرد كه بتواند در ورطه عمل كار كند.
او يادآور شد كه شايد نسبت به جوانان كوتاهي فراواني شده است.
رئيس جمهور خطاب به جوانان يادآور شد كه با آنان در تماس خواهد بود و دوست دارد بيشتر شنونده نظرات جوانان باشد.
او با اشاره به وجود مشكلات و موانع فراوان، خطاب به جوانان گفت كه همه چيز را سياه نبينيد. نقاط نوراني وجود دارد و بايد سعي كنيم اين روزنه ها بزرگ تر شود تا جامعه نوراني شود.
پس از پايان سخنان رئيس جمهور جوانان حاضر در جلسه دور او حلقه زدند و مشكلات مختلف خود را با او در ميان گذاشتند.
يكي از سئوالاتي كه خطاب به رئيس جمهور مطرح شد؛ اين بود كه چرا خاتمي جلسات دانشگاه ها را ترك كرده و چرا جلساتي مشابه همين برنامه را در دانشگاه برگزار نمي كند كه رئيس جمهور پاسخ داد كه انشاءالله برگزار خواهد كرد.
وقتي به رئيس جمهور گفته شد پس قول داديد كه در دانشگاه حضور يابيد؛ با لبخندي اظهار اميدواري كرد: حتما در دانشگاه حاضر خواهم شد.

گزارش نهايي خسارت هاي جنگ خليج فارس بر ميراث فرهنگي كشور به سازمان ملل ارائه مي شود
گزارش نهايي ايران در مورد آثار مخرب و خسارت هاي ناشي از آتش سوزي چاه هاي نفت كويت در جنگ خليج فارس، بر روي آثار تاريخي استان هاي جنوبي كشور، به منظور گرفتن غرامت از عراق خردادماه امسال به سازمان ملل ارائه مي شود.
به گزارش خبرنگار همشهري، مطابق بررسي هاي كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي در آثار تاريخي هشت استان جنوبي كشور مشخص شده، بخش قابل توجهي از بناهاي تاريخي اين شهرها بر اثر به آتش كشيده شدن پالايشگاههاي نفت كويت توسط نيروهاي عراقي در جنگ خليج فارس آسيب جدي ديده اند. به گونه اي كه به رغم گذشت ۱۱ سال هنوز آثار مخرب اين آتش سوزي ها در بناهاي تاريخي اين استان ها مشاهده مي شود.
«شهرزاد امين شيرازي» مسئول دبيرخانه پروژه بررسي و ارزيابي خسارت هاي وارده، به ميراث  فرهنگي به دليل آلودگي ناشي از آتش سوزي چاه هاي كويت در اين باره گفت: گزارش نهايي ايران شامل بررسي هاي كارشناسي در مورد آثار تاريخي استان هاي ايلام، فارس، بوشهر، لرستان، خوزستان، كرمان و يزد و اصفهان به مراحل پاياني رسيده و در حال حاضر اقداماتي براي مدل سازي ارزيابي كمي خسارات وارده به ميراث فرهنگي اين استان ها آغاز شده تا رقم دقيق اين آسيب ديدگي به منظور دريافت غرامت به سازمان ملل ارائه شود.

طرح شناسنامه فني مهندسي ساختمان در كشور در دست اجرا است
رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان كشور گفت: به دليل عدم نظارت و براي شناخت مهندسين ناظر، نقشه كشي و ديگر مشخصات ساخت و ساز ساختمان، طرح شناسنامه فني مهندسي ساختمان در كشور در حال اجرا است.
به گزارش ايرنا، مهندس «محمد غرضي» ديروز در همايش دانشجويي «مهندسي عمران» در بابل افزود: امروز از هزينه هاي انجام شده در ساخت و ساز تنها ۲۰ درصد آن بابت هزينه نيروي انساني است كه اين امر موجب بي رغبتي مهندسان متخصص مي شود.
وي اضافه كرد: اگر ساختمان مقاوم و اصولي و با عمر درازمدت مي خواهيم، بايد هزينه نيروي انساني در ساخت و سازها را تا ۵۰ درصد افزايش دهيم.
غرضي تصريح كرد: نبود احساس مسئوليت، امضا فروشي و بكارگيري افراد غير متخصص از مشكلات ساخت و ساز است.
وي ادامه داد: متأسفانه عليرغم اين كه بيشترين سرمايه گذاري كشورمان در امر ساخت و ساز صورت مي گيرد اما به دليل نبود نظارت و قوانين سخت، سرمايه دار تمام مراحل ساخت و ساز را خريداري مي كند.
وي ساخت سالانه ۶۰۰ هزار واحد ساختماني در كشورمان را يك ركورد جهاني خواند و گفت: سالانه بيش از ۶۰ ميليون متر مربع در ايران ساخت و ساز مسكوني داريم.
رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان كشور افزايش تعداد شهرها از ۱۹۹ شهر در سال ۵۷ به ۹۰۰ شهر را از دلايل افزايش ساخت و ساز و مهاجرت خواند.

جزييات برگزاري هفدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران
ناشران ۳۹ كشور جهان در ايران
هفدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران از ۱۴ تا ۲۴ اريبهشت با حضور ۳۱۳۹ ناشر از ايران و ۳۹ كشور جهان در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار همشهري، محمدعلي شعاعي معاون امور فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و رئيس هفدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران با اعلام اين مطلب در جمع خبرنگاران افزود: از ميان اين ناشران ۱۹۳۹ ناشر ايراني هستند كه ۱۱۰۹ ناشر به طور مستقيم و ۸۳۰ ناشر از طريق نمايندگان آنها در نمايشگاه شركت مي كنند.
اين تعداد ناشر در ۱۲ سالن ۱۳۱ هزار و ۳۶۶ عنوان كتاب سالهاي ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۲ را عرضه مي كنند.
وي با اشاره به اين كه ۷/۲۲ درصد ناشر شهرستاني نيز در نمايشگاه كتاب تهران شركت مي كنند افزود: اين رقم نسبت به سال گذشته ۲ درصد افزايش داشته است. در نمايشگاه امسال در بين ناشران داخلي ۲/۶۵ درصد در گروه عمومي، ۶/۱۰ درصد در گروه كودك و نوجوان، ۲/۶ درصد در گروه آموزشي و ۷/۱۷ درصد در گروه كتابهاي دانشگاهي، كتابهاي خود را در معرض ديد عموم قرار خواهند داد.
شعاعي در مورد حضور ناشران خارجي گفت: امسال ۱۲۰۰ ناشر لاتين و عرب در نمايشگاه شركت كرده اند كه ۱۱۷ هزار عنوان كتاب را به نمايش مي گذارند. از اين تعداد ۵۶ هزار عنوان از سال ۲۰۰۱ ميلادي به بعد به چاپ رسيده اند.
وي در بخش ديگري از سخنانش به حضور ۲۰۰ ناشر خارجي براي اولين بار در نمايشگاه تهران اشاره كرد و گفت: امسال ناشراني از كشورهاي استراليا، اسپانيا، ژاپن، چين، سوئيس، مكزيك، آلمان، آمريكا و... در نمايشگاه شركت مي كنند.
وي گفت: دومين بازار جهاني كتاب ايران براي ايجاد فرصت هايي به منظور معرفي و تبادل آثار با طرف هاي خارجي در نمايشگاه كتاب برگزار مي شود.
وي اختصاص يك سالن ويژه به ناشران الكترونيك را از مشخصات بارز جشنواره امسال عنوان كرد و افزود: ۱۳۰ ناشر الكترونيك در اين بخش فعاليت مي كنند.
در حاشيه:
* با وجود حضور تمامي نمايندگان مطبوعات و خبرگزاري ها جلسه با ۳۰ دقيقه تأخير آغاز شد.
* محمد علي شعاعي در پاسخ به سئوال يكي از خبرنگاران در مورد توقف خريد كتاب از ناشران در ماه هاي آخر سال ۸۲ گفت كه اين وزارتخانه به تمامي تعهدات خود در قبال ناشران عمل كرده است. وي از بودجه اختصاص داده شده به اين بخش در سال جديد اظهار بي اطلاعي كرد و آن را به پس از بستن قرارداد با اتحاديه ناشران موكول كرد.
* وي در پاسخ به سئوال ديگري در مورد توزيع ناعادلانه بن در بين دانشجويان و مردم گفت: وزارت فرهنگ بنا به درخواست نهادهاي مختلف به آنها اجازه انتشار بن مي دهد و قانوني نيز براي نظارت بر توزيع آن وجود دارد و با متخلفين برخورد مي شود. وي عنوان كرد وزارت ارشاد به تنهايي و مستقيماً بن را در اختيار كسي قرار نمي دهد.
* وي در پاسخ به برپايي نمايشگاه دائمي كتاب تهران در تپه هاي عباس آباد با بيان اينكه هزينه اين كار بسيار زياد است اجراي آن را منوط به همكاري بخش خصوصي و شهرداري تهران دانست.
* وي در بخشي از سخنان خود ابراز اميدواري كرد كه نمايشگاه با هماهنگي شهرداري تهران، اداره ترافيك و نيروي انتظامي در روزهاي تعطيل از ۹ صبح آغاز و روز ۲۵ ارديبهشت نيز به روزهاي نمايشگاه اضافه شود.
* وي گفت: اميدوار است روزي وزارت فرهنگ فقط در حوزه نظارت و سياستگذاري فعاليت كند و كارها را به نهادهاي مختلف و بخش خصوصي واگذار كند.
* نمايشگاه كتاب تهران هر روز از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۰ شب برقرار است.

در نامه اي به معاون اول رئيس جمهوري اعلام شد
هشدار صاحبنظران دانشگاهي به اوضاع نابسامان ناوگان هوايي كشور
مركز مطالعات تكنولوژي دانشگاه صنعتي شريف در نامه اي به معاون اول رئيس جمهوري، با انتقال نتايج مطالعات كارشناسان و متخصصان خود در خصوص كاستي ها و مشكلات عديده صنعت حمل و نقل هوايي كشور، نسبت به نحوه نوسازي و ميزان ايمني ناوگان هوايي و عملكرد سازمان هواپيمايي كشور هشدار داد.
مهندس سيد حامد حجازيان رئيس مركز، در گفت وگو با خبرنگار همشهري با اشاره به تجارب كشورهاي خارجي در مورد خريد هواپيما گفت: در حالي كه ساير كشورهاي دنيا به ازاي خريد هواپيما امتيازاتي براي خود مي بينند و مقوله خريد را به ابزاري براي ايجاد اشتغال در كشورشان تبديل كرده اند، نگاه كوتاه مدت به ناوگان هواپيما و تعداد كم هواپيماي خريداري شده در هر مرتبه در كشور ما موجب شده تا فرصت ها و امتيازات خاص اين عرصه براي ما از دست برود. وي هزينه پرسنلي هما در سال ۸۰ را ۴/۶۳ ميليارد تومان ذكر كرد و گفت:  سرانه نامناسب پرسنلي هما به نسبت تعداد هواپيماها، خود در ضرردهي شركت ها بي تأثير نيست.وي گفت: در حال حاضر ظرفيت فرودگاههاي كشور ۶۱ ميليون مسافر در سال است و ۹۰ درصد مسافران هواپيما از ۱۲ فرودگاه پرواز مي كنند. به طوري كه ۴۵ درصد مسافران هواپيما توسط فرودگاه مهرآباد، ۴۵ درصد توسط فرودگاههاي مراكز استانها و ۱۰ درصد توسط فرودگاههاي اقماري سرويس داده مي شوند.
وي در ادامه با بيان اين مطلب كه احداث فرودگاه جديد معلوم نيست داراي چه توجيه اقتصادي و فني مي باشد، گفت: كارشناسان و صاحبنظران دانشگاهي نتيجه مطالعات خود را بر كاستي هاي ناوگان حمل و نقل هوايي تهيه و قبلا هم اعلام كرده اند كه اميد داريم اين بار مورد توجه عملي مسئولان قرار گيرد.
مركز مطالعات تكنولوژي شريف در نامه خود، ضمن انتقاد از روند تجهيز ناوگان هواپيمايي كشور آورده است: نقش حاكميت دولت در سازمان هواپيمايي كشوري به عنوان ناظر بر فعاليت شركت هاي هواپيمايي و ورود هواپيما به ناوگان كشور بيش از پيش كمرنگ شده و راهكارهاي عجولانه مقابله با مشكلات اين بخش موجب شده تا مشكلات عديده اي در خريد و نوسازي ناوگان، ايمني آن، فرودگاههاي غير اقتصادي، ضرردهي شركت هاي هواپيمايي و تأخير در پروازها و نحوه خدمات ارائه شده پيش آيد.

يك ميليون و ۵۸۵ هزار گردشگر خارجي ۷۹۲ ميليون دلار به ايران آوردند
سازمان ايرانگردي و جهانگردي در تازه ترين گزارش خود كه مربوط به سال ۸۱ است آمار ورود گردشگران خارجي به ايران را اعلام كرد.
معاونت تحقيقات، آموزش و برنامه ريزي ايرانگردي و جهانگردي در اين گزارش اعلام كرده است كه يك ميليون و ۵۸۴ هزار و ۹۲۲ گردشگر خارجي در سال۸۱ وارد كشور شده اند.
توريست هايي كه در سال ۸۱ از ايران ديدن كرده اند از ۲۱ مرز زميني فعال، ۲۶ مرز هوايي و ۱۹ مرز دريايي وارد كشور شده اند كه مرز بازرگان مهم ترين مرز زميني و مرز مهرآباد مهم ترين مرز هوايي بوده است. در سال ۸۱ حدود ۲۱۶ هزار و ۷۸۸ نفر از مرز بازرگان و ۲۴۵ هزار و ۴۵۱ نفر از مرز مهرآباد به ايران آمده اند. مرز دريايي آبادان نيز مهم ترين مرز آبي كشور بوده است كه تسهيلات ورود ۲۶۴۲ گردشگر خارجي از اين مرز فراهم شده است.
گزارش سازمان ايرانگردي و جهانگردي اگرچه يك سال و دو ماه از گزارش روز ورود و خروج گردشگران خارجي عقب است ولي تدوين كنندگان آن تلاش كرده اند اطلاعات كاملي از ورود اتباع خارجي به ايران تهيه كنند.
براساس اين گزارش، ايران در سال ۸۰ از مرزهاي زميني پذيراي يك ميليون و ۱۴۴ هزار و ۲۸۴ گردشگر خارجي بوده است. در آمار سازمان ايرانگردي و جهانگردي كه به آمار اداره كل اتباع بيگانه نيروي انتظامي (ناجا) استناد شده است در سال ۸۱ حدود ۴۲۹ هزار و ۲۸۷ نفر از مرزهاي هوايي و ۱۱ هزار و ۳۵۱ نفر از مرزهاي دريايي وارد ايران شده اند.
در بخش ديگري از اين گزارش، ورود گردشگران خارجي به ايران در سال ۸۰ نسبت به ۷۹ با رشدي معادل ۵/۴درصد روبه رو بوده است در حالي كه حضور اتباع بيگانه در ايران در سال ۸۱ نسبت به سال قبل از آن معادل ۳/۱۳ درصد بوده ست.
تخمين سازمان ايرانگردي و جهانگردي از درآمد ارزي حاصل از ورود جهانگردان به ايران، رقمي معادل ۷۹۲ ميليون و ۴۶۱ هزار دلار بوده است. البته سازمان ايرانگردي و جهانگردي براي رسيدن به اين رقم مدت حضور گردشگران خارجي در ايران را ۵ روزدر نظر گرفته است. ضمن اين كه حداقل هزينه اي معادل ۵۰۰ دلار طي زمان اقامت اتباع بيگانه در كشور تخمين زده شده است. بنابراين جهانگردان خارجي در سال ۸۱ حدود ۷۹۲ ميليون دلار وارد چرخه اقتصادي ايران كرده اند. در ميان چهار فصل ايران، تابستان با بيشترين اقبال گردشگردان خارجي مواجه بوده است. تنها در تيرماه سال ۸۱ حدود ۱۷۳ هزار و ۱۲۴ نفر وارد ايران شده اند. رقم ورود گردشگران خارجي در دي ماه به پايين ترين سطح خود رسيده است.
در اين ماه ۱۰۴ هزار و ۶۹۰ توريست از جاذبه هاي ايران ديدن كرده اند.

پيشنهاد به شوراي شهر شهرداري و مسئولان نمايشگاه يك روز تعطيل به نمايشگاه كتاب اضافه شود
برگزاري چندين دوره نمايشگاه و ارزيابي نحوه حضور متقاضيان و خريداران كتاب از نمايشگاه نشان داده است كه بيشترين استقبال از نمايشگاه كتاب در روزهاي تعطيل صورت مي گيرد. اين البته امري طبيعي است، چراكه شهروندان تهراني و نيز هموطنانمان در ديگر شهرستان ها در اين روزها فرصت فراختري دارند كه به نمايشگاه بيايند. بر همين بنياد در تمامي سال هاي برگزاري نمايشگاه كتاب زمان بندي به گونه اي سامان داده مي شد كه دو پنجشنبه و جمعه در ۱۱ روز برگزاري نمايشگاه لحاظ شود.
اين پيش بيني ها در يكي دو سال گذشته به دليل زمان بندي فشرده نمايشگاه بعدي در مركز توسعه صادرات دچار سستي و خلل شده و عملا ناشران را با فروش كمتري مواجه ساخته است.
در دوره جديد نمايشگاه و در روز جمعه (۲۵ ارديبهشت) هيچ نمايشگاه ديگري برگزار نمي شود و مي توان اين روز را به روز ۲۴ كه در تقويم كنوني روز پاياني نمايشگاه است، اضافه و از آن به نفع نشر و فرهنگ كشور بهره برد.
باتوجه به اينكه اكثر ناشران و نيز اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران، درپي تحقق اين پيشنهاد هستند و نيز از شهرداري تقاضا دارند كه ساعت كار روزهاي جمعه را نيز از ۱۱ به ۹ صبح بكشانند،بر اين اساس شهرداري و شوراي شهر نيز بار ديگر با اين پيشنهاد كه منطق و مبناي عقلاني درستي دارد و به ترافيك شهر نيز فشاري وارد نمي آورد، موافقت كنند.
سيد ابوالحسن مختاباد

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |