شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۳ - - شماره ۳۳۷۹
برترين هاي دوره كارشناسي بدون كنكور در دوره هاي كارشناسي ارشد
دانشگاه تهران
معاون آموزشي دانشگاه تهران اعلام كرد: دانشجويان رتبه اول هر رشته كارشناسي دانشگاه تهران مي توانند بدون شركت در آزمون سراسري در مقطع كارشناسي ارشد رشته دوره كارشناسي خود در دانشگاه تهران ثبت نام كنند.
دكتر سيدحسين حسيني در اين باره گفت: براساس آئين نامه مدون «پذيرش بدون كنكور دانشجويان رتبه اول كارشناسي هر رشته دانشگاه تهران در مقطع كارشناسي ارشد همان رشته «در خصوص رشته هاي يكسان بين دانشكده هاي مختلف، دانشجويان رتبه اول هر رشته از هر دانشكده مجاز به ثبت نام در مقطع كارشناسي ارشد همان رشته در همان دانشكده هستند. همچنين فارغ التحصيلان رتبه اول هر رشته كارشناسي كه داراي گرايش هاي متعدد است، مي توانند در يكي از گرايش هاي مرتبط با رشته دوره كارشناسي خود در مقطع كارشناسي ارشد همان دانشكده ثبت نام كنند.
وي با تأكيد بر اين كه آيين نامه فوق براي آن دسته از فارغ التحصيلان رتبه اولي كه تحصيلات خود را حداكثر طي ۴ سال تحصيلي به اتمام رسانده اند، قابل اجرا است، خاطرنشان كرد: در صورتي كه دانشكده اي در يك سال تحصيلي، دوره كارشناسي ارشد رشته اي را برگزار نكند و آن را به سال بعد موكول كند فارغ التحصيلان رتبه اول مشمول اين آيين نامه، يك بار و حداكثر يك سال پس از تاريخ معرفي دانشكده به عنوان رتبه اول، فرصت استفاده از اين آيين نامه را خواهند داشت.
معاون آموزشي دانشگاه تهران با اشاره به اجراي اين آيين نامه در سال تحصيلي جاري، اظهار كرد: فارغ التحصيلان رتبه اول هر رشته كارشناسي، پس از معرفي دانشكده و تأييد مديريت امور آموزشي دانشگاه به دفتر استعدادهاي درخشان دانشگاه معرفي مي شوند و پس از صدور مجوز ثبت نام در مقطع كارشناسي ارشد توسط كميته منتخب دفتر استعدادهاي درخشان دانشگاه براي انجام ساير اقدامات به اداره كل تحصيلات تكميلي دانشگاه ارجاع داده مي شود.

خوابگاه هاي متأهلي
اينجا ما مشكل داريم
مسئولان دانشگاهي با اعمال هرگونه فشار به ساكنين خوابگاه مخالفند، اما آيا اين گونه توضيحات و اعلام تخليه اجباري خوابگاه در ۱۵ تيرماه، درست زمان امتحانات پايان ترم و امتحان جامع دكتري كه به گفته خود دانشجويان، حاصل ۲۰ سال زحمت و تحصيل است، فشار روحي سنگيني را به اين قشر تحميل نمي كند؟
000483.jpg
الهام گودرزي
دوره فوق ليسانس را در يكي از دانشگاه هاي تهران قبول شدم. موقع ثبت نام براي گرفتن خوابگاه متأهلي هم مراجعه كردم. بعد از كلي دوندگي و اين در و آن در زدن، بالاخره توانستم اسمم را توي نوبت پذيرش خوابگاه بنويسم. اين ماجرا يك سفته ۳ ميليون توماني و دو تا ضامن برايم آب خورد.
يك سال كه توي نوبت ماندم، دوباره با كلي خواهش و تمنا و دوندگي توانستم يكي از واحدهاي خوابگاه را بگيرم.
چشم هيچ كس روز بد نبيند. با كلي ذوق همراه همسرم، وسايلم را از اتاق اجاره اي مان در چند كيلومتري خوابگاه به آنجا منتقل كرديم. آخر در اين يك سالي كه توي نوبت بوديم يك اتاق با كلي پول پيش و اجاره ماهيانه اجاره كرده بوديم. اما در ابتداي ورود با يك اتاق كه به جاي سفيد، سياه بود روبه رو شديم. به قول باقي اهالي خوابگاه، ساختمان از ابتداي تأسيس كه حتماً بيشتر از ده سال بود رنگ نشده بود. سقف حمام و دستشويي در چند جايي ريخته بود و زرد شده بود.
تازه هيچ كس هم نبود كه اعتراض كند. به هرحال با خرج خودم، اتاق را صفا دادم و وسايل را چيدم توش.
سه چهار ماهي به همين روال گذشت تا اين كه زمزمه شد بايد خوابگاه را تخليه كنيم. البته بدون مسئوليت مسئولين دانشگاه. هر كدامشان حرفي مي زدند. يكي مي گفت خوابگاه جديد مي دهيم. يكي مي گفت پول مي دهيم. يكي هم مي گفت ما اصلاً نه بودجه داريم و نه امكانات، خودتان يك فكري بكنيد. اما به هرحال بايد يك فكري كرد. من كه باز فكر مي كنم همان اتاق اجاره اي در چند كيلومتري اينجا ارزش بيشتري دارد. حداقل اين كه منت دانشگاه را نبايد كشيد...
***
هفته گذشته با خبر شديم ساكنان خوابگاه متأهلين دانشگاه علامه طباطبايي واقع در سعادت آباد، خيابان علامه شمالي تجمعي اعتراض آميز كرده اند. چون مسئولين خوابگاه شهيد سلامت اعلام كرده اند كه ساكنين بايد ۱۵ تير ماه، آنجا را تخليه كنند؛ براي تغيير كاربري خوابگاه از متأهلي به خوابگاه دختران. در همين راستا به اتفاق عكاس همشهري- دانشجو به آنجا رفتيم تا گزارشي مستند از اين جريان تهيه كنيم.
اعتراض براي چه؟
- :آقا اصلاً چرا شما توي سايه بايستي و ما توي آفتاب؟
دستش را كشيد و او را به طرف ديگر حياط برد.
- : شما هم بايد مثل ما باشي!
مرد خنديد و گفت: «من از اول هم مي خواستم همين جا بايستم. خوب شد. باور كنيد منظوري در كار نبوده است!»
در بدو ورود با تعداد زيادي از دانشجويان روبه رو شديم كه در كنار اتاق نگهباني ايستاده بودند. رئيس اداره خوابگاه هاي دانشگاه علامه هم درست وسط جمعيت ايستاده بود و حرف مي زد. هرچند كلمه يك بار يكي از دانشجويان صحبت او را با عصبانيت قطع مي كرد و از او توضيحات در زمينه ديگري را مي خواست.
سلامتي ، دانشجوي رشته مديريت خطاب به مسئول اداره خوابگاه مي گويد: «سياست دانشگاه پرورش دانشجويان و ازدواج دانشجويي است. به نظر شما با اين استرس هاي به وجود آمده آيا مي توان اين دو را در كنار هم قرار داد؟»
دانشجوي ديگري قطعي آب و برق را موجب برهم زدن نظم خوابگاه و ايجاد جنگ رواني در زمان امتحانات دانسته و مي گويد: «شرط دادن خوابگاه شاغل نبودن است. با اين وضعيت كه پيش آمده است ما حدود ۶ يا ۷ ميليون تومان پول پيش را از كجا تهيه كنيم تا خانه اي اجاره كنيم.»
عبدالكريم يزداني پدر يكي از خانم هاي ساكن در خوابگاه با اعتراض مي گويد: يك ماه پيش بعد از كلي دوندگي يك اتاق به دامادم با زن و بچه اش دادند. ما از اهواز آمده ايم. امروز هم زمان وضع حمل دخترم است و همين الان از بيمارستان مي آيد. آخر آنها با يك نوزاد كجا بايد بروند. حداقل قبل از اين كارها يك اخطار مي دادند و يا نشستي برگزار مي كردند تا ساكنين مطلع باشند. البته آوردن يك سري تخت هاي دو طبقه خوابگاهي به آنجا و گذاشتن در اتاق هاي تخليه شده، خود نشاني از زمان تخليه است. بسياري از ساكنين به اين امر معترضند.
عليرضا گودرزي، نماينده جمع با اشاره به اين كه دانشجويان به عنوان برگزيدگان كشور با رتبه هاي ممتاز براي ادامه تحصيل به تهران آمده اند، از مسئولين خوابگاه خواستار پاسخگويي روشن و ارايه طرح هاي خود شده و مي گويد: «دانشگاه يك جانبه اقدام به اين عمل كرده است. در حالي كه ما مي خواهيم خطوط كلي بحث روشن شود. اگر قرار به جابه جايي است، بايد وضعيت، كيفيت و ظرفيت مكان مشخص شود تا مسأله تناقض گويي ها حل شود.
كليت پيش نويس طرح
مسئول اداره خوابگاه هاي دانشگاه علامه طباطبايي با اشاره به كليت طرح مي گويد: «با توجه به وجود ۹ خوابگاه دخترانه كه به صورت پراكنده با ساختمان هاي فرسوده متعلق به دانشگاه مي باشند، پيشنهاد شد كه اين ۹ خوابگاه تبديل به كوي شود و به يك مجموعه نزديك براي دادن خدمات كيفي به آنها مبدل شوند.»
وي با اشاره به سه دسته دانشجو كه در اين خوابگاه متأهلي ساكن هستند مي گويد: «دسته اول دانشجوياني هستند كه از آموزش اخراج شده و يا مدت تحصيلشان تمام شده است كه در هر صورت بايد خوابگاه را تخليه كنند. دسته دوم تعدادي از دانشجويان ترم آخري هستند كه امكان نياز آنها به تمديد وجود دارد ولي به هر حال تا آخر ترم مهلت قانوني اسكان آنها به اتمام مي رسد. دسته سوم نيز دانشجوياني هستند كه مهلت تحصيل داشته و در حال تحصيل هستند كه ما براي دسته آخر دانشجويان خوابگاه تهيه خواهيم كرد.»
البته با توجه به حضور ابراهيم شيخ، مدير امور دانشجويي كه در جلسه اي در هفته خوابگاه هاي دانشجويي توسط خود دانشجويان به خوابگاه دعوت شده بود، دانشجويان اظهار مي كنند: «وي با حضوري كوتاه مدت در جلسه، تبديل خوابگاه شهيد سلامت را به خوابگاه دخترانه تصريح كرده و بر دادن يك تا ۵/۱ ميليون تومان به دانشجويان غيرشاغل تأكيد كرده است.»
اما در چنين فضايي با وارد كردن تخت هاي خوابگاهي به فضاي خوابگاه، مسئول اداره خوابگاه هاي دانشگاه مي گويد: «طرح تبديل خوابگاه به صورت پيشنهادي با تأكيد زياد روي آن هنوز به تصويب هيأت رئيسه نرسيده است و اگر به تأييد برسد، اشكالات را عوض كرده و بعد از تصويب نهايي مي توان راجع به آن نظرخواهي كرد. در واقع مشكلات دانشگاه و ظرفيت آن را كنار هم گذاشته و راهكار ارائه كرد كه اين راهكارها و بحث هاي موجود در طرح موجود است. تخت هاي موجود نيز براي پذيرش ميهمانان شهرستاني است كه براي برنامه نمايشگاه به تهران آمده اند و موقتي است. البته اين كار مقدمه هدف ماست و اين دو ارتباط موضوعي دارند.»
خوابگاه هاي متأهلي و مشكلات تخليه
مسئولان دانشگاهي با اعمال هرگونه فشار به ساكنين خوابگاه مخالفند، اما آيا اين گونه توضيحات و اعلام تخليه اجباري خوابگاه در ۱۵ تيرماه، درست زمان امتحانات پايان ترم و امتحان جامع دكتري كه به گفته خود دانشجويان، حاصل ۲۰ سال زحمت و تحصيل است، فشار روحي سنگيني را به اين قشر تحميل نمي كند؟
حسين پور، دكتري جامعه شناسي با اشاره به دادن وام يك تا ۵/۱ ميليوني اين طرح را كارآمد نمي داند و مي گويد: «حتي با دو يا سه برابر اين پول هم نمي توان منزلي مناسب تهيه كرد. كه البته اين ميزان هم تأييد نشده.»
خانم جراره همسر يكي از دانشجويان ساكن، مشكل انتقالي خانم هاي شاغل آموزش و پرورش را براي ۱۵ تيرماه عنوان كرد. او مشكلات مالي و عدم تفاوت دانشجويان دكتري با ديگر دانشجويان را براي تعيين شرايط تخليه خوابگاه مهم ارزيابي كرده و مي گويد: «زحمات اين قشر را براي رسيدن به چنين مرحله اي نبايد از نظر دور داشت.»
از كجا بگوييم؟
- : مهد كودك نداريم؟
- : اين كمبود مشكلات عاطفي زيادي را ايجاد كرده است.
- : چهار روز است آب سرد شده، موتورخانه خراب است.
- : پول نظافتچي را هم خودمان بايد بدهيم.
- : بعضي ها فقط براي گرفتن انتقالي شان مانده اند.
- شلوغي خوابگاه. بچه ها مهد كه ندارند. بيشتر توي محوطه هستند.
وقتي وارد خوابگاه مي شوي، حياط نه چندان بزرگ با فضاي سبز كوچك شايد با دو تا درخت در كنار ديوار. ديوارها كوتاه هستند و براي تبديل شدن به خوابگاه دخترانه بايد حسابي بلند شوند. با حصاركشي حسابي خرج برمي دارد.
-: كنتور در ندارد. بچه ها كه بازي مي كنند ممكن است هر آن با سر بروند توي كنتور. عباس، دانشجوي ارشد جمعيت شناسي دانشگاه تهران كه به همراه همسر دانشجوي خود در اين خوابگاه ساكن است، مي گويد: «سقف دستشويي و حمام ها هم زرد شده و اگر پايين بيايد كسي نيست جوابگو باشد. هواكش دستشويي و آشپزخانه خراب است. ديوارها خيلي وقت است رنگ نخورده، درها هم شكسته و خرابند. ما اينجا انباري هم نداريم.»
صالحي، دانشجو و ساكن خوابگاه نيز مي گويد: «هنوز خوابگاه تخليه نشده، سيستم تهويه را قطع كرده اند. برق هاي محوطه قطع شده است. اينجا ما مشكل تلفن داريم.»
ساختمان دو بلوك، هر كدام چهار طبقه ۱۲ واحد، هر كدام از خانواده ها هم به طور متوسط دو تا بچه دارند. كولري هم در كار نيست خريد كولر برعهده خود دانشجويان است.
آقاي جراره دانشجوي دكتراي مشاوره مي گويد: «امكانات ورزشي براي بچه ها نداريم. دفتر مشاوره با پزشك هم نداريم.»
محمدرضا بيدكي، كارشناس روانشناسي مي گويد: «اينجا امكانات كتابخانه نداريم. سرويس اياب و ذهاب هم براي دانشگاه وجود ندارد. بعضي ها براي رفتن به دانشكده چهار راه لشكر مجبورند با بچه بروند.» براي دانشجويان خارجي و ايراني، دادن واحدهاي ۴۰ متري به ايراني ها و واحدهاي ۱۲۰ متري به دانشجويان خارجي، همچنين دادن كولر به دانشجويان خارجي و خريدن آن توسط خود ايراني ها استثنائاتي است كه مسئولان قايل مي شوند.
اينها مشكلات درون گروهي اند!
سيد آيت الله ميرزايي، دانشجوي رشته مطالعات فرهنگيان با اشاره به تقارن زمان تخليه خوابگاه و به تبع آن تحصن و اعتراض دانشجويان ساكن اين خوابگاه با ۱۸ تير و اتفاقات هم زمان مي گويد: «كار ما سياسي نيست و ربطي به سياست ندارد. از مسئولان هم مي خواهيم اين دو كار را به هم ربط ندهند.» او در ادامه اضافه مي كند: «اينها مشكلات درون گروهي اند. خانواده هاي دانشجوي خارجي و يا ايراني با تخليه خوابگاه مخالفند. اگر چه امكانات خوابگاه كم و محدود است ولي باز هم ما مي خواهيم اينجا بمانم. زيرا بهتر از گرفتن خانه است. مشكلات اقتصادي معضل بزرگي براي ما خواهد بود.»

با دانشگاهها
تشريح مشكلات علم تشريح
برخي از صاحبنظران علم تشريح، كمبود جسد، امكانات آزمايشگاهي و نبود فضاهاي مناسب در برخي دانشگاهها را از عمده ترين مشكلات توسعه اين علم در دانشگاهها عنوان مي كنند.
اين گروه مي گويند: مسئولان مي توانند با استفاده از راهكارهاي قانوني براي تحويل جسد به مراكز دانشگاهي با وارد كردن جسد از كشورهاي ديگر در ارتقاي اين علم كه پايه و اساس علوم پزشكي مي باشد راهگشا باشند.
يكي از اعضاي هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد گفت: كمبود جسد براي تشريح و آموزش به دانشجويان و كمبود مولاژ و نداشتن نمونه و مقاطع پلاستينشن از عمده مشكلات اين بخش است.
دكتر «مرتضي  انوري» افزود: محاسبه واحدهاي كلاس هاي عملي آناتومي مانند ساير آزمايشگاهها به ميزان ۶۰ درصد واحدهاي تئوري از ديگر مشكلات اين درس براي دانشجويان است.
يكي ديگر از اعضاي هيأت علمي اين دانشگاه نيز گفت: عدم همكاري مراكز پزشكي قانوني براي تأمين جسد يكي از مشكلات مهم دانشگاه هاست.
دكتر «حسين نهنگي» خاطر نشان كرد: از آنجا كه اين علم در ديگر قسمت هاي رشته  پزشكي كاربرد آموزشي دارد، مشكلات اين بخش، در آموزش همه رشته ها تأثيرگذار است.
مسئول گروه تشريح دانشگاه علوم پزشكي اصفهان گفت: علم آناتومي پايه و اساس همه رشته هاي علوم پزشكي محسوب مي شود.
دكتر «ابراهيم اسفندياري» اظهار داشت: با توجه به پيشرفت علوم پزشكي در همه شاخه ها بويژه جراحي هاي تخصصي توسعه علم تشريح در دانشگاههاي ضروري به نظر مي رسد.
وي ادامه داد:  از سويي كمبود جسد در دانشگاه ها براي تشريح، اين مراكز را در آموزش بهينه ناتوان ساخته است.
وي خاطر نشان كرد: از سوي پزشكي قانوني كشور به همه واحدها در شهرستانها دستوري جهت عدم تحويل جسد به دانشكده هاي پزشكي صادر شده كه عملاً  ارائه اين درس را با مشكل مواجه ساخته است.
دكتر «علي والياني» نيز از دانشگاه علوم پزشكي اصفهان گفت: استفاده از مولاژ در علم تشريح نمي تواند جايگزين مناسبي براي تشريح باشد.
وي افزود: اين مشكل و كمبود بويژه در دوره هاي تكميلي بيشتر محسوس است و آموزش اين رده را با مشكل جدي مواجه ساخته است.
وي تصريح كرد: مسئولان بايد راهكار قانوني مناسبي براي برطرف ساختن اين مشكل در دانشگاهها بينديشند.
يكي ديگر از اعضاي هيأت علمي اين دانشگاه گفت: كمبود امكانات و فضاهاي مناسب آزمايشگاهي از ديگر مشكلات عمده پيشرفت اين علم در دانشگاههاست.
دكتر «مهدي نيكبخت» اضافه كرد: تجهيز گروههاي آناتومي به وسايل سمعي و بصري ضروري است زيرا اين علم مبني بر مشاهده مستقيم است و نمي توان بدون كاربرد تصاوير سه بعدي در آموزش اين علم موفق بود.
مسئول گروه تشريح دانشگاه علوم پزشكي شيراز نيز اظهار داشت: يكي از مشكلات عمده اين علم در دانشگاهها كمبود كادر علمي است.
دكتر «فخرالدين مصباح اردكاني» افزود: كم بودن ميزان سختي كار و تماس مستقيم با مواد شيميايي مضر از بزرگترين مشكلات شاغلين اين حرفه است. وي ادامه داد: كمبود جسد براي ارائه اين درس در رشته هاي مختلف پزشكي از عمده ترين مشكلات است كه مسئولان مي توانند با وارد كردن جسد از ديگر كشورها اين مشكل را تا حدودي مرتفع سازند.

۱۲ مؤسسه غيرمجاز دوره هاي فراگير دانشگاه پيام نور
فهرست مؤسسات خصوصي دوره هاي فراگير كه مورد تأييد دانشگاه پيام نور نيست، اعلام شد. مؤسسات آموزشي آزاد «عمار مزيدي»، «پيام فرزانگان»، «انديشه نوين»، «پژوهش»، «فروغ»، «بهرستگان»، «پيام بهروش»، «اشراق»، «فراگستر»، «گزينه برتر»، «كيان دانش» و «آ.د.آ» مورد تأييد دانشگاه پيام نور نيستند.
دانشگاه پيام نور تاكنون در اطلاعيه هاي مختلفي به داوطلبان دوره هاي فراگير هشدار داده كه هيچ يك از مؤسسات خصوصي مجاز به ثبت نام داوطلبان ورودي دوره هاي فراگير نبوده و هرگونه تبليغ و فعاليت آموزشي از قبيل ثبت نام، برگزاري كلاس و خدمات آموزشي اين مؤسسات خصوصي، به هيچ وجه منتسب به دانشگاه پيام نور نيست.

آزمون دكتراي دانشكده مهندسي نقشه برداري دانشگاه خواجه نصير ۲۸ خرداد برگزار مي شود
آزمون دكتراي دانشكده مهندسي نقشه برداري دانشگاه خواجه نصير طوسي روز پنجشنبه ۲۸ خرداد سال جاري برگزار مي شود.
دكتر علي اصغر آل شيخ، مدير گروه مهندسي سيستم هاي اطلاعات مكاني با اعلام اين خبر، افزود: اين آزمون در چهار رشته «مهندسي سنجش از دور»، «مهندسي فتوگرامتري»، «مهندسي سيستم هاي اطلاعات مكاني» و «مهندسي ژئودزي» برگزار مي شود.

راه اندازي مجدد سرويس اياب و ذهاب دانشجويان تهراني دانشگاه تربيت معلم
سرويس اياب و ذهاب دانشجويان بومي تهران دانشگاه تربيت معلم (مجتمع حصارك) راه اندازي شد. علي افشاري عضو شوراي صنفي دانشگاه تربيت معلم با اعلام اين خبر گفت: پس از ماهها پيگيري سرويس اياب و ذهاب دانشجويان مربي تهران دانشگاه تربيت معلم (مجتمع حصارك) با همكاري مديريت كل امور دانشجويي اين دانشگاه اين سرويس ها كار خود را به طور رسمي با هدف ايجاد سهولت در رفت و آمد دانشجويان از تهران به حصارك و بالعكس آغاز كرد.
وي افزود: اين سرويس ها سال قبل به علت بالا بودن هزينه از طرف دانشگاه كارشان كنسل اعلام شده بود، ولي پس از پيگيري هاي لازم توسط خود دانشجويان و مسئولان شوراي صنفي كار خود را آغاز كرد و فروش بليط هاي اين سرويس ها نيز آغاز شده است.

دانشجو-۳
دانشجو-۲
دانشجو-۴
دانشجو-۵
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |  دانشجو-۵  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |