شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۳ - - شماره ۳۳۷۹
پاي صحبت هاي دكتر حسين شكويي چهره ماندگار دانشگاهي و استاد برجسته دانشگاه تربيت مدرس
عاشق آموختن باشيم
درس هاي ويژه و تخصصي دوره هاي دكترا بايستي به استاداني سپرده شوند كه در همان زمينه مقالات متعدد و كتاب ها و آثار علمي بيشتر دارند
بهزاد رشيدي
000504.jpg

استاد حسين شكويي يكي از چهره هاي ماندگار دانشگاهي و استاد برجسته دانشكده علوم انساني دانشگاه تربيت مدرس است. ايشان در سال ۱۳۳۷ با رتبه اول از دانشگاه تبريز در رشته تاريخ و جغرافيا فارغ التحصيل شد و كارشناسي ارشد را در دانشگاه تهران تا سال ۱۳۴۶ گذراند. سپس در سال ۱۳۵۴ در رشته جغرافياي انساني دانشگاه استانبول تركيه مقطع دكترا را به پايان رساند. دكتر شكويي به اذعان برخي از دانشجويان ايشان يكي از استادان محبوب در بين دانشجويان و بخصوص دانشجويان مقاطع فوق ليسانس و دكترا است و تاكنون چندين بار به عناوين مختلفي همچون «استاد نمونه دانشگاه هاي كشور در سال تحصيلي ۷۲-۷۱»، «استاد نمونه دانشگاه در سال ۷۶»، «برگزيده شدن به عنوان چهره ماندگار در سال ۸۲»، «اخذ مدال درجه يك علمي» و... از ايشان تقدير و تجليل به عمل آمده است. تاكنون ۴۰ مقاله جغرافيايي از ايشان در مجلات معتبر جغرافيايي منتشر شده و تعداد ۱۰ عنوان كتاب نيز جزو تأليفات ايشان به شمار مي رود. در اتاقي در دانشگاه تربيت مدرس كه هم كلاس درس دانشجويان مقطع دكترا است و هم دفتر كار استاد شكويي، با ايشان گفت وگوي كوتاهي انجام داده ايم كه در ادامه مي خوانيد:
استاد شكويي! لطفاً به طور خلاصه نقاط قوت رشته جغرافيا را برايمان تشريح كنيد.
- امروزه برنامه هاي جغرافيا در دانشگاه هاي كشور نسبت به گذشته با نظم بيشتري اجرا مي شوند و آمار و اطلاعاتي كه از سوي وزارت علوم منتشر مي شود گوياي پيشرفت اين علم در سطح كشور است.
در حال حاضر منابع معتبر خارجي به سهولت و به قدر كافي در دسترس دانشجويان و دانش پژوهان اين رشته قرار دارد و اين يكي از نقاط قوت اين رشته محسوب مي شود. در همين دانشگاه تربيت مدرس ما به ۱۰۵۰ عنوان مجله خارجي در رشته هاي مختلف از جمله جغرافيا دسترسي داريم و كتابخانه اين دانشگاه يكي از مراكز خيلي خوب علمي براي مطالعه دانشجويان است. آخرين اطلاعات علمي در تمامي رشته ها، حداكثر به فاصله ۳ ماه در دسترس دانشجويان قرار مي گيرد. از اين نظر امكانات و منابع ما قابل رقابت  با دانشگاه هاي معتبر خارجي هم هست.
امروز ديگر اكثر كتاب هاي مرجع و مورد نياز دانشجويان بخصوص كتاب هاي معتبر مورد نياز دانشجويان دوره هاي تحصيلات تكميلي ترجمه و تأليف شده اند و در اختيار دانشجويان قرار دارد. جالب است كه بدانيد برخي از اين كتاب ها هم به عنوان كتاب هاي برگزيده سال انتخاب شده است. در اين باره، سازمان سمت با انتشار ۷۰ عنوان كتاب به علم جغرافيا در ايران ارزش شايسته اي داده است پيشرفت هاي پانزده سال اخير اين علم در كشور از نظر برنامه هاي آموزشي، مجلات و كتاب هاي جغرافيايي در مقايسه با گذشته نيست. به طوري كه ميزان كتاب هاي جغرافيايي ارزشمند پنج برابر ۵۰ سال گذشته مي باشد.
رشته جغرافيا در حال حاضر در كشور ما با چه مسايل و مشكلاتي مواجه است. لطفاً نقاط ضعفمان را هم بگوييد.
- شايد مهم ترين مسأله اين باشد كه مقداري كميت بر كيفيت پيشي گرفته باشد... و در بعضي جاها و برنامه ها اهميت و اولويت دادن زياد به «كميت»، باعث شده قدري از نظر كيفي عقب بمانيم. براي مثال ديده مي شود در برخي از دانشگاه هاي دولتي بدون اين كه شرايط و آمادگي لازم فراهم شود، دوره هاي دكترا داير مي شود و اين مي تواند در آينده رشته جغرافيا در كشور تأثير منفي بگذارد.
000495.jpg

از طرف ديگر به نظر مي رسد كه در دادن درس ها و كلاس هاي خاص و تخصصي به توانايي هاي علمي و تجربي استادان خيلي توجه نمي شود... اين كه كدام استاد كدام درس و رشته تخصصي را تدريس كند و كدام استاد، چه پايان نامه اي را راهنمايي كند... اين مسأله هم در عقب ماندگي جغرافيا در جامعه دانشگاهي كشور بسيار مؤثر است.
به نظر من اول بايستي تخصص هاي فردي معين شود و اين طور باشد كه هر كس در همان حوزه اي تدريس كند كه متناسب با تخصص او و كتاب ها و مقالات علمي اش باشد كه تأليف كرده... بخصوص استادان دوره هاي تكميلي؛ به نظر من مدرسين دوره دكتري، بايستي حداقل ۱۰ سال در دوره هاي پايين تر سابقه تدريس داشته باشند و به مرور كه مقالات و آثار علمي پرمحتوايي توليد كردند، آن وقت اجازه تدريس درس هاي تخصصي دوره هاي دكترا داده شود.
شما در حال حاضر بيشتر با دانشجويان دوره دكتراي اين رشته ارتباط داريد و فقط در اين دوره تدريس مي كنيد، ارزيابي شما از وضعيت تحصيلي اين دانشجويان چيست. آيا از آنان رضايت داريد؟
- دانشجويان ما اكثراً استعداد و توان فردي لازم و كافي را دارند كه اگر در بستر مناسب قرار بگيرند و شرايط و زمينه برايشان فراهم باشد، بدون شك با بهترين هاي دنيا رقابت مي كنند.
اخيراً يكي از خانم هاي دانشجو از رساله دكترايش با عنوان «عدالت اجتماعي در شهر تهران» دفاع كرد. كار با ارزشي بود؛ با استفاده و استناد به آن كار و نقشه هاي «GIS» اي كه ايشان از مناطق مورد مطالعه خود در تهران تهيه كرده بود، به راحتي مي شد به كاستي ها، كمبودها و نقاط قوت هر منطقه پي برد و شايد با بهترين رساله هاي دانشگاه هاي اروپا و آمريكا برابري كند... چند وقت پيش هم چند نفر از دانشجويان ما كه به دانشگاه هاي تركيه رفته بودند تحسين و تعجب استادان برجسته آنجا را برانگيخته بودند.
اين ديگر وظيفه ماست كه اين استعدادهاي موجود را پرورش داده و شكوفا كنيم.
اين شرايط و زمينه هايي را كه مي گوييد برايمان تشريح كنيد؟
- ببينيد! گروه هاي جغرافيا در دانشگاه هاي كشور تقريباً مستقل هستند، من معتقدم به جاي اين كه ما در همه دانشگاه ها دوره دكترا ايجاد كنيم، بهتر است فقط در چند دانشگاه محدود و مشخص دوره هاي دكترا برگزار كنيم و استادان اين دوره ها را نيز از ميان نخبه ترين و كارآمدترين استادان انتخاب كنيم وجود سيستم كنترل و نظارتي بر نحوه تدريس درس هاي تخصصي هم بسيار تعيين كننده است و بايد به آن توجه شود.
در مرحله بعد لازم است تمام امكانات كارگاهي و آزمايشگاهي لازم را فراهم كنيم... باور كنيد در همين دانشگاه، آزمايشگاه و كارگاه GIS را بعضي دانشجويان، حتي در فصل تعطيلي دانشگاه هم، خالي نمي گذارند! رشته جغرافيا يكسري ابزار آلات خاص لازم دارد كه وجود آنها خيلي اهميت دارد در بعضي از دانشگاه ها اين ابزار و امكانات در حد خيلي محدودي مي باشد.
مگر ما به تعداد كافي چنين استاداني كه جنابعالي توصيف مي كنيد داريم!
- بله! اگر دوره هاي دكترا محدود به چند دانشگاه باشد و هر استادي كه در يك رشته و يا زمينه خاص تخصص و جامعيت دارد، بتواند به طور همزمان در چند دانشگاه تدريس داشته باشد، اين طور خواهد بود.
مثلاً در تهران ما در دانشگاه هاي تهران، تربيت مدرس، شهيد بهشتي و تربيت معلم دوره دكترا داريم؛ دروس مشترك اين دوره ها را مي توان به استادان مشخصي سپرد كه در بين اين چند دانشگاه مشترك هستند.
متأسفانه در حال حاضر اين طور نيست و در دانشگاه هاي ما بعضاً ديده مي شود برخي درس هاي تخصصي و ويژه به استادان غيرمتخصصي داده مي شود كه به اندازه كافي توانايي و تجربه براي تدريس آن درس يا موضوع خاص را ندارند.
منظورتان از استادان غيرمتخصص چيست؟
- از خودم مثال مي زنم. من بيش از ۳۰ سال است كه دروس «فلسفه جغرافيا» و «جغرافياي شهري» را تدريس مي كنم و زمينه كارهايم همين حوزه ها هستند؛ سعي كرده ام از قلمرو اين دو موضوع خارج نشوم و مثلاً ديگر در «جغرافياي روستايي» يا «جغرافياي كشاورزي» تدريس نكنم.
گفتم! درس هاي ويژه و تخصصي دوره هاي دكترا بايستي به استاداني سپرده شوند كه در همان زمينه مقالات متعدد و كتاب ها و آثار علمي بيشتر دارند.
به نظر مي رسد با اين وجود بايستي سازوكار تازه اي در اين زمينه طراحي و پياده شود؛ پيشنهاد مشخص شما در اين زمينه چيست؟
- مثال مي زنم. در تهران حدود ۸ نفر در آن ۴ دانشگاهي كه گفتم، هستند كه در جغرافياي شهري به اندازه كافي كار كرده اند، از هر دانشگاه چند نفر انتخاب شوند و هر كدام از آن ۸ نفر بيايند و چند واحد مشخص را همزمان در دانشگاه هاي مختلف تدريس كنند. يعني يك درس مشخص را يك يا دو استاد مشخص در چند دانشگاه تدريس كند. البته اين امر مستلزم اين است كه تدريس در دانشگاه هاي مختلف براي استادان فرقي نداشته باشد و ارتباطات بين گروه هاي جغرافيا در دانشگاه هاي مختلف در سطح بالايي قرار بگيرد. به نظر من اين ارتباطات الان در سطح مطلوبي نيست.

«تربيت معلم» نامي غريب براي يك دانشگاه!
000474.jpg
مريم پاپي
دانشجوياني كه از دانشگاه تربيت معلم خارج مي شوند، برخلاف تصور عموم، ديگر معلمان آينده نيستند، مدتهاست كه تعداد دانشجويان تربيت معلم در حال كاهش است و در سال تحصيلي جاري، ديگر هيچ دانشجوي تربيت معلمي به اين دانشگاه وارد نشده است.
دانشگاه تربيت معلم، اكنون پنج هزار و ۵۰۰ دانشجو در مقطع كارشناسي و يك هزار و ۲۰۰ دانشجو در مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري دارد. اما اين دانشجويان مثل دانشجويان ساير دانشگاهها در يك رشته تحصيلي درس مي خوانند و فارغ التحصيل مي شوند، كلاس هاي درس، انتظار معلمي را نمي كشند.
رئيس دانشگاه تربيت معلم،  از ناآگاهي جامعه نسبت به تغيير كاركرد اين دانشگاه مي گويد از انتخاب رشته بعضي از آنها در كنكور با ديدگاه وارد شدن به دانشگاهي كه معلم تربيت مي كند متأسف است.
به گفته دكتر محمدعلي برخورداري، در حالي كه مجرب ترين اساتيد براي پرورش معلمان در آموزش عالي هستند، وزارت آموزش و پرورش، تربيت معلمان را خود بر عهده گرفته است.
يكي از مسائلي كه اخيراً مطرح مي شود اين است كه آموزش معلم بايد به جاي آموزش عالي به آموزش و پرورش سپرده شود چون آموزش و پرورش بيشتر با ظرايف آموزش معلمان آشنايي دارد.
- اين كار انجام شده است. در حال حاضر تربيت معلم زير نظر وزارت علوم انجام نمي شود. عمدتاً  افراد يا دانشگاههاي تربيت معلمي كه در مجموعه وزارت آموزش و پرورش هستند كار مي كنند مثلاً  به دانشگاه ما كه بنيانگذار تربيت معلم در كشور است در سال ۸۳ حتي يك نفر دانشجوي تربيت معلم داده نشده، منتها اين كه كار درستي است يا نه، اين كه كدام وزارتخانه اين وظيفه را به عهده بگيرد مهم نيست، بلكه بايد برجسته ترين متخصصان تعليم و تربيت معلمان را تربيت كنند و همه جاي دنيا نيز همين طور است. اما در عرف همه كشورها از جمله كشور ماست كه برجسته ترين اساتيد در دانشگاههاي وزارت علوم هستند.
اين اساتيد بايد منتقل شوند؟
- اين يك بحث ديگر است. اگر دولت به اين نتيجه برسد كه بايد وزارت آموزش و پرورش ،دانشگاهي قوي براي تربيت معلم ايجاد كند اين كار انجام مي شود. منتها اين قدم با همين هدف برداشته و تا به حال به اين نتيجه نرسيده است. خود وزارت آموزش و پرورش چند دانشگاه تربيت معلم در همين تهران دارد و دانشگاه شهيد رجايي نيز با همين منظور تأسيس شده و خودشان هم قبول دارند كه قوي تر از دانشگاههاي ما عمل نمي كند.
ولي تربيت معلم در دانشگاه شما نيز برخلاف ساير كشورهاي دنيا نظري است، آموزش علمي هم تنها به يك دوره شش ماهه در مدرسه محدود مي شود كه معلوم نيست مدير يا معلماني كه دانشجويان تحت نظر آنها قرار مي گيرند مجرب هستند يا نه و عملاً  فارغ التحصيلان دانشگاه تربيت معلم هم فن كلاس را بلد نيستند؟
- اين نظر اكثر متخصصان تعليم و تربيت نيز هست. ولي نكته اي را بگويم كه در دانشگاه تربيت معلم از زماني كه تفكر تأسيس دانشگاه پرديس كرج شكل گرفت، اين ايده وجود داشت. در طرح جامعي كه براي دانشگاه مطرح شده بود مسائلي كه اشاره كرديد كه لحاظ شده بود. قرار بود مدارس مختلفي در داخل دانشگاه ايجاد شود تا دانشجو با نظارت اساتيد در اين دانشگاه كار كند.
موضوع ديگري كه در آموزش معلمان وجود دارد اين است كه اكثر كتابهاي آموزش معلمان به روز نيست و منابع درسي همان منابع ۱۵-۱۰ سال قبل هستند، به همين دليل معلمان نمي توانند حتي در آغاز كار خود اطلاعات به روز داشته باشند؟
- من بر اين نكته تأكيد مي كنم كه در حال حاضر اسم دانشگاه ما تربيت معلم است ولي مسئوليت تربيت معلم را نداريم. اما اين گفته شما وارد است. منابع درسي ما در برخي دانشگاهها و رشته ها به روز نيستند. البته رشته هاي مختلف هم فرق مي كند كه از نظر تكنولوژي مي طلبد مرتباً به روز باشند جلوترند و در رشته هاي ديگر كه پايه اي تر هستند و تغييرات زيادي لازم ندارند منابع قديمي تدريس مي شود.
وزارت علوم اخيراً بحث بازنگري متون درسي را در دانشگاههاي مختلف شروع كرده است.
مثلاً در دروسي مثل ادبيات كودكان هم كه جزو دروس پايه اي نيستند شيوه جديد نگارش فارسي به دانشجويان آموزش داده نمي شود.
- بله، اين موارد وجود دارد ولي وظيفه ما به تنهايي نيست، همه دانشگاههاي كشور، وزارت علوم و آموزش و پرورش همه و مجموعه هاي ديگر بايد حركت كنند تا اين متون درسي اصلاح شوند. ما هم به سهم خودمان يك دانشگاه را اصلاح مي كنيم و نه بيشتر.
البته زمينه اين كار هم بايد در نهادهاي مركزي مثل وزارت علوم بوجود آيد.
دانشگاه تربيت معلم از چه زماني ديگر دانشجوي تربيت معلم نمي پذيرد، آيا اين موضوع به مازاد نيروي فارغ التحصيل نسبت به توان استخدام آموزش و پرورش برمي گردد؟
- اين دانشگاه در بدو امر به منظور تربيت معلم تأسيس شده، سالها هم تنها مأموريتش اين بوده و بهترين ها را نيز تربيت كرده است، ولي چند سالي است كه به دلايل مختلف همچون عدم نياز آموزش و پرورش يا نداشتن رديف هاي استخدامي و ايجاد دانشگاههاي تربيت معلم توسط خود آموزش و پرورش، دانشجويان تربيت معلم ما را به تدريج كم كردند و امسال ورودي دانشگاه به صفر رسيده است.
در حال حاضر چند نفر فارغ التحصيل تربيت معلم كه تعهد خدمت دارند بيكار هستند؟
- كساني كه تعهد خدمت دارند تصور نمي كنم بيكار باشند، اصلاً تعهد خدمت نمي گيرند. حتي بعضي از تعهدات را لغو كرده اند. در دانشگاه شهيد رجايي بعد از اينكه متوجه شدند نياز به معلم ندارند تعدادي از تعهدات را لغو كردند.
پس دانشگاه تربيت معلم چه فعاليتي انجام مي دهد؟
- دانشگاه ما توانايي هايي بالايي دارد و مثل همه دانشگاههاي ديگر در مقاطع مختلف در رشته هاي مختلف در حال فعاليت است.
منابع درسي تغيير نكرده، آيا دروسي همچون تكنولوژي آموزشي كه براي تربيت معلم كاربرد دارد حذف شده است؟
- حتي آن دروس را هم ارائه مي دهيم، همان رشته هايي را كه داشته ايم ادامه مي دهيم، تنها ديگر تعهد استخدام وجود ندارد.
بازار كار فارغ التحصيلان شما چطور است؟
- فرقي نمي كند، مثل ساير دانشگاهها.
يعني فارغ التحصيلان شما هم بيكار هستند؟
- براي اكثر رشته ها كار نيست، نه براي دانشگاه تهران، نه شهيد بهشتي و نه ساير دانشگاهها.
از برنامه هاي فرهنگي پژوهشي دانشگاه تربيت معلم بگوييد.
- در اين دانشگاه تا به حال عمدتاً رشته هاي علوم انساني و علوم تربيتي را براي تربيت معلم داشتيم. بعداً كه مأموريت عوض شد و اين دانشگاه در حال تبديل شدن به دانشگاه جامع است. و رشته هاي فني مهندسي نيز به اين رشته ها افزوده شده است.
در بخش كيفي تلاش داريم در بازنگري متون دروس، برنامه هاي درسي و حتي رشته ها با توجه به اساتيد موجود و اعضاي هيأت علمي تجديدنظر كنيم. در زمينه توسعه كارهاي پژوهشي نيز به عنوان تكميل كننده آموزش برنامه هايي داريم.
و سخن آخر...
- عدم آگاهي از پذيرفته نشدن دانشجوي تربيت معلم در اين دانشگاه يكي از معضلات ماست. حتي دانشجوياني كه انتخاب رشته مي كنند و در اين دانشگاه قبول مي شوند با ذهنيت دانشجوي تربيت معلم شدن وارد دانشگاه مي شوند و هم دانشجويان سردرگم هستند. هم ما براي پاسخگويي به آنها با مشكل مواجهيم.
علي رغم اينكه اسم ما تربيت معلم است و بيش از هر دانشگاه ديگري نيز در اين زمينه توانايي داريم، عملاً اين وظيفه را انجام نمي دهيم، دانشگاه تربيت معلم نيز دانشگاهي است مثل دانشگاه علامه طباطبايي، فردوسي مشهد و... و تربيت معلم تنها براي ما يك اسم است.

با دانشجويان
تنها مشكل ، پول زياد
000498.jpg
مزدك ابراهيميان
دانشجويان سراسر كشور با ابراز اشتياق براي شركت در مناسك حج از طريق دانشگاه و ستاد عمره دانشجويي، هزينه بالاي اين سفر را بزرگترين مشكل در راه زيارت حرم امن الهي عنوان مي كند و از آن انتقاد دارند. اين در حالي است كه به گفته مسئولان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ستاد عمره دانشجويي هيچ بودجه اي براي اختصاص به اين امر ندارد و هيچ يارانه اي نيز از دولت دريافت نمي كند.
چند سالي است كه ستاد عمره دانشجويي، دانشجويان دانشگاههاي مختلف كشور را به زيارت خانه خدا اعزام مي كند. دانشجويان دانشگاههاي سراسر كشور نيز از عملكرد اين ستاد رضايت كامل دارند اما تنها مشكل موجود در اين راه را هزينه بالاي آن عنوان مي كنند.
در خلال برگزاري سومين جشنواره فرهنگي هنري عمره دانشجويي كه هر ساله به عرضه آثار برگزيده دانشجويان كشور از سفر حج مي پردازد، نظريات برخي از دانشجويان را در مورد عملكرد ستاد عمره دانشجويي جويا شديم. بسياري از اين دانشجويان با ابراز رضايت از عملكرد اين ستاد در اعزام آنها به عمره مفرده، خواستار آن شدند كه بدانند آيا امكان كاهش هزينه اين سفر وجود دارد يا خير. برخي از دانشجويان نيز علت عدم حضورخود در متقاضيان حج دانشجويي را هزينه بالاي اين سفر عنوان كرده اند.
در اين زمينه دكتر محقر معاون مدير كل دانشجويان داخل وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به خبرنگار ما گفت: هرساله ستاد عمره دانشجويي نهايت سعي و تلاش خود را براي كاهش هزينه اين سفر معنوي انجام مي دهد.
وي گفت: ستاد عمره دانشجويي هر سال و پيش از برنامه ريزي نهايي و عقد قراردادها با تمامي دستگاههاي ذيربط اعم از سازمان حج و زيارت، هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران و... به مذاكره مي نشيند و نهايت تلاش خود را در كاهش هزينه ها انجام مي دهند.
وي با بيان اين مطلب كه هر ساله سازمان حج و زيارت حدود سيزده هزار سهميه را به دانشجويان كشور اختصاص مي دهد، گفت:  پس از اعلام سهميه نهايي، ستاد عمره دانشجويي، اين سهميه را بين وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تقسيم مي كند. پس از آن براساس عملكرد سال گذشته دانشگاهها، وسعت آنها،  تعداد دانشجويان و... سهميه هر دانشگاه ابلاغ مي شود و طي فراخواني از دانشجويان براي ثبت نام دعوت به عمل مي آيد. هر ساله نيز رقمي بيش از آنچه براي اعزام امكان پذير است ثبت نام مي كنند و در سطح خود دانشگاهها طي مراسم قرعه كشي نفراتي برگزيده مي شوند و براي انجام امور نهايي به وزارتخانه معرفي مي شوند.
وي در مورد هزينه سفر دانشجويان گفت: از هر دانشجو مبلغي در حدود ۴۵۰ هزار تومان دريافت مي شود كه اين رقم در عمره آزاد مبلغي بين ۴۷۰ تا ۵۴۰ هزار تومان است.
دكتر محقر با عنوان اين مطلب كه هيچ بودجه اي براي ستاد عمره دانشجويي وجود ندارد همين اختلاف اندك قيمت حج عمره دانشجويي با حج عمره آزاد را مرهون تلاش هاي ستاد عمره دانشجويي دانست. وي در ادامه سخنانش در رابطه با تفاوت برنامه هاي امسال ستاد عمره دانشجويي با سالهاي قبل گفت: امسال ستاد عمره دانشجويي با مذاكرات مكرري كه با سازمان حج و زيارت داشته است موفق به تهيه محل اسكان دانشجويان به طور مستقيم شده است. اين ستاد با هدف ايجاد تسهيلات بيشتر و كاهش هزينه ها، خود به طور مستقيم با محل هاي موجود براي اسكان دانشجويان وارد مذاكره شده است. وي در ادامه بيان كرد: اگر كسي از كاروان خود جا بماند بايد خسارت پرداخت كند و در سالهاي گذشته هر دانشجويي كه درگير اين مسئله بوده است تا حد امكان سعي شده كه از پرداخت خسارت معاف شود و اين از تفاوت هاي ديگر عمره دانشجويي است.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا تحقيقي مدون در رابطه با تأثير مثبت اين سفر معنوي بر دانشجويان وجود دارد عنوان كرد: تأثيرات اين سفر بر روي دانشجويان به طور قطع زياد است و ما پيشنهادي در اين زمينه مبني بر انجام يك تحقيق ميداني داده ايم كه اميدواريم در سالهاي آتي عملي شود.
از طرفي دانشجويان مشرف شده به حج در خلال برگزاري سومين جشنواره فرهنگي هنري عمره دانشجويي فضاي حاكم بر سفرهاي عمره دانشجويي را بسيار صميمي و يكدست توصيف كردند و از اينكه از اين طريق به زيارت، خانه خدا رفته اند اظهار رضايت كردند.
گفتني است سومين جشنواره فرهنگي هنري عمره دانشجويي چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ماه در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار شد. در اين جشنواره دانشجويان با ارائه بيش از هزار و دويست اثر در دو بخش فرهنگي، ادبي و هنرهاي تجسمي به رقابت پرداختند و در پايان به آثار برگزيده در اين بخش ها و در موضوعات خاطره، داستان، مقاله، شعر، سفرنامه، خوشنويسي، فيلم، عكاسي و... جوايزي اهدا شد.

ستون شما
درباره دانشگاه هاي اوكراين هم بنويسيد
همانگونه كه مستحضر هستيد در حال حاضر بخشي از نيروهاي جوان كشور جهت ادامه تحصيل به كشورهاي تازه استقلال يافته (مشترك المنافع) كه هم از نظر هزينه ها و هم از نظر فاصله تا ايران از شرايط سهل تري برخوردارند روي آورده اند. لذا تقاضا مي شود در صورت امكان در بخش دانشگاه هاي جهان و شرايط تحصيل، به معرفي دانشگاه هاي كشور اوكراين و نحوه ارزشيابي مدارك آن كشور و مناسب يا نامناسب بودن آنها پرداخته شود.
در انتها باز هم از تلاش دست اندركاران همشهري دانشجو قدرداني مي كنم. ضمناً اگر درخصوص شرايط ادامه تحصيل دانشجويان مشمول نظام وظيفه راه كارهايي موجود باشد، به طور قطع انتشار مطالبي در اين زمينه مي تواند براي دوستان زيادي قابل استفاده باشد.
مهندس سيروس ايلام پور

رستوران يا بوفه!
دو هفته پيش در دانشگاه ما اطلاعيه زدند، رستوراني در دانشگاه پيام نور شهريار راه اندازي شده، در حالي كه فقط يك بوفه ساده درست كردند كه فيش غذا هم با قيمت ۴۰۰ تومان توزيع مي شود.
استادان دانشگاه ما از نظر علمي آنقدر قوي نيستند كه جوابگوي نياز دانشجويان باشند. از همشهري دانشجو به خاطر طرح مشكلات دانشجويان تشكر مي كنم.
رفتار كاركنان اصلاً خوب نيست و طوري است كه ما را دانشجوي درجه دوم حساب مي كنند.
بچه ها چندين بار با كاركنان دانشگاه درگيري پيدا كردند. هنوز سرويس بهداشتي نداريم.
اگر يك خبرنگار اعزام كنيد كه گزارش بگيرند، خيلي متشكر مي شويم.
دانشجوي مديريت بازرگاني
دانشگاه پيام نور شهريار

تقاضاي تغيير نام
از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تقاضاي يك تغيير نام داريم، رشته دامپزشكي با اين كه در حال حاضر در كشور در دو مقطع كارداني و دكترا ارائه مي شود، اما براي دانشجويان هر دو مقطع عنوان دامپزشكي اطلاق شده است. در حالي كه در كشورهاي اروپايي و آمريكايي دانشجويان كارداني دامپزشكي را با نام پرستاري دامپزشكي مي خوانند كه به اين ترتيب به لحاظ سطح تخصصي افراد از هم تفكيك مي شوند.
دانشجوي دكتراي دامپزشكي

خلف وعده مسئولان در ازدواج هاي دانشجويي
يكي از دانشجويان شركت كننده در جشن ازدواج دانشگاه علامه طباطبايي هستم.
موضوع از اين قرار است كه شش هفت ماه پيش روي برد دانشگاه اطلاعيه مربوط به جشن ازدواج دانشجويي الصاق شده بود، ما هم شركت كرديم و بابت شركت در اين جشن مبلغ ده هزار تومان پرداختيم. در آن موقع قول يك خط تلفن، يك سكه تمام بهار آزادي و هدايايي از قبيل لوازم خانگي دادند.
در تاريخ ۱۵/۲/۸۳ از سوي مسئولان دانشگاه براي دريافت هدايا فراخوانده شديم. از ۲۱۰ زوج شركت كننده در جشن ازدواج دانشجويي اين دانشگاه حدود ۱۲۰ زوج را جدا كردند و فقط به آنها سكه بهار آزادي دادند. پس از پرس و جو گفتند كه سكه بهار آزادي فقط به زوج دانشجويي كه از اعضاي خانواده شهدا، ايثارگران و جانبازان باشند تعلق مي گيرد. در مورد خط تلفن هم معرفي نامه اي دادند و گفتند پولش را خودتان بپردازيد. براي لوازم خانگي هم به ارائه كارت تخفيف ۱۰ درصدي اكتفا شد كه در صورت مراجعه به كارخانه ۱۰درصد تخفيف تعلق مي  گرفت. اينها تحقير دانشجو است و اين همه تبليغات نياز ندارد. در نهايت فقط يك چادر، يك سي دي قرآن و يك تقويم به زوج هاي دانشجو داده شد.
دانشجوي دختر شركت كننده
در جشن ازدواج دانشجويي علامه طباطبايي

از فناوري ارتباطات در پيام نور خبري نيست
با وجود زحمات فراوان مسئولان دانشگاه پيام نور، متأسفانه كتب درسي اين دانشگاه از لحاظ اغلاط املايي، چاپ و انطباق با سيستم آموزش از راه دور از كيفيت مطلوبي برخوردار نيست و با وجود گسترش فناوري ارتباطات و رايانه هنوز هيچ اقدامي براي استفاده از اينترنت در آموزش دروس اين دانشگاه فراهم نشده است.
دانشجوي ترم آخر مديريت بازرگاني واحد ورامين

سانسور خبري در سال پاسخگويي
چهل و نهمين گردهمايي رؤساي دانشگاه و مراكز علمي و تحقيقاتي كشور هفته گذشته در حالي برگزار شد كه به رغم سنت هميشگي، بدون اعلام قبلي به رسانه هاي جمعي و بدون حضور و دعوت از خبرنگاران رسانه هاي جمعي، امكان هرگونه بهره برداري خبري از رسانه هاي پايتخت سلب شد. در سال پاسخگويي مسئولان، نشست رؤساي دانشگاهها و تجمع گروه قابل توجهي از متوليان و صاحبنظران حوزه هاي علمي و دانشگاهي فرصت مناسبي است تا نمايندگان رسانه هاي جمعي، به ويژه مطبوعات تخصصي بتوانند به توليد مطالب تحليلي و اطلاع رساني در حوزه هاي مربوط بپردازند. خط مشي تازه مسئولان وزارتخانه در گرفتن اين فرصت مغتنم از خبرنگاران البته در چند نشست اخير سراسري رؤساي دانشگاهها در پيش گرفته شده و به تعبيري ديگر نوعي سانسور خبري در رخدادهاي اين گردهمايي ها به شمار مي رود.

دانشجو-۴
دانشجو-۲
دانشجو-۳
دانشجو-۵
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |  دانشجو-۵  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |