شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۳ - - شماره ۳۳۷۹
ژنو؛ دانشگاهي در تقاطع بين المللي!
000465.jpg
دانشگاه ژنو در سال ۱۵۵۹ با هدف ايجاد دانشكده الهيات تأسيس شد و به رغم تدريس حقوق در آن، الهيات تا اواخر قرن ۱۷ رشته اصلي اين دانشگاه به شمار مي رفت. اما تغييرات سياسي و اجتماعي قرن ۱۹، به دگرگوني هاي اساسي در اين دانشگاه انجاميد به طوري كه پيروي آن از كليسا پايان يافت و با تأسيس دانشكده پزشكي در سال ۱۸۷۳، به جايگاه آكادميك خود دست پيدا كرد. از آن زمان به بعد تدريس رشته هاي مختلف در اين دانشگاه آغاز و مؤسسات مرتبطي نيز تأسيس شد.
دانشگاه ژنو با داشتن بيش از ۱۳۰ هزار دانشجو، دومين دانشگاه بزرگ كشور سوييس پس از دانشگاه زوريخ است و يك سوم دانشجويانش را دانشجويان خارجي تشكيل داده اند. اين دانشگاه در شهري واقع شده كه بسياري از سازمان هاي بين المللي نيز در آن قرار دارند و همين موضوع در جذب دانشجويان خارجي بسيار مؤثر بوده است. در دانشگاه ژنو، درس ها در بيشتر كلاس ها به زبان فرانسه تدريس مي شود كه مستلزم آشنايي كامل با اين زبان است. تحقيق در اين دانشگاه جايگاه ويژه اي دارد به طوري كه دانشگاه ژنو بيش از هر دانشگاه ديگري در سوييس، از صندوق ملي سوييس بودجه براي انجام تحقيقات علمي دريافت مي كند. سال تحصيلي اين دانشگاه از اكتبر تا جولاي ادامه دارد و شامل دو ترم است.
نشاني دانشگاه ژنو از اين قرار است:
Universite de Geneve
24, rue du General- Dufour
1211 Geneve 4-Suisse
tel: +4122-7057111
fax: +4122-3202927
web:www.unige.ch
پذيرش
براي پذيرش در دانشگاه ژنو، متقاضيان بايد مدركي معادل ديپلم متوسطه سوييس داشته باشند و در برخي موارد نيز آنها ملزم به گذراندن آزموني در اواخر سپتامبر يا اوايل اكتبر هستند. متقاضياني كه فرانسه زبان نيستند و از گذراندن آزمون ورودي هم معاف اند، بايد پيش از شروع ترم آزمون زبان فرانسه را پشت سر بگذارند (شهريه آزمون صد فرانك سوييس است). البته متقاضيان مي توانند اين نوع آزمون را در كشور خود نيز بگذرانند.
افرادي كه مدرك خود را از خارج از سوييس دريافت كرده اند يا مليت آنها سوييسي نيست بايد براي كسب مجوز اقامت، در كشور خود اقدام كنند. اين متقاضيان هم چنين بايد شهريه ثبت نامي معادل ۶۵ فرانك نيز بپردازند كه مسترد هم نخواهد شد. دانشجويان دوره كارشناسي تنها پيش از ۱۵ نوامبر مجاز به ثبت نام در دانشگاه ژنو خواهند بود.
هزينه
شهريه همه دانشجويان كارشناسي هر ترم دانشگاه ژنو هر ترم ۵۰۰ فرانك و هزينه تقريبي هر دانشجو در سوييس ماهانه ۱۸۰۰ فرانك است. به اين ترتيب دانشجو در ابتداي ترم زمستان بايد هزينه اي معادل دو هزار فرانك (شامل شهريه، ماليات، اجاره و بيمه) بپردازد.
اقامت
دانشگاه ژنو داراي ۴۳۰ اتاق براي اسكان دانشجويانش است كه حداكثر زمان اقامت در آنها سه سال بوده و اولويت با دانشجويان خارجي است زيرا اجاره مسكن شخصي ماهانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ فرانك هزينه در پي دارد. دانشجويان بايد درخواست اقامت را به دفتر اقامت ارائه دهند تا در آخر ماه آگوست نتيجه پذيرش به آنها اعلام شود.
اشتغال
مركز اشتغال دانشگاه ژنو اطلاعات، مشاوره و مدارك مورد نياز و در اختيار دانشجويان سال آخر اين دانشگاه قرار مي دهد و زمينه ورود آنها را به بازار كار فراهم مي سازد. اين مركز خدماتي چون: دوره و سمينار درباره روند اشتغال، راهنمايي و مشاوره، منابع كامپيوتري و كارآموزي را ارائه مي دهد. دانشجوياني كه به دنبال كار پاره وقت براي تأمين هزينه تحصيلشان هستند مي توانند از خدمات مركز اشتغال با مراجعه به آدرس اينترنتي www.unig.ch/dase/bupla/ استفاده كنند.
كمك هزينه تحصيلي
اين دانشگاه امكان ارائه كمك هزينه يا مساعده به دانشجويانش را دارد اما هيچ گونه كمك هزينه اي به دانشجويان خارجي در طول سال اول تحصيلي شان ارائه نمي دهد. اطلاعات درباره كمك هزينه هاي تحصيلي در آدرس www.unige.ch/rectorat/pbs/ موجود است.
دوره هاي عمومي
دانشگاه ژنو هر ساله دوره هايي برگزار مي كند كه شركت در آنها براي عموم آزاد است. اين دوره ها معمولاً بدون شهريه بوده و شاخه هاي تحصيلي كه در دانشگاه تدريس مي شوند را دربرمي گيرد. براي اطلاع از اين دوره ها به
www.unige.ch/presse/?coursp ubilcs . htmi مراجعه كنيد.
دانشكده ها
دانشگاه ژنو متشكل از هفت دانشكده، يك مؤسسه معماري و يك دانشكده ترجمه و ترجمه شفاهي است. در اين دانشگاه آموزش عالي در تمامي رشته ها و در مقاطع كارشناسي و بالاتر ارائه مي شود كه در سالهاي اخير آموزش افراد شاغل در بيش از صد دوره نيز انجام مي گيرد. دانشگاه ژنو داراي دانشكده هاي علوم، پزشكي، علوم انساني، اقتصاد و علوم اجتماعي، حقوق، الهيات پروتستان، روانشناسي و علوم آموزشي، مؤسسه معماري و دانشكده ترجمه است.
دوره تابستاني آموزش زبان فرانسه
اين دوره ها به دو صورت برگزار مي شود: يك دوره از ۱۲ جولاي تا اول اكتبر در چهار بخش سه هفته اي برگزار مي شود كه شركت در آنها براي دانشجويان بالاي ۱۷ سال مجاز بوده و نياز به مدرك دانشگاهي خاصي ندارد. شهريه اين دوره نيز ۵۵۰ فرانك است. دوره ديگر فشرده بوده و شامل ۹ هفته آموزش براي مبتديان است. طول مدت آن از ۱۲ جولاي تا ۱۰ سپتامبر و شهريه آن نيز ۲۵۰۰ فرانك است. براي دريافت فرم ثبت نام، اطلاع از برنامه هاي درسي و كسب اطلاعات بيشتر به اين آدرس مراجعه كنيد:
Summer courses
University of Geneva
3,rue de candolle
ch-1211 Geneva 4
tel: +4122-3797434
fax:+422-3797439
كتابخانه
دانشگاه ژنو ۶۰ كتابخانه تخصصي، شامل يك و نيم ميليون جلد كتاب در تمامي رشته  ها به جز مهندسي، دارد. اين كتابخانه ها همچنين داراي ۱۱۵۰۰ مجله بوده و هر سال ۵۵هزار جلد كتاب و ده هزار وسايل سمعي بصري به مجموعه آنها اضافه مي شوند. در اين كتابخانه ها دسترسي آن لاين به نشريات و منابع نيز ميسر است.
پژوهش
پژوهش در دانشگاه ژنو كه يكي از ده دانشگاه تحقيقاتي برتر اروپاست، از جايگاه ويژه اي برخوردار است و به همين دليل اين دانشگاه بيش از هر مؤسسه تحقيقاتي ديگر از صندوق ملي سوييس، بودجه براي انجام تحقيقاتش دريافت مي كند. بخش پژوهش اين دانشگاه در زمينه فيزيك با سازمان تحقيقات هسته اي اروپا همكاري داشته و روابط خود را در زمينه برنامه هاي ميان رشته اي با دانشگاههاي ديگر گسترش داده است.
شبكه بين المللي
شهر ژنو با بيش از سيصد سازمان بين المللي، محلي مناسب براي ايجاد و حفظ روابط دانشگاه ژنو با مؤسسات ديگر است و اين دانشگاه را به نقل و انتقال دانشجويان، استادان و محققان قادر ساخته است. شبكه بين المللي جديد دانشگاه ژنو نيز روابط اين دانشگاه را با سازمان هاي بين المللي گسترش مي دهد.

پول مهم ترين عامل افزايش حضور جهاني زنان در دانشگاه ها
000471.jpg
سالها است كه مسئولان دانشگا هها در پي يافتن علت روي آوردن روزافزون دانشجويان دختر به آموزش عالي هستند. يك محقق آمريكايي پاسخي براي اين موضوع دارد. لورا پرنا استاديار دانشگاه مريلند دليل اين موج گسترده را پول مي داند. بنابر يافته هاي وي زنان جوان به علت افزايش درآمد پس از تحصيل در دانشگاه، بهتر از مردان در دانشكده فعاليت كرده و درس مي خوانند. پرنا با توجه به بررسي انجام شده توسط وزارت آموزش ايالات متحده در مورد ۹ هزار فارغ التحصيل دبيرستاني در سال ۹۲ كه تا سال ۲۰۰۰ با آنها مصاحبه شد، دريافت كه در آمد زنان با مدرك كارشناسي ۲۴ درصد بيشتر از مدرك ديپلم دبيرستان است در حالي كه چنين تفاوت بارزي در مورد حقوق مردان وجود ندارد.
وي در جلسه سالانه انجمن تحقيقات آموزشي آمريكا در مانديگو يافته هاي خود را بيان كرده و گفت: «اين موضوع حاكي از اين است كه ميزان ثبت نام در دانشگاه و دريافت مدرك توسط زنان بيش از مردان است و البته تصميم به انجام آن نيز بسيار منطقي به نظر مي رسد.» لورا پرنا مي گويد كه مردان با مدرك ديپلم در حرفه هايي چون كارگري ،بسيار بيشتر از زناني درآمد دارند كه بدون تحصيلات دانشگاهي مشغول به كارند و استاد اقتصاد كانادا نيز وجود همين وضعيت را در اين كشور تأييد مي كند. به عقيده پرنا، زنان با محاسبه جوانب مختلف بازار كار با مدرك ديپلم و وجود چشم اندازي نااميد كننده در آينده، به تحصيل در دانشگاه ترغيب مي شوند. در كانادا مسئولان دريافتند كه دانشجويان دختر حتي منظره دانشگاه را هم تغيير داده اند زيرا به طور متوسط زنان در دوره هاي كارشناسي ۶۰ درصد دانشجويان را تشكيل مي دهند و در دوره هاي تخصصي مثل پزشكي و حقوق، تعداد آنها تقريباً با مردان برابر است. آرتورسوييت من، استاديار دانشگاه كويين در كينگستن نيز به اين موضوع پي برده است كه درآمد زنان با مدرك كارشناسي ۵۰ تا ۸۰ درصد بيش از زناني است كه داراي ديپلم هستند. از طرفي مردان كارشناس هم ۲۵ تا ۳۰ درصد بيشتر از مردان ديپلمه در سال درآمد دارند. پروفسور سوييت من در اين مورد مي گويد: «زنان با نگاهي به اطراف ، از خود مي پرسند كه با مدرك ديپلم چه كاري مي توانند انجام دهند، هم چنين مي بينند كه فرصت شغلي براي زنان با مدرك ديپلم بسيار كمتر از مردان ديپلمه است.» كريگ ريدل استاد اقتصاد دانشگاه كلمبيا نيز همين عقيده را دارد. در تحقيقات وي كه در مجله اقتصاد كانادا به چاپ رسيده، آمده است كه ميزان روي آوردن زنان به تحصيلات دانشگاهي ۹ درصد است در حالي كه اين مسئله در مورد مردان ۶ درصد بوده است. به عقيده ريدل اين موضوع به اين علت نيست كه زنان تحصيلكرده حقوق بيشتري از مردان تحصيلكرده دريافت مي كنند بلكه به سبب اختلاف زياد بين حقوق زنان تحصيلكرده و زناني است كه تحصيلات دانشگاهي ندارند. البته اين تفاوت درآمد در اين دو گروه، در بين مردان هم وجود دارد اما بسيار كمتر است.
پروفسور ريدل مي گويد: «مدت هاست كه اين موضوع در كانادا وجود دارد و در دهه هاي اخير هم ميزان ثبت نام زنان در دانشگاه بسيار بيشتر از مردان بوده است. از نظر يك اقتصاددان انگيزه هاي مالي دليل اين هستند و مردم نيز با اين انگيزه ها پيش مي روند.
اما در هر حال آموزش عالي براي زنان نتيجه بسيار مطلوب تري در مقايسه با مردان در پي دارد.

تهديد ۵۳۰۰ دانشمند برجسته فرانسوي به استعفا
000501.jpg
شبنم جعفرزاده
بيش از ۵۳۰۰ دانشمند برجسته فرانسوي در اوايل سال ۲۰۰۴ اعلام كردند كه اگر دولت بودجه تحقيقاتي كشور را افزايش نداده است سرمايه هاي مسدود را باز نكرده و كاهش شديد فرصتهاي شغلي براي افرادي كه داراي تحصيلات تكميلي هستند را از بين نبرد، از شغل خود استعفا خواهند داد. اين دانشمندان كه رؤساي برخي از بهترين آزمايشگاه هاي كشور را نيز شامل مي شوند طي يك درخواست اعلام كردند: «علي رغم اينكه پژوهش يكي از اولويت هاي ملي تلقي مي شود، دولت درصدد است بخش دولتي تحقيق و پژوهش را كاملاً از بين ببرد. اگر مقامات موضوع را جدي نگيرند و به ويژه به دلسردي محققان جوان توجه نكنند، اين گروه همگي از پست هاي خود كناره گيري خواهند كرد.»
رئيس جمهوري فرانسه ژاك شيراك با آگاهي از موضع آنها، قول داد كه برنامه اي ملي براي اختصاص دادن بودجه بيشتر به تحقيقات و توسعه اجرا كند. به گفته وي سهم دو درصدي تحقيقات از توليد ناخالص داخلي تا سال ۲۰۱۰ به سه درصد افزايش پيدا خواهد كرد كه اين مقدار برابر بودجه تحقيقاتي كشورهايي چون آمريكا، ژاپن و آلمان خواهد شد.
به گفته اين دانشمندان تمام زمينه هاي شغلي تحقيقات دچار مشكل شده اند به طوري كه بيش از ۵۵۰ پست تحقيقاتي دايم براي كارشناسان ارشد، از بين رفته و مركزي كه به عنوان مثال در سال ۲۰۰۲ حدود ۹۵ موقعيت شغلي ارائه مي كرد، امسال تنها۴۰ موقعيت كاري دارد. مدير يكي از مراكز تحقيقي معتقد است كه اين حركت دانشمندان پديده اي تاريخي بوده و موقعيت و جديدت اين وضع بي سابقه است. وي با اشاره به مهاجرت دانشمندان جوان براي ادامه كار به خارج از كشور به ويژه به آمريكا مي گويد: «ما در حال حاضر براي محققان جوان كه خواستار تحقيقات بسيار پيشرفته هستند، تنها قادر به بستن قراردادهاي محدود و مدت دار، با ارزشي معادل ۱۸۰۰ تا دو هزار يورو در ماه هستيم كه هيچ آينده اي نداشته و فاقد امكانات فني مناسب و امنيت شغلي هستند.
برخي از آمار مهاجرت نخبگان از اين قرارند كه ۶۰ درصد فارغ التحصيلان علوم كه در آمريكا تحصيل كرده اند دست كم چند سالي در آنجا به كار مشغول شوند و تقريباً ۴ درصد جامعه علمي فرانسه به طور دايم در آنجا اقامت كنند مثل لوك فونتاگنيه (كاشف ويروس اچ آي وي) و ژان لوپ شرتين (اولين فضانورد فرانسوي). كلود الگ نيز كه يكي از زمين شناسان برجسته و وزير سابق آموزش و تحقيقات است، گفته كه قصد دارد به آمريكا مهاجرت كند.
ژان پير رافارين نخست وزير فرانسه مي گويد اين موضوع درست نيست كه بودجه تحقيقات كاهش يافته است همچنين سخنگوي دولت در بخش تحقيقات نيز معتقد است كه تلاش و تهديد هاي دانشمندان براي استعفا بي ثمر بوده است. وي با اشاره به اين مطلب گفت: «وقتي رئيس جمهور اعلام مي كند كه پژوهش را يك اولويت ملي قرار مي دهد و قانوني براي اداره بودجه اين بخش در نظر خواهد گرفت، تهديد به كناره گيري از شغل، شروع خوبي براي گفتگو نخواهد بود.»

مراكز معتبر علمي
مركز علمي- تحقيقاتي علوم و تكنولوژي دانشگاه ليدن (cwts)
مركز علمي- تحقيقاتي علوم و تكنولوژي دانشگاه ليدن در هلند، به منظور فراهم كردن زمينه مناسب براي تحقيق و پژوهش قشر دانشجو در زمينه علوم و تكنولوژي، در دانشگاه ليدن تأسيس شده است.
اين مركز تحقيقاتي؛ تحقيقات خود را در بخش هاي مختلف تقسيم بندي كرده و در هر بخش عده اي پژوهشگر به تحقيق در زمينه موضوع دلخواه خود مي پردازند.
فعاليت هاي تحقيقاتي CWTS در اين بخش ها خلاصه مي شود: تحقيق و پژوهش بر روي پروژه هاي كوتاه مدت و بلند مدت بخش هاي دولتي و اتحاديه اروپا؛ انجام پروژه هاي تحقيقاتي به سفارش مراكز تحقيقاتي داخلي و بين المللي؛ سازماندهي و همكاري با مراكز تحقيقاتي داخلي و بين المللي؛ همكاري با مراكز علمي- تحقيقاتي دانشگاه هاي هلند و ساير كشورها به عنوان همكار با ارسال نيرو يا تقبل بخشي از هزينه هاي تحقيقاتي.
000468.jpg

از آنجايي كه اين مركز يك مركز علمي- تحقيقاتي دانشگاهي است؛ بيشتر پژوهشگران اين مركز از بين دانشجويان و اساتيد برجسته انتخاب مي شوند.
براي آگاهي بيشتر از فعاليتهاي اين مركز به سايت اين مركز تحقيقاتي به آدرس زير مراجعه كنيد:
http://www.cwts.ni/scripts/index.pl تلفن 715273791+:

كتابخانه دانشگاه كانزاي ژاپن
كتابخانه دانشگاه كانزاي ژاپن؛ the kansaiuniversity library
يكي از بزرگترين و مجهزترين كتابخانه هاي كشور ژاپن است. اين كتابخانه در سه طبقه با مساحت ۵ هزار و هجده متر مربع؛ در سال ۱۹۸۵ تأسيس شد.
اين كتابخانه مجهز به حدود يك ميليون و ششصد و نود عنوان كتاب (جدا از كتب خطي كه به عنوان ميراث كتابخانه نگهداري مي شوند) است.
در طبقه اول اين كتابخانه ۵۵ هزار عنوان كتاب مرجع و هشت هزار روزنامه و مجله علمي وجود دارد(مجله ها و روزنامه ها دائماً به روز مي شوند) در طبقه دوم كتابخانه؛ كه سالن مطالعه دانشجويان نيز هست؛ ۱۷۰ هزار كتاب نگهداري مي شود و طبق سوم؛ شامل اتاق هاي متعدد با ظرفيت هاي متعدد براي مطالعه گروهي و چند نفري و يا تحقيق و پژوهش گروه هاي علمي است. اين طبقه مجهز به اتاق فيلم با ظرفيت صد هزار نفر است.
اين كتابخانه يكي از مراكز معتبر مورد استفاده پژوهشگران؛ اساتيد و دانشجويان ژاپني براي دستيابي به هرگونه اطلاعات علمي است. دانشجويان و پژوهشگران سراسر جهان مي توانند از طريق وب سايت اين كتابخانه از تازه هاي كتاب اين كتابخانه مطلع شوند.
شما نيز مي توانيد به صفحه الكترونيكي (وب سايت) اين كتابخانه به آدرس زير مراجعه كنيد:
http://www.kansai-u.ac.jp/english/
kul.htm/

تمركز بين المللي تحقيقات
علوم سياسي و اجتماعي دانشگاه لوگبورگ انگلستان(crcp)

مركز تحقيقاتي علوم سياسي و اجتماعي دانشگاه لوگبورگ؛ تحت نظر دپارتمان علوم اجتماعي اين دانشگاه (دانشگاه لوگبورگ)؛ در سال ۱۹۸۳ با بيست ودو پژوهشگر و شش تيم تحقيقاتي كار خويش را آغاز كرد و امروزه به يكي از بزرگترين مراكز بين المللي تحقيقات علوم اجتماعي- سياسي تبديل شده است.
تحقيقات اين مركز بر روي موضوع هاي مهمي چون؛ بررسي محروميت ها و كمبودهاي اجتماعي جوامع مختلف؛ بررسي وضعيت كار؛ رفاه و آسايش جوامع؛ سنجش فعاليت هاي سياسي- اجتماعي دولت ها؛ برنامه ريزي مديريت و كمك رساني به دولت هاي مختلف در زمينه تحقيقات اجتماعي- سياسي.
براي اطلاع بيشتر از فعاليت هاي تحقيقاتي CRSP به آدرس هاي زير مراجعه كنيد:
http://www.lboro.ac.uk/departments/ss/centres/crsp/main.htm: صفحه الكترونيك
crsp@ lboro.ac.uk: پست الكترونيك
1509213409(0)44+: دورنگار
مهتاب صفرزاده خسروشاهي

سايت هاي مفيد
http://www.ocms.ox.ac.uk
مركز علوم مولكولي دانشگاه آكسفورد (DCMS) به عنوان مركزي تحقيقاتي در سال ۱۹۸۸ تأسيس شد و اكنون اعضاي خود را از سه بخش علوم زيست محيطي علوم فيزيك و علوم پزشكي دانشگاه آكسفورد مي پذيرد. مراجعه كنندگان به سايت اين مركز مي توانند از بخش هاي تحقيقاتي و امكاناتي آن مركز بازديدكنند.

http://www.mrc-cpe.cam.ac.uk
مركز مهندسي پروتئين(CPE) از مراكز تحقيقاتي وابسته به شوراي تحقيقات پزشكي (MRC) دانشگاه كمبريج انگلستان است. هدف اصلي اين مركز تحقيق روي فعاليت و مقاومت پروتئين ها و مهندسي آنتي بادي ها است.
در صفحه اصلي سايت با اهداف و پروژه هاي جاري بيشتر آشنا خواهيد شد.

http://timesonline.co.uk/section/o,,3225,00.html
علاوه بر روزنامه همشهري، روزنامه Times (تايمز) نيز ضميمه اي با عنوان دانشجو (student) دارد. از بخش هاي دانشجوي تايمز مي توان به اخبار، مشاغل، ورزش، قانون، سفر، و... اشاره كرد.

http://www.eua.be/eua
انجمن دانشگاه اروپايي (EUA)  به عنوان سازمان نماينده دانشگاه هاي اروپايي و كنفرانس هاي ملي در جامعه آموزش عالي اروپا فعاليت مي كند. اين انجمن داراي دو دفتر در ژنو و بروكسل است. در صفحه اصلي بخش اخبار EUA و بخش اعضاء و شركاء به چشم مي خورد كه در آنها آخرين اطلاعات مربوط به وضعيت دانشگاه ها و آموزش عالي در اروپا درج شده است.

hptt://aaupnet.org
انجمن نشر دانشگاهي آمريكا (AAUP) سازماني غير انتفاعي از ناشرين علمي است كه به حمايت از مجموعه هاي خلاق و مؤثر در زمينه  نشر دانشگاهي مي پردازد. بخش اعضا، برنامه ها، مشاغل، اخبار و منابع در صفحه اصلي سايت معرفي شده است.
فرنوش مرتضوي

تقلب هاي دات كامي
دانشجويان متقلب همواره در سيستم آموزشي مشكل ساز بوده اند. در تازه ترين بررسي كه در دانشگاه «ارگان» آمريكا انجام شده ، دانشجويان اين دانشگاه به تقلب هاي خود كه بسيار بالاتر از ميانگين ملي است، اعتراف كرده اند. با ادامه تقلب دانشجويان و همچنين رواج كامپيوترهاي كوچك و فروش سؤالات امتحاني در اينترنت، استاداني كه در عصر ماشين تحرير تحصيل كرده اند، در كنارآمدن با اين موضوع مشكل پيدا خواهند كرد.
براي يافتن يك دانشجوي متقلب در دانشگاه پرتلند تنها چند دقيقه وقت لازم است، اين دانشجو كه تقلب خود را قبول دارد مي گويد كه اين كار را با خريد برگه آزمون از اينترنت انجام داده است: «شب قبل از امتحان من تا نيمه هاي شب بيدار بودم در حالي كه از موضوع درس چيز زيادي نمي دانستم. به همين دليل در سايت گوگل جستجو كرده و كلي سؤال امتحاني پيدا كردم و با پرداخت ۲۰ دلار براي يك برگه امتحاني، آزمون را گذراندم و در نهايت هم از استاد B+ گرفتم.
اگر فكر مي كنيد كه تنها عده كمي از دانشجويان تقلب مي كنند كاملاً در اشتباهيد زيرا بررسي اخيري كه در دانشگاه ارگان انجام شده، حاكي از اين است كه دست كم ۸۰ درصد از دانشجويان تقلب خود را قبول دارند. البته اين ميزان در سطح كشور كمتر بوده و تقريباً ۷۰ درصد است.
در پنج سال اخير، تعداد دانشجويان متقلب بسيار افزايش يافته است به طوري كه در دانشگاه ارگان در بين سال هاي ۹۱ تا ۲۰۰۰، ۵۳ مورد تقلب وجود داشته اما در سال تحصيلي ۲۰۰۴-۲۰۰۳ اين تعداد به ۲۱۷ مورد افزايش پيدا كرده است.
يكي از استادان دانشگاه ارگان كه در زمينه تقلب تحقيق مي كند، مي گويد: با وجود اين كه صحبت هاي زيادي در مورد بدتر شدن وضعيت تقلب انجام مي شود، اما تحقيقات من نشان مي دهد كه شواهدي مبني بر اين موضوع وجود ندارد. به عقيده وي تعداد دانشجويان متقلب هميشه بالا خواهد بود زيرا دانشگاه محيطي محدود و پر از فشار است.

آزمون آزمايشي المپياد سراسري رياضي برگزار مي شود
كانون «المپياد ايران» اعلام كرد: آزمون آزمايشي المپياد رياضي شهريورماه سال جاري برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي كانون المپياد ايران، اين كانون از ۲۰ ارديبهشت ماه تا ۷ خرداد ماه از متقاضيان در اين آزمون ثبت نام مي كند.
بر اساس اين گزارش، متقاضيان مي توانند همراه با يك قطعه عكس و يك برگ تصوير شناسنامه همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ بعدازظهر جهت ثبت نام به دبيرخانه كانون مراجعه كنند.
كانون المپياد ايران براي نخستين بار كلاس هايي را نيز جهت آمادگي براي شركت در آزمون سراسري المپياد رياضي در محل دانشكده اقتصاد دانشگاه تهران و برخي از مدارس معتبر تهران برگزار مي كند.

دانشجو-۵
دانشجو-۲
دانشجو-۳
دانشجو-۴
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |  دانشجو-۵  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |