سه شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۸۲
قهوه خانه در محاصره تجدد و تخلف
در چالش بين سنت و مدرنيسم، پوست مي اندازند و جاي خود را به كافي شاپ ها مي دهند، اما اين تنها علت به محاق رفتن آنها نيست. قهوه خانه ها به دلا يل اجتماعي فراوان در خطرند. به نظر شما تقصير خودشان است يا آدم هايي كه به آنها مراجعه مي كنند؟
اگر از خواندن اين گزارش دلتان براي قهوه چي ها كباب شده و فكر مي كنيد عنقريب دوره آنها به پايان مي رسد، مي توانيد سري به چند قهوه خانه مشهور در اطراف بازار بزنيد و از رونق آنها تعجب كنيد.به هر حال تا ايران است قليان و چاي هم است!
007431.jpg
ايراني ها علا قه زيادي به قهوه خانه دارند ، اما اگر سوء شهرت فعلي از اين اماكن برداشته مي شد، اين آقا راحت ترهم چاي خود را ميل مي كرد!
سعيده عليپور
قبل از آنكه پيرمردها را ببيني كه با چه ولعي به قليان ها پك مي زنند قليان ها كه رديف پشت سر هم روي تخت هاي چوبي صداي قل قل شان همه فضاي بزرگ قهوه خانه را پر كرده نظرت را جلب مي كند.
«اينجا كافي شاپ جوان هاي ۴۰، ۵۰ سال پيش است ديگر» پيرمرد قهوه خانه دار در حالي كه چپ و راست به شاگردهاي جوانش دستور مي دهد مي گويد، بعد هم مي خندد .صداي خنده هايش هم به قل قل قليانهايش شباهت دارد.
گرچه تخت هاي چوبي و آن شمايل و عكس هاي قديمي كه سراسر مغازه اش را پر كرده با آن شاگرد قهوه چي هايي كه دمپايي شان را موقع دويدن لخ لخ روي زمين مي كشند فضاي كافي شاپ به ذهنت متبادر نمي شود، اما شلوغي قهوه خانه كه هنوز هم بركت سال هاي قبل را از دست نداده نشان مي دهد اينجا براي اين پيرمردها حكم همان كافي شاپ را دارد.
بيش از ۸۰۰ قهوه خانه از سنتي گرفته تا معمولي در گوشه گوشه تهران وجود دارد كه تراكم اصلي اين قهوه خانه ها، به خصوص قهوه خانه هاي معمولي در مناطق ۱۱ و ۱۲ تهران است.
حول و حوش بازار، جمهوري، سعدي و مولوي كه گذرتان بيفتد بيش از آنكه قهوه خانه رويت كنيد، شاگرد قهوه چي هايي كه سيني به دست چاي و ديزي و نيمرو به مغازه دارهاي گرسنه مي رسانند، ديده مي شود.
از پله هاي قهوه خانه نزديك جمهوري پايين مي روم هنوز هم عكس سياه و سفيد جد بزرگ با كلاه شاپو و يقه هاي شكاري نيمه باز روي سينه ديوار خاك گرفته و كهنه آويزان است.
انگار كه اينجا هنوز، سال ها نگذشته باشد. انگار كه هنوز ۴۰ سال قبل باشد. ميزهاي چوبي با پايه هاي آهني و كاسه بشقاب هاي فلزي كج و معوج خبر از روزگار شلوغي را در اين مكان مي دهد، اما حالا سوت و كور است، ميزها خاك گرفته و جز معدودي از آدم ها هيچ كس ديده نمي شود.
ميرزاعلي مي گويد: «اينجا محدوديت داريم جز ديزي و چاي و قليان و املت و نيمرو غذاي ديگري نمي دهيم خب هر روز هم كه مردم ناهار و صبحانه نيمرو نمي خورند.»
«قهوه خانه هاي سنتي، بازار را كساد كرده»، اين را ميرزاعلي با ناراحتي مي گويد و ادامه مي دهد: «۱۰ سال پيش هم وضع بهتربود.» البته او راضي است و ترجيح مي دهد باقي عمر را نيز به همين كار مشغول باشد. هنوز هم مغازه دارهاي دور و بر سفارش چاي، ديزي و ... مي دهند بعضي اوقات هم سر و كله شان پيدا مي شود و بساط قليان به راه است.
طبق مصوبه اخير دايره اماكن، قهوه خانه هايي كه از بيرون قابل رويت نيستند نمي توانند براي فعاليت مجوز دريافت كنند. اما قهوه خانه هايي كه از قديم دايره بوده اند مشمول اين مصوبه نمي شوند.
بر طبق اين مصوبه كه چهار ماه پيش به اتحاديه قهوه خانه داران تهران ابلاغ شد، قهوه خانه ها نبايد در نزديكي مدارس، آموزشگاه ها و آرايشگاه هاي زنانه احداث شود.
ميرزاعلي مي گويد: «قهوه خانه ها محدوديت هم دارند. طبق ابلاغيه، ما حق نداريم به هر كسي كه وارد قهوه خانه مي شود و قليان درخواست مي كند قليان بدهيم. مثلا خانم ها و بچه هاي زير ۱۸ سال.»
گرچه به نظر بعيد مي رسد در اين زيرزمين قديمي خانمي جرات كند پايش را بگذارد، اما ميرزاعلي مي گويد: «ماه رمضان  خانم ها هم مي آيند، آش و سوپ ماه رمضان ها ديگر خانم و آقا نمي شناسد.»
يك قهوه خانه معمولي بايد بيش از ۲۵ متر مترا ژ داشته باشد، در حالي كه متراژ يك قهوه خانه سنتي  آن بايد بيش از ۵۰ متر باشد.
البته اين مشكل اساسي قهوه خانه ها هيچ گاه نبوده است، به نقاط پايين تر شهر كه مراجعه مي كنيد قهوه خانه ها، كافي شاپ جوان هاي دور و زمانه خودمان هم هستند.
مهرجو دبير يكي از دبيرستان هاي پايين شهر مي گويد: «وقتي هيچ جاي اين منطقه فضاي تفريحي مناسب براي جوان ها پيدا نمي شود، جز كوچه هاي خاكي و اين قهوه خانه ها كه فضاي مناسبي هم ندارند بايد انتظار داشت سروكله شان در اين هواي گرم به اين جور مكان ها پيدا شود و بعد هم معلوم نيست در چنين فضاهايي با چه افرادي آشنا مي شوند و برخورد دارند.»
يكي در ميان پسربچه هايي كه معلوم است يا ترك تحصيل كردند يا از مدرسه متواري شده اند نشسته اند و درحالي كه قليان يك طرف شان است و چاي طرف ديگرشان روي تخت هاي چوبي در اتاقك كوچك قهوه خانه لم داده اند.
مردي كه روي يكي از صندلي ها نشسته و چاي مي خورد مي گويد: «در همه جاي دنيا هم مصرف دخانيات براي گروه هاي سني خاصي محدوديت دارد، اما اينجا هيچ كس نيست كه جلوي اين بچه هاي ۱۵، ۱۶ ساله را بگيرد.» و ادامه مي دهد: «چند سال پيش بود كه يك قهوه خانه در نزديكي هاي بازار به دليل اينكه پاتوق معتادها و خلافكارها شده بود پلمپ شد.» اين را يكي از مغازه دارهاي مولوي مي گويد. هنوز هم از اين قبيل قهوه خانه ها به راحتي پيدا مي شود.
هر ازگاهي ماموران حمله ور مي شوند و شماري از معتاداني را كه آنجا درحال چرت زدن هستند جمع مي كنند.
ميرزاعلي، لوبيا پخته اي كه به قول خودش از صبح كله سحر روي بار بوده است و خوب قوام آمده را داخل يك ظرف رويي با قاشقي كه روي نقش و نگارهايش زنگ زده بود جلويم مي گذارد. خوش طعم است. بعد هم مي گويد:  «مدتهاست اينجا كار مي كنم و هيچ وقت آدم هاي خلافكار و معتاد را راه نداده ام.»
يكي از كارمندان اتحاديه قهوه خانه داران كه حسابي از دست مراجعه كنندگان كلافه شده است با بي حوصلگي مي گويد:  «در چند سال اخير پيش نيامده است كه به دليل خلاف، قهوه خانه اي پلمپ شود.»
البته اين موضوع را با اطمينان نمي گويد بعد هم ادامه مي دهد «اگر هم اين اتفاق افتاده باشد به ما گزارش نمي شود، اماكن خودش اقدام مي كند يا مراجع قضايي رسيدگي مي كنند.»
اما اكثر مراجعان اين اتحاديه كه شمار آنها هم به نظر كم نمي رسد كساني هستند كه بدون مجوز فعاليت مي كنند و بعد از چند روز پلمپ قهوه خانه با گرفتن مجوز به فعاليت خودشان در قهوه خانه ها ادامه مي دهند.
چايي را مي خورم، خوش طعم است با اينكه به نظر نمي رسد مارك مرغوب چاي باشد.
ميرزا علي مي گويد:« خب خانم بلديم ديگر، يك عمر است چايي دم مي كنيم.» بعد هم مي گويد:« حيف كه نمي توانيم به شما قليان تعارف كنيم و گرنه مي گفتم كه چه قلياني برايتان چاق مي كردم.»
مرد سبيلو و هيكلي كه روي ميز آن ورتر نشسته قلياني در دست دارد و در حالي كه معلوم است به حرف هاي ما گوش مي كرده سرش را به نشانه تاييد تكان مي دهد.
«سال هاست قهوه خانه نزديك دبستان سابق ما ديگر متروكه شده.» -پسرقهوه خانه چي كه قهوه  خانه را از پدر به ارث برده، قهوه خانه را كه وسط يك طرح افتاده است رها كرده تا قهوه خانه پدر تبديل به يك خيابان بزرگ شود.
شايد اين سرنوشت تمام قهوه خانه ها باشد.

موتورسواري با اعمال شاقه
007434.jpg
۱-يكي مي گويد وقتي توليد موتور به نسبت سال هاي گذشته ۴۰۰ درصد افزايش پيدا كرده است، قوانين براي جلوگيري ازتخلف موتورسوارها چرا نبايد به همين ميزان افزايش پيدا كند.
اين را با اطمينان مي توان گفت كه كمتر كسي هست كه از قشر موتورسوارهاي خيابان هاي تهران در امان بوده باشد و كمتر روزي را مي توان سراغ گرفت كه فقط در شهر تهران موتورها حادثه آفرين نبوده باشند.
چند روزي مي گذرد كه در پي شدت و حدت در قوانين و مقررات سواري ها و بالا رفتن نرخ جريمه هاي راهنمايي رانندگي ،نوبت به موتورسوارها هم رسيده است تا اين قشر كه به اعتقاد عده اي به هيچ قانون و مقرراتي در حركت پايبند نيستند را نيز با فرهنگ موتورسواري آشنا كنند.
گرچه در اين ميان يكي از همين موتورسوارها آه مي كشد و مي گويد: «چرا در جريان جريمه كردن، مردم را با مقررات آشنا مي كنند.»
علي جعفري يكي از موتورسوارهاي پايين شهر تهران است كه به دليل نداشتن گواهينامه موتورش توقيف شده است. او مي گويد: «مبلغ ۱۰۰ هزار تومان جريمه نداشتن گواهينامه موتورسيكلت از من طلب كردند در حالي كه قيمت موتورسيكلت صفر كيلومتر بنده ۳۰۰ هزار تومان است.»
وي مي گويد كه پنج بار است براي اخذ گواهينامه اقدام كرده است، اما در شهرك آزمايش با موتورهاي هونداي ۱۲۵ سي سي از داوطلبان امتحان گرفته مي شود، در حالي كه موتور خود من كاملا با اين موتور متفاوت است و اختلافات فاحشي دارد.
وي تقاضا دارد تا حداقل هر كسي با موتور خودش در امتحان اخذ گواهينامه  موتورسيكلت شركت كند.
۲-از ميدان توپخانه پايين تر، موتورسوارها آنقدر زياد هستند از اين سو و آن سوي خيابان مي روند كه قبلش بايد فاتحه خودت را بخواني، بعد از خيابان رد شوي.
پيرمردي كه خانه اش در يكي از مراكز اصلي موتورسوارهاست از گذاشتن جريمه هاي جديد براي موتورسوارها كاملا راضي است، چند سال پيش به دليل تصادف با همين موتورسوارها پايش شكست و هنوز هم لنگ لنگ مي زند.
فرهنگ موتورسواري در خيابان هاي تهران اين جور جا افتاده است كه گذشتن از هر معبري و هر چراغ قرمزي براي اهالي سوار بر موتور حلال است و اين موضوع بارها حادثه آفرين بوده است وتلفات جاني و مالي فراوان...
نداشتن گواهينامه موتورسيكلت، سرعت غيرمجاز، نداشتن كلاه ايمني، نداشتن چراغ راهنما، نداشتن پلاك و نداشتن سپر از مواردي است كه مشمول جريمه هاي جديد راهنمايي و رانندگي درمورد موتورسوارها مي شود.
۳- اما موتورسوارها هميشه هم مخرب نيستند. فكرش را بكنيد در حوالي بازار به جاي موتور اتومبيل ها مسوول حمل و نقل كالا بودند ، در اين صورت ترافيك چه وضعيتي پيدا مي كرد؟
خيلي از اين افراد از آنجايي كه موتور كم هزينه ترين وسيله حمل و نقل بوده است آن را تهيه كرده اند و از طريق آن نان خانواده را تامين مي كنند.
گرچه محدوديت هاي لازم براي اين قشر شايد بتواند حوادث ناشي از بي مبالاتي هادر موتورسواري را كاهش دهد، اما آيا راه صحيح براي نهادينه كردن فرهنگ درست موتورسواري صرفا به اتكاء بر جريمه هاي سنگين است؟

تعليم پس از احراز صلا حيت
007437.jpg
قرار است صلاحيت معلمان نيز براي آموزش احراز شود. البته نترسيد. آنچه اتفاق مي افتد، قرار گرفتن فيلترهاي مناسب براي ورود معلماني باتجربه و با خلاقيت بيشتر در سيستم آموزشي كشور است.
آموزش يكي از پايه اي ترين بنيان هاي رشد جامعه است و ما نيز البته در تلاشيم كه با برنامه ريزي هاي پراكنده كه كمتر مجال عملي شدن به خود مي گيرد پا در اين عرصه بگذاريم.
قرار دادن ۱۸ شاخص براي گواهي صلاحيت تدريس براي معلمان احتمالا در همين راستاست و بايد اميدوار بود در صورت عملي شدن اوضاع آموزشي هم رنگ و بوي تغيير از فضاي خشك گذشته را بگيرد.
كم رنگ شدن اين ديد كه مدرسه تنهاجاي ياد گرفتن حساب، هندسه و... مدتي است كه سطح تحصيلات معلمان نيز در مقاطع مختلف آموزشي دبستان، راهنمايي و دبيرستان نسبت به گذشته تفاوت چشمگيري پيداكرده، گرچه هنوز هم قديمي ها معلم هاي سخت گير زمان خودشان را كه چوبش را زمزمه محبت مي دانستند به معلمان حالا ترجيح مي دهند.
اما اينكه تنها سطح تحصيلات مي تواند ملاك آموزش مناسب در مدارس باشد با قرار گرفتن ۱۸شاخصه براي ورود معلمان جديد به سيستم آموزش و پرورش رد مي شود، چرا كه در سيستم آموزش و پرورش جديد در كنار يادگيري حساب وهندسه بايد زندگي كردن را و درست زندگي كردن را نيز در جامعه مدرن امروز ياد گرفت. عفت عباسي معاون برنامه ريزي منابع انساني وزير آموزش و پرورش، استانداردسازي نيروي انساني را از اهداف اصلي صدور گواهي صلاحيت تدريس عنوان كرده است.
اين طرح البته از سال گذشته شروع شد و تاكنون نيز از مرحله مباني نظري تحقيقات به مرحله ابزارسازي رسيده است. برقراري روابط انساني، آگاهي از اهداف آموزش و پرورش و تسلط بر شيوه هاي ارزشيابي از اعم مسايلي است كه در معلمان براي تدريس بايد احراز شده باشد.
البته بومي بودن معلمان نيز از جمله شاخصه هايي است كه در اين نظام ارزشيابي جديد معلمان براي جذب مطرح شده است، چرا كه آشنايي با فرهنگ بومي آن منطقه در آموزش مناسب نقش زيادي ايفا مي كند، گرچه اين شاخصه قبلا نيز پررنگ بوده است.
فرم هاي ويژه اي براي صدور اين گواهي در نظر گرفته شده است و معلمان پس از شركت در آزمون و كسب امتياز لازم آن را دريافت مي كنند.
معلماني كه فاقد برخي از شاخص هاي در نظر گرفته شده باشند و نتوانند حد نصاب لازم را كسب كنند، موظف به شركت در دوره هاي آموزشي ضمن خدمت هستند تا پس از آموزش  هاي لازم و دستيابي به حد مطلوب موفق به كسب گواهي نامه شوند. البته اين موضوع با وجود نداشتن تعهد از جانب آموزش و پرورش براي جذب نيروهاي دانشگاهي خود منتفي به نظر مي رسد.
در حال حاضر نيز شاخص هايي براي بعضي از دروس مانند تربيت بدني در نظر گرفته شده است كه به اجرا در مي آيد . طي سال هاي آينده صدور گواهي صلاحيت تدريس براي معلمان و مقاطع راهنمايي و متوسطه به تفكيك دروس انجام خواهد شد.
احراز صلاحيت تدريس براي معلمان كاري بسيار سهل الوصول تراز تغيير سيستم نظام ارزشيابي در سطح مدارس به نظر مي رسد و تعيين شاخصه هاي كاربردي تر و آموزش هاي لازم براي ياددهي آنها به معلماني كه در حال حاضر در مدارس تدريس مي كنند، شايد بتوان آن را گام مهمي به جلو ارزيابي كرد.

ميدان پردردسر در حصارك
عكس ها : هادي مختاريان 
007440.jpg
 
007443.jpg

رضا محدث 
ميدان پونك - چهارديواري - انتهاي حصارك 
چند ماهي است كه اگر قصد عبور از اين خيابان را داشته باشيد بايد مراقب باشيد تا در چاله اي نيفتيد يا بايد مراقب باشيد كه سنگي از زير چرخ ماشين ها به سمت شما پرتاب نشود و اگر اتومبيل داشته باشيد بايد حواستان باشد تا با سرعتي حركت كنيد تا خطري كمك ها و جلوبندي اتومبيل شما را تهديد نكند.
اينجا مكاني است كه دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم تحقيقات در آن واقع است و هر روز تعداد زيادي دانشجو و استاد با وسيله نقليه يا بدون آن از آنجا عبور مي كنند.
روزهاي باراني هم كه تعدادشان در اين چندماه آخر كم نبوده است، صحنه هاي جالبي خلق مي كند. جمع شدن  آب در اين فراز و نشيب ها كه پر از خاك است، اتومبيل ها را پس از عبور از اين منطقه تبديل به ماشين هايي مي كند كه انگار از منطقه عملياتي - جنگي عبور كرده اند.
تمام اين مشكلات كه قشر دانشگاهي و البته ساكنان اين منطقه را به  دردسر انداخته است ما را بر آن داشت تا سري به اين مكان بزنيم.
«مسير قبلي اين خيابان كه منتهي به واحد علوم تحقيقات بود يك راه دوطرفه بسيار باريك بود و موجبات تصادفات زيادي در اين خيابان را به وجود آورده بود.»
اين جملات را مهندسي كه پروژه را در دست دارد بيان كرد. او درخصوص طولاني شدن كار در اين خيابان به ما گفت: «حجم خاكبرداري در اين مكان ۱۵۰ هزار مترمكعب است كه انجام آن بسيار سنگين و وقت گير است.»
پروژه مربوطه در تاريخ ۲۰ دي ماه آغاز شد. قبل از آن دانشگاه آزاد با ارسال نامه هاي جداگانه اي به شهرداري، سازمان آب و فاضلاب، شركت گاز و مخابرات خواسته بود تا با نشان دادن محل عبور خطوط خود در تسهيل كار به آنها كمك كنند. 
007446.jpg

قصد دانشگاه و هدف آن ايجاد ميداني است به نام دانشگاه آزاد اسلامي.
مهندس پروژه گفت: «برنامه اي كه براي اين طرح تدوين شده بود، يك پروژه ۸ ماهه بوده و هم اكنون ۴ ماه از اين زمان گذشته است ولي ما پيش بيني مي كنيم كه اين طرح تا يك ماه آينده به پايان برسد.»
مدير طرح علت كندي كار را برخي مشكلات سازمان آب، بارندگي هاي زياد در فصل و همچنين نصب كانال هاي جمع آوري آب هاي سطحي كه طول آن ۲ كيلومتر است، دانست و گفت: «يك كيلومتر از اين كانال اجرا شده و باقي آن نيز با سرعت درحال انجام است و همانطور كه گفتم تا ماه آينده تقريباً به پايان خواهد رسيد.»
هزينه اين طرح كه افزون بر ۲ ميليارد تومان است را به طور كل دانشگاه برعهده گرفته است و تمام اين هزينه ها و زمان انجام پروژه گويا براي راحتي دانشجويان و اساتيد در هنگام عبور و مرور از اين مكان صرف شده است.
به هرحال بااينكه طرح فوق روبه اتمام است، ولي اين نكته مطرح مي شود كه چرا دانشگاه آزاد براي اين كار فصل تابستان را كه هم حجم مراجعان به اين منطقه نسبت به فصل هاي ديگر كمتر است و هم مشكلاتي از قبيل بارندگي و... گريبان آنها را نمي گرفت، مدنظر قرار نداده.

روشني شب هاي شهر
فعاليت واحدهاي صنفي در ساعات شب در چارچوب قانون و تا جايي كه امنيت عمومي جامعه را خدشه دار نكند ممنوع نيست و محدوديتي در اين خصوص ايجاد نخواهدشد
007449.jpg
عكس: ساتيار
اتحاديه رستوران داران و غذاخوري ها:
تصميم كميسيون عالي نظارت پيش از عيد به ما ابلاغ شد، اما تهيه فهرست جامع مستلزم هماهنگي با واحدها و رضايت خود آنها است ضمن اينكه تاييد مي كنيم ادامه فعاليت واحدهاي صنفي ما تا پاسي از بامداد به نفع ما است، اميدواريم فهرست كامل واحدهاي واجد شرايط را در نهايت تا دو هفته ديگر به معاونت اماكن تهران ارايه دهيم.
اتحاديه اغذيه فروشي و ساندويچي ها:
تعطيلي واحدهاي صنفي پس از ساعت ۲۴ به دليل رعايت مسايل حفاظتي و امنيتي و تصميمي بجا بوده است ولي حال كه نيروي انتظامي امنيت واحدهاي معرفي شده راتضمين مي كند از فعاليت شبانه روزي استقبال مي كنيم. فهرست ما نيز در دست تهيه و تكميل است.
اتحاديه توليد كنندگان بستني، فالوده، آبميوه:
چنين چيزي به ما ابلاغ نشده كه فهرست تهيه كنيم ولي به عنوان صنف ذينفع در رفع ممنوعيت فعاليت شبانه روزي از آن استقبال مي كنيم.
چند كيوسك مطبوعاتي:
ما تنهاصنفي هستيم كه بالا و پايين و موقعيت جغرافيايي محل كسب مان آنچنان در فهرست نيروي انتظامي دخيل نيست. اگر دكه را شبانه روز بچرخانيم، درآمدمان دو برابر مي شود. احياي شب هاي تهران، خيلي به نفع ما است.
فرهاد فرجاد
دوستي در شهرداري سرآسياب كرج مي گفت پيش از نصب پل عابر در خيابان ملارد، تقاطع سه راه انديشه، مردم روزي دويست بار تماس مي گرفتند و از نبود پل گله مي كردند. اما اين روزها پس از نصب پل، اگر دمي به نظاره بنشينيد مي بينيد كه از هر ده نفر، يكي صعود از پله ها را تن مي دهد و بقيه كماكان از عرض خيابان مي گذرند. اين حكايت، بي شباهت به ماجراي گلايه شهروندان تهراني، به ويژه كسبه محترم، از تعطيلي شب هاي تهران و سلطه سكوت بر مغازه ها و مكان هاي تفريحي پس از ساعت ۲۴ نيست.
طبق آمار سازمان ايرانگردي و جهانگردي با تعطيلي مراكز تفريحي و خدماتي از شب تا صبح، درواقع يك شيفت كامل كاري متوقف شده و نزديك به ۵۰۰ هزار فرصت شغلي در كل كشور از ميان مي رود، اما كميسيون عالي نظارت و مجمع امور صنفي به عنوان متوليان اصلي اين طرح، به يقين تمام جوانب امر و به ويژه مساله امنيت را بررسي كرده اند و درنهايت به كاستي يادشده تن داده اند.
چندي پيش نوشتاري در ايرانشهر منتشر شد مبني بر اين كه با معرفي و دريافت برگه مجوز از سوي سازمان ايرانگردي و تضمين امنيت مراكز تفريحي و خدماتي از سوي نيروي انتظامي، امكان فعاليت آنها در طول شبانه روز ميسر خواهد بود.
درپي درج اين مطلب، مركز اطلاع رساني فرماندهي انتظامي تهران بزرگ توضيحي را به تحريريه ارسال كرد كه عين آن ازنظر مي گذرد:
۱ -تعيين ساعات كار براساس قانون صنفي برعهده مجمع امور صنفي و كميسيون عالي نظارت است كه نيروي انتظامي نيز به عنوان يكي از اعضاي اصلي اين كميسيون در تصميمات متخذه ايفاي نقش مي كند.
۲- جلسه اي با حضور فرماندهي انتظامي تهران بزرگ و روساي مجامع دبيرخانه كميسيون عالي نظارت درخصوص تدوين فعاليت ۲۴ ساعته برگزار و تصميمات لازم اتخاذ شده است.
۳- با پيگيري ها و هماهنگي هاي صورت گرفته توسط معاونت اماكن و ازطريق دبيرخانه كميسيون عالي نظارت، پس از جلسات مذكور در پايان سال ۸۲ مقرر شد اتحاديه هاي صنفي، تعدادي از واحدهاي صنفي واجدشرايط و در نقاط موردنياز را شناسايي و اعلام كنند تا اقدام لازم درخصوص صدور مجوز فعاليت ۲۴ ساعته آنها صورت گيرد. ليكن اتحاديه هاي صنفي به علت تعطيلات پايان سال تاكنون فهرست موردنظر را ارايه نكرده است.
قابل ذكر اين كه نيروي انتظامي با فعاليت واحدهاي صنفي در چارچوب قانون تا جايي كه امنيت عمومي جامعه را خدشه دار نكند مخالفتي نداشته و محدوديتي در اين خصوص ايجاد نخواهد كرد. ليكن لزوم قانون مندي اصناف و رعايت ضوابط و مقررات از هر حيث لازم الاجرا و درجهت تامين آسايش و امنيت كليه آحاد جامعه است.پس تا به امرزو، دو مقام رسمي پيرامون اين مساله اظهارنظر كرده اند، اولي مرتضي طلايي،  فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ است كه مي گويد فعاليت شبانه روزي اصناف منوط به كسب مجوز، مانعي ندارد و ديگري طه عبدخدايي رئيس سازمان ايرانگردي وجهانگردي است كه او هم موافق احياي شب ها، در چارچوب ضوابط است.
از ديگر سو اتحاديه هاي اصنافي كه مي توانند از پس فعاليت شبانه روزي منفعتي كسب كنند در گفت وگو با ايرانشهر، ادعا كردند كه فهرست  واحدهاي صنفي معتبر و واجد شرايط خود را پس از تعطيلي ۱۵ روزه نوروزي به معاونت اماكن تهران تسليم كرده اند. اغذيه فروش ها، رستوران داران، توليدكنندگان بستني و آبميوه و فالوده و كافي شاپ ها به اضافه سوپرماركت ها و دكه هاي روزنامه فروشي، تنها مشاغلي هستند كه فعاليت شبانه روزي مي تواند برايشان جالب باشد. البته گنجاندن يك واحد صنفي در فهرست مورد نظر نيروي انتظامي، پيش از هر چيز رضايت خود واحد صنفي را مي طلبد. فراموش نكنيد نكشيدن كركره مغازه تا پاسي از بامداد، به منزله افزايش هزينه هاي جاري شامل دستمزد پرسنل، آب، برق، تلفن و غيره است.با اين وصف يك برآورد ساده مي توان چنين نتيجه گرفت كه احياي شب هاي تهران هر چه باشد، يك بحث روز و حساس نيست، برخلاف آمار و ارقام سازمان ايرانگردي و جهانگردي عده زيادي را هم به كار نمي گمارد، هر چند همان عده اندك مشغول كار درسياهي شب، مي توانند كلي پول دربياورند. متمولان هيچ گاه شب هاي خود را تعطيل نديده اند و فقرا همواره منتظر شب بوده اند تا دمي آرام گيرند. غير از اين است؟

گفت و گو با رسول خادم درباره طرح ساماندهي اوقات فراغت
براي هفت تا هفتاد و هفت ساله ها
نكته جالب توجه در سيستم تعريف شده اوقات فراغت دايمي بودن آن است به طوري كه مي توان اميدوار بود اين طرح منحصر به يك سال نباشد
شوراي شهر تهران، امسال براي اولين  بار سعي كرده است تا طرح جامع و سيستماتيكي را براي اوقات فراغت جوانان تهيه كند. طبق اين طرح با عملياتي شدن بحث اوقات فراغت، دستگاه هاي اجرايي به صورت سيستماتيك در اين مورد تصميم گيري مي كنند
آزاده بهشتي 
سالهاست كه با رسيدن آخرين ماه بهار، بحث برسر اوقات فراغت جوانان و سپس تبليغ براي شركت در برنامه هاي هلال احمر، بسيج، مدارس، مساجد و ارگان هاي ديگر براي گذراندن ساعت هاي بيكاري شروع مي شود، كارشناسان در رسانه ها به بحث هاي عميق و كارشناسانه مي پردازند و سازمان هاي مختلف در مهم نشان دادن اوقات فراغت به افكار عمومي در برنامه هايشان از هم پيشي مي گيرند. با اين وجود چيزي كه كمتر به آن توجه مي شود اين است كه اجراي برنامه هاي ستادي و ضربتي براي پركردن اوقات فراغت براي هميشه پاسخگو نيست. برنامه هايي كه فقط در مقطع خاص زماني براي جذب جوانان ريخته مي شوند، نمي توانند نهادينه شوند و بنابراين هرساله در همان مقطع خاص نياز به بازنگري و تجديدنظر دارند.
در جايي كه تهران از نظر فضاي تفريحي فقير به نظر مي رسد، استقبال تماشاچيان سينما از فيلم هاي كمدي نشان از آن دارد كه شهروندان براي گذراندن اوقات فراغت خود برنامه هاي شادي آفرين و پرهيجان را ترجيح مي دهند. در نظرسنجي سازمان ملي جوانان نيز بسياري از جوانان نيز حتي از اين سازمان انتظار دارند تا به گسترش مراكز فرهنگي و تفريحي كمك كند.
در اين شرايط، نماينده شوراي شهر تهران خبر داده است براساس عملي شدن سيستمي كه پيشنهاد شده، برنامه هاي اوقات فراغت در هر سال تعريف مي شود اما آيا اين طرح مي تواند تحركي به برنامه هاي ايجاد شده، داده و با گسترش امكان تفريحي - فرهنگي نگرش جديدي در ساعات بيكاري شهروندان ايجاد كند؟
شوراي شهر تهران، امسال براي اولين  بار سعي كرده است تا طرح جامع و سيستماتيكي را براي اوقات فراغت جوانان تهيه كند. طبق اين طرح با عملياتي شدن بحث اوقات فراغت، دستگاه هاي اجرايي به صورت سيستماتيك در اين مورد تصميم گيري مي كنند، كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر به عنوان يك دستگاه اجرايي، در تفاهم نامه خود با سازمان هاي مرتبط ازجمله فرهنگسراها، كميته هايي را براي اين كار طراحي كرده است.
در اين طرح كميته هاي تربيت بدني، تفريحي، فرهنگي، هنري و علمي كه از سوي شورا درنظر گرفته شده اند، ضمن اعلام برنامه، امكانات، منابع مالي و اجرايي و نيازهايشان، در كنار امكانات و برنامه هاي ديگر سازمان هاي مرتبط با شوراي شهر قرار مي گيرند و برنامه ريزي كلان براي بحث اوقات فراغت، طراحي مي شود.
رسول خادم، رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران معتقد است كه از سوي دستگاه هاي اجرايي هيچ سيستم مشخص و شفافي براي اوقات فراغت شهروندان تهراني به خصوص جوانان تعريف نشده است و با به اجرا در آمدن طرح ساماندهي اوقات فراغت در اين كميسيون، دستگاه هاي اجرايي، درخصوص اوقات فراغت به صورت درست تصميم گيري مي كنند.
وي ضمن تعريف طرح سيستماتيك اوقات فراغت، گفت: در برنامه ريزي هاي كميسيون فرهنگي و اجتماعي شورا، دستگاه هاي مرتبط، كارها را به صورت موازي انجام مي دهند.
برنامه كارشناسي كه براي اوقات فراغت درنظر گرفته شده است، منطبق با امكانات و منابع موجود بوده و درعين حال مي كوشد هزينه هاي موازي را براي خانواده ها پايين بياورد. رسول خادم تاكيد مي كند در اين طرح بي برنامگي ازبين مي رود و امكان استفاده از منابع موجود به صورت بهينه فراهم مي شود.
فعاليت كميسيون فرهنگي و اجتماعي شورا با نزديك شدن به آغاز تعطيلات طولاني مدت تابستان با هماهنگي ۲۰ سازمان مختلف در خصوص اوقات فراغت ساماندهي شده است، در حالي كه تا پيش از اين در تهران موضوعي به عنوان «سيستم اوقات فراغت» وجود نداشت.
گفته هاي عضو شوراي شهر تهران در خصوص حضور نهادها و دستگاه هايي چون سازمان تربيت بدني، سازمان فرهنگي و هنري شهرداري، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، سازمان آموزش و پرورش، سازمان ملي جوانان، بسيج، مركز رسيدگي به امور مساجد، سازمان تبليغات اسلامي، وزارت علوم، وزارت بهداشت، سازمان مديريت و برنامه ريزي، فرمانداري تهران و صنايع دستي در طرح ساماندهي اوقات فراغت، اميدها را براي به انجام رسيدن آن بيشتر مي كند.
نكته جالب توجه در سيستم تعريف شده اوقات فراغت، دايمي بودن آن است به طوري كه مي توان اميدوار بود اين طرح منحصر به يك سال نباشد و در طرح تفاهم نامه سا ل۸۲، تعريف سيستم به گونه اي باشد كه مطابق با آن برنامه هاي اوقات فراغت شهروندان تهراني در هر سال تعريف مي شود. در اين سيستم به تنوع فعاليت هاي دستگاه هاي اجرايي و بحث هاي نرم افزاري توجه خاصي شده است.
مطابق با تعريف رسول خادم اين سيستم به معناي اين است كه فعاليت كليه دستگاه هاي اجرايي در شهر، در مورد اوقات فراغت ساماندهي شده وامكانات آنها در قالب برنامه هايي در اختيار شهروندان قرار مي گيرد.
در سيستم جديد اوقات فراغت هر يك از سازمان ها بودجه اي را براي بحث مديريت آن در نظر مي گير د و در قبال ارايه برنامه از سوي دستگاه هاي اجرايي اين بودجه را ساماندهي مي كند تا در آبان ماه هر سال برنامه ريزي كلي براي سال بعد داشته باشند.
سازمان ملي جوانان، به عنوان يك سازمان مرتبط و مستقل، عضو شوراي نظارت و ارزشيابي طرح ساماندهي اوقات فراغت است و از آنجايي كه در بحث اوقات فراغت مسووليت جدي متوجه اين سازمان است، رسول خادم از همكاري صددرصدي با اين سازمان خبر داده است.
دو نكته قابل تامل دراين مورد برنامه ريزي هاي سني و جنسي و همچنين ساماندهي اقشار محروم و آسيب پذير است كه استطاعت مالي براي شركت در اين برنامه ها را ندارند؛ رئيس كميسيون فرهنگي در خصوص مورد اول معتقد است كه اوقات فراغت سن و جنس نمي شناسد و اين برنامه ريزي در تمام مقاطع و سنين و براي تمام شهروندان، در نظر گرفته شده است.
در مورد اقشار آسيب پذير و محروم نيز، حضور كميته امداد به عنوان متوليان زير پوشش قرار دادن اين قشر از جامعه، مفيد است. رسول خادم مي گويد: «در اين كميته مددجويان تحت پوشش سازمان هاي ذي ربط براي حضور اقشار آسيب پذير و محروم در بحث اوقات فراغت، فعاليت مي كنند.»

مناطق آلوده اطراف فرودگاه
جايي از تهران را پيدا مي كنيد كه گوش هايتان بتواند ساعتي را در آنجا بيارامد؟ حتي كوچه هاي دورافتاده و باريك محله ها نيز از سر و صداي نان خشكي ها در امان نيست، چه رسد به آنكه ساكن اطراف فرودگاه باشيد. حال آنكه آلودگي صوتي باعث بيشترين خستگي هاي روحي و جسمي، ترس، اضطراب و پرخاشگري است. تحقيقات انجام شده در كشورهاي اروپايي بر روي افراد ساكن مناطق نزديك فرودگاه يا اتوبان هاي شلوغ، نشان مي دهد، اختلالات رفتاري در اين افراد بيشتر ديده مي شود. همچنين كاهش قدرت يادگيري كودكان ساكن اين مناطق، افزايش سقط جنين، مرگ و مير، كاهش وزن نوزادان در هنگام تولد و بسياري ديگر از اين موارد از جمله آثار ناشي از آلودگي صوتي است كه در افراد ساكن اين نواحي ديده مي شود. فرودگاه مهرآباد شايد به لحاظ نزديكي به شهر براي مسافران مناسب باشد، اما اين عوارضي است كه دامنگير ساكنان اطراف آن خواهد شد.

لزوم بازنگري در ساختار آموزش و پرورش
ساختار آموزش و پرورش هم براي مسوولان و مردم مشكلي شده است. از حقوق معلمان و... كه بگذريم، نوع آموزش، تطابق دروس با نيازها، آموزش درمدارس دولتي و به روز شدن مباحث درسي نيز خود مسايلي است كه دست اندركاران با آن درگيرند. روساي دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي كشور در چهل ونهمين نشست خود در دانشگاه تبريز با بررسي سندهاي توسعه نظام علمي كشور و برنامه چهارم توسعه و تبيين ويژگي هاي مديريت هاي دانشگاهي در نظام غير متمركز و ضرورت ها و الزامات تحقق آنها، نكاتي را در ۱۰ بند اعلام كردند. لابد مي پرسيد توسعه نظام علمي كشور و صدور بيانيه در ارتباط با آن چه ربطي به ساختار آموزش و پرورش دارد؟ ربطش اين است كه يكي از بندهاي جدي و اساسي اين بيانيه لزوم بازنگري در ساختار آموزش و پرورش است.

بساز بفروش ها به سود كم قناعت كنند
بساز بفروش ها اگر مي خواهند همچنان موفقيت راتجربه كنند، گوش به زنگ باشند، همه مناطق شهر تهران مستعد ساخت و ساز نيست. مهندس كنعاني مشاور معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران گفته، مناطق ۴۵۱۴۱۵،،، و۲۰ تهران بيشترين قابليت توسعه و ساخت و ساز را به دليل وجود اراضي باير دارا هستند. وي همچنين افزود: «براساس نتايج تحقيقات، بيشترين ميزان برج سازي در مناطق۱، ۲۳، و۶ انجام شده و متوسط ارتفاع ساختمان ها در اين مناطق ۴۵، طبقه است، در حالي كه مناطق ۱۸ ۱۹،و۲۰ كوتاه ترين قسمت تهران به حساب مي آيند. به گفته مشاور معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران، آن دسته از برج سازان كه قصد بهسازي بافت هاي فرسوده را دارند نيز مي توانند مناطق۱۴۱۳۱۲۱۱۱۰۹،،،،، و۱۷ را براي اين كار انتخاب كنند.

دانشگاه صنعتي شريف باز هم اول
چند دانشگاه هستند كه سطح آموزشي در آنها بالاست. به همين دليل مقام هاي علمي مسابقات دانشجويي سال به سال دست به دست ميان اين دانشگاه ها مي چرخد. امسال هم تيم ۵ نفره رياضي دانشگاه صنعتي شريف از ميان ۳۵ تيم مقام اول را كسب كرد. زياد هم دور از انتظار نبود.به هر تقدير تيم رياضي دانشجويي اين دانشگاه با كسب ۵/۶۸۸ امتياز از مجموع ۱۲۰۰ امتياز و به دست آوردن ۳ مدال طلا مقام اول را به دست آورد و تيم هاي رياضي دانشگاه هاي صنعتي اميركبير و فردوسي مشهد نيز به ترتيب با كسب ۴۸۳ و ۴۲۸ امتياز دوم و سوم شدند و لوح سپاس و مدال انجمن رياضي ايران و هداياي خود را از رئيس دانشگاه صنعتي شريف و شهردار تهران دريافت كردند. بيست و هشتمين دوره مسابقات در محل دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد.

مواظب نهاد خانواده باشيد
خانواده از مهم ترين نهادهاي جامعه محسوب مي شود كه افزايش مشكلات در آن مي تواند فعاليت در نظام اجتماعي را نيز مختل كند. به گفته يك وكيل دادگستري به دليل اينكه حقوق ايران بر نظام خانواده تاكيد دارد گرايش به بازگرداندن حق طلاق به مردان افزايش يافته است. حقوق خانواده در كشور ما بر عكس حقوق تجارت يا بيمه كه از غرب گرفته شده بر گرفته از فقه و شرع اسلام است. از آنجا كه خانواده پايگاهي براي رشد و حفظ حقوق افراد است در نظام حقوق اسلامي به اين نهاد اهميت بسياري داده شده است. سيستم حقوقي غرب بر پايه اي كه حفظ خانواده در آن مطرح نيست بنا شده است، در حالي كه در مقررات حقوقي ما شرايطي كه منجر به جدايي زوجين مي شود سخت گرفته شده و رويه قضايي به گونه اي است كه جدايي زوجين به دليل حفظ حقوق آنها يا فرزندان به راحتي ممكن نيست.

فقرا هم به دانشگاه مي روند
دانشگاه هم دانشگاه هاي برزيل، مي پرسيد چرا؟ چون داوطلبان ورود به اين دانشگاه ها لازم نيست، از سد بلند بالاي كنكور عبور كنند. تحصيل در مدارس غيرانتفاعي و گذراندن كلاس هاي كنكور گران قيمت نيز امتيازي براي ورود به اين دانشگاه ها نيست، چرا كه «لوئيز ايناسيو لولا داسيلو» رئيس جمهوري برزيل اعلام كرده قصد دارد نيمي از سهميه دانشگاه هاي دولتي و رايگان را به دانش آموزاني كه در مدارس دولتي درس خوانده اند، اختصاص دهد. بر اساس اين طرح كه در آينده نزديك با نام دانشگاه براي همه به تصويب پارلمان برزيل خواهد رسيد هر سال ۶۰ هزار سهميه دانشگاه هاي دولتي به دانش آموزان خانواده هاي فقير برزيلي اختصاص داده مي شود كه نصف اين سهميه نيز به سياه پوستان و بوميان اختصاص دارد.

توانير بدهي خود را مي پردازد
۷۰۰ ميليارد تومان از بدهي هاي بانكي شركت توانير در سال جاري سررسيد مي شود.
طبق آمارهاي ارايه شده از سوي سيستم بانكي ۷۰۰ ميليارد تومان از مجموع بدهي هاي شركت توانير در سال جاري به سيستم بانكي بازپرداخت خواهد شد.
تسهيلات مذكور براي ساخت نيروگاه، تكميل پروژه هاي نيمه تمام و افزايش ظرفيت توليد برق از سيستم بانكي دريافت شده است.
طبق آخرين گزارش ها، شركت توانير در مجموع ۲ هزار ميليارد تومان به شبكه بانكي بدهكار است.پيش از اين ساخت نيروگاه تنها در انحصار دولت بود اما هم اكنون بخش خصوصي نيز مي تواند در اين قبيل پروژه ها سرمايه گذاري كند.

آسفالت هاي غير استاندارد
آسفالت هاي توليدي در ايران استاندارد نيستند.
وزير راه و ترابري ضمن اعلام مطلب فوق افزود: »طبق بررسي هاي صورت گرفته متوسط عمر آسفالت هاي توليدي در ايران حدود ۵ سال است درحالي كه عمر آسفالت هاي استاندارد در ساير كشورها به حدود ۲۰ سال مي رسد.»
احمد خرم، گفت: »همين مساله هزينه نگهداري و مرمت اتوبان ها و جاده هاي ايران را به شدت افزايش داده و ضريب ايمني در جاده هاي ايران را كاهش داده است.»وي افزود: »ساخت آسفالت در ايران طي سال هاي گذشته در انحصار دولت بود. اما تمهيداتي براي واگذاري كارخانه هاي آسفالت سازي به بخش خصوصي و تاسيس واحدهاي خصوصي توليد آسفالت صورت گرفته است.»

خودروهاي  استاندارد ۸۳
با رعايت استاندارد ۸۳، ۸۰ درصد آلودگي خودروها كاهش مي يابد.
درحال حاضر تمامي خودروهاي توليدي ايران داراي كاتاليز و انژكتور هستند كه كمك شاياني در وضعيت بهبود آلاينده هاي منتشره از اگزوز اتومبيل ها مي كند.براين اساس استاندارد زيست محيطي كه خودروهاي توليدي را بهبود بخشيده استاندارد ۸۳ECER با ويرايش هاي«۰۳ و ۰۱-۰۰ »است.
گفتني است لازمه اجراي استاندارد ۸۳ وجود بنزين بدون سرب است كه درحال حاضر در كشور مهيا است.همچنين خودروهايي كه درحال حاضر توليد مي شوند نسبت به گذشته ۸۰ درصد آلودگي شان كاهش يافته و اين به خاطر رعايت استانداردهاست كه مصرف سوخت راهم كاهش مي دهد.

در شهر
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
سفر و طبيعت
طهرانشهر
|  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |