سه شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۸۲
جذابيت هاي هفته ميراث فرهنگي
۳۴۰۰ سال بعد، انيشوشيناك
هفته اي را آغاز كرده ايم كه اگر كمي وقت داشته باشيم از زندگي در تهران لذت مي بريم. در هر گوشه شهر تاثير هفته ميراث فرهنگي ديده مي شود
007521.jpg
اين مجسمه را مي توانيد در هفته ميراث فرهنگي ببينيد. البته در ابعاد تازه. يك مجسمه مينياتوري به ارتفاع ۵/۲ متر
عكس: هادي مختاريان 
الهه   آب در بين النهرين، روي كلاهخود ايستاده. دو ايزدبانو دست به دعا برداشته اند و دختري از تابلو بيرون پريده. اين يك رويا نيست. هفته ميراث فرهنگي آغاز شده. توضيح بيشتر براي درك اين مقدمه لازم است؟
۵/۲ متر مينياتور
حمدرضا نيك سيرت فر» را حتما مي شناسيد. اگر نمي شناسيد هم ما برايتان مي نويسيم كه او خالق مجسمه مينياتور است.
ماجراي مجسمه مينياتور از پاييز سال گذشته آغاز شد. «محمدرضا نيك سيرت فر» پس از ۴ سال مطالعه و پژوهش عاقبت در آذر سال ۱۳۸۲ اولين مجسمه مينياتور را كه طرحي از يك دختر ايراني بود به پايان رساند. اين مجسمه مينياتور در ابعاد ۳۸*۵۸ و ارتفاع ۱۳ سانتي متر بازتابي گسترده در عرصه هنر داشت. حتي از كشورهاي حاشيه خليج فارس پيشنهاداتي براي خريد اين اثر ارايه شد، اما سازنده مجسمه ترجيح داد آن را در ايران حفظ كند.نكته جالب در مجسمه مينياتور اينكه، نيك سيرت فر تمام معيارهاي لازم براي ايراني بودن آن را رعايت كرده است. حتي گره شال مجسمه با رعايت تاب و پيچش پارچه ايراني بين صفر تا ۳۶۰ درجه در نظر گرفته شده.
به هر حال خالق اين مجسمه كه براي اولين بار از تابلوي نقاشي بيرون پريده و ۳ بعدي شده در حال آماده ساختن اثري جديد براي نمايش در هفته ميراث فرهنگي است؛ همان دختر، بزرگ تر مي شود. ارتفاع مجسمه مينياتور اينبار به ۵/۲ متر مي رسد. محمدرضا نيك سيرت  فر قصد دارد مراحل پاياني ساخت اين مجسمه مينياتور را مقابل چشمان علاقه مندان به هنر مجسمه سازي انجام دهد. براي تماشاي حركت دستان او روي بدن مجسمه مي توانيد از امروز به گالري نيك برويد.كار او از ديروز آغاز شد و تا ۴ خرداد ادامه دارد.
انيشو شيناك 
اگر مشغله هاي شغلي و ذهني به شما اجازه نمي دهند كه پرسه اي در شهر بزنيد و از هفته ميراث فرهنگي لذت ببريد، بايد يكي از آثار به نمايش درآمده را در اينترنت جست وجو كنيد؛ طرح الهه آب روي كلاهخود.
انيشوشيناك ( الهه آب) پير شده. عمر الهه آب به ۳۴۰۰ سال رسيده، اما هنوز زنده است. شما مي توانيد اين كلاهخود را در سايت موزه رضا عباسي ببينيد.
جنس اين كلاهخود از برنز است. روي آن الهه آب با موها و ريش هاي بافته ديده مي شود كه ظرفي را مقابل سينه نگه داشته و از دو طرف آن رشته هاي آب جاري است. الهه آب تاجي شاخدار بر سر دارد كه روي آن طرحي شبيه صليب ديده مي شود. در دو طرف الهه آب دو ايزد بانو را مي بينيد كه دست به دعا برداشته اند. ظاهرا انيشوشيناك همان الهه آب شيرين در بين النهرين است. اين كلاهخود در جنگ ها روي سر بالاترين مقام سپاه قرار مي گرفته.
۱۰ قرن خوشنويسي 
گذشته از كلاهخود خداي آب كه مي توانيد آن را در سايت موزه رضا عباسي ببينيد، مي توانيد براي تماشاي ۱۰ قرن خوشنويسي ايران هم به اين موزه برويد.
نمايشگاه ۱۰ قرن خوشنويسي ايران، شامل ۵۰ اثر خصوصي از خانواده عتيقي است كه در هفته ميراث فرهنگي برگزار مي شود.
اين آثار خوشنويسي از قرن ۳ تا ۱۳ توسط خانواد عتيقي در مجموعه اي خصوصي جمع آوري شده. قرار است ۴۰ اثر از اين آثار هم در نمايشگاه بهار ايراني در كاخ شهرداري پاريس به نمايش گذاشته شود. در موزه رضا عباسي مي توانيد آثاري از ميرزاغلامرضا، ميرعلي هروي، ميرحسين خوشنويس، ميرعماد و ... را ببينيد. امروز حضور در موزه عباسي را در برنامه روزانه خود بگنجانيد.
موزه زندان 
موزه اطلاعات واقع در كاخ - موزه سعدآباد كه روزهاي زيادي از افتتاحش نمي گذرد در هفته ميراث فرهنگي آماده پذيرايي از علاقه مندان به هنر و البته سياست است!
قرار است در اين موزه نمايشگاهي از زندان هاي دوران پهلوي برپا شود. سلول هاي انفرادي، اطلاعاتي از زندانيان سرشناس آن دوران و مصاحبه با چهره هاي ماندگار زندان از برنامه هاي اين نمايشگاه است. قرار است چهره هاي سرشناس زندان، فضاي آن دوران را براي مردم توصيف كنند.موزه زندان پنج شنبه و جمعه هر هفته آماده پذيرش شماست.
برنامه هاي ديگر
اگر هفته ميراث فرهنگي با برنامه هايي كه برايتان نوشتيم پر نشد، چند پيشنهاد ديگر هم برايتان داريم. مثلا ۹۰ عكس از خانه هاي تهران قديم در فرهنگسراي انقلاب، نمايش آداب، رسوم و هنرهاي سنتي بيرجند در فرهنگسراي بهمن و يا نقاشي هاي پشت شيشه خاندان سلحشور در كاخ گلستان. اگر اين برنامه ها كافي نيستند بايد چمدان ها را ببنديد و از هفته ميراث فرهنگي با گردش در دور ايران لذت ببريد.

رئيس كميته ايمن سازي و بهسازي شوراي شهر تهران
آزمايش خاك براي ساخت و سازها بايد اجباري شود
اجباري بودن انجام آزمايش مكانيك خاك نبايد به بلندمرتبه سازي محدود شود.
رئيس كميته ايمن سازي و بهسازي ابنيه شوراي شهر تهران در گفت وگو با خبرنگار ما عامل اصلي حادثه رانش زمين در منطقه فرحزاد را ساخت و ساز بر روي زمين سست و شيب دار بدون رعايت محاسبات دقيق فني و اجراي سازه متناسب با وضعيت خاك منطقه دانست.
دكتر حمزه شكيب افزود: در حال حاضر آزمايش مكانيك خاك تنها براي ساختمان هاي بلندمرتبه اجباري است در حالي كه براي ساختمان هاي معمولي سه و چهار طبقه چنين الزامي وجود ندارد و در نتيجه هر از گاهي شاهد وقوع حوادثي مشابه در گوشه و كنار شهر مي باشيم.
عضو شوراي شهر با بيان اينكه در حال حاضر دستورالعمل مدوني در رابطه با اجباري بودن آزمايش خاك براي ساختمان هاي كم طبقه وجود ندارد، بازنگري در آئين نامه ۲۸۰۰ را خواستار شد و گفت:  اگر در منطقه فرحزاد از همان ابتدا با انجام آزمايش خاك و محاسبات دقيق فني و در نظر گرفتن تمهيدات ويژه نظير پايدار كردن شيب زمين، فونداسيون ساختمانها متناسب با خاك منطقه، اجرا مي شد هم اكنون شاهد بروز اين حادثه نبوديم.
وي افزود: از آنجا كه برخي نقاط ديگر نيز مستعد لغزش زمين است و مشكلات ژئوتكنيكي دارد قطعا بايد براي ساخت و سازهاي آن مناطق مطالعات ويژه انجام و سازه متناسب با وضعيت منطقه اجرا شود.
شكيب وزارت مسكن و شهرسازي را متولي تدوين مقررات فني ساختمان در كشور عنوان كرد و گفت شوراي شهر پيشنهادهاي اصلاحي خود را در اين رابطه ارايه خواهد داد.
وي افزود:  با بازنگري در قوانين موجود بايد انجام آزمايش خاك براي ساخت و سازهاي متداول كم طبقه دست كم در مناطق بحراني الزامي شود.
رئيس كميته ايمن سازي شوراي شهر در پاسخ به اين پرسش كه وظيفه شهرداري در اين زمينه چيست گفت: شهرداري متناسب با مقررات و آئين نامه هاي موجود انجام وظيفه مي كند، به بيان ديگر مقررات بايد وجود داشته باشد تا مهندسين ملزم به اجراي آن باشند.
وي افزود: شوراي شهر با توجه به حادثه رانش زمين در فرحزاد، به دنبال اين است كه با انجام كار كارشناسي مشكل نه تنها در اين منطقه بلكه در ساير نقاط ديگر نيز به طور اصولي حل شود.
عضو شوراي شهر گفت: در منطقه فرحزاد به رغم سست بودن خاك و شيب تند، فونداسيون روي خاك دستي بنا شده است در حالي كه بايد با استفاده از شمع، روي سنگ بستر اجرا مي شد.
به گفته وي مشكلات پيش آمده براي برخي ساختمان هاي واقع در اين منطقه در حالي است كه هنوز زلزله اي اتفاق نيفتاده است زيرا زلزله مي تواند عامل تشديد كننده براي آنجا به شمار رود.

تشكيل شوراي برنامه ريزي ورزش تهران
شوراي برنامه ريزي ورزش تهران از سوي شهرداري تهران تشكيل مي شود. دكتر محمد خوش چهره در گفت وگو با ايسنا با اعلام اين خبر اظهارداشت: به موجب اجراي اين پروژه شهرداري تهران سعي دارد همانند ساير كلان شهرهاي دنيا تمامي ظرفيت ها و امكانات ورزشي تهران را به سمت يكپارچگي سوق دهد.
وي افزود: به اين ترتيب از يك سو خلا‡ توزيع نامناسب مكاني رشته هاي ورزشي پر مي شود تا استفاده بهينه از امكانات ورزشي براي تمام اقشار ميسر شود و از سوي ديگر امكان دستيابي همه ي افراد به ورزش به ويژه «ورزش ارزان» فراهم خواهد شد.
رئيس حوزه  مشاورين شهرداري تهران ادامه داد: بر اين اساس قصد داريم از تمامي نهادها، سازمان ها و مراكزي مانند شهرداري، آموزش و پرورش، سازمان تربيت بدني استان، بسيج و... كه به نوعي درگير امر ورزش يا منتفع از آن هستند، در شوراي برنامه ريزي ورزش تهران دعوت به عمل آوريم.
وي اضافه كرد: علاوه بر اين از روساي برخي فدراسيون ها، مسئولان سازمان تربيت بدني و آموزش و پرورش (معاون وزير آموزش و پرورش) در اين شوراي تركيبي استفاده شده است كه هر يك بنا بر حوزه ي مديريتي خود به ايفاي نقش مي پردازند.
وي با تاكيد بر مديريت منسجم به منظور در اختيار قراردادن امكانات به نقاط كم برخوردار در آموزش و پرورش، گفت: در اين رابطه حتي شهرداري ها در راستاي ساخت و ساز واحد هاي ورزشي ملزم شده اند.
خوش چهره شهرداري را در رونق بخشيدن به ورزش مصمم دانست و افزود: البته شكل گيري يك وضع مطلوب مستلزم سازماندهي اجرايي تا اجزاي پاييني ورزش است و وجود هيات هاي ورزشي، تقويت ورزش محلات و ... از جمله مواردي است كه مي توانند در زمينه  بكارگيري مطلوب ظرفيت ها و ترويج ورزش همگاني و به دنبال آن ورزش قهرماني با هدف ارتقاء روحيه شادابي، نشاط و افزايش ضريب سلامت تاثير بسزايي داشته باشند.
وي ابراز اميدواري كرد: با ساماندهي امور ورزش تهران فرصت مناسبي براي شهروندان به خصوص جوانان فراهم شود.
وي تصريح كرد: با مديريتي منطقي بايد به سمت كاهش هزينه هاي استفاده از امكانات ورزشي پيش رويم به ويژه در مناطقي كه ورزش مي تواند از خطراتي مانند گسترش بزهكاري، اعتياد و به طور كلي ناهنجاري هاي اجتماعي پيشگيري كند. بنابراين در اقدامي  فعال و محوري اين امر را در دستور كار قرار داده ايم.

ستون شما
زندگي شيرين مي شود
بعد از چاپ گزارش «خانه اي اندازه يك قوطي كبريت» خبرهاي خوشي دارد به گوش مي رسد. آقايي ضمن تماس با ايرانشهر اعلام آمادگي كرده اند بين ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان كمك كنند. بنياد مسكن هم اعلام آمادگي كرده اند، مشكل اين خانواده را حل كنند و كمك هاي لازم را به ايشان انجام بدهند. اميدواريم همه مشكلات به اين خوبي حل شود.
يك تماس دردناك 
صبح شنبه تماس تلفني ناراحت كننده اي داشتيم.
يك خانم با ۴ بچه كه شوهرش فوت كرده و پسرش هم بر اثر سرطان فوت كرده و براي تامين مخارج زندگي مجبور شده كليه اش را بفروشد. او كه در تمام مدت گريه مي كرد، مي گفت ديگر هيچي براي خرج كردن ندارند. شماره تماس اين شهروند در دفتر روزنامه موجود است.
تنها به خاطر دو سانتي متر
«جواني ۲۳ ساله هستم. در زمان دبيرستان يكي از معلمانم مي گفت اگر شغل نداشته باشيد، پولي هم در كار نيست.(No job=No mOney) براي به دست آوردن شغل، روانه دانشگاه شدم. اكنون ترم آخر دوره كارشناسي زبان انگليسي هستم و معدلم ۹۵/۱۷ است. مدتي پيش در آزمون استخدامي سازماني شركت كردم و از كل نمره ۱۰۰، نمره ۹۷ گرفتم. همه مي گفتند حتماً استخدام خواهم شد.
تا يك هفته فكر مي كردم اگر قبول شوم خستگي ۱۶ سال تحصيل مداوم از تنم مي رود، اما بعد از يك هفته و شركت در مصاحبه اعلام كردند كه ۲ سانتي متر قدم كوتاهتر است و اين شغل را نيز مانند چند تجربه قبلي ام از دست دادم. پس از مدت ها شوك بالاخره به اين نتيجه رسيدم كه حرف معلم غلط بوده و صورت صحيح آن به اين ترتيب است( No Money=No Job) : اگر پول نباشد نمي تواني پارتي جوركني و در نتيجه شغلي هم در كار نيست. خانواده خوب، فرهنگي بودن، تحصيلات دانشگاهي و وضعيت ظاهري مناسب، همه كشك است.»
آقاي «آ.م» بهتر است به جاي فكر به كشكي بودن قضايا، فكري به حال دوسانت كمبود قد خود بكنيدكه «كشك» قويتر از اين حرف هاست.
يازده ماه بعد
«اول گفتند هر چند تا تلفن همراه ثبت نام كنيد واگذار مي شود. حالا اعلام مي كنند بعد از يازده ماه يك عدد واگذار مي شود و بعد از يازده مابقي را واگذار مي كنند. آيا به نظر شما اين كلاهبرداري نيست؟»
اين اعتراض يكي از خوانندگان روزنامه است كه با ما تماس گرفتند و لابد فكر كرده اند اينطوري ممكن است خط هايشان را زودتر بدهند.
بي انضباطي 
خانم عبداللهي از تهران با دفتر روزنامه تماس گرفتند و جواد رسولي را به بي انضباطي متهم كردند. ايشان گفتند برنامه هاي تلويزيوني كه در ستون صبح تا شب اعلام مي شود هيچ كدام سر موقع پخش نمي شود و تازه ايشان (خانم عبداللهي) به فرهنگسرا نمي روند وگرنه لابد برنامه هاي آنجا هم اشتباه اعلام مي شود.
آقاي رسولي بي انضباطي را كنار بگذاريد و بيشتر دقت كنيد!
تعويض 
جناب آقاي رزمخواه نامه اي نوشته اند و در آن درباره به قول خودشان سريال تكراري و قديمي ورود خودرو و خروج خودروهاي فرسوده حرف زده اند.
همواره اكثر كارشناسان براي بهبود كيفيت و كميت خودروهاي داخلي، ورود خودرو خارجي را به تعرفه معقول كه از توانايي قشر متوسط جامعه كه داراي خودروهاي فرسوده هستند برآيد مورد تاييد و تاكيد قرار داده اند، اما متاسفانه چنين اظهارنظرهايي بايگاني شده است و به اين ترتيب هيچ پيشرفتي در صنعت خودرو داخلي پديد نخواهد آمد.
از اين گذشته بسياري از مالكان خودروهاي فرسوده تمايلي به جايگزيني خودروشان با خودرو داخلي ندارند و هيچ اعتباري براي افرادي كه تمايل به جايگزيني خودرو فرسوده شان دارند وجود ندارد.
xxx
اين هم چند بيت غزلي كه آقاي احمد آهنچيان درسفري كه به بم داشته اند، سروده اند و براي همشهري فرستاده اند:
«نخل ها ايستاده در عزاي زمين گريه مي كنند
در مرگ ارگ عزيز پاي زمين گريه مي كنند
آنان كه رفته اند همه يادشان به خير
اينان كه مانده اند در سراي زمين گريه مي كنند
دريك نفس بم از نفس افتاد و خاك شد
خلقي به جاي جاي زمين گريه مي كنند

صبح تا شب
جواد رسولي 
سينما
اعضاي فيلمخانه ملي ايران امروز ساعت ۳۰:۱۸ مي توانند فيلم درياي عميق آبي را تماشا كنند كه محصول ۱۹۵۵ است و آناتول ليتواك كارگرداني اش كرده است. از اين كارگردان ممكن است فيلم شب ژنرال ها را ديده باشيد: در درياي عميق آبي، ويوين لي، كنت مور، اريك پورتمن و املين ويليامز بازي مي كنند.
در تالار ناصرخسرو امروز ساعت۱۴ فيلم مشت ساخته نورمن جيوسون نمايش داده مي شود. فيلم دوبله است و سال ۱۹۷۸ ساخته شده. ساعت۱۶ علاقه مندان به سنيماي فورد مي توانند دختري با روبان زرد را ببينند. جان وين هم در اين فيلم بازي مي كند. بالاخره اين كه ساعت ۱۸ فيلم آرماگدون به كارگرداني مايكل بي به نمايش در مي آيد. بروس ويليس و ليوتايلر در فيلم بازي مي كنند. فيلم محصول سال ۹۹ است و با زيرنويس فارسي پخش مي شود.
كتاب 
«بعضي ها داغ شو دوست دارن» يكي ديگر از فيلم ها و فيلمنامه هايي است كه بيلي وايلدر ساخته و متن را به همراه آي.اي.ال دايموند همكار فيلمنامه نويس اش نوشته است. يك كمدي درباره دهه بيست و دوران ممنوعيت فروش مشروبات الكلي و همين طور كشتار سن والنتين. فيلمنامه را نشر نيلا با ترجمه شهرام زرگر چاپ كرده است و از آنجايي كه سال پيش اين نشر، فيلمنامه آپارتمان را از همين كارگردان و نويسنده چاپ كرده بود، به نظر مي رسد آنها مي خواهند اين جريان را هر سال ادامه دهند. بعضي ها داغ شو دوست دارن در ۱۷۲ صفحه و به قيمت ۱۵۰۰ تومان به بازار آمده است.
تئاتر
اسب ها، سال ۵۹ هجري شمسي نام نمايشي است كه در سالن اصلي تئاتر شهر روي صحنه است. اين نمايش كار محمد رحمانيان است و ساعت ۱۹ شروع مي شود. در سالن چهارسو مي توانيد نمايش سراب به كارگرداني حسين پارسايي را تماشا كنيد كه ساعت ۲۰ آغاز مي شود.
سالن سايه ميزبان حامد محمد طاهري و كار تازه اش «خانه در گذشته ماست» است. از طاهري پيشتر نمايش «سياها» را ديده بوديم. شروع اين يكي هم ساعت ۲۰ است. در سالن قشقايي نصرالله قادري نمايش قصه شهر فرنگ شهر ما را روي صحنه برده است. در سالن كوچك مجموعه تئاتر شهر هم دو كار از آناهيتا اقبال نژاد روي صحنه است. يكي ساعت ۱۸ شروع مي شود و نامش هست «گوش كن» و ديگري با نام «ناتمام» ساعت ۲۰ اجرا مي شود.
فرهنگسرا
در فرهنگسراي انقلاب موزه اي تاسيس شده است به نام موزه انقلاب اسلامي. اين موزه شامل ۶ تالار است كه هر كدام نام ويژه اي دارند. تاريخ انقلاب اسلامي، شب هاي الله اكبر و اسلام و انقلاب اسلامي در آثار هنرمندان از جمله اين تالارها هستند. در اين موزه حوادث انقلاب اسلامي با استفاده از نور و صدا بازسازي شده اند. براي ديدار از اينجا به جز روزهاي تعطيل هر روز مي توانيد ساعت ۸ تا۱۸ به فرهنگسراي انقلاب برويد.
واحد هنرهاي تجسمي فرهنگسراي بهمن در گالري شماره ۲ نمايشگاهي برگزار كرده از آثار دانشجويان هنر و معماري دانشگاه مازندران. اين نمايشگاه تا ۷خرداد ادامه دارد و ۴۰ اثر در سه بخش سفال، چوب و شيشه در آن به نمايش گذاشته شده است. در گالري شماره ۱ هين فرهنگسرا هم مي توانيد از آثار اساتيد و دانشجويان دانشكده هنر دانشگاه يزد ديدن كنيد. اين گالري شامل ۱۱۰ اثر نقاشي انتزاعي و طبيعت گرا است و تابلوهايش با تكنيك رنگ روغن و اكروليك طراحي شده اند.
فرهنگسراي سالمند هم امروز بعد از ظهر ساعت ۳۰:۱۵ برنامه جشن هفتاد ساله ها را برگزار مي كند.
اين برنامه كه شامل قسمت هاي شاد و متنوع است در سالن موسسه الهادي برگزار مي شود. كافي است دست پدر يا پدربزرگتان را بگيريد و برويد خيابان دماوند،  پايين تر از پمپ بنزين قاسم آباد موسسه فرهنگي الهادي.
تلويزيون
امشب شبكه ۲ فيلم سينمايي دارد. لطفا نپرسيد چي به احتمال زياد همين امروز معلوم مي شود پيشنهادهايمان براي تماشاي برنامه هاي امشب آنقدرها متنوع نيست. مجموعه اين راهش نيست را ساعت ۳۰:۲۰ از شبكه ۳ مي توانيد ببينيد. سريال پرستاران ساعت ۱۰:۲۲ از شبكه يك پخش مي شود و نقطه چين هم مثل هر شب بعد از ۱۰دقيقه آگهي بازرگاني حدود ساعت ۴۰:۲۲ پخش خواهد شد.
تكرار مجموعه جست وجو در شهر را امشب ساعت ۲۳ از شبكه تهران تماشا كنيد و اگر بيدار بوديد حدود ساعت يك نصف شب قسمتي از سريال كارآگاه درك از شبكه يك پخش مي شود.

كاروان فرهنگي همدان درتهران
در جريان برنامه هاي هفته فرهنگي استان هاي كشور در هفته فرهنگي استان همدان كه دومين سري از اين برنامه هاست، قرار است كاروان فرهنگي هنري استان همدان با برنامه هاي مختلف از ۳۱ ارديبهشت ماه تا ۶ خرداد ماه در فرهنگسراي بهمن مستقر شوند. اين كاروان برنامه هاي متنوعي را شامل موسيقي محلي، تئاتر، فيلم هاي سينمايي مستند و كوتاه، شعر و ادبيات، هنرهاي تجسمي و دستي، سنتي و محلي به همراه مراسم تجليل از مفاخر فرهنگي هنري، برگزار خواهد كرد. همچنين براي معرفي بخش هاي گوناگون تاريخ فرهنگ و سنت هاي استان همدان، سمينارهاي متنوع علمي و هنري برگزار خواهد شد. براي استفاده از اين برنامه ها مي توانيد به نشاني: ميدان راه آهن، ميدان بهمن، فرهنگسراي بهمن مراجعه كنيد.

يادگارهاي دوران جواني
هميشه ديدن آثار و يادگار هاي دوران گذشته به خصوص دوران جواني جذاب و خاطره انگيز است نگارخانه آبي فرهنگسراي سالمند امروز جشني براي افتتاح نمايشگاه يادگار هاي دوران جواني سالمندان برگزار مي كند. در اين نمايشگاه مي توانيد يادگار هاي قديمي مثل چراغ مطالعه فتيله اي، سماور ذغالي، جاسكه اي قلاب بافي شده مربوط به ۶۵ سال پيش و آثار هنري مثل گلدوزي، عروسك سازي ،گلسازي و ... متعلق به حدود ۳۰ سال پيش را ببينيد. اين نمايشگاه كه با هدف يادآوري خاطرات گذشته سالمندان و ايجاد فرصت ها وفضاهايي براي ارايه آثار هنري آنها برگزار شده تا هفتم خرداد ماه ادامه دارد.

جمعه ها شطرنج
براي آخر هفته و روز تعطيل برنامه هاي زيادي مي شود ريخت. ورزش كردن يكي از اين برنامه هاست اما هر وقت از ورزش هاي فيزيكي حوصله تان سر رفت و خواستيد برويد سراغ ورزش هاي فكري، بد نيست بدانيد فرهنگسراي اقوام دارد مسابقات جام بهاره شطرنج برگزار مي كند.
اين مسابقه ها در رده  هاي سني مختلف برگزار و هر جمعه ساعت ۱۰ صبح شروع مي شود.
فرهنگسراي اقوام در ميدان ابوذر، خيابان سجادي جنوبي، ميدان بهاران واقع است. اگر اطلاعات بيشتري درباره مسابقات مي خواهيد با شماره تلفن ۶۲۳۷۴۷۰ تماس بگيريد.

تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
سفر و طبيعت
طهرانشهر
|  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |