سه شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۸۲ - May 18, 2004
رئيس جمهوري در پيامي به همايش ارتقاي سلامت و مبارزه با فساد اداري:
فساد اجتماعي و اداري با بخشنامه و تبليغات درمان نمي شود
نخستين همايش «ارتقاء سلامت و مبارزه با فساد نظام اداري» ديروز با پيام سيد محمد خاتمي، رئيس جمهوري در تالار الغدير دانشكده مديريت دانشگاه تهران آغاز به كار كرد.
رئيس جمهوري در پيام خود به همايش ارتقاي سلامت و مبارزه با فساد اداري تاكيد كرد: بيماري مهلك فساد اجتماعي و اداري صرفا با بخشنامه و تبليغات سياسي درمان نمي شود، چنانكه بي تفاوتي نسبت به آن نيز از آثار خطرناك آن در جامعه نمي كاهد.
رئيس جمهوري در اين پيام تاكيد كرد، واقعيت اين است كه فساد اداري آسيبي اساسي براي جامعه ماست كه ريشه  هاي اجتماعي، فرهنگي و تاريخي دارد. در برابر اين واقعيت، البته توان مقابله ريشه اي با آن نيز وجود دارد. فساد اداري، گسستگي و بي اعتمادي ميان حكومت و ملت، نگراني نسبت به آينده و فقدان بازخوردهاي آزاد اطلاعاتي در جامعه در يك مجموعه به هم پيوسته قرار دارند، از اين رو به روشني آشكار است كه سلامت اداري و مقابله با فساد چه در بخش هاي دولتي و چه در بخش هاي غيردولتي بدون اهتمام به مردمسالاري و برقراري جريان آزاد نقد و گفتگو در جامعه ناممكن است.
به گزارش ايرنا، اين همايش يك روزه به همت كميته علمي- فرهنگي ستاد ارتقاء سلامت اداري و مبارزه با فساد، نهاد رياست جمهوري و با هدف ايجاد تعامل و گفتمان ميان مجريان و دانشگاهيان در مبارزه با فساد اداري در سطح ملي تشكيل شد.
براساس اين گزارش معاونان، مديران كل و كارشناسان ذيربط در وزارتخانه ها و استانداريهاي كشور به عنوان شركت كنندگان در بخش اجرايي و اعضاي هيأت علمي دانشگاهها در رشته هاي مرتبط با مقوله فساد اداري شركت كنندگان بخش علمي اين همايش را تشكيل مي دهند.
اين همايش به عنوان بخشي از فعاليتهاي دولت در زمينه ارتقاي سلامت اداري و مبارزه با فساد در نظام اداري برگزار شده و در طول برگزاري آن دست اندركاران اجرايي اين حوزه در دستگاه هاي اجرايي و نيز انديشه ورزان اين عرصه علمي در دانشگاه ها در سطح ملي گرد هم مي آيند تا صيانت از سلامت اداري نظام را به گفت وگو بنشينند.
در حاشيه اين همايش نيز ميزگردي با حضور مسئولان و رئيسان سازمانهاي بازرسي و نظارت نظام جمهوري اسلامي ايران تدارك ديده شده كه در اين ميزگرد، مجريان به اعلام نظرات و نيز ميزان موفقيت ها و ناكامي ها در امور مربوط و مشروح برنامه هاي كاري آتي خود مي پردازند.
حل مسئله بيكاري، تورم و گراني
بايد مورد توجه سازمان مديريت باشد
رئيس جمهور همچنين در جمع رييس و مديران سازمان مديريت و برنامه ريزي بر نقش محوري سازمان مديريت و برنامه ريزي در مديريت كل كشور و لزوم تعامل ساير بخش ها با اين سازمان در همه زمينه ها تاكيد كرد.
به گزارش ايسنا،رئيس جمهور ديروز در اين ديدار افزود: ما از بيكاري و افزايش تورم رنج برده و سعي در مهار آن داريم و البته گام هاي بسياري در زمينه تقويت بنيه  اقتصادي و افزايش توليد نيز برداشته ايم.
وي با اشاره به طرح اصلاح ساختار اقتصادي در سال هاي اول رياست جمهوري خود و ايجاد حساب ذخيره ارزي در دوره دوم، گفت: با وجود آن كه پيشنهادهايي براي هزينه كردن اين درآمدها مطرح شد كه مي توانست برخي نيازهاي جامعه را برآورده كند، اما دولت اين حساب را براي تقويت بنيه هاي اقتصادي كشور و آينده آن و براي اعطاي وام به بخش خصوصي در جهت افزايش توليد و ايجاد اشتغال ايجاد و ساماندهي كرد.
رئيس جمهور با اشاره به اينكه توليد بدون ايجاد نقدينگي و سرمايه گذاري پا نخواهد گرفت، گفت: مجبوريم به برخي از لوازم پيامدهاي اين روند تن دهيم و در عين حال به مهار تورم و كاهش بيكاري اهتمام داشته باشيم.
خاتمي كاهش نرخ بيكاري و ايجاد حدود هفتصد هزار شغل در دولت خود، كاهش نرخ تورم و تك نرخي كردن قيمت ارز را به عنوان عملكرد مطلوب دولت برشمرد و خواستار پيگيري مجدانه برنامه هاي اقتصادي شد.در اين ديدار «برادران شركاء» رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور جايگاه اين سازمان در تنظيم بودجه كشور را بسيار حساس توصيف كرد و گزارشي از چگونگي تغييرات وسيع و مثبت در سازمان برنامه ريزي، بحث مديريت دولت و نظارت ارائه كرد.

در پي انفجار در بغداد
افزايش قيمت نفت در بازار شدت گرفت
006597.jpg
گروه اقتصادي: در حالي كه روند رو به افزايش قيمت نفت در بازارهاي جهاني همچنان ادامه دارد، ادامه ناامني در بغداد و انفجار ديروز كه منجر به مرگ رئيس دوره اي دولت انتقالي اين كشور شد موجب تشديد اين روند شد.
در عين حال در واكنش به فشارهاي كشورهاي صنعتي براي افزايش توليد اوپك رئيس اين سازمان اعلام كرد كه اعضاي اين سازمان نسبت به روند افزايش قيمت نفت خام حساس و نگران هستند. وي گفت: اگر همه اعضاي اين سازمان در كنفرانس فوق العاده در آمستردام شركت كنند در مورد افزايش توليد تصميم گيري خواهد شد.
در همين حال يك مقام وزارت نفت كشورمان با اشاره به درخواست عربستان سعودي براي افزايش توليد اوپك به ميزان ۵/۱ ميليون بشكه تأكيد كرد كه افزايش قيمت ها به عوامل خارج از اوپك از جمله تحولات سياسي خاورميانه بستگي دارد و اين افزايش تأثير چنداني بر قيمت ها نمي گذارد.
ديروز قيمت هاي نفت به ۴۲ دلار نزديك شد.

گفت وگوي امروز
لايحه تشكيل جامعه مشاوران رسمي مالياتي ايران
گروه اقتصادي: لايحه تشكيل جامعه مشاوران رسمي مالياتي ايران اخيرا به مجلس شوراي اسلامي تقديم شده است.اين لايحه با يك مقدمه توجيهي و ماده واحده در نهم ارديبهشت ماه ۸۳ در هيات وزيران به تصويب رسيده بود.
با عيسي شهسوار خجسته رئيس كل سازمان امور مالياتي كشور گفت وگو كرده ايم.
* چه ضرورتي براي تصويب لايحه تشكيل جامعه مشاوران رسمي مالياتي در مجلس وجود دارد؟
- ضرورت تصويب اين لايحه آن است كه كار افراد داراي صلاحيت ازنظر حرفه اي مورد تاييد يك نهاد رسمي قرار گيرد تا موديان مالياتي آنها را بشناسند و به آنها مراجعه كنند و درعين حال دستگاه هاي اجرايي در مقابل اين افراد متعهد شوند. درحال حاضر افراد زيادي هستند كه به عنوان مشاور مالياتي با بسياري از شركت ها، بنگاه هاي اقتصادي و افراد مختلف كار مي كنند و از صلاحيت هاي فني، حرفه اي لازم برخوردار نيستند و در مراجعه به دستگاه هاي اجرايي براي دفاع از حقوق موديان به دليل نداشتن ابزار قانوني عملا نمي توانند به اسناد، مدارك و اطلاعات لازم دسترسي پيدا كنند. اين لايحه موجب مي شود تا افراد صاحب صلاحيت براي مشاوره مالياتي مورد شناسايي قرار گيرند و مردم هم بدانند كه بايد به چه كساني مراجعه كنند.
همچنين درزمينه صورت هاي مالي كه توسط موديان تنظيم مي شود نيز اين افراد مي توانند خدمات مشاوره اي را به آنان ارائه دهند تا اين صورت هاي مالي براساس موازين قانوني تنظيم شود كه اين امر به شفافيت صورت هاي مالي و عملكرد مالي موديان مالياتي مي انجامد و باعث مي شود صورت هاي مالي به شكل صحيح تنظيم شود.
علاوه بر اين در ادارات مالياتي از ضريب اطمينان بالاتري برخوردار بوده و گزارش مورد تاييد آنان قرار گيرد همچنين تعارض بين ادارات مالياتي و موديان مالياتي كمتر مي شود.
بنابراين زمينه مفاسدي كه از رهگذر ايجاد نمايندگي ها در شرايط موجود پديد مي آيد را ازبين خواهد برد.
* چه تضميني براي همكاري مراجع ذي ربط دولتي با اين مشاوران در لايحه مذكور پيش بيني شده است؟
- اين تشكل يك نهاد عمومي غيردولتي (NGO) خواهد بود كه براساس مصوبه اي كه به تاييد هيات وزيران مي رسد تصويب خواهد شد. در اين اساسنامه ضوابط مربوط به چگونگي انتخاب اين افراد و نظارت بر نحوه عملكرد آنها پيش بيني شده و داراي آيين نامه اجرايي خواهد بود و همچنين آزموني براي انتخاب افراد برگزار شده و افراد منتخب داراي كارت شناسايي خواهند بود و اسامي آنها ازطريق جرايد عمومي اعلام خواهد شد. در متن قانون نيز اين تضمين پيش بيني شده تا كساني كه داراي اين كارت بوده و نمايندگي معتبر از هر مودي را داشته باشند با ارائه برگ نمايندگي آنها، دستگاه هاي اجرايي ملزم هستند تا در ارتباط با موضوع فعاليت مربوط به آن مودي اسناد و مدارك و اطلاعات لازم را در اختيار اين مشاوران قرار دهند. مشاور مالياتي مي تواند پرونده مالياتي مودي را به نيابت از او دريافت، مطالعه و بهره برداري كارشناسي نموده تا اگر موضوع به هيات حل اختلاف مالياتي كشيده شد به عنوان نماينده مودي در جلسه حل اختلاف شركت نموده و با دفاع از حقوق مودي راي و نظر خود را اعلام كند.

وزارت صنايع هنوز واكنش نشان نداده است
گروه اقتصادي: با انتشار بخش هايي از گزارش تحقيق و تفحص مجلس شوراي اسلامي از صنعت خودرو و تاكيد بر فقدان مديريت كار آمد، گراني محصولات و پايين بودن كيفيت توليد عليرغم حمايت هاي دولتي از اين صنعت، دست اندركاران صنعت خودرو و وزارت صنايع در اين زمينه تاكنون واكنشي نشان نداده اند.
اين گزارش در حال حاضر در كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي در دست بررسي است و پس از تاييد اين كميسيون براي ارائه در صحن علني مجلس به هيات رئيسه مجلس ارائه مي شود.در همين حال سهراب بهلولي قشقايي مخبر كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي ديروز اعلام كرد، اين گزارش تا آخر هفته بررسي مي شود و پس از تصويب براي اطلاع عموم منتشر خواهد شد.
در حالي كه در اين گزارش تاكيد شده كه هيات براي تهيه گزارش از همكاري مسئولان صنعت خودروسازي برخوردار نبوده است، يك كارشناس صنعت خودرو كه خبرگزاري موج نام او را منتشر نكرده اين گزارش را يك اقدام سياسي و غيركارشناسي دانسته است.
در اين زمينه رئيس هيات تحقيق و تفحص از خودرو اعلام كرد كه هر تخلفات شركتهاي خودروسازي كه از سوي اين هيات اعلام شده براساس مستندات است تاكيد كرد: هيچ مدركي دال بر خلاف بودن و غيركارشناسي بودن گزارش از سوي اين صنعت ارائه نشده است.

وزير راه در كميسيون عمران
گروه اقتصادي: احمد خرم وزير راه و ترابري پس از حادثه فرودگاه امام خميني و تعطيلي آن روز يكشنبه در محل كميسيون عمران مجلس حاضر شد و در مورد اين حادثه به نمايندگان مجلس توضيح داد. به گفته يكي از اعضاي كميسيون قرار است علي شمخاني وزير دفاع نيز در اين كميسيون براي ارايه توضيح حاضر شود.
وزير راه در نخستين واكنش پس از اين حادثه، ديروز در مشهد گفت: در حالي كه فرودگاه استانبول تركيه ظرف ۲۲ماه و فرودگاه دبي در مدت ۲۴ ماه به بهره برداري رسيده است ما در سال ۱۳۴۷ كلنگ فرودگاه را به زمين زده ايم ولي هنوز براي افتتاح آن با گرفتاري مواجه هستيم.به گزارش ايسنا احمد خرم در مراسم آغاز عمليات كنار گذر شمال مشهد با اشاره به شيوه غلط فكري موجود در كشور در مورد بخش راه و ترابري گفت: با اين تفكرات بعيد است به جايي برسيم.در حالي كه مردم در انتظار اعلام نتايج تحقيق و تفحص از ناوگان هوايي كشور هستند اما نتيجه اين گزارش هم اكنون در روسيه است!به گزارش «مهر»، تحقيق و تفحص از ناوگان هوايي حدود دو سال پيش در مجلس مطرح شد و با تصويب آن در صحن علني مجلس، كميته اي تشكيل شد.
براساس اين گزارش، هم اكنون با گذشت دو سال از طرح تحقيق و تفحص از ناوگان هوايي كشور و صرف هزينه هاي گزاف، تلاشهايي صورت گرفته تا نتايج اين تحقيق و تفحص در مجلس قرائت نشود. حتي گفته مي شود گزارش فوق مفقود شده و تمام نمايندگان كميسيون عمران مجلس و رئيس اين كميسيون از اين مساله اظهار بي اطلاعي مي كنند. اخيراً محمد رضايي نماينده مجلس اعلام كرده بود اين گزارش مفقود شده است.

پس از اعلام نتايج قرعه كشي بازار موبايل آرام گرفت
گروه اقتصادي: با اعلام نتايج قرعه كشي اولويت بندي واگذاري سيمكارت هاي تلفن همراه التهاب و انتظار حاكم بر بازار موبايل ديروز كاهش يافت و قيمت ها به دليل انتظار طولاني افراد ثبت نام كرده براي دريافت موبايل تا سال ۸۴ و تأخير واگذاري سيمكارت به افرادي كه تعداد بالا ثبت نام كرده اند اندكي در بازار تهران افزايش يافت.
با وجود حاكم شدن آرامش در بازار هنوز قيمت ها نامشخص و غيرواقعي است. اما با توجه به روند واگذاري برمبناي قرعه كشي، واگذاري تعداد زيادي از فيش ها به سال آينده موكول شد و اين موجب شد تا انتظار افزايش قيمت ها در اين بازار به وجود آيد.
ديروز در بازار تهران فيش ها نيز مشتري داشت و خريد و فروش آن آغاز شده بود.فيش هاي واگذاري سال جاري بالاتر از ۵۰۰ هزار تومان معامله شد.ديروز اكثر فروشندگان قيمت فروش موبايل دست دوم و صفر را با اختلاف حدود ۵۰ هزار تومان به خريداران اعلام مي كردند.كف قيمت اعلام شده از سوي فروشندگان براي موبايل صفر حدود ۹۲۰ هزار تومان و براي موبايل كاركرده حدود ۸۵۰ هزار تومان بود.
شرايط حاضر در بازار موبايل شرايط انحصاري و غيررقابتي است و به دليل عدم حضور شركت هاي خصوصي فعال در اين بازار بهره برداري از اين خدمات ضروري ارتباطي براي مردم، هزينه بالا و انتظار فراواني را در پي دارد.

بورس
تغيير قيمت (ريال)
آخرين قيمت (ريال)
نام شركت
۲۲۲
۴,۱۲۹
الكتريك شرق
۳۵۵
۷,۴۵۶
بسته بندي پارس
۳۰۱
۶,۳۳۹
سرمايه گذاري غدير
۲۲۲
۴,۶۷۴
تكنو تار
۵۸
۱,۲۲۱
صنعتي پيام
۱۴۴
۳,۰۳۳
توسعه فارس
۲۰۱
۴,۲۳۵
ساختمان اصفهان
۱۸۰
۳,۸۲۰
داده پردازي ايران
۱۳۸
۲,۹۲۹
موتوژن
۱۴۷
۳,۱۲۴
قطعات فولادي
۷۱
۱,۵۰۷
معادن بافق
۲۳۹
۵,۲۲۶
پارس توشه
۲۷
۶۱۹
پارسيلون
۷۱
۱,۸۳۹
گرانيت بهسرام
۵۰
۱,۴۵۳
فارسيت دورود
۱۴۴
۴,۴۷۷
كاغذ سازي كاوه
۶۹
۲,۴۰۵
سرمايه گذاري سپه
۳۹۶
۱۳,۸۹۲
دوده صنعتي
۲۷۶
۹,۸۵۵
ايران ترانسفو
۲۵۰
۹,۸۱۶
بانك كارآفرين
۱۸۸
۷,۹۹۹
اقتصاد نوين
۸۵
۴,۲۳۸
توكا فولاد
۴۶
۲,۵۷۸
سالمين
۴۲
۳,۰۵۵
سامان گستراصفهان
۳۹
۳,۵۸۸
سرمايه گذاري البرز
۱۴
۱,۸۰۱
پارس شهاب
۵۳
۷,۰۸۹
صنعتي بهشهر
۳۸
۶,۰۹۴
كيميدارو
۷
۱,۸۸۱
جام دارو
۱۵
۵,۲۷۸
داروسازي زهراوي
۳۶
۱۳,۰۰۱
آلومتك
۲۴
۱۰,۰۰۰
شهد خوي
۱۱
۷,۶۴۲
پارس دارو
۵
۳,۷۲۹
كارتن ايران
۷
۶,۲۸۱
حمل و نقل پتروشيمي
۱
۹۸۵
توليدي بهمن
۳
۵,۹۴۱
داروسازي كوثر
۱-
۱۴,۲۳۹
كاشي الوند
۱-
۱۳,۰۱۵
گروه صنعتي سديد
۱-
۱۰,۲۶۴
داروسازي سبحان
۳-
۱۲,۱۱۷
جابربن حيان
۱-
۴,۱۴۱
فرآوردههاي نسوز
۲-
۶,۰۹۸
داروسازي اسوه
۱-
۳,۵۱۲
تولي پرس
۲۱-
۵۰,۸۷۰
سيمان اصفهان
۱-
۲,۴۱۰
نيرومحركه
۲۰-
۴۱,۳۵۶
سيمان خزر
۳۵-
۷۳,۸۸۶
سيمان اروميه
۲۹-
۴۲,۵۸۳
سيمان سپاهان
۳۱-
۴۰,۶۴۱
سيمان شاهرود
۸-
۸,۴۵۶
صنايع شيميايي
۱۰-
۹,۸۹۵
پتروشيمي خارك
۴۹-
۱۷,۹۳۰
سايپا
۱۱-
۳,۷۴۶
پارس خودرو
۲۱-
۷,۰۹۰
پتروشيمي اراك
۱۰-
۲,۶۱۷
پاكسان
۱۴-
۲,۹۸۵
ماشين سازي اراك
۲۸-
۵,۸۲۵
سرمايه گذاري رنا
۱۳-
۲,۴۶۴
سرمايه گذاري صنعت نفت
۷۶-
۶,۸۰۶
توسعه صنايع بهشهر
۲۴۸-
۱۹,۷۹۱
صنعتي دريايي(صدرا)
۲۳-
۱,۵۰۰
توسعه صنعتي
۲۰-
۱,۹۵۰
سوليران
۲۱۹-
۱۹,۹۸۰
نفت پارس
۹۱-
۸,۰۵۱
سرمايه گذاري بانك ملي
۱۳۲-
۶,۷۷۰
توسعه صنايع بهشهر
۸۷-
۲,۹۲۴
ماشين سازي اراك

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۵۵۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۱۷۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۴۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۰۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۵۸۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۵۶۶
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۳۰۴

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |