سه شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۸۲ - May 18, 2004
در عمليات انتحاري
رئيس دوره اي شوراي حكومتي عراق كشته شد
006588.jpg
در انفجار يك خودروي بمب گذاري شده در منطقه كاخ هاي رياست جمهوري عراق، عزالدين سليم رئيس دوره اي شوراي حكومتي اين كشور كشته شد.
در اين حادثه خودروي وي به همراه چهار خودروي همراه در اثر انفجار يك خودروي بمب گذاري شده در منطقه حارثيه كه كاخ هاي رياست جمهوري عراق در آن قرار دارد، منهدم شد.
به گزارش الجزيره، در اين حادثه همچنين چهار عراقي و دو آمريكايي كشته شدند و ۱۰ تن نيز مجروح شدند.
يكي از ژنرال هاي بلند پايه ارتش آمريكا در عراق محل وقوع اين انفجار را مقابل مقر نيروهاي خارجي در بغداد ذكر كرد و گفت كه اين يك حمله انتحاري بوده است.
شبكه تلويزيوني العربيه ديروز گزارش داد، خودروي حامل عدنان پاچه چي از اعضاي شوراي حكومتي عراق از جمله اهداف انفجار ديروز در بغداد بوده است.
هوشيار زيباري وزير خارجه موقت عراق ديروز با محكوم كردن ترور عزالدين سليم گفت: مرگ سليم عزم ما را براي كسب استقلال تقويت مي كند.
سخنگوي دولت اردن نيز در حاشيه نشست مجمع جهاني اقتصاد در بحرالميت اردن به خبرگزاري فرانسه گفت: ما اين قتل را محكوم مي كنيم. آنها (قاتلان) نبايد از هر ابزاري براي بيان مواضع خود استفاده كنند.
جك استراو وزير خارجه انگليس نيز عاملان حمله انفجاري ديروز بغداد را دشمنان مردم عراق خواند.
ساير تحولات
006582.jpg

* سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه ديروز اعلام كرد، به احتمال زياد چندين دولت عربي در تركيب نيروهاي چندمليتي كه قرار است پس از ۳۰ ژوئن (۱۰ تيرماه) تأمين امنيت عراق را برعهده بگيرند، حضور خواهند داشت.
* رسانه هاي كره جنوبي ديروز گزارش دادند، آمريكا قصد دارد بخشي از نيروهايش را در اين كشور به عراق بفرستد. بر اساس پيمان دفاعي سئول - واشنگتن حدود ۳۷ هزار نيروي ارتش آمريكا در كره جنوبي مستقر هستند.
* روزنامه انگليسي تايمز ديروز به نقل از يك مقام بلندپايه انگليسي كه خواست نامش فاش نشود نوشت: لندن و واشنگتن در حال طراحي سناريويي هستند كه به نيروهاي ائتلاف اجازه مي دهد در اسرع وقت از عراق خارج شوند.
به گزارش شبكه خبري الجزيره قطر اين روزنامه محافظه كار نوشت: ما قصد نداريم از عراق فرار كنيم، هدف ما ارائه راهكاري است تا عراقي ها بتوانند هرچه زودتر بر امنيت خود مسلط باشند.

ديدار كوتاه نخست وزير انگليس از تركيه
006585.jpg
توني بلر، نخست وزير انگليس عصر ديروز براي گفتگو با مقامات تركيه درباره بحران عراق، تقاضاي تركيه براي پيوستن به اتحاديه اروپا،  اجلاس آتي ناتو در استانبول و مسئله قبرس وارد آنكارا شد. برنامه قبلي سفر بلر به تركيه دو روزه بود اما به دليل انتقادات گسترده اي كه هم اكنون او در انگليس به دليل مشاركت در جنگ عراق با آن روبرو شده موجب شد تا مدت اين سفر بلر به تركيه به ۶ ساعت كاهش يابد. در همين حال در آستانه ورود بلر به آنكارا حوالي نيمه شب يكشنبه انفجار چهار بمب دست ساز در مقابل بانك انگليسي اچ.اس.بي.سي در مركز آنكارا و نيز شهر استانبول موجب شكستن شيشه هاي بانكها و وارد شدن خساراتي به خودروهايي كه در نزديك آنها متوقف بودند گرديد.
همچنين تعدادي از شهروندان ترك در شهرهاي آنكارا و استانبول با انجام راهپيمايي مخالفت خود با سفر نخست وزير انگليس به تركيه را اعلام كردند.
بلر شب گذشته پس از شركت در ضيافت شام نخست وزير تركيه آنكارا را ترك كرد.

كوتاه از سياست جهان
لشكر جهنگوي
عامل حمله به عزاداران حسيني در كويته
پليس پاكستان اعلام كرد دو عامل انتحاري حمله تروريستي به عزاداران حسيني در روز عاشورا در شهر كويته مركز ايالت بلوچستان پاكستان از اعضاي گروه غيرقانوني «لشكر جهنگوي» هستند.
به گزارش ايرنا به نقل از مطبوعات پاكستان، «شعيب سادل» رئيس پليس ايالت بلوچستان روز گذشته در گفتگو با خبرنگاران در كويته گفت: در يك لوح فشرده كه در عمليات پليس كشف شد، اين دو عامل انتحاري به نامهاي عبدالنبي و هدايت الله عليه شيعيان اعلام جنگ داده اند.
تظاهرات ضدآمريكايي در ونزوئلا
ميليون ها تن از مردم كاراكاس براي محكوم كردن عمليات آمريكا در ونزوئلا، عراق و ديگر كشورها تظاهرات كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر از كاراكاس، مردم از بخشهاي مختلف پايتخت و حتي نقاط مختلف كشور براي شركت در اين تظاهرات به سوي مركز كاراكاس سرازير شده و خيابان بوليوار عظيم ترين و عريض ترين خيابان شهر و خيابان هاي اطراف آن را از جمعيت لبريز كردند.
اين تظاهرات دقيقا يك هفته پس از بازداشت بيش از ۱۰۰ نفر از شبه نظاميان كلمبيا در پايتخت ونزوئلا و خنثي شدن توطئه اين گروه براي سرنگوني دولت منتخب مردم صورت گرفت. مقامات ونزوئلا از جمله رئيس جمهور آمريكا را به ارتباط با اين توطئه متهم كرده اند.
نمايندگان سوريه مجازاتهاي آمريكا را محكوم كردند
نمايندگان پارلمان سوريه روز يكشنبه در نشست خود با حضور محمود ابرش رئيس پارلمان و محمد ناجي عطري نخست وزير اين كشور مجازاتهاي آمريكا را عليه سوريه محكوم كردند.به گزارش خبرگزاري فرانسه از دمشق به نقل از خبرگزاري رسمي سوريه سانا، ابرش گفت: مجازاتهاي آمريكا غيرقانوني و غيرمنصفانه است و به طور آشكار همه قوانين بين المللي را نقض مي كند.
تدابير ويژه امنيتي در مرزهاي اسپانيا
اسپانيا از روز يكشنبه، معاهده لغورواديد كشورهاي اروپايي موسوم به «شنگن» را به حالت تعليق درآورد و در تمامي مرزهاي خود، تدابير ويژه امنيتي به اجرا گذاشت.
به گزارش ايرنا از مادريد اين اقدامات كه به منظور تامين امنيت مراسم ازدواج «فليپه» وليعهد اين كشور در روز بيست و دوم مه (شنبه آينده) صورت مي گيرد، به مدت يك هفته ادامه خواهد داشت.
هشدار چين به تايوان
در حالي كه چن شويي بيان رئيس جمهور تايوان تا چند روز ديگر دومين دور رياست جمهوري خود را آغاز خواهد كرد دولت چين ضمن محكوم كردن گرايش هاي استقلال طلبانه وي هشدار داد هر گونه اقدامي را كه در اين راستا صورت گيرد با شدت در هم خواهد شكست.
به گزارش خبرگزاري رويتر از پكن اين بيانيه كه به طور همزمان حزب كمونيست و اداره امور تايوان در كابينه اين كشور آن را صادر كرد به تايوان هشدار داده است با آتش بازي نكند.
۷ كشته در درگيري هاي كشمير
درگيريهاي مخالفان كشميري و نيروهاي دولتي هند طي ۲۴ ساعت گذشته منجر به كشته شدن ۶ فرد مسلح و يك سرباز در نقاط مختلف كشمير هند شد.
به گزارش ايرنا از دهلي نو به نقل از منابع خبري هند، چهار فرد مسلح در درگيري با نيروهاي دولتي هند در جنگلهاي «اننتناگ» و دو فرد مسلح در منطقه «راجوري» كشمير كشته شدند.براساس اين گزارش، يك غيرنظامي نيز در آتش بين نيروهاي دولتي و افراد مسلح در منطقه «پولواما» كشمير كشته و دو نيروي امنيتي نيز در حمله نارنجكي افراد مسلح در منطقه «بارامولا» مجروح شدند.
نشست مشترك رؤساي پارلمان هاي
سه كشور قفقاز جنوبي
رؤساي پارلمان كشورهاي قفقاز جنوبي به منظور بررسي راهكارهاي حل و فصل مناقشات قومي و جدايي طلبانه در اين منطقه با يكديگر ديدار و گفتگو مي كنند.
به گزارش واحد مركزي خبر از باكو به نقل از خبرگزاري قفقاز پرس، رؤساي مجالس كشورهاي جمهوري آذربايجان، ارمنستان و گرجستان كه قرار است روزهاي ۱۷ تا ۱۹ (۲۸ تا ۳۰ ا رديبهشت)، در نشست مجمع پارلماني شوراي اروپا در استراسبورگ شركت كنند، بيستم ماه مه (۳۱ ارديبهشت) به ابتكار مجلس عوام اسكاتلند با يكديگر ديدار خواهند كرد.
شرط ژاپن براي از سرگيري گفتگو با كره شمالي
هيويوكي هوسودا دبير و سخنگوي دولت ژاپن ديروز در يك نشست خبري تاكيد كرد: آغاز دوباره گفتگوهاي توكيو- پيونگ يانگ در گرو مواضع مثبت كره شمالي در زمينه هاي ساخت موشك و برنامه هاي اتمي اين كشور است.
به گزارش ايرنا از توكيو وي افزود: تنها حل شدن مشكل ربوده شدگان ژاپني از سوي كره شمالي نمي تواند انگيزه اي براي از سرگيري گفتگوهاي دو كشور به منظور عادي سازي روابط باشد.
انفجار بمب در مقابل وزارت دفاع دانمارك
يك بمب دست ساز كه از مواد آتش زا ساخته شده بود صبح ديروز در برابر وزارت دفاع دانمارك در كپنهاك منفجر شد كه تلفات و يا خساراتي نداشت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از كپنهاك، منابع پليس اعلام كردند بخشي از نماي ساختمان وزارت دفاع كه در مقابل پارلمان قرار دارد بر اثر اين انفجار سياه شد.
تحليلگران معتقدند اين يك اقدام سياسي در اعتراض به ادامه تعهد دانمارك در عراق در قالب نيروهاي ائتلافي بين المللي بوده است.
نظرسنجي ها نشان مي دهد ميزان حمايت مردم دانمارك از حضور نظامي اين كشور در عراق نسبت به چند ماه پيش كاهش يافته است.

يادداشت
شوك هاي شكست بي جي پي فراروي سونيا گاندي
دكتر علي صباغيان
وقتي روز پنج شنبه گذشته حزب كنگره هند پيروز انتخابات مجلس چهاردهم اين كشور اعلام شد در داخل هند دو گروه بيش از هركس غافلگير و بلكه دلگير شدند: اول حزب ملي گرا و بنيادگراي هند و معروف به «بي جي پي» و دوم بازار سهام اين كشور كه در بورس اوراق بهادار بمبئي جلوه گر است.
حزب بي جي پي كه از سال ۱۹۹۶ رهبري ائتلاف حاكم بر هند را برعهده داشت در ماه هاي قبل از انتخابات آنچنان به پيروزي خود در اين انتخابات مطمئن بود كه حتي براي برگزاري زودهنگام اين انتخابات، حدود ۸ ماه زودتر از موعد مقرر، مجلس تحت اختيار خود را منحل كرد. شوك ناشي از شكست در اين انتخابات، حزب بي.جي.پي را طي روزهاي گذشته وارد عرصه تبليغاتي عليه سونيا گاندي نامزد نخست وزيري آينده هند كرد.
ابتدا آنها همان انتقاد ده سال گذشته خود عليه او درخصوص اصالت خارجي اش را تكرار كردند، اما وقتي كه حزب كنگره و ساير متحدان اين حزب بر سر نخست وزيري سونيا گاندي به توافق رسيدند و موعد برگزاري مراسم سوگند نخست وزير جديد روز چهارشنبه اعلام شد حزب بي جي پي و متحدان هندوي او اعلام كردند اين مراسم را بايكوت مي كنند و در جلسه مجلس در روز چهارشنبه شركت نمي كنند. اين مسئله بيش از آنكه بحراني براي حزب كنگره و نخست وزير سونيا گاندي تلقي شود مشكلي براي حزب شكست خورده بي جي پي و متحدانش است، چرا كه اگر اين اعتراض مي توانست عليه حزب كنگره و سونيا گاندي كارايي داشته باشد بايد در هنگام انتخابات تأثير خود را برجا مي گذاشت و به شكست حزب كنگره منجر مي شد.
دومين گروهي كه از تحول جديد سياسي هند غافلگير و ناراحت شدند بازيگران بازار سهام هند بودند. جمعه گذشته در اولين روز پس از اعلام پيروزي حزب كنگره و متحدانش در مجلس چهاردهم و آخرين روز كاري بازار سهام هند در هفته گذشته شاخص بورس بمبئي ۶ درصد كاهش يافت. ديروز نيز در اولين روز كاري اين بازار، شاخص سهام پس از چند وقفه در خريد و فروش سهام حدود ۱۶ درصد كاهش يافت. به نظر مي رسد كه واكنش بازار سهام هند به روي كارآمدن حزب كنگره و متحدان چپگراي آن بيش از آن كه متأثر از عواملي اقتصادي باشد تحت تأثير شوك رواني قرار گرفته است.
اگرچه اصولاً حزب كنگره در طيف سياسي هند در چپ ميانه قرار مي گيرد و هرچند متحدان چپگراي اين حزب به ويژه حزب كمونيست كه پس از بي جي پي و كنگره سومين قدرت مجلس هند است طي چند روز اخير از حذف وزارت خصوصي سازي و افزايش يارانه ها سخن به ميان آورده اند اما با در نظر داشتن روند تحولات در چرخه اقتصاد و تجارت جهاني كه گسترش خصوصي سازي است و توجه به اين نكته كه قبل از آن كه حزب راستگراي بي جي پي در دوران حكومت چندساله خود حامي اصلاحات اقتصادي و حركت به سمت اقتصاد بازار باشد حزب كنگره پس از سال ها اجراي سياست هاي سوسياليستي، در سال ۱۹۹۱ خود معمار اصلاحات اقتصادي با سمت و سوي بازار آزاد بوده و نيز مدنظر قرار دادن اين نكته كه حتي استراتژي واقعگرايانه احزاب چپگراي متحد كنگره در مجلس چهاردهم به عنوان احزاب حاكم، با ديدگاه هاي آرمانخواهانه آنها به عنوان احزاب مخالف مي تواند تفاوت اساسي داشته باشد، به نظر مي رسد بحران كنوني بازار سهام بمبئي نيز ناشي از شوك رواني و سياسي است كه به محض فروكش كردن اين شوك آن بحران نيز به پايان خواهد رسيد و همچنان مسير طبيعي خود را طي خواهد كرد.

اروپا بدرفتاري با زندانيان عراقي را محكوم كرد
وزراي خارجه كشورهاي اروپايي در بيانيه اي بدرفتاري آمريكايي ها با زندانيان عراقي را محكوم كرده و آن را ناقض قوانين بين المللي خوانده اند.
به گزارش خبرگزاري رويتر، در اين بيانيه آمده است، شوراي وزراي خارجه اتحاديه اروپا وقايع مربوط به بدرفتاري با زندانيان عراقي و توهين به آنها از سوي نيروهاي اشغالگر را به شدت محكوم مي كند.
در همين حال رهبران شش كشور عضو شوراي همكاري خليج فارس يكشنبه شب در پايان نشست خود در عربستان رفتار نيروهاي اشغالگر با زندانيان عراقي را محكوم كردند.

دولت كويت حق رأي زنان را تصويب كرد
كابينه كويت روز يكشنبه در نشست هفتگي خود لايحه اي را براي اصلاح بند اول قانون انتخابات اين كشور تصويب كرد.پس از برگزاري اين نشست كابينه كويت با انتشار بيانيه اي رسمي اعلام كرد در راستاي تمايل شديد دولت كويت براي گسترش مشاركت مردمي شوراي وزيران پيش نويسي را براي اصلاح قانون انتخابات سال ۱۹۶۲ كه به موجب آن زنان بتوانند در انتخابات شركت و خود را براي انتخابات نامزد كنند ارائه كرده است.اين لايحه بايد پيش از ارائه به پارلمان ۵۰ عضوي كويت و راي گيري درباره آن به امير كويت تسليم شود.انتظار مي رود اين لايحه جديد با برخورد نمايندگان مخالف در پارلمان كويت كه تحت كنترل اعضاي اسلامگرا و قومي است روبه رو شود.
پنج سال قبل در چنين روزهايي شيخ جابر احمد الصباح امير كويت لايحه تضمين حقوق زنان در انتخابات را امضا كرد، اما نمايندگان اسلامگرا و قومي پارلمان اين لايحه را رد كردند.به همين دليل زنان كويتي از شنيدن خبر تصويب قانون حق راي براي آنها در كابينه اين كشور چندان اميدوار نشدند و پيش بيني مي كنند كه اين بار هم نمايندگان پارلمان اين راه را سد كنند.كابينه ۱۶ عضوي كويت حق شركت در راي گيري هاي پارلمان ۵۰ عضوي اين كشور را دارد.

كمونيست ها خارج از ائتلاف از دولت گاندي حمايت مي كنند
مسئولان دو حزب اصلي كمونيست هند تصميم گرفته اند به ائتلاف تحت رهبري حزب كنگره به رهبري سونيا گاندي نپيوندند ولي اعلام كردند خارج از دولت از گاندي حمايت مي كنند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه به نقل از خبرگزاري پي.تي.اي، مسئولان هردو حزب كه ۵۳كرسي پارلماني را كسب كرده اند،پس از رايزني و مذاكرات فشرده اعلام كردند احزاب كمونيست احساس مي كنند مشاركتشان در دولت موجب تقويت گروه هاي راستگرا خواهد شد.
منابع چپگرا اعلام كردند با اين همه خارج از ائتلاف از حزب كنگره حمايت خواهند كرد.
درهمين حال يك مقام بلندپايه حزب كنگره هند گفت، اين حزب خواهان تقويت روابط هند با آمريكا است.
روزنامه انگليسي زبان «بيزنس استاندارد» چاپ دهلي نو ديروز به نقل از مسئول روابط خارجي حزب كنگره هند نوشت، همكاري هاي هند و آمريكا به سود دو كشور است و دولتمردان آمريكا در اين مورد نبايد نگران باشند.

ضمن به عهده گرفتن مسئوليت ترور قديروف
باسايف رهبران روسيه را تهديد كرد
شاميل باسايف جنگ سالار تندرو چچن ديروز در بيانيه اي مسئوليت ترور احمد قديروف رئيس جمهور طرفدار روسيه در چچن را برعهده گرفت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از مسكو، پايگاه اينترنتي استقلال طلبان قفقاز مركزي بيانيه باسايف را منتشر كرده است كه در آن او با استفاده از عبارات مذهبي اعلام كرده است اين ترور به حكم يك دادگاه شريعت بر ضد خيانتهاي ملي قديروف و حسين عيسايوف رئيس شوراي دولتي صورت گرفت.
در اين بيانيه باسايف با تهديد ديگر مسئولان چچن و روسيه از اصلان مسخدوف رئيس جمهور جدايي طلب چچنستان به علت عمل نكردن به وعده يك ماه پيش عذر خواهي شده است. طبق متن بيانيه باسايف يك ماه پيش به مسخدوف قول داده بود كه سر قديروف را جلو پايش خواهد انداخت. به نظر مي رسد در اين بيانيه شخص ولاديمير پوتين تهديد شده است.
اصلان مسخدوف با صدور بيانيه اي اين ترور را محكوم كرده و نقش خود را در اين اقدام تكذيب كرده است.

عمر موسي:
قطار اصلاحات عربي به راه افتاده است
عمر موسي دبيركل اتحاديه عرب ديروز گفت: سند كاري اصلاحات عربي و پيشنهادهاي نوگرايي منشور اتحاديه ۲۲ كشور عرب در رأس نشست سران عرب قرار داردكه اواخر اين هفته در تونس تشكيل مي شود.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، موسي در گفت و گو با گروهي از خبرنگاران در حاشيه مجمع اقتصاد جهاني در بحرالميت اعلام كرد قطار اصلاحات به راه افتاده است.
وي با تاكيد بر اينكه همه كشورهاي عرب بر سر لزوم ايجاد تغييرات به توافق رسيده اند گفت: پيش نويس سند كاري درباره اصلاحات تهيه شده است و در دستور كار نشست در تونس قرار دارد.
تونس در پي مخالفت كشورهاي عرب با اصلاحات دمكراتيك و افزايش اختيارات زنان، نشست سالانه سران را كه قرار بود ماه مارس در اين كشور تشكيل شود به تعويق انداخت.
در همين حال روزنامه الحيات ديروز گزارش داد: امير عبدالله وليعهد عربستان در نشست سران عرب در تونس شركت نمي كند و شاهزاده سعود الفيصل وزير خارجه رياست هيات سعودي را در اين نشست به عهده خواهد داشت.
روز گذشته نيز وزير خارجه يمن اعلام كرده بود كه علي عبدالله صالح رئيس جمهور اين كشور در نشست تونس شركت نمي كند.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |