يكشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۸۷ - May 23, 2004
گزارش هشداردهنده همشهري از رشد شتابان مصرف سيگار
رشد ۷ درصدي مصرف سيگار در بين جوانان
006867.jpg
گروه اجتماعي: شمار جواناني كه در ايران سيگار مي كشنددر مقايسه با ۱۰ سال قبل رشد فزاينده اي را نشان مي دهد.
به گزارش خبرنگار ما و با استناد به آمار موجود در بين جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال، مصرف سيگار طي ۱۰ سال گذشته از ۱۰ درصد به ۱۷ درصد رسيده و رشد شتابنده اي داشته است.
دكتر احترامي كارشناس پيشگيري از اعتياد سازمان بهزيستي مي گويد: رشد مصرف سالانه سيگار در كشور ۲/۱ درصد و سن شروع مصرف سيگار حدود ۱۳ تا ۱۴ سالگي است.
دكتر حيدري سرپرست كلينيك ترك سيگار نيز مي گويد: براساس آخرين آمار ۶ درصد دانش آموزان دختر و پسر دبيرستاني روزانه سيگار مصرف مي كنند و ۸ درصد مصرف تفنني دارند.
وي مي افزايد: ۵/۱۲ درصد افراد بالاي ۱۵ سال در كشور سيگاري هستند كه از اين ميزان ۲۵ درصد را پسران و ۳ درصد را دختران تشكيل مي دهند.
اين گزارش ضمن هشدار نسبت به پيامدهاي شيوع مصرف سيگار در بين جوانان كشور تاكيد مي كند چنانچه اين روند ادامه يابد شمار قربانيان ناشي از مصرف سيگار در كشور كه هم اكنون ۵۰ هزار نفر در سال است طي ۱۰ سال آينده به ۲۰۰ هزار نفر خواهد رسيد.
در همين زمينه كارشناس مسئول گروه پيشگيري از اعتياد سازمان بهزيستي كشور با استناد به نتايج تحقيقات مي گويد: خطر مرگ تا ۲۵ سال آ ينده، نيمي از افراد سيگاري را به دليل بيماري هاي ناشي از مصرف اين ماده دخاني همچون سرطان و بيماري هاي ريوي تهديد مي كند.
دكتر مهرداد احترامي از مصرف سالانه ۵۵ ميليارد نخ سيگار در كشور سخن گفته و خاطرنشان كرده است ۳۵ ميليارد نخ آن به صورت قاچاق وارد و بقيه در داخل كشور توليد مي شود.
وي افزود: سود حاصل از مصرف سيگار سالانه ۳۰۰ ميليارد دلار بوده و آمريكا بزرگترين توليدكننده سيگار در جهان است.وي با اشاره به اينكه تاكنون ترك سيگار اولويت مراكز ترك اعتياد سازمان بهزيستي نبوده است گفت: در برنامه جامع سال آينده،  تاسيس كلينيك هاي درمان عادت به سيگار نيز پيش بيني شده كه نيازمند برنامه ريزي ها و تصميمات كاركردي و ساختاري است.
از سوي ديگر پزشكان و جامعه پزشكي ،مادران و زنان را از كشيدن سيگار به خاطر تاثير نامطلوب بر فرزند برحذر مي دارند، آنها معتقدند: نيكوتين موجود در شير مادران سيگاري مي تواند سبب بسياري از عفونت ها در شيرخوار شود.
براساس اين گزارش داروهايي كه به مادر تجويز مي شود از شير عبور مي كنند و تاثيرات نامطلوب بر خورنده شير دارد.از طرف ديگر راه هاي درمان ترك سيگار در اين ميان اهميت خاص خود را دارد.
دكتر حيدري پزشك، ورزش را يك روش جايگزين مناسب براي كنترل هوس سيگار دانست و خاطرنشان كرد: حمايت هاي خانوادگي نقش موثري در ترك استعمال دخانيات دارد و راه هاي مختلف درماني نظير توصيه ،رفتار درماني، داروي جايگزين نيكوتين و استفاده از داروهاي كمكي و گروه درماني در ترك سيگار و دخانيات موثر است.

حق بيمه خويش فرمايان هنوز تعيين نشده است
باتوجه به گذشت ۳ ماه از سال جديد دولت هنوز نرخ سرانه حق بيمه خويش فرما را تعيين نكرده و همين امر مردم را بلاتكليف كرده است.
كارشناس سازمان خدمات درماني در گفت وگو با خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب افزود: شوراي عالي بيمه سه هزار و ۸۰۰ تومان را به عنوان نرخ سرانه حق بيمه خويش فرما تعيين كرده و اين پيشنهاد براي تصويب به دولت رفته كه با گذشت ۳ ماه از آغاز سال جديد هنوز دولت نرخ جديد را تصويب نكرده و مردم نمي دانند چه ميزان مي بايست حق بيمه پرداخت كنند.دكتر محمدباقر هوشنگي ادامه داد: تماس ها و پيگيري هاي مكرر سازمان خدمات درماني در اين خصوص تاكنون بي نتيجه مانده است و سازمان و مردم همچنان تا تصويب اين امر در دولت بايد بلاتكليف بمانند.

تجمع فرهنگيان مقابل وزارت آموزش و پرورش
جمعي  از معلمان  ديروز دراعتراض  به  آنچه كه  تحقق  نيافتن  وعده هاي  مسئولان  وزارت  آموزش  و پرورش  در خصوص  طرح  ارتقاي  شغلي  فرهنگيان  ناميدند، در برابرساختمان  اين  وزارتخانه  تجمع  كردند.
«علي اصغر ذاتي» سخنگوي  كانون  صنفي  معلمان  ايران  در اين باره به  ايرنا گفت : تجمع  معلمان  مقابل  وزارت  آموزش  و پرورش  دراعتراض  به  عمل  نكردن  مسئولان  به  وعده هاي  خود درباره  تحقق  طرح  ارتقاي  شغلي معلمان  بوده  است .وي  افزود: مسئولان  پيشتر وعده  داده  بودند كه  ۲۰ تا ۵۰ درصد به  حقوق  ۸۵درصد معلمان  در طرح  ارتقاي  شغلي  افزوده  مي شود كه  تاكنون  اين  امر تحقق  نيافته  است .وي  اظهار داشت : با آنكه  اين  طرح  از دوسال  پيش  دربسياري  از وزارتخانه هااز جمله  حوزه  ستادي  آموزش  و پرورش  به  اجرا در آمده  است  اما هم اكنون  پس  ازگذشت  دوماه ، هنوز اين  طرح  براي  فرهنگيان  اجرا نشده  است .
عضو كانون  صنفي  معلمان  ايران  مدعي  شد: شواهد نشان  مي دهد كه مسئولان  قصداجراي  اين  طرح  را در فاصله اي  كوتاه  ندارند.
ذاتي  افزود: درتجمع  معلمان  درمقابل  وزارت  آموزش  وپرورش  در خيابان سپهبد قرني  تهران  حدود هشتاد نماينده  از حدود ۲۵ تشكل  صنفي  معلمان  سراسركشور حضور داشتند.
براساس  طرح  ارتقاي  شغلي ، معلمان  باكسب  امتياز لازم  به  كارشناس  خبره ، عالي و ارشد تقسيم  مي شوند.

توفان، زندگي مردم زابل را مختل كرد
وزش توفان شديد شن كه از بامداد ديروز در زابل آغاز شده زندگي مردم اين شهر در استان سيستان و بلوچستان را مختل كرده است.پس از حدود ۱۰ روز آرامش نسبي هوا و گرماي بالاي ۴۰ درجه وزش توفان شديد شن در زابل باعث بروز مشكلات متعددي براي مردم اين شهرستان شده است.
وزش توفان ديروز در زابل باعث بروز اختلال در شبكه مخابراتي برخي از نقاط از جمله منطقه فرودگاهي و ايستگاه هواشناسي اين شهر شده است.
كارشناس اداره هواشناسي زهك زابل در گفتگو با ايرنا سرعت وزش توفان را بيش از ۸۰ كيلومتر در ساعت اعلام كرد.
حسن گزمه گفت: وزش توفان باعث كاهش شديد دما از ۴۰ درجه به ۲۵ درجه سانتيگراد در شهرستان زابل شده است.
پليس راه زابل - زاهدان نيز اعلام كرد در صورت تداوم توفان شن امكان مسدود شدن محور مواصلاتي زابل - نهبندان بر روي وسايط نقليه وجود دارد.
شعاع ديد در محور زابل - نهبندان كه در مسير درياچه خشك هامون قرار گرفته در مواقع توفاني به كمتر از ۵۰ متر مي رسد.

مشكلات بيمه شدگان در جلسات مستقيم با مسئولان
گروه اجتماعي: شعب تامين اجتماعي تهران بزرگ هر ماه بطور مستقيم مشكلات بيمه شدگان، كارفرمايان و مستمري بگيران را با حضور مسئولين در شعب مورد بررسي و پيگيري قرار مي دهند.
اولين نشست ارتباط مستقيم بيمه شدگان، كارفرمايان و مستمري بگيران صبح ديروز با حضور مجيد روزي فراخ مدير كل تامين اجتماعي، معاونين و كليه كارشناسان ارشد بيمه اي در شعب ۱۶ تهران بزرگ برگزار شد.

قاضي ديوانعالي كشور اعلام كرد:
مجازات زندان و ديه براي مردان همسرآزار
قاضي ديوان عالي كشور گفت: در رابطه با همسر آزاري در كشورما مشكل كمبود قانون وجود ندارد بلكه مشكل اصلي بيشتر اجراي قوانين،مديريت اجراي آن و نيروي انساني است.
دكتر بهرام بهرامي در گفتگو با خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب گفت: هرچه قدرهم در كشور مقررات در زمينه همسر آزاري وجود داشته باشد اما درعمل به نحو مطلوبي اجرا نشود، نتيجه اي براي زنان دربرنداشته وآنها به حق وحقوق خود نخواهند رسيد، اما چنانچه قانون را به نحو مناسب اجرا كنيم اثر آن بسيار موثر و مفيد خواهد بود.وي افزود: پديده همسر آزاري در كشورهاي ديگر بسيار بيشتر از ايران ديده مي شود اما در كشور ما همسرآزاري درعمل به عنوان يك معضل اجتماعي وفراگير وجود ندارد.
وي خاطرنشان كرد: هنگامي  كه دو نفر بايكديگر تعامل داشته وزندگي مشتركي را تشكيل مي دهند هميشه مقداري اصطكاك ومشكل بين آنها هست واين امر مساله اي را بوجود نمي آورد، بنابراين اين مسايل را نمي توان همسرآزاري ناميد.
بهرامي درباره مصاديق همسر آزاري گفت: هر عملي كه بتواند نوعي از آزار و اذيت را به همراه داشته باشد همسر آزاري ناميده مي شود و درصورت مراجعه زن آسيب ديده به پزشك قانوني و تاييد اين سازمان، براساس نوع جراحات آنان، مجازات زندان و ديه براي مردان تعيين خواهد شد.

بستني، ميهمانان يك جشن ازدواج را راهي بيمارستان كرد
ميهمانان يك مراسم ازدواج در يكي از روستاهاي نيشابور با خوردن بستني غيربهداشتي مسموم و روانه بيمارستان شدند.
سرهنگ عباس خباز، فرمانده نيروي انتظامي شهرستان نيشابور در گفت وگو با ايسنا تعداد مسمومين را ۶۰ نفر اعلام كرد و گفت: اين بيماران به بيمارستان حكيم نيشابور منتقل شدند و تحت درمان قرار گرفتند.وي با اشاره به اين كه ۶ نفر از مهمانان مسموم هم اكنون در بيمارستان بستري هستند، گفت: عامل اين حادثه شناسايي شده كه پس از تشكيل پرونده به دستگاه قضايي معرفي خواهد شد.

اجبار سربازان به خريد تجهيزات انفرادي خلاف قانون است
مدير مشمولان ستاد كل نيروهاي مسلح گفت: خريد تمام تجهيزات انفرادي سربازان اعم از لباس، پوتين و غيره بر عهده يگان هاي انتظامي-نظامي است و اجبار سربازان به خريد اين لوازم تخلف از قانون است.
سردار موسي كمالي در گفتگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب افزود: هر چند دولت براي تهيه تجهيزات اوليه هر سرباز در سال، ۵۵ هزار تومان پرداخت مي كند ولي خريد تمام امكانات انفرادي بر عهده سازمان نيروهاي مسلح است.
وي اضافه كرد:اين هزينه هرچند اندك است ولي نيروهاي مسلح موظف به فراهم سازي تمام تجهيزات اعم از لباس فورم و زير، كلاه، مسواك و خمير دندان، پوتين، واكس، جوراب و غيره براي هر سرباز است لذا هيچ يگان و دستگاهي حق ندارد كه افراد را مجبور به خريد اين تجهيزات كند.به گفته مدير مشمولان ستاد كل نيروهاي مسلح فقط در صورتي كه سربازي به دليل قصور يا كوتاهي موجب از بين رفتن ياخراب شدن وسيله اي شده است بايد آنرا از بيرون تهيه و تامين كند و يا ممكن است در برخي موارد فرد احساس كند لباسش براي او كوچك يا بزرگ باشد و با مراجعه به بيرون قصد اندازه كردن آن را داشته باشد، البته اين كار هم بايد در داخل پادگان ها انجام شود.

بازتاب
پيروزي شيرين
خرمشهر سرافراز و سرسبز در زير آتش و خون و كينه و نفرت دشمنان خونين شهر ناميده شد تا ۵۷۵ روز طعم تلخ و گزنده اسارت را بچشد و در هماوردي ميان حق و باطل و در نجواي عاشقانه انسانهاي دلداده و به خدا پيوسته، دردها، سختي ها، مرارت ها و ناكامي ها را صبورانه پذيرا شود.
آن روز كه در عمليات بيت المقدس با رمز باشكوه علي ابن ابيطالب جوانان عاشق و شيداي سرزمين ايران و مريدان خميني كبير(ره) به سوي دشمن براي رهايي خرمشهر حمله ور شدند، همه با وحدت، همدلي و همراهي، ۲۵ روز در ميان آتش و خون و خاكستر بر دشمن تاختند. چاشني اين همه تلاش و اقتدار و خستگي  ناپذيري، شب آدينه اي بود كه نجواي كميل ابن زياد روح تازه اي در كالبد عاشقان دميد و هر يك از رزمندگان در گوشه اي از نخلستان ها چفيه اي بر سر انداخته و در حال سجده با خداي خود راز و نياز كردند تا طعم پيروزي را فردا به كام مردم ايران شيرين كنند و بار ديگر خونين شهر از پس فداكاري و جانفشاني فرزندانش خرمشهر نام گيرد. آري آن شب هيچكس سر از پا نشناخت و همه چيز براي يك پيروزي غرورآفرين مهيا گشت، سپيده صبح كه سر زد پيروزي و نصر فرا رسيد و نغمه هاي «دخيل الخميني»از اردوي دشمن به گوش رسيد، ۳۰ هزار تن از افراد ذليل و زبون دشمن از پاي درآمدند و ۲۵ هزار تن از آنان اسير شدند تا برجسته ترين عمليات آفندي در جنگ ۸ ساله ايران و عراق رقم خورد. آري راز و نياز شبانه عمليات، فردا روز نتيجه داد و اشكهاي شادي و شعف مردم سراسر ايران نثار روح شهداي حماسه آفرين صحنه هاي شورانگيز اين نبرد شد، نبردي كه از رهگذر مقاومت و دليرمردي و صبوري به دست آمد . آري روز سوم خرداد روز پيروزي و مقاومت نام گرفت و براي هميشه در تاريخ جاودانه شد، چه اينكه اگر ملتي مقاوم و سرسختانه در مقابل زياده خواهي هاي دشمن زبون بايستد، فرجامي جز پيروزي نخواهد داشت و ملت ايران شادمانه از آن روز تاكنون مقاومت و پيروزي را تجربه مي كند.
عباس اسدي

سازمان مديريت با افزايش حق پرستاري مخالف است
معاون سازمان امور جانبازان از اختلاف بين اين سازمان و سازمان مديريت در تعيين ميزان بودجه امسال خبر داد و افزود: تصميمات سازمان مديريت در بسياري از زمينه ها از جمله بودجه استاني، حق پرستاري، حالت اشتغال و بسياري از خدمات مرتبط با جانبازان غيرقانوني و برخلاف نياز جانبازان است.
يوسف مجتهد در گفتگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب افزود: بودجه سال جاري سازمان جانبازان هنوز به تصويب نهايي نرسيده و در اختيار سازمان قرار نگرفته است كه البته يكي از دلايل آن استاني شدن بودجه ها از امسال است.
وي همچنين اختلاف بين دو سازمان در تعيين ميزان حق پرستاري، حالت اشتغال، خودرو و ديگر خدمات مختص جانبازان را از ديگر دلايل تأخير ايجاد شده در دريافت بودجه امسال برشمرد و تصريح كرد: به طور مثال ميزان حق پرستاري بر اساس قانون كار در سال جاري بايد ۱۰۶ هزار و ۶۶۰ تومان تعيين شود ولي سازمان مديريت مي خواهد بر خلاف قانون همان مبلغ ۵۷ هزار تومان مربوط به سال هاي قبل را همچنان بپردازد.
به گفته وي بخش ديگري از اختلافات سازمان جانبازان با سازمان مديريت بر سرحقوق حالت اشتغال جانبازان از كار افتاده در دو زمينه كيفي و كمي است.
مجتهد اضافه كرد: سازمان جانبازان معتقد است كه تمام جانبازان واجد شرايط از كار افتادگي بايد تحت پوشش قانون حالت اشتغال قرار گيرند، ولي سازمان مديريت مي گويد كه بايد با ايجاد محدوديت براي هر سال سقفي را تعيين كرد و از سوي ديگر ميانگين پرداخت به جانبازان مشمول حالت اشتغال در فروردين ماه امسال ۱۳۷ هزار و ۶۰۰ تومان بوده در حالي كه ميزان واقعي آن در سال جاري ۲۵۰ هزار تومان است ولي سازمان مديريت با اين ميزان موافق نيست.
وي ادامه داد: قانون حالت اشتغال حدود ۱۰ سال است كه به تصويب رسيده است ولي به دليل موانع مالي و مشكلات بودجه اي هنوز تمام جانبازان تحت پوشش  اين قانون قرار نگرفتند.

سازمان  سنجش اعلام كرد
كنكور بدون تغيير يازدهم تا سيزدهم تيرماه
آزمون  سراسري  دانشگاه ها بدون  تغيير برگزار مي شود.
رئيس  سازمان  سنجش  آموزش  كشور گفت : آزمون  سراسري  دانشگاه ها و موسسات  آموزش  عالي  امسال  بدون  هيچ  گونه  تغييري  نسبت  به  پارسال  برگزار مي شود.
دكتر حسين  رحيمي در ايلام  به  ايرنا گفت: آزمون  امسال  از حيث  نحوه  برگزاري  نظير سالهاي  قبل  است .وي  اضافه  كرد: اين  آزمون  در روزهاي  يازدهم ، دوازدهم  و سيزدهم  تيرماه  بطور همزمان  در سراسر كشور برگزار مي شود.
وي  ادامه  داد: بر اساس  جدول  زمان بندي  شده  فرم هاي  انتخاب  رشته ۲۰ مرداد بين  قبول شدگان  كنكور توزيع  مي شود.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |