يكشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۸۷ - May 23, 2004
نگاه
دو آهنگساز آمريكايي سخنراني وزير دفاع آمريكارا به نت موسيقي تبديل مي كنند.

جمال رحمتي
006894.jpg

مدل ۵۳ به پايين ها از شهر بروند
حدنصاب فرسودگي خودروها در ايران ۳۰ سال تعيين شد
006897.jpg
هيات دولت عمر خودروهاي فرسوده را تعيين كرد.
به گزارش آسمان آبي، در پي پيشنهاد سازمان حفاظت محيط زيست و تاييد هيات وزيران عمر مفيد خودروهاي ۴ سيلندر در كشور ۳۰ سال تعيين شد.
براين اساس اقدامات لازم براي جايگزيني خودروهاي فرسوده با عمر ۳۰ سال به بالا صورت خواهد گرفت.
عمر مفيد خودروها در حالي سه دهه در ايران تعريف شده است كه در كشورهاي صنعتي و توسعه يافته اين دوره به كمتر از ۱۰ سال رسيده است.
براين اساس خودروهايي كه عمر بيشتر از ۱۰ سال داشته باشند، فرسوده محسوب شده و از رده خارج مي شوند و در غير اين صورت مالك موظف است هر سال ماليات و عوارض نگهداري از خودروهاي فرسوده را به دولت بپردازد.
طبق پيش بيني هاي صورت گرفته با اجرايي شدن اين قانون، خريد و فروش و نقل و انتقالات خودروهاي ۴ سيلندر با عمر بيش از ۳۰ سال ممنوع خواهد شد.
* هيات دولت در شرايطي عمر خودروهاي فرسوده را تعيين كرد كه بنا به اظهار كارشناسان، ۱/۵ ميليون خودرو فرسوده در كشور وجود دارد و اين مساله موجب بروز مشكلات عديده اي از جمله آلودگي هوا و مصرف غير استاندارد سوخت شده است. مصرف بنزين خودروهاي فرسوده ۱۲ ليتر بيش از استاندارد است و براساس آمارهاي ارائه شده اين قبيل خودروها، نيمي از بنزين مصرف كشور را به خود اختصاص داده  اند و عامل نيمي از آلودگي هواي تهران هستند. كارشناسان امور حمل و نقل همچنين خودروهاي فرسوده را يكي از اصلي ترين عوامل بروز گره هاي ترافيكي عنوان مي كنند. اين گزارش مي افزايد:
طبق آمار منتشره ۸۵ درصد خودروهاي تهران فرسوده اند و ۴۰ درصد خودروهاي سواري كشور بيش از ۲۰ سال سن دارند و لذا از رده خارج كردن آنها داراي منافع ملي و فردي است.

صيانت از حقوق شهروندان
جمشيد  پوراسكندر
با پايان ارديبهشت ماه، عمليات حذف و پاكسازي برچسب هاي تبليغاتي از روي درب و نماي بناهاي شهر نيز به پايان رسيد. شهرداري در يك اقدام مثبت و در راستاي صيانت از حقوق شهر و شهروندان با تخصيص اعتباري بالغ بر ۲۰ ميليارد ريال به امحاء مواد تبليغي غيرقانوني مبادرت ورزيد.
متاسفانه برخي شركت هاي خدماتي، آگاهانه به ناديده انگاشتن حقوق شهر و شهروندان پرداخته و نماي ساختمانها را، تابلو و ابزار اطلاع رساني خدمات خود قلمداد كرده و منظر عمومي شهر را به اين ترتيب نازيبا مي كنند.
با پايان مهلت پاكسازي نماي بناها از برچسب هاي تبليغاتي، مشاهده مي شود كه برخي شركت هاي خدماتي مجددا به نصب برچسب ها بر روي ديوارها پرداخته اند و از اين رو اعتراض شهروندان را در پي داشته است.
اصرار به ادامه ناهنجاري هاي شركت هاي خدماتي، نشان مي دهد كه عوامل بازدارنده از كارآيي بالايي برخوردار نيست و لذا شركت ها، همچنان به كنش هاي غيرقانوني خود ادامه مي دهند. به نظر مي رسد مديريت شهر بايد ضوابط موجود در اين باره را تشديد كند.
در اين باره، قاعدتا خلأ قانوني نيز وجود ندارد.
چنانچه ماده ۹۲ قانون شهرداريها به صراحت اعلام مي كند چسباندن برچسب و آگهي در غيرمحل هاي تعيين شده ممنوع است و متخلف به جزاي نقدي محكوم مي شود.
تخلف در نصب آگهي ها و مواد تبليغي دو جنبه دارد: هم شهرداري مي تواند شاكي شود و هم مالك يا ساكن آن بنا مي تواند شكايت كند يا موضوع را به شهرداري اعلام كند. از آنجايي كه نماي ساختمان در حوزه تسلط شهرداري و امور زيباسازي فضاي شهري است و هيچ كس نمي تواند دخل و تصرفي در اين حريم داشته باشد، به نظر مي رسد شهرداري براي برخورد با اين ناهنجاري بايد واكنش هاي موثرتر نشان دهد.
طبق مواد ۱۷ و ۱۹ قانون مجازات اسلامي، قاضي به عنوان مجازات هاي بازدارنده و تتميمي، پس از رسيدگي به شكايت از تبليغات غيرمجاز مي تواند دستور تعطيلي شركت يا دستور پاكسازي برچسب ها را صادر كند. از اين رواست كه درپي شكايت شهرداري برخي مناطق تهران، خط تلفن شماري از متخلفين مرتبط با اين موضوع قطع شد.
اما به نظر مي رسد اين ميزان مجازات كارآيي و انگيزه بازدارندگي را ندارد.
واقعيت امر اين است كه شركت هاي خدماتي براي ادامه فعاليت خود نيازمند انجام امور تبليغي هستند و شهرداري با آگاهي به اين نياز مي تواند اين نياز را نه حذف بلكه به طور منطقي، هدايت كند.اگر چه هيچكدام از اين روشها به تنهايي موثر نيست و ضمن ارائه فضاي لازم براي انجام تبليغات محيطي، بايد شركت هاي تبليغاتي و مراكز تجاري با اهرم هاي قانوني مجاب شوند كه در و ديوار مردم جاي تبليغ آنها نيست. به هر رو، ترديدي نيست كه اين حق شهروندان است كه در فضايي زيباتر زندگي كنند.

شهردار تهران خبر داد:
آغاز عمليات مناسب سازي معابر براي معلولان
شهردار تهران گفت: عمليات اجرايي مناسب سازي معابر و اماكن عمومي براي تردد معلولان جسمي و حركتي امسال آغاز مي شود.
دكتر محمود احمدي نژاد با اعلام اين مطلب در گفتگو با خبرنگار «مهر» افزود: خوشبختانه شوراي اسلامي شهر تهران در بودجه سال ۸۳ شهرداري تهران، اعتباري را براي مناسب سازي پياده روها و معابر عمومي شهر براي استفاده معلولان اختصاص داده است.
وي درخصوص اجراي قانون «ضوابط و مقررات شهرسازي و معماري براي افراد معلول جسمي و حركتي» گفت: معاونت فني و عمراني شهرداري با همكاري دفتر مشاوره و مهندسي شهرداري تهران در حال طراحي عمليات اجرايي اين مصوبه هستند و پس از پايان  آن، اقدامات اجرايي در سال جاري آغاز خواهد شد. قانون ضوابط و مقررات شهرسازي و معماري براي افراد معلول جسمي و حركتي مصوب
۸/۳/۶۸، تاكنون آن طور كه بايد از سوي دستگاه هاي ذيصلاح مورد توجه واقع نشده و همين امر باعث گرديده قشري از شهروندان از دستيابي به حقوق شهروندي خود محروم شوند. اما هيچ گاه رعايت اين اصل قانوني از سوي انبوه سازان و مديران شهري اعمال نشده است.

تكليف اراضي محدوده ده ونك تا پايان امسال تعيين مي شود
گروه شهري: با هزينه اي بالغ بر ۱۲ ميليارد تومان ۲۸ پروژه ترافيكي، خدماتي، فضاي سبز و عمراني در سال ۸۲ توسط شهرداري منطقه سه به انجام رسيد.
خبرنگار ما به نقل از دكتر علي اصغر تهراني مي نويسد: احداث سه پارك نگار، نصر و امداد جمعاً به مساحت ۲۰ هزار مترمربع، احداث پل هوايي در خيابان هاي نيايش، ولي عصر، ميرداماد، نيل و خواجه نصير، تملك و احداث زمين ورزشي نونهالان، مرمت و بازسازي حيات وحش، پارك ملت، اصلاح هندسي بزرگراه آفريقا، راست گرد ولي عصر و خدامي، احداث بلوار شهرزاد، دوربرگردان ميرداماد، اصلاح هندسي ظفر و طراحي هندسي خيابان عطار ازجمله اين پروژه هاست.
به گفته تهراني، تنها در سه ماهه آخر سال گذشته ۲ هزار و ۱۵۳ مورد اصلاح هندسي به منظور فراهم كردن تسهيلات عبور و مرور شهروندان ازجمله نصب پل، نرده و جدول در منطقه سه صورت گرفته است.
تهراني درمورد معضل اراضي ده ونك گفت: طرح تفصيلي اراضي محدوده ده ونك تهيه شده و توسط مشاور به كميسيون ماده ۵ ارسال گرديده و قرار است به توصيه دكتر احمدي نژاد شهردار تهران اين طرح خارج از نوبت رسيدگي و تصويب شود كه بر مبناي آن تكليف ساكنين سه محدوده شمالي، مركزي و جنوبي روشن خواهد شد.
تهراني اظهار اميدواري كرد كه مشكل ده ونك تا پايان امسال مرتفع مي شود.
وي خبر داد: دو سالن چند منظوره بدنسازي و ورزشي، مختص خانم ها و آقايان در خيابان سعيدي، يك مجموعه ورزشي به نام زمرد مجهز به انواع سالنها ازجمله سالن پاتيناژ، سه پيست دوچرخه سواري در پارك سيدخندان، چهار سالن سينمايي در مجموعه فرهنگي هنري نيايش و يك سالن چندمنظوره در بزرگراه حقاني پارك سيدخندان دردست اجرا داريم.
به گفته شهردار منطقه ۳ به دنبال دستور دكتر احمدي نژاد شهردار تهران قرار است به زودي يك مجموعه آكواريوم كه در سطح كشور بي نظير است در محل موزه آب احداث شود كه اميدواريم تا آخر مردادماه به بهره برداري برسد.

رئيس كميسيون فني و عمراني شوراي شهر اعلام كرد
شرايط واگذاري تراكم تشويقي به مالكان بافت هاي فرسوده
گروه شهري:شرايط واگذاري يك طبقه تراكم تشويقي جهت نوسازي واحدها و بافتهاي فرسوده اعلام شد.
دكتر حسن زياري، رئيس كميسيون فني و عمراني شوراي اسلامي شهر تهران گفت: بر اساس آيين نامه تنظيم شده توسط اين كميسيون، بلوكهايي كه ۵۰ درصد واحدهاي آنها كمتر از ۱۰۰ متر مربع يا عرض ۵۰ درصد معابر آنها كمتر از ۶ متر و يا ۵۰ درصد واحدهاي ساختماني آن فرسوده باشد، فرسوده و غيرمقاوم تلقي مي شود.
وي افزود: بلوكهايي كه يكي از شرايط مذكور را داشته باشند، فرسوده قلمداد و مشمول اعطاي يك طبقه تراكم اضافي، تخفيف در احداث پاركينگ، كاهش عوارض و ارائه تسهيلات و امتيازات ويژه مي شوند.
رئيس كميسيون فني و عمراني شوراي اسلامي شهر تهران همچنين به ايسنا اظهار كرد: اما بلوكهاي واقع در مناطق يك، ۲، ۳، ۵ و ۶ شهرداري بايد داراي دو ويژگي مذكور باشند تا بلوك (بافت) فرسوده قلمداد شوند كه اين امر امتيازي براي بلوك ها و بافت هاي فرسوده جنوب شهر محسوب مي شود.
وي با اشاره به ويژگيهاي واحد مسكوني فرسوده بيان كرد: ساختماني كه به لحاظ بنا داراي سيستم سازه اي مقاوم نبوده و يا قبل از ابلاغ مصوبه ۲۸۰۰ احداث شده و يا به لحاظ سكونتي، زيست محيطي و استحكام داراي شرايط مناسبي نباشد، واحد مسكوني فرسوده و غيرمقاوم تلقي مي شود.
زياري تصريح كرد: واحدهايي كه يكي از ويژگيهاي مذكور را دارا باشند، واحد مسكوني فرسوده قلمداد مي شوند.
البته ساختمانهايي كه پس از ابلاغ مصوبه ۲۸۰۰ احداث شده، اما اين آيين نامه در آن رعايت نشده باشد، واحد غيرمقاوم محسوب مي شود.
وي گفت: تشخيص فرسوده بودن يا نبودن واحد و يا بلوك به تشخيص مهندس مشاور منطقه، با توجه به وضعيت زيستي و سكونتي شهرسازي و تاييد آن توسط معاون شهرسازي منطقه است.
رئيس كميسيون فني و عمراني شوراي اسلامي شهر تهران افزود: به واحدهاي مسكوني تنها يك طبقه تراكم تشويقي داده مي شود كه اعطاي اين امتياز نيز مشروط به تخريب و نوسازي و رعايت اصلاح گذر و آيين نامه ۲۸۰۰ بناست.
زياري به ايسنا افزود: از آن جا كه شوراي عالي شهرسازي تصويب اين گونه طرح ها را وظيفه خود مي داند، انتظار شورا و شهرداري تهران آن است كه اين شورا قدمهاي مثبتي را جهت مشاركت بيشتر شهروندان جهت نوسازي بافتها و واحدهاي فرسوده بر دارد. وي با اشاره به ابلاغ آيين نامه ارائه يك طبقه تراكم تشويقي به شهرداري تهران گفت:  شهرداري تهران موظف به اجراي آيين نامه مزبور است.
همچنين مقرر شده كه شهرداري پس از تعيين بافتهاي فرسوده، آن را به شورا اعلام كند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |