يكشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۸۷ - May 23, 2004
جزئيات فتح خرمشهر در گفتگوي فرمانده كل سپاه پاسداران با همشهري
006900.jpg
در آستانه سالروز آزادسازي خرمشهر از اشغال ارتش عراق گفت و گويي با سردار سرلشكر رحيم صفوي فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي انجام داده ايم كه خلاصه آن در صفحه ۲ امروز از نظر خوانندگان ارجمند مي گذرد.
مشروح اين گفت و گو كه يادآور روزهاي حماسي جنگ تحميلي است روز سه شنبه از نظر خوانندگان عزيز خواهد گذشت.
فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در اين گفت وگو به عوامل پيروزي رزمندگان اسلام در اين عمليات اشاره كرد و افزود: عمليات بيت المقدس در تاريخ ۱۰ ارديبهشت سال ۶۱ شروع و تا سوم خرداد تقريبا در حدود يك ماه در شرايط بسيار دشواري از جمله هواي گرم خوزستان و پاتك هاي شديد دشمن و آتش سنگين دشمن به پيروزي رسيد.
فرمانده قرارگاه فتح در اين عمليات در ادامه اين گفت وگو خاطرنشان كرد: سرعت عمليات نظامي در اين عمليات كه تقريبا كمتر از يك ماه پس از عمليات فتح المبين، طرح ريزي شد، باعث غافلگيري نيروهاي عراق شد؛ چرا كه آنها تصور نمي كردند، رزمندگان ايراني بتوانند بلافاصله پس از عمليات موفقيت آميز فتح المبين خود را براي عمليات عظيم تري چون بيت المقدس آماده كنند.
فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي افزود: ما در طرح ريزي مرحله دوم عمليات به گونه اي عمل كرده بوديم كه يگان هاي قدرتمندمان خود را به قلب منطقه عملياتي دشمن برسانندظ چرا كه قلب منطقه عمليات به گونه اي بود كه عراقي ها دچار يك ترديد بزرگ شده بودند كه آيا ما قبل از اينكه خرمشهر را آزاد كنيم به سمت بصره مي خواهيم پيشروي كنيم يا نه، كه همين تصور باعث شد دو لشكر ۵ زرهي و ۶ مكانيزه شان را كه پشت رودخانه كرخه كور آرايش گرفته بود، شروع به فرار كنند.
صفوي همچنين به مسايل مربوط به فرماندهي بني صدر در اداره جنگ در زمان رياست جمهوري اش اشاره كرد و گفت: بني صدر از نظر نظامي فاقد هرگونه اعتقادي به حضور مردم و يك جنگ مردمي و يك جنگ انقلابي بود و مي گفت: آخر هم ما در اين جنگ نمي توانيم پيروز شويم و بايد با راهكار سياسي موضوع را حل كنيم، بني صدر حتي قائل به مسلح كردن پاسداران و بسيجيان كه عازم جبهه هاي جنوب و غرب بودند، به هيچ وجه نبود و ما با حمايت مقام معظم رهبري كه در آن زمان نماينده امام(ره) در شوراي عالي دفاع بودند، سلاح و تجهيزات آنهم با خيلي دردسر مي گرفتيم و نيروهايمان را تجهيز مي كرديم، بني صدر از نظر سياسي و فكري با يك تفكر ليبرالي كه داشت در مقابل تفكر انقلابي و اسلامي حضرت امام(ره) ايستاده بود و نمي خواست كه آن تفكر امام(ره) كه بسيج همه مردم بود كه در حقيقت مي خواستند از كشورشان و انقلابشان دفاع كنند، اجرا شود. من خودم ديدم دستورالعملي را كه او صادر كرده بود كه دستور داده بود هيچ گونه مهمات و اسلحه اي به سپاه داده نشود! از نظر نظامي گري هم چيزي نمي دانست ولي يك آدم تبليغاتچي بود.
صفوي در تشريح اجراي استراتژي جديد نيروهاي انقلابي در اسفند سال ۵۹ كه با هدف مقابله جزئي با تهاجم دشمن و نوعي بن بست شكن در تداوم جنگ و جلوگيري از شكست هاي پي درپي نيروهاي نظامي كه در اثر اجراي سياستهاي جنگي بني صدر به كشور حاكم شده بود، گفت: نخستين عمليات، عملياتي بود كه با مشخصه هاي جديد و كاملا متفاوت با روش هاي گذشته و در عين حال كاملاً مطابق با توان و مقدورات خودي در ۲۹ اسفند ۵۹ در جبهه غرب سوسنگرد به نام امام مهدي(عج) طرح ريزي و اجرا شد. در اين عمليات، نيرو در حد يك گردان پياده، يك گروهان تانك و دو گروهان مكانيزه بودند، حمله كردند و ضمن انهدام دشمن، ۷۰ تن از آنها را به اسارت درآوردند. در پي اين عمليات، جبهه ها جان تازه اي گرفت و استراتژي جديد جنگ كه متكي به تهاجم با نيروهاي پياده بود، پي ريزي شد و در ادامه آن، عمليات هاي «الله اكبر» و «شرق» به اجرا درآمد.
فرمانده سپاه پاسداران در ادامه اين گفت وگو به عمليات فتح المبين كه به نوعي مقدمه عمليات بيت المقدس و فتح خرمشهر بود اشاره كرد و گفت: متعاقب تلاشهايي كه در زمينه طرح ريزي آزادسازي مناطق اشغالي صورت گرفت، سرانجام در تاريخ ۲/۱/۶۰ عمليات فتح المبين آغاز شد و پس از يك هفته، كليه مواضع دشمن منهدم و منطقه به طور كامل پاكسازي شد. اسارت ۱۷ هزار نفر از نيروهاي دشمن نشان دهنده موفقيت عمليات و مهمتر از آن فروپاشي اردوگاه دشمن بود.
برخي از كارشناسان از اين عمليات به عنوان پيچيده ترين تلاش ايران در جنگ تا آن زمان كه خفت بارترين شكست را از آغاز جنگ تاكنون نصيب عراق كرده است ياد كردند.
فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، همچنين در اين مصاحبه، به موضوعاتي چون، تغيير استراتژي آمريكا و همچنين برخي از كشورهاي عربي در دفاع همه جانبه از صدام، تاثيرات اين شكست بر موقعيت صدام و... اشاره كرده است.

روسيه ادعاي بولتون را تكذيب كرد
وزارت  امور خارجه  روسيه  از اظهارات  معاون  وزير امور خارجه  آمريكا مبني  بر توافق  مسكو و واشنگتن  براي  ارائه  برنامه  هسته اي  ايران  به  شوراي  امنيت  سازمان  ملل  متحد ابراز تعجب  كرد.
به گزارش  واحد مركزي  خبر از مسكو، بخش  مطبوعاتي  وزارت  امور خارجه  روسيه   با انتشار بيانيه اي  ضمن  ابراز تعجب  از اين  موضوع  تأكيد كرد هيچ  توافقي  ميان  هيأت  نمايندگي  آمريكا و روسيه  در مورد ارائه  گزارش  آژانس  بين  المللي  انرژي  اتمي  به  شوراي  امنيت  سازمان  ملل  متحد درباره  برنامه  هسته اي  ايران  نشده  است .

پيام خاتمي به همايش اقوام
سيد محمد خاتمي ، رئيس  جمهوري  در پيامي به  همايش  هويت  ملي ، بررسي  نقش  اقوام از هويت  ملي  ايران  را مانند چتر گسترده و فراگيري  دانست  كه  درعين وحدت ، همه  اقوام  ايراني  را در ذيل  خود جاي  داده  است .
در پيام رئيس  جمهوري  كه  ديروز توسط اشرف  بروجردي  معاون اجتماعي  و امور شوراهاي  وزارت  كشور در محل  اين  وزارتخانه  در تهران  قرائت  شد، آمده است :
نضج ، دوام  و استمرار هويت  ايراني  درطول  تاريخ  مديون  گروههاي  مختلف قومي و همه  آناني  است  كه  قلبشان  براي  عظمت ، آباداني  و سرافرازي  اين  ملت  و كشور مي تپد، چرا كه  هريك  با افزودن  لايه هاي  هويتي  - فرهنگي  به ديرپايي ، غنا و عظمت  آن افزوده اند.
كمي  و كاستي ها و مولفه هاي  مثبت  و منفي  آن نيزتنها متاثر از يك  قوم نبوده ، بلكه  در تعامل  همه  گروههاي  قومي با شدت  و ضعف هاي  مختلف  شكل پذيرفته  است .
بدين  لحاظ، هويت  ملي  ايران  خود به  نوعي  جنبه هاي  عام  و فراگير فرهنگ و هويت  گروههاي  قومي است  كه  در گذر زمان  شكل  يگانه ، واحد و فراقومي - درحد و اندازه  يك  ملت  كهن  وديرپا- يافته  است .
از منظر تاريخي ، وجود اقوام  مختلف  در درون  جامعه  كهن  ايران  موجبات داد و ستد فرهنگي  رادر طول  تاريخ  فراهم  آورده  است  كه  درعين  مفيد وكارسازبودن  و مانع  شدن  از ايستايي  و خمودگي  جامعه  ايران  به مولفه  مهم هويت  ايراني تبديل  شده  و پويايي  آن را رقم  زده  است .
در بخش ديگري از پيام رئيس جمهور آمده است: پذيرش  تنوع  و تكثر قومي در عين  وحدت  و وحدت  در عين  كثرت  درجامعه ايران ، همچون  پذيرش  اصل  تفاوت  در درون  همه  جوامع  انساني  محصول  رويكردانساني  - ديني  است  كه  در بستر واقع  بيني  سياسي ، بهره گيري  از ظرفيت  هاو توانمندي هاي  فراوان  و موجود و درجهت  اعتلاي  عظمت  ايران  عزيزشكل  مي گيردو ثمرات  آن جز در سايه  درك  عميق  و فهم  درست  از صورت  و محتواي  واقعيات محقق  نمي گردد.در پيام خاتمي همچنين آمده است: نفي  وجود اقوام  و درمقابل ، دامن  زدن  به  قوم  گرايي  افراطي  كه  خلاف آموزش هاي  دين  مبين  اسلام  و ناسازگار با ذات  هويت  ايراني  است  به  مثابه دو روي  يك  سكه ، هويت  ملي  ايران  را با چالش هاي  جدي  روبرو مي كند.

تشكر علي لاريجاني از مقام معظم رهبري
علي لاريجاني رييس سازمان صدا و سيما در نامه اي به رهبر معظم انقلاب، عنايت مستمر ايشان را عامل اصلي سرانجام نيكو براي مديران و دست اندركاران صدا و سيما دانست.
به گزارش ايسنا، در نامه رييس سازمان صدا و سيما آمده است:
بسم الله الرحمن الرحيم
محضر رهبر بزرگوار و معزز انقلاب اسلامي، حضرت آيت الله خامنه اي دامت بركاته؛ با سلام و احترام؛
چه بزرگوارانه و كريمانه آمديد.
به گاه وداع اين شاگرد كوچك مكتبتان كه بيش از ده سال به اشارت مقتدايش خدمتگزاري ساحت فرهنگ و هنر را در رسانه ملي برگزيد. و اگر نبود عنايت مستمر و لطف و دعاي مدام آن حضرت آن آغاز، به اين فرجام نيكو براي همكاران عزيز در صدا و سيما، ختم نمي شد، آنگونه كه فرموديد: از عملكرد رسانه ملي رضايت خاطر داريد و در برابر جبهه پيچيده و گسترده رسانه اي رقيبان مهاجم و سلطه جو، صدا و سيما در حراست از هويت ملي و فرهنگ عظيم و تمدن ساز اسلامي و ايراني، موفق بوده است. و همين رضايت «رب ادخلني مدخل صدق و اخرجني مخرج صدق» را تفسير و همه سختي ها و مشقت ها را در اين دهه ها به آرامش و حلاوت بدل نمود.
از لطف و مراحم حضرتعالي، شاكر و سپاسگزارم چه هنگامي كه بنده را براي تصدي اين مسئوليت شايسته خدمت دانسته و به عرصه فراخوانديد و يك دهه هدايتگر و ياريگر اين كمترين و اهالي سخت كوش و صميمي رسانه ملي بوديد و چه اين زمان كه با حضور خويش، ما را مرهون محبت كريمانه خويش فرموديد.
و جز اين چيست دولت؟
ديدار يار ديدن

گراميداشت سالروز فتح خرمشهر
به مناسبت سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر از دست متجاوزين بعثي، سازمانها، نهادها و ارگان هاي مختلف لشكري و كشوري اطلاعيه هاي جداگانه اي صادر كردند. به گزارش ايرنا، سپاه  پاسداران  انقلاب  اسلامي ، با صدوراطلاعيه اي  ضمن  گراميداشت  ياد وخاطره  شهيدان  هشت  سال  دفاع  مقدس ، حماسه  آزادي  خرمشهر در سوم  خردادماه  سال ۶۱ را نقطه  عطفي  درخشان  در تاريخ  مقاومت  ملت  ايران  توصيف  كرد.
اين  اطلاعيه  با اشاره  به  تدبير، شجاعت  و فداكاري  رزمندگان  و فرماندهي مدبرانه ، حكيمانه  و قاطع  حضرت  امام (ره )، تصريح  كرده  است : جمهوري  اسلامي ايران  توانست  اقتدار ملي ، ارضي  و منطقه اي  خود را درصحنه ي  بين المللي  بطورچشمگيري  گسترش  دهد و ظرفيت  و توانمنديهاي  سرشارخود دردفاع  ازآرمانها وارزشهاي  دفاع  مقدس  را به  نمايش  بگذارد.
درپايان  اين  اطلاعيه  بااشاره  به  لزوم  بازخواني  تاريخ  دفاع  مقدس ، حماسه آزادسازي  خرمشهر نماد مقاومت ، فداكاري  و اراده  مردم  ايران  والگويي  هدايت بخش  براي  مقاومت  و مبارزه  ملت هاي  ديگر با هرگونه  تجاوز و اشغالگري  عنوان  شده  است .
وزارت  دفاع  و پشتيباني  نيروهاي  مسلح  جمهوري  اسلامي  ايران  نيز در بيانيه اي  به  مناسبت  سالروز آزادسازي  خرمشهر، ازاين  روز به عنوان  نماد وحدت  ملي ايران  اسلامي ياد كرد.
اين  بيانيه پيروزي  تاريخي  و سرنوشت  ساز فتح  خرمشهر را حاصل  جمع  تخصص  و تعهد انقلابي  عنوان  كرده  و مي افزايد: عمليات  آزادسازي  خرمشهر از چنگال  متجاوزين ، تلفيقي  از تاكتيكهاي  روزآمد دفاعي  و هماهنگي  كامل  بين  نيروهاي  ارتش ، سپاه  و بسيج  تحت  فرماندهي  امام  راحل  بود.
بنياد شهيد انقلاب  اسلامي نيز  در بيانيه اي  با گرامي داشت ياد شهداي  عمليات آزادسازي  خرمشهر  از فتح  خرمشهر به عنوان  حماسه اي  بزرگ  ونقطه  عطف  تاريخ  هشت  سال دفاع  مقدس  ياد كرده  است .
در اين  بيانيه  به  نقش  سرنوشت  ساز و حياتي فتح  خرمشهر اشاره  شده و آمده  است  حتي  درآن  روزهاباوجود وارونه  جلوه  دادن  اخبارازسوي  دستگاههاي تبليغاتي  و خبرپراكني  استكبار جهاني ، آنان  مجبور به  اعتراف  به  اين  فتح بزرگ  و اذعان  به  شكست  بعثي هاي  مزدور شدند. درعمليات  آزادسازي  خرمشهر پنج  هزار و ۳۸۰ كيلومتر مربع  از خاك  ميهن اسلامي ايران  از دست  متجاوزين  بعثي  آزاد شد.

اظهارنامه هاي ايران تحويل آژانس اتمي شد
نماينده  جمهوري  اسلامي ايران  در آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي اعلام  كرد: جمهوري  اسلامي ايران  اظهارنامه هاي  مربوط به  فعاليتهاي  هسته اي  خود را روزجمعه  تحويل  مديركل  اين  آژانس  داده  است .
دكتر پيروز حسيني  ديروز به  ايرنا در وين  گفت : اين  اقدام  بر اساس  يكي از مواد پروتكل  الحاقي ، به  عنوان  يك  اقدام  اطمينان  ساز و در راستاي  تفاهم  بين  جمهوري  اسلامي ايران  و آژانس  ارائه  شد.
وي  افزود: ايران  براساس  تقاضايي  كه  محمد البرادعي  در سفر اخير خود به تهران  داشت ، اين  اظهار نامه ها را زودتر از موعد مقرر به  آژانس  ارائه  داد.
دكتر حسيني  در مورد محتواي  اين  اظهارنامه ها گفت : اين  اسناد دربرگيرنده تحقيقات  و فعاليت هاي  هسته اي  مي باشد.
سفير ايران  در نمايندگي  دائمي ايران درسازمان  ملل  (وين ) ضمن  تكذيب خبر برخي  رسانه ها مبني  بر اين كه  ايران  براي  تكميل  گزارش  خود به  زمان  بيشتري  نياز دارد، گفت : اينگونه  گزارش ها بيشتر جنبه  تبليغات  منفي  دارد و به  رغم  گزارشها و نقل  قول هاي  نادرست  برخي  رسانه ها، همكاري هاي  ايران  وآژانس  به  گونه اي  موثر و سازنده  ادامه  دارد.

كوتاه از سياست ايران
قدرداني از جوانان - تكريم شهيدان
رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي گفت : دوران  دفاع  مقدس  از مقاطع  تاريخ  مظلوميت  و در عين  حال  سرافرازي  و افتخار مردم  ايران  است .
به  گزارش  ايرنا، وي  ديروز در ديدار با اعضاي  ستاد برگزاري  همايش  خرمشهر و توسعه  و جمعي  از خانواده  شهداي  خرمشهر افزود: خرمشهر نماد مقاومت  و فداكاري  بود و نسل هاي  بعد از رفتار نياكان  خود درصيانت  از كشور، فرهنگ  و اعتقادات  مذهبي  و بيرون  راندن  دشمن  از ميهن  خودسربلند خواهند بود.
وي ضمن تقدير از حماسه آفريني هاي  رزمندگان  اسلام  در عمليات  بيت المقدس و شهيداني  كه  براي  آزادي  خرمشهر جان  خود را در طبق  اخلاص  نهادند، بر لزوم حق  شناسي و فداكاري  جوانان  ايراني  در آن مقطع  حساس  و تكريم  شهداي  جنگ تحميلي  تأكيد كرد.
سفر رئيس دفتر مقام معظم رهبري به دمشق
حجت الاسلام و المسلمين  محمدي  گلپايگاني  رئيس  دفتر مقام  معظم رهبري  جمعه  شب  در راس  هياتي  بلندپايه  براي  شركت  در آيين افتتاح  مراقد مطهر عمار بن  ياسر و اويس  قرني  وارد دمشق  شد.
به  گزارش  خبرنگار ايرنا، رئيس  دفتر مقام معظم  رهبري  را در اين  سفر حضرت آيت الله  احمد جنتي  دبيرشوراي  نگهبان ، آيت  الله  سيد علي  غيوري ، حجت الاسلام    محمد حسن  اختري  معاون  ارتباطات  بين الملل  دفتر مقام معظم  رهبري  و علي  عبدالعلي  زاده  وزير مسكن  و شهرسازي  همراهي  مي كنند.
نماينده شيراز در مجلس هفتم در حادثه رانندگي
كشته شد
فرمانده  پليس  راههاي  نيروي  انتظامي استان  فارس  اعلام كرد: خودرو غلامحسين محب  منتخب  مردم  شيراز براي  مجلس  هفتم  شوراي اسلامي روز شنبه  در ۳۴ كيلومتري آباده  واژگون  شد و منجر به  فوت  وي  گرديد.
سرهنگ  محمد علي  غفاري  در گفت  و گو با ايرنا افزود: اين  حادثه  مقارن  ساعت  ۳۰/۶ بامداد شنبه  در محل  ياد شده  اتفاق  افتاد كه  در آن دو سرنشين  ديگر خودرو (خواهر و مادر مرحوم محب) نيز در دم  جان  باختند.
بازگشت ۴۰ هزار افغاني
مشاور وزير كشور و مدير كل  امور اتباع  و مهاجرين  خارجي  گفت : از ابتداي سال  جاري  تاكنون  ۳۹ هزار و ۶۰۵ نفر از اتباع  افغانستان  به  شكل  داوطلبانه و حمايت  شده  به  كشورشان  بازگشتند.
احمد حسيني  شنبه  در بندرعباس  در گفت  و گو با ايرنا افزود: در اجراي برنامه  بازگشت  مهاجرين  افغاني  تاپايان  امسال  ۵۰۰ هزارنفر بطور داوطلبانه به  كشورشان  باز مي گردند و قصد داريم  ۲۰۰ هزار نفر ديگر اضافه  بر سهميه اعزام  كنيم . وي  گفت : براساس  طرح  آمايش ، پارسال  يك  ميليون  و ۴۵۰ هزار نفر افغان  كه بطور مجاز در ايران  سكونت  دارند، شناسايي  شدند.
۳ نماينده مجلس در دادسرا
طي روزهاي آينده سه تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به دادسراي جرايم كاركنان دولت احضار مي شوند.
به گزارش ايسنا عبدالغفور ايران نژاد، نماينده چابهار و نيك شهر در مجلس، به علت شكايت يك شاكي خصوصي به شعبه ۶ بازپرسي دادسراي جرايم كاركنان دولت و رسانه ها احضار شد.
جميله كديور، نماينده تهران در مجلس نيز به علت يك شكايت خصوصي طي روزهاي آينده به بازپرسي دادسرا احضار خواهد شد.
پرونده سيدعلي اكبر محتشمي پور، نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي نيز از دادسراي ويژه روحانيت به دادسراي كاركنان دولت ارجاع شده است. مدعي العموم شاكي محتشمي پور در اين پرونده عنوان شده است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |