يكشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۹۴ - May 30, 2004
جزئيات تازه از زلزله در دو استان قزوين و مازندران
تاكنون ۴۷۰ نفر در زلزله دو استان قزوين و مازندران مجروح و ۴۲ نفر كشته شده اند
007281.jpg
گروه اجتماعي: استان مازندران به دليل قرار گرفتن در كانون زلزله عصر روز جمعه بيشترين خسارت و تلفات را در ميان ده استان كشور بر جاي گذاشته و جاده تهران - چالوس در حد فاصل تونل كندوان تا مرزن آباد بيشترين تلفات جاني را در پي داشته است.
به گزارش خبرنگار ما شمار قربانيان زمين لرزه در ۱۰ استان كشور تنها به سه استان گيلان، مازندران و قزوين محدود شده كه از شمار ۵۱۲ كشته و مجروح زلزله عصر روز جمعه ۴۷۰ نفر مجروح و ۴۲ نفر كشته شده اند، هر چند هنوز تا اعلام شمار دقيق كشته شدگان به خاطر كوهستاني بودن بخشي از مناطق زلزله زده زود است ولي به نظر مي رسد شمار قربانيان اعم از مجروحان و كشته شدگان برخلاف تصورات اوليه مردم كمتر باشد.از نوشهر خبر رسيده ۴۰ روستا در اين نقطه از منطقه زلزله زده به علت ريزش كوه، دسترسي به آن ها غيرممكن و امدادرساني ميسر نشده است.۳۰ روستاي منطقه چالوس از ميان ۱۲۶ روستا به گفته معاون عمراني استانداري مازندران ۳۰ تا صددرصد خسارت ديده است.
۱۶۸ مصدوم زلزله استان مازندران به تهران منتقل شده اند كه چهار تن از آن ها فوت شده و بقيه اقدامات درماني در مورد آن ها جريان دارد.بخشدار طالقان از خسارت به ۵۰ روستاي اين بخش خبر داده و بيان داشته است روستاهاي ناريان، پراچان، آسكان، گته ده وگراب در اين حادثه بيشترين خسارت را متحمل شده اند.
زلزله عصر روز جمعه در تنكابن يك كشته و ۱۰ مجروح برجاي گذاشته و بخشدار كلاردشت نيز از زير آوار ماندن ۶۰ خودرو در جاده كندوان خبر داده و گفته است عمليات امداد رساني همچنان براي نجات آسيب ديدگان ادامه دارد.فرماندار نوشهر از كشته شدن دو نفر در بخش كجور مازندران خبر داده و گفته ۱۱ نفر از بخش كجور براي مداوا به بيمارستان منتقل شده اند.
زلزله عصر روز جمعه ۲۰۰ خانه را در روستاي گازرخان قزوين از ۳۰ تا صددرصد ويران كرده و در مجموع از استان قزوين سه كشته و ۲۰ مجروح گرفته است.
۱۲ مجروح از استان قزوين براي مداوا به بيمارستان منتقل شده اند و امداد رساني همچنان در اين استان ادامه دارد.معاون آموزش اورژانس كشور نيز گفت: اورژانس تهران هم اكنون در حال آماده باش است.
از سوي ديگر معاون فرماندار چالوس از كمبود مواد غذايي در مناطق زلزله زده خبر داده و تأمين غذاي گرم و آماده را از نيازهاي جدي زلزله زدگان اعلام كرده است در حالي كه تمام نگاه ها به سوي زلزله در دو استان مازندران و قزوين معطوف شده، صبح ديروز «شنبه» زلزله اي با بزرگي ۶/۴ ريشتر شهر بم را لرزاند. زلزله شهرستان شهرضا در استان اصفهان بدون خسارت بوده و ۲۰ زلزله خفيف در استان سمنان به وقوع پيوسته است.
كمك هاي امدادي
به مناطق زلزله زده دو استان قزوين
و مازندران ادامه دارد
مدير عامل جمعيت هلال احمر مازندران گفت: پس از وقوع زلزله ۲۲۰ نفر از امدادگران جمعيت هلال احمر به مناطق آسيب ديده اعزام شدند و بسيجيان قزوين نيز براي كمك به زلزله زدگان عازم منطقه رودبار الموت شدند.  جمعيت هلال احمر استان تهران اعلام كرده است ۱۷۰ خانوار آسيب ديده زلزله را تحت پوشش قرار داده و رئيس اين جمعيت همچنين گفته است به رغم هشدارهاي جدي كارشناسان و متخصصان در مورد وقوع زلزله در كلان شهر تهران به دليل واگذار نشدن زمين توسط شهرداري تاكنون نتوانسته ايم پايگاه هاي امدادي در مناطق ۲۲ گانه تهران را آماده كنيم.
از سوي ديگر مسئول كمك رساني به زلزله زدگان بلده گفت:  تا پايان روز شنبه «ديروز» كار اسكان موقت زلزله زدگان بخش بلده و روستاهاي اطراف پايان مي گيرد.
007278.jpg

جمعيت هلال احمر هم از فعاليت سگ هاي جستجوگر در مناطق زلزله زده خبر داده و گفته است اين جستجو همچنان ادامه دارد.بالگردهاي نيروي زميني  ارتش به منطقه زلزله زده قزوين و يگان هاي لشكر ۲۵ كربلا براي كمك به آسيب ديدگان زلزله به استان مازندران عزيمت كردند در عين حال از مازندران خبر رسيده مشكلات برق شهرهاي زلزله زده مرتفع شده و غيبت دانش آموزان اين منطقه شنبه موجه قلمداد شده، ضمن آنكه مدارس كلاردشت تعطيل بوده است.
همان گونه كه پيش بيني مي شد شمار زيادي از مردم شهرهاي تهران و كرج جمعه شب را در بوستان ها و خيابان ها سپري كردند، راهداري مازندران هم از رانندگان خواسته است از جاده فيروزكوه به شمال بيايند. از آن سوي مرزها نيز خبر رسيده زمين لرزه ۹/۵ ريشتر شرق و شمال شرق ژاپن را لرزانده است، زلزله شهر راور كرمان را لرزانده و ۷۱ پس لرزه در شهرستان بلده به ثبت رسيده است.
آخرين اسامي جان باختگان و برخي مجروحان زلزله مازندران
آخرين اسامي جان باختگان و مجروحان زلزله روز گذشته مازندران اعلام شد.
به گزارش ايسنا به نقل از ستاد حوادث غيرمترقبه استان مازندران اسامي جان باختگان اين حادثه به شرح زير اعلام شد:
عصمت رشيدي، بهجت يماني، صغري محمدي، دوستعلي محمدخياتي، مريم دوميرچي، ابراهيم حمزه اي، محمد رضا معينيان، قرضعلي شاه بهرامي، صغري حيدرنژاد، دو نفر مجهول الهويه، و رانندگان اتومبيل ها سيداحمد ميرشفيعي فرزند عباس، راننده پيكان، مريم دميرچيلي فرزند علي محمد راننده پژو ۵۰۴ به شماره ۶۹۳۱۴ ــ تهران ل، حسين خوش نمك نان راننده پرايد به شماره ۹۶۲ ب ۵۴- ايران ۱۱، مرضيه تقوي خوانساري راننده سمند، نوشا حيدري منفرد و سه نفر مجهول الهويه هستند.بر اساس اعلام ستاد حوادث غيرمترقبه استان مازندران كورش ميار و سميرا حسن مقدم در بيمارستان تنكابن، ياسين عظيم زاده و عظيم تجاسم در بيمارستان ۱۷ شهريور آمل، زينب خزايي، افلاطون خواجه وند و جمشيد يوسفي در بيمارستان نوشهر بستري هستند.

قيمت كتاب هاي درسي دوره ابتدايي اعلام شد
سازمان  پژوهش  و برنامه ريزي  آموزشي  وزارت  آموزش  و پرورش ، قيمت كتاب هاي درسي  پايه هاي  اول  تا پنجم  دوره  ابتدايي  را اعلام  كرد.
به گزارش    ايرنا، قيمت كتاب هاي  درسي  پايه اول  ابتدايي  شامل  پنج  درس  «فارسي  بخوانيم »،«فارسي  بنويسم »، «رياضي »،«علوم » و «قرآن » ۱۴ هزار و ۴۰۰ ريال  خواهد بود.
قيمت  كتابهاي  پايه  دوم  دوره  ابتدايي  شامل  هفت  درس  «فارسي  بخوانيم »، «فارسي  بنويسيم »، «رياضي  »،« علوم »،« هديه  آسماني »، «كتاب  كار هديه آسماني » و «قرآن» ۲۰ هزار و ۱۰۰ ريال  است .برپايه  اين  گزارش ، قيمت  كتاب هاي  پايه  سوم  دوره  ابتدايي  شامل  هشت  كتاب «فارسي  بخوانيم »، «فارسي  بنويسيم»،« رياضي »، « علوم  »، «هديه  آسماني »،«كتاب  كار هديه  آسماني  »، « قرآن » و «علوم  اجتماعي»  ۲۵ هزار و ۱۰۰ ريال خواهد بود.
بهاي  كتابهاي  پايه  چهارم  دوره  ابتدايي  شامل  شش  كتاب ، فارسي ، رياضي ،علوم ، هديه  آسماني ، قرآن  و علوم  اجتماعي  ۱۶ هزار ريال  است .
همچنين  قيمت  كتاب هاي  پايه  پنجم  دوره  ابتدايي  كه  شامل  شش  كتاب  فارسي ،رياضي ، علوم ، تعليمات  ديني ، قرآن  و علوم  اجتماعي  است ، ۱۶ هزار و ۸۰۰ ريال اعلام  شد.براساس اين  گزارش ، بهاي  كتاب هاي  ابتدايي  هنگام  ثبت  نام  و تحويل  كارنامه تحصيلي  ازاولياي  دانش  آموزان  اخذ مي شود.مسئولان  مدارس  ابتدايي  موظفند جدول  بهاي  كتابهاي  درسي  دوره ابتدايي  را درمحل  مناسب  براي  مشاهده  اولياي  دانش آموزان  نصب  كنند.

تعداد مقرري بگيران بيمه بيكاري در سال جاري افزايش خواهد يافت
با اجراي قانون نوسازي صنايع تعداد مقرري بگيران بيمه بيكاري در سال ۸۳ به ۳۲۰ هزار نفر افزايش خواهد يافت.
رئيس اداره بيمه بيكاري و تعهدات كوتاه مدت سازمان تامين اجتماعي در گفت و گو با خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب افزود: پيش بيني شده است در سال ۸۳ پرداخت مقرري بيكاري ۳۴۰ ميليارد تومان براي سازمان تامين اجتماعي هزينه در بر داشته باشد كه در حدود ۱۰۰ ميليارد تومان آن را دولت تامين خواهد كرد.
احمد پايور در ادامه افزود: ۲۲۰ هزار نفر در سال ۸۲ از سازمان تامين اجتماعي مقرري بيمه  بيكاري دريافت كرده اند و اين در حالي است كه در حدود ۲۰۰ ميليارد تومان اعتبار در اين خصوص صرف شده است.
وي با اشاره به اينكه در سال گذشته تعداد مردان مقرري بگير بيش از زنان بوده است، افزود: ۱۳درصد از ۲۲۰ هزار نفري كه در سال ۸۲ از سازمان مقرري بيكاري دريافت كرده اند را زنان و مابقي آنان را مردان تشكيل مي داده است.

گزارش خبرنگار همشهري از غرب مازندران
در ساعات اوليه وقوع زلزله در مازندران ريزش كوه در محور كندوان موجب شد تعدادي از خودروهاي عبوري دچار حادثه شوندوچندين نفر جان خود را از دست بدهند. مجروحان حادثه به بيمارستان طالقاني و رازي چالوس منتقل شدند و تا بامداد ديروز مردم منطقه در اين دو بيمارستان به شناسايي بستگان خود مي پرداختند. در پارك جنگلي نور بر اثر انحراف يك دستگاه خودروي سواري به دليل ريزش سنگ ۵ نفر جان خود را از دست دادند.
در بلده نور هم تعدادي از كارگران كه در حال انجام فعاليت بر روي داربست بودند به پائين سقوط كردند و به شدت مجروح شدند. در مرزن آباد- كلاردشت تعدادي از واحدهاي مسكوني تخريب و در نتيجه عده اي مجروح شدند و به بيمارستانهاي چالوس انتقال يافتند.
دهستان سه هزار
دهستان سه هزار در دل رشته كوههاي البرز قرار دارد و خانه هاي اين روستا از نوع خشت و گل و سنگ است .در ساعات اوليه كمتر كسي به فكر روستائيان سه هزار بود به همين دليل تعدادي از اهالي تصميم به آمدن به شهر و در خواست كمك از مردم و مسئولين مي كنند اما به دليل تاريكي شب و احتمال ريزش كوه موفق به اين كار نمي شوند.
صبح ديروز تعدادي از نيروهاي بسيج و پرسنل نيروي انتظامي عازم منطقه ميشوند. تا بامداد ديروز در اين منطقه يك چوپان كه در حال چراي گوسفندان بود بر اثر ريزش كوه و اصابت سنگ به سر و اعضاي بدن جان خود را از دست داد و تعدادي از واحد هاي مسكوني تخريب و ۷ نفر از اهالي مجروح شدند.
در روستاي مران- سرن -يوش- شهرستان -آرود- تعدادي از واحدهاي مسكوني تخريب و تعداد زيادي مجروح شدند.
۲۲ كشته، ۲۰۰ زخمي در غرب مازندران
تاكنون ۲۲ كشته و ۲۰۰ زخمي در حادثه زلزله عصر ديروز از زير آوار بيرون آورده شد.
رئيس ستاد حوادث غيرمترقبه استان مازندران، ساعت ۳۰/۱۵ عصر ديروز در مصاحبه با خبرنگار ما با اعلام اين مطلب گفت: ۱۶۵ نفر بصورت سرپايي مداوا و بقيه افراد در بيمارستانهاي رازي و طالقاني چالوس بستري شدند.
پور محمد افزود: نيازهاي اوليه آسيب ديدگان چادر- مواد غذايي - پتو- وسايل گرم كننده- لباس و مايحتاج اوليه زندگي مي باشد. در حال حاضر راه كندوان به دليل ريزش كوه مسدود شده و تلاش كاركنان اداره راهسازي براي بازگشايي مسير ادامه دارد. همچنين راه سه هزار تنكابن بسته است و اداره راه و ترابري اين شهرستان با كمك وسايل راهداري در حال بازگشايي مسير مي باشد.
رئيس ستاد حوادث غير مترقبه مازندران نيز به خبرنگار ما گفت: شهرهاي كلاردشت - مرزن آباد- كجور- سياه بيشه- و روستاهاي مران - درجان - يوش -سرن- شهرستان -آرود وشهرستان تنكابن در اين حادثه آسيب ديده اند. دو فروند چرخبال به منطقه اعزام شده است و يك فروند هواپيماي امدادي ۳۳۰ در فرودگاه نوشهر با تمام امكانات امدادي آماده كمك رساني و امدادو نجات مصدومين حادثه است.
در دقايق اوليه وقوع زلزله در غرب مازندران بسيجيان نواحي نوشهر چالوس تنكابن و رامسر به حالت آماده باش درآمده وبا كمك پاسداران اين نواحي به كمك آسيب ديدگان شتافتند.
جانشين ناحيه مقاومت بسيج سپاه تنكابن در گفت و گو با خبرنگار جوان با اعلام اين مطلب گفت: در نيمه شب گذشته يك اكيپ به سرپرستي فرماندهي ناحيه به منطقه مرزن آباد اعزام و به كمك آسيب ديدگان اين حادثه شتافتند.
همچنين يك اكيپ امداد و نجات به همراه پزشك و نيروهاي امدادي و آمبولانس بامداد امروز به دهستان سه هزار اعزام شده و به كمك مجروحين حادثه رفتند و در حال انجام مأموريت هستند. سرهنگ پاسدار يحيي شرج پور افزود: در حال حاضر يك گروه امداد و نجات برادران و خواهران در حالت آماده باش كامل بسر مي برند.

رئيس پژوهشكده سازه پژوهشگاه زلزله شناسي:
احتمال وقوع زلزله بزرگتر، بسيار ضعيف است
رئيس پژوهشكده سازه پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله اظهار داشت: قرار داشتن كانون زمين لرزه روز گذشته بلده در منطقه اي كوهستاني از رسيدن انرژي آن به مناطق مسكوني اطراف جلوگيري كرده است.
دكتر حسيني، به ايسنا گفت: بخش عمده اي از انرژي زلزله ديروز بلده توسط كوهها گرفته شده كه باعث ريزش كوه بين سياه بيشه و چالوس شده و تنها مقدار كمي از آن به شهرها رسيده است.وي در ادامه با بيان اينكه پس لرزه ها در حال وقوع در منطقه بلده رو به كاهش است، خاطرنشان كرد: در حال حاضر احتمال رخ دادن زلزله اي بزرگتر بسيار ضعيف است و براساس مشاهدات آماري، تاكنون چنين چيزي سابقه نداشته است.
از سوي ديگر بررسي هاي پژوهشگران گروه داده هاي زمين لرزه پايگاه ملي داده هاي علوم زمين كشور حاكيست: حدود ۷۰ درصد زمين لرزه هاي ايران، بين ساعت ۱۷ تا ۷ بامداد رخ مي دهند كه بيشترين فراواني آنها بين ساعت ۲۱ تا ۲۲ مي باشد.
شكوفه خديوي، سرپرست گروه داده هاي زمين لرزه پايگاه ملي داده هاي علوم زمين كشور با اعلام اين مطلب به ايسنا گفت:  اين يافته ها از بررسي زمان دقيق حدود هفت هزار زمين لرزه ثبت شده در بانك اطلاعات پايگاه بدست آمده است.
خديوي تصريح كرد: براساس بررسي هاي انجام شده، كمترين تعداد رويداد زمين لرزه هاي دستگاهي در ساعت ۱۲ تا ۱۳ و بيشترين آنها در ساعت ۲۱ تا ۲۲ مي باشد. فراواني رخداد در ساعات ۲۳ تا ۱ بامداد نيز نسبتا بالاست.
سرپرست گروه داده هاي زمين لرزه پايگاه ملي داده هاي علوم زمين درباره اهميت اين قبيل يافته ها گفت:  فراواني بيشتر رويداد زلزله در ساعات خاصي از شب مي تواند ناشي از اثر جاذبه ماه روي صفحات گسل باشد.
وي در ادامه با اشاره به اين كه فراواني رخداد زلزله در فصول پر بارش بيشتر است، خاطرنشان كرد:  علت اين امر تأثير باران به عنوان يك ماده روان كننده در لغزش گسل هاي آماده تحريك است. وقوع بيشتر زمين لرزه هاي نفوذي در اراضي اطراف سدها نيز شاهد ديگري بر تأثير آب در روان كنندگي صفحات گسل مي باشد.
خديوي در عين حال تأكيد كرد: عامل اصلي وقوع زلزله، به خصوص در ايران، انرژي دروني زمين است.

بازتاب
گسل ها سربر مي آورند
۱۵۵ روز پيش در پنجم ديماه ۱۳۸۲ زلزله بم اندكي هراس به اردوي تهراني ها هديه كرد و البته حس نوعدوستي را از حوزه جغرافيايي ايران فراتر برد.
زلزله عصر جمعه ده استان كشور را لرزاند اما تلفات آن تنها نصيب دو استان همجوار تهران «مازندارن و قزوين» شد.
زلزله قزوين و مازندارن تهراني ها را به لحاظ كمي و كيفي بيش از زلزله بم لرزاند و تكان هاي آن هراس و ترس را تا عمق وجود تهراني ها دواند.
تا آنجا كه كمتر كسي شام را تا بام به آرامي سپري كرد. شماري از جمعيت هشت ميليون نفري شبانه تهران، جمعه شب را در بوستان ها و فضاهاي باز سحر كردند تا از گزند زلزله  اي كه مشخص نيست كي بر تهران تازيانه مي زند در امان بمانند. آنها مي دانند در صورت وقوع زلزله با مقياس هفت ريشتر در تهران ۵۵ درصد ساختمان ها تخريب مي شود. چهار هزار نقطه شيرگاز قطع و منفجر مي شود، ۵۴۰ نقطه شبكه آب تهران آسيب جدي مي بيند، ۵/۱۸ كيلومتر شبكه برق تخريب مي شود، شش درصد جمعيت مي ميرند، سه تا چهار برابر مردگان زخمي روي دست شهر باقي خواهد ماند و شش پل سواره تخريب و از حوزه بهره برداري حمل و نقل خارج مي شود.
شايد زلزله قزوين و مازندارن و تهران در مرحله نخست مديران، كارگزاران و مسئولان نظام را نهيب زند و در مرحله بعد هشدار به شهروندان تهراني باشد كه اگر جان را عزيز مي شمرند با تدابير پيشگيرانه مسئولان و دغدغه مندان اين سرزمين همراه شوند. اگر گسل هاي تهران بي محابا سر برآورند شايد ديگر فرصتي براي برنامه ريزي و سازماندهي باقي نماند.
عباس اسدي

زلزله تهران ؛ بيم ها و اميدها
رئيس مركز پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران با بيان اين كه آموزش خانواده ها در برابر زلزله به صورت موردي و موضعي از امسال در سه شهرك اكباتان، اميد و غرب آغاز شده است، گفت: به تدريج همه خانواده ها در اين زمينه آموزش خواهند ديد.
مازيار حسيني در گفتگو با خبرگزاري دانشجويان ايران با اشاره به اين كه آموزش خانواده ها به صورت عمومي بر عهده جمعيت هلال احمر است، افزود: ستاد بحران مناطق مختلف شهر تهران نيز در كنار ساير ارگانها براي ارائه آموزشها به صورت رايگان به خانواده ها آمادگي لازم رادارد كه در اين زمينه از امسال در سه شهرك مذكور آموزشها از طريق مربيان و با حضور مديران شهركها در كارگاههاي آموزشي و كارشناسان ارائه شده و آنان نيز اين آموزشها را به شهروندان محله هاي شهركها انتقال مي دهند.
وي افزود: در اين آموزش هر نفر بايد حداقل يك بطري آب ۵/۱ ليتري پلاستيكي، غذا و يا نان خشك، توت و كشمكش كه انرژي زا و كم حجم هستند را به همراه داشته و همه اين وسايل را با چراغ قوه و يك راديو كوچك در درون ساك و در دسترس خود قرار دهد.وي گفت: بيماران قلبي، ديابتي و نظاير آن بايد حتما داروهاي خاص خود را نيز در درون اين ساك قرار دهند و خانواده ها در صورت داشتن نوزاد شيرخشك به همراه داشته باشند.
نقشه گسلهاي تهران ناياب شد
نقشه گسلهاي تهران در سطح شهر ناياب شد .
به گزارش خبرگزاري فارس، نقشه گسلهاي شهر تهران، تحت عنوان «نقشه ضوابط مكان يابي بلند مرتبه سازي شهر تهران»، متعلق به مركز اطلاعات جغرافيايي شهر تهران است كه در عين حال مورد استفاده شهرداري تهران نيز مي باشد. نقشه گسلهاي تهران نقشه اي جامع و كامل است كه اطلاعاتي چون گسلهاي زلزله شهر تهران، حاشيه گسلهاي زلزله، خطوط انتقال نيرو، نقشه آلودگي هواي شهر تهران و نقشه آبهاي سطحي را توامان دارد.
نقشه مذكور نتيجه تحقيقات چندين تيم داخلي و خارجي بوده و در نهايت نيز مورد تصويب شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران قرار گرفته است.ضمن اين كه نقشه مورد بحث تنها نقشه اي است كه گسلهاي زلزله شهر تهران را در معرض اطلاع عموم قرار داده است.
ساختمانهاي تهران بايد ايمن شوند
دبير كميته زلزله شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به وقوع زمين لرزه روز گذشته در ۷۰ كيلومتري تهران گفت: در حال حاضر خطر جدي شهر تهران را تهديد نمي كند اما بايد هر چه سريعتر ساختمانهاي شهر در برابر زلزله ايمن شوند.دكتر حمزه شكيب با اعلام اين مطلب در گفتگو با خبرگزاري «مهر» افزود: با توجه به اينكه زلزله روز گذشته در شمال كشور براثر حركت گسل شمالي البرز بوده است، حتي اگر زلزله شديدتري نيز دوباره اتفاق بيفتد خطري تهران را تهديد نخواهد كرد. زيرا تهران بر روي گسل جنوبي البرز واقع شده است و هيچ ارتباطي به زلزله روز گذشته ندارد.وي افزود: البته مشابه چنين زلزله اي مي تواند در تهران نيز اتفاق بيفتد، لذا بهتر است كه در آمادگي كامل به سر ببريم.

افزايش سن بيمه خدمات درماني فرزندان بيمه شدگان
گروه اجتماعي: تصويب لايحه افزايش سن بيمه خدمات درماني فرزند بيمه شدگان به ۲۰ سال توسط مجلس ضروري است.
به گزارش خبرنگار همشهري دكتر روشن مديركل درمان تامين اجتماعي استان تهران ضمن اعلام اين مطلب افزود: اين لايحه به جهت حمايت بيشتر از جوانان تا زمان يافتن شغل، كمك جدي به آنها خواهد كرد و عدم اين حمايت مشكلات جوانان را پيچيده تر خواهد كرد. وي افزود: لايحه افزايش دوساله سن بيمه خدمات درماني فرزندان پسر بيمه شدگان در هيات دولت در حال بررسي است و در صورت تصويب مجلس شوراي اسلامي به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد.
مديركل درمان تامين اجتماعي استان تهران همچنين با تاكيد بر حذف عنوان مجرميت و ديه از فعاليت هاي پزشكان افزود: مواخذه از پزشكان منوط به كوتاهي وي در حاضرنشدن بر بالين بيمار بدحال، دخالت در موارد فاقد تخصص وي كه منجر به حادثه شود يا اقدام با علم به اعمال خلاف قانون است.
وي افزود: اگر پزشكي در معالجه بيمار روش درستي اتخاذ كند اما نتيجه مطلوب حاصل نشود و يا حتي بيمار آسيب ببيند، نبايد آن پزشك را متخلف برشمرد در عين حال حمايت از پزشك موضوعي مطلق نبوده و بايد موارد مواخذه روشن شود.
وي افزايش ديه و مجازات در ماه هاي حرام را عاملي بازدارنده براي جلوگيري از وقوع جرم و جنايت دانست و افزود: اين در حالي است كه هم رديف قراردادن فعاليتهاي پزشكي با نيت انساندوستانه و نجات افراد با اقدامات مجرمانه و در نظرگرفتن ديه مضاعف براي خطاهاي پزشكي نيازمند بازنگري است.
دكتر روشن ،مهم ترين دغدغه سيستم هاي درماني را متوجه بخش اورژانس دانست و گفت:  بيشترين شكايت افراد مربوط به اين بخش است و بايد مورد توجه قرار گيرد.

تازه ترين گزارشها از خسارات و تلفات زلزله شمال
استاندار ، فرمانده انتظامي و يكي از مسئولان سپاه ناحيه قزوين در سانحه سقوط هلي كوپتر امدادي جان باختند
007296.jpg
در پي سانحه سقوط يك فروند هلي كوپتر امدادرسان، مسعود امامي استاندار قزوين به اتفاق فرمانده نيروي انتظامي منطقه و يكي از فرماندهان سپاه جان باختند.
جهانبخش خانجاني مدير روابط عمومي وزارت كشور با اعلام اين خبر به ايسنا از معاون عمراني استاندار به عنوان ديگر مسئولاني كه در پي اين سانحه جان خود را از دست دادند، نام برد.
وي هم چنين محل سقوط هلي كوپتر استاندار قزوين را منطقه اي بين معلم كلايه و منطقه رجايي و دليل اين حادثه را نقص فني هلي كوپتر اعلام كرد.

پس لرزه ها از شمال مي آيند ،تهراني ها نگران نباشند
تهران در بهت زلزله
كارشناسان مي گويند گسلهاي تهران هيچ فعاليتي نداشته است و خطري تهران را تهديد نمي كند،اما نگراني هنوز شهروندان را رها نكرده است
گروه اجتماعي: نهادها و سازمان هاي شهري تهران به دنبال وقوع زلزله در شمال كشور نسبت به آمادگي و بسيج امكانات براي ارايه خدمات و حمايت از شهروندان اطمينان خاطر دادند.
به گزارش خبرنگار همشهري اين نهادها ضمن اعلام اينكه گسل تهران تاكنون هيچ فعاليتي نداشته به شهروندان اطمينان دادند خطري تهران را تهديد نمي كند.بنابر اين گزارش علي رغم آرام بودن گسل هاي تهران نهادهاي شهري اقدامات پيشگيرانه و حمايتي وسيعي را جهت ارايه خدمت به مردم درصورت بروز حوادث احتمالي تدارك ديده اند.
جمعيت هلال احمر و شهرداري تهران درحال آماده سازي پايگاه هايي در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران هستند.در اين پايگاه ها تدارك چادر و ساير مواد ضروري چون غذا و آب و نيز لوازم و وسايل بهداشتي و ايمني ديده شده است.
آتش نشاني تهران نيز تيمهاي عملياتي خود را در تمام مناطق شهر تهران به حالت آماده باش درآورده است.
اورژانس تهران ، بيمارستان ها و مراكز بهداشتي و درماني پايتخت نيز امكانات و تخت هاي خود را براي مواجهه با حوادث احتمالي آماده كرده اند.
از سوي ديگر مركز پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران برنامه آموزش همگاني خانواده ها براي مقابله با زلزله را آماده كرده است كه از سه شهرك اكباتان، اميد و غرب آغاز و به تدريج در همه محلات و مناطق شهري گسترش خواهد يافت.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |