يكشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۹۴ - May 30, 2004
از اواخر سال به تدريج
قنات ها ي تهران بازسازي مي شوند
گروه شهري: يك گروه ويژه در شهرداري تهران موظف به شناسايي و احياء مجدد قنات هاي تهران شده است.
به گزارش خبرنگار ما دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران گفت: از اواخر امسال به تدريج عمليات احياء صورت مي گيرد تا هم از آب اين قنات ها استفاده بهينه صورت گيرد و هم از تبعات منفي مسدودشدن آب قنات ها در هنگام ساخت و سازها جلوگيري شود.
احمدي نژاد منشأ نشست هاي اتفاق افتاده در مناطق فرحزاد و انتهاي خيابان هاشمي را آب دانست و گفت: دستكم ۳۰۰ رشته قنات كه جزء سرمايه هاي ارزشمند الهي است در چهار دهه اخير مورد بي توجهي قرار گرفته است به طوري كه در هنگام ساخت و سازها و كند و كاوهاي گسترده در تهران نه تنها محلي براي عبور آب درنظر گرفته نشده كه مسير بسياري از اين قنات ها بند آمده و جريان آب پشت يك سد مصنوعي قرار گرفته و موجب شده ارتفاع سطح آب بالا آمده، ضريب پايداري خاك زير پي ساختمان ها كاهش بيابد و نشست اتفاق بيفتد.
وي افزود: دستورالعملي به كليه مناطق شهرداري تهران ابلاغ شده كه بر مبناي آن بايد هنگام ساخت و ساز به ويژه در ساختمان هاي با عمق و فوندانسيون زياد مراقب مسدودنشدن مسير قنات ها باشند.
احمدي نژاد جريان آب هاي زير سطحي و فاضلاب تهران را نيز از ديگر دلايل نشست ساختمان ها دانست و گفت: از آنجا كه مجموعه فاضلاب توليدي تهران بسيار بالاست و هنگام بارندگي نيز سطح فاضلاب بالا مي آيد شهرداري تهران با احداث يك تونل در سال گذشته و تونل ديگري در سال جاري سعي در متعادل نگهداشتن سطح آب هاي زيرزميني دارد.
شهردار تهران افزود: از آنجا كه در بودجه عمومي كشور براي حوادث غيرمترقبه منابع مالي و اعتباري درنظر گرفته شده لذا شهرداري تهران درپي نشست هاي اتفاق افتاده در شهر از ستاد حوادث كشور درخواست اعتبار لازم به منظور حمايت از مردم را كرده است.
وي همچنين به مشكل اساسي كانال فاضلاب ميدان هاي فردوسي و امام حسين (ع) اشاره كرد و گفت: كانال هايي كه در اين مناطق وجود دارد كشش آب هاي سطحي را ندارد بنابراين درحال انجام يكسري مطالعات فني و طراحي يك راه حل اساسي هستيم كه اميدواريم امسال عمليات اجرايي آن آغاز شود.به اعتقاد شهردار تهران نبود شبكه دفع فاضلاب سطحي در تهران و رفتار نادرست برخي از همشهريان ازجمله كسبه كه كانال هاي آب سطحي را سطل زباله تصور مي كنند، موجب مي شود هنگام بارندگي هاي شديد شاهد آب گرفتگي  درسطح شهر باشيم.وي گفت: چنانچه اخطارها، ارشادها و تذكرات و نصب سطل هاي زباله براي تشويق كسبه در عدم استفاده از كانال هاي آب براي دفع زباله كارساز نباشد، محدوديت هايي را در قالب ارسال فيش هاي جريمه به در مغازه هاي كسبه متخلف به اجرا خواهيم گذاشت.

توسط شهرداري منطقه ۲۲
ارتفاعات ۱۸۰۰ متري شمال غربي تهران جنگلكاري مي شود
007284.jpg
شهردار منطقه  ۲۲ شهرداري  تهران  گفت : در ارتفاعات  يكهزار و ۸۰۰ متري شهرداري  منطقه  ۲۲ جنگلكاري  مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۲۲ تهران، دكتر علي محمد شاعري   افزود: اين  جنگلكاري  در راستاي  تحقق  طرح  جنگلكاري  در دامنه هاي  جنوبي  البرز و با مشاركت  سازمان  جنگلها و مراتع  و آبخيزداري  كشور و نيز سازمان  پارك هاو فضاي  سبز شهر تهران  در ارتفاعات  مذكور ايجاد خواهد شد.
وي  گفت : بنا به  درخواست  شهرداري  منطقه  ۲۲ و موافقت  و مساعدت  تمامي نهادها، تمامي  عرصه هاي  واقع  در ارتفاعات  مذكور طي  صورت  جلسه  موقت  طرح  واجراي  عمليات  جنگلكاري  و فضاي  سبز تدوين  و به  شهرداري  منطقه  ۲۲ واگذارمي شود.
به  گفته  وي ، براساس  ضوابط طرح  تفصيلي  منطقه  ۲۲ از مجموع  مساحت  ۱۰ هزارهكتاري  منطقه ، حدود سه  هزار و ۶۰۰ هكتار آن مربوط به  اراضي  هزار و ۴۰۰ تاهزار و ۸۰۰ متر است .
شاعري  خاطرنشان  كرد: كاربري  بيشتر اين  اراضي  جنگلكاري  و فضاي  سبز است و با توافق  صورت  گرفته ، تمامي عرصه هاي  مورد توافق  جنگلكاري  خواهد شد.
شهردار منطقه  ۲۲ افزود: با اجراي  اين  طرح  كه  در راستاي  اهداف  زيست محيطي  و توسعه  پايدار صورت  مي گيرد ضمن  جلوگيري  از ساخت  و سازهاي  بي رويه  و صيانت  از حقوق  شهر و شهروندان  زمينه  برخورداري  شهروندان  از هواي  پاك  وارتقاي  منظر عمومي شهر فراهم  مي شود.

نگاه
داود كاظمي
007287.jpg

براي مقابله با حوادث غيرمترقبه
۳۰درصد ماليات هر شهر به شهرداري اختصاص يابد
اولين همايش شهرداران مراكز استانها در روزهاي سي ام و سي و يكم ارديبهشت در شيراز برگزار شد. در اين همايش، شوراي هماهنگي شهرداران سراسر كشور با هدف انتقال اطلاعات و تجربيات و ارتقاي سطح خدمات و استفاده بهينه از منابع شهرداري ها به منظور انتظام و تمشيت مستمر امور به عنوان يك نهاد صنفي و حرفه اي كه موجب استقرار نظام كارآمد تصميم گيري هماهنگي در زمينه مشاركت موثر و اشتراك مساعي در برنامه ريزي شهري و منطقه اي مي باشد، فعاليت رسمي خود را اعلام كرد.
شركت كنندگان پس از بحث و تبادل نظر پيرامون زلزله و مقاوم سازي ساختمان، مديريت واحد شهري و منابع پايدار درآمدي شهرداري ها، موارد زير را مورد تاكيد و تاييد قرار دادند:
۱- با توجه به ضرورت ايجاد زير ساخت هاي لازم به منظور پيش بيني ها و پيشگيري هاي مورد نظر و اتخاذ تدابير و تمهيدات مورد نياز در جهت حفظ شهرها و حفاظت از شهروندان در مقابل بلاياي طبيعي و حوادث غيرمترقبه، سي درصد از كل ماليات هاي ماخوذه در هر شهر تحت عنوان كمك به بودجه شهرداري ها به شهرداري محل پرداخت شود.
۲- با توجه به ضرورت ساماندهي حجم نقدينگي و گردش وجوه شهرداري ها در پروژه هاي شهري در جهت تامين منابع مالي مناسب براي شهرداري ها، مجوز تشكيل بانك تخصصي شهرداري ها صادر شود.
۳- با توجه به ضرورت ساماندهي ترافيك شهري و بهبود كيفيت عبور و مرور در شهرها با محوريت تقويت و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي، در جهت جلوگيري از افزايش آلودگي هاي زيست  محيطي ناشي از تردد خودروهاي شخصي كليه وجوه حاصل از جرايم رانندگي هر شهر به حساب شهرداري محل واريز شود.
۴- كليه اعتبارات مربوط به وظايف تفويض شده به شهرداري ها در بودجه كشور كماكان منظور و طي لايحه اي از طرف هيات محترم دولت به تصويب مجلس محترم شوراي اسلامي رسانيده شده و به شهرداري ها پرداخت شود.
۵- كليه مصوبات كميسيون عالي و اعتبارات مربوط به وظايف تفويض شده به شهرداري ها به تصويب مجلس محترم شوراي اسلامي رسانده شود.
۶- با توجه به ضرورت ساماندهي ساخت و سازهاي شهري، تهيه شناسنامه ساختمان در جهت بهبود سيستم كنترل و نظارت بر عمليات ساخت وساز الزامي شود.
۷- با توجه به ضرورت اجراي فرمان مقام معظم رهبري مبني بر ايجاد راه كارهاي جلوگيري از بروز خسارات و تسريع در رسيدگي به خسارت ديدگان ناشي از حوادث غيرمترقبه مقاوم سازي ساختمان هاي عمومي ظرف مدت زمان مشخص از سوي هيات محترم دولت و با پشتيباني هاي دولتي ضروري بوده و بيمه حوادث غيرمترقبه مي بايست اجباري شود.
۸- با توجه به ضرورت اعمال مديريت واحد شهري، اولويت واگذاري بخشي از وظايف سازمان ها مي بايست در جهت تحقق اين مهم بوده و كليه مسئوليت مرتبط با شهرداري ها تفويض و منابع مالي به شهرداري ها پرداخت شود.

وسائل نقليه آلوده كننده هوا پانصد هزار ريال جريمه مي شوند
هيات وزيران به پيشنهاد سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور جرايم قانون نحوه جلوگيري از آلودگي هوا را اصلاح كرد.به گزارش خبرگزاري فارس، در اين اصلاحيه جرائم مربوط به استفاده از وسائل نقليه آلوده كننده غيرمجاز براي تردد پانصد هزار ريال تعيين شده است.همچنين ميزان جرائم عدم رعايت محدوديت ها و ممنوعيت هاي موضوع ماده (۷) قانون يادشده از«بيست و پنج هزار تا يكصد هزار ريال» تعيين شده است.با اصلاح صورت گرفته در قانون نحوه جلوگيري از آلودگي هوا، ميزان جرائم براي ايجاد آلودگي هوا موضوع ماده (۲۴) قانون يادشده از پانصد هزار ريال تا پنج ميليون ريال و درصورت تكرار از دو ميليون تا ده ميليون ريال تعيين مي شود. ميزان جرائم آلودگي صوتي نيز از پنجاه هزار ريال تا پانصد هزار ريال و در صورت تكرار از يكصد هزار ريال تا يك ميليون ريال تعيين شده است.

مناطق ۲۲ گانه شهرداري در حالت آماده باش زرد به سر مي برند
مديركل خدمات شهري شهرداري تهران گفت: معاونت هاي خدمات شهري در مناطق ۲۲ گانه تهران در حالت آماده باش زرد به سر مي برند.
كاظم پوردهكردي، مديركل خدمات شهري شهرداري تهران در گفت و گو با ايلنا با اشاره به اينكه معاونت خدمات شهري، در راستاي برنامه هاي ستاد حوادث غيرمترقبه در وزارت كشور و مركز مديريت بحران فعاليت مي كند، گفت: به دنبال زلزله روز جمعه، مسئولان خدمات شهري در مناطق مختلف بازديدهايي را از پارك هاي منطقه داشتند.
وي يادآور شد: براين اساس مسئولان خدمات شهري، تعميراتي را در قسمت هاي آب آشاميدني و وضعيت روشنايي پارك ها انجام دادند.
دهكردي افزود: مسئولان خدمات شهري در مناطق مختلف شهرداري هم اكنون در مناطق ۲۲ گانه شهرداري مشغول رفع نواقص موجود در پارك هاي سطح منطقه هستند.
وي يادآور شد: سازمان خدمات شهري شهرداري تهران آماده است تا در راستاي مديريت محوري، ستاد حوادث غيرمترقبه و مركز مديريت بحران برنامه هاي خود را ارائه دهد.

خسارات باز كردن پنجره خودرو
باز كردن پنجره خودرو در حين رانندگي، سالانه ۳۳ ميليون دلار به اقتصاد ملي كشور ضربه مي زند.
به گزارش قلم سبز ايران، باز بودن پنجره خودرو ضمن تهويه هوا، ضريب مقاومت هوا را در برابر حركت خودرو افزايش داده و اين افزايش مقاومت مصرف سوخت را بيشتر مي كند.اين گزارش مي افزايد: با فرض اين كه هر خودرو ۱۰ درصد مواقع از پنجره باز استفاده كند و مصرف متوسط يك خودرو ۵/۱۱ ليتر در روز باشد برآورد مي شود زيان وارده به اقتصاد ملي كه ناشي از باز بودن پنجره خودروهاست، ۳۳ ميليون دلار در سال است.

برخي مخالف احداث آزاد راه تهران - شمال هستند
در حالي كه دولت عزم و اراده جدي براي ساخت آزاد راه تهران - شمال دارد اما بعضي از اعضاي دولت با اين طرح مخالفت مي كنند.
به گزارش مهر، مدير عامل آزاد راه تهران - شمال در باره ضرورت اجراي طرح آزاد راه تهران - شمال گفت: دولت احداث اين آزاد راه را ضروري تشخيص داده كه مجوز ساخت آن را صادر كرده است اما با شروع عمليات ساخت اين پروژه مخالفتهايي هم ديده شده كه از نظر محيط زيست بود.
سيد مصطفي ميري افزود: كساني كه منابع مالي اجراي اين پروژه را بايد تامين كنند تاكنون عزم جدي نداشته اند و منابع تامين نمي كنند.
وي تاكيد كرد: در اصل احداث اين آزاد راه باعث بهتر شدن محيط زيست به علت كاهش زمان سفر و كاهش مصرف سوخت مي شود.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |