يكشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۹۴ - May 30, 2004
گزارش خبري
پرونده هسته اي ايران؛فني يا سياسي
آيا نگرش آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره پرونده هسته اي ايران، فني است يا سياسي؟ سوالي كه اين روزها در آستانه برگزاري اجلاس شوراي حكام آژانس در ماه ژوئن ازسوي بسياري از مقامات و صاحبنظران سياسي ايران مطرح مي شود كه البته در پاسخ ،هرچند با اندكي ترديد بسياري بر اين باورند كه پرونده هسته اي ايران بيش از آن كه فني باشد با نگاهي سياسي در آژانس بررسي مي شود. سيد محمد خاتمي رييس جمهوري ايران چهارشنبه هفته گذشته در جمع خبرنگاران در مقابل اين شبهات موضع گيري كرد و گفت: «اگر آژانس نخواهد با نگاه حقوقي و فني پرونده ايران را بررسي كند و تحت فشار آمريكا تصميم بگيرد، تهران تصميمات لازم را اتخاذ خواهد كرد». اين سخنان از سوي محافل غربي به ويژه آمريكا به تلاش ايران براي ترساندن آژانس تعبير شده است. خبرگزاري مهر به نقل از روزنامه ديلي تايمز، ريچارد بوچر سخنگوي وزارت خارجه آمريكا در پاسخ به موضع گيري خالقي گفته است: «ما فكر نمي كنيم تلاش براي ترساندن آژانس اتمي يا شوراي حكام آن آژانس براي چشم پوشي كردن از كوتاهي هاي ايران در انجام تعهداتش در قبال پيمان منع گسترش تسليحات هسته اي مناسب باشد» اين درحالي است كه مقامات ايراني بارها تاكيد كرده اند كه تهران داوطلبانه غني سازي اورانيوم را به تعليق درآورده و بي آن كه هنوز پروتكل الحاقي را امضا كرده باشد در راستاي اعتمادسازي به مفاد آن عمل مي كند اما رسانه ها و محافل آمريكايي با نزديك شدن به زمان اجلاس گويي جنگي رواني را عليه ايران آغاز كرده اند و اين نيز به شبهه سياسي شدن پرونده هسته اي ايران دامن مي زند. حسن روحاني رييس شوراي امنيت ملي نيز روز گذشته در گفت وگو با روزنامه الحيات به اين موضوع اشاره كرده است. به گزارش ايسنا، روحاني در پاسخ به سوالي درباره امكان بستن پرونده هسته اي ايران در شوراي حكام آژانس گفت: «امكان بستن اين پرونده ازنظر حقوقي وجود دارد اما ازنظر سياسي نه.» روحاني تصريح كرد كه هيچ ابهامي در پرونده هسته اي ايران باقي نمانده است و موضوع درحال حاضر به آژانس و عملكرد آن بازمي گردد. وي همچنين ابراز اميدواري كرد كه شوراي حكام در برابر فشارهايي كه از جانب برخي از قدرت هاي بزرگ وارد مي گردد تسليم نشود. جعفر گلباز مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ششم نيز در گفت وگو با خبرگزاري مهر تاكيد كرد كه جمهوري اسلامي ايران بايد اين نكته را به آژانس گوشزد كند كه اگر در بيانيه ها و فصلنامه هاي آژانس فشار آمريكا اعمال شود ايران نيز تصميمات لازم را خواهد گرفت.وي افزود: اگر آژانس درصدد اعتمادسازي است بايد در قبال همكاري كامل ايران با حسن نيت برخورد كند و با برخورد فني و كارشناسان و بدور از جنجال هاي سياسي - تبليغاتي آمريكا پرونده هسته اي ايران را در مسير عادي خود قرار دهد.
محمد كيارشي نماينده اسبق ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز در گفت وگو با مهر با اشاره به فشارها و عدم صداقت آژانس و برخي كشورهاي تاثيرگذار بر آن پيشنهاد كرده است كه مقامات جمهوري اسلامي ايران در مقابل موضوع خروج از پيمان منع گسترش سلاح هسته اي (ان.پي.تي) را در دستور كار قرار دهند.
رويتر:اورانيوم غني شده يافت شده در ليبي
مشابه اورانيوم كشف شده در ايران است
رويتر گزارش داد: آژانس بين المللي انرژي اتمي در گزارشي محرمانه اعلام كرد، در دستگاه هاي سانتريفيوژ ليبي آثاري از اورانيوم غني شده را كه شبيه به اورانيوم غني شده كشف شده در سانتريفيوژهاي ساخت پاكستان در ايران مي باشد(!)، كشف كرده  است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين خبرگزاري انگليسي به نقل از آژانس بين المللي انرژي اتمي ادامه داد: برخي سو ال ها درباره برنامه  هسته اي ليبي كه از دسامبر ۲۰۰۳ كنار گذاشته شده است، وجود دارد كه از آن جمله مي توان به منابع آلودگي هاي اورانيوم كم و بسيار غني شده  تجهيزات سانتريفيوژ ليبي اشاره كرد.
در اين گزارش به نقل از ديپلمات هاي آگاه از گزارش آژانس افزوده شده است: سانتريفيوژهاي ساخت پاكستان كه ليبي آن ها را به صورت دست دوم از بازار سياه خريداري كرده است، با عبدالقديرخان، پدر بمب هسته اي پاكستان مرتبط است و همچنين به نظر مي رسد كه از پاكستان آمده باشند.
اين گزارش حاكي است: اين امر مي تواند به اعتبار پافشاري هاي ايران مبني بر اين كه منشأ اورانيوم يافته شده در سانتريفيوژهاي اين كشور، صاحبان پيشين اين دستگاه ها در پاكستان هستند، بيفزايد.در گزارش آژانس همچنين آمده است: وجود بازار سياه هسته اي جهاني كه منبع تجهيزات ايران و كره شمالي نيز بوده است، براي برنامه  تسليحات هسته اي ليبي مهم است.

تركيب هيأت رئيسه موقت مجلس مشخص شد
رئيس ؛حداد عادل با ۱۹۶ رأي نواب رئيس ؛باهنر و ابوترابي فرد
007293.jpg
غلامعلي حداد عادل، محمدرضا باهنر و سيد حسن ابوترابي فرد در جلسه علني ديروز مجلس شوراي اسلامي به ترتيب به عنوان رئيس، نايب رئيس اول و دوم موقت انتخاب شدند.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري در اين جلسه كه با حضور ۲۷۰ نماينده برگزار شد، حداد عادل از مجموع ۲۶۶ راي با كسب ۱۹۶ راي موفق به كسب كرسي رياست مجلس هفتم شد و حسن سبحاني فقط توانست ۵۵ راي را كسب كند.
همچنين از ميان ۲۶۶ راي مأخوذه براي انتخاب نواب رئيس، محمدرضا باهنر با ۲۰۳ راي به عنوان نايب رئيس اول و سيد حسن ابوترابي فرد با ۱۳۶ راي به عنوان نايب رئيس دوم انتخاب شدند. غلامرضا مصباحي نيز در اين راي گيري ۱۱۸ راي به دست آورد. در اين راي گيري حميد رضا حاجي بابايي با ۱۸۵ ،جهانبخش محبي نيا با ۱۶۶ عليرضا زاكاني با ۱۵۹ ، حسين سبحاني نيا ۱۵۰ ، سيد احمد موسوي ۱۴۳ و الياس نادران ۱۲۵ راي به عنوان منشي هاي هيات رئيسه موقت انتخاب شدند.
اميدوار رضايي، حسين سيدهاشمي، رضا طلايي نيك، علي احمدي، جعفر آيين پرست و رفعت بيات نيز نتوانستند اكثريت آراي لازم را براي حضور در هيات رئيسه كسب كنند.در ادامه جلسه با حضور ۲۷۴ نماينده راي گيري براي انتخاب سه كارپرداز به عمل آمد كه حسن كوهكن با ۱۶۶، احمد ناطق نوري ۱۳۷ و حسن نوعي اقدم ۱۳۵ راي به عنوان كارپرداز هاي هيات رئيسه انتخاب شدند.
سپس اعضاي هيات رئيسه موقت، مراسم تحليف را به جاي آوردند.

در راهروهاي مجلس
* اعضاي هيات رييسه موقت مجلس هفتم بعدازظهر ديروز تشكيل جلسه دادند.
* موسي قرباني قبل از برگزاري انتخابات هيات رييسه، از نامزدي عضويت در هيات رييسه موقت انصراف داده بود. وي علت اين امر را جلوگيري از اختلاف ذكر كرد.
* نوش آبادي نماينده ورامين در مجلس، راي به محمدحسين ابوترابي فرد براي عضويت در هيات رييسه را نشانه تشكيلاتي عمل نكردن مجلس هفتم دانست و افزود: مجلس هفتم نشان داد حزبي كار نمي كند و براساس شايسته سالاري راي مي دهد.
* مصباحي مقدم نماينده تهران نيز انتخابات اخير هيات رييسه را كاملا متعارف و دموكراتيك دانست و با بيان اينكه انتخاب اين تركيب از قبل قابل پيش بيني نبود عنوان كرد ابوترابي براي رياست مجلس كانديدا بود ولي در جلسه امروز متوجه شديم كه ايشان براي نائب رئيسي كانديدا شده است.
* يك منبع آگاه درخصوص ارسال برنامه چهارم از مجمع تشخيص مصلحت به مجلس هفتم گفت: نمايندگان مجلس هفتم و شوراي نگهبان نامه اي تنظيم كرده اند تا مجمع برنامه چهارم را براي رفع ايرادات و بررسي بيشتر به مجلس هفتم بازگرداند.
* شيخ الاسلام نماينده تهران در تشريح اولويت هاي كاري مجلس هفتم اظهارداشت: «به دست آوردن اعتماد مردم بايد براي تمام نمايندگان از اولويت هاي كاري باشد به طوري كه مردم احساس كنند مجلس در راستاي اهداف و منافع آنان قدم برمي دارد.»
* فراكسيون وفاق و كارآمدي و تعداد زيادي از اعضاي فراكسيون اقليت مجلس هفتم تلاش فراواني را براي انتخاب ابوترابي به عنوان نائب رئيس مجلس انجام دادند كه اين تلاش نيز به نتيجه نشست.برخي اعضاي فراكسيون اكثريت مجلس نيز به خاطر ويژگي هاي فردي ابوترابي به وي راي دادند.

حداد عادل حضور نيروهاي اشغالگر در عراق و هتك حرمت عتبات عاليات را محكوم كرد
غلامعلي حداد عادل گفت: سپاسگزار ملت بزرگوار ايران هستيم كه با حضور آگاهانه خود در انتخابات مجلس هفتم، فرصت خدمت را به نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ارزاني داشتند.
وي ضمن عرض سلام به حضور مقام معظم رهبري گفت: صميمانه از ايشان تشكر مي كنيم كه با پيام خردمندانه خود، در آغاز به كار مجلس هفتم، راهگشا و راهنماي نمايندگان هستند.
حداد عادل اشغال عراق توسط نيروهاي آمريكايي و انگليسي را محكوم كرد و گفت: قلب مردم مسلمان ايران به ياد عتبات عاليات مي تپد و اين ملت كساني را كه به اعتاب مقدس بي احترامي كردند، هرگز نخواهند بخشيد.
حداد عادل خطاب به تمام رده ها و دستگاه هايي كه درباره وقوع زلزله مسئوليت دارند، گفت: كشور ايران روي كمربند زلزله قرار گرفته است.
وي تأكيد كرد: اين زلزله به منزله زنگ خطر بود و طبيعت ما را متوجه كرد كه دچار غفلت نشويم.
وي ابراز اميدواري كرد: مسئولين وزارت كشور و ساير نهادهاي مرتبط وظيفه خود را ايفا كنند و از آلام زلزله زدگان بكاهند.
رئيس موقت مجلس شوراي اسلامي گفت: مهلت سه روزه دريافت اعتراضات براي اعتبار نامه ها از امروز آغاز مي شود.
وي افزود: برگزاري جلسات شعب در اختيار خود نمايندگان است و پس از پايان مهلت، راي گيري  نهايي عصر روز دوشنبه انجام خواهد شد.
حداد عادل ادامه داد: جلسه علني مجلس ساعت ۱۰ صبح روز سه شنبه براي قرائت اعتبار نامه ها تشكيل خواهد شد. وي آئين نامه را ملاك بررسي اعتبارنامه ها دانست و گفت: ماده ۶۵ آئين نامه، كيفيت رسيدگي به اعتراضات را روشن كرده است.
بنده تقاضا مي كنم دوستان محترم در رسيدگي به اعتراضات و تصويب اعتبارنامه، آئين نامه مجلس را دقيقاً مدنظر داشته و هيات رئيسه را در رعايت آئين نامه ياري كنند.
وي همچنين در جمع خبرنگاران مهمترين اولويت مجلس هفتم را كاركردن و كاستن از سخنان بي فرجام و تنش زا دانست و گفت: مجلس هفتم قصد دارد با حاكم كردن كار در جهت حل مشكلات مردم گام بردارد.
حداد عادل با اشاره به تعامل مجلس با دو قوه مقننه و مجريه گفت: نگاه ما همكاري با دولت و قوه قضائيه است و براي اجرايي كردن اين تعامل راهكارهايي را پيشنهاد مي كنيم و با قوه مجريه گفتگو خواهيم كرد تا كار به اختلاف نكشد.
رياست موقت مجلس شوراي اسلامي با اظهار اميدواري به اينكه اختلاف بين مجلس و دولت به حداقل برسد، اظهار داشت: اگر هر كدام از ما به وظايف خود بپردازيم، مطمئنا كارها آسانتر پيش خواهد رفت و مشكلات حل خواهد شد.
حداد عادل در پاسخ به سئوالي در مورد تنش  روز اول مجلس گفت: هدف ما تنش زدايي است و به همين خاطر ترجيح مي دهم در مورد مسائل روز اول صحبت نكنم.

معاون قوه قضائيه:
مقدمات نقض حكم اعدام هاشم آقاجري فراهم شد
معاون اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضائيه در نشستي با خبرنگاران ايرنا از فراهم شدن زمينه نقض حكم اعدام دكتر هاشم آقاجري استاد تاريخ دانشگاه تربيت مدرس، خبر داد.
حجت الاسلام عبدالرضا ايزدپناه در اين نشست گفت: با تبيين مباني فتوا و استدلالهاي فقهي مقام معظم رهبري پيرامون عدم تطبيق حكم ارتداد در پرونده آقاجري براي قضات مربوطه، مقدمات نقض اين حكم فراهم شد.
ايزدپناه در پاسخ به سئوال ايرنا گفت:  با توجه به تأكيد و توصيه رئيس قوه قضائيه بر سرعت رسيدگي به اين پرونده، اميدواريم در روزهاي آينده حكم قطعي پرونده آقاجري اعلام شود.

دبير شورايعالي امنيت ملي:
شيعيان جهان از فجايع نجف و كربلا خشمگين اند
حسن روحاني با هشدار نسبت به وقوع فاجعه  در عراق از آمريكايي ها خواست كه از ادامه سياست هاي خود در نجف و كربلا خودداري كنند و اين سياست را متوقف سازند.
به گزارش ايسنا روزنامه الحيات چاپ لندن با مخابره اين خبر در گفت وگويي با دبير شوراي عالي امنيت ملي به نقل ازاو افزود: ادامه سياست هاي آمريكا در نجف و كربلا به ضرر آمريكا و ثبات در عراق است.
دبيرشوراي عالي امنيت ملي درباره طرح آمريكا درباره عراق كه به شوراي امنيت ارائه داده شده است گفت: ما همچنان در حال بررسي آن هستيم اما درباره حكومت موقت عراق بايد بگويم در صورتي كه در اين زمينه نظر و ديدگاه مردم عراق، رهبران سياسي و ديني در نظر گرفته نشود و نيز در صورتي كه موضوع انتقال قدرت به شكل واقعي نباشد، اين موضوع به برقراري ثبات در عراق كمكي نمي كند.
روحاني درباره اوضاع شهرهاي مقدسه نجف و كربلا تصريح كرد: ما به صراحت تمام اعلام كرده ايم كه هتك حرمت عتبات عاليات در عراق منجر به وقوع فاجعه در عراق خواهد شد و در صورتي كه آمريكايي ها خواهان وقوع چنين فاجعه اي نيستند بايد دست از نجف و كربلا بردارند و امنيت و ثبات نيز بايد به اين شهر بازگردانده شود.دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران گفت: ما اميدواريم آمريكايي ها از اين راه و سياست اشتباه برگردند؛ زيرا شيعيان تمام جهان به ويژه جهان اسلام از آنچه در نجف و كربلا مي گذرد خشمگين هستند.

حضور ۱‎/۵ميليون زائر در مراسم سالگرد ارتحال امام(ره)
حسن خليليان گفت: حدود يك ميليون زائر از استان هاي مختلف و چهارصد هزار زائر از تهران و توابع آن در مراسم سالگرد ارتحال امام خميني (ره) حضور خواهند داشت.
مسئول بخش ستاد هماهنگي استان هاي كشور در كميته مراسم سالگرد ارتحال امام خميني(ره) در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: ستاد مركزي مراسم سالگرد ارتحال امام خميني در وزارت كشور قرار دارد و در كل كشور نيز استاندارها مسئول هماهنگي كارها هستند و در هر استان كميته اي تشكيل يافته است.
وي افزود: آن چه وظيفه ماست، هماهنگي زائران حرم مطهر امام خميني (ره) است كه امسال حدود يك ميليون زائر از نقاط مختلف در مراسم سالگرد ارتحال حضور خواهند داشت و وظيفه ما هماهنگي و ايجاد تسهيلات لازم براي زائران است.
خليليان اضافه كرد: در مراسم امسال از شخصيت هاي خارجي نيز دعوت به عمل آمده است و حدود هزار زائر از نقاط مختلف جهان به حرم حضرت امام خميني (ره) خواهند آمد.
مسئول بخش ستاد هماهنگي استان هاي كشور در كميته مراسم سالگرد ارتحال امام خميني(ره) ادامه داد: امسال توانسته ايم براي يك ميليون و چهارصد هزار نفر بودجه تدارك ببينيم و توانايي فراهم كردن امكانات بيش از اين را نداشتيم و بيشتر زائران نيز به صورت گروه هاي پياده به حرم مطهر خواهند آمد.

توضيح و تصحيح
در مصاحبه مهندس باهنر مندرج در صفحه ۶ ديروز همشهري تحت عنوان «اعتماد دوباره» عبارت«... يك حزب بوديم و نيستيم» به اشتباه چاپ شده است.
جمله صحيح مذكور به اين شرح است :ما واقعا قصد هماهنگي داشتيم و يك حزب نبوديم و نيستيم.

اعضاي دولت جديد عراق
پس از آن كه روز جمعه شوراي حكومت انتقالي عراق اياد علاوي را به عنوان نخست وزير آينده عراق پس از تحويل قدرت در ۳۰ ژوئن (۱۰ تير ماه) انتخاب كرد ديروز نيز رئيس جمهور و ساير اعضاي حكومت آينده عراق مشخص شدند.
شبكه تلويزيوني الجزيره شامگاه ديروز اعلام كرد شوراي حكومتي انتقالي عراق عدنان پاچه چي را براي رياست جمهوري اين كشور در نظر گرفته است.خبرگزاري رويتر هم شامگاه ديروز در خبري از بغداد اعلام كرد شوراي حكومت انتقالي، دولت موقت تحت رهبري آمريكا و سازمان ملل روز شنبه درخصوص اعضاي حكومت آينده عراق به توافق رسيدند.
يك عضو شوراي حكومت انتقالي عراق به رويتر گفته است كه برهام صالح كه يك كرد است به سمت وزير خارجه عراق منصوب شده است و هوشيار زيباري كرد ديگري كه تاكنون اين پست را در اختيار داشته به عنوان وزير دفاع آينده عراق منصوب شده است. رويتر همچنين از سمير غضبان به عنوان وزير نفت، و از عادل عبدالمهدي به عنوان وزير دارايي آينده عراق نام برده است. همچنين سمير صميدي نيز در سمت وزير كشور عراق در حكومت آينده اين كشور باقي خواهد ماند.

پيام تسليت رئيس جمهور به مناسبت درگذشت استاندار قزوين و همراهان وي
سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري، شنبه شب طي پيامي سانحه سقوط بالگرد حامل استاندار قزوين كه منجر به درگذشت استاندار و تني چند از همراهان وي شد به ملت شريف ايران و خانواده درگذشتگان تسليت گفت: متن كامل پيام تسليت
رئيس جمهور بدين شرح است:
بار ديگر ايران اسلامي در سوگ فرزندان خود نشست و گروهي از هم ميهنان در ضايعه زلزله از دست رفتند.
جامعه مهربان ايران به ياري
مصيبت ديدگان شتافتند و در اين ميان گروهي از خدمتگزاران ايران اسلامي نيز در حين خدمت رساني به هموطنان خود در مرگي شهادت گونه به ديدار معبود شتافتند.
استاندار شريف و پرتلاش قزوين، مرحوم آقاي امامي، معاون عمراني استانداري، فرمانده نيروي انتظامي استان قزوين، نماينده لشكر زرهي قزوين، خبرنگاران همراه و كادر پروازي در سانحه سقوط بالگرد در منطقه معلم كلايه قزوين جان باختند.
ضمن عرض تسليت به ملت شريف ايران و خانواده آن مرحومان، براي درگذشتگان غفران الهي و براي بازماندگان صبر و شكيبايي مسالت مي كنم.
سيد محمد خاتمي
رئيس جمهوري اسلامي ايران

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |