دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۰۷ - Jun 14, 2004
نتيجه عيب پوشي در دنيا و آخرت
قال رسول الله صلي الله عليه و آله: من ستر علي مسلم ستره الله في الدنيا و الاخره
جامع السادات ج ۲ ص ۲۰۹
رسول الله صلي الله عليه و آله فرمود: كسي كه بر مسلمان پرده پوشي كند]عيب هايي كه از او سراغ دارد افشاء ننمايد[ خداوند در دنيا و آخرت بر او پرده پوشي مي كند.]ونمي گذارد عيب هايش افشاء گردد[
امروز با حافظ
كار چراغ خلوتيان باز درگرفت
ساقي بيا كه يار ز رخ پرده برگرفت
وين پير سالخورده جواني ز سر گرفت
آن شمع سر گرفته دگر چهره بر فروخت
توليد آثار مشترك سينمايي با ساير كشورها
معاون  فرهنگي  بنياد سينمايي  فارابي  از توليد آثار مشترك  سينمايي  با ديگر كشورها به  عنوان  رويكرد جديد اين  بنياد در حوزه  توليد فيلم  خبر داد.
«مجتبي  اقدامي » در گفت  و گو با ايرنا افزود: سرمايه گذاري  و توليد آثار مشترك  سينمايي  با ديگر كشورها بستر مناسبي  براي  حضور در بازارهاي  جديد فيلم  است .
وي  به  رايزني هاي  انجام  شده  در حوزه  توليدات  مشترك  سينمايي  اشاره كرد و گفت : توليد چند طرح  سينمايي  با كشورهايي  همچون  «تاجيكستان »، «بوسني »، «مصر»، «تركيه » و «آمريكا» پيشنهاد شده  كه  پس  از بررسي هاي  لازم  قطعي  مي شود.
معاون  فرهنگي  بنياد سينمايي  فارابي  در عين  حال  توليد طرح هاي  مشترك  سينمايي  را منوط به  سرمايه گذاري  مناسب  و تعامل  حرفه اي  و فرهنگي  در حوزه  توليد با ديگران  دانست .
اقدامي  در پاسخ  به  اين  پرسش  كه  «چه  اقداماتي  براي  تأمين  تجهيزات  ديجيتالي  و ساماندهي  اين  بخش  در بنياد فارابي  صورت  گرفته است ؟»، گفت : كاهش  تصدي گري  بويژه  در حوزه  فني  از اولويت هاي  برنامه اي  بنياد سينمايي  فارابي  است  اما به  دليل  نبود سرمايه  و شايد بي علاقگي  بخش  خصوصي  اين  بنياد در اين  حوزه  همچنان  فعال  است .
وي  توضيح  داد: با بررسي هاي  انجام  شده  زمينه  خريد دو دوربين  حرفه اي  ديجيتال  در آينده  نزديك  فراهم  شده  است .
معاون  فرهنگي  بنياد سينمايي  فارابي ، مطالعه  و بررسي  ورود تجهيزات  تبديل آثار ديجيتالي  به  ۳۵ ميليمتري  را از ديگر فعاليت هاي  اين  بنياد در سال جاري  عنوان  كرد.

حضور شهردار تهران در پشت صحنه فيلم «بازگشت»
007959.jpg
گروه شهري: شهردار تهران با حضور در محل فيلمبرداري فيلم جديد مجيد مجيدي، با وي و عوامل ديگر فيلم ديدار و گفت وگو كرد.
به گزارش خبرنگار همشهري، دكتر احمدي نژاد نيمه شب گذشته، با حضور در ميدان پونك از نزديك در جريان ساخت فيلم مجيدي قرار گرفت. در اين ديدار كارگردان و تهيه كننده فيلم توضيحاتي درمورد فيلمنامه و مراحل ساخت اين فيلم - كه درحال حاضر «بازگشت» نام دارد - به شهردار تهران ارائه كردند.
وي نيز اعلام آمادگي كرد كه در مراحل بعدي توليد به ويژه تهيه لوكيشن هاي موردنياز گروه فيلمسازي همكاري لازم را با ايشان داشته باشد.
در ادامه اين ديدار كه تا پاسي از نيمه شب به طول انجاميد كارگردان مطرح سينماي ايران بر لزوم ايجاد فضاهاي فرهنگي و تقويت فرهنگسراها درجهت پرورش استعدادهاي جوانان علاقه مند به سينما و هنرهاي ديگر تأكيد كرد و نسل مطرح هنرمندان متعهد فعلي را حاصل فعاليت ها و برنامه هاي فرهنگي هدايت شده ساليان پيش دانست. شهردار تهران نيز با استقبال از توجه هنرمندان دلسوز و متعهد به وضعيت فرهنگي و هنري شهر تهران، خواستار مشاركت فكري و عملي آنان در فعاليت هاي فرهنگي براي جوانان شد.
در پايان اين ديدار قسمتي از سكانس موردنظر كارگردان فيلم با بازي پرويز پرستويي و در حضور شهردار تهران فيلمبرداري شد.
گفتني است، پيش از اين پاره اي از مسائل اداري، موجب ايجاد مشكلاتي براي گروه فيلمسازي و تهيه كنندگان فيلم شده بود كه دكتر احمدي نژاد پس از اطلاع از اين موضوع، دستور حل فوري مشكلات پيش آمده را صادر و از كارگردان و ساير عوامل فيلم دلجويي كرد.

شهرك الفبا در بم ساخته مي شود
مدير گروه  ادب وهنر مركز گفت وگوي  تمدن ها گفت : بزودي  مدرسه  «شهرك  الفبا» در شهر زلزله زده  «بم» ساخته  مي شود.
فردوس  حاجيان به ايرنا گفت: اين مدرسه  از محل  كمك هاي  رئيس  جمهوري ، وزير فرهنگ  و ارشاداسلامي ، رئيس  مجلس شوراي  اسلامي ، خيرين  و عوايد حاصل  از فروش  كتاب هاي  شخصي  ساخته  مي شود.
وي  توضيح  داد: اعضاي  شركت  تعاوني  توزيع  كتاب  تهران ، شركت  كران  متشكل  از كانون  فرهنگي آموزش ، راه انديشه ، ابوعطا، نگاهي  ديگر و شركت  تعاوني  ناشران براي  احداث  مدرسه  به  شهر بم  سفر كردند.
حاجيان  بابيان  اينكه  اين  مدرسه  مهرماه  آغاز به  كار مي كند،افزود: برنامه آموزشي  شهرك  الفبا با حضور كودكان  و نوجوانان  در منطقه  زلزله زده  بم اجرا مي شود.
وي  گفت : وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي همچنين  با ساخت  كتابخانه اي  با عنوان روز چهل  و يكم  در شهر بم  موافقت  كرده است .
عضو هيأت  علمي دانشگاه  الزهرا،به  مشكلات  و دشواري هاي  فعاليت  در حوزه فرهنگي  اشاره  كرد و افزود:اين فعاليت ها فضاي  سياست  زده  كشور را تلطيف  كرده و موجب  پويايي  انديشه هاي  سياسي  شده است .

احمد اميني:سينماگران امنيت شغلي ندارند
«احمد اميني » كارگردان  سينما گفت : ضريب  امنيت  شغلي  و مالي  در سينماي ايران  بسيار پايين  است .
وي  ديروز در گفتگو با ايرنا تصريح  كرد: نبود امنيت  مالي  و اقتصادي  موجب  شده  تاصاحبان  سرمايه  تمايلي  براي  سرمايه گذاري  در حوزه  سينما نداشته  باشند.
وي  با بيان  اينكه  من  به  عنوان  كارگردان  اگر سرمايه اي  داشته  باشم  هرگز در اين  عرصه  سرمايه گذاري  نمي كنم ، افزود: شايد ادعاي  برخي  تهيه كنندگان در مورد مخارج  و هزينه هاي  توليد فيلم  غلوآميز به  نظر برسد اما هزينه هاي  بالا و دشواري هاي  حوزه  توليد يك  واقعيت  انكارناپذير است .
كارگردان  فيلم هاي  «غريبانه »، «سايه هاي  هجوم »، «اين  زن  حرف  نمي زند» و «چتري  براي  دو نفر» افزود: علاقه  و حسن  نيت  سرمايه گذاران  و تهيه كنندگان عامل  اصلي  حيات  سينما و چرخش  سرمايه  در اين  عرصه  است .

تازه  هاي دنياي رسانه ها
اخبار مصائب آمريكا
از ديروز بار ديگر اخبار مربوط به عراق و قتل و ربوده شدن آمريكايي ها در كشور سعودي در صدر گزارش هاي رسانه هاي آمريكا قرار گرفته است. چند روز بود كه اخبار اول تلويزيون ها و تيتر اول روزنامه هاي آمريكا به درگذشت رونالد ريگان و مراسم مربوطه اختصاص يافته بود. رسانه هاي آمريكا قتل پياپي معاون وزارت امورخارجه عراق و يك مقام ارشد وزارت فرهنگ اين كشور را به صدر اخبار خود برده و اشاره كرده بودند كه هر دو متهم به همكاري با دولت انتقالي شده بودند كه به خواست آمريكا و در حالي كه عراق تحت اشغال نظامي است روي كار آمده است. خبر بعدي اين رسانه ها، قول جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا بود كه گفته است از نام و تصوير ريگان در آگهي هاي انتخاباتي اش استفاده نخواهد كرد و از او مايه نخواهد گذارد.
افشا گري تازه نيويورك تايمز
نيويورك تايمز در سالروز انتشار اسناد وزارت دفاع آمريكا درباره جنگ ويتنام كه در ژوئن ۱۹۷۱ صورت گرفت ديروز به قلم اريك اشميت و داگلاس جل به افشاگري تازه اي دست زد و نوشت كه به سبب اطلاعات ضعيف و نادرست، در نخستين روزهاي جنگ با عراق كه ۱۹ مارس ۲۰۰۳ آغاز شد، هواپيماهاي آمريكايي با موشك كروز و بمب هوشمند پريسيژن براي كشتن صدام، عزت ابراهيم (مرد شماره ۲ عراق) و ژنرال عبداللطيف رئيس سازمان امنيت او دست به پنجاه حمله زدند كه ضمن اين حملات، جمعي غير نظامي كشته شدند و اين سه تن زنده ماندند. نيويورك تايمز كه اين اطلاعات را از منابع وزارت دفاع آمريكا به دست آورده، نوشته است كه در يك مورد، مترجم سازمان اطلاعاتي «سيا» مستقر در شمال عراق (منطقه كردنشين) واژه منزل به معناي «خانه و محل سكونت» را بانكر به معناي «پناهگاه زير زميني» ترجمه كرده بود و هدف، عوضي مورد حمله قرار گرفت. اين روزنامه در گزارش بسيار مفصل خود اضافه كرده است اينك، ۱۵ ماه پس از آغاز جنگ عراق، معلوم شده است اطلاعاتي را كه عراقي ها مي دادند يا از پايه نادرست و دروغين بود و يا دقت زياد نداشت. همين اطلاعات نادرست در مورد خوابگاه صدام سبب شد كه جورج بوش آغاز حمله را جلو اندازد و از بمب هايي استفاده كند كه تا اعماق پناهگاه هاي زير زميني فرو مي رفتند و آنها را منفجر مي ساختند. «ديده بان جهاني حقوق بشر» كه متوجه تلفات سنگين غير نظاميان عراقي از آن ۵۰ حمله هوايي بي ثمر شده است، اينك از دولت آمريكا توضيح مي خواهد.
پيشنهاد جالب «اندي روني»
اندي روني مفسر قديمي تلويزيوني آمريكا در تفسيري در شبكه سي.بي.اس ضمن اشاره به انتقادهايي كه در طول ده ها سال به كار جمع آوري پول از كمپاني ها و افراد ثروتمند براي مبارزات انتخاباتي مي شود پيشنهاد كرد كه دولت براي هر دوره انتخاباتي مبلغي را معين كند كه نامزدها به طور مساوي از آن براي تبليغات استفاده كنند و از دريافت كمك مالي از كمپاني ها و ثروتمندان منع شوند. وي گفت كه كمپاني ها بعداً با گران كردن محصول و انواع اعمال نفوذ چندين برابر كمك خود را از جيب مردم خارج مي سازند كه چه بهتر دولت از محل ماليات ها به نامزدها كمك مساوي كند تا رقابت بر سر جمع آوري پول و قول و قرارهاي مربوط به آن از ميان برود و هر نامزد بتواند براي جلب مردم به سوي خود از فرصت مساوي برخوردار باشد.
استفاده اندك رسانه هاي آمريكا از آژانس هاي خبري ساير كشورها
آماري انتشار يافته است كه نشان مي دهد كمتر از يك درصد اخبار منتشره در رسانه هاي آمريكا از بخش انگليسي فرانس پرس و كمتر از سه درصد از خبرگزاري انگلستان گرفته مي شود. اين رسانه ها نزديك به ۹۷ در صد اخبار خارجي خود را از خبرنگاران اعزامي و يا محلي و نيز آسوشيتدپرس مي گيرند و ترجمه از نشريات ساير كشورها به ندرت (يك در هزار) صورت مي گيرد، ولي استفاده از تصوير نشريات و خبرگزاري هاي ديگر كاملاً رايج است و وسيعاً صورت مي گيرد.

برگي از تاريخ
توماس مان
ششم ژوئن زادروز «توماس مان» داستان نويس بنام آلماني است كه در ۱۸۷۵ به دنيا آمد و ۸۰ سال عمر كرد. مان در رساله اي تحت عنوان «سه دهه» كه در ۱۹۴۷ انتشار يافت گفت كه افكار نيچه و شوپنهاور در نوشتن داستان هاي او تاثيرگذار بودند. وي اشخاص داستان هاي خود را از ميان بورژواها (طبقه توانگر) انتخاب كرده كه دچار برخورد عقيدتي و تضاد رواني با گذشته و حال و هنر و ادبيات بودند. مان كار نويسندگي را با نوشتن داستان هاي كوتاه آغاز كرد و در آنها بود كه قدرت قلم و ابعاد تخيل خود را آشكار ساخت. مان بر اين باور بود كه هنرمند بايد از جامعه و واقعيت هاي آن الهام گيرد و واقعيات زندگي و احساس به هر صورت و در هر قالب كه عرضه و متجلي شوند، هنر بشمار مي آيند. وي پس از دريافت جايزه نوبل سال ۱۹۲۹ در ادبيات مورد خشم هيتلر قرار گرفت و ۷ سال بعد از آلمان مهاجرت كرد. داستان «بودنبروكس» او برنده جايزه نوبل شده بود كه هيتلر محتواي آن را نمي پسنديد.

پاسخ به پرسش پزشكي
خانه هاي قديمي قارچ زده
دكتر روزنفلد در پاسخ به پرسشي، خانه هاي قديمي قارچ زده و پر از تار عنكبوت و نمناك را براي سلامتي زيان آور اعلام كرده و گفته است كه زندگي در اين منازل اگر مرمت و قارچ زدائي نشوند فرد را به انواع بيماري هاي دستگاه تنفس مبتلا مي كند و چنين افرادي دچار سرفه مزمن همراه خلط مي شوند و به سبب تاثيرگذاري اين نوع ساختمان ها بر اعصاب، فرد هنگام خوابيدن دچار خواب هاي بد و كابوس مي شود و در نتيجه در ساعات روز خسته و داراي كارايي كمتري است.

نگارستان
007962.jpg
رود
۱ - فرديناند هولر Ferdinand Hodler
۲ - تولد: برن ۱۸۵۳ / وفات: ژنو ۱۹۱۸
۳ - سبك هنرمند: رئاليسم (سبك به تصويركشيدن واقعيت كه از سال ۱۸۴۹ با اولين اثر «كوربه» به نام «سنگ شكنان» معرفي شد)
۴ - درباره هنرمند: «هولر» مناظري زيبا با طراحي خاص يعني استفاده از خطوط منظم و ساده مي آفريد. آثار او تحت تأثير «كاميل كورت» و «گوستاو كوربه» بعد اما پس از مدتي از سمبل ها (نشانه ها) در نقاشي استفاده كرد. آثار او به نوعي ايهام برانگيز و تفكر برانگيز شد چراكه استفاده از نشانه ها آثار او را پرابهام كرده بود. در آ ثار او سه مشخصه يعني استفاده از خطوط (مخصوصا خطوط منظم)، طرح هاي ساده بدون استفاده از پرسپكتيو و رنگ، اصل اساسي بود. او پس از مدتي به سبك اكسپرسيونيسم روي آورد.
۵ - نام تابلو و مشخصات تابلو: رودخانه تون / ۱۹۰۵ / رنگ روغن روي بوم / ۱۰۰*۲/۸۰ سانتي متر. تقارن و نظم لطيف و خاص اثر ، حالتي آرام در آن ايجاد كرده است . در فضاي آرام و سرد سحرگاه، اشعه خورشيد به رنگ صورتي روي آب تابيده و نشان از طلوع عنقريب خورشيد تابان دارد. منظره اي آرام و وسيع كه در نهايت به دو كوه مسدود شده، فضايي رمانتيك و آرام ترسيم كرده است.
۶ - محل نگهداري تابلو: موزه تاريخ هنر / ژنو

بهارستان
اي پدر، كه هر چيز را پايان مي بخشي
رحم آور بر اين خواب گسيخته ما
زيرا ما با اشك به بستر مي رويم
و به قصد گريستن بيدار مي شويم
سسيل دي لويس - ترجمه محمدعلي اسلامي ندوشن

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
اسكناس
صبح كه از خانه بيرون آمد، فقيري را ديد. اسكناس در دستش به نظر درشت آمد، صرفنظر كرد. به بازار رفت، اسكناس گم شد.
كورش درخشان يگانه

گشتي در دنياي خبرها
كتك زدن طوطي
كاليفرنيا: يك مرد در آمريكا به جرم ضرب و شتم طوطي خانگي خود به تحمل حبس و پرداخت جريمه نقدي محكوم شد. اين مرد كه از ۱۱ سال قبل تاكنون صاحب اين طوطي بود ناگهان به كتك زدن پرنده نگون بخت پرداخت و منقار و پاي او را شكست.به همين دليل، اين مرد ۵۳ ساله به تحمل ۱۲۰ روز حبس محكوم شد اما او مي تواند به جاي رفتن به زندان به مدت ۱۲۰ روز كار اجباري و رايگان در جامعه انجام دهد.قاضي پرونده همچنين او را ملزم كرده است ۳۵۷۷ دلار هزينه انجام عمل جراحي روي طوطي را بپردازد.
و او تا سه سال آينده حق نگهداري حيوان در خانه اش را نخواهد داشت.
تنبيه دانش آموز بي ادب
نيويورك: يك معلم در آمريكا به دليل شستشوي دهان يكي از دانش آموزان بي ادب مدرسه با صابون از كار بركنار شد.اين دانش آموز ۱۰ ساله، چندي پيش حرف بسيار زشتي به زبان آورد. البته اين براي اولين بار بود كه وي چنين كاري مي كرد. معلم خشمگين نيز يك قطره صابون مايع در دهان وي ريخت و بلافاصله دهان پسربچه را با آب شست.معلم در توجيه عملكرد خود گفت: من دهان دانش آموز را با آب و صابون شستم تا از حرف هاي زشتي كه به زبان آورده بود پاك شود.اين معلم، هرچند از كار بركنار شده است، حقوق ماهيانه خود را تا آخر عمر دريافت خواهد كرد.
اتاق خواب مدرن
توكيو: يك شركت ژاپني اقدام به ساختن نوعي اتاق خواب ويژه كرده است.
باتوجه به اين كه ۳۱ درصد مردم ژاپن به دليل مشغله و فشارهاي كاري و تحصيلي از كمبود خواب رنج مي برند، اين اتاق خواب براي اين افراد ايده آل خواهد بود.
هنگامي كه فرد وارد اين اتاق مي شود روي تختخوابي كه به شكل يك سيلندر ايستاده است دراز مي كشد. در برابر چشمان وي يك صفحه تلويزيون بسيار بزرگ قرار دارد كه تصاوير رودخانه اي بسيار زيبا داخل يك جنگل را نشان مي دهد و صداي آبشار و موسيقي آرام گيتار و پيانو از طريق بلندگوهاي اتاق پخش مي شود.پس از چند دقيقه دستگاه هاي خواب آور وارد عمل مي شوند و شروع به ماساژ دادن شانه هاي فردي كه روي تخت دراز كشيده مي كنند. در همين حال، تخت به تدريج به حالت افقي درمي آيد، نور چراغ ها كم مي شود و موسيقي قطع مي شود اما صداي آبشار كماكان ادامه مي يابد. سپس تشك تختخواب و بالش به آرامي به لرزش درمي آيد تا قسمت كمر و پشت ماساژ داده شود. در اين لحظه انسان به خواب عميقي فرومي رود. در زمان مورد نظر چراغ ها مجددا روشن و موسيقي پخش مي شود تا فرد از خواب بيدار شود. قيمت كل اين سيستم در حدود ۴۰ هزار دلار كانادا است.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۵ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۴۵ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و۴۸ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه والي: نمايشگاه نقاشي فريد سراني / تا ۲۶ خرداد / ميدان ونك، خيابان خدامي، پلاك ۸۶ / تلفن: ۸۰۴۷۶۹۸
* نگارخانه نوا: نمايشگاه نقاشي انوشيروان حميدي / ۲۸ خرداد تا سوم تير / پل مديريت، جنب داروخانه مديريت، پلاك ۴۱ / تلفن: ۲۰۷۹۶۳۳
* فرهنگسراي خانواده: نمايشگاه صنايع دستي به مناسبت فرارسيدن روز جهاني صنايع دستي / تا ۲۷ خرداد / نارمك، ميدان هلال احمر، خيابان گلستان / تلفن: ۷۸۱۹۴۶۸
* نگارخانه خاك: نمايشگاه «از انتزاع تا عكس» آثار عكس نادر رفيعا / تا ۲۷ خرداد / خيابان شريعتي، دوراهي قلهك، خيابان بصيري، كوچه ژيلا / تلفن: ۲۶۰۵۴۶۵
* نگارخانه اثر: نمايشگاه آثار تصويرگري بهمن دادخواه با رويكردي به اشعار نيما يوشيج / تا سوم تير / خيابان ايرانشهر، كوي برفروشان، شماره ۱۳ / تلفن: ۸۳۲۶۶۸۹
* مركز فرهنگي هنري صبا: نمايشگاه پيكره هاي مهين نورماه / تا چهارم تير / خيابان طالقاني، جنب سينمافلسطين، خيابان شهيد مظفر، شماره ۵۳ / تلفن: ۶۴۹۴۵۰۸

گل و گياه
نجم آبي
007956.jpg
نام علمي: Scilla peruviana
خانواده: LILIACEAE
گياه پيازي تابستانه به بلندي ۲۵-۱۰ سانتي متر و گستردگي ۲۰-۱۵ سانتي متر است. برگهاي سرنيزه اي شكل و گلهاي خوشه اي بنفش- آبي دارد.
نيازها: به مكان آفتابي يا نيمه سايه و خاك نسبتاً غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پاييز و تقسيم گياه در اواخر تابستان امكان پذير مي باشد.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |