دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۰۷ - Jun 14, 2004
بررسي كارشناسي بحران هاي جاري بر بورس
ركود بورس زودگذر است
گروه اقتصادي: بورس تهران كه براساس طرح ها و برنامه هاي اعلام شده از سوي دبيركل اين سازمان و افزايش و سرعت گرفتن برنامه خصوصي سازي شركت هاي دولتي پيش بيني مي شد در سال جاري از رونق بيشتري نسبت به سال قبل برخوردار باشد از ابتداي سال با معضلات گوناگوني مواجه شده است. مسئله تغيير وزير اقتصاد و دارايي و بيم تغييرات در سازمان بورس، عدم عرضه سهام دولتي از سوي سازمان خصوصي سازي از آغاز سال جاري و اخيراً بالا گرفتن مجدد مسئله فعاليتهاي هسته اي ايران شرايط ناپايداري فراهم ساخته به گونه اي كه آينده بازار سهام را مبهم كرده و امكان پيش بيني كارشناسان در زمينه آينده اين بازار را سخت و دشوار كرده است.
با توجه به بحران هاي پيش رو احتمال رخدادهاي گوناگوني در افق بازار سهام قابل پيش بيني است كه ضرورت برخورد فعالانه و كارآمد مسئولان اقتصادي كشور را براي پيشگيري از بروز هرگونه افت شديد شاخص ها طلب مي كند.
متأسفانه با تأخير در عرضه سهام از سوي سازمان خصوصي سازي در بورس تهران در صورت تشديد بحران و افت شاخص ها برنامه خصوصي سازي در سال جاري نيز با مانع بزرگي مواجه خواهد شد.
تأثيرپذيري بازار سهام از تحولات سياسي امري اجتناب ناپذير است و بالا گرفتن بحران در زمينه برنامه هاي هسته اي كشور خواه ناخواه در اين بخش آثار نامطلوب خود را برجا خواهد گذاشت.
اينكه در روز شنبه شاخص كل قيمت سهام بيش از ۴۰ واحد كاهش يافت و روز يكشنبه نيز روند كاهنده قيمت ها با ده واحد كاهش ادامه يافت نشانه هايي از تأثير آني اين حوادث است.
با صدور متن قطعنامه شوراي حكام و در صورت نامتعادل بودن متن آن به طور قطع اين روند تشديد خواهد شد.
با چنين پيش فرضي به نظر مي رسد تنها اطلاع رساني به هنگام و جلوگيري از تشنج در اين بازار و آمادگي شركت هاي فعال كه حضور درازمدتي در بورس دارند، مي تواندبا همكاري مسئولان بورس از تأثير اين روند بر سهامداران جزء بكاهد و موجب تشكيل صف براي فروش سهام نشود.
اگرچه در سال هاي اخير تجربه حضور در بازار سهام موجب شده تا اكثر سهامداران در برابر تحولات بورس واكنش هاي آني نشان ندهند و به سود درازمدت در اين بازار بيشتر بها دهند، با اين حال آثار رواني آن را نبايد ناديده گرفت.
تجربه سال گذشته مؤيد اين است كه آثار اين قبيل حوادث در بازار سهام زودگذر است اما انتظار مي رود كه در اين زمينه مسئولان بورس با واكنش به موقع آثار زيان بار آن را به حداقل برسانند.
در اين زمينه دكتر حسين عبده تبريزي دبيركل بورس به خبرنگار ما گفت:تأثير مسئله بحران برنامه هسته اي كشور روز شنبه در بازار سهام آثار خود را نشان داد و شاخص هابيش از۴۰ واحد كاهش يافت. اين نخستين واكنش بازار به اين رويداد بود. روشن است كه دربورس با نگراني اين روند پي گيري مي شود. در هر صورت هر حادثه و رويداد منفي و يا مثبتي آثار آني و سريع خود را در بورس نشان مي دهد.
در حالي كه اميدواريم آژانس با مسئله برنامه هسته اي كشور برخورد عادلانه اي داشته باشد انتظار مي رود كه مسئولان مستقيم در اين زمينه به گونه اي عمل كنند كه اقتصاد كشور تحت فشار قرار نگيرد.
بايد منافع ملي را تأمين و از يك روند معقول در اين ميان پيروي كرد.
در عين حال اميدواريم كه دولت در روزهاي جاري اطلاعات دقيق و شفافي در اين مورد ارائه كند تا سهامداران از نگراني هاي بي مورد بپرهيزند. طبيعي است كه همه بخش هاي اقتصادي از اين روند تأثير مي پذيرند.
دبيركل بورس در مورد روند خصوصي سازي نيز تأكيد كرد كه در روز گذشته در نامه اي به رئيس سازمان خصوصي سازي برخي از شركت ها را كه بازار آماده پذيرش سهام آن است معرفي كردم.اميدواريم كه مانند هميشه با همكاري دو سازمان كه در جهت منافع هر دو بخش است تا نيمه دوم تيرماه شاهد واگذاري سهام از سوي سازمان خصوصي سازي باشيم.
وي تأكيد كرد : مراحل واگذاري سهام كمي وقت گير است و صدور مجوزهاي لازم زمان مي برد.

بزرگترين طرح آبرساني كشور سال آينده به بهره برداري مي رسد
معاون  وزيرنيرو در امور آب  و فاضلاب  گفت :براساس  برنامه  ريزي هاي  انجام شده  بزرگترين  طرح  آبرساني  كشور سال  آينده  بطور كامل  مورد بهره  برداري قرار خواهد گرفت .
مهندس  عباس  شفيعي  ديروز افزود:اين  طرح  از محل  سد كوثر در استان  كهگيلويه  وبويراحمد آب  مورد نياز استان  بوشهر و شماري  از روستاها وشهرهاي  استانهاي  خوزستان ، هرمزگان  و فارس  را تأمين  خواهد كرد.
وي يادآورشد:دراجراي  اين  طرح  جمعا يكهزارو ۶۰ كيلومتر خط انتقال  شامل  اصلي  و فرعي  اجرا مي شود كه  ۷۶۰ كيلومتر آن اصلي  است .
معاون  وزيرنيرو هزينه  اجراي  اين  طرح  شامل  تأمين  آب ، انتقال  و توزيع  آن را دوهزارو ۵۰۰ ميليارد ريال  ذكر كرد.
وي  بدون  اشاره  به  ميزان پيشرفت    اين  طرح  تصريح  كرد بابهره  برداري  از سدكوثر سالانه  ۱۲۰ ميليون  متر مكعب  آب  به  منابع  آبي  موجود اضافه  خواهد شد.
مهندس  شفيعي  خاطر نشان  ساخت : حجم  سرمايه  گذاريها در برنامه  سوم  توسعه نشان  مي دهد سالانه  ۱۰ طرح  بزرگ  آبرساني  كشور به طول  حدود دوهزار كيلومتربا حجم  ۴۵۰ ميليون  متر مكعب  و ايستگاه  پمپاژ بالاي  ۴۰۰ متر اجرا شده  است .

گفت وگوي امروز
۱۰۰ ميليارد تومان سهام آماده فروش است
گروه اقتصادي: واگذاري سهام شركت هاي دولتي از طريق بورس، ازجمله منابع درآمدي پيش بيني شده دولت در قانون بودجه سال جاري است.
دبيركل بورس تهران در روزهاي اخير خواستار عرضه هرچه سريعتر سهام شركت هاي دولتي در بورس شده است.با ميرعلي اشرف عبدا… پوري حسيني، رييس سازمان خصوصي سازي در اين باره گفت وگو كرده ايم.
***
* با گذشت سه ماه از سال جاري هنوزسهام هيچ يك از شركت هاي دولتي كه براي خصوصي سازي در نوبت قرار دارند در بورس تهران عرضه نشده، علت چيست؟
- تا پايان سال ۸۲ بالاي يكصد ميليارد تومان از سهام شركت هاي دولتي در بورس عرضه و اما به فروش نرسيده بود كه اين سهام آماده فروش است. منكر اظهارنظر دبيركل بورس نيستم اما مقرراتي در بورس وجود دارد و سهام براي مدتي در تابلو و كارگزاري هاي بورس معطل مي شود يا تغييرات قيمت منفي است و صاحب سهم تا زمان بهبود قيمت ها از فروش آن خودداري مي كند كه اين امر به معناي عدم عرضه نبوده و سازمان خصوصي سازي از پايان سال گذشته سهام شركت هاي دولتي را در بورس عرضه كرده و هم اكنون بالاي يكصد ميليارد تومان سهام آماده فروش است اما به دليل مشكلات بازار و تغييرات منفي برخي از شاخص ها، از عرضه اين سهام خودداري كرده ايم و تلاش مي كنيم در دوره زماني كوتاه بيش از ۳۰۰ ميليارد تومان نيز به رقم سال گذشته اضافه كنيم و سهامي كه در سال گذشته كارهاي قانوني آنها انجام شده و درحال قيمت گذاري در سازمان است به زودي با تصويب هيأت عالي واگذاري اين سهام نيز عرضه خواهد شد.
* عرضه سهام شركت هاي دولتي در سال جاري چقدر خواهد بود و آيا سهام شركت هاي دانه درشت را نيز دربر مي گيرد؟
- ظرف مدتي نه چندان طولاني نزديك به ۵۰۰ ميليارد تومان سهام شركت هاي دولتي را كه قبلا وكالت آنها را دريافت و قيمت گذاري آنها تمام شده، آماده فروش خواهيم داشت و فعلا نيز بالاي يكصد ميليارد تومان سهام را براي فروش داريم.
اين واگذاري شامل مواردي است كه قبلا مصوبات آن از هيأت وزيران و وكالت آن از شركت هاي مادرتخصصي دريافت و قيمت گذاري بخشي از آن را نهايي و آگهي كرده ايم كه هم اكنون در بورس به فروش مي رسد و طبق روال قبلي است اما درخصوص عرضه سهام شركت هاي دانه درشت نيازمند همكاري بيشتر ساير دستگاه هاي ذي ربط بوده و هم اكنون مشغول انجام هماهنگي در اين زمينه هستيم. احساس مي كنم مشكلي در اين زمينه وجود ندارد اما از آنجا كه روند واگذاري نيازمند مصوبه هيأت وزيران ، هيأت عالي واگذاري،فرايند قيمت گذاري و تصويب آن و آگهي كردن و بردن اين سهام در بورس (درصورت مديريتي بودن) مستلزم زمان است،به فرض اينكه كارهاي واگذاري در سازمان خصوصي سازي انجام شده باشد حداقل نيازمند سه ماه زمان هستيم تا سهام جديدي وارد بازار كنيم اما تا پايان سال حتما اين كار صورت مي گيرد.
* با روند كنوني آيا رقم ۲۲۰ ميليارد توماني درآمد ناشي از خصوصي سازي در سال جاري محقق خواهد شد؟
- درصورت همكاري دست اندركاران و مسئولان ذي ربط اعم از مديران شركت هاي مادرتخصصي، مديران شركت هايي كه واگذار مي شوند، اعضاي هيأت عالي واگذاري و ساير دستگاه هايي كه اين پروسه را به انجام مي رسانند اين كار شدني است گرچه همه همكاران علاقه مند به انجام اين كار هستند.
* عمده ترين مشكل تحقق درآمدهاي ناشي از واگذاري سهام شركت هاي دولتي در شرايط فعلي كدام است؟
- درحال حاضر مانعي در اين راه نمي بينم گرچه مشكلاتي وجود دارد و بايد در داخل سازمان خصوصي سازي با اعمال مديريت كارهايي را انجام دهيم و يا در خارج از سازمان با شركت هاي مادرتخصصي و ساير مجموعه ها تعامل لازم را داشته باشيم اما اين موارد به عنوان مانع و مشكلي در اين روند تلقي نمي شود. البته كارهاي انجام نشده زيادي در امر خصوصي سازي وجود دارد كه با اطمينان از تحقق درآمدهاي بودجه سال ۸۳، در آينده حرف هاي زيادي درخصوص اصل خصوصي سازي دارم.

نظام تعيين قيمت خودرو موجب عدم عرضه به موقع خودرو شده است
گروه اقتصادي: نحوه تعيين قيمت خودرو براساس قيمت حاشيه بازار موجب شده خودروسازان توليدات خود را در زمان موردنياز به بازار عرضه نكنند.
سيد محمود ابطحي عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: در چنين شرايطي خودروسازان توليدات خود را دپو كرده و پس از ايجاد اشتياق در بازار، محصولاتشان را با قيمت بسيار بالاتري به بازار عرضه مي كنند.
وي از سياست تعيين قيمت خودرو بر اساس حاشيه بازار به شدت انتقاد كرد و با تاكيد بر لزوم تعيين قيمت خودرو براساس قيمت تمام شده و درنظرگرفتن سود معقول، گفت: صنعت خودرو بايد با قيمت و كيفيتي معقول و حداكثر ساخت داخلي در بازار عرضه شود.
وي در مورد امكان بررسي گزارش تحقيق و تفحص از صنعت خودرو در مجلس هفتم، خاطرنشان كرد: در مورد بررسي اين گزارش، بايد بر اساس خرد جمعي كميسيون صنايع و معادن تصميم گيري شود.
عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي با بيان اين كه «طي سالهاي پس از انقلاب به دليل محصور بودن ايران در ميان ديوارهاي مرئي و نامرئي، استراتژي صنعتي كشور، جايگزيني واردات و يا توليد در مقابل واردات بوده است» يادآور شد: در اين شرايط، قيمت چندان براي ما مطرح نبود و اصل مهم، توليد داخلي بود، اما اكنون كه بحث پيوستن به سازمان تجارت جهاني اجتناب ناپذير است، نمي توان با حمايت هاي مداوم، از اين صنعت مانند گذشته حمايت كرد.
درهمين حال يك مقام شركت قطارهاي مسافري رجاء از همكاري خودروسازان در توليد ريل باس خبر داد و گفت: چون بازار خودرو اشباع شده است، خودروسازان به سرمايه گذاري در طرح هاي ريلي به خصوص توليد ريل باس روي آورده اند.

يادداشت
خصوصي سازي ناكارآمد
موتور خصوصي سازي در كشور در سال جاري باوجود گذشت نزديك به سه ماه هنوز روشن نشده است.
براساس قانون بودجه سال ۸۳ ، قرار است ۲۲۰۰ ميليارد تومان سهام شركت هاي دولتي از طريق مزايده يا عرضه در بازار سهام تهران واگذار شود.
اين درحاليست كه سازمان خصوصي سازي بايد تمام تلاش خود را براي جبران كسري ناشي از عدم واگذاري ۵۰ درصدي سهام شركت هاي دولتي در سال گذشته نيز به كار برد. براساس قانون بودجه سال ۸۲ ، قرار بود ۱۸۰۰ ميليارد تومان سهام به بخش خصوصي واگذار شود كه تنها در حدود ۹۵۰ ميليارد تومان تحقق پيدا كرد. اين ميزان نيز عمدتا ناشي از واگذاري سهام دو شركت بزرگ صدرا و سيمان خوزستان بود كه جمعا در حدود ۶۳۰ ميليارد تومان را شامل مي شد. به هرحال سازمان خصوصي سازي در سال گذشته، هرچند نسبت به تاريخ خصوصي سازي ايران، به لحاظ ارزش بيشترين سهام را عرضه كرد اما هم به لحاظ كمي و هم به لحاظ كيفي به شدت از سوي محافل اقتصادي مورد انتقاد بود.
اين انتقادات در هفته هاي اخير به دنبال عدم فعاليت اين سازمان و تغيير و تحولات مديريتي وزارت امور اقتصادي و دارايي به ويژه سازمان خصوصي سازي و معاونت امور شركت هاي دولتي شدت گرفته است. درواقع عدم تحرك در سازمان خصوصي سازي مي تواند آثار مستقيم و غيرمستقيمي بر ساير بخش هاي اقتصادي داشته باشد و درجه ريسك پذيري فعاليت هاي اقتصادي كشور را بالا برد. در جديدترين موضعگيري، رييس سازمان بورس اوراق بهادار تهران بر عرضه سريعتر سهام شركت هاي دولتي در بورس جهت ايجاد تحرك، افزايش شاخص ها و خنثي كردن تأثيرات منفي مسائل سياسي اخير بر بورس تاكيد كرده است. به هرحال تحقق فروش ۲۲۰۰ ميليارد تومان سهام شركت هاي دولتي امري آسان نيست و با مشكلات و چالش هاي زيادي ازجمله شناسايي دقيق شركت هاي دولتي و شركت هاي مادرتخصصي و ارزش مالي آنها، مقاومت در درون دولت براي خصوصي سازي شركت هاي دولتي و همچنين تدوين برنامه هاي رييس جديد سازمان خصوصي سازي مواجه است.
با لحاظ اين شرايط، اين نكته را نيز نبايد فراموش كرد كه سرعت خصوصي سازي ايران بسيار كند است و اين مي تواند بر فرايند رشد اقتصادي و تحقق اهداف برنامه چهارم توسعه و اهداف كلان و بلندمدت اقتصادي كشور تاثيرات منفي بر جاي گذارد. با اين حال خصوصي سازي كارآمد و به لحاظ كيفي مفيد به حال اقتصاد كشور نيازمند برنامه ريزي دقيق، هدفمند و پايدار است.

بورس
تغيير قيمت (ريال)
آخرين قيمت (ريال)
نام شركت
۲۰
۴۲۰
گروه صنعتي ملي
۶۷۸
۱۴,۲۵۱
بانك كارآفرين
۳۵۵
۷,۴۵۵
سرمايه گذاري غدير
۱۵۸۱
۳۳,۲۱۶
خدمات انفورماتيك
۲۷۹
۵,۸۶۰
داروسازي زهراوي
۷۸۶
۱۶,۵۲۰
دوده صنعتي
۱۰۴۴
۲۱,۹۳۸
كربن ايران
۱۰۱۲
۲۱,۲۵۵
لوله سديد
۲۰۳
۴,۲۶۶
تامين ماسه
۱۶۱
۳,۳۸۱
معادن بافق
۱۳۷
۲,۸۷۸
روغن نباتي پارس
۱۸۸
۳,۹۵۳
بهپاك
۳۱۰
۶,۵۲۰
معادن منگنزايران
۱۲۰
۲,۵۲۷
لاستيك دنا
۲۲۱
۴,۶۵۴
صنعتي پارس مينو
۲۷۶
۵,۸۱۲
بهنوش
۴۲۰
۸,۸۳۰
بسته بندي پارس
۵۹۸
۱۲,۵۷۱
پتروشيمي فارابي
۱۰۶
۲,۲۳۱
شيميايي سينا
۱۳۸
۲,۹۰۳
شيميايي فارس
۳۱۷
۶,۶۶۵
توسعه فارس
۱۲۶
۲,۶۵۸
سرمايه گذاري صنعت نفت
۶۹
۱,۴۵۷
شكر شاهرود
۲۵۷
۵,۴۲۳
كابل سازي ايران
۱۶۶
۳,۵۰۴
جوشكاب يزد
۵۳
۱,۱۳۱
پارس الكتريك
۲۴۵
۷,۰۰۰
لبنيات پاك
۱۷۰۹
۵۰,۹۶۱
سيمان اصفهان
۱۴۷
۵,۴۵۰
پارس توشه
۳۷
۱,۶۴۰
صنعتي پيام
۱۰۱
۴,۶۰۰
معدني دماوند
۲۵۷
۱۲,۶۱۵
جابربن حيان
۱۶۹
۸,۴۹۹
صنايع شيميايي
۵۳
۲,۸۰۰
ماشين سازي نيرو محركه
۳۶
۲,۲۵۰
لاميران
۸۲
۵,۸۰۰
ايران خودرو ديزل
۷۵
۵,۶۰۲
شهد ايران
۵۹
۴,۵۴۰
صنعت و معدن
۱۱۱
۱۳,۲۷۰
گروه صنعتي سديد
۴۸
۶,۰۹۰
آهنگري تراكتورسازي
۳۶
۵,۱۲۰
صنعتي سپاهان
۲۲۰
۳۱,۹۰۰
سيمان شرق
۴۰
۶,۱۶۰
قند نقش جهان
۲۶
۴,۷۵۰
الكتريك شرق
۴۶
۱۰,۵۰۰
ايران ترانسفو
۳۱
۸,۵۰۲
سرمايه گذاري بانك ملي
۳۳
۱۲,۲۰۰
سايپا آذين
۱۰
۴,۶۴۸
پارس سوئيچ
۳۵
۱۶,۸۰۰
رازك
۸
۳,۹۹۰
ايران مرينوس
۲۹
۱۸,۰۲۱
زامياد
۹
۵,۸۴۹
صنعتي بهشهر
۵۶-
۲۰,۰۹۰
نفت پارس
۲۵-
۶,۷۰۳
كالسيمين
۴۰-
۹,۵۰۰
كاشي اصفهان
۵۶-
۱۰,۸۸۷
سيمان هگمتان
۹۷-
۱۶,۷۹۴
سيمان ايلام
۴۷-
۷,۶۰۰
توسعه صنايع بهشهر
۴۵-
۶,۳۰۴
كيميدارو
۲۳-
۳,۰۰۰
سپنتا
۵۱-
۵,۸۰۰
سرمايه گذاري رنا
۲۵۰-
۱۷,۵۰۰
صنعتي دريايي(صدرا)
۱۴۴-
۶,۳۰۰
ايران خودرو
۱۴۷-
۵,۳۹۸
سرمايه گذاري ملي

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۵۵۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۳۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۳۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۷۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۰۵۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۶۲۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۶۰۷
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۳۳۸

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |