سه شنبه ۲ تير ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۱۵
بورس گاو و گوسفند و شتر افتتاح شد
چوبدارخانه با خدمات پس از فروش
010158.jpg
اگر شنيديد كه بزودي گوسفند و گاو هم حكم پيتزا را پيدا كرده و تنها با يك تماس تلفني مي توانيد يك راس گوسفند چاق وچله در خانه تان تحويل بگيريد، چيز عجيبي نيست چون قرار است تا چند وقت ديگر اين ماجرا شكل عملي به خودش بگيرد

هنوز از بوي گاو و گوسفند خبري نيست، بوي سيمان مي آيد و خاك. اينجا اولين مركز عرضه و فروش دام در تهران است. از مراسم افتتاح ، زمان كوتاهي مي گذرد. شيك است و شايد به همين دليل به ويلاهاي كنار دريا شبيه تر باشد تا آغل گاو و گوسفند. در هر حال تا چند وقت ديگر اينجا براي جماعت قصاب حكم ميدان تره بار را براي جماعت ميوه فروش پيدا مي كند. ميان بروبيابان هاي آن سوي آسايشگاه كهريزك، روي ديوار مخروبه اي با خط ناخوانا كه چه عرض كنم با خط بدي نوشته شده است: «ته دنيا. روستاي دو تويه» اما نرسيده به ته دنيا تابلوي بزرگ ميدان دام با آن نقش و نگار گاو گوسفند ديده مي شود.
ر ورودي مجموعه ۱۰ ميليارد توماني به رويمان باز مي شود تا ما وارد ميدان ۱۸ هكتاري شويم كه قرار است ۲۲ هزار راس گاو و گوسفند را در خود جاي دهد تا شكل سنتي و غيركنترل شده توزيع دام و گوشت را نظام مند و بهداشتي و مدرن كند. اما چيزي كه اتفاق افتاده است دوسوم ميدان خالي از دام است و تعداد زيادي از طويله ها و اقسام مراكز رسمي و غيررسمي فروش دام زنده از پشت ميله هاي دور ميدان به صورت پراكنده ديده مي شوند و آن سوتر گله گوسفندها كه روي خاروخاشاك هاي زميني كه اندكي مانده تا بيابان شود، مي چرند.
اينجا ۶۴ غرفه براي عرضه دام وجود دارد كه به اين غرفه  ها ميدان گفته مي شود. تاكنون ۱۸ ميدان به فروش رسيده است، بهاي هر كدام از ميدان ها ۱۲۰ تا ۱۴۰ ميليون تومان قيمت گذاري شده است.
اگر شنيديد كه بزودي گوسفند و گاو هم حكم پيتزا را پيدا كرده و تنها با يك تماس تلفني مي توانيد يك راس گوسفند چاق و چله در خانه تان تحويل بگيريد، چيز عجيبي نيست چون قرار است تا چند وقت ديگر اين ماجرا شكل عملي به خودش بگيرد و با صد خط تلفني كه براي همين منظور در نظر گرفته شده است سفارشهاي گوسفند يا گاو پذيرفته و با نظارت دامپزشك به محل ارسال مي شود.
مهندس صنعتي كه ما را در مجموعه راهنمايي مي كند، مي گويد: «اگر خريدار بخواهد، همراه گوسفند قصاب هم فرستاده مي شود تا پس از ذبح حيوان مواد زايد و آلوده كننده آن را نيز از محل جمع آوري كند.»
در حال حاضر ۲ دامپزشك و ۲ تكنسين امور دام، دام هاي ورودي و خروجي را كنترل مي كنند. اما اگر ميزان دام ها به ۲۲ هزار راس يعني سقف گنجايش اين ميدان برسد احتمالا نمي شود با دو دامپزشك ماجرا را ختم به خير كرد.
هر غرفه اي ۱۵۰۰ متر زيربنا دارد كه از اين ميزان ۵۰۰ متر آن مسقف است.
داخل يكي از غرفه ها يا به قول اهالي همين جا داخل ميدان مي شويم. پر از گوسفند است كه از آفتاب داغ اواخر خردادماه كلافه زير سايه لم داده اند و احتمالا چرت بعد از خوردن يونجه را مي زنند.
مسوول اين ميدان خواب است، سروصداي ما هم بيدارش نمي كند. مهندس صنعتي مي گويد: «اينجا روزها خبر خاصي نيست، شب ها شلوغ است، درست مثل ميدان تره بار. شب گاو وگوسفند ها وارد مجموعه مي شوند و دم دماي صبح هم اهالي كشتارگاه ها و قصاب ها به سراغ قرباني هاي خودشان مي آيند و تمام.»
010161.jpg
اينجا نه اتاق بحران زلزله است و نه اتاق كنفرانس يك وزارتخانه . نمايي از اتاق كنفرانس ميدان دام، مثل قلعه حيوانات «جورج اورول» وقتي اين حرف را به مهندس صنعتي زديم، او خنديد.

همين است كه در ميدان روزها مگس هم پر نمي زند اما نه، چرا؛ اينجا تنها چيزي كه فراوان است مگس است. مگس ها همه جا هستند چه آنجايي كه گاوها هستند و با دمشان آنها را فراري مي دهند و چه در اتاق كنفرانس زير آن كولرهاي كنترل دار كه در قسمت شيك اداري واقع شده است.
اولين مركز عرضه و فروش دام كشور با سرمايه گذاري خصوصي با هدف جمع آوري، فروش و عرضه غيرنظارت شده دام ورساندن پروتئين سالم به دست خريداران به وجود آمد و از سال ۷۸ فعاليت ساخت آن آغاز شد. اما در سال ۷۹ به دليل هزينه بالاي ساخت، تعدادي از سهامداران از ادامه سرمايه گذاري كناره گيري كرده اند كه همين مساله باعث شد تا اين پروژه ۲ سال راكد بماند، تا اينكه در خردادماه سال ۸۳ به بهره برداري رسيد.
در محوطه باز تابلوي بزرگ قهوه خانه و سوپر ماركت و بانك نصب شده اند اما از خود قهوه خانه و سوپرماركت و بانك خبري نيست.
مهندس صنعتي مي گويد: «اينجا احتمالا روزي كله پاچه اي بزرگي مي شود چون اصولا اين غذاي مورد علاقه خريداران غرفه هاي اينجا خواهد بود.»
آن سوتر انبار علوفه است و علوفه هاي تمام ميدان هاي اين مجموعه در اين محل انبار مي شود.
مهندس صنعتي مي گويد: «يكي از شروط خريد اين ميدان ها براي خريداران اين است كه تغذيه دام ها آزاد نباشد. آنها بايد تنها از همين علوفه هاي كنترل شده، دام خودشان را تغذيه كنند.» در حالي كه مي شد حدس زد غذاي اكثر دام ها باقي مانده زباله ها باشد، پايمان را داخل كشتارگاه مي گذاريم. البته مهندس توضيح مي دهد: «اين كشتارگاه به صورت محدود فقط براي حيواناتي كه بيمار مي شوند يا عضوي از بدنشان مي شكند فعاليت مي كند.»
داخل كشتارگاه مي شويم. آن سوتر سردخانه است كه به نظرمان جان بخش ترين قسمت ميدان دام است. خنك است و بزرگ و هنوز خبري از هيچ لاشه حيواني نيست و فقط قوطي هاي آب يخ بسته كه احتمالا كارگرها گذاشته اند كنج سردخانه.
از خنكاي سردخانه بيرون مي آييم. مهندس صنعتي از دو سيستم جداگانه تصفيه صحبت مي كند كه فاضلاب دام و فاضلاب معمولي به صورت جداگانه در نظر گرفته شده تا آلودگي به وجود نياورد.
از مهندس صنعتي در مورد نژاد گاوها و گوسفندهاي موجود در ميدان مي پرسم. مي خندد و مي گويد: «من مهندس راه و ساختمان قديمم و مشاور طرح مجموعه.»
طرح سامان دام براي جلوگيري از فعاليت واسطه ها مطرح شده است. چرا كه حذف واسطه ها به گفته معاونت دام وزارت جهاد و كشاورزي موجب كاهش ۳۰ درصدي قيمت گوشت مي شود.
بحث ساماندهي مشاغل مزاحم و آلوده كننده در تهران مدت زيادي است كه مطرح است و البته فروش و كشتار دام نيز جز همين موارد به حساب مي آيد. اما هنوز بسياري از اين مراكز در تهران و اطراف تهران فعال هستند.
حال بايد ديد ميدان دام كهريزك تا چه حد مي تواند در راه ساماندهي دام گام بردارد در حالي كه هنوز تعداد زيادي از كساني كه ميدان هاي همين مجموعه را خريداري كرده اند هنوز به فعاليت هاي فروش دام در خارج از اين مجموعه پايان نداده اند.
شايد به همين دليل اولين سهامداران اين مجموعه ترجيح دادند از ادامه سرمايه گذاري در اين بخش انصراف دهند. اما با اين حال ميدان دام تهران راه اندازي شده و حتي براي يك بار ديدن هم جذاب است.

آره ننه تو هم!؟
010164.jpg
۱- ميدان دام همان جايي كه بورس گاو، گوسفند، شتر و ... است واقعا ته دنيا ساخته شده است. صد رحمت به فرودگاه بين المللي.
۲- وقتي راه را گم كرديم پيرزني نشاني داد كه اين ميدان آن طرف روستاي دو تويه است وقتي با دستي پر از يونجه سوار ماشين شد هنوز به دوتويه نرسيده ميدان دام را ديديم و توي دلمان گفتيم: «آره ننه، تو هم؟» اما نه پيرزن وقتي پياده شد كلي براي ناهار تعارفمان كرد.
۳- ديدن ماشين هاي آخرين سوستم(!) در آن بيابان برهوت يا همان ميدان دام برايمان عجيب بود مخصوصا كه آدم سوار پي كي باشد.

دوپريم
اضافه كاري براي پويايي صنعت طيور  
بزنيم به تخته، معاون امور دام وزارت جهاد كشاورزي از صدور ۳۰ هزار تني تخم مرغ در سال گذشته خبر داد.
گفته مي شود، در صورتي كه مركز توسعه صادرات ايران در خصوص پرداخت يارانه صادراتي به مرغداران اقدام كند، مرغ و خروس ها حاضرند براي پويا شدن صنعت دام و طيور از جان و دل مايه گذاشته و اضافه كاري كنند.
سايت جذاب
نمي دانيم كه بازديد از سايت اطلاع رساني سازمان ثبت اسناد واملاك كشور مي تواند برايتان جذاب باشد يا نه؟ اما اگر مي خواهيد زمين يا خانه بخريد و يا بفروشيد، شايد اين سايت به دردتان بخورد. ما هنوز وقت نكرديم به آن سر بزنيم. نشاني www.sabt.gov.ir يادتان نرود.
كرامات خبرگزاري...
اما دو كشف جديد از سوي يكي از خبرگزاري هاي فعال ايراني.
خبر اول: تغذيه مناسب جان ميليون ها نفر را نجات مي دهد «اين را نمي دانستيم خوب شد خوانديم.»
خبر دوم: مدير گروه آسيب پذيري و مقاوم سازي پژوهشگاه زلزله اعلام كرده است كه وقوع زلزله در پايتخت كشور را در شوك اقتصادي فرو مي برد.
« اي كاش اين خبر زودتر اعلام مي شد و بالاخره اينكه از كرامات شيخ ما اين است شيره را خورد و گفت شيرين است.»
توصيه هاي پزشكي
نوجوانان به سه وعده غذايي اصلي و دو ميان وعده در طول روز نياز دارند.
اين نه توصيه پزشكان است و نه نتيجه يك تحقيقات ، اين توصيه هاي غذايي يك خبرگزاري رسمي است. در اين توصيه پزشكي، به نوجوانان پيشنهاد شده در برنامه هاي غذايي خود از شير، ماست، كشك، نان، برنج، ماكاروني، جگر، اسفناج، جعفري، شلغم، هويج و ...به مقدارهاي معيني استفاده كنند، ضمنا اين همه گفته شده كه چيپس و پفك نخورند. «دوستان خسته نباشيد»

لوح تقدير يونسكو به گردش بران
براي تشويق متوليان توريسم در ايران به اين صنعت پرارزش، كميسيون ملي يونسكو در ايران تصميم گرفته تا به بهترين واحدهاي فعال در صنعت گردشگري، حاميان اين صنعت و ايرانگردي لوح تقدير اهدا كند. لوح تقدير از سوي اين كميسيون به عنوان يكي از حاميان طرح اعطاي جايزه سالانه گردشگري طي مراسم ويژه اي ۶-۵ مهرماه سال جاري در همدان و همزمان با روز جهاني جهانگردي به واحدها، حاميان و ايرانگردان برگزيده اهدا خواهد شد. رحيم زيوري رضاپور دبير ستاد سالانه گردشگري اعلام كرد: «سال جاري طرح اعطاي جايزه سالانه گردشگري به منظور تشويق واحدهاي فعال در صنعت گردشگري براي ارايه خدمات بهتر به مشتريان، خلاقيت و نوآوري ترغيب رسانه هاي اطلاع رساني، سازمان ها و موسسات هر سال به مرحله اجرا در مي آيد.»

تقدير از كارمندان ايثارگر
سرانجام پس از سال ها از كارمندان ايثارگر هم تقدير مي شود. تاكنون در موسسات دولتي از ايثارگران كارمند تقدير مي كردند اما حالا مشاور رئيس سازمان بهزيستي در امر ايثارگران تصميم گرفته تا دل كارمنداني كه ايثارگرانه كار مي  كنند را نيز به دست آورد. مسعود حيدرنژاد در سومين همايش امور ايثارگران سازمان بهزيستي يادآور شد: در سال گذشته ۸۵ ميليون تومان درخواست اعتبار كرديم كه اين اعتبار برآورده نشد و در سال جاري تقاضاي واريز ده سال اضافه كاري را به حساب ايثارگران داديم تا در قالب شركت تعاوني ايثارگران بتوانيم خدمات درخوري به آنان ارايه كنيم. به گفته وي توجه به فرهنگ ايثارگري در جامعه و در سطح سازمان از جمله وظايفي است كه بيشتر بايد مورد توجه قرار گيرد.

بررسي معضل بيكاري در مجلس
«براي حل بيكاري در جامعه بايد راه حل ها و اقدامات موثري از سوي مجلس و ساير دستگاه ها در نظر گرفته شود.»
محمدعلي مقنيان، مخبر كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي گفت: «در حال حاضر وضعيت جامعه از نظر بيكاري و مشكلاتي كه از اين طريق گريبانگير جامعه شده بايد بيشتر مورد توجه قرار گيرد. همان گونه كه از نام كميسيون اجتماعي پيداست، بايد در رابطه با ايجاد اشتغال تمام توان خود را به كار گيرد و اين مساله را در اولويت كاري خود قرار دهد.» وي بزرگترين مشكل جامعه را بيكاري و بحث هاي اقتصادي دانست و افزود: «بخشي از مشكلات اقتصادي نشات گرفته از بيكاري است كه كميسيون اجتماعي بايد اولويت كاري خودرا در اين راستا قرار دهد و با انجام تحقيقات جدي در اين زمينه، طرح هايي را به منظور رفع معضل بيكاري و ايجاد اشتغال ارايه دهد.»

درخواست قاضي ويژه براي مبارزه با قاچاق فيلم
مرگ پدرخوانده شبكه
خورجين آنها پر است از فيلم ها و سي دي هايي كه به نازلترين قيمت ممكن تهيه شده اند. الاغ ها به همراه خورجين هايشان از مرز ها رد مي شوند تا قاچاق فيلم شكل بگيرد!
اگر در غرب كشور قاچاقچيان، لوازم زندگي را به داخل قاچاق مي كنند ، برخي از قاچاقچيان جنوب شرقي وظيفه قاچاق محصولا ت فرهنگي را بر عهده گرفته اند. بساط دستفروشان اين اجناس قاچاق پر است از فيلم و سي دي هايي كه به نازلترين قيمت ممكن تهيه و فروخته مي شوند.آنها با خورجين بارشان از مرز رد مي شوند تا قاچاق فيلم شكل بگيرد.
010167.jpg
به نظر نمي رسد به اين راحتي بشود با قاچاق فيلم مبارزه كرد، ايران هنوز به قانون كپي رايت نپيوسته است.
عكس: هادي مختاريان
محمد محمدپور
آن زمان كه بحث راه اندازي ويدئوكلوپ ها بود، دو نفر از زاهدان آمدند براي عقد قرارداد. فكر كنم سال ۷۲ بود. قيمت فيلم ها را پرسيدند. گفتم هر فيلم ۰۰۸(VHS) تومان. خنديدند و گفتند نمي صرفد! پرسيدم چرا، گفتند كه كافي است دو تا الاغ ببريم آن ور مرز و خورجين ها را پرفيلم كنيم. فله اي، دانه اي ۱۰۰ تومان و انتخابي دانه اي ۱۵۰ تومان مي خرند. كي مي آيد فيلم دانه اي ۹۰۰-۸۰۰ تومان بخرد؟
تنها در مرز پاكستان ۷ ويدئوكلوپ وجود دارد كه به گفته اين كارمند موسسه رسانه هاي تصويري، فيلم هايشان به رايگان و براي اهداف خاصي تامين مي شود. صاحبان اين كلوپ ها از منابع خاصي حقوق ماهيانه دريافت مي كنند و دغدغه اي بابت فروش فيلم ها و سي دي ها ندارند. آنها فقط بايد اين كالاي قاچاق را به داخل كشور هل دهند. اما چه كسي به تبعات آن فكر مي كند؟
شبكه قاچاق 
«آنقدر فيلم قاچاق در شبكه ويدئويي كشور وجود دارد كه خسارت هاي غيرقابل جبراني به صاحبان فيلم هاي ايراني و سينماداران وارد مي شود. حالا من فقط خسارت هاي اقتصادي را مي گويم و اثرات مخرب اجتماعي و فرهنگي اش بماند.»
اين گفته هاي يكي از تهيه كنندگان ايراني است كه همزمان با اكران فيلمش در سينماهاي تهران و شهرستان ها، سي دي هاي آن با نازلترين كيفيت عرضه مي شد! عوامل فيلم ها در تازه ترين اقدام، كپي ها را شماره گذاري مي كنند تا هرگونه كپي برداري غيرمجاز سريعا معلوم شود، اما به نظر مي رسد اين اقدام نيز ثمربخش نباشد. «در زمان اكران فيلم كپي فيلمبرداري شده از روي پرده فيلم را با كيفيت تصوير و صداي بدي ديدم و متاثر شدم. سي دي آن در سطح شهر پخش شده بود كه سانسوري نداشت. كپي از روي فيلم جشنواره بود.»
اكنون ۳ كانال رسمي براي به نمايش گذاشتن فيلم ها در داخل كشور وجود دارد: بنياد سينمايي فارابي كه يك نهاد دولتي است و برنامه اكران و خريد فيلم ها را مي ريزد، صدا و سيما كه گهگاهي فيلم هاي كارگردانان داخلي را خريداري مي كند و شبكه ويدئويي خانگي. اما يك كانال غيررسمي وغيرقانوني، تهديدي جدي براي آنها محسوب مي شود.
«طبق ماده ۳ آئين نامه وزارت ارشاد، تهيه كننده يك فيلم با عقد قراردادي براي ساختن آن فيلم وام دريافت مي كند كه در اقساطي بايد آن را برگرداند. او مي خواهد فيلم خود را به اين ۳ كانال بفروشد اما ناگهان مي بيند كه كپي فيلمش درست زمان اكران آن در سطح شهر پخش شده است. ضرري كه از اين طريق به او مي رسد جبران ناپذير است.» اين كارمند موسسه رسانه هاي تصويري ادامه مي دهد: «فيلمي كه در بازار غيرمجاز موجود است يا كيفيت خوبي دارد و يا كيفيت بد. اگر كيفيت آن خوب باشد كه ديگر بيننده آن فيلم را از طريق كانال هاي رسمي نمي بيند و اگر كيفيت كپي نامطلوب باشد از آن زده مي شود و ديگر به سراغش نمي آيد.» اما فقط شبكه هاي قاچاق روي بازار قانوني فيلم تاثير نمي گذارند، برخي از شركت ها كه رديابي آنها نيز بسيار آسان است، سهم خود را از بازار برمي دارند. آنها قانوني فعاليت نمي كنند و شايد غيرقانوني هم نيستند!
شركت هاي ايكس!
از سال ۷۹ ويترين مغازه هايي كه به ارايه خدمات كامپيوتري مي پرداختند پر شد از سي دي فيلم هاي روز دنيا كه عبارت «براي تقويت زبان فارسي» روي جلد آنها درج شده بود. كم كم ويدئوكلوپ ها نيز آنها را وارد شبكه ويدئويي كردند، اما هيچگاه به طور رسمي اعلام نشد كه چه شركتي اين سي دي ها را وارد مي كند و حتي زحمت سانسور و زيرنويس كردن آن را مي كشد. تنها مي شد حروف اختصاري …JVP” را پايين صفحه تلويزيون، هنگامي كه فيلم در حال پخش شدن بود، ديد . سال گذشته اداره اماكن نيروي انتظامي در تهران و برخي از شهرستان ها عرضه فيلم هاي زيرنويس دار خارجي را ممنوع اعلام كرد، اما در برخي از ويدئو كلوپ ها هنوز مي توان به راحتي آنها را تهيه كرد. اين در حالي است كه شبكه ويدئو خانگي (موسسه رسانه هاي تصويري، موسسه فرهنگي هنري قرن۲۱، موسسه تصوير دنياي هنر و ...) هزينه فراواني براي كپي رايت و دوبله فيلم ها مي پردازد.
برزگر، مديرعامل موسسه رسانه هاي تصويري مي گويد: «زيرنويس كردن سي دي هاي خارجي كاري خلاف قانون است. در معاونت سينمايي وزارت ارشاداقداماتي در جريان است و به زودي سياست هاي اتخاذ شده به مرحله عمل مي رسد. آثار اين اقدامات را در آينده اي نزديك خواهيم ديد.»
تكثير و پخش سي دي هاي زيرنويس دار تا سال ۸۱ برعهده يك شركت بود، اما حالا دو شركت ديگر به آن اضافه شده و به اين تجارت تقريبا پرسود داخلي روي آورده اند. فيلم هاي اين شركت ها به طور غيرقانوني و قاچاق وارد كشور شده و در اين شركت ها سانسور و زيرنويس مي شوند.
«پيدا كردن آنها مشكل نيست. ما در موسسه رسانه هاي تصويري خيلي چيزها را بايد بپذيريم. از خريد سهميه اجباري برخي فيلم ها گرفته تا كپي رايت و اين جور مسايل، اما اين شركت ها هيچكدام از اين كارها را انجام نمي دهند. همه اين شركت ها در داخل فعاليت دارند و به راحتي ردشان را مي شود پيدا كرد.»
حرفه: تكثير
«كارم زياد سخت نبود. يك ميز بزرگ داشتم و ۲۰تا سي دي درايور. از آنها شبكه اي درست كرده بودم كه يك سي دي را مي گذاشتم داخل يكي از اين سي دي درايورها و همزمان ۲۰ تا كپي مي شد. مشكلش فقط اين بود كه زود به زود داغ مي كردند. دو تا فن گذاشته بودم كه هوا را جريان بدهد و خنكشان كند.»
اينها حرف هاي يكي از بي شمار افرادي است كه كار تكثير سي دي هاي غيرمجاز را به عنوان شغل خود برگزيده اند.
گاهي كارچنان سازمان يافته است كه در پوششي از واحدهاي صنفي، عمليات تكثير اين سي دي ها انجام مي شود. به گفته يك منبع مطلع سي دي ها و نوارهاي غير مجاز به صورت پلمپ شده وارد كشور مي شوند و سپس بخشي از آنها به دو واحد صنفي در جنوب تهران انتقال مي يابند. كمال تبريزي نيز يك خاطره جالب از كپي  فيلم مارمولك تعريف مي كند و مي گويد: «از دو نفري كه اقدام به كپي برداري كرده بودند فيلم گرفته شده است. همه اين مسايل باعث شد تا اتحاديه تهيه كنندگان و توزيع فيلم ايران بر اساس درخواست جمعي از تهيه كنندگان، تاسيس موسسه شبكه تكثير و توزيع فيلم هاي ويدئويي را در دستور كار شوراي مركزي خود قرار دهد تا به اين وسيله بتواند تا حدودي جبران مافات كند.»
قاضي ويژه
شايد اين نامه بتواند اميدواري هايي را براي تهيه كنندگان به وجود آورد، نامه اي كه به زودي تنظيم خواهد شد و خطاب به آيت الله هاشمي شاهرودي است. اعضاي اتحاديه تهيه كنندگان از رئيس قوه قضاييه مي خواهند تا يك قاضي ويژه جهت رسيدگي به قاچاق فيلم منصوب كنند و معتقدند كه با اين ا قدام مي توان با اين پديده مخرب و مبارزه كرد.
آن زمان كه يكي از تهيه كنندگان آه از نهادش بر مي آمد و مي گفت:« ما شرعا و قانونا با نمايش اين فيلم به صورت پخش سي دي غير مجاز مخالفيم.» مديريت نمايش فيلم او به وزارت ارشاد واگذار شده بود تايكي از نهادهاي مبارزه با پخش غير قانوني فيلم او را وارد بازي كند. او مي گويد:«وزارت ارشاد، قوه قضاييه و نيروي انتظامي بايد نسبت به توقف اين گونه نمايش ها اقدامات لازم را انجام دهند. متاسفانه سينماي ايران در شرايطي نيست كه بتواند از حقوق به حق خود دفاع كند.» مدير عامل موسسه رسانه هاي تصويري مي گويد: «اگر فيلم هاي غير قانوني در فروشگاه هاي تحت نظر ما به مشتري ارايه شود با آنها برخورد مي كنيم اما مسوول اصلي برخورد با فيلم هاي قاچاق، اداره اماكن نيروي انتظامي است.»
حتي در بندها و تبصره هاي قانوني نيز مي توان راه هاي برخورد با عاملان تكثير سي دي هاي غير مجاز را پيدا كرد، گرچه نمي توان از لابه لاي هزاران برگ و ده ها كتاب به قانوني درباره رعايت «كپي رايت» رسيد.
جداري فروغي، وكيل دادگستري و حقوقدان مي گويد: «باتوجه به پيشرفت علم و ايجاد شرايط جديد در جامعه و همچنين ترقي روزمره صنعت الكترونيك و رايانه، يكسري خلاف ها و مسايل ضد اجتماعي از طريق اين وسايل صورت مي گيرد. از جمله اين خلاف هاي رايج تهيه و تكثير سي دي ها و فيلم هاي غير مجاز است كه در جامعه به صورتي گسترده باعث ايجاد مشكلاتي علي الخصوص براي جوانان مي شود از نظر قانوني در قانون مجازات اسلامي ماده ۶۴۰ در مورد اين مسايل پيش بيني هايي هرچند ناقص صورت گرفته است. از جمله در اينباره  آمده است هر كسي نوشته، طرح، نقاشي، تصاوير، مطبوعات، اطلاعات، فيلم، نوار سينما و به طور كلي هرچيزي كه عفت و اخلاق عمومي را جريحه  دار كند و براي تجارت يا توزيع به نمايش در معرض انظار عمومي مي گذارد يا بسازد به حبس از سه ماه تا يكسال و جزاي نقدي از يك ميليون و۰۰ ۵ هزار ريال تا ۶ ميليون ريال و تا ۷۴ ضربه شلاق به يك يا هر دو مجازات محكوم خواهد شد. همانطور كه چنين مجازاتي براي وارد يا صادر كنندگان و يا كرايه دهندگان اينگونه موارد در نظر گرفته شده است.» تبصره دو همين ماده قانوني تملك اشياي مذكور، ضبط و محو آثار يا استفاده لازم از آن را به دستگاه دولتي ذيربط مربوط مي داند.
جداري فروغي ادامه مي دهد:« عليرغم وجود اين ماده قانوني و برخي موارد قانوني ديگر متاسفانه در حال حاضر تجارت غيراخلاقي در اين زمينه وجود دارد و براي برخورد با آن فقط مجازات كافي نيست و بايد با ايجاد زمينه هاي لازم اجتماعي،  اقتصادي و فرهنگي از وقوع آن جلوگيري كرد.»
در كنار وارد شدن اين سي دي ها به داخل كشور كه شامل فيلم هاي روز دنيا مي شود و حتي همزمان با اكران اين فيلم ها در كشوري مانند ايالت متحده ، مي توان نسخه هاي كپي برداري شده ( با كيفيت نامطلوب) را درداخل كشور پيدا كرد، بايد تاسفي عميق براي تهيه كنندگان فيلم هاي مخاطب پسند ايراني خورد .فيلم هايي كه در زمان اكران،  مي توان به سي دي هاي غير مجازش دست يافت و پول تماشاي آن را نه به صاحبان اصلي كه به سودجويان فرصت طلب داد. ايران هنوز به قانون بين المللي كپي رايت نپيوسته و آن را رعايت نمي كند.
كارگرداني كه فيلمش بيشترين ضربه را از همين موارد غير قانوني خورد، مي گويد: «فكرنمي كنم ارشاد هم بتواند كاري انجام دهد، چرا كه هنوز به كپي رايت نپيوسته ايم.»

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
سفر و طبيعت
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |