پنجشنبه ۴ تير ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۱۷
آخر هفته در پارك ۴۰ ساله
دوچرخه، اسب و گلوله
اگر در پارك، به پليس هاي سوار بر اسب برخورد كرديد، زياد تعجب نكنيد. يك گروه ويژه پليس اسب سوار در اين پارك مسوول حفظ امنيت پارك است
010365.jpg
محمدجباري 
اگر شما هم دوست داريد به جمع پنجاه تا صد هزار نفري بپيونديد كه روزهاي تعطيل خود را در پارك چيتگر مي گذرانند، كار سختي پيش رو نداريد. تنها كافي است صبح جمعه كمي سختي به خودتان بدهيد و به طرف اتوبان تهران- كرج برويد و پس از مدتي شما به پارك چيتگر مي رسيد. البته بدون ماشين شخصي، رفتن به اين پارك سخت است و ممكن است شما را حسابي خسته كند. ولي به هر صورت اين پارك اينقدر زيباست و امكانات جالبي براي گذران وقت دارد كه خستگي را از تن شما درمي آورد.
اين پارك ۹۵۰ هكتاري، ۴۰ سال سن دارد. از جنوب به اتوبان تهران- كرج و از شمال به اتوبان در حال احداث رسالت و از غرب به پيكان شهر محدود مي شود و بزرگترين پارك غرب تهران به حساب مي آيد. پاركي كه حتي در روزهاي غير تعطيل ميزبان ۱۰ هزار نفر از علاقه مندان اين فضا و آب و هواست و حتي در روزهايي مثل سيزده بدر، حدود هفتصد هزار نفر به اين پارك مي آيند.
اولين چيزي كه با شنيدن نام پارك چيتگر در ذهن خيلي ها نقش مي بندد، دوچرخه سواري است. خيلي ها روز جمعه دوچرخه ها را در صندوق عقب يا روي سقف ماشين قرار مي دهند و براي يك دوچرخه سواري درست وحسابي به سمت پيست هاي دوچرخه سواري اين مجموعه مي روند.
۳۰ كيلومتر پيست دوچرخه سواري شامل پيست هاي استقامت، سرعت، كوهستان و پيست مخصوص بانوان، هر علاقه مند دوچرخه سواري را جذب خود مي كند. در اينجا ديگر از ماشين ها و آدم هاي مزاحم در خيابان ها خبري نيست و آدم راحت مي تواند هر چقدر دلش مي خواهد سرعت بگيرد و مسابقه  بدهد و برخورد هواي خنك  و تر و تازه و بدون آلودگي را با صورت خود حس كند. البته اگر حال و حوصله يا امكانات دوچرخه  آوردن نداريد يا اصلا دوچرخه نداريد، غصه نخوريد. چرا كه به راحتي مي توانيد از غرفه هاي كرايه دوچرخه، يك دوچرخه تيز پا و خوش ركاب اجاره كنيد. اگر هم وسط دوچرخه سواري اتفاقي برايتان پيش آمد، باز هم نگراني به دل راه ندهيد. چون دوچرخه سواران در اين پارك تحت پوشش بيمه حوادث هستند و يك تيم متخصص پزشكي به همراه يك دستگاه آمبولانس در پارك حاضر هستند تا اقدامات لازم را انجام دهند.
البته امكانات اين پارك  تنها به دوچرخه سواري محدود نمي شود. مثلا اگر از اسب سواري خوشتان مي آيد، مي توانيد به زمين اسب سواري اين مجموعه سري بزنيد يا  آموزش اسب سواري ببينيد يا اگر هم وارد هستيد، به صورت تفريحي در ميان درخت ها و اين محيط زيبا، به اسب سواري بپردازيد. اگر هم نمي خواهيد زياد از جيبتان مايه بگذاريد، حداقل مي توانيد اسب ها را از نزديك ببينيد و كمي ياد گذشته و شهرهاي خالي از ماشين و دود و ترافيك بيفتيد.
اگر به مجموعه اسب سواري سرزديد، مي توانيد سراغ سالن تيراندازي را هم بگيريد.يك سالن تيراندازي استاندارد كه قرار بود به اين زودي ها راه بيفتد و شايد وقتي شما به پارك چيتگر رفتيد، بتوانيد دق و دلتان را با شليك چند گلوله خالي كنيد.
يك امكان خوب اين پارك براي علاقه مندان به غذا و شكم، «باربي كيو»هاي موجود در پارك است. فكر نكنيد اين باربي كيو چيز عجيب و غريبي است. همان منقل خودمان است كه جان مي دهد براي كباب درست كردن و جوجه سرخ كردن. نگران جمع كردن هيزم و اين حرف ها هم نباشيد. چون در طول هفته، چوب درخت هاي خشك شده را جمع آوري مي كنند ودر كنار اين منقل ها براي استفاده خانواده ها قرار مي دهند. يك دليل مهم ديگر براي استفاده از اين منقل ها، جلوگيري از آتش سوزي است. دلتان نمي خواهد كه با يك فراموشي ساده و خاموش نكردن آتش، باعث مرگ درخت هاي زيباي اين پارك شويد؛ چيزي كه سالها قبل به خصوص در كنار درخت هاي كاج زياد اتفاق مي افتاد.
حالا كه صحبت از درخت ها شد بد نيست بدانيد در اين پارك چه نوع درخت  هايي وجود دارد. از درختان پهن برگ موجود در پارك مي توان به اقاقيا، زبان گنجشك، افراي زينتي، نارون چتري، ارغوان، داغداغان و انواع بلوط اشاره كرد. كاج آلداريكا، سرو نقره اي و سرو خمره اي هم از درختان سوزني برگ اين پارك به شمار مي روند. اگر به گل و گياه هم علاقه داريد، مي توانيد به باغ گياهان دارويي در غرب پارك برويد. در اين باغ به مساحت ۵ هزار مترمربع گياه هاي دارويي مثل كنگر فرنگي، بابا آدم، بومادران، ختمي، اسطوخدوس، اكليل كوهي، علف چاي، مرزنجوش، آويشن و... را مي توانيد از نزديك ببينيد و با خواص آنها آشنا شويد.
حالا كه به غرب پارك آمده ايم به پارك حيوانات هم سري بزنيم. در اين بخش در مساحتي حدود ۴ هكتار، مي توانيد حيواناتي مثل قوچ، ميش و طاووس را از نزديك و در حالي كه در فضاي باز رها هستند، ببينيد.
اگر هم در ميان پارك، به پليس هاي سوار بر اسب برخورد كرديد، زياد تعجب نكنيد. يك گروه ويژه پليس اسب سوار در اين پارك مسوول حفظ امنيت پارك است. يك پارك طبيعي درست و حسابي كه پليسش هم به جاي الگانس، سوار بر اسب دوست داشتني مي شود. براي خلاصي از دست بچه ها هم پارك بازي كودكان، پيشنهاد مناسبي است. كفپوش هاي ضربه گير اين پارك، محيط مناسب و امني براي بچه هاست. شما مي توانيد با خيال راحت بچه هايتان را به وسايل بازي بسپاريد و چند دقيقه اي را دور از بهانه گيري هاي آنها، بگذرانيد.
طرح هاي ديگري هم در اين پارك قرار است انجام شود. پيست اسكي روي چمن، زمين اسكواش، باغ رز، باغ ژاپني و باغ پرندگان از جمله اين طرح هاست. يكي از برنامه هاي جالب هم احداث درياچه اي صد هكتاري در كنار پارك چيتگر است كه مطمئنا با ساخت آن، محيط اين پارك، حسابي براي تفريح و گردش آماده مي شود.
اگر تشويق شده ايد به اين پارك سري بزنيد و از آب و هوا وفضاي دلچسب اين پارك استفاده كنيد، فقط حواستان باشد جزو توليد كنندگان ۶ كاميون زباله روزهاي تعطيل اين پارك نباشيد.

هوا
تابستان بي رحم
تابستان آمد را كه قبلا نوشته ايم. امروز مي نويسيم تابستان واقعا آمد. متاسفيم كه بايد به شما خبر بدهيم آخر هفته داغي در انتظارتان است. لطفا بابت اين خبر برستون هواشناسي ما لعنت نفرستيد؛ ايراد از جاي ديگر است.
اين شايد ايراد بزرگ ما باشد كه هميشه در رويارويي با هر اتفاقي به حاشيه مي پردازيم و از اصل ماجرا غافل مي شويم. مثلا در مورد همين خبر داغي كه ما به شما داديم، مقصود اصلي هوا است، نه يك مشت حروف تايپ شده كه ما تنها براي اطلاع رساني داخل صفحه گذاشتيم. روي اين مساله فكر كنيد، با اين توضيح كه به جاي نوشته ما و گرماي هوا، مي توانيد چيزهاي ديگري بگذاريد!
بگذريم، امروز هواي تهران در گرم ترين ساعت ۴۲ درجه سانتي گراد است. اين دما خيلي كه پايين بيايد، به ۴۱ درجه سانتي  گراد مي رسد. دماي امشب تهران هم حداقل ۲۸ درجه و حداكثر ۲۹ درجه سانتي گراد است.
براي اين آخر هفته، دلخوشي به جمعه هم بيهوده است. در يك سايت هواشناسي، مقابل جمعه تهران علامت قرمز گذاشته شده. به هر حال از تابستان انتظار ديگري نيست؛ اين فصل حداقل در مورد گرما، كاملا بي رحم است.

نمايشگاه
هنر مدرن آلمان و نقاشان ايراني
اگر دوست داريد راجع به هنر و هنرمندان كشورهاي مختلف دنيا بيشتر بدانيد بد نيست به موزه هنرهاي معاصر تهران سري بزنيد. اين روزها موزه هنرهاي معاصر ميزبان دو هنرمند آلماني است؛ دكتر ديتمار الگر و گرهارد آرنز آمده اند تا درباره هنر مدرن آلمان صحبت كنند. بعد از دكتر الگر - مسوول برگزاري نمايشگاه هاي موزه هنرهاي مدرن هانوور و نويسنده كتاب زندگي و آثار گرهار ريشتر - كه ديروز درباره عكس نقاشي هاي سال هاي اوليه ريشتر صحبت كرد، امروز ساعت ۱۷ گرهارد آرنز - مسوول نمايشگاه هنر مدرن در كستنر گز لشافت هانوور و مسوول برگزاري ۶۰ نمايشگاه از هنرمندان مشهور جهان مثل اندي وارهول و لري ريورز - در سالن اجتماعات موزه هنرهاي معاصر درباره «سياست در هنر آلمان از سال ۱۹۴۵ به بعد» صحبت مي كند. بعد از آشنايي با هنر آلمان تا نهم تيرماه مي توانيد براي ديدن آثار نقاشان مدرنيست كشورمان متشكل از شهريار احمدي، مائده آويني، بيژن اخگر و آزاده رزاق دوست به گالري برگ برويد. ضمنا نمايشگاهي از آثار نقاشي سروناز رايتي مقدم، هم در گالري فاطيما برگزار شده است كه براي ديدن آثار اين هنرمند تا پنجم تيرماه فرصت داريد تا به گالري فاطيما برويد.

جعبه
فوتبال و سينما
از امشب بازي هاي مرحله  يك چهارم نهايي مسابقات جام ملت هاي اروپا شروع مي شود. ساعت ۱۵ :۲۳ شبكه ۳ را بگيريد و بازي پرتغال را با انگليس تماشا كنيد.
امشب نقطه چين را ساعت۳۰: ۲۲ تماشا كنيد. جشنواره فيلم تابستاني شبكه ۲ هم با اجراي بامزه بهمن هاشمي هر شب از اين شبكه پخش مي شود. اميدواريم فيلم امشب ارزش تماشا كردن داشته باشد، در غير اين صورت مي توانيد فيلم سقوط را از سينما يك ببينيد. اين فيلم را جوئل شوماكر كارگرداني كرده كه از فيلمسازهاي با سابقه سينماي آمريكاست. مايكل داگلاس نقش اصلي سقوط را بازي مي كند. اگر هفته پيش موفق نشده ايد سينما ۴ و فيلم پليس را ببينيد، امروز بعدازظهر ساعت ۱۵ اين برنامه تكرار مي شود. پليس، آخرين ساخته ژان پير فلويل، فيلمساز فرانسوي است كه در آن آلن دلون و كاترين دنوو بازي مي كنند. سينما ۴ فردا شب حدود ساعت ۲۱ به سراغ رابرت آلتمن مي رود و بعد از مرور كارنامه سينمايي او فيلم «مرد زنجبيلي» را پخش مي كند. ضمنا فردا شب هم يك بازي ديگر از مرحله يك چهارم نهايي جام ملت هاي اروپا به طور مستقيم پخش خواهد شد.

امروز
ديدن آنهايي كه ديگر نيستند
010368.jpg
حالا كه صفحه پر است از مطالبي درباره آخر هفته و روش هايي كه مي شود در اين دو روز خوش گذراند، شايد بد نباشد يك گوشه مثل اينجا كمي هم به مرگ فكر كنيم. اشتباه نكنيد؛ پيشنهاد ما اين نيست كه خداي نكرده برويد بميريد! فقط مي خواهيم به خودمان و شما يادآوري كنيم كه قرار نيست براي هميشه زنده بمانيم و يك روز هم نوبت ما مي رسد كه به خاك برگرديم.
مي گويند هرازگاهي خوب است به گورستان برويد و با تماشاي فرار آن همه آدم  كه زماني مثل ما زنده بودند، ياد مرگ بيفتيد. دو روز آخر هفته ما يعني پنج شنبه و جمعه هم روزهايي هستند كه در آنها سر زدن به قبر نزديكان و آشنايان توصيه شده است. بنابراين پيشنهادمان براي دو روز اين است كه سري به بهشت زهرا بزنيد. از ميدان هاي اصلي جنوب شهر مثل راه آهن، ميدان امام خميني و شوش اتوبوس ها و ميني بوس هايي هستند كه شما را به بهشت زهرا مي برند. ضمن اين كه شايد بهترين راه رفتن بهآنجا، قطارهاي مترو باشند. بعدازظهرهاي پنج شنبه و تمام جمعه قطارهاي خط يك مترو شما را تا ايستگاه حرم مطهر (كه بين حرم امام و بهشت زهرا قرار دارد) مي برند. از ايستگاه شهرري هم اتوبوس ها و تاكسي هايي هستند كه مسافران را به بهشت زهرا منتقل مي كنند. تاكسي ها و ميني بوس هايي هم وجود دارند كه شما را تا قطعه مورد نظرتان مي رسانند.
مي بينيد كه امكانات زيادي براي گذراندن چند ساعتي از يك آخر هفته در بزرگ ترين گورستان تهران وجود دارد، طوري كه ديگر هيچ بهانه اي باقي نمي ماند. ديدن و حس كردن آرامش غريب اينجا مي تواند براي ما كه هر روز داريم در خيابان هاي پرهياهوي شهر اين طرف و آن طرف مي رويم مفيد باشد.

نت
فستيوال
فستيوال موسيقي لوريس چكناواريان از ۲۳ خردادماه شروع شده و هر شب تا هفتم تير ادامه دارد. چكناواريان در اين شب ها برنامه هاي زيبايي به همراه اركستر مجلسي رودكي اجرا مي كند كه براي دوستداران موسيقي كلاسيك مي تواند شنيدني باشد. قطعات عاشقانه (آوازهاي ناپوليتن و...) آثار آهنگسازان ايراني، شب اشتراوس، موسيقي باروك، ليلي و مجنون، خسرو وشيرين و گزيده  اجراها برنامه هايي هستند كه اين شب ها به رهبري چكناواريان اجرا مي شوند.
امشب مي توانيد اپراي ليلي و مجنون اين آهنگساز ارمني را بشنويد. فردا شب هم نوبت به خسرو و شيرين مي رسد كه هر دو از زيباترين و لطيف ترين منظومه هاي عاشقانه ادبيات فارسي است.آوازها هم به زبان فارسي (و نه ايتاليايي كه در اپرا معمول است) هستند كه يك جور نوآوري در اين سبك موسيقي است. براي تهيه بليت كنسرت مي توانيد به فروشگاه هاي ققنوس و دارينوش (خيابان شريعتي، مقابل خيابان دولت) مراجعه كنيد. برنامه راس ساعت۳۰: ۲۱ در تالا ر وحدت شروع مي شود و حدود ۲ ساعت هم طول مي كشد.

صحنه
فصل جذاب تئاتر
تابستان براي تئاتر فصل جذابي است؛ تالار هاي نمايش براي هجوم اهل هنر به صندلي هاي خالي بي  تابي مي كنند.
برويم سراصل مطلب. طبق معمول وقتي نام تئاتر مطرح مي شود، همه ياد مجموعه تئاتر شهر مي افتند. اين مجموعه طي تابستان امسال ميزبان بيشترين تعداد اجراهاست. نمايش «ليلي و مجنون» در تالار اصلي، «تيغ كهنه» در تالار چهارسو و «قصه شهر فرهنگ شهر ما» در تالار قشقايي روي صحنه مي روند. در تالار نو هم از اين هفته مي توانيد نمايش «مكبث» را ببينيد. برنامه ساير تالارها را هم مي نويسيم تا طبق سليقه خودتان نمايش موردنظر را انتخاب كنيد:
روزهاي زرد (تالار سايه)، رابعه (تالار وحدت)، جادوگر بينگل بون (تالار هنر)، سيزده (تالار سنگلج)، كافه هملت (تالار كوچك مولوي)، در انتظار گودو (تالار بزرگ مولوي)، لاموزيكا (تالار تجربه عروسكي خانه هنرمندان).
خبر ديگر از تئاتر اينكه نمايش «زمزمه مردگان» كه در جشنواره تئاتر فجر روي صحنه رفته بود و هنوز موفق به اجراي عمومي نشده، احتمالا در فصل پاييز روي صحنه مي  رود. سيامك احصايي، كارگردان اين نمايش مي گويد: «مشكل ما براي اجرا در فصل پاييز همزمان شدن با اجراي نمايش «تريلوژي وانيگ» است. با اين حال علاقه اي به تغيير زمان نمايش ندارم.»

ورود
به افتخار ورزش
بالا رفتن تب فوتبال احتمالا شما را از ورزش بيزار كرده اما اين ستون را بخوانيد و اگر دوست داشتيد، در تفكراتتان تجديد نظر كنيد.
امروز، از لحاظ تاريخي براي ورزش روز مهمي است. مسابقه هاي المپيك كه ۷۷۰ سال پيش از ميلاد مسيح پايه گذاري شده، در چنين روزي توسط «تئودوزيوس»، امپراتور معروف روم منسوخ شد. اين مسابقات در قرن بيستم توسط «بارون دوكوبرتن» فرانسوي احيا شد.
اينكه در گذشته حتي علاقه  داشتن به ورزش هم دشوار بوده و ما حالا اين كار را به راحتي انجام مي دهيم، مساله كوچكي نيست. از امروز مي توانيد مسابقه هاي يورو ۲۰۰۴ را با ديدي تازه ببينيد و درضمن به ثبت نام در يك رشته ورزشي هم فكر كنيد. تابستان براي آغاز هر كاري مناسب است و ما هم كه بهانه لازم براي فكر كردن به ورزش را برايتان فراهم كرديم. تصميم نهايي با شماست.

ستون شما
مراقب باشيد
اتحاديه عكاسان و فيلمبرداران تهران براساس گزارش چاپ شده پيرامون تهيه و تكثير فيلم و CD مراسم عروسي و ميهماني و ... توسط افراد فاقد صلاحيت صنفي و بدون پروانه، درخواست كرده است براي جلوگيري از اين موارد، خانواده ها توجه بيشتري كنند.
ما از طرف خانواده ها از دلسوزي اتحاديه تشكر مي كنيم.
درد دل همسر يك جانباز
برخي تماس ها مفهومي فراتر از چند ديالوگ عادي دارند كه به زودي فراموش مي شوند. مثلا وقتي كه مثل هر روز روي صندلي ات در تحريريه نشسته باشي و همسر يك جانباز از در وارد شود و حرف هايي بزند كه جايش فراتر از ستون شماست.
«همسر ۳۷ ساله ام جانباز موجي است. من پرستار بودم اما به اين دليل كه همسرم نياز به مراقبت داشت كارم را رها كردم و مجبور شدم هميشه در خانه باشم. علاوه بر نگهداري همسرم، من دو فرزند هم دارم كه نياز به مراقبت دارند. متاسفانه همسرم قادر به كار نيست. از طرفي چند ماه است كه موفق به پرداخت اجاره خانه نشده ايم و اگر اين وضعيت ادامه پيدا كند، صاحبخانه ما را جواب مي كند. در اين صورت من با همسر جانبازم و فرزندانم در خيابان مي مانم. تا همين جا صاحبخانه گفته است پول اجاره را از پول پيش خانه برمي دارم. از طرفي براي دريافت وام به بنياد جانبازان مراجعه كردم اما گفتند چون همسرت جانباز ۱۰ درصد است، وام به شما تعلق نمي گيرد. زير بار فشار زندگي، نمي دانم كه چگونه بايد كمر راست كنم.»
اين حرف هاي همسر يك جانباز بود. «جانباز» را دوباره بخوانيد!

فرهنگ
قهوه خانه
امروز مراسم اختتاميه نمايشگاه ۷۰ سال نقاشي قهوه خانه اي و نقاشان معاصر كه نامش «عاشقي و عاشورا» بود برگزار مي شود.
از ساعت ۱۷ تا ۲۱ و با اجراي اولين كارگاه كارآفرين اين مركز با نام «سودايي» در خانه هنرهاي ايراني اين نمايشگاه به كارش پايان مي دهد. براي شركت در اين مراسم مي توانيد به ضلع جنوبي پارك شهر، خيابان بهشت، كوچه شهيد انصاري، خانه هنرهاي ايراني مراجعه كنيد.
در فرهنگسراي تفكر (خيابان آيت الله كاشاني، شهرزيبا، شهران) نگارخانه اي هست با عنوان نگارخانه معرفت. در اين نگارخانه يك نمايشگاه سفال و دوخت هاي تزئيني برقرار است كه آثارش را خانم ها قزي و هادي زاده خلق كرده اند. چرخ كاري، لعاب، حجم سازي و نماسازي هم آثار هنري ديگري هستند كه در اين نمايشگاه در معرض بازديد قرار داده شده اند.
اين نمايشگاه تا نهم تيرماه در فرهنگسراي تفكر برقرار است.
علاقه مندان به استاد الهي قمشه اي خوب است بدانند كه در نگارخانه آيه (شهرك اكباتان، خيابان اصلي روبه روي مخابرات) نمايشگاهي از آثار خوشنويسي و گرافيك استاد علي الهي قمشه اي برپاست. ساعت بازديد از اين نمايشگاه كه تا هشتم تيرماه ادامه دارد، ۹ تا ۱۲ و ۱۵ تا ۱۹ است.

ذهن زيبا
ممكن است كسي مدتي طولاني حرف بزند اما هيچ مطلبي را نگويد.
ضر ب المثل آلماني 
جسور و شجاع باش. وقتي به گذشته نگاه مي كني، افسوس مي خوري كه چرا كارهايي را كه مي توانستي انجام دهي و از عهده شان برمي آمدي، انجام ندادي.
جكسون براون 
اسلحه دلير در دلش قرار دارد.
ضرب المثل انگليسي 
اگر دير به ايستگاه رسيده ايد، نمي توانيد به كسي شكايت كنيد كه قطار بدون شما رفته است.
پرمودابترا

كتابخانه
يك ماه ادبيات
اين ستون را بخوانيد و از حالا براي مطالعه كتاب در تيرماه برنامه ريزي كنيد. قرار نيست كه هميشه در ستون كتابخانه، كتابي تازه به شما معرفي شود. گاهي با معرفي چند نشست ادبي، مي شود شما را به پيگيري آثار يك شاعر يا نويسنده بزرگ ترغيب كرد.
نشست يكصد و يازدهم كتاب ماه ادبيات و فلسفه روز نهم تير، با عنوان >عروض< به نقد آثار عروضي معاصر مي پردازد. برنامه بعدي كتاب ماه ادبيات و فلسفه، شانزدهم تيرماه، همزمان با يكصدمين سال درگذشت >آنتوان چخوف< برگزار مي شود. اين نشست جنبه هاي مختلف داستاني، نمايش و طنز چخوف در ايران را بررسي مي كند.
و بالاخره آخرين نشست ادبي روز ۲۳ تيرماه برگزار مي شود كه يحيي مهدوي و فلسفه در ايران نام دارد. اين نشست به مناسبت چهارمين سالگرد درگذشت مهدوي برگزار مي شود. از حالا به فكر برنامه ريزي براي حضور در اين نشست هاي ادبي باشيد.

پايتخت
بلگراد
حتما مي دانيد بلگراد پايتخت چه كشوري است؛ صربستان فعلي و يوگسلاوي سابق. اما بشنويد از فرار مغزها از دانشگاه هاي بلگراد. ۸۰ درصد دانشجويان دانشگاه هاي بلگراد تمايل دارند آنجا را به مقصد كشورهاي ديگر ترك كنند. دانشگاه هاي كانادا هم اولين انتخاب آنها به حساب مي آيد. پايين بودن استاندارد زندگي در صربستان، آينده شغلي نامطمئن و شرايط ناپايدار زندگي در آنجا، از جمله دلايل مهم دانشجويان براي مهاجرت از اين كشور است. اين نظرسنجي را روزنامه پوليتيكاي بلگراد انجام داده است. به هر حال از دانشجويان كشوري كه تاريخ پرجنگ و خونريزي پشت سر دارد و در منطقه پر افت و خيز بالكان واقع شده، بيشتر از اين نمي توان انتظار داشت.
پاريس 
شايد اين خبر براي شما باور نكردني باشد، اينكه ۵/۳ درصد افزايش كرايه حمل و نقل، مي تواند زندگي پاريسي ها را به هم بريزد، اماباور كنيد كه واقعيت دارد.ا ين روزها پاريس پررفت و آمد و شلوغ است، چون از اول ماه جولاي با افزايش قيمت سرويس هاي حمل و نقل، مردم پاريس خانه نشين مي شوند. بنابراين آنها سعي مي كنند قبل از شروع ماه جولاي بيشتر كارهاي خود را كه نياز به رفت و آمد شهري با وسايل نقليه عمومي دارد، پيشاپيش انجام دهند. بر اساس تصميم انجمن كارشناسان حمل و نقل محلي پاريس، قرار است از اول ماه جولاي قيمت هاي حمل و نقل عمومي در پايتخت فرانسه تا ۵/۳ درصد افزايش پيدا كند. مسلما اين افزايش قيمت روي هزينه مسافرتهاي شهري كه به وسيله اتوبوس، مترو يا قطارهاي بين شهري انجام مي شوند، تاثير خواهد گذاشت. جالب است بدانيد كه اعضاي اين انجمن ابتدا با اين مساله مخالف بوده و سرانجام با نظر اكثريت اعضا اين تصميم قطعي شده است!
مسكو
علاقه مندان فيلم در مسكو مي توانند اين روزها در بيست و چهارمين جشنواره بين المللي فيلم مسكو وقت خود را بگذرانند. فيلم افتتاحيه اين جشنواره قسمت دوم >بيل را بكش< كوئنتين تارانتينو است. خود كارگردان هم در جشنواره حضور پيدا خواهد كرد و عشق فيلمي ها مي توانند او را هنگام راه رفتن بر روي فرش آبي جشنواره در ميدان تاريخي پوشكين ببينند. البته همه جشنواره ها  فرش قرمز دارندولي جشنواره مسكو فرش آبي! از ديگر ميهمانان معروف جشنواره مي توان به اوماتورمن و ديويدكارادين (بازيگران بيل را بكش)، مريل استريپ و ايزايل آجاني اشاره كرد. هفده فيلم در بخش مسابقه اين جشنواره شركت دارند و رئيس هيات داوران هم آلي پاركر كارگردان معروف انگليسي است.
جشنواره فيلم مسكو، مهمترين حادثه سينمايي روسيه به حساب مي آيد.

تهرانشهر
ايرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
عكاس خانه
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  عكاس خانه  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |